کلاس اخلاق درس پانزدهم
بسم الله الرحمن الرحيم
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
حضرت علي (ع) فرمود (اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ)نهج البلاغه٬ حکمت 178
يعني کينهها شر و بديها را از سينهي طرف مقابلت درو کن با کندن آن شر و بديها و کينهها از ته دل
خودت يعني اين طرف را هر چقدر صاف ميکني صفا جلا ميدهي او هم اگر انساني باشد واقعا وارستگي
داشته باشد انسانيت داشته باشد او هم واقعا پاک ميشود مثل اين که وقتي جلوي آينه وقتي صورتمان را پاک
ميکنيم عکس مقابل هم پاک ميشود خودمان را کينهها را بريزيم دور خودمان را پاک کنيم. درو کن شر را
يعني هر چه ميتواني روي خودت کار بکن اين جا را که قشنگ تميز کردي روي او هم کم کم اثر ميکند
پاک ميشود اگر هم پاک نشد شما رشد ميکني بالا ميروي اين براي شما خيلي خوب است يکي از چيزهايي
که باعث ميشود به انسان آرامش فوق العاده برسد خود انسان آنهايي که حالت انتقام و کينه ورزي و قصاص
را دنبال ميکنند خودشان آرامش ندارند دائم طرف مقابل در ذهنشان است مرور ميکند فلاني به من بدي کرده
چنين کرده چهل پنجاه سال است همين طور کينه کدورت است دنبال اين است که فرصت باشد انتقام بگيرد
طرف نابود شود يا بلايي به سرش بيايد او آرامش خودش را به هم زده حضرت رسول ص ميفرمايد( تَعافَوا تَسـقُطِ الضَّغائنُ بَينَكُم )
..اگر اين عفو و گذشت را سيرهي خودتان قرار بدهيد اين آتشها کينه
ها کدورتها بين شما از بين ميرود يعني با بخشيدن کينهها کدورتها از بين خواهد رفت يکي از چيزهايي
که کينه کدورتها از بين ميبرد خوبي کردن به کساني است که به ما بدي کردند احسان بکنيم اين ديگر خيلي
فوق العاده است اولا خدا ميفرمايد کظم غيض بکنيد متقين کساني هستند که خشمشان را فرو ميبرند مرحلهي
دوم عفو و گذشت بکنيم قصاص نکنيم انتقام نگيريم از اين بالاتر که قشنگ خودمان را تميز ميکند به آن
کسي که به ما فحش داده جسارت کرده بي ادبي کرده دعا بکنيم يک کاسه آش هم ببريم در خانه اش ببريم از
او تشکر بکنيم اين ديگر فوق العاده است واقعا سيرهي پيغمبرها سيرهي امامان سيرهي اولياء خدا همين روش
بوده واقعا اين کار تمرينش هم آدم را بزرگ ميکند ولو به خودمان به زور عيب ندارد ما بارها عرض کرديم
بعضي چيزها تکلفش هم خوب اگر هم حليم نيستي خودت را به حلم زدن و بردباري بزن حضرت امير فرمود کم کسي
است که خودش را شبيه دسته و جمعي بکند الا اين که مثل آنها شود جزئشان ميشودَ...(مَنْ يَتَصَبَّرْ يُصَبِرْهُ اَللَّهُ)
..ميزان الحكمه٬ج ٬2 حديث 10128 (حضرت علي فرمود کسي که خودش را به صبر وادار بکند خدا هم به او
صبر ميدهد چطور گفتند گريه به امام حسين نميتواني بکني تباکي بکن حالت گريه بگير خيلي مواقع حالت
گريه که ميگيرد اشکش هم جاري ميشود جاري هم نشود ثواب را ميدهند بعضي چيزها اين قدر خوب است
که تشبه اش هم برکاتش را دارد ولو دلمان راضي نيست ولي با عدم رضايت قلب به کسي که با ما قهر کرده
بدي کرده پيامک ميدهيم تلفن ميزنيم دعا ميکنيم محبت ميکنيم هديه ميدهيم خدا ميگويد ميپذيرم بلکه مي
خواهم بگويم اين جا ثوابش از همه جا بيشتر و فوق العاده است به کسي که به ما خوبي کرده خوبي ميکنيم
هنر نيست در يک روايتي امام به کسي فرمودند اين که آدم به خوبها خوبي بکند با بدها بدي بکند حيوانات
هم بلا نسبت دارند به حيوان وقتي محبت ميکنيد دم تکان ميدهد سر تکان ميدهد بدي بکني پرخاشگري مي
کند اين که هنر نيست هنر انسان خيلي بالاتر از اين هاست مرحوم بهاء الديني بارها ميفرمودند من سابق فکر
ميکردم خوبي را با خوبي بايد مقابله کرد بدي را با بدي ديدم اين خيلي کلاسش پايين تر است هنر اين است
که کسي که به ما اذيت رسانده ما دعا بکنيم در آغوش بگيريم کسي که به ما بدي کرده بغل ميکنيم نوازش
ميکنيم چه کار ميتواند بکند او زمين خورده و اسير ماست خلع سلاح ميشود ..
☘☘☘☘☘☘☘
اطلاعیه ☘☘☘☘☘اطلاعیه
سلام علیکم
خدمت همه شما بزرگواران
کلاس اخلاق درس معراج السعاده روز سه شنبه این هفته ساعت ۳و نیم برگزار می شود ان شاءالله اطلاع رسانی بفرمایید
☘☘☘☘☘☘
کلاس نهج البلاغه (درس پانزدهم)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
امام علی علیه السلام می فرماید:
مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ .
هر فريب خورده اى را نمى شود سرزنش كرد.
نهج البلاغه، حکمت ۱۵
☘☘☘☘☘☘☘☘
سرزنش گرفتاران چرا؟
امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش مى فرمايد: «هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى تقصير باشد)»; (مَا کُلُّ مَفْتُون يُعَاتَبُ).
سرچشمه گرفتارى ها و مشکلات و مصائبى که دامن گير انسان مى شود کاملاً مختلف است; گاه نتيجه مستقيم اعمال انسان است که بر اثر ندانم کارى ها، سستى ها، تنبلى ها و استفاده نکردن به موقع از فرصت ها دامان او را گرفته است. به يقين چنين شخصى درخور سرزنش است; ولى گاه مى شود که اين مشکلات کفاره گناهان انسان است و خداوند مى خواهد او را به اين وسيله در دنيا پاک کند. چنين کسى گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولى چون مشمول لطف الهى شده سزاوار ملامت نيست و گاه سرچشمه آن آزمايش هاى الهى است که خدا مى خواهد با آن مشکل و گرفتارى بنده خود را پرورش دهد که همچون فولاد آبديده در کوره حوادث مقاوم سازد و يا همچون طلاى ناخالصى را که به کوره مى برند تا خالص گردد او را خالص سازد در اينجا نيز جاى سرزنش نيست، بنابراين همه گرفتاران و بلا ديدگان را نمى توان سرزنش کرد و حتى در آنجايى که انسان خود سرچشمه آن گرفتارى باشد باز گاهى جاهل قاصر است و گاه مقصر; تنها اگر مقصر باشد در خور سرزنش است.
اين سخن تفسير ديگرى نيز دارد و آن اين که «مفتون» از ماده «فتن» و «فتنه» در اصل به معناى آزمايش کردن است; مثلا هنگامى که مى خواهند طلا را آزمايش کنند آن را به کوره مى برند تا وضع آن روشن شود و به همين جهت هر نوع فشار و گرفتارى و مشکلات و گمراهى به عنوان فتنه از آن ياد مى شود و مفتون در عبارت بالا به معناى فريب خورده باشد; همان گونه که درباره شخص گرفتار اشاره شد اين حالت گاهى بر اثر تقصير و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختيار دامان انسان را مى گيرد به همين منظور امام مى فرمايد: تمام کسانى که مفتون هستند سزاوار سرزنش نيستند.
نکته دیگر....(زيرا سرزنش نمودن او ، سودى در بر نخواهد داشت ،بلكه چه بسا كه عتاب و سرزنش مردم، موجب اصرار او در عصيان و معصیت شده و سبب لجاجت او در طغيان و سر کشی گردد بلكه بايستى او را دعا کرده وبه كمك و يارى ش اقدام نمود تا از گرفتاری، فتنه و معصیت رهائى يابد).
گفته شده ، این سخن در بارۀ سعد بن أبي وقاص و محمد بن مسلمة و عبد اللَّه بن عمر ،بیان شده ، آن زمانی که از جهاد در جنگ جمل امتناع کرده و به فرمان حضرت تسلیم نشدند .
و مقصود حضرت از اینکه فرموده :هر گرفتار فتنه و معصیتی را ملامت نکنید(سعد بن أبي وقاص و محمد بن مسلمة و عبد اللَّه بن عمر) را سرزنش نکنید از این بابت است که ملامت کردن در آنها تاثیری نخواهد داشت چرا که آنان حق را بخوبی میشناسند و با وجود این از حق اعراض می نمایند پس عتاب و سرزنش در اینگونه افراد موثر نخواهد بود.
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
☘☘☘☘☘☘☘
دست هر نا اهل بیمارت کند
سوی مادر آ که تیمارت کند
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
مَنْ اَرْضى والِدَيْهِ فَقَدْ اَرْضَى اللّهَ وَمَنْ اَسْخَطَ والِدَيْهِ فَقَدْ اَسْخَطَ اللّهَ
آنـكه پـدر و مـادرش را خشـنود كـند، خـدا را خشـنود كـرده و كـسى كه پدر و مـادر خودرا به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است
( كنز العمال، ج 16، ص 470)
☘☘☘☘☘☘
سوال :
آیا راهپیمایی در قرآن کریم آمده؟
☘☘☘🤔🤔🤔🤔
جواب:
🔶اگر قائل باشیم که ۲۲ بهمن یوم الله است و نیز از جمله شعائر الله است که باید تعظیم و بزرگ داشته شود، می توان به آیاتی از قرآن نیز در این باره اشاره نمود. یعنی از این بابت که قومی ستمگر مانند پهلویان و بهائیان را از صحنه قدرت برکنار کرد می تواند یوم الله باشد زیرا قرآن در آیه پنجم سوره ابراهیم فرموده است: "وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّه" و امام امت (قدس سره) در تفسیر سوره حمد بیان کرده اند که آن ایّامی است که حق تعالی به قهر و سلطنت با قومی رفتار کند.
همچنین می توان آن را چنان که گرامیداشت پیروزی حق بر باطل بدانیم، از جمله تعظیم شعائر بشماریم و در این صورت جزء مصادیق آیه ۳۲ سوره حج است که فرمود: "ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوب: یعنی و کسانی که نشانه های خدا را بزرگ شمارند، پس در واقع این (کار آنان حاکی) از پارسایی (و خود نگهداری) دلهاست.
🔻در تفسیر نمونه گفته شده که " شعائر" جمع" شعیره" به معنی علامت و نشانه است، بنا بر این" شعائراللَّه" به معنی" نشانه های پروردگار" است که شامل سر فصلهای آئین الهی و برنامه های کلی و آنچه در نخستین بر خورد با این آئین چشمگیر است. روشن است که با این حال عمومیت مفهوم آیه نسبت به تمام شعائر اسلامی به قوت خود باقی است و هیچگونه دلیلی بر تخصیص آن به خصوص قربانی یا همه مناسک حج وجود ندارد، بخصوص اینکه قرآن در مورد قربانی حج با ذکر کلمه" من" که برای" تبعیض" است این حقیقت را گوشزد کرده که قربانی یکی از آن شعائر است، همانگونه که در مورد" صفا و مروه" نیز در آیه ۱۵۸ سوره بقره میخوانیم که" آنهم از شعائر الهی است" (إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ).
♦️راهپیمایی در قرآن
🔸آیه دیگری در قرآن هست که می فرماید:
"ما کانَ لِأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ لا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ لا یُصیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ (توبه/۱۲۰)؛ یعنی بر ساکنان مدینه و کسانی از عربهای صحرانشین که اطراف آنان هستند سزاوار نیست، که از فرستاده خدا تخلّف ورزند، و بخاطر (حفظ) جانهایشان، از جان او روی برتابند؛ این به خاطر آن است که آنان هیچ تشنگی و رنج، و گرسنگی در راه خدا به آنان نمی رسد و بر هیچ قدمگاهی که کافران را به خشم آورد، گام نمی نهند، و به هیچ هدفی (از ضربه و قتل) از دشمن نمی رسند، مگر اینکه به خاطر آن، کار شایستهای برای آنان نوشته می شود؛ [چرا] که خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند."
🔶معلوم است که عبارت "وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً" از وظایف مسلمانان زمان رسول الله (ص) فقط نیست بلکه یک ویژگی کلی است برای تمام مسلمانان اگر شرایط آن فراهم شود، بر ضد امپریالیسم و نظام سلطه ظالم بپاخیزند و بجنگند و یا قدمی بردارند که باعث خشم دشمن شود. چنان که در تفسیر نمونه آمده است در واقع قرآن با استفاده از یک بیان عاطفی، همه افراد با ایمان را به ملازمت پیامبر(ص) و حمایت و دفاع از او در برابر مشکلات تشویق می کند
❇️خلاصه این راهپیمایی و حرکت دسته جمعی ۲۲ بهمن که کفّار را عصبانی کند، صورت نمی گیرد مگر این که برای آن، پاداش عمل صالح ثبت می شود. آری، راهپیمایی هایی که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانی کند، عمل صالح است. این راهپیمایی ها (به خصوص آنگاه که از طریق وسایل ارتباطی و ماهواره ها منعکس می شود) اگر برای اهداف مقدسی صورت گیرد، نوعی حضور در صحنه، عبادت دسته جمعی و امر به معروف و نهی از منکر عملی و عامل تقویت روحیّه مردم و تهدید دشمن است.
✊بنابراین مؤمنان و مسلمانان با این نیت بیرون آیند که اجر و پاداش هم دارد.
😊😊😊😊😊☘☘😊😊😊✊✊✌️
{ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الڪُْفَّارَ ...
... إِلاَّ ڪتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ }
هیچ قدمے که کافران را به خشم آورد برنمیدارند مگر اینکه خداوند برایشان عمل صالح مینویسد...
📚سوره #توبه/آیه۱۲۰
#همگی_امروز_میآییم🇮🇷