معرفی کتاب
،،
،،
📌عنوان: «کتاب شناسی توصیفی روان شناسی دین»
👤مولف: ابوالفضل ابراهیمی
🖊ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
📆تاریخ نشر: 1396
📔قطع: وزیری
📖تعداد صفحات: 415
📌قیمت روی جلد: 30000 تومان
📝در این اثر آمده است:
🔹شناخت کارهای انجام شده و مرزهای دانش در يک حوزه، يکی از اولين و مهمترين گامهای پژوهش در آن عرصه است تا از اين راه علم مسير رشد و تعالی را بپيمايد و با تکيه بر ميراث علمی موجود به افقهای ناگشوده چشم بدوزد. در اين راستا، هدف اين مجموعه معرفی و توصيف کتابهای نوشته شده در گسترۀ روانشناسی دين است و در اين مسير تلاش شده است آثار نويسندگان مطرح اين حوزه بررسی شود و موضوعات اصلی مطرح در روانشناسی دين معرفی گردد.
🔹روانشناسی دین و معنویت؛ تحوّل دینمداری؛ دین، بهداشت و سلامت روان؛ دین، مشاوره و درمان؛ روانشناسی عرفان و تجربه دینی؛ زیستشناسی، دینداری و علوم شناختی دین و ارزیابی و سنجش دینداری، بخشهایی از این کتاب است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_رشته_روانشناسی
#معرفی_کتاب
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/mSNYtQ
💫رسالت رویکرد تمدنی جامعه اسلامی تحقق حکومت جهانی مهدوی است
📌حجت الاسلام والمسلمین امیر حسین عرفان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مرکز تخصصی مهدویت درباره پیوند آموزه مهدویت و مبحث تمدن پژوهی گفت: رسالت رویکرد تمدنی در جامعه اسلامی معطوف به وضعیت مطلوب نهایی است که همان تحقق حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) است.
🔹مهمترین ویژگی های آرمان شهر مهدوی متغیرات نظام اجتماعی مربوط به طرفین روابط اجتماعی رابطه امام و امت است.
🔹نظام فرهنگی در مدینه فاضله عصر ظهور خدامدار است و نه فردمدار یا دولت مدار. واحد اجتماعی مورد خطاب در مدینه فاضله عصر ظهور امت است و نه توده مردم.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/zAqsLi
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجت_الاسلام_عرفان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💫معرفی کتاب
📌عنوان: ایران! جوان بمان!
🔹مولف: آیین فطرت
🔻ناشر: آیین فطرت
🕐تاریخ نشر: 1396
📔قطع: وزیری
📖تعداد صفحات: 372
📌قیمت روی جلد: 17000 هزار تومان
📝در این اثر آمده است:
🔹نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «چند سالی میشود که طنین یک هشدار به گوش بسیاری از ما رسیده است: «پیری جمعیت ایران». مطابق با آمارهای علمی، پیری جمعیت، تهدیدی برای قرن های بعدی نیست. این تهدید در همین چند دهه آینده، گریبانگیر ما می شود و بسیاری از میانسالان ما آن را خواهند دید.
🔹همه کارشناسان جمعیت می گویند: برای جلوگیری از تهدید پیری جمعیت، مردم باید به فرزندآوری بیشتر، روی بیاورند.
🔹هم زمان با طرح این هشدار و توصیه به مردم برای فرزند آوری بیشتر، سوالات بسیاری در ذهن مردم، شکل گرفته است. این سوالات ، موجب می شود که مردم ، انگیزه ای برای فرزند آوری بیشتر، پیدا نکنند.
📌کتاب «ایران! جوان بمان!» در راستای بیان چرایی ضرورت افزایش جمعیت در قالب 9 بخش تنظیم شده است:
🔹بخش نخست، با عنوان پیش از این، چه بود؟ به تاریخچه کنترل جمعیت می پردازد؛
🔹بخش دوم، با عنوان پس از این چه می شود؟ به کاهش جمعیت و عواقب سالمندی می پردازد؛
🔹جیب پُرتر، فزند بیشتر؟! عنوان بخش سوم است که فرزندآوری و مسائل اقتصادی را مورد بررسی قرار داده است؛
🔹بخش چهارم، خلوت تربیت، تربیت خلوت (فرزندان بیشتر و مسئله تربیت)؛
🔹بخش پنجم، چگونه بودن=چه قدر بودن (جمعیت و شیوه زندگی)؛
🔹بخش ششم، چاله های راه (فرزند بیشتر و مشکلات خانوادگی و اجتماعی)؛
🔹بخش هفتم، در چشم خدا (دین و فرزندآوری)؛
🔹بخش هشتم، حرف های پایانی؛
🔹و بخش نهم ضمائم (سخنان مقام معظم رهبری درباره جمعیت و…)
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تربیتی
#معرفی_کتاب
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💫تبیین معنا و اقسام آزادی/ آیا آزادی عقیده حد و مرز دارد؟
📌آیت الله اراکی: آدمی در تکالیف عامه عقلی آزاد نیست و موظف است نسبت به گزارهها و قضایای اعتقادی مؤثر در سرنوشت خوب یا بد خویش به تحقیق و جستجو و سؤال و پرسش بپردازد.
🔹بر اساس مسئولیت جستجو و پرسش، هر نوع پرسش اعتقادی که پاسخ آن در سرنوشت آدمی نقش دارد -هرچند نقش احتمالی-مسئولیتآور است.
🔹بر اساس مسئولیت سنجش و استدلال و نظر، انسان -در نگاه عقل عملی- مسئول و موظف است تا پس از تحقیق و جستجو و آشنایی با فرضیههای گوناگون، درباره پاسخی که دریافت میدارد به سنجش و استدلال بپردازد و صحتوسقم پاسخ را با عرضه آن بر میزان برهان و دلیل بسنجد و گزارههایی را که برهان و دلیل صحت آن را مورد تأیید قرار میدهد برگزیند.
📷 goo.gl/gt7Nyb
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/hjmnN7
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_اراکی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💫علوم انسانی مدرن برخلاف ادعا، جهتدار هستند/ نزاع غرب با ایران؛ کارکرد ملموس علم دینی
📌رمضان علی تبار، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه نظریه ولایت فقیه ثابت کرده که علم دینی ممکن است بیان کرد: علوم انسانی در غرب مدعی است که این علوم نباید ارزشی باشند ولی برخلاف این ادعا، این علوم مبتنی بر رویکردهای دینی برخی فرقههای مسیحی است.
🔹وقتی ما سخن از اسلامی بودن علوم انسانی به میان میآوریم صرفا به معنای گرفتن از آیات و روایات نیست بلکه عقل و تجربه نیز در آن ورود دارد ولی علوم در غرب صرفا مبتنی بر تجربه و عقل است و وحی در آن نقشی ندارد.
🔹کارکرد ملموس علم دینی نزاعی است که غرب با ایران دارد؛ این نزاع در بسیاری از ابعاد مانند سیاست، اقتصاد، امنیت، حجاب و عفاف و ... وجود دارد و اگر ما به دنبال رویکرد دینی در این موضوعات نبودیم مانند بسیاری از کشورهای اسلامی نزاعی هم با غرب نداشتیم.
📷 goo.gl/NADWVA
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/emC2AJ
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#رمضان_علی_تبار
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💫فقه و علوم عقلی تقابلی ندارند/روایات اهل بیت(ع) مشوق تفکر عقلی است
📌فنایی اشکوری: کسانی که با طرح تقابل بین علوم عقلی و معارف اهل بیت(ع)، به عقل ستیزی قداست میدهند نمیدانند با عقل ستیز معرفی کردن مکتب اهل بیت به این مکتب که بیش از هر مکتبی مشوق عقلانیت است ضربه میزنند.
🔹گاهی بین علوم عقلی و فقه تقابل مصنوعی ایجاد میکنند و در موضع دفاع از فقه، علوم عقلی را تحقیر میکنند و فتوا به کفر عالمان علوم عقلی میدهند؛ در حالی که هیچ تقابلی بین فقه و علوم عقلی نیست و عالمان علوم عقلی ما اغلب خود فقیه هستند.
🔹مهمترین بعد دین، عقاید دین است، در حوزۀ عقاید به ویژه در اصول دین تقلید راه ندارد. عقاید دین در علوم عقلی بررسی میشوند، نه در فقه به معنای خاص آن که امروز رایج است.
📷 goo.gl/b4PXkh
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/YqsaSA
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فنایی_اشکوری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com