✅ اجرای طرح مهدوی «بلاغ» با مشارکت 300 مبلغ
💯 حجتالاسلام «محمدصادق کفیل»، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد حضرت مهدی موعود(عج):
🔹 اجرای طرح «بلاغ» از 20 تیرماه تا انتهای مردادماه در 300 مسجد کشور اجرا میشود.
🔹 هدف از اجرای این طرح انس طلاب جوان با نوجوانان در مقاطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه و پاسخگویی به سوالات آنها در قالب حلقههای دینی و در موضوعات امامت و مهدویت، اخلاق، اعتقاد و احکام است.
🔹 300 مبلغ در اجرای این طرح با ما همکاری می کنند.
🔹 مجری این طرح، ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور و بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) به صورت مشترک هستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_محمدصادق_کفیل
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
آقانظری.gif
1.62M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی
👤 استاد حسن آقا نظری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢قم باید مرجع علم و معارف اسلامی در دنیا باشد
📌آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی در دیدار رییس و معاونان جامعةالمصطفی(ص) العالمیة:
🔹در روایات داریم از قم «یفیض العلم منه الی سائر البلاد». قم باید مرجع علم و معارف اسلامی در دنیا باشد. باید علمی که از حوزه مبارکه قم صادر میشود، کام تشنگان معارف و حقایق نورانی اسلام در سراسر جهان را سیراب کند.
🔹علمای بزرگی، مانند آیتاللهالعظمی بروجردی، آرزوی چنین مطالبی داشتند که ما بتوانیم همه جا برویم و عرض وجود داشته باشیم و بتوانیم اسلام و ولایت اهل بیت علیهم السلام را معرفی کنیم.
🔹برای ما افتخار است كه از كشورهای اسلامی و حتی از اروپا برای تحصیل علوم و معارف اسلامی به حوزه علمیه قم میآیند تا با فراگیری علوم قرآن و اهل بیت علیهم السلام، آن را به مردم دنیا و تشنگان حقیقت و معنویت معارف اسلامی برسانند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#آیتالله_صافی_گلپایگانی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
عشایری.gif
1.65M
💠 صبح امروز برگزار شد؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: روششناسی اجتهاد
👤 حجتالاسلام محمد عشایری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
📌 مدرسه تابستانه منهاج
✅ موضوع: روششناسی اجتهاد
🔻 حجتالاسلام محمد عشایری، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، مطرح کرد؛
📝 پس از محقق اردبیلی دو مدرسه و مکتب فقهی جدی شکل میگیرد؛ 1- مدرسه علامه بهبهانی و 2- شیخ انصاری و شاگردانش.
📝 شیخ انصاری در عمل فردی بسیار متعهد و زاهد بوده، ولی صاحب جواهر به او وصیت میکند در مقام افتاء برای امت، شریعت سهله و سمحه را مدنظر داشته باشد.
📝 از نظر مکتب علامه بهبهانی در مقطعی برای فقه بحران بی اعتنایی به اصحاب و اجماع به وجود آمده است، از اینرو یکی از ویژگیهای بارز این مکتب اهتمام و توجه ویژه به بحث اجماع است.
📝 انقلاب علمی و نقد مؤثر زمانی رخ میدهد که سخن گذشتگان خوب فهم شده و تأملات درونی شخص نسبت به شاگردی و تلمذ بیشتر شود.
📝 درک تاریخی در روششناسی موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است.
📝 مکتب علامه بهبهانی را به سبب نجات از افراط اخباریها اعتدالی مینامند. البته بدین معنا نیست که از همه جهات اعتدالی بوده است.
📝 علامه وحید بهبهانی برای اینکه ابهت اخباریها را بشکند صراحت لهجه داشته است. وی احکام مستند به اجماع را به اشتباه بدیهی و ضروری مذهب حساب میکرده و شاگردانش نیز این کار را ادامه دادهاند.
📝 از وجوه تقابل شیخ انصاری و علامه بهبهانی این است که شیخ تحلیلهای عقلی و تعمق را در پیش گرفت ولی مکتب بهبهانی فقه عرفی را در پیش گرفت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فقه معاصر به دنبال توافق فقه با مدرنتیه و عرفی شدن نیست/ نگاه حکومتی سرنوشت مسائل را دگرگون میکند
📌حجتالاسلام رضا اسلامی، در جلسه دوم مدرسه تابستانه #منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، عنوان کرد:
🔹فقه معاصر به قرینه مقابله، فقهی است که ویژگیهای دوران معاصر را دارد و از فقه موروث و سنتی متفاوت است.
🔹اقتضائات عصر جدید برای فقه شامل موضوعشناسی، شناخت ملاکات احکام، نگاه نظامواره به فقه(نظامات)، خروج از فقه فردی به فقه حکومتی و تمرکز بر قواعد اصولی پُرکاربرد میباشد.
🔹دوره معاصر ماهیتاً متفاوت از ادوار گذشته نیست. یعنی چنین نیست که فقه این دوره با روشنفکری، دنیای متمدن، مدرنیته و تکنولوژی به توافق رسیده و عرفی شده است.
🔹یکی از مسائل مربوط به علم اصول این است که اصول را متناسب با فقهی که متکامل شده و وارد مباحث جدید شده، نوسازی کنیم و اصول موجود، قصور دارد. بسیاری از محققین بر این باورند که اصول موجود قصور ندارد و پاسخگوی مسائل جدید نیز میباشد اما برخی مباحث آن مانند سیرههای عقلائی، سیرههای متشرعه، ارتکاز و انصراف، قرائن، تعارض ادله و ... باید توسعه پیدا کند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/H4kXU
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_اسلامی
#مدرسه_تابستانه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: نسبت دانش اقتصاد اسلامی و دانش فقه
✅ استاد سیدحسین میرمعزی، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، مطرح کرد؛
🔹 فقه اقتصادی شامل احکام فقهی اعم از تکلیفی و وضعی است و قواعد فقهی اعم از قواعد فقهی عام و قواعد فقهی مختص به باب معاملات به شمار میآید.
🔹 موضوع فقه اقتصادی در یک نگاه کلی عبارت است از رفتارها و روابط اقتصادی؛ یعنی رفتارها و روابط انسانها در ارتباط با اموال.
🔻 دانش اقتصاد اسلامی به چهار مطلب میپردازد؛
1️⃣ تبیین وضعیت مطلوب
2️⃣ تبیین وضعیت موجود
3️⃣ تفاوت دو وضعیت
4️⃣ راهبرد حرکت از وضعیت موجود به مطلوب.
🔹 دانش اقتصاد اسلامی شامل سه زیر شاخه مذهب، نظام و علم است.
🔻 الف) مذهب اقتصادی
🔹 مذهب اقتصادی اسلام بنا بر تعریف شهید صدر(ره) اصول روش تنظیم حیات اقتصادی برای حل مشکلات اقتصادی از دیدگاه اسلام است. رابطه مذهب اقتصادی با فقه رابطه زیربنا با روبنا است.
🔻ب)نظام اقتصادی
🔹 نظام اقتصادی اسلام مجموعهای نظاممند از رفتارها و روابط اقتصادی مطلوب مردم و دولت است که در راستای اهداف اقتصادی اسلام سامان یافتهاند. بر این اساس اجزای نظام اقتصادی اسلام، رفتارها و روابط اقتصادی مطلوب است.
🔻ج)علم اقتصاد
🔹 علم اقتصاد اسلامی راجع به علل و آثار رفتارهای موجود بحث میکند. در علم اقتصاد بهطور کلی دو کار انجام میشود. یکی اینکه چگونگی وضعیت موجود توصیف، تحلیل و پیشبینی میگردد. دوم اینکه تفاوت وضعیت موجود و مطلوب را تبیین کرده و در واقع آسیبشناسی میکند و راهبردها و سیاستهای تغییر را ارائه میدهد.
🔹 با همین نگاه نظامسازی حدود 80 درصد مباحث در فقه و اصول ما وجود دارد، نباید همه اینها را خراب کرد، بلکه باید آن 20 درصد دیگر را تکمیل کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
animation.gif
1.66M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: روش شناسی اجتهاد
👤 حجتالاسلام محمد عشایری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
📌 مدرسه تابستانه منهاج
✅ موضوع: روششناسی اجتهاد
🔻 حجتالاسلام محمد عشایری، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، مطرح کرد؛
🔻 ویژگیهای مدرسه فقهی علامه وحید بهبهانی
1️⃣ گرایش به اجماع و شهرت فتوایی بدون نیاز به بررسی ادله.
2️⃣ گرایش به ارتکاز اصحاب به عنوان قرینه ظهورساز برای ادله.
3️⃣ نقد شدید فیض و شاگردان مکتب محقق اردبیلی.
4️⃣ ضروری انگاشتن برخی گزارههای فقهی اجماعبنیان.
5️⃣ عرفیانگاری فهم متن و نقد روشهای تدقیقمحور در تحلیل متن.
6️⃣ عرفی بودن قواعد اصولی.
🔹شیخ انصاری به مکاتب پیش از خود نگاه اصلاحگرانه و گزینشی داشت. ایشان مانند علامه وحید بهبهانی اساساً مکتب و شاگردان محقق اردبیلی را نفی نمیکرد. به همین دلیل در برخی موارد محقق را تأیید، در برخی مسائل نقد منصفانه و در برخی دیگر به او ارجاع میداده است.
🔹 علامه حلی فقیه طراز و مدّ نظر شیخ انصاری به ویژه در أخذ مطلب و قیاسها بود. برای نمونه اجماعی که علامه حلّی در آن حضور داشت را به دلیل اعتمادی که به روشش داشت، تأیید میکند.
🔹 پس از مکتب علامه وحید بهبهانی، انقلاب علمی توسط شیخ انصاری صورت گرفت. تدقیق در استظهارات و استدلالات و توجه به تاریخمندی فقه از ویژگیهای مکتب فقهی شیخ انصاری است.
🔹 میرزای شیرازی شاگرد برجسته شیخ انصاری بود که پیش از آمدن نزد شیخ شاگرد مکتب علامه بهبهانی بوده که به درجه اجتهاد نیز نائل شده بود. مرحوم نائینی و شیخ عبدالکریم حائری از شاگردان میرزای شیرازی بودند.
🔹 پس از شیخ انصاری، آخوند صاحب کفایه مرجع علمی در نجف بود. پس از آخوند، آقا ضیاء عراقی، مرحوم اصفهانی و میرزای نائینی که به أعلام ثلاثه معروف بودند، مرجعیت علمی را عهدهدار شدند. مکتب نجف پس از أعلام ثلاثه به آیتالله خویی منتقل شد.
🔹 مرحوم آیتالله بروجردی پرورش یافتهی مدرسه اصفهان بوده است. وی مدتی در سامرا به تحصیل علم مشغول بوده و تأملات درونی فراوانی داشته است. این تأملات درونی منشأ تحولات عظیمی در ایشان شد.
🔹 پس از عزیمت آیتالله بروجردی و شیخ عبدالکریم حائری به قم، حوزه و مکتب فقهی قم شکل گرفت.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
یوسفی.gif
1.21M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: اقتصاد تعاونی در اسلام
👤 استاد احمدعلی یوسفی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیتالله سیدمحمد حسینی شاهرودی
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رحلت فقیه ربانی آیتالله آقای حاج سیدمحمد شاهرودی را که از فقهای برجستهی حوزهی علمیه نجف و در سالهای پس از انقلاب ساکن قم بودند، به حوزههای قم و نجف و به عموم ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم و بخصوص به آقازادگان و بازماندگان ایشان و وابستگان به بیت شریفِ والد ایشان مرحوم آیتالله العظمی شاهرودی از مراجع دورهی قبل در نجف، تسلیت عرض میکنم و علو درجات و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای ۱۸ تیر ۹۸
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯نگاهی به کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی»
🔻 عبدالوهاب فراتی، نویسنده کتاب:
🔰 در کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی» به بحث پیرامون مسئلهای تاریخی در دوران انقلاب اسلامی پرداختهام.
🔰 بحث تعامل عالمان دینی با نظامهای سیاسی یکی از مباحث قدیمی و فقهی ما بوده و هست. پیش از انقلاب اسلامی تعاملاتی که وجود داشته بیشتر ذیل دولتهای جائر بوده، از اینرو فقه سنتی نیز بیشتر تعامل عالمان دینی با نظامهای سیاسی را در ذیل دولت جائر مورد بحث و بررسی قرار داده است.
🔰 شیخ مرتضی انصاری در کتاب مکاسب انواع این تعاملات را تحلیل و مورد بحث و بررسی فقهی قرار داده است ولی زمانی که یک نظام سیاسی از ذیل حکومت جائر خارج میشود تعاملات و ارتباط متفاوت میشود.
🔰 در حکومتهای اسلامی پرسش مهم این است که رابطه عالمان دینی با چنین دولت و حکومتی در عصر غیبت چگونه رقم میخورد. این بحث در ادبیات فقهی و سنتی ما وجود ندارد و بنده تلاش کردم در أثر تألیف شده این بخش از مباحث و این تعاملات را مورد توجه قرار دهم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#عبدالوهاب_فراتی
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢یادداشت؛
📌فقه ابزاری برای اداره جامعه/ بازخوانی توصیههای رهبر انقلاب برای پرداختن به ابعاد گوناگون فقه
🔹در زمینه کاربرد و حیطه علم فقه در زندگی بشری دیدگاههای متفاوتی وجود دارد، عدهای آن را در حوزهی زندگی شخصی پذیرفته و دستهای دیگر بررسی مسائل اجتماعی را نیز در گرو فقه دانستهاند. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی، در واقع حکومت و نظامی برپایه فقه شکل گرفت و گستره فقه به وسعت اداره جامعه شد.
🔻توصیههای هشتگانه رهبر انقلاب برای پرداختن به ابعاد گوناگون فقه:
🔹لزوم تخصصگرایی در فقه
🔹لزوم تحقیق در فقه حکومتی
🔹لزوم جدیت در درس و اجتناب از سطحینگری در فقه
🔹تحقق کرسیهای بحث آزاد فقهی
🔹انتشار مجلات تخصصی فقه
🔹بهرهگیری از روایات و فقه عامه
🔹لزوم موضوعشناسی دقیق
🔹نواندیشی فقهی در مسائل بانوان
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/PBIcR
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 قابل توجه خواهران طلبه 💢
✅ آغاز ثبت نام اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه و جامعهالزهرا(س)
🔹عرصهها: آموزش، پژوهش و تبلیغ
🔰 زمان ثبت نام: از ۲۵ تیر ماه تا 15 مرداد ماه.
🔰 طلاب سطح دو، سه و چهار مجاز به ثبتنام در عرصههای آموزش، پژوهش و تبلیغ و طلاب سطح یک مجاز به ثبت نام در عرصه آموزش هستند.
🔰 دفترچه راهنما و راهنمایی ثبتنام: http://yon.ir/7JPyu
🔰 اطلاعات بیشتر: تماس هر روز از ساعت ۸ الی ۱۲ با شماره تلفن های ۰۲۵-۳۲۱۱۲۶۴۰- ۳۲۱۱۲۵۶۰
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
animation.gif
1.74M
💠در حال برگزاری است؛
💢درسگفتار نظامهای اسلامی
📌موضوع: فلسفه دانش اقتصاد اسلامی
👤استاد سید حسین میرمعزی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مدرسه تابستانه منهاج؛
📌 موضوع: نظامشناسی فقهی
👤 استاد سید منذر حکیم
🕓 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۹ تیرماه و پنج شنبه ۲۰ تیرماه، ساعت ۷ صبح
💫 مکان برگزاری: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)
🌐 ثبت نام: http://yon.ir/74CkU
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۷۶۶۰۳۵۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
منذر حکیم.gif
1.98M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: نظامشناسی فقهی
👤 استاد سید منذر حکیم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
📌 مدرسه تابستانه منهاج
✅ موضوع: روششناسی اجتهاد
🔻 حجتالاسلام محمد عشایری، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، مطرح کرد؛
📝 پس از مکتب شیخ انصاری دو اندیشه متفاوت با فرم مختلف به وجود آمد؛ 1- مدرسه فقهی قم به زعامت آیتالله بروجردی و 2- مدرسه فقهی نجف با زعامت آیتالله خویی.
📝 مکتب قم و نجف در دورهای مطرح شد که تفکر مارکسیستی به ویژه نظام اقتصادی آن بر جهان سیطره داشت.
📝 شهید صدر با طرح نظامات اسلامی به ویژه نظام اقتصادی تلاش علمی فراوانی انجام داد. انصاف حکم میکند نظریات ایشان به لحاظ محتوا و روش در کنار دو مکتب قم و نجف مورد بررسی و توجه قرار گیرد.
📝 در کتابهای آموزشی حوزه نباید تنها یک مکتب خاص طرح گردد بلکه باید نظریات مکاتب مختلف فقهی نیز بیان و بررسی شود. برای نمونه کتاب «دروس التمهیدیه» آقای ایروانی در فقه به خوبی مکتب نجف را بررسی میکند.
📝 وقتی روشها در فقه مختلف باشد، خروجی و محصولات نیز متفاوت میشود.
🔻 برخی از ویژگیهای فقهی و اصولی مکتب قم به ویژه مرحوم آیتالله بروجردی؛
1️⃣ اهمیت دادن به بحث اجماع تا جایی که در برخی مواقع روایت را در برابر اجماع کنار میگذارند.
2️⃣ نگاه تاریخی به دانش فقه و مسائل آن.
3️⃣ توجه زیاد به فضا و نحوه صدور روایات.
4️⃣ نسبتشناسی بین روایات ائمه اطهار(ع) و راویان شیعه با راویان و فتاوای اهلسنت.
5️⃣ گسترش منابع رجالی از طریق طبقات در رجال.
6️⃣ توجه گستردهتر به قرآن.
7️⃣ مراجعه اندک به اصول عملیه.
8️⃣ تراکم ظنون
🔻برخی از ویژگیهای فقهی و اصولی مکتب نجف(مرحوم آیتالله خویی و شاگردانش)
1️⃣ بینیازی به تتبع گسترده.
2️⃣ استفاده از روش الگوریتمی و فرمولی.
3️⃣ بیتوجهی به فتاوای قدما.
4️⃣ تعبد به ادله موجود.
5️⃣ اهمیت دادن فراوان به اصول عملیه.
6️⃣ سادگی و قابل آموزش بودن.
📝 مهمترین پرسش کلیدی این است؛ در روششناسی امروزی کدام مکتب(نجف یا قم) در ساختن نظامات فقهی و تمدنسازی اسلامی کارآمدتر است؟
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
معصومی نیا.gif
1.51M
💠 در حال برگزاری است؛
💢 مدرسه تابستانه منهاج
📌 موضوع: خطوط کلّی اندیشۀ اقتصادی شهید صدر
👤 استاد غلامعلی معصومینیا
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢امکان تمدنسازی دین در اندیشه مقام معظم رهبری
📌حجتالاسلام حیدر همتی، پژوهشگر فقه نظام، در رساله دکتری «مؤلفهها و شاخصههای تمدنساز در معرفت دینی آیتالله خامنهای» که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفاع شد، آورده است:
🔹بیشک معرفت دینیای که مدعی اجتماعسازی و تمدنسازی بر پایه دین را دارد متفاوت و گاه در تقابل با جریانهای معرفت دینی است که اعتقادی به ورود دین در عرصه اجتماع نداشته و امکان تحقق تمدن برپایه دین را علیالمبنا رد کردهاند و برخی نیز دین را امری تاریخی قلمداد کرده و قائل به اتمام کارکرد دین در دوره مدرنیته هستند.
🔻رویکرد تمدنی به دین حوزههای محتلف مبانی نظری و معرفتی و روشی و همچنین نحوه عمل و تحقق به دین را متحول کرده است؛
🔹در مقام مبانی معرفتی و نظری از دین نگاه حداکثری، همهزمانی و همهمکانی و نظاممند، و منسجم به دین دنبال میشود.
🔹در موضوع منطق و روش و رویکرد و منابع فهم از دین هماهنگی در روشهای مختلف معرفتی و نیز تنوع در منابع معرفت دینی و رویکرد اجتماعی به دین و استنطاق تمدنی ازمعارف و گزارهای دینی را به همراه دارد.
🔹در مرحله تحقق دین نیز به دنبال تحقق همه دین در همه ساحتهای زندگی این جهانی و دنیوی بشر از تولد تا مرگ و در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و تربیتی در مقیاس فراملی و فراجغرافیایی است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/jOi7e
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تمدن_اسلامی
#حجتالاسلام_همتی
#رساله
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢الفاظ ظاهری قرآن دارای نورانیت ماهوی است/ راهکار قرآنی آیتالله بهجت برای حصول به یقین
🔹آیتالله شبزندهدار در آیین اختتامیه دوره حفظ قرآن کریم «شبابالقرآن»، عنوان کرد:
🔻تأمل و فهم قرآن دارای مراحلی است:
1️⃣ اولین مرحلۀ تأمل و فهم قرآن، بحث الفاظ است؛ الفاظ و کلمات قرآن دارای مراتب و نورانیت ماهوی است.
✅ مرحوم آیتالله بهجت در پیش از انقلاب، در پاسخ به سوال بنده که چگونه میتوان به یقین مطلق رسید فرمودند، اگر کسی در گوشه تنهایی به قرائت قرآن بپردازد، قطعا به یقین میرسد؛ حتی اگر به قرآن و دین هم التزام نداشته باشد به یقین خواهد رسید.
2️⃣ دومین مرحلۀ تأمل و فهم قرآن، بحث معناست؛ معانی قرآن دارای لایههای مختلف است.
3️⃣ مرحلۀ سوم در تأملات قرآنی، مرتبط به تطابق الفاظ و معانی و به کارگیری در زندگی است؛ تحقق معانی قرآن در عالم خارج همان عنصری است که باعث پیروزی اسلام در سختترین نقطه جهان از نظر تبلیغی شد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_شبزندهدار
#نشست
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی
✅ استاد حسن آقا نظری در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تبیین کرد؛
📝 در کتابهای پول و بانکداری، اقتصاددانان سه وظیفه اصلی را برای پول بر میشمارند: «وسیله بودن برای مبادله»، «سنجش ارزش» و «ذخیره ارزش».
📝 ارزش مبادلهای و ارزش مصرفی اموال از یکدیگر جدا هستند و ارزش مصرفی، زمینهساز ارزش مبادلهای است. نکته بسیار مهم درباره پول این است که ارزش مبادلهای و ارزش مصرفی عین یکدیگرند.
📝 در بحث جبران کاهش ارزش پول، لازم است به تفاوت جوهری پول با سایر کالاها توجه نمود. براساس حدیث صحیحی که در کتاب وسایلالشیعه آمده، در قرضِ پول لازم است میزان قدرت خرید اولیه پول بازپرداخت شود و مقدار اضافه در اینجا، زیاده به حساب نخواهد آمد.
🔻 سه کارکرد بانک:
1️⃣ کارکرد واسطهگری مالی یا واسطه وجوه بودن بانکها: در این رویکرد، بانکها تنها واسطههای مالی هستند که منابع را جمع کرده و تخصیص میدهند.
2️⃣ کارکرد خلق پول تجمعی بانکها یا روش ضریب فزاینده: در این کارکرد بانکها باید بخشی از سپردههای خود را به عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی نگهداری کنند و مقدار باقیمانده را وام دهند.
3️⃣ کارکرد خلق پول از هیچ: در این رویکرد آغاز فرآیندی که توسط بانک انجام میشود بر اساس تقاضای یک فرد به عنوان قرض گیرنده است. بانک پس از ارزیابی ریسک اعتباری فرد با او قراردادی برای وام امضا میکند.
📝 در روش خلق پول تجمعی، پول اعتباری خلق میشود ولی در روش خلق پول از هیچ، اعتبار پولی خلق میشود. لذا در زمینه خلق پول نیازمند ورود جدی حوزه علمیه به بحث موضوعشناسی خلق پول و صدور حکم مبتنی بر موضوعشناسی هستیم.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار میکند؛
💠 مدرسه تابستانه «منهاج»
✍️ محورها:
۱. مبانی فقه اجتماعی و حکومتی
۲. مسائل فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه فرهنگ و تربیت
📌 با حضور اساتید برجسته حوزه
💫 (با ظرفیت محدود و گزینش)
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://yon.ir/74CkU
☎️ پاسخگویی: 09107660356
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com