#پیشنهاد_موضوع
در قرآن از #یهود و #نصاری زیاد صحبت شده و به ویژگی های مختلف این دو گروه و نگاه اونها به مسلمانان اشاره شده است.
در این زمینه چند موضوع از باب نمونه پیشنهاد می شود:
✅ بررسی تطبیقی دیدگاه #مفسران شیعه و اهل سنت نسبت به موارد مطرح شده راجع به یهود و نصاری
✅ #جریان_شناسی تفاسیر در دوره هایی مختلف در مواجهه با آیات مربوط به یهود و نصاری
✅ اثر مسائل سیاسی و اجتماعی هر دوره تاریخی روی دیدگاه های تفسیری مفسران در زمینه یهود و نصاری
✅ آسیب شناسی استفاده از مطالب عهدین در تفسیر قرآن
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
آيا امام حسين (ع) پيشنهاد داد نزد يزيد برود؟ (دستگاه رسانه ای يزيد و تحليل چرایی واقعه عاشوراء)
در دو فرسته
از مطالب نادرستی که بسيار در اين سال ها در تحليل واقعه عاشوراء و قيام سيد الشهدا (ع) به آن استناد می شود اين است که گفته می شود حضرت به عمر بن سعد پيشنهاد داد که بگذارند به جای بيعت با عبيد الله بن زياد يکی از اين سه کار را انجام دهد:
اختاروا مني خصالا ثلاثا: إما أن أرجع إِلَى المكان الَّذِي أقبلت مِنْهُ، وإما أن أضع يدي فِي يد يَزِيد بن مُعَاوِيَة فيرى فِيمَا بيني وبينه رأيه، وإما أن تسيروني إِلَى أي ثغر من ثغور الْمُسْلِمِينَ شئتم، فأكون رجلا من أهله، لي مَا لَهُمْ وعلي مَا عَلَيْهِم.
اين روايت را ابومخنف با اين سند نقل کرده: قَالَ أَبُو مخنف: وأما مَا حَدَّثَنَا بِهِ الْمُجَالِدُ بن سَعِيدٍ والصقعب بن زهير الأَزْدِيّ وغيرهما من المحدثين، فهو مَا عَلَيْهِ جماعة المحدثين، قَالُوا: إنه قَالَ:.. (نک: تاريخ الطبري، 5/413).
ابومخنف نسبت به اين روايت ترديد دارد و می گويد اين روايت جماعت محدثان است. يعنی منعکس کننده گرايش "اهل جماعت" که گرايش عمومی آنان اين بود که تا جایی که ممکن است حادثه عاشوراء و قتل امام حسين (ع) را به پليدی ابن زياد تقليل دهند و دامن خلافت را از ننگ کشتن پسر دختر پيامبر (ص) پاک کنند. آنان در واقع با نقل روايات "فتنه" مخالف بودند و می گفتند بايد امر صحابه و خلفاء را به خدا سپرد و در نزاع های پيشين مجادله نکرد و حتی آنها را نقل نکرد. در اين ديدگاه بهتر بود امام حسين(ع) چنين پيشنهادی به عمر سعد می داد تا دامن يزيد از جنايت قتل پسر دختر پيامبر پاک شود.
جالب اين است که ابو مخنف چند سطر پايينتر در دنباله روايتی را از همان راويان نقل می کند که در پی ارائه اين پيشنهادات عمر سعد نامه ای به ابن زياد نوشت و پيشنهادات را مطرح کرد و اتفاقا ابن زياد هم قبول کرد منتهی در واقع در نهايت اين شمر بن ذي الجوشن بود که رأی او را تغيير داد. در واقع همه گناه واقعه عظيم عاشوراء با تبليغات دستگاه رسانه ای امويان بر دوش شمر می افتد. ملاحظه کنيد:
قَالَ أَبُو مخنف: حَدَّثَنِي الْمُجَالِد بن سَعِيد الهمداني والصقعب بن زهير، أنهما كانا التقيا مرارا ثلاثا أو أربعا، حُسَيْن وعمر بن سَعْدٍ، قَالَ: فكتب عمر ابن سَعْد إِلَى عُبَيْد اللَّهِ بن زياد: أَمَّا بَعْدُ، فإن اللَّه قَدْ أطفأ النائرة، وجمع الكلمة، وأصلح أمر الأمة، هَذَا حُسَيْن قَدْ أعطاني أن يرجع إِلَى المكان الَّذِي مِنْهُ أتى، أو أن نسيره إِلَى أي ثغر من ثغور الْمُسْلِمِينَ شئنا، فيكون رجلا مِنَ الْمُسْلِمِينَ لَهُ مَا لَهُمْ، وعليه مَا عَلَيْهِم، أو أن يأتي يَزِيد أَمِير الْمُؤْمِنِينَ فيضع يده فِي يده، فيرى فِيمَا بينه وبينه رأيه، وفي هَذَا لكم رضا، وللأمة صلاح قَالَ: فلما قرأ عُبَيْد اللَّهِ الكتاب قَالَ: هَذَا كتاب رجل ناصح لأميره، مشفق عَلَى قومه، نعم قَدْ قبلت قَالَ: فقام إِلَيْهِ شمر بن ذي الجوشن، فَقَالَ: أتقبل هَذَا مِنْهُ وَقَدْ نزل بأرضك إِلَى جنبك! وَاللَّهِ لَئِنْ رحل من بلدك، ولم يضع يده فِي يدك، ليكونن أولى بالقوة والعزة ولتكونن أولى بالضعف والعجز، فلا تعطه هَذِهِ المنزلة فإنها من الوهن، ولكن لينزل عَلَى حكمك هُوَ وأَصْحَابه، فإن عاقبت فأنت ولي العقوبة، وإن غفرت كَانَ ذَلِكَ لك، وَاللَّهِ لقد بلغني أن حسينا وعمر بن سَعْد يجلسان بين العسكرين فيتحدثان عامة الليل، فَقَالَ لَهُ ابن زياد: نعم مَا رأيت! الرأي رأيك (طبری، 5/ 414). جالب اين است که بلاذري در انساب الأشراف هم همين خط را دنبال کرده (نک: 3/182).
اما ابومخنف در دنباله نقل می کند که بنابر روايتی ديگر مطلقا چنين پيشنهاداتی از سوی سيد الشهداء داده نشد. به روايت توجه کنيد:
قَالَ أَبُو مخنف: فأما عبد الرَّحْمَن بن جندب فَحَدَّثَنِي عن عقبة بن سمعان قَالَ: صحبت حسينا فخرجت مَعَهُ مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مكة، ومن مكة إِلَى العراق، ولم أفارقه حَتَّى قتل، وليس من مخاطبته الناس كلمة بِالْمَدِينَةِ وَلا بمكة وَلا فِي الطريق وَلا بِالْعِرَاقِ وَلا فِي عسكر إِلَى يوم مقتله إلا وَقَدْ سمعتها أَلا وَاللَّهِ مَا أعطاهم مَا يتذاكر الناس وما يزعمون، من أن يضع يده فِي يد يَزِيد بن مُعَاوِيَة، وَلا أن يسيروه إِلَى ثغر من ثغور الْمُسْلِمِينَ، ولكنه قَالَ: دعوني فلأذهب فِي هَذِهِ الأرض العريضة حَتَّى ننظر مَا يصير أمر الناس (همو، همان، 5/ 413 تا 414).
https://t.me/azbarresihayetarikhi
در واقع حضرت با پافشاری بر موضع خود در عدم بيعت با يزيد در عين حال می کوشيد از مواجهه خونين با لشکر ابن زياد تا جای ممکن اجتناب کند. پيشنهاد مشخص حضرت اين بود که بگذارند فرصتی داده شود تا بدون مواجهه خونين در اين مرحله روند حوادث در مورد "امر الناس" شکل طبيعی خود را پی گيرد. امر در اينجا معنای حکومت می دهد. در واقع حضرت می خواست بدون آنکه مواجهه ای صورت گيرد اين فرصت داده شود که از يک سو حضرت بپذيرد در آن موقعيت زمانی خاص از رفتن به کوفه که به معنای سقوط پايگاه يزيد در عراق بود صرف نظر کند و در مقابل دستگاه خلافت هم از او درخواست بيعت نکند تا درباره امر حکومت بعدا بحث و تبادل نظر صورت گيرد و تصميم عراق در برابر شام روشن شود. روشن بود که این روند در نهایت به معنای سقوط خلافت یزید و شکست طرح دستگاه خلافت شام بود.
روايت پيشنهادات سه گانه را اخباريان و محدثان مرجی مذهب جای ديگری با شباهتی شگفت انگيز استفاده کرده بودند؛ در مورد ماجرای خونخواهی اصحاب جمل. آنجا هم اصرار بر اين بود که طرفين جنگ جمل را به نحوی در عين حال که تطهير می کنند راه نجات را عدم همراهی با هر دو طرف جنگ قلم بزنند.
وحدثني عَمْرو بْن مُحَمَّد، حَدَّثَنَا عَبْد اللَّهِ بن إدريس بن حصين، عن عمر بن جاوان : عَن الأحنف أن طَلْحَةَ وَالزُّبَيْر دعواه إِلَى الطلب بدم عُثْمَان، فَقَالَ: لا أقاتل ابْن عمّ رسول الله ومن أمر تماني ببيعته، وَلا أقاتل أَيْضًا طائفة فِيهَا أم الْمُؤْمِنِينَ وحواري رَسُول اللَّهِ، ولكن اختاروا مني إحدى ثلاث: إما أن تفتحوا لي الجسر فألحق بأرض الأعاجم، أَوْ بِمَكَّةَ، أَوْ أعبر فأكون قريبا. فأتمروا فرأوا أن يكون بالقرب وَقَالُوا: نطأ صماخه. فاعتزل بالجلحا (ء) من الْبَصْرَةِ عَلَى فرسخين، واعتزل مَعَهُ ستة آلاف (انساب بلاذري، 2/ 232).
شريف مرتضی در تنزيه الأنبياء در مقام بحثی جدلی به روايت پيشنهاد سه گانه که راويان اموی نقل می کردند استناد می کند اما از سياق بحث او معلوم است که خود او به آن باور ندارد و فقط استفاده ای جدلی از آن می کند.
حقيقت اين است که حضرت ابا عبد الله (ع) از زمانی که از بيعت با يزيد در مدينه تن زد تا روز عاشوراء قدمی از آنچه در پی آن بود عقب نشينی نکرد. او در واقع در دنباله حرکت هوشمندانه سياسی خود با ذکر پيشنهاد يگانه ای که بالا در روايت دوم ابو مخنف ديديم سعی کرد تا جایی که ممکن است زمينه ای را فراهم کند تا حرکت اعتراضی او در مقابل دستگاه يزيد جنبه عمومی تری بگيرد و به صورت اعتراض مردمی و جنبشی فراگير تبديل شود. با اين وصف رفتار جنايتکارانه امويان در روز عاشوراء و شدت قساوت آنان در نهايت موجب شد که با شهادت حضرت پيام عاشوراء در شکل بسيار وسيعتری در سرتاسر جهان اسلام آن روز منعکس شود و مشروعيت دستگاه معاويه و خلافت فاسد اموی از بين برود.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
کسانی که به نقد تاریخی علاقه دارن مطالب دکتر حسن انصاری رو دنبال کنن👆👆👆👆👆👆
#پیشنهاد_موضوع
#مردم/ #ناس
این واژه در قرآن زیاد تکرار شده و خداوند نسبت های مختلفی به ناس داده
یه جا گفته اکثر الناس لایشکرون
یه جا گفته لیقوم الناس بالقسط
یه جا گفته قل اعوذ برب الناس
یه جا گفته وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَا
و...
بالاخره این ناس این وسط چی کاره هست اگر ناسپاس هست چرا باید اقامه قسط کنه؟
در کل وقتی قرآن می گه ناس/مردم منظورش کیه؟
چرا تعبیرهای مختلف و کارکردهای مختلف براش آورده؟
تفاوت و کارکردهای ناس با انسان و بشر چیه؟
کجاها خداوند گفته ناس، کجاها گفته انسان و بشر و چرا؟
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
لطفاً نسبت به برگزاری دوره های مهر ماه نظر خودتان را بفرمایید: (هر نفر سه گزینه می تواند انتخاب کند.
لطفاً نسبت به برگزاری دوره های مهر ماه نظر خودتان را بفرمایید: (هر نفر سه گزینه می تواند انتخاب کند.)
✅ آموزش پاورپوینت
✅ آموزش اکسل (مقدماتی)
✅ آموزش فتوشاپ (مقدماتی)
✅ آمادگی کنکور ارشد
✅ آمادگی کنکور دکتری
✅ کارگاه فن ترجمه عربی به فارسی(کاملا عملی)
✅ کارگاه مقاله نویسی
✅ کارگاه پروپزال نویسی
✅ تدریس صرف و نحو(مبادی العربیه)
🔗🔗لینک نظرسنجی
https://EitaaBot.ir/poll/nrba
گروه آموزشی و پژوهشی مهاد
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
#پیشنهاد_موضوع #مردم/ #ناس این واژه در قرآن زیاد تکرار شده و خداوند نسبت های مختلفی به ناس داده یه ج
#پیشنهاد_موضوع
در راستای بررسی کاربرد #ناس در قرآن، می توان به بررسی کاربرد این واژه در روایات هم پرداخت.
عموما ناس در روایات ائمه به جریان مقابل آن ها خصوصا اهل سنت ذکر شده، این فرض نیاز به بررسی دقیق دارد که
✅ از چه زمانی واژه ناس برای جریان مقابل ائمه به کار رفت؟
✅ آیا فقط #اهل_سنت منظوره یا سایر فرقه های شیعه هم مد نظره؟ راه تشخیص چیه؟
✅ آیا در #نهج_البلاغه ناس برای مخالفان امام علی ع به کار رفته؟
و...
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
هَلَكَ فِيَّ رَجُلَانِ؛ مُحِبٌّ غَالٍ، وَ مُبْغِضٌ قَالٍ
این حکمت امام علی(ع) از جنبه های مختلف می شه مورد بررسی قرار بگیره:
✅از جنبه روانشناسی بررسی شود که حب و بغض چگونه به غلو و افراط کشیده می شود
✅رفع تعارض این حکمت با روایت معروف هل الدین الا الحب و البغض
✅ریشته های تاریخی، فرهنگی و قومی و... شکل گیری محبان غالی
✅مصداق یابی امروزی محبان غالی خصوصا که رنگ و لعاب دینی و علمی فعالیت می کنن همین طور مبغضان خصوصا کسانی که با رنگ دین و علم به بغض خودشون نسبت به دین و اهل بیت می پردازن
✅ عوامل و روش های مؤثر جهت درمان این دو آسیب اجتماعی
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
آیا در انجام کارهای خوب نیاز است که سلسه مراتب و اولویت ها رو در نظر گرفت؟
در قرآن یه جا آمده که علیکم انفسکم
قوا انفسکم و اهلیکم نارا
بعد یه جا صحبت از کمک به ذی القربی هست
بعد صحبت از مساکین و ابن سبیل و فقرا و...
معیارهای تشخیص اولویت بندی در انجام کارهای خوب چیه؟
آیا در میان انجام مسائل مختلف دینی می توان اهم و مهم کرد؟ معیار اون چیه؟
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند.
🔹کارگاه آنلاین
معرفی ابزارهای هوش مصنوعی در پژوهش (مختص تمامی رشتههای دانشگاهی)
🔹 سر فصلهای آموزشی کارگاه:
- آموزش ثبتنام در سایتهای هوش مصنوعی
- معرفی انواع هوشهای مصنوعی
- کاربرد هوشهای مصنوعی و نحو سؤال از آن
- نحوهٔ دریافت موضوع پژوهشی، پارافریز، بسط و تلخیص متن
- کاربردیسازی هوش مصنوعی با ارائه نمونههای مختلف
🔹مدرس:
دکتر سیدمجید نبوی
🔹هزینه ثبتنام: ۲۰۰/۰۰۰ تومان
مزایای ثبتنام و شرکت در این دوره:
- اعطای گواهی حضور معتبر و مورد تایید وزارت علوم
- مهارت استفاده مؤثر از هوش مصنوعی و مطالب کارگاه در تدوین پایان نامه
- آشنایی با عرصههای مختلف هوش مصنوعی
لینک ثبتنام: https://digiform.ir/w5457ceb6
⏰ زمان:
۹ و ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ - ساعت ۱۶ الی ۲۰
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
یکی از حوزه های که توی رشته های الهیاتی کمتر به اون توجه می شه، بحث آسیب شناسی آموزش مسائل دینی هست.
امروزه از دبستان تا دانشگاه مباحث دینی در کتاب های درسی گنجونده شده و آموزش داده می شه.
هر کدوم از دوستان طبق شرایط خودش به نظرم به آسیب شناسی این منابع و پیشنهاد الگوهایی برای آموزش بدهند خیلی خوب می شه
مخصوصا در سطوح مدرسه که سن بچه ها حساسه و اگر آموزش اشتباه ببین سخت می شه مسائل اشتباه رو از ذهنشون پاک کرد.
کسانی که معلم هستند به نظرم سمت و سوی پژوهش هاشون رو به این سمت ببرن که نتیجه بهتری دارد تا اینکه برخی مباحث انتخاب بشه که ثمره علمی و عملی برای جامعه نداره
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
از زمان پیامبر ص عده ای شروع به ادعای نبوت و رسالت کردند.
این بحث رو از چند جهت قابل بررسی است:
زمینه های تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اعتقادی شکل گیری چنین ادعاهایی
آثار و نتایج ترویج چنین اعتقاداتی در جامعه در طول تاریخ
نقش حکومت ها در ترویج چنین فرقه هایی
این مباحث لازمه به صورت کلان نگریسته شود، مخصوصا در دوران معاصر یا از زمان جنگ های صلیبی به بعد. چون از این زمان ها به بعد چنین فرقه های سازمان یافته و با ساز و کار خاص شروع به فعالیت کردن.
بررسی مدعیان دروغین رسالت در سایر ادیان نیز مناسب
رویکرد علمای شیعه و سنی در برخورد با چنین مدعیان دروغین از نظر فقهی و تفسیری
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1