eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
462 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تخریب قبور ائمه #بقیع نقشه دنیای کفر بود/ مقاومت؛ بزرگترین درس ائمه(ع) 📌آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی، مطرح کرد: 🔹تخریب قبور ائمه بقیع محصول واردشده و نقشه دنیای کفر بود تا مقدسات مردم را مورد حمله قرار دهند، چرا که می‌بینند مردم با تواضع به قبور ائمه و امام‌زاده‌ها اظهار محبت کرده و ایمان، اعتقاد، شور و اشتیاق ‌آنان نسبت به تجلیل از ائمه(ع) روز به روز بیشتر می‌شود. 🔹علت شهادت‌ ائمه معصومین(ع) این بوده که در مسیر مقاومت قرار داشتند و مقابل سلاطین جور می‌ایستادند؛ گاهی علنی جنگ می‌کردند و گاهی بنابر مصلحت مردم تن به صلح‌نامه می‌دادند. 🔹مسلمانان باید کنار یکدیگر با مقاومت، ‌مقابل نقشه‌های استکبار بایستند و این مقاومت را باید از امام حسین(ع) فرا‌بگیرند؛ مقاومت یک جریان مذهبی است که برابر ظلم و بیدادگری قرار دارد و امروز هم مورد تأکید مقام معظم رهبری است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/kjQgu ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_تاریخ #آیت‌الله_فقیهی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دنیای امروز دنیای تخصص است، راهی جز تخصصی شدن فقه نداریم 📌 احمد حاجی ده‌آبادی، رئیس دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با مفتاح مطرح کرد: 🔹 دنیای امروز دنیای تخصص است و فقه نیز با مسائل روز مانند حقوق ارتباط گسترده‌ای دارد. اگر می‌خواهیم مطالب اسلام را به دنیا برسانیم باید به دنبال تخصصی شدن باشیم. 🔹 وقتی فرد در حوزه‌ا‌ی متخصص می‌شود باید سایر حوزه‌ها را نیز مرور کند. نقل شده آیت‌الله میلانی و علامه طباطبایی هر چند قله‌های علمی را درنوردیده بودند ولی همچنان ادبیات عرب را مرور می‌کردند. 🔹 ابواب فقه به یک‌دیگر مرتبط هستند و بی خبری از یک باب ممکن است در استنباط احکام تأثیرگذار باشد. در تخصصی شدن، فرد ضمن ممحض شدن در یک باب، باید نسبت به سایر ابواب شناخت اجمالی داشته باشد. 🔹 مهم‌ترین نتیجه تخصصی شدن این است که کشف حکم شرع علمی‌تر، یقینی‌تر و به واقع نزدیک‌تر است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/i4oUp ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حاجی_ده‌آبادی #فقه_تخصصی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
تراشیون.gif
1.22M
💢در حال برگزاری است؛ 📌جلسه پایانی «دوره تربیت کودک» 👤استاد سید علیرضا تراشیون 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌دوره تربیت کودک 🔻استاد سیدعلیرضا تراشیون، در جلسه پایانی دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 در کودکان بیش فعال دو مأموریت مهم برای خانواده‌ها وجود دارد: 1. کنترل و مدیریت کودکان بیش فعال 2. درمان آن کودکان؛ باید توجه داشت، بحث کنترل و درمان متفاوت است. 📝 برای درمان کودکان بیش فعال سه راهکار وجود دارد: 1. دارو درمانی 2. شیوه نوروفیدبک 3. بازی درمانی 🔻نکاتی در مورد کنترل و مدیریت کودکان بیش فعال: 🔹نکته اول؛ در کنترل و مدیرت کودکان بیش فعال باید به آنها اجازه داد در قالب بازی و سرگرمی انرژی‌شان تخلیه شود. 🔹نکته دوم؛ در برنامه غذایی کودکان بیش فعال نباید مواد غذایی کافئین‌دار و همچنین کنسروها وجود داشته باشد. شکر و ادویه‌جات نیز از غذاهای ممنوعه کودکان بیش فعال است. 🔹نکته سوم؛ باید برای انجام فعالیت کودکان بیش فعال زمان‌بندی‌های کوتاه مدت در نظر گرفت. برای مثال اگر کودکان معمولی به مدت نیم ساعت می‌توانند به طور پیاپی تکالیف خود را انجام دهند. برای این کودکان باید زمان‌های ده دقیقه‌ای در نظر گرفت. زیرا کودکان بیش فعال نمی‌توانند به مدت طولانی بر روی کاری تمرکز داشته باشند. 📝 خانواده‌ها باید برای کودکان بیش فعال زمینه‌ای را فراهم کنند تا آنها حرفهایشان را بازگو کنند. گاها والدین باید به مدت یک ساعت پای صحبت آنها بنشینند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢حقیقت قرآنی شفاعت/ ذکر ۳۰ مرتبه شفاعت در قرآن 📌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد طباطبایی، استاد جامعه المصطفی العالمیه(ص) در کرسی نقد و نظر با موضوع «شفاعت از دیدگاه #ملاصدرا و #ابن_تیمیه»، گفت: 🔹شفاعت فقهی آن است که فردی در دنیا رابط میان دو نفر برای دفع ضرر و یا جلب منفعت باشد. ابن تیمیه که منبع الهام‌بخش فرقه وهابیت است بر خلاف مشهور، منکر شفاعت نیست زیرا مشهور اهل سنت شفاعت را منکر هستند ولی او آن را اصل مسلم اسلامی و پیامبر(ص) را شفیع خلق و صاحب مقام محمود می‌داند؛ البته اختلاف مسئله در اینجاست که آیا فقط پیامبر(ص) شافع است یا خداوند به افراد دیگر هم اجازه می‌دهد. 🔹در قرآن بیش از ۳۰ مرتبه از شفاعت بحث شده و علامه طباطبایی حتی تعبیر مقام محمود را به معنای مقام شفاعت گرفته است. 🔹از دید ملاصدرا، شفاعت وساطت است که از نور الهی ساتع و افاضه می‌شود؛ و بر خلاف نظر ابن‌تیمیه که گفته خدا به کسی اذن نمی‌دهد، شفاعت را شامل شفاعت حق و باطل می‌داند؛ لذا قابل اگر به شرائط تام رسید، شفاعت به آنان اعطا می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/iMeZq ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حجت‌الاسلام_طباطبایی #شفاعت 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 💠موضوع: فلسفه دانش اقتصاد اسلامی 🔻استاد «سید حسین میرمعزی»، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 عدم ربوبیت خداوند در جهان، از قرن‌ها پیش توسط یهودیان مطرح بوده است و بعدها نیز در اقتصاد سرمایه‌داری به عنوان مبنا قرار گرفت. 📝 بررسی و تلاش برای تحقق صفات خداوند در جامعه و انسان در سه مرحله به تحقق اقتصاد اسلامی کمک می‌کند: مرحله ترسیم وضعیت مطلوب، ترسیم وضعیت موجود و روش رسیدن از موجود به مطلوب. 📝 نوع نگاه به جهان یا همان هستی شناسی، در توصیه‌های اقتصاددانان برای رشد و توسعه کشور بسیار پراهمیت است. به عنوان مثال در نگاه توحیدی یکی از دلایل عدم توفیق در فراهم سازی رفاه مادی برای آحاد مردم، رواج گناه در جامعه است در حالی که در نگاه غیر توحیدی اصلاً این مباحث مطرح نمی‌شود؛ چرا که معنا و مفهومی ندارد. 📝 نگاه غیر توحیدی منابع موجود در جهان را برای رفع نیازهای انسان، ناکافی می‌داند و معتقد است العیاذ بالله انسان باید برای این کار غیرحکیمانه خداوند، چاره‌جویی کند. 📝 نعمت‌های خداوند در زمین به خزائن غیبی در عالم غیب متصل است و خداوند این نعمت‌ها را به قَدَر معینی نازل می‌کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢از سوی نشر هاجر؛ 📌فرهنگنامه فاطمی در ۹ جلد منتشر شد 💠 قیمت: (با تخفیف ۴۰ درصد) ۲۸۸,۰۰۰ تومان 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://yon.ir/hEaRH ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #معرفی_کتاب 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نکاتی درباره کنترل و مدیریت کودکان #بیش‌فعال/ متأسفانه در جامعه، فرهنگ درمان برای این کودکان جا نیفتاده است 📌استاد سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل خانواده در جلسه پایانی دوره تربیت کودک که از سوی موسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد: در کنترل و مدیرت کودکان بیش‌فعال باید به آن‌ها اجازه داد در قالب بازی و سرگرمی ‌انرژی‌شان تخلیه شود. 🔹کودکان بیش‌فعال اصولاً پرحرف هستند و این پرحرفی تمرکز آن‌ها را بر هم می‌زند، به همین دلیل باید شرایط واگویی آن‌ها را فراهم کرد. واگویی نیز به دو نوع واگویی با دیگران و واگویی با خود تقسیم می‌شود. واگویی کردن سبب تخلیه انرژی می‌شود. 🔹یکی از ویژگی‌های کودکان بیش‌فعال قانون گریزی است به همین دلیل باید برای آن‌ها قوانینِ گویا، قابل اجرا و اندک در محیط خانه و مدرسه در نظر گرفت. 🔹متأسفانه در جامعه ما فرهنگ درمان هنوز جا نیفتاده است. برای نمونه بیشتر والدین برای درمان کودکان بیش‌فعال اقدام نمی‌کنند، گمان می‌کنند این افراد وقتی بزرگ شوند، بهتر می‌شوند، در حالی که این‌گونه نیست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/QMuAx ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_علوم_تربیتی #استاد_تراشیون 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢به مناسبت سالروز وفات بانو مجتهده امین؛ 📌نخستین بانوی مجتهده عصر حاضر/ تربیت هزار شاگرد برای خدمت به مکتب اهل‌بیت 🔹بانو مجتهده امین توانست در طول زندگی پربرکتش 9 عنوان کتاب را به رشته تحریر درآورد؛ اولین کتاب بانو «» نام دارد که در سن 40 سالگی آن را به زبان عربی نگاشت و عظیم‌ترین کتاب او «» است که تفسیری از قرآن مجید در 15 جلد می‌باشد که توانست آن را در مدت 20سال بنگارد. 🔹آیت‌الله حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی، آیت‌الله سید محمدکاظم شیرازی، آیت‌الله محمدرضا نجفی و آیت‌الله ابراهیم حسینی شیرازی استهباناتی از جمله علمایی بودند که به او اجازه اجتهاد و روایت را دادند و خود وی نیز بعدها اجازه نقل روایت و اجتهاد را به بزرگانی چون آیت‌الله مرعشی نجفی(نقل روایت)، زهیر الحسون و بانو علویه همایونی عطا کرد. 🔹بانو امین آنچنان به تحصیل علاقه‌مند بود که حتی مرگ فرزندانش هم نمی‌توانست او را از مسیر کسب علم منحرف کند. وی در تعطیلی کلاس درس توسط استادش که به همین مناسبت صورت گرفت این گونه بیان کرد: «خدا نعمتی را به من داد و خودش هم از من گرفت.» 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/iBBoa ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢نیازمند دانش تمدنی یعنی #علم_دینی و علوم انسانی اسلامی هستیم 📌حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹یکی از اصلی‌ترین عوامل و عناصر شکل‌گیری #تمدن_نوین_اسلامی، تلاش برای تولید و تحقق دانش تمدنی نوین است چه اینکه تمدن جهانی بدون رکن فرهنگ تمدنی و عنصر فرهنگ نیز بدون محتوای دانشی، محقق نخواهد شد و اگر آرمان نهایی، تمدن نوین اسلامی است، پس نیازمند دانش تمدنی متناسب با آن آرمان است که همان علم دینی و علوم انسانی اسلامی خواهد بود. 🔹چنین نیست که تمدن نوین اسلامی به یکباره ایجاد شود بلکه پس از تشکیل جامعه اسلامی و سپس جوامع اسلامی و تبدیل دولت ملت‌ها به دولت امت‌ها و ظهور مؤلفه‌های گوناگون جهانی آن، این امکان وجود دارد به تدریج، در لایه‌ها و بخش‌هایی، شاهد سرزدن تمدن نوین اسلامی باشیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/HFElR ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت‌الاسلام_حسینی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، دینی و... بودند؛ با مروری کوتاه به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 مکر و توطئه دشمنان همان روش‌های گذشته اما با رنگ و لعاب جديد است 📝 آیت‌الله محقق کابلی به دیدار حق شتافت 📝 شاهد بسترهای تنزل اخلاقی در شهرها هستیم 📝 تمدن‌سازی رسالت حساس و راهبردی حوزه‌های علمیه است 📝 عده‌ای تلاش دارند افراد زاویه دار بر سر کار بیایند 📝 هنجارشکنی سفارتخانه‌ها قابل تحمل نیست 📝 تهیه فیلم و عکس از متظاهرین به فحشاء و معصیت مصداق اشاعه فحشاء است؟ 📝 تخریب بقیع از نظر دینی، انسانی و عقلی حرکتی پلید بود 📝 خرابکاری برخی مسئولین به نام نظام اسلامی‌ موجب شهادت روحانیون می‌شود 📝 کتاب «الگوهای اخلاقی طلبه مطلوب» رونمایی شد 📝 زوایای کمتر دیده شده از فقه حکومتی 📝 ۳۱ خرداد ۹۸، آخرین مهلت ارسال آثار به همایش کتاب سال حوزه 📝 امید ما در مسائل فرهنگی به طلاب جوان است 📝 ۲۰ هزار مراجعه به مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا(س) از سال ۹۳ تاکنون و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/ieR7Y ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢روش #اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار و اهتمام به مسائل #مستحدثه 📌حجت‌الاسلام علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد: 🔹در روش اجتهاد رایج که محور اصلی مباحث فقهی بررسی دیدگاه‌های فقهی فقیهان است، مباحث مستحدثه و نوپدید مورد غفلت قرار می‌گیرد؛ راز اصلی این غفلت، آن است که مدار و محور اصلی گفتگوی فقهیان ما در روش رایج روایات اهل بیت(ع) نیست. 🔹در روش اجتهادی «روایت محور و فقاهت مدار»؛ بررسی و واکاوای مستقیم روایات بدان معناست که هر آنچه در سیره قولی و عملی اهل بیت(ع) بازتاب یافته مورد بررسی همه جانبه فقیه قرار می‌گیرد و از آنجا که اهل بیت(ع) با نگاه جامع نگر و جهان شمول بسیاری از مبانی و زیرساخت‌های استخراج و اصطیاد آموزه‌های فقهی را در اختیار مخاطبان خود قرار دادند، روش اجتهادی «روایت محور و فقاهت مدار» بسترهای لازم برای استخراج مسائل فقهی حتی در زمینه مسائل مستحدثه را در اختیار فقیه می‌گذارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/nnx62 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #حجت‌الاسلام_نصیری 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com