eitaa logo
مهمان نهج‌البلاغه
108 دنبال‌کننده
224 عکس
199 ویدیو
12 فایل
ارتباط با ادمین @M_R_Ta
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح (1) 🔷 ضرورت ترک گناه 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است. 🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۷۰ نهج البلاغه میفرمایند: ترک گناه آسانتر از درخواست توبه است. شاید به نظر خیلی ها توبه امری ساده و سهل باشد، اما همین تصور یکی از دسیسه ها و مکاید شیطان است. شیطان چون نمی خواهد انسان به دامان خدا برگردد، دو کار را همزمان انجام میدهد: 🔹۱. گناه را کوچک جلوه می دهد. 🔹۲. توبه را کوچک و آسان نشان می دهد. البته برای بعضی ها توبه را خیلی سخت جلوه میدهد؛ و آن بعد از انجام گناه است. 🔻 قبل از انجام گناه، توبه را خیلی سهل به انسان نشان میدهد. می گوید حالا خدا که توبه پذیر است، بالاخره بعد از گناه می رویم توبه می کنیم. درحالی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: انجام ندادن گناه از طلب توبه آسانتر است. چرا؟ چون خود توبه شرایطی دارد، مقدماتی دارد، اینکه اولاً آیا کسی به او تضمین داده است که بعد از گناه زنده بماند و توبه کند؟ و بعد بر فرض که زنده بماند، واقعا کسی به او تضمین داده است که توفیق پیدا کند برود در خانه خدا توبه کند؟ و بعد اگر توفیق پیدا کند برود استغفار کند، اینکه واقعا این استغفار فایده ای داشته باشد و خدا این استغفار را بپذیرد، مگر کسی به او تضمین داده است؟ 🔻در حالی که حتی اگر توبه به معنای پاک شدن گناه از نامه اعمال باشد، اثر وضعی که گناه بر روح و جسم انسان می گذارد، آن را باید چکار کرد؟ خود آن پاک کردن و از بین بردن کار بسیار شاق و سختی است. لذا حضرت علی(علیه السلام) در حکمت ۴۱۷ وقتی دیدند یک نفر دارد بی توجه و از روی لقلقه زبان استغفار میکند، اینگونه با او برخورد کردند، فرمودند:«ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ» در حکمت ۴۱۷ : آیا می دانی معنای استغفار چيست؟ استغفار درجه والامقامان است و دارای شش معنا است: 1⃣ اوّل پشيمانی از آنچه گذشت. 2⃣ دوم تصميم به عدم بازگشت. 3⃣ سوم پرداختن حقوق مردم، چنان كه خدا را پاك ديدار كنی، در حالیكه چيزی بر عهده تو نباشد. 4⃣ چهارم انجام تمام واجب های ضايع شده. 5⃣ پنجم کاری کنی که گوشتی كه از حرام بر اندامت روييده، با اندوه فراوان آب كنی، چنان كه پوست به استخوان چسبيده، گوشت تازه برويد. 6⃣ ششم رنج طاعت را چنان به تن بچشانی، همچنان كه شيرينی گناه را به او چشانده بودی، پس آنگاه می توانی بگويی: استغفرالله! » 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @mehmanenahjolbalagheh
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : در بيان صفات خداوندی 1⃣ خداشناسی ♦️سپاس خداوندی را که بی آن که ديده شود شناخته شده و بی آنکه انديشه ای به کار گيرد آفريننده است. خدايی که هميشه بوده و تا ابد خواهد بود، آنجا که نه از آسمانِ دارای برج های زيبا خبری بود و نه از پرده هایِ فروافتاده اثری به چشم می خورد، نه شبی تاريک و نه دريايی آرام، نه کوهی با راههای گشوده، نه درّه ای پر پيچ و خم، نه زمين گسترده و نه آفريده های پراکنده وجود داشت. خدا پديدآورنده پديده ها و وارث همگان است. خدای آنان و روزیِ دهنده ايشان است، آفتاب و ماه به رضايت او می گردند که هر تازه ای را کهنه و هر دوری را نزديک می گردانند. خدا روزی مخلوقات را تقسيم کرد و کردار و رفتارشان را برشمرد، از نَفَس ها که می زنند و نگاه های دزديده که دارند و رازهايی که در سينه ها پنهان کردند. و جايگاه پديده ها را در شکم مادران و پشت پدران تا روز تولّد و سرآمد زندگی و مرگ همه را می داند. اوست خدايی که با همه وسعتی که رحمتش دارد، کيفرش بر دشمنان سخت است و با سخت گيری که دارد، رحمتش همه دوستان را فراگرفته است، هر کس که با او به مبارزه برخيزد، (خداوند) بر او غلبه می کند و هر کس دشمنی ورزد هلاکش می سازد. هر کس با او کينه و دشمنی ورزد تيره روزش کند و بر دشمنانش پيروز است، هر کس به او توکل نمايد او را کفايت کند و هر کس از او بخواهد، می پردازد و هر کس برای خدا به محتاجان قرض دهد، وامش را بپردازد و هر که او را سپاس گويد پاداش نيکو دهد. 2⃣ اندرزهای حكيمانه ♦️بندگان خدا! خود را بسنجيد قبل از آنکه مورد سنجش قرار گيريد، پيش از آنکه حسابتان را برسند، حساب خود را برسيد و پيش از آنکه راه گلو گرفته شود نفس راحت بکشيد و پيش از آنکه با زور شما را به اطاعت وادارند فرمانبردار باشيد. بدانيد همانا آن کس که خود را ياری نکند و پند دهنده و هشدار دهنده خويش نباشد، ديگری هشدار دهنده و پند دهنده او نخواهد بود.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 (اين خطبه طبق نقل برخی از شارحان در شهر كوفه ايراد شد) 1⃣ وصف روزگاران بعثت پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) ♦️خدا پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) را هنگامی مبعوث فرمود که از زمان بعثت پيامبران پيشين مدّت ها گذشته و ملّت ها در خواب عميقی فرو خفته بودند. فتنه و فساد جهان را فرا گرفته و اعمال زشت رواج يافته بود. آتش جنگ همه جا زبانه می کشيد و دنيا بی نور و پر از مکر و فريب گشته بود. برگهای درخت زندگی به زردی گراييده و از ميوه آن خبری نبود. آب حيات فروخشکيده و نشانه های هدايت کهنه و ويران شده بود. پرچم های هلاکت و گمراهی آشکار و دنيا با قيافه زشتی به مردم می نگريست و با چهره ای عبوس و غم آلود با اهل دنيا روبرو می گشت. ميوه درخت دنيا در جاهليّت فتنه و خوراکش مردار بود، در درونش وحشت و اضطراب و بر بيرون شمشيرهای ستم حکومت داشت. 2⃣ عبرت آموزی از روزگار جاهليّت ♦️ای بندگان خدا! عبرت گيريد و همواره به ياد زندگانی پدران و برادران خود در جاهليّت باشيد که از اين جهان رفتند و در گرو اعمال خود بوده، برابر آن محاسبه می گردند. به جان خودم سوگند! پيمانی برای زندگی و مرگ و نجات از مجازات الهی بين شما و آنها بسته نشده است و هنوز روزگار زيادی نگذشته و از آن روزگارانی که در پشت پدران خود بوديد زياد دور نيست. به خدا سوگند، پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)چيزی به آنها گوشزد نکرد، جز آنکه من همان را به شما می گويم، شنوايی امروز شما از شنوايی آنها کمتر نيست، همان چشم ها و قلب هايی که به پدرانتان دادند به شما نيز بخشيدند. به خدا سوگند، شما پس از آنها مطلبی را نديده ايد که آنها نمی شناختند و شما به چيزی اختصاص داده نشديد که آنها محروم باشند. راستی حوادثی به شما روی آورده مانند شتری که مهار کردنش مشکل است و ميانبندش سُست و سواری بر آن دشوار است. مبادا آنچه که مردم دنيا را فريفت شما را بفريبد، که دنيا [دامی است مانند] سايه ای گسترده و کوتاه [که] تا سرانجامی روشن و معيّن [يعنی مرگ] آدميان را رها نمی کند. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (به نقل برخی از شارحان، اين خطبه در سال ۳۶ هجری پس از قتل عثمان در مدينه ايراد شد) 🔹عوامل هلاكت انسانها ♦️پس از ستايش پروردگار؛ خدا هرگز جبّاران دنيا را در هم نشکسته مگر پس از آنکه مهلت های لازم و نعمت های فراوان بخشيد و هرگز استخوانِ شکسته ملّتی را بازسازی نفرمود مگر پس از آزمايش ها و تحمّل مشکلات. مردم! در سختی هايی که با آن روبرو هستيد و مشکلاتی که پشت سر گذارديد، درس های عبرت فراوان وجود دارد. نه هر صاحب قلبی خردمند است و نه هر دارنده گوشی شنواست و نه هر دارنده چشمی بيناست. در شگفتم، چرا در شگفت نباشم؟! از خطای گروه های پراکنده با دلايل مختلف که هر يک در مذهب خود دارند، نه گام بر جای گام پيامبر(صلی الله علیه و آله)می نهند و نه از رفتار جانشين او پيروی می کنند. نه به غيب ايمان می آورند و نه خود را از عيب بر کنار می دارند. به شُبُهات عمل می کنند و در گرداب شهوات غوطه ورند، نيکی در نظرشان همان است که می پندارند و زشتی ها همان است که آنها منکرند. در حلِّ مشکلات به خود پناه می برند و در مبهمات تنها به رأی خود تکيه می کنند، گويا هر کدام امام و راهبر خويش می باشند که به دستگيره های مطمئن و اسباب محکمی که خود باور دارند چنگ می زنند. ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح (2) 🔷 ضرورت ترک گناه 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است. 🔻 البته مقصود حضرت این نیست که در همه توبه ها تا این شش مورد نباشد، امکان ندارد؛ منظورشان این بود که این استغفار که شما لقلقه زبان کرده اید، عمقی چنین دارد؛ بنابراین: 🔸 اینکه انسان بعد از گناه زنده بماند و توبه کند، 🔸 اینکه اگر زنده ماند توفیق توبه پیدا بکند، یعنی اصلاً این حال معنوی و پشیمانی به او دست بدهد و برود درخانه خدا، 🔸 سوم اينکه واقعاً توبه کند، یعنی قلبش باید از گناه نفرت داده باشد و پشیمان شده باشد و عزم جدی داشته باشد که مسیر توبه را ترک نکند 🔸 آثار وضعی گناه را با این روشهایی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند بتواند جبران کند. 🔸 آثار تکلیفی اش را هم جبران کند. مثلاً اگر در حین گناه حق النّاسی را ضایع کرده باید برود ادا کند، اگر حق الله از جمله نماز، خمس یا... ادا نکرده باید برود ادا کند. 🔸 آثار وضعی اش را از روح و پیکرش پاک کند. 🔸 لذّتی را که با گناه به خورد خودش داده با طاعت از وجودش بیرون بکشد. 🔸 گوشتی که از حرام بر بدنش روییده، آب کند و دوباره در موقعیت طاعت و اطاعت آن را به بدنش اضافه کند، این شرایط آسانی نیست. 🔻 بنابراین بر همین اساس حضرت می فرمایند انسان اگر گناه نکند، خیلی راحت تر است از آنکه گناه کند و تازه بخواهد برود توبه کند. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @mehmanenahjolbalagheh