eitaa logo
مباحثی برای تفکر
145 دنبال‌کننده
1هزار عکس
649 ویدیو
20 فایل
@yazahra142 این هم لینک دعوت به کانال http://eitaa.com/joinchat/470024224Cbdfc1b22d2
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاعیه ☘☘☘☘☘اطلاعیه سلام علیکم خدمت همه شما بزرگواران کلاس اخلاق درس معراج السعاده روز سه شنبه این هفته ساعت ۳و نیم برگزار می شود ان شاءالله اطلاع رسانی بفرمایید ☘☘☘☘☘☘
بسم الله الرحمن الرحیم انالله و انا الیه راجعون درگذشت عالم بزرگوار حضرت آیت الله طبرسی (ره) را به محضر امام زمان عج و مقام معظم رهبری حفظه الله و همه مردم مومن و ولایتمدار مازندران تسلیت عرض می کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کلاس نهج البلاغه (درس پانزدهم) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ امام علی علیه السلام می فرماید: مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ . هر فريب خورده اى را نمى شود سرزنش كرد. نهج البلاغه، حکمت ۱۵ ☘☘☘☘☘☘☘☘ سرزنش گرفتاران چرا؟ امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش مى فرمايد: «هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى تقصير باشد)»; (مَا کُلُّ مَفْتُون يُعَاتَبُ). سرچشمه گرفتارى ها و مشکلات و مصائبى که دامن گير انسان مى شود کاملاً مختلف است; گاه نتيجه مستقيم اعمال انسان است که بر اثر ندانم کارى ها، سستى ها، تنبلى ها و استفاده نکردن به موقع از فرصت ها دامان او را گرفته است. به يقين چنين شخصى درخور سرزنش است; ولى گاه مى شود که اين مشکلات کفاره گناهان انسان است و خداوند مى خواهد او را به اين وسيله در دنيا پاک کند. چنين کسى گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولى چون مشمول لطف الهى شده سزاوار ملامت نيست و گاه سرچشمه آن آزمايش هاى الهى است که خدا مى خواهد با آن مشکل و گرفتارى بنده خود را پرورش دهد که همچون فولاد آبديده در کوره حوادث مقاوم سازد و يا همچون طلاى ناخالصى را که به کوره مى برند تا خالص گردد او را خالص سازد در اينجا نيز جاى سرزنش نيست، بنابراين همه گرفتاران و بلا ديدگان را نمى توان سرزنش کرد و حتى در آنجايى که انسان خود سرچشمه آن گرفتارى باشد باز گاهى جاهل قاصر است و گاه مقصر; تنها اگر مقصر باشد در خور سرزنش است. اين سخن تفسير ديگرى نيز دارد و آن اين که «مفتون» از ماده «فتن» و «فتنه» در اصل به معناى آزمايش کردن است; مثلا هنگامى که مى خواهند طلا را آزمايش کنند آن را به کوره مى برند تا وضع آن روشن شود و به همين جهت هر نوع فشار و گرفتارى و مشکلات و گمراهى به عنوان فتنه از آن ياد مى شود و مفتون در عبارت بالا به معناى فريب خورده باشد; همان گونه که درباره شخص گرفتار اشاره شد اين حالت گاهى بر اثر تقصير و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختيار دامان انسان را مى گيرد به همين منظور امام مى فرمايد: تمام کسانى که مفتون هستند سزاوار سرزنش نيستند. نکته دیگر....(زيرا سرزنش نمودن او  ، سودى  در بر نخواهد داشت ،بلكه چه بسا كه عتاب و سرزنش مردم، موجب اصرار او  در عصيان و  معصیت شده و سبب لجاجت او در طغيان  و سر کشی گردد بلكه بايستى او را  دعا کرده  وبه كمك و يارى ش اقدام نمود  تا از گرفتاری، فتنه و معصیت رهائى يابد). گفته شده ، این سخن در بارۀ سعد بن أبي وقاص و محمد بن مسلمة و عبد اللَّه بن عمر ،بیان شده ، آن زمانی که  از جهاد در جنگ جمل امتناع کرده و به فرمان حضرت تسلیم نشدند . و مقصود حضرت از اینکه فرموده :هر گرفتار فتنه و معصیتی را ملامت نکنید(سعد بن أبي وقاص و محمد بن مسلمة و عبد اللَّه بن عمر) را سرزنش نکنید از این بابت است که ملامت کردن در آنها  تاثیری نخواهد داشت چرا که آنان حق را بخوبی میشناسند و با وجود این از حق اعراض می نمایند پس عتاب و سرزنش در اینگونه افراد موثر نخواهد بود. ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘☘☘☘☘☘☘ دست هر نا اهل بیمارت کند سوی مادر آ که تیمارت کند پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: مَنْ اَرْضى والِدَيْهِ فَقَدْ اَرْضَى اللّهَ وَمَنْ اَسْخَطَ والِدَيْهِ فَقَدْ اَسْخَطَ اللّهَ آنـكه پـدر و مـادرش را خشـنود كـند، خـدا را خشـنود كـرده و كـسى كه پدر و مـادر خودرا به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است ( كنز العمال، ج 16، ص 470) ☘☘☘☘☘☘
بصیرت رهبری ☘☘☘ ✍رهبر انقلاب: "اسم فارسی را با خط لاتین مینویسند! خب چرا؟ چه کسی میخواهد از آن استفاده کند؟ آن کسی که زبانش فارسی است یا کسی که زبانش خارجی است؟ اسم فارسی باحروف لاتین! من از این احساس خطر میکنم."
سوال : آیا راهپیمایی در قرآن کریم آمده؟ ☘☘☘🤔🤔🤔🤔 جواب: 🔶اگر قائل باشیم که ۲۲ بهمن یوم الله است و نیز از جمله شعائر الله است که باید تعظیم و بزرگ داشته شود، می توان به آیاتی از قرآن نیز در این باره اشاره نمود. یعنی از این بابت که قومی ستمگر مانند پهلویان و بهائیان را از صحنه قدرت برکنار کرد می تواند یوم الله باشد زیرا قرآن  در آیه پنجم سوره ابراهیم فرموده است: "وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّه‏" و امام امت (قدس سره) در تفسیر سوره حمد بیان کرده اند که آن ایّامی است که حق تعالی به قهر و سلطنت با قومی رفتار کند. همچنین می توان آن را چنان که گرامیداشت پیروزی حق بر باطل بدانیم، از جمله تعظیم شعائر بشماریم و در این صورت جزء مصادیق آیه ۳۲ سوره حج است که فرمود: "ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوب‏: یعنی  و کسانی که نشانه ‏های خدا را بزرگ شمارند، پس در واقع این (کار آنان حاکی) از پارسایی (و خود نگهداری) دل‏هاست. 🔻در تفسیر نمونه گفته شده که " شعائر" جمع" شعیره" به معنی علامت و نشانه است، بنا بر این" شعائراللَّه" به معنی" نشانه ‏های پروردگار" است که شامل سر فصلهای آئین الهی و برنامه های کلی و آنچه در نخستین بر خورد با این آئین چشمگیر است. روشن است که با این حال عمومیت مفهوم آیه نسبت به تمام شعائر اسلامی به قوت خود باقی است و هیچگونه دلیلی بر تخصیص آن به خصوص قربانی یا همه مناسک حج وجود ندارد، بخصوص اینکه قرآن در مورد قربانی حج با ذکر کلمه" من" که برای" تبعیض" است این حقیقت را گوشزد کرده که قربانی یکی از آن شعائر است، همانگونه که در مورد" صفا و مروه" نیز در آیه ۱۵۸ سوره بقره می‏خوانیم که" آنهم از شعائر الهی است" (إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ). ♦️راهپیمایی در قرآن 🔸آیه دیگری در قرآن هست که می فرماید: "ما کانَ لِأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ لا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ لا یُصیبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ (توبه/۱۲۰)؛ یعنی بر ساکنان مدینه و کسانی از عرب‏های صحرانشین که اطراف آنان هستند سزاوار نیست، که از فرستاده خدا تخلّف ورزند، و بخاطر (حفظ) جان‏هایشان، از جان او روی برتابند؛ این به خاطر آن است که آنان هیچ تشنگی و رنج، و گرسنگی در راه خدا به آنان نمی‏ رسد و بر هیچ قدمگاهی که کافران را به خشم آورد، گام نمی ‏نهند، و به هیچ هدفی (از ضربه و قتل) از دشمن نمی ‏رسند، مگر اینکه به خاطر آن، کار شایسته‏ای برای آنان نوشته می ‏شود؛ [چرا] که خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمی ‏کند." 🔶معلوم است که عبارت "وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً" از وظایف مسلمانان زمان رسول الله (ص) فقط نیست بلکه یک ویژگی کلی است برای تمام مسلمانان اگر شرایط آن فراهم شود، بر ضد امپریالیسم و نظام سلطه ظالم بپاخیزند و بجنگند و یا قدمی بردارند که باعث خشم دشمن شود. چنان که در تفسیر نمونه آمده است در واقع قرآن با استفاده از یک بیان عاطفی، همه افراد با ایمان را به ملازمت پیامبر(ص) و حمایت و دفاع از او در برابر مشکلات تشویق می‏ کند ❇️خلاصه این راهپیمایی و حرکت دسته جمعی ۲۲ بهمن که کفّار را عصبانی کند، صورت نمی‏ گیرد مگر این که برای آن، پاداش عمل صالح ثبت می ‏شود. آری، راهپیمایی ‏هایی که دشمنان اسلام و مسلمین را عصبانی کند، عمل صالح است.  این راهپیمایی‏ ها (به خصوص آنگاه که از طریق وسایل ارتباطی و ماهواره ‏ها منعکس می ‏شود) اگر برای اهداف‏ مقدسی صورت گیرد، نوعی حضور در صحنه، عبادت دسته جمعی و امر به معروف و نهی از منکر عملی و عامل تقویت روحیّه مردم و تهدید دشمن است. ✊بنابراین مؤمنان و مسلمانان با این نیت بیرون آیند که اجر و پاداش هم دارد. 😊😊😊😊😊☘☘😊😊😊✊✊✌️
{ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الڪُْفَّارَ ... ... إِلاَّ ڪتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ } هیچ قدمے که کافران را به خشم آورد برنمیدارند مگر اینکه خداوند برایشان عمل صالح مینویسد... 📚سوره /آیه۱۲۰ 🇮🇷
خلاصه درس سوم معراج السعاده ترم دوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام علی(ع): هرگاه در تابستان فرمان حرکت ‏به سوى دشمن دادم؛ گفتید: اندکى ما را مهلت ‏ده تا سوز گرما فرونشیند. اگر در سرماى زمستان این دستور را به شما دادم؛ گفتید: اکنون ‏هوا فوق العاده سرد است ‏بگذار سوز سرما آرام گیرد! ✅ خوشا بحال  که اینچنین لشکری داره مملو از جوانانی جان بر کف، کیلومترها دور از وطن، در حال جهاد در سرما و گرما ✅ و مردمی اینچنین که در سرما و گرما پای نهضت و انقلاب ایستاده‌اند 📌 سربازان سیدعلی مقدمه سازان فاطمه اند.. 🔹 لاهیجان ۲۲بهمن۱۳۹۸