استاد_محرابیان،روز_پانزدهم_ماه_مبار.mp3
12.28M
🎙 تفسیر دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
🎤 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۸ دقیقه و ۰۴ ثانیه
🔋 ۱۱,۷ مگابایت
◽️أَللّٰهُمَ ارْزُقنِی فِیهِ طَاعَةَ الخَاشِعِینَ...
▫️خدایا در این روز طاعت خاشعان(فروتنان) را به من ده...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
4_5884442011150321611.mp3
4.26M
📲 فایل سلسله ای ۱۵
🎙واعظ: حاج آقا #محرابیان
🎙 جر و بحث ریشه گناهان 🎙
🔖 سلسله مباحث تقوی و گناه شناسی 🔖
📌ویژه رمضان
🌎 @mehrabiyan1
javanamrica.mehrabian.mp3
3.4M
🎼 پادکست احساسی🌹
🎧 عنایت امام رضا (علیه السلام) ؛
به جوان آمریکایی
🎤 #حجتالاسلاممحــرابیـــان
⏱ ۷ دقیقه و ۵۹ ثانیه
🔋 ۳,۲ مگابایت
منزلگاه سلوک ۱۵.mp3
6.26M
🎼 #پادکست_صوتی
🎧 #منزلگاه_سلوک ۱۵
🎙 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۰۵ دقیقه و ۳۱ ثانیه
🔋 ۶ مگابایت
@mehrabiyan1
کلاس نهج البلاغه (حکمت پنجاه و دوم )
......☘☘☘☘☘☘☘☘☘..............
وَ قَالَ (علیه السلام): أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ، أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَة.
.................
رابطه عفو و قدرت:
امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه خود، همان مطلبى را که در حکمت یازدهم آمده بود به شکل دیگر بیان مى کند و مى فرماید: «شایسته ترین مردم به عفو، قادرترین آنها به مجازات است»; (أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَةِ).
مى دانیم یکى از عوامل ادامه نزاع ها و درگیرى ها که گاه در میان دو قبیله یا فرزندان یک خانواده ده ها سال ادامه پیدا مى کند، روح انتقام جویى و عدم گذشت است که هرچه جلوتر مى رود مانند سیلاب شدیدتر مى شود در حالى که اگر در همان مراحل آغازین یکى از دو طرف بزرگوارى و گذشت کند نزاع براى همیشه پایان مى یابد.
به علاوه، عفو و گذشت، شخص خطاکار را به تجدید نظر در کار خود و جبران خطا وا مى دارد که برکات آن بر کسى پوشیده نیست.
مطالعه تاریخ پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و امیر مؤمنان و سایر امامان(علیهم السلام) معصوم نشان مى دهد که آنها با استفاده از این روش، دشمنان سرسخت را به زانو در آوردند و یا آنها را به دوستان فداکار بدل کردند.
عفو و گذشت عجیب پیامبر در داستان فتح مکه و عفو امیر مؤمنان بعد از پیروزى در جنگ جمل و عفو امام حسن مجتبى در برابر آن مرد شامى و همچنین سایر مواردى که در تاریخ زندگى آن بزرگواران ثبت شده نمونه هاى روشنى از این معناست.
اما این که مى فرماید: شایسته ترین مردم به عفو قادرترین آنها بر مجازات است به دلیل این است که هر چه قدرت بر مجازات بیشتر باشد عفو و گذشت اهمیت بیشترى پیدا مى کند و هیچ کس نمى تواند بگوید این عفو بر اثر ضعف و ناتوانى از مجازات بوده است.
جالب این است که در قرآن مجید آنجا که عفو از قاتل عمد را مطرح مى کند با تعبیر به «برادر» از او یاد مى نماید; «(فَمَنْ عُفِىَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَىْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ); پس اگر کسى از سوى برادر (دینى) خود چیزى به او بخشیده شود (و حکم قصاص او تبدیل به خون بها گردد) باید از راه پسندیده پیروى کند».
در کتاب کنزالعمال این حدیث کوتاه و پرمعنا از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده: «تَعافُوا تَسْقُط الضَغائِنُ بَیْنَکُم; یکدیگر را عفو کنید تا دشمنى ها در میان شما از میان برود».(1)
در حدیث دیگرى از امام صادق مى خوانیم: «إنّا أهْلُ بَیْت مُرَّوتُنَا الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَنا; ما خاندانى هستیم که شخصیت ما ایجاب مى کند کسى را که ستمى در حق ما روا داشته عفو کنیم.
در حالات امام على بن الحسین زین العابدین(علیهما السلام) مى خوانیم که هشام بن اسماعیل (والى مدینه از طرف عبد الملک بن مروان) آن حضرت را زیاد آزار مى داد ولى هنگامى که «ولید بن عبد الملک» بر سر کار آمد (بر اثر شکایات زیاد مردم) او را عزل کرد و دستور داد او را در برابر مردم حاضر کنند که هر کس از او ستمى دیده انتقام گیرد. او مى گفت: من بیش از همه از على بن الحسین بیم دارم (زیرا بیش از همه به او آزار رساندم) امام با یارانش از آنجا مى گذشت، به آنها سفارش فرموده بود که حتى یک کلمه به او بدگویى نکنند. هنگامى که امام از آنجا گذشت «هشام» صدا زد: «اللّهُ أعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالاتِهِ; خدا آگاه تر است که نبوت (و امامت) را در کدام خاندان قرار دهد».(2)
آیات و روایات اسلامى درباره اهمیت عفو بسیار زیاد است. این سخن را با حدیث دیگرى از پیغمبر اکرم پایان مى دهیم. «عَلَیْکُم بِالْعَفْوُ فَإنَّ الْعَفْوَ لا یَزیدُ الْعَبْدَ إلاّ عِزّاً فَتَعافُوا یُعِزَّکُمُ اللّهُ; بر شما باید به عفو و بخشش، زیرا چیزى جز عزت به انسان نمى افزاید، عفو کنید تا خداوند شما را عزت دهد».(3)
بدیهى است ـ همان گونه که قبلاً نیز اشاره شده ـ دستور عفو شامل کسانى نمى شود که از عفو و گذشت سوء استفاده کرده و بر جسارت خود مى افزایند. آنها را جز کیفر و عقوبت اصلاح نمى کند.
....
پی نوشت:
(1). کنز العمال مطابق نقل میزان الحکمه، ماده «عفو».
(2). بحارالانوار، ج 46، ص 94.
(3). کافى، ج 2، ص 108.
☘☘☘☘
استاد_محرابیان،روز_شانزدهم_ماه_مبار.mp3
11.21M
🎙 تفسیر دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
🎤 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه
🔋 ۱۰,۷ مگابایت
◽️أَللّٰهُمَ وَفِّقنِی فِیهِ لِمُوافِقَةِ الاَبرَارِ...
▫️خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@mehrabiyan1
4_5886629468058945515.mp3
3.8M
📲 فایل سلسله ای ۱۶
🎙واعظ: حاج آقا #محرابیان
🎙 ترک مجلس گناه 🎙
🔖 سلسله مباحث تقوی و گناه شناسی 🔖
📌ویژه رمضان
🌎 @mehrabiyan1
استاد_محرابیان،روز_هفدهم_ماه_مبارک.mp3
8.94M
🎙 تفسیر دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
🎤 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۵ دقیقه و ۴۵ ثانیه
🔋 ۸,۵ مگابایت
◽️أَللّٰهُمَ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الاَعمَالِ...
▫️خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهای شایسته...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
4_5891133067686315569.mp3
3.93M
📲 فایل سلسله ای ۱۷
🎙واعظ: حاج آقا #محرابیان
🎙 گناه عامل بی حیایی 🎙
🔖 سلسله مباحث تقوی و گناه شناسی 🔖
📌ویژه رمضان
🌎 @mehrabiyan1
منزلگاه سلوک ۱۶.mp3
5.69M
🎼 #پادکست_صوتی
🎧 #منزلگاه_سلوک ۱۶
🎙 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۰۵ دقیقه و ۰۳ ثانیه
🔋 ۵,۴ مگابایت
@mehrabiyan1
منزلگاه سلوک ۱۷.mp3
6.42M
🎼 #پادکست_صوتی
🎧 #منزلگاه_سلوک ۱۷
🎙 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۰۵ دقیقه و ۳۵ ثانیه
🔋 ۶,۱ مگابایت
@mehrabiyan1
درس نهج البلاغه(حکمت پنجاه و سوم)
........☘☘☘☘☘☘☘☘☘.....
السَّخَاءُ مَا کَانَ ابْتِدَاءً، فَأَمَّا مَا کَانَ عَنْ مَسْأَلَه فَحَیَاءٌ وَتَذَمُّمٌ.
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔.........
امام(علیه السلام) فرمود: سخاوت آن است که ابتدایى (و بدون درخواست) باشد، اما آنچه در برابر تقاضا داده مى شود یا از روى «حیا» است و یا براى فرار از «مذمّت».
شرح و تفسیر سخاوت واقعى امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه به نکته دقیق و آموزنده اى اشاره کرده، مى فرماید: «سخاوت آن است که ابتدایى (و بدون درخواست) باشد; اما آنچه در برابر تقاضا داده مى شود یا از روى حیاست و یا براى فرار از مذمّت»; (السَّخَاءُ مَا کَانَ ابْتِدَاءً، فَأَمَّا مَا کَانَ عَنْ مَسْأَلَه فَحَیَاءٌ وَتَذَمُّمٌ). سخاوت را این گونه تفسیر کرده اند: حالت و فضیلتى درونى است که انسان را به بذل مال به مستحقان و نیازمندان بدون عوض وا مى دارد. بر این اساس اگر کسى درخواستى کند و از آبروى خود به وسیله درخواست مایه بگذارد، آنچه سخاوتمندانه مى بخشد در واقع عوض آبروى اوست و به راحتى نمى توان نام آن را سخاوت گذاشت و نیز بخشش که پس از درخواست صورت مى گیرد ممکن است بدین سبب باشد که اگر بخشش نکند، درخواست کننده و یا مردمى که از آن آگاهى مى یابند او را نکوهش و مذمت کنند، بنابراین بخشش در برابر نجات از مذمت مردم واقع شده است و بدون عوض نیست و به تعبیر عموم مردم براى رودربایستى است. بنابراین سخاوت خالص و حقیقى آن است که انسان پس از آگاهى بر نیازمندى افراد آبرومند، در حل مشکل آنها به صورت پنهانى بکوشد و نیازى به سؤال نباشد. قرآن مجید در سوره «بقره» هنگامى که سخن از اهمیت انفاق و آثار و برکات آن به میان مى آورد بر انفاق به کسانى تأکید مى کند که روى سؤال ندارند و به دلیل عفت و مناعت طبع مردم آنها را در زمره اغنیا مى دانند، مى فرماید: (یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسیمَاهُمْ لاَ یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا). درباره اهمیت سخاوت در آیات قرآن و روایات اسلامى بحث هاى زیادى آمده است از جمله در حدیثى از پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله)مى خوانیم: «السَّخاءُ خُلْقُ اللّهِ الاْعْظَمِ; سخاوت صفت بزرگ خداست». در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «السَّخَاءُ مِنْ أَخْلاَقِ الاَْنْبِیَاءِ وَهُوَ عِمَادُ الاِْیمَانِ وَلاَ یَکُونُ مُؤْمِنٌ إِلاَّ سَخِیّاً; سخاوت از اخلاق پیامبران و ستون ایمان است و هیچ مؤمنى نیست مگر این که صاحب سخاوت است». بى شک، سخاوت هر قدر بیشتر و در مورد مناسبت تر و بدون هیچ گونه عوض مادى و معنوى و کاملاً به صورت ابتدایى باشد پرارزش تر است. این سخن را با حدیثى از کتاب کافى از امام صادق(علیه السلام) پایان مى دهیم، فرمود: گروهى از یمن خدمت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمدند و میان آنها مردى بود در مکالمه با پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) درشت گو و سرسخت تا آنجا که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) خشمگین شد و از شدت غضب عرق در پیشانى او آشکار گشت و چهره در هم کشید و چشم از او برداشت و به زمین نگاه کرد. جبرئیل نازل شد و عرض کرد: پرورگارت به تو درود مى فرستد و مى گوید: این مرد سخاوتمندى است که پیوسته اطعام مى کند. خشم پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرو نشست سر را بلند کرد و فرمود: اگر جبرئیل از سوى خداوند متعال به من خبر نداده بود که تو مرد سخاوتمندى هستى و پیوسته اطعام طعام مى کنى تو را طرد مى کردم تا عبرتى براى دیگران باشى. آن مرد گفت: آیا پروردگار تو سخاوت را دوست دارد؟ پیامبر فرمود: آرى. آن مرد شهادتین بر زبان جارى کرد و مسلمان شد و گفت: به خداوندى که تو را به حق مبعوث کرده هرگز کسى را از مالم محروم نساختم
........☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
4_5997014761835857319.mp3
10.43M
🎙 تفسیر دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان
🎤 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۶ دقیقه و ۴۷ ثانیه
🔋 ۹,۹ مگابایت
◽️ أَللّٰهُمَ نَبِّهنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسحَارِهِ...
▫️خدایا آگاهم نما در آن برای برکات سحرهایش...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@mehrabiyan1
4_5895383637905376826.mp3
4.07M
📲 فایل سلسله ای ۱۸
🎙واعظ: حاج آقا #محرابیان
🎙 بی حیایی چشم 🎙
🔖 سلسله مباحث تقوی و گناه شناسی 🔖
📌ویژه رمضان
🌎
@mehrabiyan1
استاد_محرابیان،روز_نوزدهم_ماه_مبارک.mp3
11.25M
🎙 تفسیر دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
🎤 #حجت_الاسلام_محرابیان
⏱ ۷ دقیقه و ۲۱ ثانیه
🔋 ۱۰,۷ مگابایت
◽️أَللّٰهُمَ وَفِّر فِیهِ حَظِّی مِن بَرَکَاتِهِ...
▫️خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج