هدایت شده از روشنا کهگیلویه و بویراحمد
💢 فرداهایی که خواهند رسید
اوّل. روشن است که دیر یا زود، صهیونیستها به ما پاسخ خواهند داد ولی این پاسخ بهگونهای صورتبندی میشود که پاسخ متقابل ما، چندان مشروعیت نداشته باشد. و این از تسلط صهیونیستها به جنگ شناختی است که تا بتوانند جنبۀ فکری و روانی را بر عملیات خود غالب کنند. این چرخه، متوقف نخواهد شد و ما وارد دورهای شدهایم که نوعی « #شبهجنگِ_مهارشدۀ_فرسایشیِ_فزاینده » است. این تاریخ، دربردارندۀ برآمدن ما و برافتادن آنهاست و در این حال، روشن است که چنین نزاعی، رخ خواهد داد و سرنوشت تاریخ به آن وابسته خواهد بود. ما باید تجهیزات جنگ شناختی را تدارک کنیم و جبهۀ فکری و رسانهای تشکیل بدهیم تا به عملیات نظامی، ضمیمه بشود.
دوّم. جامعۀ ما نیز میداند که چنین دورهای را پیش رو دارد و از این نظر، آماده است و میداند که این شرایط، «قهری» و «اجتنابناپذیر» است. ما آغاز نکردیم و نمیتوانیم تعدّی دشمن را نیز بیپاسخ بگذاریم. البته بخشی از جامعه، همراه نیست و این نشاندهندۀ ازدسترفتن پارهای از بدنۀ اجتماعی، حتی دربارۀ مسألۀ بسیار بدیهی و روشنی همچون رژیم صهیونیستی، است. خوشبختانه بهصورت پیشدستانه، مقداری «ادبیات جنگ» توسط نیروهای انقلابی در این مدت تولید شد و از این جهت، بخش منفعل جامعه، دیگر دچار «شوک» و «هیجان انفجاری» نخواهد شد. تولید این ادبیات، به معنی آن نبود که نیروهای انقلابی، خواهان جنگ هستند، بلکه در واقع، نوعی «رجزخوانی» کردند که هم کارکرد بیرونی داشت و هم کارکرد درونی. از این نظر، بخش ناهمراه جامعه، تا حدی آماده شده است که موقعیّتهای فروتر از جنگ را تحمل کند. ما در همان آغاز، به سراغ سطر آخر رفتیم تا نشان بدهیم که پروا و هراسی نداریم و ارادۀ تاریخیمان دچار تزلزل نشده است. این انتخاب درست، قوّت قلب و اطمینان درونی در جامعه ایجاد کرد.
سوّم. پاسخ صهیونیستها به ما، چهبسا موفق باشد. در این حال، این عملیات کامیاب، به معنی پیروزی آنها نیست، چون در این نوع، پیروزی معنی ندارد و دو طرف، فقط در یک روند فزاینده، پیش خواهند رفت. در این چهارچوب، شکست به معنی «پاسخندادن» است، اما « #پاسخ_موفق » به معنی پیروزی نیست. ازاینرو، پاسخ متقابل ما هرگز نباید با تأخیر همراه باشد. تأخیر پاسخ در این نوع، پیام ضعف ارسال میکند و از این نظر، جامعه نیز خود را میبازد. نباید به دلیل تأخیر، جامعه را دچار توهم بیقدرتی و ضعف کرد. جامعه در ضرورت پاسخ ما تردیدی ندارد، اما به احتمال قوی در نتیجۀ نهایی و پایان این چرخه، پرسش دارد. ما باید بکوشیم که در جایی، این چرخه را متوقف کنیم، وگرنه فرسایشیشدن این شبهجنگ، به نفع ما نیست. بخشی از جامعه، همراهی چندانی ندارند و بخش دیگر نیز که گرفتار دشواریهای معیشتی هستند، خسته خواهند شد. پس باید پاسخِ «فلجکننده» و «مرعوبگر» تدارک دید که در حکم «نقطۀ پایان» باشد.
چهارم. مهمترین کاری که نظام در این شرایط میتواند انجام بدهد، ایجاد ثبات و تعادل اقتصادی است. هرگونه تکانه و تنشی در این موقعیت، ممکن است بخش ناهمراهِ جامعه را در برابر حاکمیّت قرار بدهد. بخش بزرگ جامعه، مشکل ایدئولوژیک ندارد و تنها ناخرسند از تنگناهای معیشتی است. اگر این معضله تا حدی برطرف شود و نسبت به جامعه، حملۀ اقتصادی نشود، از حملههای نظامی، کاری ساخته نیست. اینک روشن شده است صهیونیسم در شرقآسیا، نفسهای آخر را میکشد و داستانش به سطر آخر نزدیک شده است. ما باید نگران درون باشیم که مبادا #ندانمکاریهای_اقتصادی و #فقدان_برنامه و رهاسازی سفرۀ مردم ، کار را دشوار کند.
پنجم. همچنین برخلاف تصوّر و القای اصحاب وفاقِ عملگرایانه و نامعرفتی، هرگز اینچنین نیست که وادادگی نسبت به « #خطوط_قرمزِ_فرهنگی »، موجبات وفاق داخلی را در برابر دشمن خارجی فراهم خواهد کرد. این سیاست، نتیجۀ معکوس خواهد داد و به معنی انفعال و احساس ضعفِ جمهوری اسلامی، تعبیر خواهد شد. #جمهوری_اسلامی باید نشان بدهد که هم در داخل و هم در خارج، مقتدر و قوی و بانشاط است و بر سر هیچیک از خطوط قرمزش، معامله نمیکند؛ چه در «سیاست خارجی» و چه در «فرهنگ». جبهۀ متّحدِ داخلی که بخواهد بر اساس رهاسازی شبکههای اجتماعیِ غربی و حجاب شکل بگیرد، بر سر مسألۀ فلسطین نیز معامله و عقبنشینی خواهد کرد. چنین نیست که « #زنجیرۀ_تساهل »، محدود به فرهنگ باشد، بلکه در سیاست خارجی، جلوهگری بیشتری خواهد داشت. پس باید به صورت همزمان، نسبت به همۀ خطوط قرمز، حسّاس و غیور بود و از بخشی به نفع بخش دیگر، عبور نکرد.
#ققنوس_آتشین
🌐 @ghoghnuos13
─┅═ঊঈ☘️🌼☘️ঊঈ═┅─
بیلشکریم، حوصلهی شرح قصه نیست
(ابوالفضل نظری)
🚩 سوگ بیکرانه
کوهآهنیم، حوصلهی شرح قصه نیست
لاتَحزَنیم، حوصلهی شرح قصه نیست
تیغیم؟ غمزهایم؟ شرابیم؟ چیستیم؟
مردافکنیم، حوصلهی شرح قصه نیست
خونی که تا همیشهی تاریخ عاشقان
بر گردنیم، حوصلهی شرح قصه نیست
دزدیده و دریده و خونین و چاکچاک
پیراهنیم، حوصلهی شرح قصه نیست
با دوست مهربان و وفادار و، سختگیر
با دشمنیم، حوصلهی شرح قصه نیست
در سوگ بیکرانهی دریادلانمان
بیشیونیم، حوصلهی شرح قصه نیست
ای مرگ سرخ، در تب و تابِ به پای تو،
افتادنیم، حوصلهی شرح قصه نیست
#مهدی_جهاندار
@mehdi_jahandar
🔸 راز پریشان
میخواستم از موی تو چیزی بنویسم
بنشینم و پهلوی تو چیزی بنویسم
میخواستم آنگونه که سعدی به غزل گفت
از نرگس جادوی تو چیزی بنویسم
میخواستم از مولوی الهام بگیرم
از گوشهی ابروی تو چیزی بنویسم
شاید به همان شیوه که حافظ به تو خوش بود
از گیسوی خوشبوی تو چیزی بنویسم
آن زلف که در باد رها شد، دل من بود
من با چه دلی سوی تو چیزی بنویسم؟
گیسوی تو لُو رفته در این شهر، چگونه
دربارهی گیسوی تو چیزی بنویسم!
ای گمشدهی شعر پریشان معاصر
میخواستم از موی تو چیزی بنویسم...
#مهدی_جهاندار
@mehdi_jahandar
#اربعین_نصرالله
🚩 مکتب نصرالله
بیست و چهار ساعته گرم جهاد بود
شصت و سه سال بر سر یک اعتقاد بود
فرجام عاشقان علی سرخ مردن است
در خون خود برای خدا غلت خوردن است
ای عشق! همّتی که مسلمان بایستیم
تا لااقل کنار شهیدان بایستیم
کشتار دستهجمعی زنها و کودکان
این است واقعیّت امروزِ این جهان
چندین هزار کودک دیگر تلف شوند،
حکام بیحیای جهان با شرف شوند؟!
ای شب! به انتهای دقایق خوش آمدی
یعنی به عصر وعدهی صادق خوش آمدی
آری نفس بکش که نفسهای آخِر است
خوش دست و پا بزن که خداوند ماکر است
کودککشِ غریبکشِ وحشی حقیر
ای گرگ هار! ژست حقوق بشر نگیر
دوران ظلم و سلطهگری سر رسیده است
هنگام کندن درِ خیبر رسیده است
جز دُرد در پیالهی ساقی نمانده است
راهی بجز مبارزه باقی نمانده است
صیاد، گرگ گَندهدهان را چهمیکند؟
جرّاح، غدهی سرطان را چهمیکند؟
هرجا که زاری است و فغان است و شیون است
تاوان اعتماد به لبخند دشمن است!
در نزد آنکسی که خبر دارد از شهید
هرروز، کارزار حسین است با یزید
بیچاره آن کسی که در این جنگ و این جهاد
در سمت اشتباهی تاریخ ایستاد
ما داستان عشق، دوچندان شنیدهایم
تیر سهشعبه و سُم اسبان شنیدهایم
از روی نیزه نالهی قرآن شنیدهایم
انگشتر شکسته فراوان شنیدهایم
گودال قتلگاه و بیابان شنیدهایم
بس روضهها که از لب و دندان شنیدهایم...
در پی غم خلیل، عصای کلیم داشت
فتحی عظیم در پی ذبح عظیم داشت
صبر و توکلی که در آن قدّ و قامت است
فریاد ایستادگی و استقامت است
هرچند ایستاده نشد یاریات کنم
هیهات اگر نشسته عزاداریات کنم
آمادهاند سینهستبران روزگار
در انتظارِ آمدن آخرین سوار
آنکس که داد هدیه به یعقوب جامه را
شیرین نوشت آخر این شاهنامه را
از گرد و خاک بادیه آن ماه میرسد
فتح قریبِ نصرُ مِن الله میرسد
ایمان به وعدههای الهی گرهگشاست
پیروزی نهایی از آنِ صبورهاست
دنیا اگر به ظلم نشیند علَی الدوام
ما ملت امام حسینیم، والسلام
#مهدی_جهاندار
#چهلم_شهادت
#اربعین_نصرالله
#شهید_سید_حسن_نصرالله
@mehdi_jahandar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 آنکس که داد هدیه به یعقوب جامه را
شیرین نوشت آخر این شاهنامه را...
#شهید_سید_حسن_نصرالله
#اربعین_نصرالله
#حزب_الله
@mehdi_jahandar
🚩 مظلوم مقتدر یعنی خورشید در غل و زنجیر
مظلوم مقتدر یعنی تا شامْ زینب کبری...
#حضرت_زینب_سلامالله
@mehdi_jahandar
🚩 قمارباز
پرچم فتح و نصرتیم بیا
سند استقامتیم بیا
عاشق دیپلماسی و میدان
اهل دین و سیاستیم بیا
آن زمانی که شاه ْنوکر بود
رفت، ما شاه عزّتیم بیا!
با تو از بیست و هشتم مرداد
تا کنون در عداوتیم بیا
نه ببخشید! از ازل با تو
تا ابد در خصومتیم بیا
قلدرِ یاغیِ جنایتکار!
بیقرار عدالتیم بیا
جمعهی نصر را که یادت هست
در نماز جماعتیم بیا،
در فلان روز، در فلان ساعت
در فلان موقعیّتیم بیا!
چفیه بر گردن و عصا در دست
روی این مبل، راحتیم بیا!
ای درخت خبیث! کاری کن
ما برای تو آفتیم، بیا
ای حریف قمارباز! بجُنب
کهنهکار شجاعتیم بیا
مرحبا ملت امام حسین
ما از این دستْ ملّتیم... بیا
#مهدی_جهاندار
#آمریکا
#ترامپ
@mehdi_jahandar
🚩 خوشا خدا و شهیدان، عجب خرید و فروشی
عجب جمالشناسی، عجب جمیل فروشان
بیا که مژدهی نابودی فراعنه داری
شهید نیلفروشان! شهید نیلفروشان!...
#چهلم_شهادت
#شهید_عباس_نیلفروشان
@mehdi_jahandar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ...
@mehdi_jahandar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 چه کردی ای شهادت؟ کیستی آخر؟ هنوز اینجا
تو را تبریک میگویند مادرها به یکدیگر...
@mehdi_jahandar
🌷در قد و قامتِ "حَلّت بفِناها" فانی
عاشق خطّ مقدّم، حسن طهرانی...
#سالگرد_شهید_حسن_طهرانی_مقدم
#شهید_حسن_طهرانی_مقدم
@mehdi_jahandar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 "قفل خاطر را کلیدی در جهان پیدا نشد
دل به رنگ گل ز هم پاشید، اما وا نشد"
#غزه
@mehdi_jahandar
هدایت شده از آثار هنری مقاومت
🔻کانال آثار هنری مقاومت:
🔹در پیام رسان تلگرام:
https://t.me/artmoghavemat
🔹در پیام رسان بله:
ble.ir/join/xDq2cPNPxt
🔹در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/artmoghavemat
🌿 شعر توحیدی شعریست که توحید در سراسر او جریان داشته باشد و راز ماندگاری شاعران بزرگ در جهانی که به سمت آن یگانه در حال رجعت است همین است و توحید یعنی اعتقاد به وحدانیّت پروردگار و در پروردگار ذلت نیست و اگر کلمهای در شعر بوی ذلت بدهد در غربال سختگیر او نخواهد ماند.
مدّعی خواست که آید به تماشاگه راز
دست غیب آمد و بر سینهی نامحرم زد
#جهاندار
#وَ
@mehdi_jahandar
در شهر اگر هیچ کسی را غم دین نیست
تا فاطمه زنده است علی خانهنشین نیست
ای دستِ پر از پینه ز چرخاندن دستاس
افلاک در افلاک تو را جایگزین نیست
در کوچهی مسجد تو زمین خوردی و در ما
جز پینهی چون زانوی اُشتر به جبین نیست!
انصار هم از خطبهی تو شرم نکردند
کردند بهانه که چنان است و چنین نیست
غصب فدک این بود که نام تو نباشد
پیداست که دعوا سرِ یک تکّه زمین نیست
کو چادر خاکی شده، کو دامن مولا؟
تا کِی بزنم چنگ به حبلی که متین نیست
جایی که علی هست معاویّه چه کاره است
قرآنِ سرِ نیزه که قرآن مبین نیست
ای کاش که خود را برسانم به رکوعش
زیرا که بجز نام تواش نقش نگین نیست
مقصود خدا از دو جهان خلقت زهراست
المنّةُ لِلّه که این است و جز این نیست
#مهدی_جهاندار
#فاطمیه
@mehdi_jahandar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 شش ماه گذشت
کاش بیدار شوم، آمده باشی به خراسان
بعدِ کرمان و بشاگرد و گلستان و لرستان
کاش بیدار شوم، اول اخبار تو باشی
سرزده سر زده باشی به دوتا شهر و دهستان
رفته باشی سفر خارجه و زود بیایی
بروی باز به محرومترین نقطهی ایران
با عبای گِلی و عینک و عمامهی خاکی
پای درد دل مردم بنشینی کف میدان!
زاهدان، تا به کسی خسته نباشید بگویی
یا کلنگی بزنی مدرسهای را به مریوان...
کاش بیدار شوم، زائر مشهد شده باشم
شب میلاد رضا باشد و خوش باشم و خندان
کاش بیدار شوم، زیرنویس خبر امشب
فقط از باد بگوید، فقط از بارش باران
#شهید_جمهور
#شش_ماه_گذشت
@mehdi_jahandar
💢 هرچند ترس از جنگ و از تحریممان نیست
موسی! چه باید کرد؟ ابراهیممان نیست...
@mehdi_jahandar
🚩 قطع نامه
هرچند ترس از جنگ و از تحریممان نیست
موسی! چه باید کرد؟ ابراهیممان نیست!
از هرطرف عشق است و ایثار و حماسه است
رنگ عزا در مجلس ترحیممان نیست
هر روز خرّمشهرها در پیش داریم
درجا زدن در باور تقویممان نیست
با غافلان گاهی سرِ پرخاشمان هست
با دشمنان اما سرِ تسلیممان نیست...
این راهِ بیبرگشت، برگشتی ندارد
برگشتنی در برنمیگردیممان نیست!
ای گرگهای هرزه! ما شیران شرزه
تردید و ترس و لرزه در تصمیممان نیست
::
ای کوچههای پهلوان از دست داده!
راهی برای زخم بیترمیممان... چیست؟
#مهدی_جهاندار
@mehdi_jahandar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کوچههای پهلوان از دست داده!
راهی برای زخم بیترمیممان چیست؟...
#انتقام_حتمی_است
@mehdi_jahandar
🚩 چرخش دستاس
گل شمّهای از آیهی تطهیر تو باشد
گر آینه در آینه تکثیر تو باشد
خود کیستی ای سورهی کوثر که حسینت
تا کربوبلا رفت که تفسیر تو باشد
بر سفرهی نان و نمکت دست علی هم
برداشت نمک را که نمکگیر تو باشد
اکسیر کنیز تو طلا کرد مِسم را
خود فضّه طلاگشتهی اکسیر تو باشد
در آب به تصویر کسی زل زده عباس
عشقش فقط این است که تصویر تو باشد
ای دستِ پر از پینه ز چرخاندن دستاس
عالم همه در گردش تقدیر تو باشد
در خوابِ شهیدان جهان یکّهسواریست
کِی میرسد از راه که تعبیر تو باشد
#مهدی_جهاندار
#فاطمیه
@mehdi_jahandar
🔺آتش به دل نگارهها افتاده
رضا بدرالسماء، نگارگر خوشذوق اصفهانی است که بیش از نیمقرن تجربهٔ هنری دارد. آثار او تاکنون در صدها نمایشگاه ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته شده و به تبع آنها، جوایزی را کسب کرده است. نگارگریهای این نقاش، آنقدر جهانشمولند که فقط محدود به مخاطب ایرانی نمیشود.
اگر کمی جزئیتر به آثار او نگاه کنیم، متوجه خاصبودگی هرکدام از نگارههایش در موضوعات گوناگون میشویم. برای مثال، مینیاتورهای ملیمیهنی ایشان با نگارگریهای دینیاش متفاوت است و هرکدام رنگوبوی خودش را دارد. بین نگارگریهای دینی او نیز، میان سوگنگارهها و سرورنگارهها یا حتی میان نگارههای فاطمی و نگارههای علوی فرق بسیار است. او متوجه ظرافتهای پرداختن به سیرهٔ هرکدام از معصومین (ع) است. برای مثال، در سوگنگارههای فاطمی، بدرالسماء معمولاً از پشت در خانه، شهادت حضرت زهرا (س) را به تصویر کشیده است. گویی نقاش پشت در میماند و خیلی وارد حریم حضرت نمیشود و بهنوعی روضه را بیش از این باز نمیکند. نگارگر حیا میکند و زاویهدید را از این پیشتر نمیبرد و نزدیکتر نمیشود. با وجود آنکه در بیشتر این نگارهها، «در» به تصویر کشیده شده، هرکدام از آثار، معنای متفاوتی دارند. مثلاً نگارهٔ «شکوه ایثار» به داستان اطعام مساکین از زندگی حضرت زهرا (س) اشاره دارد. درحالیکه نگارهٔ «اسوهٔ مقاومت» به منشأ واقعهٔ عاشورا اشاره میکند و هممضمون با این بیت مهدی جهاندار است:
«خود کیستی ای سوره کوثر که حسینت
تا کربوبلا رفت که تفسیر تو باشد»...
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35