eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8.1هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
611 ویدیو
301 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 با موضوع دولت اسلامی؛ 📌 پنجمین همایش ملی تمدن نوین اسلامی برگزار می‌شود 🔹برگزار کننده: دانشگاه شاهد 🗓 مهلت ارسال چکیده مقالات: 20 مهرماه 98 🗓 مهلت ارسال اصل مقالات: 5 بهمن‌ماه 98 🗓 زمان برگزاری: 8 اسفندماه 98 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/BcHpH ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تمدن_اسلامی #همایش #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 وقف برای تربیت؛ 📌 نگاهی به عملکرد جامع‌ترین مجتمع تربیتی - آموزشی جهان تشیع 🔹 مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) تحت اشراف حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدجواد نظافت یزدی با اهتمام بر حفظ و ارتقاء کیفیت و نیز توسعه کمی و همچنین نیاز روزافزون جامعه به روحانیت فاضل و کارآمد و به پشتوانه بیش از 15 سال تجربه موفق تربیت طلاب، طرح توسعه مدارس علمیه در قالب ساخت مجتمع عظیم تربیتی - آموزشی حضرت مهدی(عج) را در دستور کار خود قرار داده است. 🔹 برنامه ساخت پروژه عظیم مجتمع تربیتی - آموزشی حضرت مهدی(عج) بر پایه وقف و با مشارکت عموم مردم خیر و نیک اندیش طراحی شده و فازهای پروژه متناسب با کمک‌های مردمی به صورت مرحله به مرحله ساخته شده و پس از پایان ساخت وقف خواهد شد. 🔹 در طراحی و ساخت این مجتمع سعی شده اصول «مجتمع‌سازی(هم جواری واحدهای مختلف علمی، فرهنگی و خدماتی)، «ساده‌سازی و پرهیز از تجمل»، «بهره‌گیری از معماری اسلامی و ایرانی»، «زیبا، با نشاط و روح‌افزا بودن محیط»، «ساخت مقاوم و ایمن» و «حفظ ارتباط حوزه با مردم(با طراحی مسجد، کتابخانه، مؤسسه فرهنگی و فراهم کردن امکان استفاده عموم از امکانات رفاهی و ورزشی)» رعایت شود. 🌐https://vaghfetarbiat.ir 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/JCtc9 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حجت‌الاسلام_نظافت_یزدی #وقف_تربیت #معرفی_مراکز #مشهد 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢حاکمیت برای اجرای احکام باید نهادسازی کند/ در قراردادهای اجتماعی نیازی به حکومت نیست 📌در کرسی علمی - ترویجی «تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی» مطرح شد: 🔹حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی با تأکید بر لزوم ایجاد نهادهای اجرا کننده احکام بیان داشت: در جای عام البلوی اگر حاکمیت ورود و نهادسازی نکند، نمی‌تواند کارها را پیش ببرد. واجبات کفایی باید به عنوان خطاب به جامعه بازگردد. 🔹واجبات کفایی به مثابه بخشی از واجبات دینی و مرتبط با مصالح عمومی جامعه، به غرض تحقّق هدف شارع در جامعه، تشریع شده است. درحالیکه تحقّق این واجبات در جوامع بسیطه یا زمان قبض ید فقیه، به توده مکلفین، ارجاع شده و «من به الکفایه» از مومنان، می‌بایست اقدام به امتثال تکلیف و تحقّق واجب در خارج نمایند، در جوامع پیچیده و بسط ید فقیه، این واجبات، جز در سایه مدیریّت نظامواره، منسجم، روزآمد و کارآمد جامعه، محقّق نمی‌شود، و واگذاری آن به توده مکلفان، غایت شارع را به خوبی تأمین نمی‌کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/U6oKS ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #سیاست #حجت‌الاسلام_ایزدهی #نشست_ترویجی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢پژوهش‌های فقهی نیازمند تحول‌اند/ پژوهش‌ها ناظر به نیازهای روز باشد 📌حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار مسؤولان مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، بیان کرد: 🔹هیچ فقهی به اندازه فقه شیعه دارای اسناد و مدارک نیست، همچنین علمای هیچ دینی به اندازه علمای شیعه فقاهت ندارند. 🔹ما باید به علمای پیشین و تحقیقاتی که داشته‌اند احترام بگذاریم، اما در عین حال باید دانست که زمان امروز اقتضائات جدیدی دارد و باید طبق آن به تحقیق و پژوهش پرداخت. 🔹امروز نیازمند آن هستیم که حوزه علمیه در زمینه فقه، تحول ایجاد کرده و در مباحث فقهی توجه بیشتری به آیات قرآن کریم داشته باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/uMuzT ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #آیت‌الله_نوری_همدانی #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢امام صادق(ع) بنیان‌گذار تمدن و علوم اسلامی/ متأسفانه اندازه یک فیلسوف غربی درباره ائمه(ع) کتاب نداریم 📌حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی، نویسنده کتاب «امامان شیعه(ع) و علوم اسلامی» در گفت‌وگو با مفتاح عنوان کرد: 🔹زیربنای تمدن اسلامی فقه و شریعت است که تمدن را شکل‌دهی می‌کند و امام صادق(ع) در این زمینه نقش وافری داشته‌اند. 🔹وقتی کتب رجالی اهل‌سنت را می‌نگریم، می‌بینیم تمامی بزرگان علوم اسلامی آن زمان مانند متکلمان، فقها و محدثین و حتی علومی مانند ادبیات، فلسفه، نجوم، شیمی و... شاگردی امام صادق(ع) را کرده‌اند. 🔹متأسفانه زندگی ائمه(ع) را درست فهم نکرده‌ایم. در 40 ساله انقلاب کمترین کار درباره اهل‌بیت(ع) شده است، حتی اندازه یک فیلسوف غربی مانند کانت و دکارت درباره اهل‌بیت(ع) کار نشده و کتاب ننوشته‌ایم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/UNNij ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #امام_صادق_علیه‌السلام #حجت‌الاسلام_محرمی #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد؛ مدل دانشگاه در مکتب امام صادق(ع) 📌حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در گفت‌وگویی با برشمردن مؤلفه‌های دانشگاه اسلامی با الگوی مکتب امام جعفر صادق(ع)، گفت: اگر دانشگاه اسلامی مبتنی بر الگوی امام جعفر صادق(ع) فهمیده و به صورت نظام‌مند اجرایی شود، می‌توانیم ادعا کنیم نهادهای علمی ما در مسیر تمدن‌سازی پیش ‌می‌روند؛ تمدن یعنی دانش، حکمت، صنعت و فرهنگی که بتواند علاوه بر جامعه خود، در جهان هم تأثیرگذار باشد و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه دانشگاه ما آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد داشته باشد. 🔹امروزه ما به بحث‌هایی مانند فقه رسانه، فقه تکنولوژی، فقه فرهنگ، فقه هنر، فقه شهرسازی و فقه سیاسی و اقتصادی نیاز داریم، در حوزه ما این مباحث تدریس می‌شود، اما اندک. بیشتر فقه‌های عبادات و معاملاتی تدریس می‌شود که مورد نیاز جامعه ما نیست و یا اگر باشد این نیاز اندک است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/ISvAU ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #امام_صادق_علیه‌السلام #حجت‌الاسلام_خسروپناه #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مدرسه تابستانه منهاج؛ 📌 موضوع: دورنمای مسیر اجتهاد 👤 استاد محمدحسن گلی شیردار 🕓 زمان برگزاری: یکشنبه ۹ تیرماه، ساعت ۷ 💫 مکان برگزاری: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) 🌐 ثبت نام: http://yon.ir/74CkU ☎️ پاسخگویی: 09107660356 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
animation.gif
حجم: 1.94M
💠 در حال برگزاری است؛ 💢 مدرسه تابستانه منهاج 📌 موضوع: دورنمای مسیر اجتهاد 👤 استاد محمدحسن گلی شیردار 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛ 📌مدرسه تابستانه منهاج 💠موضوع: دورنمای مسیر اجتهاد 🔻استاد «محمدحسن گلی شیردار»، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، مطرح کرد: 🔻ابعاد دورنمای مسیر اجتهاد؛ 🔹 بازخوانی عنصر اجتهاد و نقش آن در حیات دینی. 🔹 ضرورت‌ها و پیوندهای آن با آسیب‌های دینی. 🔹 تطورات عنصر اجتهاد و مسیر استقلال در فهم دین از ابتدا تاکنون. 🔹 آسیب‌شناسی از فراز و فرود تربیت طلاب و کارآمد. 🔹 بایسته‌های اجتهاد. 🔻بایسته‌های اجتهاد پویا و کارآمد؛ 🔹 شناخت مسئولیت. 🔹 شناخت اقتضائات زمان و موقعیت‌شناسی. 🔹 نقش عالم دین و نقش آن در آینده جامعه. 🔹 تکسب علم دینی با محوریت تحول و نوگرایی. 🔻کارکردهای اجتهاد؛ 🔹 درک و دریافت گزاره‌های دینی از منابع. 🔹 به روزرسانی آموزه‌های دینی و تقویت بهره‌وری مردم از دین. 🔹 استقرار و باز تولید نشاط علمی. 🔹 زدودن اندیشه‌های بیمار از متن دین. 🔹 پرهیز از تقلید مضموم در طراحی دینی. 📝 شهید صدر چهره استثنایی و فقیه عصری بودند که با بازخوانی جدی، موقعیت دین را در عرصه اداره جامعه درست فهمیدند. 📝 عنصر اجتهاد، شهید صدر را در صدر قرار داد. 📝 غنا و استقلال فکری ما باید به سمت تحصیل اجتهاد باشد که نیازمند ایثار، صبر و... است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛ 📌 کتاب «تکوین نهاد مرجعیت تقلید شیعه» منتشر شد 👤 مؤلف: محسن صبوریان 💠 قیمت: ۲۳,۰۰۰ تومان 📖 اطلاعات بیشتر در: 🌐 http://yon.ir/wez9f ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #معرفی_کتاب #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 یادداشت/علی ربیع‌زاده؛ 💢 جایگاه سقراط در مقابل عظمت امام جعفر صادق(ع)/ بنیانگذار فقه جعفری به روایت #دانلدسون، مستشرق آمریکائی 📌 پروفسور دانِلدسون، اسلام‌پژوه و مستشرق مسیحی آمریکایی، در بخشی از کتاب خود با عنوان «مذهب شیعه: تاریخ اسلام در ایران و عراق»، درباره شأن و جایگاه امام صادق(ع) می‌نویسد: مکتب فکری و علمی امام بسیار درخشان بود و همانند سقراط، در مدینه به تربیت شاگردان می‌پرداخت؛ فضائل و توانمندی‌هایش به میزانی بود که سقراط و مکتب سقراط را نمی‌توان با آن مقایسه نمود. 🔹 این نویسنده آمریکایی برخلاف بسیاری از تألیفات شرق‌شناسان، منابع حدیثی و تاریخی شیعیان را مطالعه نموده و دائماً در کتاب خود به آن‌ها مخصوصاً به آثار کلینی ارجاع داده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/4pnT6 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #تاریخ_و_سیره #امام_صادق_علیه‌السلام #یادداشت #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com