🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
💠درباره اهمیت این ایام سال
❇️در این ایّام، بخصوص این یکی دو روز آخر دههی باعظمت اوّل ذیحجّه، ارتباط قلبیتان با خدای متعال را هر چه میتوانید تقویت کنید.
👌روز عرفه را قدر بدانید و با دعا و تضرّع و توجّه و مسئلت از خداوند متعال به معنای واقعی کلمه گرهگشایی کنید.
✨البتّه در همهی آنات میشود با خدا ارتباط گرفت؛
💎منتها بعضی از ساعات، بعضی از روزها یک اهمّیّت ویژهای دارد
↙️یادی کنیم از شهید بهشتی که تعیین این روز به مناسبت یادبود آن شهید بزرگوار است.
♦️مرحوم بهشتی (رضوان اللّه تعالی علیه) علاوه بر مقامات علمی که معقولاً و منقولاً دارای رتبهی عالی علمی بود... خصوصیّات اخلاقی و کاری این بزرگوار میتواند برای همهی ما درس باشد:
🔹بسیار پُرکار بود
🔸بسیار بانظم بود
🔹باابتکار بود
🔸پُرحوصله بود
🔹بیتظاهر بود
✅خدای متعال هم اجرِ شایستهی برترین بندگان خودش را به او داد و آن، شهادت به دست اشقیالاشقیاء در آن دوران بود.
💠درباره قوهقضائیه
🏷اهمیت قوهقضائیه
♦️قوّهی قضائیّه یکی از ستونهای اصلی در برپایی نظام اسلامی است.
👈اگر در این ستونهای اصلی اختلالی به وجود بیاید، در کلّ نظام اختلال به وجود خواهد آمد
☑️بنابراین کارتان بسیار مهم است.
➕کار مثبتتان هم، تأثیر شگرفی دارد در بهبود زندگی مردم، در پیشرفت نظام اسلامی؛
➖خدای نکرده اشتباهی هم بکنید، همینجور است.
🏷چند نکته مهم درباره قوه قضائیه:
📌تذکر:
◀️کارهایی که ما سال گذشته گفتیم... در بخشی از آن کارها پیشرفتهای خوبی هم بوده، در بخشی هم پیشرفتی نبوده
❎مناط داوری خودتان را کاری که انجام دادهاید قرار ندهید؛
✅مناط داوری را خروجی کار قرار بدهید.
📍در همهی مسائل کشور اینجوری است.
👈محصول نهایی مهم است که دست مردم چه میرسد.
1️⃣عملیاتی کردن و بهروزرسانی سند تحول در قوهی قضاییه
♻️تحوّل یعنی نقاط مثبت را تقویت کنیم، نقاط منفی را به صفر برسانیم.
⭕️گاهی اوقات به صفر رساندن نقاط منفی مستلزم اینها است:
📍تغییر سازمانی
📍تغییر در جهتگیریها
📍تغییر در آدمها
❇️باید به سمت عملیّاتی شدن طرح تحوّل و سند تحوّل قوّهی قضائیّه پیش بروید. البتّه احتیاج دارد به:
⬅️بودجه
🔺که دولت و مجلس باید کمک کنند.
⬅️نیروهای کارآمد
🔺که در بعضی از جاها هستند، در بعضی از جاها هم شاید بایستی یک مقداری بحث نیروی کارآمد و قوی تقویت بشود.
❇️احتمالاً یک مواردی از سند هم باید تغییر پیدا کند؛ بالاخره هر سند که دائمی و ابدی نیست.
🔺شاید مواردی باید بهروزرسانی بشود.
❇️حُسن این سند و هر سندِ برنامهای در این است که کار را منضبط میکند.
🔺البتّه یک مواردی اِعمالِ سند احتیاج به قانون دارد.
2️⃣مسئله مبارزه با فساد، هم در درون قوه و هم در بیرون قوه
➕اکثریّت قاطع ــ نزدیک به همه ــ در قوّهی قضائیّه مردمان شریفیاند.
➖اقلّیّت کوچکی هم هستند که از موقعیّت سوء استفاده میکنند و چهرهی قوّه را در نظر مردم مخدوش میکنند.
⚠️وقتی که با فاسد برخورد نشود، فساد افزایش پیدا میکند.
📌در بیرون قوّه دیگران هم در مسئولیّتِ جلوگیری از فساد شریکند.
🔺البتّه اگر قطع نشد، جلویش گرفته نشد، آنوقت وظیفهی قوّهی قضائیّه است که وارد بشود.
3️⃣مسئله سلب اعتبار از معاملات غیررسمی در اموال غیرمنقول
⛔️خیلی از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود میآید؛ باید جلوی این گرفته بشود.
❎مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود.
4️⃣توجه به وظایف دیگر قوهقضائیه
⭕️وظیفهی قوّهی قضائیّه فقط محکمهداری... نیست؛ وظایف مهمّ دیگری در قانون اساسی بر عهدهی قوّهی قضائیّه گذاشته شده:
◀️شناسایی و احقاق حقوق عامه مانند:
✅امنیت روانی جامعه
✅تأمین آزادیهای مشروع
✅پیشگیری از وقوع جرم
5️⃣مسئلهی برخورد با مراجعان
📍کسی که مراجعه میکند به دادگستری، اگر با اخم مواجه بشود، این دلشکسته از آنجا بیرون میآید، ولو به کارش رسیدگی کنید.
✅برخوردِ خوب لازم است.
📌البتّه کار سختی است، بنده میدانم لکن باید تحمّل کرد.
6️⃣تصویر رسانهای قوهقضائیه
⚠️قوّهی قضائیّه تصویر رسانهای خوبی ندارد.
📺البتّه بخشیاش مربوط به دستگاههای رسانهها مثل رادیو و تلویزیون و روزنامهها است،
🎙بخشیاش هم مربوط به خود درون قوّه است.
👌نشست و برخاست با قشرهای مختلف، خیلی مهم است؛
📍هم از لحاظ شکلی
📍هم از لحاظ نتیجهگیری
📡اینها به شکل درست، منعکس بشود؛ یعنی گزارشگریِ درست انجام بگیرد.
🍀انشاءاللّه که خداوند متعال کمک کند بتوانید این فاصلهای را که جناب آقای محسنی تکرار کردند ــ که تا وضع مطلوب فاصله داریم که درست هم هست، واقعاً فاصله هست ــ این فاصله را انشاءاللّه بتوانید بزودی پُر کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
لب ما و قصـه ی زلف تو ، چه توهّمی ! چه حکایتی !
تو و سر زدن به خیال ما ، چه ترحّمی ! چه سخاوتی !
به نماز صبح و شبت سلام ! و به نور در نَسَبت سلام !
و به خال کنج لبت ســــلام ! که نشسته با چه ملاحتی !
وســـــط « الست بربکم » ، شـــده ایم در نظـــر تــو گُـم
دل ما پیــــــاله ، لب تـو خُـــــم ، زده ایــم جــــــام ولایتـی
به جمــــال ، وارث کوثــــری ، به خــــدا حسین مکرری
به روایتـی خود حیـــدری ، چه شبــاهتی ! چه اصـالتی !
« بلغ العُلی به کمالِ » تو ، « کشف الدُجی به جمال » تو
به تـو و قشنگی خــــــال تو ، صلوات هـــر دم و ســــاعتی
شده پر دو چشم تو در ازل ، یکی از شراب و یکی عسل
نظرت چه کرده در این غــزل ، که چنین گرفته حلاوتی !
تـو کـه آینــه ، تـو که آیتــی ، تـو کـه آبــــــروی عبــادتی
تـو کـه با دل همـــــه راحتی ، تـو قیـــــام کن کـه قیــامتی
زد اگــر کسی درِ خانه ات ، دل مـاست کــرده بهانه ات
کـه به جستجوی نشـانه ات ، ز سحـــر شنیــده بشـارتی
نه ، مرا نبین ، رصدم نکن ، و نظر به خوب و بدم نکن
ز درت بیـــــــا و ردم نکــن ، تـو کـه از تبــــار کــرامتـی
شاعر : قاسم صرافان
#سید_حجت_بحر_العلومی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺شعرخوانی غرورانگیز و جالب سید حمید رضا برقعی قمی
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢 معجزهی هدایت
در روایت آمده است که گروهی از مردم اصفهان در زمانی که در آن شهر از ولایت و امامت خبری نبود، نزد شخصی به نام «عبد الرحمن» که عاشق امامت و ولایت بود آمده، از او پرسیدند که چرا شما شیعه شدید؟ در جواب آنها گفت: من در جمع گروهی از مردم این شهر به کنار خانه متوکل رفته بودیم. هدف ما تظلّم و درخواست کمک از خلیفه عباسی بود. جمع زیادی در آنجا ایستاده بودند، ناگاه فرمان متوکل صادر شد که «علی بن محمد» را دستگیر کنید.
🔹من از رفقا و از بعض حاضرین پرسیدم که «علی بن محمّد» کیست؟ جواب دادند: او امام شیعه هاست و به احتمال زیاد متوکل او را به قتل می رساند. من با خودم گفتم: از اینجا نمی روم تا چهره او را ببینم و از نتیجه کار او آگاه شوم. ناگهان دیدم او را سوار بر اسب نموده، آوردند و مردم برای دیدن او صف کشیده بودند.
🔻عبد الرحمان می گوید: من از دیدن آن حضرت دگرگونی در خود احساس کردم و قلبم پر از عشق و محبت گردید؛ لذا مرتب دعا می کردم که از ناحیه متوکل به او آسیبی نرسد. مأموران همچنان آن حضرت را در میان صفوف جمعیت می آوردند، ولی او با تمام متانت و وقار بر مرکبش قرار گرفته بود و به جایی نگاه نمی کرد و به کسی توجّه نمی نمود تا اینکه مقابل من رسید، صورت خود را به سوی من گردانید و فرمود: «خداوند دعایت را مستجاب کرده است و به تو عمر طولانی و مال زیاد و فرزندان متعدد مرحمت می فرماید.»
🔹من از شنیدن این سخنان به خود لرزیدم و همراهان و حاضران از من سؤال می کردند: شما کیستی؟ و چه کار داری؟ و او با تو چه گفت؟...
جواب دادم: خیر است. و راز گفته شده را به آنها نگفتم. تا زمانی که به اصفهان برگشتم و خداوند گشایشی در روزی من ایجاد کرد و علاوه بر مال زیاد، عمرم نیز از هفتاد گذشت و دارای ده فرزند شدم...؛ لذا به امامت او معتقد گشتم و از شیعیان او گردیدم...
🌸عید غدیر خم عید ولایت و وصایت بر همه شیعیان مبارک باد
✅ اعمال و فضایل عید غدیر خم
به نقل از کتاب اقبالالاعمال سیدبنطاووس
امام رضا علیهالسلام فرمود: چون روز قیامت شود چهار روز را مانند عروسی که به خانه داماد میرود، به پیشگاه الهی وارد میکنند. سؤال شد: این چهار روز کدامند؟ فرمود: روز قربان، روز فطر، روز جمعه، روز غدیر، و همانا روز غدیر در میان آن روزها مانند ماه درخشان در میان ستارگان است… و آن روز عید اهلبیت علیهمالسلام و روز قبولی اعمال شیعه و استغفار ملائکه برای شیعیان و بخشایش گناهانشان و روز عید اکبر است.
🔻بنا به این روایت انجام این اعمال شایسته است:
1⃣بر خود و خانواده و برادرانش گشایش دهد؛
2⃣ به انجام عبادت و دعا بپردازد؛
3⃣ لباسهای نیکو بپوشد و زینت کردن و جامه سیاه از تن درآورد؛
4⃣ زیاد صلوات فرستادن بر پیامبر و خاندانش؛
5⃣ افطاری دادن به روزهداران؛
6⃣ تبریک گفتن به برادران دینی با این جمله: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ علیهمالسلام.
7⃣ لبخند زدن به مؤمنین و خوشرویی با آنها؛
8⃣ اطعام مؤمنین؛
9⃣ به دیدار مؤمنین رفتن؛
🔟 روزه.
🕋 @ostadayoobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله
🔸راه را گم نکنیم
🔸این ویدئو رو هر روز باید دید تا معلوم بشه مؤمن واقعی به غدیر و سرمست از جام غدیر و وارث حقیقی غدیر در عصر غیبت مولای منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف کیست؟
گفتند که عاشقی و هشیار نه ای
در بند خیال خم آبروی که ای؟
گفتند بگو به #قصد_قربت گفتم
#سید_علی_حسینی_خامنه_ای
🔷️ ریشه یابی وضع کنونی حجاب جامعه
✍ مهدی جمشیدی
درحالیکه وضع کنونی حجاب، حاصل «یک علّت» نیست، بلکه چون «کنشگری کارگزاران فرهنگی» دربارۀ حجاب، بسیار اقلّی و ناچیز بوده است، باید بیش از هر چیز، وضع امروزین حجاب را به «جبهۀ مهاجم» نسبت داد. به زنجیرۀ تدریجی کشف حجاب در دهه گذشته بنگرید:
1️⃣ مرحلۀ اول:
«برهنهگی بازیگرانِ مهاجرتکرده» که از سال نود آغاز شد و به این واسطه، «برهنگی» نیز به «مهاجرت» به عنوان نماد مخالفت سیاسی افزوده شد.
2️⃣ مرحلۀ دوم:
کشف حجاب در فضای مجازی در قالب «آزادیهای یواشکی» که از سال نودوسه شکل گرفت و جلوۀ فراوان یافت و به خط مقدّم مبارزه مدنی تبدیل شد.
3️⃣ مرحلۀ سوم:
کشف حجاب به صورت «خیابانی اما پنهان» که در قالب «چهارشنبههای سفید» از سال نودوشش پدید آمد و به دلیل تازگی طرح، با استقبال از سوی نیروهای هوادار سبک زندگیِ غربی مواجه گردید.
4️⃣ مرحلۀ چهارم:
کشف حجاب به صورت «آشکار اما نمادین» که در قالب «دختران خیابان انقلاب» و «نه به حجاب اجباری» در سال نودوشش به وقوع پیوست و موج ویرانگری را به وجود آورد.
5️⃣ مرحلۀ پنجم:
کشف حجاب در داخل خودرو از سال نودوهشت به عنوان اینکه حریم خصوصی است و حاکمیت، حق مداخله در آن را ندارد.
6️⃣ مرحلۀ ششم:
کشف حجاب به صورت «خیابانی و آشکار» که از سال نودونه مشاهده شد و در اوج ناباوری، گسترش یافت، چنانکه شصت درصد از زنان مکشفۀ کنونی، در همین مقطع و پیش از اغتشاش، کشف حجاب کردهاند.
7️⃣ مرحلۀ هفتم:
کشف حجاب به صورت «گسترده و بیپروا» که در پی اغتشاش سال گذشته تحقق یافت و به این ترتیب، چهل درصد بقیۀ زنان مکشفه، در این مقطع به آن پیوستند.
حال پرسش این است که کارگزاران و مدیران فرهنگی در کدام نقطه از این «روند ده ساله» حضور داشتند و چه روشی را به کار بردند؟! آیا آنها حرکت تدریجیِ این روند را احساس کردند؟! از همان نقطۀ آغاز این روند، کدام روند موازی طراحی شد؟! اکنون که طرح به نهایت خودش رسیده و دشمن در آن سوی مرزها، میوههای طرحِ اباحهگریِ عملی میچیند، رواست که بگوییم بهکارگیری روش سخت و قانونی، چنین نتیجهای را به دنبال داشته است؟! وضع کنونی، برآمده از «بیعملی» و «تساهل» و «بیروشی» و «خوابزدگی» ما است. این صحنه، حاصل «کنشگری حداکثری جبهۀ دشمن در منطقۀ فرهنگی ما» است. ما عرصه را برای فاعلیّت جبهۀ مهاجم «خالی» کردیم و او نیز بهآسانی، طرح خویش را پیش برد؛ چنانکه گویا حاکمیّتی در میان نیست و فرهنگ، بیدولت است.
اگر اکنون نیز بخواهیم همان «روایت دشمنساخته» را تکرار کنیم و بگوییم «سیاستهای انقباضی» با ما چنین کرده است، وضع از این نیز آشفتهتر خواهد شد. آری، وقتی ما در خواب بودیم، باغ فرهنگمان به تاراج رفت.
بحث حیاء.docx
39.6K
اللهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
بحث حیا از مباحث مهمی است که خوبه در ایام محرم مطرح بشه
آمارهای جهت دار و محاسبات اشتباه
✍ #مهدی_جمشیدی
1️⃣ «آمارسازی سوگیرانه»، زمینه را برای تصمیمسازی انفعالی مسئولان فراهم کرده است. با اعداد مبتنی بر پیمایشها و پرسشهای جهتدار، «دستگاه محاسباتی مدیران نظام» را دچار اختلال کردهاند. «تصور بریدگی جامعه از ارزشها»، همانند یک ویروس فلجکننده، ارادهی کارگزاران را برای تحول فرهنگی، سست کرده است.
2️⃣ اگر یک «نمونهی عینی صحیح» از مواجههی قانونی با کشف حجاب، تولد و تحقق یابد، ذهنیتهای بهفرض منفی نیز شکسته خواهند شد. گاهی باید با تولید «عمل عینی» و «مصداق واقعی»، نظر مردم را تغییر داد و آنها را همراه کرد. در این صورت، مخالفت آغازین به موافقت تبدیل خواهد شد.
3️⃣ «تصمیمسازی مبتنی بر پیمایش شبهاجتماعی» را سرنوشتساز و حقیقتسوز بدانید. آنچه که اغلب اصحاب قدرت را سرمست یا سرخورده میکند، اعدادی هستند که مدعی بازگویی «نظر مردم»اند. چنین اعدادی را میتوان با «پرسشهای باردار» و «نمونههای مخدوش» آفرید و دستگاه ذهنی مدیران را مرعوب و منفعل کرد.
4️⃣ بهنظرم اکنون روشن گشت که چرا لایحهی حجاب را اینقدر «ضعیف» و «رقیق» و «حداقلی» نوشتهاند. تصمیمسازان توانستهاند از طریق آمارهای شبهاجتماعی به مسئولان القاء کنند که «جامعه»، تاب و تحمل مواجههی جدی با کشف حجاب را ندارد. ازاینرو، باید عقب نشست با حرام شرعی و سیاسی، «مصالحه» و «مدارا» کرد.
🔷️ چند نکته کوتاه درباره مهمانی ۱۰ کیلومتری
✍ #سید_محمدجواد_موسویفرد
1️⃣ مشکل ما نداشتن جمعیت زیاد دینداران نیست، اتفاقا ما از این نظر وضعیت خوبی داریم بحمدالله، هر چند توان تشخیص آن در ایام عادی ممکن نباشد.
مشکل اصلی وجود بخشی از جمعیت ایران به عنوان ملحد، ضد انقلاب و دارای انگیزه منفی علیه اسلام است که البته توسط اینترنشنالها اکثریت نمایی میشوند.
2️⃣ حمایت حاکمیت و حضور مردم بهترین مدل فرهنگ سازی است. اگر ضد فرهنگها هم در کشور ما رواج پیدا میکنند به دلیل حمایت حاکمیتهای استکباری غربی از آنهاست.
لذا به نق و نوقهای کسانی که این جشنها را حکومتی میدانند توجه نکنید.
3️⃣ وقتی بیبیسی مشکلات این جشن را مینویسد یعنی خدا را باید شاکر بود که به اهداف خود نزدیک شده. مگس در یک بوستان مملو از گلهای خوشبو زبالهها را ترجیح میدهد!
4️⃣ معنای این جملات بی عیب بودن این جشن نبود، به نظر میآید بزرگترین ایراد این جشن تقلیدهای بعضا ناشیانه از دیگران برای شادتر کردن فضا بود. از موسیقیهای تند تا بازیهای گاهی نامناسب.
البته تقصیر این بندگان خدا هم نیست، در تفریح و شادی واقعا مدلهای بومی نداریم.