به نام خدا
جلسه پانزدهم
تفسیر آیه «۲۶ و ۲۷» سوره الرحمن
«۲۷» كُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ ««۲۶»» وَیَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلاَلِ وَالْإِكْرَامِ
ترجمه :
هر كه روى زمین است، فناپذیر است «۲۶»و (تنها) ذات پروردگارت كه داراى شكوه و اكرام است، باقى مىماند. «۲۷»
نكتهها:
در آیه ۱۸۵ سوره آلعمران خواندیم: «كلّ نفس ذائقة الموت» هر انسانى طعم، مرگ را مىچشد و در آخرین آیه سوره قصص نیز خواندیم: «كلّ شىء هالك الاّ وجهه» هر موجودى هلاك مىشود جز ذات پروردگار. در این سوره نیز مىخوانیم: «كلّ من علیها فان و یبقى وجه ربّك»
در آیات قبل، نعمتها معرّفى شد، در این آیه مىفرماید: زمان بهرهگیرى از نعمتها كم است، فرصت را غنیمت شمارید كه همه رفتنى هستید.
گرچه همه موجودات فانى هستند ولى هر كس در مسیر الهى باشد و كار او رنگ الهى بگیرد، آن نیّت خالص كه «وجه ربّ» است، كار فانى او را باقى مىكند.
: پیامها
- مرگ، یك قانون عام و فراگیر است. «كلّ مَن علیها فان
به كسى جز خدا تكیه نكنیم كه همه فناپذیرند.«كلّ من علیها فان ویبقى وجه ربّك»-
ارزش انسان، با تقرّب به خداوند است نه داشتن امكانات. «كلّ مَن علیها فان و یبقى وجه ربّك»-
مرگ، گامى در مسیر تربیت انسان است. «كلّ مَن علیها فان و یبقى وجه ربّك»-
پیامبر، تحت تربیت و ربوبیّت خاصّ خداوند است. «ربّك»-
مرگ موجودات، نشانه تمام شدن قدرت و كرم الهى نیست. «كلّ من علیها فان و یبقى... ذوالجلال و الاكرام»-
جلال الهى همراه با رحمت و رأفت است. «ذوالجلال و الاكرام»-
- مرگ، نعمت است. «كلّ من علیها فان...» (با آنكه در آیات ۲۶ و ۲۷ نام هیچ نعمت مادى نیامده، امّا در آیه ۲۹، باز هم جملهى «فباىّ آلاء...» تكرار شده است پس مرگ نیز نعمت است.)
- جن نیز همچون انسان، مرگ دارد. زیرا در آیه بعد خطاب «ربّكما» به جنّ و انس بازمىگردد. «كلّ من علیها فان... فباىّ آلاء ربّكما
«سرای بدهکارسازی ایرانیان»!
ظاهرا سرایایرانی بیش از ۱۰هزار فقره پرونده قضایی فقط در شعبه قم خود غیر از سایر شعبات دارد.
این پروندهها شامل بدهی چکهای مردم به سرای ایرانی و بدهی سرایایرانی به تولیدکنندگان است.
یعنی سرایایرانی در یک بازی #پانزی ، با تبلیغات فراوان پول و چک از ملت جمع کرده و بدهی گذشته را صاف میکند.
بزودی مثل پروندههای بزرگ کلاهبرداری پانزی مانند ماجرای فساد چندهزارمیلیاردی «غفاری» در قزوین بابت خودرو،
با موج چندین هزار نفری شبکه بدهکاران تودرتوی بانکی، حقیقی، حقوقی، تولیدی و.. به یکدیگر همزمان با یک بازار انحصاری تکنفره حاکم بر فروش لوازم خانگی کشور خواهیم بود
که شبکه تولید، توزیع و مصرف کشور را همراه با شبکه بانکی کشور مختل نموده
و جدا از مفاسد اقتصادی، اختلال گسترده اقتصادی تا مرز بحران بهوجود خواهد آورد.
متولیان نظارت هرچه زودتر باید دست از چشمپوشی بر تخلفات گسترده و اقدامات ضدقانونی و ضد سیاستهای کلی اقتصاد کشور،
که اقتصاد کشور را با ابزارهای مختلف تحت کنترل مافیای اعم از تبلیغات بازرگانی و اعتبارات بانکی و.. به دست چند انحصارگر محدود سپرده و تمام بازیگران فعال شبکه تولید و توزیع کشور را گروگان این چند انحصارگر نموده، دست بردارد
و با توقف این روند، برخورد با متخلفین و جلوگیری از پدید آمدن دوباره این مالها و هایپرهای انحصارگر و با اثرات وضعی ضدفرهنگی و ضداجتماعی منطبق با قانون اساسی و سیاستهای کلی اقتصادی کشور و قوانین و ضوابط آن، مسیر ناموفق جایگزینی مردم با سرمایهسالاران رانتی انحصارگر را اصلاح و از یک سوراخ صدبار گزیده نشود
به نام خدا
جلسه شانزدهم
تفسیر آیه «۱۰۳» سوره بقره
وَلَوْأَنَّهُمْ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِنْدِاللَّهِ خَیْرٌ لَّوْكَانُواْ یَعْلَمُونَ
ترجمه
و اگر آنها ایمان آورده وپرهیزكار شده بودند، قطعاً پاداشى كه نزد خداست براى آنان بهتر بود، اگر آگاهى داشتند
: نكتهها
( تقوى) تنها به معناى پرهیز از بدىها نیست، بلكه به معناى مراقبت و تحفّظ دربارهى خوبىها نیز هست. مثلاً در جملهى «اتّقواالنار» به معنى حفاظت و خودنگهدارى از آتش، و در جملهى «اتّقواللّه» به معنى مراقبت دربارهى اوامر و نواهى الهى است. چنانكه در آیه «اتّقوا اللَّه و... الارحام» یعنى نسبت به فامیل و خویشان تحفّظ داشته باش.
امام صادق علیه السلام در جواب سؤال از تقوى فرمودند: تقوى همچون مراقبت هنگام عبور از منطقه تیغزار و پرخار و خاشاك است.
پیامها:
1- ایمان به تنهایى كافى نیست، تقوى و مراقبت لازم است. «امنوا و اتقوا
پاداشهاى الهى، محدودیّت ندارد. «لمثوبة» نكره و نشانهى بىنهایت است.2-
پاداشهاى الهى، قطعى است. حرف «ل» در «لَمثوبة»3-
پاداشهاى الهى، از هر چیز بهتر است. به دنبال كلمه «خیر» چیزى نیامده كه این نشانهى برترى مطلق است، نه نسبى.4-
▪️مراسم احیای شبهای قدر و شهادت حضرت علی(ع)
🔹شب نوزدهم ماه رمضان
حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی محرابیان
🔹شب بیست و یکم ماه رمضان
حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طهماسبی
🔹شب بیست و سوم ماه رمضان
حجت الاسلام و المسلمین محمد نجم
مداحی : حاج محمدرضا گودرزی(ازتهران)
🕙 زمان شروع برنامه : ساعت ۲۲ الی ۳ بامداد
🕌 مکان : مسجد المهدی(عج)سمنان
💢شورای فرهنگی مسجد المهدی(عج)سمنان
#مسجدالمهدی_عج_سمنان
#شورای_فرهنگی #شب_قدر
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجـــ
http://eitaa.com/masjed_almahdisemnan
https://eitaa.com/joinchat/4247912684C6fa615acb8
@masjed_almahdisemnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ شب عروج معنوی
🌹١٢ توصیه امام خامنه ای حفظهالله برای استفاده بهتر از لیالی قدر