eitaa logo
محمد ابراهیم کفیل
2هزار دنبال‌کننده
632 عکس
612 ویدیو
356 فایل
لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُون انعام/127 ارتباط با ادمین @mekafil1348 @mojtabakafil
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم باز نشر دستنوشته ای از دهه هفتاد شروعی است بر فعالیت کانال رسمی حجت‌الاسلام محمد ابراهیم کفیل 👇👇👇👇 @mekafil
بسم الله «بیاید اعمالمان را ثمر بخش کنیم» انسان فاعل مختار است یعنی در انجام کارهایش خود تصمیم می گیرد و با اراده و اختیار خود اقدام به انجام اموری نماید لکن چنین نیست که توان انجام هرکاری را در هر شرایطی داشته باشد. و به قول معروف «فَعّالِ مَا یَشَاء» باشد. بلکه اسباب، علل و شرایط و نبود موانع از اموری است که بدون آنها انجام کارها عملی نیست. و از آنجا که زمام همۀ این امور به دست خداوند است. حیات و قدرت انسان به دست خداوند است. شرایط و موانع طبیعی و غیره تحت سیطرۀ اوست (آل عمران/27) . لذاست که تا مجموعۀ عوامل جمع نشود و توفیق (یعنی موافقت و هماهنگی عوامل مختلف با هم و دست به دست هم دادن آنها) رفیق راه نگردد انسان راه به جایی نمی برد. آری انسان بهره مند از قدرت، توانایی و اختیار است ولی بدون حصول شرایط و اسباب و بدون برطرف شدن موانع که همه به دست با کفایت اوست توان انجام هیچ کاری را ندارد. و مسلمان موحد که بر اساس نگرش توحیدیش معتقد است که همه، هرچه هستند، از آن کمترند که با هستیش نام هستی برند، همیشه سر بر آستان خدا دارد و در هیچ امری بدون توجه به ساحت ربوبی اقدام نمی کند لذاست که همیشه و در ابتدای هرکاری به ذکر شریف «بسم الله الرحمن الرحیم» مترنم می شود و با این ذکر شریف به کارهایش اثر می بخشد. چرا که به فرمودۀ رسول الله صلی الله علیه وآله: كُلُّ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَا يُذْكَرُ بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ فِيهِ‏ فَهُوَ أَبْتَر(وسائل الشیعة/ج7/ص170) هر امر قابل توجه و اعتنایی که «بسم الله» در آن ذکر نشود (یا با بسم الله آغاز نشود) به سرانجام نمی رسد و اثر مورد نظر بر آن باز نمی گردد. خوردن و آشامیدن بدون نام خدا توانِ انجام کار نیک و مطلوب را به همراه نخواهد داشت و تحصیل علم بدون آن به هدایت بندگان خدا منتهی نخواهد شد و ذبح بدون آن، تذکیۀ حیوان را به دنبال ندارد... . پس . @mekafil
بسم الله در این کتاب جریان #کربلایی_کاظم به زبان شعر برای کودکان بیان شده است. صوت حجت الاسلام کفیل که متن کتاب را برای #کودکان خوانده اند در ادامه می آید.
بسم الله و - قسمت اول آن چه پیش روی شماست نکاتی است پیرامون و مسائل زندگی که توجه به آنها می تواند در پشت سر گذاشتن مشکلات و دشواریها ثمربخش و راهگشا باشد. بخشی از مطالب، مشترک بین زن و شوهر است و برخی اختصاص به یکی از زوجین دارد. الف: مطالب مشترک: 1- همسر و و بین زن و شوهر از است. وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ. روم/21 ترجمه: و از او اين كه از جنس خودتان براى شما تا در كنار آنان يابيد، و در ميانتان و قرار داد. در اين نشانه هايى است براى گروهى كه تفكّر می كنند! پس رشتۀ پیوند زن و شوهر و است و باید از هر سخن یا کاری که عطر خوش و از آن به مشام نمی رسد، پرهیز شود. 2- محور اساسی در خانه است. تا جایی که اگر شواهد بی اعتنایی به حدود الهی مشاهده شود؛ اصرار بر ادامه زندگی وجهی ندارد و زن می تواند با بخشیدن مهر یا بخشی از آن خود را رها سازد. الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكُ بمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحُ بِإِحْسَانٍ وَ لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَ مَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُوْلَئكَ هُمُ الظَّالِمُون (بقره/229) طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نمايد)، يا با نيكى او را رها سازد (و از او جدا شود). و براى شما حلال نيست كه چيزى از آنچه به آنها دادهايد، پس بگيريد مگر اينكه دو همسر، . اگر بترسيد كه حدود الهى را رعايت نكنند، مانعى براى آنها نيست كه زن، فديه و عوضى بپردازد (و طلاق بگيرد). اينها حدود و مرزهاى الهى است از آن، تجاوز نكنيد! و هر كس از آن تجاوز كند، ستمگر است. و در صورتی که شواهد بر امکان در زندگی مشترک باشد حتی پس از سه بار طلاق (و فاصله شدن محلل)؛ زن و شوهر می توانند باز برای تشکیل زندگی مشترک با هم اقدام کنند؛ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتىَ تَنكِحَ زَوْجًا غَيرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُون (بقره/230) اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار ديگر) او را طلاق داد، از آن به بعد، زن بر او حلال نخواهد بود مگر اينكه همسر ديگرى انتخاب كند (و با او، آميزش جنسى نمايد. در اين صورت،) اگر (همسر دوم) او را طلاق گفت، گناهى ندارد كه بازگشت كنند (و با همسر اول، دوباره ازدواج نمايد) در صورتى كه داشته باشند كه را مي شمرند. اينها حدود الهى است كه (خدا) آن را براى گروهى كه آگاهند، بيان می نمايد. @mekafil
بسم الله و جوان - قسمت دوم پس از بیانِ نگرش صحیح به همسر و خانواده و محور اساسی در روابط زوجین، در ادامه مواردی دیگر از مطالب مشترک مورد اشاره قرار می گیرد. 3- زندگی باید سرشار از باشد. در غیر این صورت عرصه بر زوجین تنگ شده و زندگی سخت می شود. قرآن – که و است – در آیات مختلفی به ضرورت محوریت یاد خدا در زندگی اشاره نموده است و در برخی از آیات پیامدهای دوری از یاد خدا را بیان می کند. برخی از آیات نیز به بیان مهمترین مصادیق یاد خدا می پردازد که در ادامه ب بیان آنها می پردازیم. - و فاصله گرفتن از (و نماز) 1. سختی زندگی دنیا و کوری آخرت: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمی (طه/124) و هركس از روى گردان شود، (سخت و) تنگى خواهد داشت و روز ، او را محشور می كنيم!» 1- عذاب سخت: لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً (جن/17) تا آنان را در زمينه فراوانى نعمت بيازماييم، و كسى كه از روى برگرداند، او را در و روز افزون درخواهد آورد. 2- مذمت و تهدید خداوند: أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ أُولئِكَ في ضَلالٍ مُبينٍ (الزمر/22) آيا كسى كه خدا سينه اش را براى [پذيرفتن] اسلام گشاده است، و بهره مند از نورى از سوى پروردگار خويش است [مانند كسى است كه سينهاش از پذيرفتن اسلام تنگ است؟] پس بر آنان كه دلهايشان از سخت است، اينان در هستند. 3- همنشینی شیطان: وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ (الزخرف/36) و هر كس خود را از [] رحمان به كوردلى و حجاب باطن بزند، بر او مى گماريم كه آن شيطان و باشد. ادامه دارد... @mekafil
بسم الله و - قسمت سوم در ادامه ی دوری از باید گفت: 4- خسارت و زیان: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (المنافقون/9) اى مؤمنان! مبادا اموال و فرزندانتان شما را از غافل كنند، و آنان كه [به خاطر مال و فرزند از ياد خدا] غافل مى شوند، . 5- بی توجهیِ اولیایِ خدا به انسان: فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّى عَنْ ذِكْرِنا وَ لَمْ يُرِدْ إِلاَّ الْحَياةَ الدُّنْيا (النجم/29) بنابراين از كسانى كه از روى گردانده اند و جز زندگى دنيا را نخواسته اند، . توضیح: اولیاء خدا به دستورات خدا عمل می کنند، بر اساس این آیه اولیاء خدا از کسی که از یاد خدا غافل باشد، دوری می کنند و به او توجهی ندارند. وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُريدُ زينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً (الكهف : 28) كه صبح و شام، را مىخوانند در حالى كه همواره خشنودى او را مىطلبند، خود را و دار، و در طلب زينت و زيور زندگى دنيا ديدگانت [از التفات] به آنان [به سوى ثروتمندان] برنگردد، و از كسى كه دلش را [به سبب كفر و طغيانش] از غافل كردهايم و از هواى نفسش پيروى كرده و كارش اسراف و زيادهروى است، . 6- از حسرتهای بزرگ ظالمان در قیامت: وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلىَ يَدَيْهِ يَقُولُ يَلَيْتَنىِ اتخَّذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا * يَاوَيْلَتىَ لَيْتَنىِ لَمْ أَتخِّذْ فُلَانًا خَلِيلًا * لَّقَدْ أَضَلَّنىِ عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنىِ وَ كَانَ الشَّيْطَنُ لِلْانسَنِ خَذُولًا * [الفرقان : 27 - 29] و روزى كه ستمكار، دو دست خود را [از شدت و به دندان] مىگزد [و] مىگويد: همراه اين پيامبر بر مى گرفتم (27) اى واى، من فلانى را [كه سبب بدبختى من شد] به نمی گرفتم (28) بىترديد مرا از قرآن پس از آنكه برايم آمد كرد. و همواره انسان را [پس از گمراه كردنش تنها و غريب در وادى هلاكت] وا می گذارد (29) @mekafil
بسم الله و – قسمت چهارم در سومین توصیه به گفته شد که باید سرشار از باشد و به مناسبت این سخن شش مورد از پیامدهای دوری از یاد خدا مورد توجه قرار گرفت. در ادامه با توجه به آیات بیان می گردد. - مهمترین مصایق ذکر ، ، صلی الله علیه و آله، و علیهم السلام» از مصادیق اصلی هستند. بنابراین محیط خانه نباید از توجه ویژه نسبت به ایشان خالی باشد: - نماز: إِنَّني أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري (طه : 14) من «اللَّه» هستم معبودى جز من نيست! مرا بپرست، و را براى بپادار! - قرآن: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ (الحجر : 9) همانا ما را نازل كرديم، و يقيناً ما آن [از تحريف و زوال] هستيم. «در این آیه از قرآن به ذکر تعبیر شده است.» - پیامبر صلی الله علیه و آله: أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذاباً شَديداً فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ الَّذينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً * رَسُولاً يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ مُبَيِّناتٍ لِيُخْرِجَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقاً (الطلاق : 10 - 11) خدا براى آنان [در آخرت] عذابى سخت آماده كرده است، پس اى ! از خدا پروا كنيد. به راستى خدا به سوى شما نازل كرده است * [و آن] [است] كه آيات روشن خدا را بر شما مى خواند، تا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند از تاريكی ها به سوى نور بيرون آورد. و هر كس به خدا ايمان بياورد و كار شايسته انجام دهد، او را در بهشت هايى كه از زير [درختان] آن نهرها جارى است درآوَرَد، در حالى كه در آنها جاودانه اند. همانا رزق و روزى را براى او نيكو قرار داده است. - اهل بیت علیهم السلام: وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجالاً نُوحي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (الأنبياء : 7) ما پيش از تو، جز مردانى كه به آنان وحى می كرديم، نفرستاديم! (همه انسان بودند، و از جنس بشر!) اگر نمی دانيد، از بپرسيد. صلی الله علیه وآله علیهم السلام @mekafil
بسم الله و جوان – قسمت پنجم در مطالب قبلی سه از مواردی که است، بیان شد که ، و خلاصۀ آنهاست. در این قسمت دو نکتۀ پایانی از این بخش بیان شده و در مطالب آینده به نکات مختص به هریک اشاره خواهد شد. ان شاء الله. 4- باید توجه داشت که زندگی مشترک هم بخشی از مجموعه است در نتیجه ارتباطی مطلوب است که بر اساس شکل بگیرد نه . هریک از زوجین در طول زندگی باید تلاششان این باشد که خود را انجام داده و را ادا کنند. نباید دنبال حقوق و امتیازات خود باشند. امام سجاد علیه السلام در به هرکس را که نسبت به دیگران دارد متذکر شده اند را که بر گردن دیگران دارد. 5- از نکات اساسی زندگی مشترک است نیازمند هر یک از طرفین از و دیگری و خانواده اوست تا پس از آن؛ طرفین کم کم به هم نزدیک شوند بنابراین در ماههای نخست هرگونه برخورد و تفسیر رفتارهای طرف مقابل می تواند عجولانه و با پیش داوری همراه باشد. @mekafil