🔷فراخوان جذب و دعوتبه همکاری🔷
📣#اندیشکده_تربیت_زمامدار از علاقهمندان به موضوع تربیت زمامدار، در قالبهای زیر دعوت به عمل میآورد:
🎓1- جذب پژوهشگر و عضو هیئت علمی
جذب به عنوان پژوهشگر رسمی و عضو هیئت علمی پژوهشکده
🔺ویژه آقایان در تهران
♟2- کسر و جایگزین خدمت سربازی
پروژههای کسر خدمت تا 9 ماه
پروژههای جایگزین خدمت تا 24 ماه (ویژه اعضای بنیاد ملی نخبگان)
📝3- همکاری پژوهشی
همکاری پژوهشی در قالبهای ساعتی و قراردادی
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
📚محورهای همکاری
ایده پردازی تربیت مدیران کشور،تربیت زمامداران و کارگزاران در قران وسیره اهل بیت (ع)،اندیشه متفکران اسلامی و غربی،تاریخ و تجارب بشری در ایران و جهان و ...
📊اولویت با دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری رشتههای علوم سیاسی و مدیریت دولتی خواهد بود.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
✍️ثبت نـــــام و تکمیل سوابق علمی، پژوهشی و
تشکیلاتی از طریق 👇👇👇👇👇
https://b2n.ir/b10426
📆حداکثر تا پایان مردادماه 1402
اطلاعات بیشتر در👇👇👇👇
@tarbiat_zemamdar
#پیشنهاد_موضوع
#جذب_حداکثری یا جذب به هر قیمتی؟
چند سالی است که بحث جذب حداکثری در #جامعه زیاد شنیده می شود. هر گروهی به زعم خود رفتارهایی جهت جذب دیگران به #دین و مباحث دینی انجام می دهند که بعضاً این رفتار در نظر گروهی دیگر نامناسب است. هر گروه با عنوان جذب حداکثری سعی در توجیه رفتارهای خود دارد. در این زمینه #پژوهش جامعی صورت نگرفته است. از همین رو در زمینه هایی زیر می توان کارهای پژوهشی انجام داد.
جذب حداکثری به معنای هم عقیده کردن دیگران با خود است یا تمرکز بر روی مشترکات است؟
نحوه مواجهه #قرآن با مخالفان خود و روش های به کارگرفته برای جذب آن ها چه بود؟
آیات «مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى * إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى»(طه/2-1)؛ «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» (شعراء/3) چگونه با جذب حداکثر سازگار است؟
روش #امام_علی(ع) قبل از شروع جنگ #نهروان برای جذب یا منصرف کردن خوارج چه بود؟
رابطه ایجاد #عدالت با جذب حداکثری چیست؟(نحوه برخورد امام علی(ع) با عقیل)
آیا #مماشات با کسانی که خلاف فرائض دینی عمل کرده و همچنین سستی در اجرای فرائض دینی روش مناسبی برای جذب حداکثری است؟
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
جایگاه #قرآن در نگاه #امام_علی(ع)
#نهج_البلاغه 96 بار كلمه «قرآن، كتاب الله، كتاب ربكم» و امثال آن را تكرار كرده است.(مصطفوی، ۱۳۷۴، ص 222) از این تعداد، امام على(ع) در بیش از بیست خطبه نهجالبلاغه به معرفى قرآن و جایگاه آن پرداخته است و گاه بیش از نصف #خطبه به تبیین جایگاه قرآن و نقش آن در #زندگى #مسلمانان و وظیفه آنان در قبال این كتاب آسمانى اختصاص پیدا كرده است.(مصباح یزدی، ۱۳۸۰، ص 13) قرآن از نظر امام علی(ع) دو ویژگی کلی دارد. اول اینکه قرآن به عنوان #قانون_اساسی و برنامه مدون #اسلام جهت اداره #جامعه است. دوم اینکه قرآن در عین اینکه نیازمند مفسر(فرد معصوم) است، برای مردم نیز قابل فهم است. سایر اوصافی که امام علی(ع) برای قرآن در نهجالبلاغه ذکر شده به یکی از این دو ویژگی باز میگردد. 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
اگه نیاز داری در زمینه های #پژوهشی (#پایان_نامه و #پروپزال و #مقاله نویسی و ...) یکی که بهت #آموزش و مشاوره بده،
اگه #کنکور #ارشد و #دکتری داری و به یک #راهنما، نیازداری
اگه به #معارف_دینی و #ترجمه درست متون #عربی و آموزش #صرف و #نحو عربی علاقه داری
اگه به آموزش نرم افزار های کاربردی عمومی (#ورد، #اکسل، #فتوشاپ، #کامتازیا و...) و تخصصی (نرم افزار های قرآنی نور، مکتبة الشاملة، جوامع الکلم، پژوهشیار و...)، نیاز داری
گروه آموزشی پژوهشی "#مِهاد" مخصوصِ خودته؛ دبیرستانی، دانشجو، حوزوی و معلمم نمی شناسه
تو این کانال آموزش هارو دریافت کن👇🏻
https://eitaa.com/mehad1
و تو این گروه سوالات رو بپرس👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
قرآن، کتابی درمانگر مشکلات اجتماعی
هر جامعهای با مشکلاتی روبهرو است. حاکمان هر جامعهای ممکن است راههای گوناگونی جهت رفع #مشکلات_اجتماعی #جامعه خود پیشنهاد بدهند. #امام_علی(ع) به عنوان حاکم جامعه اسلامی، رجوع به #قرآن و استفاده از آموزههای آن را به نسخه شفابخش و درمان مشکلات اجتماعی معرفی می کند. امام علی(ع) در حدود 4 خطبه صراحتاً به نقش درمانگری قرآن اشاره کرده است.
امام علی(ع) در دو #خطبه 110 و 198 از اهمیت و نقش #درمانگری قرآن صحبت می کند. در این دو مورد مصداقی از مشکلات اجتماعی که بهوسیله قرآن قابلحل است را بیان نمیکند. ایشان در خطبه 110 نهجالبلاغه میفرمایند: «...وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ...»(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 164) امام علی(ع) در خطبه 198 نیز میفرماید: «...شِفَاءً لَا تُخْشَى أَسْقَامُهُ...»(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 315) مخاطب این دو خطبه نیز مشخص نیست.
سؤالی که در اینجا مطرح است، این است که منظور از درمانگر بودن قرآن چیست؟ چه بیماریهایی توسط قرآن درمان میشود؟ برخی معتقد هستند که قرآن بیماریهای جسمی و روحی را درمان می کند. مستند این دیدگاه برای درمان بیماریهای جسمی، تجربه و نیز احادیثی است که در این زمینه واردشده است.(مدرس وحید، بیتا، ج 12، ص 305 ؛ مدرس وحید، بیتا، ج 12، ص 225) برخی از #شارحان نهجالبلاغه ابتدا بیمارهای روحی مانند شک، جهل، گمراهی را ذکر کردهاند که قرآن درمانگر اینها است و بعد از آن اشاره کردهاند که سخن امام(ع) بر درمانگری قرآن نسبت به بیمارهای بدنی نیز دلالت دارد. در اینجا هیچ بیماری ذکر نشده است.(موسوی، ۱۳۷۶، ج 3، ص 414)امام علی(ع) در برخی خطبههای دیگر به ذکر مصداق پرداخته و مصادیقی از بیماریهایی که قرآن درمانگر آن را بیان کرده است. ایشان در خطبه 176 مهمترین بیماریهایی که به وسیله قرآن قابل درمان است را بیان کرده و میفرمایند: «... فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِینُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِكُمْ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَی وَ الضَّلَالُ...» (شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 252)
«امام(ع) قرآن را وسیله حلّ مشكلات و درمان بیمارىهاى اخلاقى و اجتماعى و معنوى مىشمرد و اصول این بیمارى را در چهار چیز خلاصه مىكند: #كفر، #نفاق، #جهل و #ضلال؛ زیرا قرآن، نور #ایمان و #اخلاص بر دل مىپاشد و پردههاى جهل و نادانى را پاره مىكند و انسان را از ضلالت و گمراهى رهایى مىبخشد. به یقین، جامعه آگاه و دانا و صاحب ایمان و اخلاص، هرگز درنمیماند و گرفتار مشكلى نمىشود.»(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵، ج 6، ص 556) مصداق دیگری که امام علی(ع) برای درمانگر بودن قرآن ذکر می کند، برقراری #نظم و #امنیت است. بزرگترین هدف هر نظام #سیاسى و #اجتماعى، تأمین نظم و امنیت اجتماعى است. هیچ #مكتب_سیاسی را در #جهان نمىتوان یافت كه چنین هدفى را انكار كند؛ بلكه تأمین امنیت و برقرارى نظم سرلوحه #وظایف هر حكومتى است؛ و نیز گفته مىشود برقرارى نظم سیاسى و اجتماعى از اهداف علم سیاست است، چنان كه همه نظامهاى سیاسى حاكم بر جوامع بشرى، حداقل در شعار و تبلیغات خود آن را به عنوان بزرگترین اهداف نظام حكومتى خود بیان مىكنند.(مصباح یزدی، ۱۳۸۰، ص 25) از همین رو امام علی(ع) در خطبه 158 نهجالبلاغه میفرمایند: «...وَ دَوَاءَ دَائِكُمْ وَ نَظْمَ مَا بَینَكُم...»(شریف رضی، ۱۴۱۴، ص 223) مخاطب این خطبه مشخص نیست. اگر در اینجا جمله «وَ نَظْمَ مَا بَینَكُم» جمله تفسیری برای دائکم در نظر بگیرم، میتوان گفت که منظور از بیماری، عدم نظم و امنیت است. «عبارت «و نظم ما بینكم» اشاره به تمام قوانینى است كه نظام مجتمع انسانى را حفظ مىكند و به نابسامانىها و بىنظمىها پایان مىدهد و امنیت و آرامش را براى جامعه به ارمغان مىآورد و قیام به قسط را كه ركن اساسى حفظ نظام است، تأمین مىكند.»(مکارم شیرازی، ۱۳۷۵، ج 6، ص 194) 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم دینی و حوزوی در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ توسط ،انجمن قرآن و تحول علوم ایران پژوهشگاه آموزش و تحقیقات مهندسی در شهر تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۳۰ مهر ۱۴۰۲
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۷/۱
مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۷/۱۵ تارنمای کنفرانس: http://semcnf.ir/ 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
جايگاه مطالعات جغرافيايي در آراء تفسيري علامه طباطبايي #علامه_طباطبايي در موارد متعدد از علم #جغرافيا جهت تفسير آيات بهره گرفته است.
ايشان شش معيار جهت استفاده از مباحث جغرافيايي دارند: الف) هماهنگي مطلب علمي با سياق آيه. ب) هماهنگي مطلب علمي با معناي لغوي كلمات #قرآن. ج) هماهنگي مطلب علمي با ظاهر آيه. د) هماهنگي مطلب علمي با معناي كنايي یا صريح آيه. هـ) توجه به اختلاف قرائت در استفاده از مطالب علمي. و) استفاده از تفسير قرآن به قرآن در استفاده از مطالب علمي.
علامه در برخي موارد به طور ضمنی، برای تفسير آيات از مطالب علمي استفاده كرده و در برخي موارد نيز بعد از مباحث تفسير در بحثي مجزا به مطالب علمي اشاره كرده است.
علامه طباطبائی در تفسیر آیات بی¬شماری از قرآن کریم، از علم جغرافیا مدد جسته است. ایشان گاه در شاخه جغرافیای طبیعی (مباحثی چون: قبله یابی، شب و روز، زمین¬شناسی، ...)؛ و گاه در شاخه جغرافیای تاریخی (ذوالقرنین، سرزمین مقدس، ویژگی سرزمین قوم عاد، وضعیت جغرافیایی غار اصحاب کهف) وارد این حوزه علمی شده است. لینک مقاله: https://journals.atu.ac.ir/article_1328.html 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#پیشنهاد_موضوع
«فَیَا عَجَباً! عَجَباً ـ وَ اللهِ ـ یُمِیتُ القَلْبَ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ مِنِ اجْتِمَاعِ هؤُلاَءِ القَوْمِ عَلَى بَاطِلِهمْ، وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ!»(نهج البلاغه، خطبه 27)
از جمله های شگفت #نهج_البلاغه است. #حق و #باطل در تقابل هم هستند، ولی اهل حق دچار #اختلاف و اهل باطل دچار #اتحاد. همیشه در #تفسیر خوانده ایم که باطل و #ظلم متکثراند(چون در قرآن ظلمات در مقابل #نور آمده. البته این بحث دقیق نبوده و مقاله ای در مفهوم ظلمات نوشته شده که جمع بود آن را نفی می کند) و حق، واحد.
بررسی عوامل اختلاف درون جبهه حق و اتحاد در جبهه باطل جای کار دقیق دارد. زمینه های تاریخی بحث، زمینه های فرهنگی و قومی بحث، زمینه های اجتماعی-سیاسی بحث از جمله مواردی است که لازم است مورد بررسی قرار بگیرد.
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#عنوان_پژوهش
یه بنده خدایی ازم راجع به #موضوع رساله دکتریش راهنمایی خواست. با هم صحبت هایی کردیم. موضوعی پیشنهاد دادم، ولی گفت که اساتید بهش گفتن موضوع دکتری باید حتما توی عنوانش تحلیل و نقد باشه.
حالا مثلا اگه بگیم تحلیل و نقد جایگاه #خیار در #سالاد_شیرازی اون وقت می شه رساله دکتری 😂😂😂😂
گاهی دانشجو عنوانی برای پایان نامه خودش انتخاب می کنه ظاهرش خوب به نظر میاد، ولی وقتی می ره تو دل کار می بینه ای بابا اینی که تصویب شده اصلا مطلب درست و درمونی نداره.
برا همین لازمه قبل از انتخاب و تصویب موضوع بررسی بشه که آیا برای اون موضوع مطلب به اندازه کافی جهت کار هست یا نه؟
اگر مطلب به اندازه کافی برای رساله دکتری نیست خب نباید انتخابش کرد.
همچنین #نوآوری توی رساله دکتری گاهی به روش انتخابی هست و گاهی هم به نتایج متفاوتی که ممکنه از یه بحث گرفته بشه ولو از همون روش های رایج در #تفسیر و #حدیث هم استفاده شده باشه
🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
دومین همایش معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبت سنجی در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ توسط #پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی،دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پژوهشکده #اخلاق و #معنویت در شهر #قم برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۱۵ آبان ۱۴۰۲
مهلت ارسال چکیده: ۱۴۰۱/۹/۳۰
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۱/۱۱/۱۵ 🌹🌹🌹🌹🌹 #پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار میکند:
🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهج البلاغه
🔹 نشست ششم:
«واکاوی مفهوم عقل و ایمان در خطبه 80 نهج البلاغه با رویکرد بینامتنی»
🔹 سخنران:
دكتر حسین افسردیر
فارغ التحصیل دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔹 زمان: يكشنبه ٢٢ مردادماه ساعت ١٧ الی ١٨
🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj
🔹براي ارسال سوالات و نظرات با آيدي
@Be_Safe
با ما در ارتباط باشيد
https://nahjalbalaghah.ir/
🌐
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
کانال روبیکا: @mehad14