eitaa logo
مهمان نهج‌البلاغه
118 دنبال‌کننده
223 عکس
198 ویدیو
12 فایل
ارتباط با ادمین @M_R_Ta
مشاهده در ایتا
دانلود
نوجوانانه ۶.mp3
1.54M
🌱 🔴 چرا دیندار ها بیشتر از همه مشکلات و گرفتاری دارند؟! 🎙بشنويد پاسخ حجت الاسلام مهدوی ارفع را 📺 برنامه تلویزیونی به توان خدا 🗓 ۲/بهمن/۹۶ @mehmanenahjolbalagheh ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت پانزدهم: « نگرانی های رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم» 🔻 به همراه رسول خدا در اطراف شهر مدینه راه می رفتم به باغی رسیدیم گفتم چه باغ زیبایی است! ایشان فرمودند: «در بهشت برای تو زیباتر از این هست». پس به باغ دیگر رسیدیم عرض کردم:« یا رسول الله این باغ چقدر زیباست»! ایشان فرمودند:« ولی برای تو در بهشت زیباتر از این هست». تا آن که از هفت باغ گذشتیم، فرمودند:« در بهشت برای تو زیبا تر از این است»، وقتی راه خلوت شد مرا در آغوش گرفتند و با گریه شدید فرمودند:«پدرم فدای بی یاور شهید». عرض کردم چرا گریه می‌کنید؟ فرمودند: «کینه‌های انباشته ای در دل برخی افراد است که آنها را بعد از وفات من بر تو آشکار می کنند این کینه ها از جنگ بدر و احد در دلها باقی مانده است». عرض کردم: «آیا در آن هنگام دین من سالم خواهد بود»؟ 🔻 فرمودند: «آری ای علی بشارت باد تو را ! زیرا در این دنیا همراه من و در آخرت نیز با من خواهی بود؛ تو برادر و جانشین من هستی تو انتخاب شده من، وزیر، وارث و ادا کننده تعهدات من هستی، تو طبق سنت من با ناکثین، قاسطین و مارقین از امت من می جنگی رابطه تو با من همانند رابطه هارون با موسی است. هارون الگوی مناسب و زیبایی برای توست. آن هنگام که قومش او را ضعیف شمردند و تا مرز کشتن او پیش رفتند پس تو نیز بر ستم قریش و همدستی آنان در برابر خود، صبر پیشه کن. چرا که تو چونان هارون نسبت به موسی و پیروانش هستی و آنان همچون گوساله سامری و پیروانش هستند. 🔻علی جان خداوند هر پیامبری را که مبعوث کرد گروهی با اختیار و علاقه و گروهی دیگر بدون خواست قلبی تسلیم او شدند. بعد از پیامبران در بین آن دو گروه درگیری پدید آمد آنان که بدون علاقه قلبی تسلیم شده بودند بر گروه اول مسلط شدند و حتی به قتل آنها اقدام کردند و موجب بیشتر شدن اجر و پاداش آنان شدند. امت ما نیز همانند امت های گذشته اند و خداوند در این امت نیز راه تفرقه و اختلاف را باز گذاشته است البته اگر خدا می خواست در همین دنیا از ظالمان انتقام می گرفت و نعمتش را از آنها دریغ می کرد اما تقدیر الهی این است که دنیا محلی برای انجام اعمال و آخرت محل و صحنه جزا و پاداش باشد: خدا در قران میفرماید: (تا آنکه بد کردند به سبب عملشان جزا داده شوند آنان که نیکی کردند به نیکی جزا داده شوند) » 🔻 پس از شنیدن سخنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم: خداوند را به خاطر نعمت‌هایش شکر می گذارم و در برابر آزمون‌های او صبر می کنم و به تقدیرات او راضی هستم. 📚منابع: ۱. قرآن کریم سوره نجم آیه ۳۱ ۲. تاریخ بغداد جلد ۱۲ صفحه ۳۹۸ ۳. الریاض النضره جلد ۳ صفحه ۱۸۴ ۴. مجمع الزوائد جلد ۹ صفحه ۱۱۸ 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد.... @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
09.شرح حکمت 4,قسمت نهم.mp3
2.92M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ورع 1⃣ 🔺تعریف ورع و نسبت آن با تقوا 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 شرح 🔴 قسمت نهم 🔻امیرالمومنین علی علیه السلام در بخش چهارم از حکمت ۴ نهج البلاغه میفرمایند: «ورع سپر است». در نهج البلاغه ی شریف و غریب ده نکته پیرامون ورع بیان شده است که تلاش می کنیم به صورت یک هندسه ی منظم و نظام مند ارائه گردد. 🔷 1. تعریف ورع: ورع یعنی دوری کردن از منطقه ای که احتمال به حرام افتادن در آن وجود دارد. 🔹1.1 نسبت ورع با تقوا: نسبت ورع با تقوا را می شود دو جور بیان کرد: ورع مرتبه ی عالی تقوا است، چون تقوا یعنی "گناه نکردن و واجبات را انجام دادن" اما ورع یعنی "حتی نزدیک به گناه نشدن و جایی که شبهه ی حرام هم هست دوری کردن". از طرفی هم می شود گفت " تقوا یک چیز است و ورع چیز دیگری است، چون تقوا ترک کردن خود حرام است اما ورع ترک کردن چیزی است که شبهه ی حرام دارد." 🔻در نهج البلاغه در حکمت ۱۱۳ آمده است:«وَ لَا وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ » «هیچ ورعی مانند توقف هنگام شبهه ناک بودن امری نیست». 🔺 با این نگاه که ورع را از تقوا متفاوت بدانیم میشود ورع را یکی از شعبه های زهد دانست. 🔻حضرت امیر علیه السلام در خطبه ی ۸۱ می فرمایند : «ای مردم زهد ورزیدن عبارت است از 1. کوتاه کردن آرزوها 2. شکرگزاری کردن هنگامی که نعمتی به شما می‌رسد 3. ورع ورزیدن هنگام حرام ها». بنابراین با این نگاه می شود ورع را شعبه ای از زهد نامید. 🔹1.2 نسبت ورع با سایر ارزش‌های بنیادین اخلاقی : می‌دانیم که ارزش های اخلاقی ، هم ارزش و هم رتبه نیستند و برخی از آنها ارزش های بنیادینی هستند که با آمدنشان دین به کمال می رسد و با رفتنشان انسان کاملاً بی دین می شود؛ مثلاً درباره حیا در روایات داریم "لا دینَ لمَنْ لا حیاءَ لَه" ؛ کسی که حیا ندارد دین ندارد. با این نگاه ورع با ارزش‌های بنیادین اخلاقی نسبت هایی دارد که در نهج‌البلاغه چند موردش بیان شده است. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @mehmanenahjolbalagheh
🌹سهم امروز نهج البلاغه : 🔻 از حکمت ۴۰۳ تا حکمت ۴۱۶🔻
💠 كسی كه به كارهای گوناگون پردازد، خوارشده، پيروز نمی گردد. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 (از امام معنی لا حول و لا قوه الا بالله، را پرسيدند، پاسخ داد:) ما برابر خدا مالك چيزی نيستيم، و مالك چيزی نمی شويم جز آنچه او به ما بخشيده است، پس چون خدا چيزی به ما ببخشد كه خود سزاوارتر است، وظایفی نيز بر عهده ما گذاشته، و چون آن را از ما گرفت تكليف خود را از ما برداشته است. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 (چون عمار پسر ياسر با مغيره بن شعبه بحث می كرد و پاسخ او را می داد، امام به او فرمود:) ای عمار! مغيره را رهاكن، زيرا او از دين به مقداری كه او را به دنيا نزديك كند، برگرفته، و به عمد حقائق را بر خود پوشيده داشت، تا شبهات را بهانه لغزشها ی خود قرار دهد. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 چه نيكو است فروتنی توانگران برابر مستمندان، برای به دست آوردن پاداش الهی، و نيكوتر از آن خويشتنداری مستمندان برابر توانگران برای توكل به خداوند است. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 خدا عقل را به انسانی نداد جز آنكه روزی او را با كمك عقل نجات بخشيد. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 هركس با حق درافتاد نابود شد. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 قلب، كتاب چشم است (آنچه چشم بنگرد در قلب نشيند.) 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 تقوی در راس همه ارزشهای اخلاقی است. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄
┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 با آن كس كه تو را سخن آموخت به درشتی سخن مگو، و با كسي كه راه نيكو سخن گفتن، به تو آموخت لاف بلاغت مزن. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 در تربيت خويش تو را بس كه از آنچه بر ديگران نمی پسندی دوری کنی. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 در مصيبتها يا چون آزادگان بايد شكيبا بود، و يا چون ابلهان خود را به فراموشی زد. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 (در روايت ديگري آمد كه اشعث بن قيس را در مرگ فرزندش اينگونه تسليت داد) يا چون مردان بزرگوار شكيبا، و يا چون چهارپايان بی تفاوت باش. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 دنیا فريب می دهد، زيان می رساند، تند می گذرد، از اين رو خدا دنيا را پاداش دوستان خود نپسنديد، و آن را جايگاه كيفر دشمنان خود قرار نداد، و همانا مردم دنيا چون كاروانی باشند كه هنوز بارانداز نكرده كاروانسالار بانگ كوچ سر دهد تا بار بندند و برانند! 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ 💠 (به فرزندش امام مجتبی (علیه السلام) فرمود) : چيزی از دنيای حرام برای پس از مرگت باقی مگذار، زيرا آنچه از تو می ماند نصيب يكی از دو تن خواهد شد، يا شخصی است كه آن را در طاعت خدا به كار گيرد، پس سعادتمند می شود به چيزی كه تو را به هلاكت افكنده است، و يا شخصی كه آن را در نافرمانی خدا به كار گيرد، پس هلاك می شود به آنچه كه تو جمع آوری كردی، پس تو در گناه او را ياری نموده ای، كه هيچ يك از اين دو نفر سزاوار آن نيستيد تا بر خود مقدم داری. (اين حكمت بگونه ديگری نيز نقل شد) پس از ستايش پروردگار! آنچه از دنيا هم اكنون در دست تو است، پيش از تو در دست ديگران بود، و پس از تو نيز به دست ديگران خواهد رسيد، و همانا تو برای دو نفر مال خواهی اندوخت، يا شخصی كه اموال جمع شده تو را در طاعت خدا به كار گيرد پس سعادتمند می شود به آنچه كه تو را نگون بخت ساخت، يا كسی است كه آن را در گناه به كار اندازد، پس با اموال جمع شده تو هلاك خواهد شد، كه هيچ يك از اين دو نفر سزاوار نيستند تا بر خود مقدمشان بداری، و بار آنان را بر دوش كشی، پس برای گذشتگان رحمت الهی و برای بازماندگان روزی خدا را اميدوار باش. 📒 ┄━━•●❥◦❈🌿🌹🌿❈◦❥●━━┄ @mehmanenahjolbalagheh
043.سهم روز چهل و سوم.mp3
4.28M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۴۰۳ تا حکمت ۴۱۶ @mehmanenahjolbalagheh ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۴۰۳ تا ۴۱۶.mp3
4.07M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۴۰۳ تا ۴۱۶ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » @mehmanenahjolbalagheh •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت شانزدهم: «خضاب محاسن با خون سر» 🔻بعد از اتمام خطبه ی رسول خدا صلی الله علیه و آله که در آخرین جمعه ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان خواندند، من برخاستم و پرسیدم: « ای رسول خدا! در این ماه بهترین و با فضیلت ترین عمل چیست»؟ 🔻فرمودند: «بهترین عمل در ماه رمضان اجتناب از حرام های الهی است». سپس اشک از چشمانشان سرازیر شد عرض کردم: «چرا گریه می کنید ای رسول خدا»؟ فرمودند: «برای حادثه ای که در چنین ماهی برای تو اتفاق خواهد افتاد! گویا می بینم که تو در حال نماز هستی و بدبخت ترین فرد امت، شمشیر را بر سر تو فرود می آورد و محاسنت را با خون سرت خضاب می کند». ✳️ آیا دینم سالم است؟ عرض کردم: «آیا در این حال دین من سالم است»؟ فرمودند: «آری با سلامت همراه است. علی جان آن کس که تو را به قتل برساند گویی مرا به قتل رسانده است زیرا تو برای من همانند جان هستی و جان تو از جان من و سرشت تو از سرشت من است. خداوند من و تو را باهم آفریده است و هر دوی ما را انتخاب کرده است. کسانی که امامت تو را انکار کنند نبوت مرا نیز انکار کرده اند. سوگند به آن خدایی که مرا به نبوت مبعوث و در میان خلق خویش برترین قرار داده است، تو حجت خدا بر خلق او و جانشین خدا در میان بندگانش هستی». 📚منابع: 1. الامالی شیخ صدوق صفحه 93 2 . عیون اخبارالرضا علیه السلام جلد 1 صفحه 297 3 . فضایل الاشهرالثلاثه صفحه 79 4 . روضه الواعظين جلد 2 صفحه 346 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ادامه دارد... @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.شرح حکمت 4,قسمت دهم.mp3
2.85M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ورع 2⃣ 🔺نسبت ورع با ارزشهای بنیادین اخلاقی 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹شرح 🔴 قسمت دهم 🔹1.2.1 عفت: اولین ارزش بنیادین اخلاقی که ورع با آن نسبت دارد عفت است. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲۹ نهج البلاغه بعد از شکایت مفصل از مردم زمانه خودشان و فساد فراگیر در آنها در پایان خطبه ی ۲۷ می فرماید: «ا قولا بغیر العمل؟» آیا شعار بدون عمل می دهید؟ «و عفة من غیر ورع»؟! و ادعای عفت و پاکدامنی می کنید در حالیکه ورع ندارید؟ و «طمع فی غیر حق»؟! و در چیزی که حق شما نیست طمع می کنید»؟! 🔻 باید تذکر بدهم که عبارت دقیق پایان خطبه ۲۹ همین است که عرض کردم "غفلتا" نیست "عفتا" است; یعنی نمیشه انسان ادعای عفت بکند در حالی که ورع ندارد دوری از محرمات ندارد. 🔹1.2.2 حیا: نکته اخلاقی دیگری که با ورع نسبت خیلی مستقیم و مهمی دارد حیا است. امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه حیا را ریشه ی ورع می دانند و می فرماید: «و من قل حیاءه قل ورعه» «کسی که حیا اش کم باشد ورعش کم است» 🔹1.2.3 مرگ قلب: در همان حکمت ۳۴۹ امیرالمومنین علیه السلام کمی ورع را عامل مرگ قلب می داند و می فرماید: «و من قل ورعه مات قلبه». «کسی که ورعش (اجتنابش)از محرمات کم باشد قلبش می میرد». 🔻 به جهت اهمیت حکمت ۳۴۹ در بیان گام‌های سقوط در جهنم در این بخش کل این حکمت را بیان کنیم. حضرت در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « و من کثر کلامه کثر خطاه » کسی که زیاد سخن بگوید طبیعتاً زیاد هم خطا می کند «و من کثر خطاه قل حیاءه» کسی که زیاد خطا کرد حیاء اش کم می شود و «من قل حیاءه قل ورعه» کسی که حیا اش کم شد ورعش کم می‌شود و «من قل ورعه مات قلبه» کسی که ورعش کم شد قلبش می میرد «و من مات قلبه دخل النار» کسی که قلبش بمیرد داخل جهنم خواهد شد»! به خدا پناه می بریم از این سقوط. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @mehmanenahjolbalagheh
🌹سهم امروز نهج البلاغه : 🔻 از حکمت ۴۱۷ تا حکمت ۴۲۵🔻
💠(شخصی در حضور امام (علیه السلام) بدون توجه لازم گفت: استغفرالله امام فرمود:) مادرت بر تو بگريد، می دانی معنای استغفار چيست؟ استغفار درجه والامقامان است، و دارای شش معنا است، اول: پشيمانی از آن چه گذشت، دوم: تصميم به عدم بازگشت، سوم: پرداختن حقوق مردم چنانكه خدا را پاك ديدار كنی كه چيزی بر عهده تو نباشد، چهارم: تمام واجب های ضايع ساخته را به جا آوری ، پنجم: گوشتی كه از حرام بر اندامت روييده، با اندوه فراوان آب كنی، چنانكه پوست به استخوان چسبيده و گوشت تازه برويد، ششم: رنج طاعت را به تن بچشانی چنانكه شيرينی گناه را به او چشانده بودی، پس آنگاه بگویی، استغفرالله! 📒 ┄┅═══┈•✼🦋✼•┈═══┅┄ 💠حلم و بردباری، خويشاوندی است. 📒 ┄┅═══┈•✼🦋✼•┈═══┅┄ 💠 بيچاره فرزند آدم! اجلش پنهان، بيماريهايش پوشيده، اعمالش همه نوشته شده، پشه اي او را آزار مي دهد، جرعه ای گلوگيرش شده او را از پای درآورد، و عرق كردنی او را بدبو سازد. 📒 ┄┅═══┈•✼🦋✼•┈═══┅┄ 💠 (اصحاب امام پيرامونش نشسته بودند كه زنی زيبا از آنجا عبور کرد، حاضران ديده به آن زن دوختند. امام فرمود:) همانا ديدگان اين مردم به منظره شهوت آميز دوخته شده و به هيجان آمده اند، هرگاه كسی از شما با نگاه به زنی به شگفتی آید، با همسرش بياميزد كه او نيز زنی چون زن وی باشد. (مردی از خوارج گفت: خدا اين كافر را بكشد چقدر فقه می داند، مردم برای كشتن او برخاستند، امام فرمود:) آرام باشيد، دشنام را یا با دشنام بايد پاسخ داد يا بخشيدن گناه دشنام دهنده. 📒
┄┅═══┈•✼🦋✼•┈═══┅┄ 💠عقل تو را كفايت كند كه راه گمراهی را از رستگاری نشانت دهد. 📒 ┄┅═══┈•✼🦋✼•┈═══┅┄ 💠 كار نيك به جا آوريد، و آن را هر مقدار كه باشد كوچك نشماريد، زيرا كوچك آن بزرگ، و اندك آن فراوان است، و كسی از شما نگويد كه: ديگری در انجام كار نيك از من سزاوارتر است.! گرچه سوگند به خدا كه چنين است، همانا خوب و بد را طرفدارانی است كه هر گاه هر كدام از آن دو را واگذاريد، انجامشان خواهند داد. 📒 ┄┅═══┈•✼🦋✼•┈═══┅┄ 💠 كسي كه نهان خود را اصلاح كند، خدا آشكار او را نيكو گرداند، و كسی كه برای دين خود كار كند، خدا دنيای او را كفايت فرمايد، و كسی كه ميان خود و خدا را نيكو گرداند، خدا ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد. 📒 ┄┅═══┈•✼🦋✼•┈═══┅┄ 💠 بردباری پرده ای است پوشاننده، و عقل شمشيری است بران، پس كمبودهای اخلاقی خود را با بردباری بپوشان، و هوای نفس خود را با شمشير عقل بكش. 📒 ┄┅═══┈•✼🦋✼•┈═══┅┄ 💠 خدا را بندگانی است برای سود رساندن به ديگران، نعمتهای خاصی به آنان بخشيده، تا آنگاه كه دست بخشنده دارند نعمتها را در دستشان باقی می گذارد، و هرگاه از بخشش دريغ كنند، نعمتها را از دستشان گرفته و به دست ديگران خواهد داد. 📒 ┄┅═══┈•✼🦋✼•┈═══┅┄ @mehmanenahjolbalagheh
044.سهم روز چهل و چهارم.mp3
3.39M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۴۱۷ تا حکمت ۴۲۵ @mehmanenahjolbalagheh ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۴۱۷ تا ۴۲۵.mp3
3.52M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۴۱۷ تا ۴۲۵ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » @mehmanenahjolbalagheh •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پویش علیهما‌‌السلام 🔰 طرح هر محب علی یک کانال ✅ حتما شماهم مثل من وخیلی های دیگه آرزو داشتید روز عاشورا بودید و امام حسین را یاری می کردید! ✅ حتما شما هم مثل من و خیلی های دیگه آرزو دارید دوران ظهور امام زمان(علیه السلام) را درک کنید ویاری اش کنید. پس بسم الله ••••• ✅ سرباز امیرالمومنین علیه السلام شو تا یاور خوبی برای مهدی (عج )باشی!! 🔻کافی است برای شروع🔻 📩یک "یاعلی"به شماره 10003130313 پیامک کنید. ☎️ یا با شماره 0253174 تماس بگیرید . 🆔 @adminyar110
🌹سهم امروز نهج البلاغه : 🔻 از حکمت ۴۲۶ تا حکمت ۴۳۵🔻
💠 سزاوار نيست كه بنده خدا به دو خصلت اعتماد كند، تندرستی، و توانگری، زيرا در تندرستی ناگاه او را بيمار بينی، و در توانگری ناگاه او را تهيدست. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 كسي كه از نياز خود نزد مومنی شكايت برد، گویی به پيشگاه خدا شكايت برده است، و كسی كه از نيازمندی خود نزد كافری شكوه نمايد، گویی از خدا شكوه كرده است. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 (در يكی از روزهای عيد فرمود:) اين عيد كسی است كه خدا روزه اش را پذيرفته، و نماز او را ستوده است، و هر روز كه خدا را نافرمانی نكنند، آن روز عيد است. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 بزرگترين حسرتها در روز قيامت، حسرت خوردن مردی است كه مالی را به گناه گرد آورده، و آن را شخصی به ارث برده كه در اطاعت خدای سبحان بخشش نمود، و با آن وارد بهشت شد، و گردآورنده اولی وارد جهنم گرديد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 همانا زيانکارترين مردم در معاملات، و نا اميدترين مردم در تلاش، مردی است كه تن در گردآوری مال خسته دارد، اما تقديرها با خواست او هماهنگ نباشد، پس با حسرت از دنيا برود، و با بار گناه به آخرت روی آورد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 روزی بر دو قسم است، آنكه تو را می خواهد، و آنكه تو او را می جویی، پس كسی كه دنيا را خواهد، مرگ نيز او را می طلبد تا از دنيا بيرونش كند، و كسی كه آخرت خواهد، دنيا او را می طلبد تا روزی او را به تمام پردازد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 دوستان خدا آنانند كه به درون دنيا نگريستند آنگاه كه مردم به ظاهر آن چشم دوختند، و سرگرم آينده دنيا شدند آنگاه كه مردم به امور زودگذر دنيا پرداختند، پس هواهای نفسانی كه آنان را از پای درمی آورد، كشتند، و آنچه كه آنان را به زودی ترك می كرد، ترك گفتند، و بهره مندی دنياپرستان را از دنيا، خوار شمردند، و دست يابی آنان را به دنيا زودگذر دانستند با آنچه مردم آشتی كردند، دشمنی ورزيدند، و با آنچه دنياپرستان دشمن شدند آشتی كردند، قرآن به وسيله آنان شناخته می شود، و آنان به كتاب خدا آگاهند، قرآن به وسيله آنان پا برجاست و آنان به كتاب خدا استوارند، به بالاتر از آنچه اميدوارند چشم نمی دوزند، و بيش از آنچه را كه می ترسند هراس ندارند. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 پايان لذتها، و بر جای ماندن تلخی ها را به ياد آوريد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 مردم را بيازماي، تا دشمن گردی. (بعضی این حکمت را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم ) نقل كردند، و نقل ثعلب از ابن اعرابی را تاييد می كند كه اين كلام از علی (علیه السلام ) است، اعرابی از مامون نقل كرد. اگر علی (علیه السلام ) نگفته بود (بيازمای تا دشمن گردی) من می گفتم كه (دشمن دار تا بيازمایی.) 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 خدا در شكرگزاری را بر بنده ای نمی گشايد كه در فزونی نعمتها را بر او ببندد، و در دعا را بر روی او باز نمی كند كه در اجابت كردن را نگشايد، و در توبه كردن را باز نگذاشته كه در آمرزش را بسته نگه دارد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ @mehmanenahjolbalagheh