52.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلنگر 🤔🤔🤔
آیا امام زمان عج رو با زبان دوست داریم
یا علاوه بر محبت زبانی با اعتقاد باورش داریم ؟
کتاب زیبای (دمی با علی ع)
کلاس اخلاق درس پانزدهم
بسم الله الرحمن الرحيم
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
حضرت علي (ع) فرمود (اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ)نهج البلاغه٬ حکمت 178
يعني کينهها شر و بديها را از سينهي طرف مقابلت درو کن با کندن آن شر و بديها و کينهها از ته دل
خودت يعني اين طرف را هر چقدر صاف ميکني صفا جلا ميدهي او هم اگر انساني باشد واقعا وارستگي
داشته باشد انسانيت داشته باشد او هم واقعا پاک ميشود مثل اين که وقتي جلوي آينه وقتي صورتمان را پاک
ميکنيم عکس مقابل هم پاک ميشود خودمان را کينهها را بريزيم دور خودمان را پاک کنيم. درو کن شر را
يعني هر چه ميتواني روي خودت کار بکن اين جا را که قشنگ تميز کردي روي او هم کم کم اثر ميکند
پاک ميشود اگر هم پاک نشد شما رشد ميکني بالا ميروي اين براي شما خيلي خوب است يکي از چيزهايي
که باعث ميشود به انسان آرامش فوق العاده برسد خود انسان آنهايي که حالت انتقام و کينه ورزي و قصاص
را دنبال ميکنند خودشان آرامش ندارند دائم طرف مقابل در ذهنشان است مرور ميکند فلاني به من بدي کرده
چنين کرده چهل پنجاه سال است همين طور کينه کدورت است دنبال اين است که فرصت باشد انتقام بگيرد
طرف نابود شود يا بلايي به سرش بيايد او آرامش خودش را به هم زده حضرت رسول ص ميفرمايد( تَعافَوا تَسـقُطِ الضَّغائنُ بَينَكُم )
..اگر اين عفو و گذشت را سيرهي خودتان قرار بدهيد اين آتشها کينه
ها کدورتها بين شما از بين ميرود يعني با بخشيدن کينهها کدورتها از بين خواهد رفت يکي از چيزهايي
که کينه کدورتها از بين ميبرد خوبي کردن به کساني است که به ما بدي کردند احسان بکنيم اين ديگر خيلي
فوق العاده است اولا خدا ميفرمايد کظم غيض بکنيد متقين کساني هستند که خشمشان را فرو ميبرند مرحلهي
دوم عفو و گذشت بکنيم قصاص نکنيم انتقام نگيريم از اين بالاتر که قشنگ خودمان را تميز ميکند به آن
کسي که به ما فحش داده جسارت کرده بي ادبي کرده دعا بکنيم يک کاسه آش هم ببريم در خانه اش ببريم از
او تشکر بکنيم اين ديگر فوق العاده است واقعا سيرهي پيغمبرها سيرهي امامان سيرهي اولياء خدا همين روش
بوده واقعا اين کار تمرينش هم آدم را بزرگ ميکند ولو به خودمان به زور عيب ندارد ما بارها عرض کرديم
بعضي چيزها تکلفش هم خوب اگر هم حليم نيستي خودت را به حلم زدن و بردباري بزن حضرت امير فرمود کم کسي
است که خودش را شبيه دسته و جمعي بکند الا اين که مثل آنها شود جزئشان ميشودَ...(مَنْ يَتَصَبَّرْ يُصَبِرْهُ اَللَّهُ)
..ميزان الحكمه٬ج ٬2 حديث 10128 (حضرت علي فرمود کسي که خودش را به صبر وادار بکند خدا هم به او
صبر ميدهد چطور گفتند گريه به امام حسين نميتواني بکني تباکي بکن حالت گريه بگير خيلي مواقع حالت
گريه که ميگيرد اشکش هم جاري ميشود جاري هم نشود ثواب را ميدهند بعضي چيزها اين قدر خوب است
که تشبه اش هم برکاتش را دارد ولو دلمان راضي نيست ولي با عدم رضايت قلب به کسي که با ما قهر کرده
بدي کرده پيامک ميدهيم تلفن ميزنيم دعا ميکنيم محبت ميکنيم هديه ميدهيم خدا ميگويد ميپذيرم بلکه مي
خواهم بگويم اين جا ثوابش از همه جا بيشتر و فوق العاده است به کسي که به ما خوبي کرده خوبي ميکنيم
هنر نيست در يک روايتي امام به کسي فرمودند اين که آدم به خوبها خوبي بکند با بدها بدي بکند حيوانات
هم بلا نسبت دارند به حيوان وقتي محبت ميکنيد دم تکان ميدهد سر تکان ميدهد بدي بکني پرخاشگري مي
کند اين که هنر نيست هنر انسان خيلي بالاتر از اين هاست مرحوم بهاء الديني بارها ميفرمودند من سابق فکر
ميکردم خوبي را با خوبي بايد مقابله کرد بدي را با بدي ديدم اين خيلي کلاسش پايين تر است هنر اين است
که کسي که به ما اذيت رسانده ما دعا بکنيم در آغوش بگيريم کسي که به ما بدي کرده بغل ميکنيم نوازش
ميکنيم چه کار ميتواند بکند او زمين خورده و اسير ماست خلع سلاح ميشود ..
☘☘☘☘☘☘☘
اطلاعیه ☘☘☘☘☘اطلاعیه
سلام علیکم
خدمت همه شما بزرگواران
کلاس اخلاق درس معراج السعاده روز سه شنبه این هفته ساعت ۳و نیم برگزار می شود ان شاءالله اطلاع رسانی بفرمایید
☘☘☘☘☘☘
کلاس نهج البلاغه (درس پانزدهم)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
امام علی علیه السلام می فرماید:
مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ .
هر فريب خورده اى را نمى شود سرزنش كرد.
نهج البلاغه، حکمت ۱۵
☘☘☘☘☘☘☘☘
سرزنش گرفتاران چرا؟
امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش مى فرمايد: «هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش کرد (چه بسا بى تقصير باشد)»; (مَا کُلُّ مَفْتُون يُعَاتَبُ).
سرچشمه گرفتارى ها و مشکلات و مصائبى که دامن گير انسان مى شود کاملاً مختلف است; گاه نتيجه مستقيم اعمال انسان است که بر اثر ندانم کارى ها، سستى ها، تنبلى ها و استفاده نکردن به موقع از فرصت ها دامان او را گرفته است. به يقين چنين شخصى درخور سرزنش است; ولى گاه مى شود که اين مشکلات کفاره گناهان انسان است و خداوند مى خواهد او را به اين وسيله در دنيا پاک کند. چنين کسى گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولى چون مشمول لطف الهى شده سزاوار ملامت نيست و گاه سرچشمه آن آزمايش هاى الهى است که خدا مى خواهد با آن مشکل و گرفتارى بنده خود را پرورش دهد که همچون فولاد آبديده در کوره حوادث مقاوم سازد و يا همچون طلاى ناخالصى را که به کوره مى برند تا خالص گردد او را خالص سازد در اينجا نيز جاى سرزنش نيست، بنابراين همه گرفتاران و بلا ديدگان را نمى توان سرزنش کرد و حتى در آنجايى که انسان خود سرچشمه آن گرفتارى باشد باز گاهى جاهل قاصر است و گاه مقصر; تنها اگر مقصر باشد در خور سرزنش است.
اين سخن تفسير ديگرى نيز دارد و آن اين که «مفتون» از ماده «فتن» و «فتنه» در اصل به معناى آزمايش کردن است; مثلا هنگامى که مى خواهند طلا را آزمايش کنند آن را به کوره مى برند تا وضع آن روشن شود و به همين جهت هر نوع فشار و گرفتارى و مشکلات و گمراهى به عنوان فتنه از آن ياد مى شود و مفتون در عبارت بالا به معناى فريب خورده باشد; همان گونه که درباره شخص گرفتار اشاره شد اين حالت گاهى بر اثر تقصير و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختيار دامان انسان را مى گيرد به همين منظور امام مى فرمايد: تمام کسانى که مفتون هستند سزاوار سرزنش نيستند.
نکته دیگر....(زيرا سرزنش نمودن او ، سودى در بر نخواهد داشت ،بلكه چه بسا كه عتاب و سرزنش مردم، موجب اصرار او در عصيان و معصیت شده و سبب لجاجت او در طغيان و سر کشی گردد بلكه بايستى او را دعا کرده وبه كمك و يارى ش اقدام نمود تا از گرفتاری، فتنه و معصیت رهائى يابد).
گفته شده ، این سخن در بارۀ سعد بن أبي وقاص و محمد بن مسلمة و عبد اللَّه بن عمر ،بیان شده ، آن زمانی که از جهاد در جنگ جمل امتناع کرده و به فرمان حضرت تسلیم نشدند .
و مقصود حضرت از اینکه فرموده :هر گرفتار فتنه و معصیتی را ملامت نکنید(سعد بن أبي وقاص و محمد بن مسلمة و عبد اللَّه بن عمر) را سرزنش نکنید از این بابت است که ملامت کردن در آنها تاثیری نخواهد داشت چرا که آنان حق را بخوبی میشناسند و با وجود این از حق اعراض می نمایند پس عتاب و سرزنش در اینگونه افراد موثر نخواهد بود.
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
☘☘☘☘☘☘☘
دست هر نا اهل بیمارت کند
سوی مادر آ که تیمارت کند
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
مَنْ اَرْضى والِدَيْهِ فَقَدْ اَرْضَى اللّهَ وَمَنْ اَسْخَطَ والِدَيْهِ فَقَدْ اَسْخَطَ اللّهَ
آنـكه پـدر و مـادرش را خشـنود كـند، خـدا را خشـنود كـرده و كـسى كه پدر و مـادر خودرا به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است
( كنز العمال، ج 16، ص 470)
☘☘☘☘☘☘