💢گزارش اجمالی؛
📌سلسله دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی
💠موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی
🔻استاد «احمدعلی یوسفی»، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 ما باید در قانونگذاری به دنبال انطباق باشیم نه عدم مغایرت با اسلام. در بین قوانینِ ما مغایرت وجود دارد و وضعیت ما یک حالت به هم ریختهای پیدا کرده است.
📝 نظام سرمایهداری نیمه بالای انسانی را کنار گذاشت و نیمه پایین و دنیایی انسانی را تمام انسان در نظر گرفت. از آن نیمه پرسید هدف چیست؟ آن نیمه هم گفت هدف حداکثر کردن منفعت مادی شخصی است.
📝 اگر بخواهیم دنبال فقه اقتصادی باشیم اولا باید تلقی مشخصی از نظام اقتصادی داشته باشیم دوما تعریف مشخصی از نظام اقتصادی داشته باشیم.
📝 وقتی در هستیشناسی نظام سرمایهداری، وجود تزاحم بین امکانات محدود و خواستههای نامحدود انسان مطرح شد، رقابت به وجود آمد.
📝 رفتار عقلایی بر اساس مبانی و اهداف کل نظام اقتصادی تعریف میشود. نگاه ما به عقلا در فقه نظام اقتصاد اسلامی عقلایی هستند که جهانبینی توحیدی دارند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢دوره غیبت، دوره محرومیت از امام نیست/ شرایط ظهور حضرت ولی عصر(عج)
📌مسأله غیبت مسأله محرومیت از امام نیست، بلکه مسأله محدودیت ارتباط است. این مسأله از سوی ما است و نه از سوی امام.
🔹هر چه در میان ائمه به امام زمان نزدیکتر میشویم مظلومیت بیشتری را در شهادت امامان شاهد هستیم و آن چه که بیشتر موجب این مظلومیت است کم بصیرتی مردم و شیعیان و از هم پاشیدگی نظام شیعه است و میتوان گفت از دلایل اصلی غیبت صغری و کبری حضرت مهدی(ع) نیز همین است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/DitYt1
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#امام_زمان
#دوره_غیبت
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/eLttkn
animation.gif
2.03M
💠 در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
👤استاد سید نقی موسوی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح شد:
📌فقه العفاف باید به ترتیب از چینش تاریخی آیات، روایات و کتب فقها استخراج شود
🔹استاد سید منذر حکیم، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، بیان کرد: عفاف به معنای عام موضوعات زیادی را در برمیگیرد مانند عفت زبان، عفت بطن و... باید مشخص شود مقصود ما از این درس مفهوم عام عفاف است یا تنها به یکی از شقوق آن مانند عفت جنسی میخواهیم بپردازیم؟
🔹برای پرداختن به فقهالعفاف دو سبک کلی وجود دارد. یک سبک که میتوان دنبال نمود سبک شیخ انصاری است که از لابه لای متون فقهی موجود و نگاشته شده توسط فقها به بحث ورود نماییم یا این که به صورت مستقیم به سراغ آیات و روایات برویم.
🔹هر یک از این روشها آسیبهایی دارد. برای کمتر شدن این آسیبها بهتر است با ترتیب زمانی و چینشی تاریخی به سراغ آیات و روایات و سپس کتب فقها برویم.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/5YN4ai
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_زنان_و_خانواده
#استاد_سیدمنذر_حکیم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/fZ7JRJ
💢شکوفایی فطرت؛ مهمترین هدف علوم انسانی
📌حجتالاسلام والمسلمین قاسم ترخان: بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی انسان موجودی فطرتمند است به این معنا که از ساختمان ویژه و جنبه ثابتی برخوردار است که دین الهی با آن هماهنگ است.
🔹تکامل فطرت مهمترین غایت علوم انسانی از حیث غایتشناسی معرفی میشود و همراهی نقل در کنار عقل و تجربه را برای شناخت انسان از حیث روششناسی ایجاب میکند؛ بر اساس نظریه فطرت باید هدف علوم انسانی را شکوفایی فطرت بدانیم.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/N44CDJ
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_قاسم_ترخان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/Eznu9M
💢گزارش اجمالی؛
📌سلسله دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی
💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔻استاد «سید نقی موسوی»، صبح امروز در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 فقه تربیتی در لباس فقه موجود، دنبال رسیدن به فقه مطلوب است.
📝 آیا وفای به وعده ( بالاخص به کودکان ) واجب شرعی است؟ تخلف از وعده چطور؟
📝 از لحاظ فقهی وعده با عهد، عقد، نذر یا قسم متفاوت است و این تفاوت از سه جهت صیغه خاص، التزام در برابر خداوند و حتی دارای کفاره بودن است.
📝 سه استدلال برای وجوب وفای به وعده وجود دارد: 1-المؤمنون عند شروطهم 2-ادعای کذب 3-حکم عقل که هرسه دارای اشکالاتی اساسی هستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢حقوق خانواده در قرآن با نگاه پاسخ به شبهات
📌حجتالاسلام والمسلمین سعید داودی: شبهاتی که در عرصه حقوق خانواده مطرح میشود، در واقع ناشی از نوع نگاه قرآن به نهاد خانواده است و دفع شبهات نیز باید با تبیین صحیح مسائل مربوط به خانواده به عنوان یک نهاد و ماهیت جمعی، که در آن سیاستگذاریها و حکمت احکام مورد توجه است، سامان یابد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/k1waWv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_زنان_و_خانواده
#حجتالاسلام_داودی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/uGGY9H
💢تولید علم؛ اولین مبنای شکلدهی تمدن اسلامی
📌حجتالاسلام علی مراد کیانی، فعال فرهنگی: تمدنسازی نیازمند برخورداری از مبانی و اصول مهمی است که مهمترین آن علم و دانش است؛ لذا اگر به دنبال شکلدهی تمدن جدید اسلامی هستیم باید ابتدا به تولید علم توجه ویژه داشت و اقدامات مهمی در این راستا انجام داد.
🔹تمدن غرب بر مبنای مادیگرایی بنا نهاده شده است و از مبانی معرفت شناختی این مکتب، علمگرایی مبتنی بر تجربه و عقل بشری است و مبانی الهی و وحیانی در این مکتب جایگاهی ندارد.
🔹جامعه جهانی امروز به معنویتگرایی گرایش یافته و از تمدن مادی غرب بیزار است. چنین وضعیتی مقدمات زوال تمدن غرب را فراهم خواهد آورد و بشریت به دنبال تمدن جدیدی پیش خواهد رفت.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/Qzx5F8
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تمدن_اسلامی
#حجتالاسلام_علی_مراد_کیانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/SYiZQ2
💢در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح شد:
📌متأسفانه فقه قصص و فقه قرآن را تعطیل کردهایم/ براساس قرآن کمترین جرم مسئول، شدیدترین مجازات را دارد
🔹استاد ولیالله نقیپورفر، رئیس پژوهشکده مدیریت اسلامی دانشگاه قم در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، بیان کرد: اسلام به عنوان یک فرهنگ و ایدئولوژی قدرتمند و بینظیر شناخته میشود به همین دلیل به طور طبیعی علوم اسلامی و انسانی در آن موضوعیت مییابد. تأثیر اسلام بر علوم صرفاً به عنوان مبانی این علوم نیست، بلکه خود اسلام وارد علوم شده و مسائلی را بررسی کرده و مصادیقی از علوم انسانی اسلامی را ارائه میدهد.
🔹منبع ویژه مدیریت اسلامی قصص قرآن کریم است، لذا میتوان گفت هدف اولیه قصص قرآن تربیت مدیران و رهبران ارشد اسلامی است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/ffsC1V
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مدیریت
#استاد_نقیپورفر
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/bU7K7Z
💢درس خارج فقه و اصول در حقیقت پژوهشگاه مبتنی بر کار تحقیقی و مطالعاتی است
📌آیت الله سیدیوسف طباطبایینژاد، مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان این که در درس خارج باید استدلالها، فتواها و نظرات مختلف را مورد بحث و بررسی قرار داد، تصریح کرد: درس خارج در حقیقت یک پژوهشگاه مبتنی بر کار تحقیقی و مطالعاتی است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/tNLBQZ
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_طباطبایینژاد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/Azrwmo
animation.gif
2.49M
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: فقه فضای مجازی
👤آیت الله محمدحسین ملک زاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢در کرسی آزاد اندیشی «نقش طلاب در مقابله با هجمههای اقتصادی» مطرح شد:
📌با توجه به این که محور اول در الگوی اسلامی پیشرفت، تفکر است؛ لذا طلاب باید در هدایت افکار مردم تأمل بیشتری داشته و طبق خواسته مقام معظم رهبری، روحیه مطالبهگری را در جامعه احیاء نمایند.
🔹در حال حاضر که عرصه اقتصادی، دستاویز دشمن جهت مقابله با نظام اسلامی شده است؛ باید طلاب به عنوان خواص جامعه، با تعقل و ژرفاندیشی در روشنگری جامعه بکوشند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/LAVutV
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#کرسی_آزاداندیشی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/LRnnbY
💢استقلال حوزه به معنای کنارهگیری از نظام اسلامی نیست/ پاسداری از انقلاب وظیفه حوزه و روحانیت است
📌حضرت آیتالله نوری همدانی در دیدار با اعضای شورای عالی حوزههای علمیه تأکید کرد: کسانی که فکر میکنند در قم کاری انجامنشده در اشتباه هستند، در حوزه علمیه قم فعالیتهای چشمگیری از جمله تألیف، تحقیق، تدریس و فعالیتهای علمی از این قبیل بسیار اجراشده است.
🔹استقلال حوزههای علمیه بدین معنا نیست که از نظام کنارهگیری کنیم، البته حوزه نباید دولتی باشد، اما حفاظت از معیارها و شاخصهای نظام و انقلاب وظیفه ما بوده و هست.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/RKCMrc
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_نوری_همدانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/jbUkXA
animation.gif
1.64M
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام
👤آیت الله محمدحسین ملک زاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢قرآن زمانی عامل هدایت میشود که همراه با اهل بیت(ع) باشد
📌حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان، قائم مقام معاونت تهذیب حوزههای علمیه: برای هدایت و رسیدن به قرب الی الله پیروی توأمان از قرآن و اهل بیت(ع) نقش هدایتگری را ایفا میکند، قرآن به تنهایی آنطور که باید مسیر قرب الی الله را تسریع و میانبر نمیکند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/3QzAVy
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_همتیان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/YKRfKg
💢نقش علمای ادیان در هدایت جامعه بشری/ نا امنیهای جهان به دلیل عدم شناخت انسان و انسانیت است
📌حضرت آیت الله جوادی آملی، در دیدار با اساتید دانشگاهها و اعضای کلیسای ارتدکس رومانی به نقش علمای ادیان در هدایت جامعه بشری اشاره کرد و اظهار داشت: باید با عملمان به جامعه بشری راه را نشان بدهیم، فطرت همه انسانهای جهان، خوبی و زیبایی را دوست دارد و جذب آن میشوند.
🔹هیچ انسانی نیست که از زیبایی گل یا عطر خوش، لذت نبرد و جذب آن نشود، اگر درست بگوییم و درست عمل کنیم، مانند یک گل معطر خواهیم بود که دیگران خود به سراغ ما خواهند آمد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/QrztTM
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_جوادی_آملی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/op9B4P
💢دین و فلسفه دو تعبیر از یک واقعیت هستند
📌دکتر محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دانشگاه تهران: طبق بیان علامه طباطبایی(ره) دین و فلسفه دو تعبیر از یک واقعیتاند. متأسفانه امروزه برخی سعی میکنند تفکر عقلی را از تفکر دینی جدا کنند که در این صورت تفکر داعش از آن خارج میشود.
🔹بدون شک اگر یک روحانی مجهز به علوم عقلی نباشد نمیتواند به شبهات بزرگ علیه دین پاسخ دهد، بنابراین ما باید مبانی فلسفی را بخوانیم و استدلال و انتقاد کنیم.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/9B8fw1
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#محمد_محمدرضایی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/uSP5Pg
💢حفظ و کاربست سنتهای اخلاقی حوزویان و خانوادههای آنان یک ضرورت است/ از تربیت خطبای قوی غفلت نشود
📌حضرت آیتالله سبحانی در دیدار با اعضای شورای عالی حوزههای علمیه تأکید کرد: مشکل بزرگی که از ناحیه حوزههای علمیه در کشور حس میشود کمبود خطیب قوی است.
🔹ما نباید کسانی را که دارای صدای خوب و استعداد خطابه هستند درگیر کفایه و مکاسب کنیم؛ البته باید یک دوره فقه و اصول خوانده شود ولی نباید مبلغین و خطبا وقت خود را در مبانی اجتهاد بگذرانند زیرا جامعه به این گروه نیز نیازمند است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/JD6L6Z
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_سبحانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/TcSdR3
💢راهکارهای ایجاد وحدت در جهان اسلام
📌حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به راهکارهای ایجاد وحدت در جهان اسلام، گفت: وقتی سخن از وحدت به میان میآید به معنی این نیست که همگان تابع یک مذهب شوند، بلکه باید لایهها و الزامات وحدت را بشناسیم و بر روی مشترکاتی که داریم تاکید کنیم.
🔹در دنیای معاصر کشورهای اسلامی یک دشمن مشترک دارند که با اصل اسلام مخالف است نه با شیعه و سنی. آنها با اصل کلمه توحید مخالف بوده و به دنبال ایجاد شرک و الحاد هستند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/b7YY6t
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_پیروزمند
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/vezQqw
💢فیلسوفان اگر تمایل به مدیریت تمدن نوین اسلامی دارند، تاریخ بخوانند
📌حجتالاسلام محسن الویری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با نقد ابتنای تمدنها بر یک نظام فکری معین و طرح ادعای امکان مدیریت تمدن جدید، بیان کرد: تمدنها بیش از آنکه مبتنی بر نظامهای اندیشهای باشند، با نگاه کاربردی راه پیشرفت خود را گشودند.
🔹فروتنانه باید اعلام کرد فیلسوفان اگر تمایل پیدا کردند که در مدیریت تمدن نوین اسلامی نقش ایفا کنند، سزاوار است مقداری بیشتر تاریخ بخوانند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/Vn5zbD
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تمدن_اسلامی
#حجتالاسلام_الویری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/TVbyvb
💢از سوی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) برگزار میشود؛
📌کرسی ترویجی «چارچوب نظری در باب فرهنگ اسلامی مبتنی بر اندیشه و آثار شهید صدر(ره)»
👤ارائه دهنده: محمدرضا فتحالله بیاتی
👤ناقدین: دکتر محمدهادی همایون و دکتر محمدرضا برزویی
🕑زمان برگزاری: 30 آبان97، ساعت 10/30
💠مکان برگزاری: دانشگاه امام صادق(ع)
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢نتایج نامطلوب علم فعلی ریشه در سکولاریسم دارد/ جدایی حکمت از دانش
📌دکتر مهدی گلشنی در همایش «حکمت و تمدن در ایران اسلامی» اظهار کرد: تمام نتایج نامطلوب علم فعلی ریشه در حاکمیت و جهانبینی سکولار در عالمان معاصر دارد که از حکمت دور هستند.
🔹نادیده گرفتن مسائل اخلاقی در کارهای علمی، استثمار طبیعت و جوامع انسانی، غفلت از کلنگری به واقعیات، غفلت از دغدغههای بنیادین بشر، معرفتشناسی و هستیشناسی تجربهگرایی، اخلاق نسبی و دانش بدون تقوا از جمله تبعات آن است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/D9n8EB
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تمدن_اسلامی
#مهدی_گلشنی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/QySCQY
💢حفاظت از تراث نبوت و امامت با دفاع معقول از حوزههای علمیه
📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست: اگر قبول کنیم وظیفهای داریم به نام حفظ تراث و قبول کنیم که حفظ تراث کار علماست، وظایفی در این راستا متوجه علما و روحانیون خواهدبود و آن دفاع از جایگاه حوزههای علمیه است.
🔹در طول تاریخ حفظ دین از طریق حوزهها بوده و رابطه حوزههای علمیه و مردم همیشه بر اساس التزام بوده نه الزام؛ به این معنا که شیعیان در برابر عالمان ملتزم بودند، نه ملزم و متقابلا نفوذ روحانیت هم توأم با ولایت و محبت بوده نه بر مبنای قوه قهریه و قدرت.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/kX7qB6
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_علیدوست
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/MAASF3