eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
394 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ماهیت حق؛ «سلطنت»، «ملکیت» و «اختصاص»؟ / عرف و عقلا حق را «کون الشیء مفوّضاً الی الشخص» می‌داند 🔻 آیت‌الله حسین شوپایی جویباری در درس خارج «عقود مستحدثه»؛ 🔰 فقه العقود: سلطنت شخص نسبت به نفس خود و عدم تعبیر حق بر نفس، دلیل بر عدم صحت قول اول نیست. سلطنتی که در مورد سلطنت انسان بر نفس خود وجود دارد، سلطنت تکلیفی یا عنوان منتزَع از سلطنت تکلیفی است، در حالی که محل بحث، سلطنت اعتباری است. 🔰 سلطنت اعتباریه جایی معنی دارد که سلطنت تکوینیه نباشد یا کافی برای ترتب اثر نباشد، اما اگر سلطنت تکوینیه کافی برای ترتب اثر باشد، نوبت به سلطنت اعتباریه نمی‌رسد. 🔰 مرحوم سید یزدی: حق به معنای ملک است و آن چه در موارد حق، اعتبار می‌شود چیزی جز حقیقت ملک نیست. 🔰 نتیجه: به حسب ارتکاز عرفی، اعتبار حق را باید اعتباری غیر از اعتبار سلطنت و اعتبار ملک دانست. اما این‌که آن اعتبار آخری که غیر از اعتبار سلطنت و اعتبار ملک است، چیست مورد اختلاف است. 🔰 مرحوم امام فرموده اعتبار حق، اعتبار خاصی است اما با لفظ دیگری که مشیر باشد بیانی نفرموده‌اند. مرحوم آقای میلانی از اعتبار حق، تعبیر کردند به اعتبار اهلیت. در کلام مرحوم آقای تبریزی هم تعبیر به اولویت شد. 🔰 احتمال سوم هم همان احتمالی است که محقق اصفهانی در برخی مصادیق پذیرفته بود و آن معنی اعتبار کون الشیء مفوّضاً الی الشخص بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14874 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تحول مطلوب در علوم انسانی، پیش‌نیاز تحقق تمدن نوین اسلامی است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، در گفتگویی مطرح کرد: 🔹 هر علمی برای خودش ارزشمند است اما باید جایگاهش را به درستی در جهت رشد و توسعه یک جامعه و نقش آن در نیل به اهداف مدنظر را شناخت و بر این اساس برای آن ارزش قائل شد و حال آن‌که متاسفانه به نظر می‌رسد آن‌طور که باید و شاید علوم انسانی در کشور ما آن جایگاه و مرتبت لازم را ندارد. 🔹 جالب و درس آموز است که دنیای غرب به این مساله البته بر اساس نگاه و جهان‌بینی خود، خیلی خوب توجه کرده و می‌داند که علوم انسانی چقدر حساس و مهم و تأثیرگذار است، چه آن‌که امروزه می‌بینیم جهان به خصوص دنیای غرب را عملاً دانش آموختگان علوم انسانی در رشته‌هایی چون سیاست، حقوق، اقتصاد، جامعه شناسی و غیره اداره می‌کنند. 🔹 باید توجه داشت که علوم انسانی تمدن‌ساز، فرهنگ‌ساز و اندیشه‌ساز است و ما اگر می‌خواهیم زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب شویم، لازمه‌اش این است که به علوم انسانی بیش از پیش توجه کرده و مقدمات تحولات مطلوب در این دسته از علوم را فراهم کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14878 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #گفتگو #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 تعزیر براساس مصلحت امام المسلمین اعمال می‌شود ✅ استاد حسین تاج‎آبادی در درس‌گفتار «فقه تعزیرات امور اقتصادی و مالی» مطرح کرد؛ 🔻 تقسیم‌بندی روایات ائمه اطهار(ع) درباره تعزیرات 1️⃣ تعزیر در معنای ضرب و کتک زدن بوده و در این روایات منصرف به تازیانه گردیده است. 2️⃣ تعزیر اعم از ضرب و کتک و غیر ضرب(نظیر تشهیر، حبس و جزای نقدی) است. 3️⃣ تعزیر در مطلق تأدیب و عقوبة است. 🔰 روایات دسته سوم مطلق هستند و قابل تقیید به روایات دسته دوم نیز هستند. 🔰 علت آن‌که تعزیر را منحصر در شلاق و تازیانه نمی‌آوردند آن است که هیچگونه انصراف لفظی یا قدر متیقنی برای تعزیر در مفهوم تازیانه وجود ندارد. 🔰 در نتیجه تعزیر اعم از تازیانه، جزای نقدی، حبس و هر آنچه که امام مسلمین مصلحت بداند، اعمال می‎شود. 🔰 با توجه به عموم روایاتی که در خصوص تعزیرات و جرایم تعزیری آمده است، این نظر قابل استنباط است که مجازات تعزیری برای هر گناهی اعم از کبیره و صغیره، قابل اعمال است. 🔰 اگر تعزیر را از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر بدانیم، قابل فهم خواهد بود که مجازات تعزیری برای کلیه گناهان قابلیت اعمال دارد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 📌 بیست‌و‌چهارمین شماره دوفصلنامه «مطالعات اسلام و روان‌شناسی» منتشر شد 📚 عناوین مقالات بدین شرح است: 📘 بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی با فضیلت سازمانی در پرتو سبک زندگی اسلامی 📘 ساخت و هنجاریابی مقیاس رضایت‌ از زندگی از منظر اسلام و براساس نظریه خیرباوری 📘 پیش‌بینی «حرمت خود فرزندان» بر اساس «سبک‌های فرزندپروری والدین» و «پایبندی مذهبی مادران» 📘 تبیین مدل عملکردی انگیزش بر اساس منابع اسلامی 📘 بررسی تطبیقی رویکرد فلسفی کندی و سهروردی پیرامون پیشگیری و درمان حزن دنیوی 📘 اثربخشی آموزش «قدرشناسی مبتنی بر قرآن» و زمان‌بندی آن بر «شادی»، «رضایت از زندگی» و «امید» دانش‌آموزان 📘 مدل علّی رابطه‌ی بین «مذهب»، «سرسختی روانشناختی»، «دنیاگرایی» و «حل مسئله» در سربازان 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14881 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #روانشناسی #معرفی_نشریه #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢بر اساس نظام تکوین و تشریع می‌توان قائل به وجوب کفایی ازدواج شد 📌آیت‌الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده»؛ 🔰 در جلسه پیشین بیان شد که یکی از طرق استنباط حکم تشکیل خانواده، استنباط استنطاقی است. در این راستا، اولین بحث «هدفمندی نظام آفرینش» به طور عام و «آفرینش انسان» به طور خاص است و لازمه این هدفمندی نظام‌‏مند بودن جهان تکوین و عالم تشریع است. 🔰 طبق آیه دوم سوره ملک هدف اساسی آفرینش انسان، تربیت او برای رسیدن به بهترین رفتارهاست و طبق آیه سیزدهم حجرات بهترین عمل رسیدن به بالاترین مراتب تقواست. این نگاه تربیتی در تمامی مراحل زندگی انسان از جمله تشکیل خانواده باید حاکم شود، به طوری که ازدواج و مسئولیت‌پذیری می‌تواند انسان را به بالاترین مراتب کمال سوق دهد. 🔰 از طرف دیگر طبق روایات، نیمی از کمال انسان در ازدواج است. حال چطور فقها چیزی که نصف دین را کامل می‏کند، مستحب و قابل ترک عنوان کرده‌اند؟! بدین ترتیب وقتی نظام تکوین انسان را به تشکیل خانواده ترغیب می‏کند، نظام تشریع نباید او را از این پدیده تکوینی که مقدمه تکامل اوست دور نماید. بر این اساس می‌توان قائل به وجوب کفایی ازدواج شد تا ناهماهنگی بین عالم تشریع و تکوین به حداقل برسد. 🔰شهید صدر نیز در این راستا سنت را به سه دسته مطلق، مشروط و موضوعی تقسیم کرده و ازدواج را سنتی موضوعی می‏داند، به طوری که وابسته به اراده ماست اما ترک آن در درازمدت تبعات سنگینی دارد که آن را غیرقابل تخلف می‏سازد. پس حکم شرعی هم باید متناسب با این سنت باشد و اجازه ندهد جامعه به سمت نابودی برود. #زنان_و_خانواده 🆔 @meftaah_com
💯 غایت فقه القضاء/ غایت قضاء با غایت فقه‌القضاء دو امر متفاوتند ✅ آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضاء» مطرح کرد؛ 🔻 بررسی غایت فقه القضاء 💢 واژه‌های «غرض»، «داعی»، «هدف»، «غایت»، «فائده»، «ثمره»، «نتیجه»، «اثر» و امثال آن، از جمله واژگانی هستند که :«اذا اجتمعا افترقا، و إذا افترقا اجتمعا» آن‌گاه که با هم و در کنار هم به کار بسته می‌شوند دارای معانی مختلف می‌شوند و آن‌گاه که جداگانه استعمال می‌شوند، ممکن است در معانی یکسان استعمال شده باشند. 💢 غایت قضاء(دادرسی) با غایت فقه‌القضاء(به‌مثابه علم) دو امر متفاوتند، همانطوری که غایت هر یک از آنها با غایت و هدف تألیف اثر پیرامون آنها متفاوت است. 💢 برای آنکه قلمرو بحث و محور آن که ما در حال حاضر در صدد آن هستیم روشن شود به تبیین غایات افعال الهی و احکام آن که مراتب گوناگونی دارد می‌پردازیم. 🔹 غایت ایجاد عالَم(جهان): آیات متعددی در قرآن کریم بیانگر غایت پدید آمدن جهان است. 🔹 غایت خلق جن و انس: در قرآن کریم غایت خلقت جن و انس، عبادت الهی تصریح شده است. 🔹 غایت رسالت: خدای سبحان می‌فرماید «ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و... .» 🔹 غایت شریعت به معنی الاخص: از غایت شریعت به معنی الاخص، به مقاصد شریعت و مقاصد شرعیه یا مقاصد شارع تعبیر می‌شود. 🔹 و... . 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14884 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #حقوق #درس_خارج #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔹حکم اموال به دست آمده در بازی‌های رایانه‌ای/ این اموال قابل وقف است 🔻استاد خادمی کوشا در درس خارج «فقه بازی‌های رایانه‌ای»؛ 📚 سؤال: آیا بازی‌های رایانه‌ای و اموال بدست آمده در جریان این بازی‌ها قابل وقف است؟ 📚 اموال وقفی، اولاً باید عینیت داشته باشند. ثانیاً با مصرف شدن، تمام نشوند. مانند باغ، زمین و ساختمان. در واقع عین حبس و منفعت آزاد می‌شود. هر دوی این ملاک‌ها در بازی‌های رایانه‌ای صدق می‌کند. 🔻آن‌چه بازی‌خورها داخل بازی بدست می‌آورند، دو دسته است؛ 1️⃣ اموالی که بازی‌ساز آن‌ها را تعبیه کرده است. چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم. 2️⃣ اموالی که بازی‌خور آن‌ها را تولید می‌کند. 📚 آن‌چه بازی‌ساز به طور مستقیم تعبیه کرده، قابل وقف است. چرا که تمام شرایط وقف مهیاست. 📚 ولی نسبت به اموالی که به طور غیرمستقیم توسط بازی‌ساز در سیستم قرار داده شده است، جای اشکال وجود دارد. چرا که اموال غیرمستقیم در پیشرفت بازی حاصل می‌شود و وابسته به این است که بازی‌خور در بازی شرکت کند. در نتیجه مالکیت آن، مشترک بین بازی‌خور و بازی‌ساز است. 🔻در مورد اموالی که بازی‌خور آن‌ها را تولید می‌کند، دو حالت وجود دارد؛ 🔹حالت اول، اموالی که در حیطه مربوط به بازی‌خور تولید شده باشد، قابل وقف است. 🔹حالت دوم: بازی‌خور وارد بازی شده و نه در حیطه بازی‌خور، بلکه در پس‌زمینه بازی چیزی تولید می‌شود. در واقع ملک بازی‌ساز توسعه می‌یابد. در این‌جا بازی‌خور مالک نیست و مشارکت هم حاصل نمی‌شود. چون بازی‌خور با قصد وارد عرصه‌ای شده که برای دیگری مال تولید کند. #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🆔 @meftaah_com
🔰 کتاب تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه روانه بازار نشر شد 💢 قاعده تقیه یکی از قواعد مهم فقهی است که تأثیرات گسترده آن را می‌توان در ابواب مختلف کتاب‌های فقهی مشاهده نمود. با این همه به دلیل نو پدید بودن عموم فقه‌های مضاف و از جمله فقه – سیاست – اطلاع یافتن بر تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی، نیازمند فحص و بررسی جداگانه و دقیق می‌باشد. 📘 در این نوشتار تلاش شده است تا به روش تحلیلی توصیفی، تأثیرات این قاعده مهم در دو حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی به صورت خاص، مورد فحص موضوعی و بحث فقهی قرار داده شود. 📘 نگارنده این کتاب را در چهار فصل با عنوان‌های:‌ مفاهیم و کلیات، تأثیر قاعده تقیه بر مشروعیت و حاکمیت، تأثیر قاعده تقیه در حوزه سیاست داخلی و تأثیر قاعده تقیه در حوزه سیاست خارجی تدوین کرده است. 📘 گفتنی است کتاب تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه از سوی انتشارات آبات قم و به قلم محسن صبوری فیروزآبادی در ۲۲۱ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14889 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #سیاست #معرفی_کتاب #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ترور رسانه‎ای خطرناکتر از ترور نظامی/ رسانه بهترین راه کسب اطلاعات برای ترور افراد است 🔰 آیت‌الله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» مطرح کرد؛ 🔹 درباره جنگ رسانه‌ای و فرهنگی آیه قرآن می‌فرماید «جهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا» و به نظر اکثر مفسرین ضمیر «به» به قرآن باز می‌گردد. از این‌رو اگر به کار فرهنگی و رسانه‌ای جهاد کبیر بگوییم، شکی نیست. چون خود قرآن بر آن دلالت می‌کند. 🔹 در گذشته جنگ رسانه‌ای بیشتر با شعر بوده است. ولی آرام آرام افزون بر شعر، کتاب نوشتن نیز برای تهاجم فرهنگی مورد استفاده قرار گرفت و امروزه رسانه‌های مختلفی برای این کار پدید آمده‌اند. 🔻 آیا حمله رسانه‌ای و فرهنگی مصداق جنگ و ترور است؟ 1️⃣ نکته اصلی در ترور ‌ایجاد رعب و وحشت است که در رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه، فضای مجازی و... نیز دیده می‌شود. 2️⃣ یکی دیگر از مقولات تروریسم، ایجاد تغییر در رفتار افراد است و رسانه‌ها نیز به دنبال ایجاد تغییر در رفتار هستند. 3️⃣ سومین رکن تروریست بی قانون، خشونت و نداشتن ضابطه است که در رسانه نیز مشاهده می‌شود. بیان سخنان ضد و نقیض نشانگر بی قانونی و بی نظمی است. 🔹 تروریسم رسانه‌ای قوی‌تر از ترور معمولی(نظامی) است. در تروریست نظامی گفته می‌شود فقرا ‌این کار را انجام داده و خود را به کشتن می‌دهند، ولی در تروریسم رسانه‌ای افراد پولدار چنین کاری کرده و خود را نیز به کشتن نمی‌دهند. 🔹 در تروریسم کسب اطلاعات حرف اول را می‌زند و رسانه بهترین راه کسب اطلاعات در تروریسم است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14895 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حقوق #درس_خارج #قم 🆔 @meftaah_com
📌 نگاهی بر کتابت در وصیت «رسمی»، «سرّی» و «خودنوشت» 🔰 آیت‌الله جواد حبیبی‌تبار در درس خارج «کتاب‌القضاء» یادآور شد؛ 🔻 در حقوق وضعی، دو قانون داریم؛ 🔹 قانون روابط موجر و مستأجر 🔹 قانون امور حسبی 🔻 در ماده 1 از قانون روابط موجر و مستأجر، تصریح شده قرار اجاره می‌تواند در دو قالب باشد؛ 1️⃣ قرار رسمی: مانند سند بیع و اجاره. 🔹 در قرار رسمی، وثوق صدوری، رسمی بودن سند است. 2️⃣ قرار عادی: این قرار غالباً در بنگاه انجام می‌گیرد. دو نفر شاهد باید در قرار حاضر باشند که وثوق صدوری، همین دو نفر شاهد هستند. 🔹 در ماده 27 از قانون امور حسبی، 3 صورت وصیت مکتوب ذکر می‌شود. 🔰 وصیتنامه مکتوب(رسمی): این وصیتنامه در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. 🔰 وصیت سرّی: این نوع وصیت هم در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می‌شود؛ با این تفاوت که در وصیت رسمی، متن وصیت حالت سرگشاده دارد. یعنی سردفتر از متن آن مطلع می‌شود. 🔰 اما در وصیت سرّی، کارهای دفترخانه به صورت مهر و موم انجام می‌گیرد. وثوق صدوری وصیت مکتوب و سرّی از این جهت است که کارهایش در نهاد رسمی انجام می‌پذیرد. 🔰 وصیتنامه خودنوشت: این نوع وصیت، یک سند عادی محسوب می‌شود. وثوق صدوری این سند، به این است که از اول تا آخرش به خط خود موصی باشد؛ تاریخ دقیق درج شده باشد و امضا، مهر و اثر انگشت داشته باشد. 🔰 در هیچ کدام از این موارد، کتابت اعتبار سند محسوب نمی‌شود. بلکه اعتبار سند، به قرائنی است که کتابت را همراهی می‌کند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 حکم لمس و نظر برای دانشجویان پزشکی/ علاج جزو واجبات کفایی است 🔹 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی: 🔰 اگر بیمار به درمان و رجوع به این پزشک مضطر باشد، برای پزشک هم لمس و نظر جایز است. 🔰 البته این که برای مراجعه به این پزشک مضطر نباشد بلکه به اصل درمان مضطر باشد و صرفا این پزشک مهارت بیشتری داشته باشد، از نظر ما مجوز برای لمس و نظر نه برای بیمار و نه برای پزشک نبود. 🔰 جواز لمس و نظر پزشک در فرض اضطرار بیمار مبتنی بر دلیل خاص است وگرنه عمومات و اطلاقات نفی اضطرار برای اثبات این جواز کافی نیست. 🔰 مسأله بعدی جواز لمس و نظر برای دانشجویان پزشکی است یعنی کسی که بالفعل پزشک نیست و یا ضرورتی در مورد آن‌ها نیست، با این حال باید الان آموزش ببینند تا بتوانند بعدا حیات بیماران و... را حفظ کنند. مرحوم آقای تبریزی به جواز لمس و نظر برای آنان معتقد است. 🔰 به نظر می‎رسد از نظر ایشان حتی لازم نباشد دانشجو اطمینان داشته باشد به معالجه یا نجات نفس محترم مبتلا می‎شود بلکه اگر اطمینان داشته باشد حتی خبرویت و مهارت بیشتری پیدا می‎کند باز هم جایز باشد. 🔰 شاید بتوان گفت از آنجا که علاج جزو واجبات کفایی است و اگر فرد بداند که اضطرار بیماران در آینده مندفع نمی‎شود مگر به اینکه این افراد از الان آموزش ببینند، به جواز آموزش و لمس و نظر برای آنان حکم شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14899 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 به همت پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع)؛ 📌 دوازدهمین شماره دوفصلنامه «علوم تربیتی از دیدگاه اسلام» روانه بازار نشر شد 🔰 عناوین مقالات بدین شرح است: 📚 مبانی و آثار تربیت انسان منظم از منظر فلسفه تعلیم و تربیت قرآن‌بنیان 📚 «مدرسه صالح» کانون تحقق حیات طیبه با تأکید بر جامعه محلی 📚 مرور سیستماتیک عوامل مؤثر بر مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان با تأکید بر نقش مدرسه 📚 ظرفیت‌های برنامه درسی در مواجهه با تعلیم آموزه‌های دینی با الهام از رویکرد زیبایی‌شناسی 📚 مبانی انسان‌شناختی پرورش جسمانی کودکان در تربیت اسلامی با تاکید بر نقش بازی‌های فیزیکی 📚 رویکردی به تولید علم دینی از منظر آیت‌الله جوادی آملی و دلالت‌های آن در برنامه درسی آموزش عالی 📚 اهداف، اصول و روش‌های تربیت عاطفه «غم و شادی» از منظر صحیفه علویه 📚 تفکر مراقبتی از منظر آیات قرآنی 📚 جایگاه، ساختار و ویژگی‌های تعلیم و تربیت در دوره امپراتوری عثمانی 📚 اشتغال و فرزندپروری بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری 📚 درآمدی براصول تربیتی نقد با محوریت رساله حقوق امام سجاد(ع) 📚 رابطه بین باورهای دینی و بحران هویت با گرایش به مصرف مواد مخدر 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=14905 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تربیتی #معرفی_نشریه #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 برای رسیدن به علم دینی باید تمام منابع معرفتی را شناخت 💯 استاد محمد عالم‌زاده نوری در درس‌گفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی» تصریح کرد؛ ❇️ برعکس طرفداران منابع معرفتیِ مختلف که هر یک به طور افراطی بر یک منبع شناخت اعتقاد دارند، مانند پوزیتویسم‎ها که فقط حس و علوم تجربی را قبول دارند، ما باید به تمام منابع معرفتی رجوع کرده و به ‎همه آن‌ها اعتقاد داشته باشیم. ❇️ برای اینکه علم دینی پدید بیاوریم باید دست‎آورد همه‎ی منابع شناخت را دید و نباید تعارض بین منابع شناخت پدید آورد. ❇️ اگر در یک موضوعی مشاهده شد که شناخت منابع معرفتی مختلف در یک موضوع خاصی هم عرض یکدیگر است، اولویت ما نسبت به سایر منابع شناخت، آیات و روایات می‎باشد. ❇️ زمانی که از طریق منابع معرفتی و روش اسلامی در موضوعی به دستاوردی رسیدیم، باید توجه داشت این دستاورد مفید واقع شود. ❇️ اگر این دستاورد موفقیت‎آمیز نبود، دو موضوع ممکن است وجود داشته باشد؛ 1- ما به درستی نسبت به منابع اسلامی شناخت نداشته‎ایم. 2 - روش اجرای آن دستاورد در واقع اشتباه بوده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #علوم_تربیتی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
13981027_35351_128k.mp3
16.52M
🎙 بشنوید | صوت خطبه اول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران. 🏷 #نماز_جمعه_تاریخ‌ساز 🆔️ @meftaah_com
13981027_35352_128k.mp3
5.79M
🎙 بشنوید | صوت خطبه دوم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران. 🏷 #ملت_مقاومت_علیه_آمریکا 🆔️ @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 علت وضع نامناسب منطقه فسادانگیزی آمریکا و رفقایش است 📝 اجازه مراجع تقلید برای استفاده از وجوهات برای سیل زدگان 📝 دیدار آیت‌الله شبیری زنجانی با آیت‌الله نوری همدانی 📝 علما با علم و عمل خود معارف را به جامعه منتقل کنند 📝 حضور مراجع و علما در مراسم بزرگداشت شهدای سانحه هوایی 📝 دستور مدیر حوزه‌های علمیه برای امداد رسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان 📝 بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار می‌شود 📝 نشست هم‌افزایی مراکز نخبگانی حوزه‌های علمیه برگزار شد 📝 اهدای عضو بانوی طلبه قمی به هفت بیمار جان دوباره بخشید 📝 ثبت نام آزمون داوطلبان معینه کاروان‌های حج آغاز شد 📝 دو کتاب از آثار شهید صدر رونمایی شد 📝 شرکت بیش از ۸۰۰۰ نفر در مسابقه کتابخوانی آثار رهبر انقلاب و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14914 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 قاعده «لو کان لبان»/ وجوب شهرت حکمی که وجودش لازم است 🔰 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج «فقه معاصر» عنوان کرد؛ 📚 یکی از قواعدی که در فقه به خصوص بعض فقهاء کثیراً به آن استناد می‌فرمایند قاعده «لو کان لبان» است. 📚 حاصل مفاد این قاعده این است که اگر چنین حکمی‌ وجود داشت؛ وجوباً، تحریماً، شرطاً، جزئاً، حکم وضعی باشد یا تکلیفی باشد و اگر چنین حکمی‌ وجود داشت، وجود آن لازمه داشت با اشتهار بین متدینین، بین مردم و باید امر ظاهر و آشکاری برای همه می‌شد، و بما این که این آشکاری، این وضوح، این اشتهار وجود ندارد پس معلوم می‌شود آن نبوده چون وجودش لازمه دارد با این اشتهار، از عدم اشتهار می‌فهمیم که نبوده است. 📚 مثلا می‌گوییم طلوع خورشید لازمه دارد با وجود روز، اگر می‌بینیم روزی وجود ندارد و هوا تاریک است می‌فهمیم خب طلوع هم نشده است. 📚 این حکم در اثر شدت ابتلاء همگانی به او یک حکمی‌ است که اگر بود باید آشکار می‌شد فبما این که نشده پس معلوم می‌شود وجوب ندارد. این دلیل خیلی جاها نافع است و دیگر مراجعه به برائت و اصول عملیه را می‌گیرد، چون واقعاً خودش موجب قطع می‌شود، دیگر شکی برای ما باقی نمی‌ماند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14920 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #اقتصاد #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 ظهر امروز ۲۸ دیماه برگزار شد؛ 💯 کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی» 👤حجت‎الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی 🔰 مشاهده تصاویر دیگر: 🌐 meftaah.com/?p=14922 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #علوم_تربیتی #گزارش_تصویری #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 الگوهای تحریمی صدر اسلام/ تحریم فرصت است مشروط بر این‌که براساس رویکرد ائمه اطهار(ع) عمل کنیم 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار در گفت‌وگویی مطرح کرد؛ 🔹 انقلاب اسلامی خود را به عنوان یک انقلاب جهانی فراگیر با پروژه صدور تعریف کرده به همین دلیل چالش‌های سر راهش نیز جهانی است. 🔹 اگر کسی مرزهای ماهیتی و وجودی انقلاب ما را درست درک کرده باشد، مسأله تحریم یک مساله کاملاً قابل پیش بینی است. 🔹 باید برای هر وضعیتی خود را آماده کنیم و این مهم میسر نمی‌شود مگر با اندیشه مبتنی بر عمل و تأسی از رویکرد ائمه اطهار(ع) در مواجهه با شرایط بغرنج. 🔹 تحریم یک فرصت است به شرطی که بتوانیم با استعانت از تدبیر و رویکرد مبتنی بر عمل به اصلاح و حل مشکلات جامعه بپردازیم. 🔻 الگوهای تحریمی صدر اسلام؛ 1️⃣ ماجرای شعب ابی طالب است که حدود سه سال طول می‌کشد و از همان آغاز تحریم همه جانبه بوده است. حتی روزهای آخر تحریم به هر نفر یک دانه خرما می‌رسیده است. 2️⃣ متوکل عباسی از هیچ رویکردی در قبال خاندان بنی هاشم رویگردان نیست به گونه‌ای که محله بنی هاشم را در محاصره ارتباطاتی خودش قرار می‌دهد و هیچ کسی از این محله نَه می‌توانست خارج شود و نَه می‌توانست وارد آن شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14935 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #سیاست #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ظلم فقط ربا دادن نیست، استفاده نکردن منابع پولی جامعه برای تولید هم ظلم است 🔰 استاد حسن آقانظری در درس‌گفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» بیان کرد؛ 🔹 پول به صورت مستقیم هم بر تولید هم بر توزیع و هم بر مصرف أثرگذار است. درمورد چگونگی جریان پیدا کردن پول در جامعه دو راهکار ارائه شده است یکی از طریق بهره و دیگری از طریق سود سرمایه. 🔹 برخی گمان می‌کنند سود سرمایه همان بهره است اما چنین نیست و تفاوت تنها در لفظ نیست بلکه انتخاب هر یک از این دو طریق برای جریان یافتن پول در اقتصاد و در فرایند تولید و توزیع و مصرف اثر واقعی متفاوتی خواهند داشت. 🔹 در اقتصاد غرب که در طول چندین سال پول از طریق بهره در اقتصاد جریان یافته، اکثر مردم منابع آینده خود را در زمان حال مصرف می‌کنند، یعنی در زمان حال مصرف می‌کنند و در آینده کار می‌کنند تا با درآمد آن هزینه مصارف قبلی را پرداخت کنند. 🔹 برخی چنین می‌پندارند که کسی که ربا می‌گیرد ظلم می‌کند، اما افرادی که با گرفتن قرض و وام و پرداخت بهره بخش زیادی از منابع پولی جاری جامعه را در اختیار خود درمی‌آورند، ظلم بیشتری به جامعه می‌کنند و منابع بیشتری از جامعه را در انحصار خود درمی‌آورند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #اقتصاد #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 نوعی محبت در هسته معنای ولایت نهفته است/ مسلمانان نسبت به یک دیگر ولایت عامه دارند 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛ 🔹 اولیا به نحو تضمن یا التزام شامل محبت و دوستی است؛ در مفهومش محبت و دوستی آمده و اگر آن هم نباشد قطعاً به دلالت التزامی نوعی محبت در هسته معنای ولایت نهفته است. 🔹 در کلمه اولیاء ضمن این‌که آن نظارت متقابل را شامل می‌شود در عین‌حال آن قرب و محبت را شامل می‌شود که از باب تضمن است و اگر اشکال شود به دلالت التزامی استناد می‌کنیم. 🔻 اولیاء و بعض به عنوان هسته مفهومی در روابط اجتماعی بین مسلمانان و مؤمنان باید با دو گروه دیگر آیات مقایسه شود؛ 1️⃣ آیاتی که می‌گوید پیوندی با آن‌ها نداریم 2️⃣ آیاتی که می‌گوید ولایت دروغین و نادرستی میان کفار و منافقین است. 🔹 وقتی می‌گوییم مسلمانان اولیای هم هستند یک ولایت عامه است که همه را می‌گیرد ولی یک ولایت خاصه‌ای هم داریم که در محور مقاومت اخص می‌شود به آن‌هایی که از اعتقادات قوی‌تر و سالم و کامل برخوردار هستند. 🔹 آیه «وَالَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ» تخصیص می‌‌زند و می‌گوید درعین‌حال از ولایت خاصه نیست حال اگر همین‌هایی که در مکه مورد هجوم قرار گرفتند و مهاجرت نکردند شما باید آن‌ها را یاری کنید. عین این است که فلسطینیانی که اهل‌سنت هستند را باید یاری کنیم آن‌ها با اینکه به لحاظ اعتقادی در جهات ولایت با ما اختلاف دارند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14939 #جامعه_و_فرهنگ #درس_خارج #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 مبادی تصوری و تصدیقی اجماع‌پژوهی شیخ انصاری 🔰 استاد محمد عشایری در درس‌گفتار «روش‌شناسی اجتهاد» تبیین کرد؛ 🔸 مبادی تصوری و تصدیقی اجماع‌پژوهی شیخ انصاری 🔻 مبادی تصدیقی؛ 1️⃣ حجیت اجماع توسط وحید بهبهانی به صورت مطلق تأیید شد و قبل از شیخ انصاری، توسط تستری در حد حجیت اجماع محصّل تقلیل یافت. 2️⃣ شیخ انصاری در بحث اجماع در رسائل، بر خلاف مشهور که قائل است ایشان حجیت اجماع را در این کتاب رد کرده، حجیت اجماع را رد نکرده است. بلکه ایشان روش‌های موجود پیش از خودش در تبیین اجماع را رد کرده است. 🔻 مبادی تصوری؛ 1️⃣ اجماع‌های منقول در اندیشه فقهی شیعه غالبا توسط سید مرتضی، شیخ طوسی، ابن‌زهره و علامه حلی نقل شده است. 2️⃣ در نگاه فقها اجماع‌های منسوب به سید مرتضی نوعا مخدوش است. 3️⃣ اجماع‌های شیخ طوسی به وسیله شهید اول و به ویژه شهید ثانی و مرحوم تستری مخدوش شده است. 4️⃣ اجماعات ابن زهره نیز مخدوش است. 5️⃣ علامه حلی یکی از ناقلان اجماع است که مورد عنایت شیخ انصاری و متأخران از شیخ است. علامه حلی در اجماعاتش واقعا فتواها را می‌دیده و حکم به اجماع می‌داده است؛ اما غیر علامه کمتر همه فتواها را بررسی می‌کرده‌اند. 6️⃣ گاه در لسان ناقل اجماع، اجماع گفته می‌شود ولی مراد مسبب است نه سبب. بدین معنا که چون کشف از رأی معصوم برای او اتفاق افتاده است تعبیر اجماع به کار می‌برد و مرادش اتفاق کل نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 10 مشکل اصلی نظام بانکی کشور/ قانون عملیات بانکی بدون ربا از نظر فقهی و ارزشی اشکال خاصی ندارد، مشکل در اجراست 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 📚 قانون عملیات بانکی بدون ربا با اشراف چند تن از علما و جمعی از اقتصاددانان مسلمان و انقلابی نوشته شد. برای همین به متن این قانون از نظر فقهی و ارزشی اشکال اندکی می‌توان گرفت. 📚 متأسفانه این قانون در مرحله وضع مقررات دچار مشکل شد. نتیجه این شد که نظام بانکی از اهداف این قانون فاصله گرفت، حفظ منافع بانک‌ها محور کار شد و شکایات مراجع تقلید و مردم متدین از نظام بانکی بالا گرفت. 🔻 مشکلات اصلی نظام بانکی؛ 🔹 اول، ساختار نامناسب بانک‌ها که بیش‌تر مشکلات موجود از این ناشی می‌شود. 🔹 دوم، صوری سازی قراردادهای بانکی است. 🔹 سوم، خلق پول بدون ضابطه در جهت افزایش منافع بانک‌ها است. 🔹 چهارم، نقدینگی بسیار زیاد و در حال افزایش مداوم است. 🔹 پنجم، محور قرار دادن سود علی‌الحساب و عدم محاسبه سود قطعی است. 🔹 ششم، تغییر دادن ماهیت عقود اسلامی در جریان عملیات بانکی به هدف فرار از تبعات بازار واقعی و دست‌یابی به سود تضمین‌شده است. 🔹 هفتم، اخذ جریمه‌های تأخیر ناعادلانه و غیرشرعی است. 🔹 هشتم، عدم نظارت کافی و صحیح بر مؤسسات اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه است. 🔹 نهم، حجم زیاد معوقات بانکی است. 🔹 دهم، بنگاه‌داری بانک‌ها و دست‌اندازی آن‌ها به بازار سرمایه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14941 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #اقتصاد #گفتگو #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢کارکرد اصلی هیئت‌ها؛ ارتقای معنویت و سبک زندگی/ تمدن‌سازی‌ مؤلفه‌ مهم نهاد‌های اجتماعی است 📌محمدحسین رجبی دوانی در نشست علمی «الگوی هیئت‌های مذهبی در ارتقای معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی» مطرح کرد: 🔹در تمدن‌سازی‌ها یکی از مؤلفه‌های مهم ایجاد نهاد‌های اجتماعی است که از سوی مردم یا حاکمیت پدید می‌آید. از زمانی که مذهب شیعه در کشور ما مذهب رسمی اعلام شد، زمینه ایجاد نهاد‌های مذهبی ایجاد شد. 🔹هیئت‌ها می‌توانند در رفع مشکلات جامعه مؤثر و نمود بیرونی داشته باشند؛ همان‌طور که حضرات معصومین(ع) دغدغه و اهتمام جدی به رفع مشکلات مردم داشتند. 🔹اگر مردم متوجه شوند که هیئت‌ مشکلات آنان را برطرف می‌کند، مطمئناً بیشتر جذب آن می‌شوند و همین موضوع زمینه‌ای برای ارتقای روحیه انقلابی در آنان و تحقق اخلاق، معنویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=14944 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #جامعه_و_فرهنگ #نشست_علمی #تهران 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 اسلامی شدن علوم انسانی لزوماً به معنای تغییر تمامی روش‌ها نیست 🔻 استاد ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس‌گفتار «اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظام‌مند» تأکید کرد؛ ✅ سوال اصلی این است که آیا تعبیر روش‌شناسی فقه حکومتی یا فقه نظام الزاماً با تعبیر اصول فقه حکومتی یا نظام مترادف هستند؟ ✅ روش عبارت است از چگونگی دستیابی به همه‌ی ادله‌ی ممکنه برای اکتشاف از منابع مورد نظر و سنجش و استدلال در مورد آن‌ها. ✅ در روش هم روش دستیابی به ادله مطرح است و هم روش به کارگیری آن‌ها. ✅ روش‌شناسی عبارت است از مطالعه روش‌های دست‌یابی به ادله و کاربست آن‌ها. روش‌شناسی یک علم درجه دو است. ✅ در روش‌شناسی از چیستی روش‌ها، چگونگی اعمال روش‌ها، کارکرد هر روش، هدف هر روش، مجرای هر روش، مبادی تصوری و تصدیقی هر روش و لوازم آن، مبانی هر روش و ... بحث می‌شود. ✅ اسلامی شدن علوم انسانی لزوماً به معنای تغییر تمامی روش‌ها نیست بلکه در علوم انسانی اسلامی مدعا این است که روش‌ها باید مورد مطالعه قرار گیرد و هوشمندانه به کار گرفته شود. ✅ نمی‌توانیم از مدل روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی سخن بگوییم اما در این روش‌شناسی از اصول فقه غافل باشیم. ✅ یک روش(بخش عمده اصول فقه)، یک روش‌شناسی اصول فقه(فلسفه اصول فقه) و یک روش‌شناسی فقه(اعم از اصول فقه) وجود دارد. وقتی از روش‌شناسی فقه حکومتی سخن می‌گوییم تمام این مجموعه مد نظر است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #مبانی_علوم_انسانی_اسلامی #درس_گفتار #قم 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com