حبیب الله بابایی
🔺سکولاریزاسیون کرونایی و انفعال حوزههای علمیه
🔺بسیاری از نخبگان در حوزه و دانشگاه، هنوز عقلانیت پشتیبان در #تعطیلی #مساجد و #نمازهای_جمعه و #امکان_متبرکه را نمیدانند و #راز_انفعال_حوزه و تبعیت آن از تمامی دستورات دولتی و پزشکی را نیز درک نمیکنند.
ای کاش بزرگواران تصمیمگیر در حوزههای علمیه، تاریخ #سکولاریزاسیون در جهان غرب (و همینطور جهان اسلام) را این روزها بیشتر مرور کنند و ببینند.
🔺سکولاریزاسیون نه یک فرایند فلسفی بلکه یک فرایند اجتماعی و مهمتر از آن یک فرایند روانی و احساسی بوده است (کتاب دین و نگرش نوین از استیس)
👈 آنجا که مزاج جامعه تغییر میکند و آنجا که عادتها دگرگون میشود، و آنجا که مناسک دینی و دینداری اجتماعی در اوج فعالیت بازار ماهیفروشان❗️ متوقف میشود، اصل دینداری به صورت طبیعی به محاق میرود.
👈هستند برخی از روحانیانی که امروز با ژست همراهی با علم و نوگرایی و با تأکید بر قاعدۀ «لا ضرر» به دینداری خانگی و معنویتهای فردیِ درانزوا توصیه میکنند، لیکن نمیدانند که #سکولاریزاسیون_حداقلی (یا سکولاریزاسیون مهربان) به شکل طبیعی و ناخواسته راه را برای #سکولاریزاسیون_حداکثری (سکولاریزاسیون نامهربان و الحادی) هموار میکند.
👈آنچه در این باب جالب است درک بهتر برخی از جریانات سکولار در ایران از جایگاه و اهمیت مسجد و حرم و نماز جمعه در جامعه ایران امروز است. این طیف هوشمندانه کرونا را فرصتی طلایی میدانند و برای تعلیق مناسک (و شاید حذف شریعت و ترویج طریقتهای نوظهور معنوی) از میان برخی تیشرتپوشان حوزه هم یارگیری میکنند و تأخیر و یا تعطیلی امکان مذهبی را به زبان حوزه و دانشگاه تئوریزه میکنند.
از این منظر، تبلیغات منفی علیه #قم و #عتبات_مقدسه، تبلیغ علیه #روحانیت، تبلیغ علیه #تولیتهای امکان مقدسه، و حتی جوسازی علیه طب موسوم به «طب اسلامی» (با تمامی حواشیای که داشته) همه ذیل یک پروژه و برای ماموریتی واحد شکل گرفته و آن #هدم_و_هتک_دینداری_اجتماعی (و حذف کارکردهای سیاسی و منطقهای و هویتی مناسک اسلامی) است.
🔺انفعال حوزه .......موجب گشته که حوزه به راحتی تحقیرها، کنایهها، و طعنههای مقامات سخنگو در دولت را تحمل کند و آنگاه به جای موضعهایی از سر قدرت و اعتبار، به سمت تیم کارشناسی دولت غش کند و با ضعفی آشکار و آزاردهنده مایه سرگشتگی و سرگردانی طیف وسیعی از مومنان در زیست دینداری شان شود.
🔺امروز به جای اینکه حوزه و متولیانِ آن امر دینداری مردم را تمشیت کنند جا را به گونه ای خالی کرده اند که دینداران و گاه طلبه های جهادی مجبورند دینداری شان را از دولت و نهادهای مربوطه گدایی کنند.
🔺حوزه اگر نتواند مسائل داخلیِ مربوط به دینداری در ایران را تدبیر کند، بیشک از نقشآفرینی در تحولات دینیِ منطقه مثل #حج و #اربعین نیز بازخواهد ماند. آنگاه ادعای #تمدنگرایی برای چنین حوزهای بیشتر یک ادعای لوکس و فیک خواهد بود تا ادعایی واقعی و اثرگذار.
#حوزه_علمیه
#کرونا
#عتبات_مقدسه
#سکولاریزم
#تمدن_اسلامی
بشارت و اشتیاق امام کاظم علیه السلام نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.mp3
1.95M
بسم الله
بشارت و اشتیاق امام کاظم علیه السلام نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
#مهدویت
#اشتیاق_اهل_بیت_به_امام_زمان علیهمالسّلام
#امام_کاظم_علیه_السلام
@mekafil
بسم الله
#جزوه_های_قرآنی زیر از برادر عزیز و فاضل جناب حجة الاسلام والمسلمین آقای #علی_اکبر_وحیدی است که امیدوارم برای دوستان مفید باشد.
🛑🛑🛑فهرست #جزوه_های_قرآنی بارگزاری شده در کانال بصیر:
✅✅✅بسیار مناسب برای طرح مباحث قرآنی در ماه مبارک رمضان.
1.آیات #نماز در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1755
2.#دشمن شناسی در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1233
3.راههای #پولدارشدن در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/234
4.انواع #خودباختگی در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1215
5. #منافقین و ساکتین
https://eitaa.com/basir_v/1220
6.آیه های #امیدبخش در روایات و راه جمع بین آنها
https://eitaa.com/basir_v/302
7. آیات #شفاعت در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/403
8. شاهدان و گواهان #قیامت در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1010
9.شیوه صحیح #بیدارکردن فرزندان برای نماز صبح
https://eitaa.com/basir_v/435
10.اصول #دعوت_به_نماز (فرق روانشناسی قرآنی با روانشناسی غربی)
https://eitaa.com/basir_v/925
11.راههای رسیدن به #فلاح در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1450
12.ده جلسه در خدمت کارکنان حرم مطهر (جزوه تدریس ده جلسه تفسیر #سوره_لقمان)
https://eitaa.com/basir_v/1468
13.هفت #وظیفه_انسان در مقابل قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1499
14.جزوه 10 منبر درباره #استقامت انقلابی
https://eitaa.com/basir_v/1517
15.نامه به #رئیس_جمهور و جواب تحریف قرآن (ینقضون عهدهم فی کل مره، وظیفه حکومت اسلامی در زمان نقض عهد کفار)
https://eitaa.com/basir_v/180
16.دوازده ویژگی یک #سخن_خوب از دیدگاه قرآن
https://eitaa.com/basir_v/877
17.ویژه نامه #اربعین
https://eitaa.com/basir_v/893
18.بررسی آیات #حجاب و عفاف در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1665
🔴🔴🔴توجه توجه توجه:
هر نوع #کپی_برداری و پخش جزوات ولو بدون ذکر منبع با کمال میل #جایز_است. اگر ثوابی داشت،ثوابش را به امام عزیز، شهدا و اموات مخصوصا مرحوم مادرم هدیه می کنم.
⭕️⭕️⭕️لطفا لطفا در پخش جزوات مخصوصا در کانال ها و گروهای طلاب یاریمان کنید.
ملتمس دعای خیرتان
سروش
https://sapp.ir/basir_v
ایتا
eitaa.com/basir_v
بسم الله
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مجموعههای #تولیدی بهمناسبت هفته کارگر:
وقتی میتوانیم ماهواره به فضا بفرستیم یعنی #جهش_تولید هم #شدنی است.
🔹 متأسفانه عدهای در کشور به طور دائم میگویند نمیشود و نمیتوانیم در حالیکه میتوانیم و دلیل آن هم این است که ما وقتی میتوانیم یک #ماهوارهبر را با سرعت ۷۵۰۰ متر بر ثانیه به فضا پرتاب کنیم و ماهواره را در مدار قرار دهیم و یا در #صنایع_دفاعی آن پیشرفتهای بزرگ را داشتهایم؛ پس در تولید هم میتوانیم به جهش دست یابیم.
🔹 آن ذهن و فکری که میتواند ماهواره را تولید کند و برای ارسال ماهواره بعدی در مدار ۳۶ هزار کیلومتری هدفگذاری کند، قطعاً چنین روحیه، ابتکار و خلاقیت برای تولید #خودرو با مصرف ۵ لیتر بنزین در یکصد کیلومتر و در دیگر بخشهای تولید نیز دارد. ۹۹/۲/۱۷
#تولید
#ماهواره
#می_توانیم
در محضر قرآن کریم(۱۰) قرآن کتاب درسی است و معلم دارد.mp3
2.04M
بسم الله
پیامبر صلیاللهعلیهوآله نسبت به قرآن چه #مسئولیتهایی دارند؟
آیا قرآن به تنهایی کافی است؟
قرآن #کتاب_درسی است یا مطالعاتی؟
#قرآن
#فهم_قرآن
#معلم_قرآن
#ماه_رمضان
@mekafil
احکام۱۴_نکات کاربردی وضو (مسح).mp3
4.78M
بسم الله
بیان احکام
جلسه دوازدهم
عنوان: نکات کاربردی ویژه وضو (#مسح)
استاد سید احمد حسینی متولی زید عزه
#احکام
#طهارت #وضو
#ماه_رمضان
بسم الله
#دین_و_آزادی
(خلاصه بحث)
▫️فیلسوفان آزادی معقتدند #آزادی ارزش اولی انسانی است و هر چیزی از جمله #دین در صدد محدود ساختن آزادی باشد در واقع انسانیت را دور دیوار حصر کرده است.
▫️البته بالاتفاق هم معقتدند حد آزادی، آزادی دیگران است، یعنی «تو آزادی مادامی که به راحتی و آزادی دیگران ضرر نرسانی».
چهار ملاحظه درباره این جمله ما را به همان آزادی عقلانی دین می رساند:
🔸ملاحظه اول: بعضی از رفتارها ضرر جانی، مالی و آبرویی ندارند اما #مضرات_شدید_اخلاقی دارند. اگر چنین رفتارهایی منع نگردند حتما و قطعا به فروپاشی جامعه منجر می گردند، مثل این که شخصی نحوه «خیانت» کردن را تعلیم دهد.
🔹ملاحظه دوم: بعضی از رفتارها مضرات جانی و مالی ندارند اما برای اشخاص از گرفتن جان آنها بسیار سنگین تر است، مثل #توهین_به_مقدسات. یک مسلمان شیعه حاضر است جانش را فدا کند اما حرم مطهر امامان معصوم و حتی فرزندان ایشان آسیب نبیند.
🔸ملاحظه سوم: ضرر برخی رفتارها، در #دراز_مدت آشکار می گردد و اثر کوتاه مدت ندارد مثل بدحجابی و نافرمانی فرزندان از والدین.
🔹ملاحظه چهارم: بر خلاف چیزی که ابتداء به نظر می رسد جامعه آزاد #خشونت را بیشتر ترویج می دهد و جامعه سخت گیر با #مدارا بیشتر عجین است، دلیل روشن این ادعا آن است که در جامعه آزاد توهین به مقدسات، زمینه تجاوزات جنسی و بی عفتی و استعداد سرکشی ها مختلف بیشتر است.
بشارت و اشتیاق امام رضا علیه السلام نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.mp3
1.91M
بسم الله
بشارت و اشتیاق امام رضا علیه السلام نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
#مهدویت
#اشتیاق_اهل_بیت_به_امام_زمان علیهمالسّلام
#امام_رضا_علیه_السلام
@mekafil
بسم الله
👈جز پیشوایان معصوم علیهم السلام هیچ کس را #مبرای_از_خطا نمی دانیم.
👈#دقت_در_نقل مطالب را خصوصا وقتی پای اولیای دین صلوات الله علیهم اجمعین در میان است لازم و ضروری می دانیم.
👈فرق حکایت با روایت را می فهمیم و فرق انتقاد با انتقام را نیز.
👈عشق به شیعیان، دوستداران و نوکران اهلبیت علیهم السلام را لازم می دانیم.
پس همچنان دوستت داریم؛ حاج محمود کریمی
#حاج_محمود_کریمی
#مداح_اهلبیت_علیهم_السلام
#نوکر_امام_حسین_علیه_السلام
#اشتباه
#انتقاد
#انتقام
@mekafil
احکام معاملات ۱_ شرکت.mp3
2.97M
بسم الله
بیان احکام
جلسه سیزدهم
عنوان: احکام معاملات
قسمت اول: #شرکت
استاد سید احمد حسینی متولی زید عزه
#احکام
#احکام_معاملات
#ماه_رمضان
در محضر قرآن(۱۱) أئمه علیهم السلام معلم قرآن بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله.mp3
2.29M
بسم الله
*أُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ* مَنْ بَلَغ در این آیه به چه #معناست؟ #روایات این عبارت را چگونه تبیین کرده اند؟
کسی که میخواهد #قرآن را #تبیین کند باید چه #ویژگی_هایی داشته باشد؟
به فرموه امیر مومنان علی علیه السلام کسانی که از پیامبر صلیاللهعلیهوآله روایت نقل کرده اند چند دسته اند؟
پیامبر صلیاللهعلیهوآله در #آخرین_لحظات چه کسی را فراخواندند؟
#قرآن
#معلم_قرآن
#ناقلان_حدیث
#ماه_رمضان
@mekafil
بسم الله
سلام و صلوات خدای متعال بر علما و اساتید بزرگوار شهرستان شهرضا
آیه الله العظمی حاج شیخ محمدعلی اسماعیل پور
حجه الاسلام والمسلمین حاج غدیرعلی ممیز
آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ملکیان
آیت الله حاج سید مهدی حجازی
آیت الله حاج سید مهدی امامی
حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ اکبر ترابی
حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی تاکی
حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی عظیمی
حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ قدرت الله صالح پور
حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ نعمت الله طالب پور
حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسن عرفان