💢فقه تمدنی، راهبرد آینده نظام اسلامی است/ بازخوانی کلامی قانون اساسی
📌در نشست رابطه علم کلام با نظام اسلامی عنوان شد: فقه تمدنی، راهبرد آینده نظام اسلامی است، لذا باید از فقه فردی به سمت حکومتی و در نهایت تمدنی حرکت کنیم.
🔹رویکرد آینده ما در علم کلام راهبردی و نه انفعالی مانند قبل انقلاب و حتی فعال بعد از انقلاب است، از این رو حرکت از فقه فردی به حکومتی و تمدنی لازم است و علم کلام باید پشتوانه این نگاه باشد.
🔹هنر علم کلام ایجاد نظام اسلامی بوده و نظام اسلامی هم این هنر را داشته است که بسیاری از مباحث مانند عدالت و آزادی و توحید و ... را به میان توده مردم و به کف خیابان بیاورد، لذا کلام نقلی بعد از انقلاب به کلام عقلی سرایت یافته است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/tQukD7
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/oe91z8
💢اصول مناظره و آزاداندیشی در سیره امام رضا (ع)/ گفتوگو بر اساس اصول مشترک ادیان
📌دکتر عباس مصلایی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع): آنچه در مناظره میتواند باعث نتیجهبخشی باشد، توجه به اصول مشترک بین ادیان است. امام رضا(ع) هم، در مناظرههایشان بر این نکته توجه داشتند. همچنان که در مناظره با اهل کتاب مباحثی چون توحید، پیامبران الهی و نزول کتابهای آسمانی مطرح میشد و با استناد به همین امور، حقانیت آن اثبات میشد.
🔹اقتدار علمی امام رضا(ع) و شخصیت الهی آن حضرت موجب شده بود که ایشان از روحی بلند و آزادگی علمی والایی برخوردار باشند. بر اثر این روح علمی، در سراسر مناظره از هرگونه امر ناشایست و ناروا پیراسته و به همه ارزشها و فضیلتهای زیبا آراسته بود، نه جدلی در کار بود و نه حیله، نه مخاصمه و نه هیاهو، نه لغزش و غفلت و نه هیچ امر نادرست دیگر.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/szLoV7
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_تاریخ
#عباس_مصلاییپور
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/ELCVvE
💢عمل مردم از نخبگان هوشمندانهتر است/ نقشه جامع علمی اجرا نمیشود
📌حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در برنامه شوکران مطرح کرد: فرهنگ عمومی مردم، عقبه بسیار قویای هست و هوشمندانه عمل میکند اما اینکه نخبگان ما کی این مسأله را متوجه میشوند و چگونه بشود اصلاحش کرد، جهات مختلفی دارد.
🔹اگر انقلاب نتواند نظام دانایی متناسب با خودش را ایجاد کند ـ که این ایجاد هم با اقناع علمی و فعالیت علمی و در یک تعامل فعال علمی با علم مدرن هم باید شکل بگیرد ـ شکست خواهد خورد. البته شکست این انقلاب به معنای شکست خیزش هویت اسلامی در برابر هویت جهان مدرن است. اما این شکست به سادگی رخ نخواهد داد و فرهنگی که این قدرت را داشت که این خیزش را ایجاد کند، این قدرت را دارد که قدمهای بعدی را هم بردارد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/1N1XUX
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_پارسانیا
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/N9vZsY
💢رسول اکرم(ص) خاتم گذشته و فاتح آینده است
📌آیتالله سیدمحمد قائممقامی از اساتید حوزه و دانشگاه: هر رفتار حسنه و هر سیاست و مدیریت حقی که در عالم وجود دارد، ریشه و منشأ آن، پیامبر خاتم(ص) و خلیفه بر حق آن حضرت است.
🔹با رحلت پیامبر(ص) در ارتباط با موضوع وحی و نبوت، بابی بسته و بابی گشوده میشود. با این رحلت، درِ وحیهای تشریعی، تأسیسی و تنزیلی بسته و درِ وحیهای تعریفی، تبیینی و تأویلی گشوده میشود. به عبارت دیگر باب «وحی متن» بسته و باب «وحی فهم» گشوده میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/CkmZyg
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_قائممقامی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/yjJwTH
💢جنگ و صلح هر دو میتوانند مصداق جهاد باشند/ مخالفان صلح امام حسن(ع)
📌حجت الاسلام محسن الویری: جهاد، مفهومی عام و فراتر از جنگ و صلح دارد. جنگ و صلح که در تضاد با هم هستند هر دو میتوانند مصداق جهاد باشند.
🔹غفلت از مفهوم وسیع جهاد و یکسانانگاری جهاد و جنگ موجب شده بود مخالفان صلح امام حسن علیه السلام چنین بپندارند که با ترک جنگ و برقراری صلح یک ارزش دینی زیر پا گذاشته شده است. آنها اگر توجه داشتند که جهاد یک حکم دینی تعطیلناپذیر است و دارای ارزش ذاتی است و جنگ و صلح (به معنای متعارف) هیچ کدام ارزش ذاتی ندارند و لازم نیست جهاد همواره و تنها به صورت جنگ نمایان شود، شاید چنان موضعی نمیگرفتند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/QpkUk2
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_تاریخ
#حجتالاسلام_الویری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/vHFAa4
💢جهان امروز، مشتاق و نیازمند صلابت نبوی و کرامت مجتبوی است
📌حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی: وجود پیغمبر خاتم (ص) جامع جمیع مکارم اخلاق و مظهر لطایف ذوالجلال است. پیامبری که خداوند متعال جهان را به یمن او و عترت پاکش آفرید و نور او اول مخلوق خداوند است.
🔹جهان امروز، بیش از هر زمان دیگر، مشتاق رایحه خوش محمدی و روی خوش حسنی است. جهان امروز، نیازمند صبر و صلابت نبوی و کرامت مجتبوی است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/xuq753
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_تاریخ
#حجتالاسلام_مختاری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/y2B5E3
💢روشهای بهرهگیری از قرآن برای تولید علوم انسانی اسلامی
📌محمد کرمینیا، قرآن پژوه و دبیر علمی همایش پژوهشهای قرآنی: برای بهرهگیری از قرآن در تولید علوم انسانی اسلامی تسلط بر تفسیر موضوعی و تفسیر قرآن به قرآن که روش تفسیر المیزان است، راهگشاست، اما نباید از روایات معتبر هم غافل بود.
🔹اگر میگوییم باید آموزههای وحیانی را در علوم انسانی استنباط کنیم، نمیخواهیم در ویترین بگذاریم یا به موزهها بسپاریم، بلکه باید آنها را کاربردی کنیم.
🔹همانطور که فقها به آیات الاحکام میپردازند و تفسیر تخصصی میکنند، در رشتههای دیگر هم تخصص تفسیری لازم است. آن مفاهیمی که یک متخصص مدیریت میفهمد کجا و آن مطالبی که یک ادیب از قرآن بر میگیرد کجا؟ آیات مربوط به هر فنی را باید به ذی فن قرآندان و قرآنشناس سپرد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/r68CQK
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#محمد_کرمینیا
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/5pFw5d
💢دوری از نرمافزار تمدنی پیامبر(ص)؛ تهدیدی برای جوامع اسلامی
📌حجتالاسلام والمسلمین غلامحسن محرمی: خطر این است که نرمافزار فکری و اندیشهای مسلمانان در نرمافزار تمدن غربی هضم شود؛ نرمافزاری که مهمترین شاخصههای آن خلق نیکو و روابط حسنه اجتماعی و فردی است.
🔹پیامبر اسلام(ص)، دین را با اخلاق پیش برد و کاری کرد که در مدت اندکی از عرب جاهلی با آن ویژگی، تمدنی ساخت که همه تمدنهای دوره خود و بعد از آن را تحت تأثیر قرار داد و تحولات جهانی ایجاد کرد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/D2nxLf
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تمدن_اسلامی
#حجتالاسلام_محرمی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/R9ZpU1
animation.gif
حجم:
1.15M
💠 صبح امروز برگزار شد؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
👤استاد سید نقی موسوی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌سلسله دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی
💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔻استاد «سید نقی موسوی»، صبح امروز در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 دینداری دو سطح حداقلی و حداکثری است که فقه، سطح حداقلی و اخلاق و عرفان سطح حداکثری دین را دارا هستند
📝 اینکه فقه نگاه حداقلی به دین دارد قابل قبول نیست بلکه نگاه حقوقی و قانونی به دین، از نوع نگاه حداقلی است
📝 فقه تربیتی مدافع آزادی متربی است
📝 فقهالتربیة و فقهالأخلاق دو عرصه مجزا از هم هستند
📝 عملياتىسازى فقه تربیتی؛ دغدغهاى است كه فقيه بايد به دنبال آن باشد
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌سلسله دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی
💠موضوع: موضوعشناسی فقه فضای مجازی
🔻استاد «محمد کهوند»، صبح امروز در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 رمز ارز زیر مجموعه ارز مجازی و هردو زیر مجموعه ارز دیجیتال هستند
📝 بازار رمز ارز در سال ۲۰۱۶، ۲۰۹ میلیارد دلار ارزش داشت که ۵۲ درصد آن در اختیار بیت کوین بود
📝 بیت کوین بر پایه بلکچین طراحی شده است و طراحی بلک چین نیز بر روی دفاتر کل توزیع شده میباشد
📝 بلکچین بستری برای در اختیار گذاشتن اطلاعات است و کاربردهای بسیاری در مسایل پزشکی، اطلاعات، اسنادرسمی، بانکداری و... دارد
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com