هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ تبارشناسی بنیامیه با رویکرد یهودی (۷)
💥۴. اتهام فرزندخواندگی در نسل امیه / الف
1⃣ گذشته از #امیه، دربارهٔ چند تن از افراد تیرهٔ وی نیز ادعای #فرزندخواندگی یا #زنازادگی و #شامیبودن، مطرح است.
2⃣ این تعدّد، یا در تمام موارد درست است، که دلیلی آشکار بر اتهام امیه بهشمار میآید؛ یا اینکه همهٔ این موارد اشاره به یک مورد اساسی دارند که در اینصورت، اساسیترین مورد، اتهام امیه است. فرض سوم این است که تمامی این موارد به این نیّت ساخته شده است که اذهان را از متهم اصلی پرونده، یعنی امیه، دور سازند! در هر حال، موارد یاد شده عبارتند از:
🔸الف. ابوعمرو بن امیه
3⃣ پس از آنکه امیه ١٠سال به #شام رفت، گفته میشود همانجا ابوعمرو را به فرزندخواندگی گرفت؛ درحالیکه نام اصلی او #ذکوان و اهل صَفّوریّه بود. پس از مرگ امیه، زن وی به ابوعمرو رسید و در نتیجهٔ آن، #ابان که همان ابومعیط باشد زاده شد!
4⃣ ابنکلبی میگوید: «امیه به شام رفت و ١٠سال آنجا ماند. روزی با کنیزی #یهودی از اهالی صفوریه به نام تریا که همسری یهودی از همان شهر داشت، همبستر شد و ذکوان به دنیا آمد. امیه، مدعی این نوزاد شد و او را به فرزندخواندگی گرفت و ابوعمرو نامید و به مکه آورد. به همین خاطر است که رسولالله (ص) به عقبه، آن روز که دستور کشتنش را داد، گفت: تو #یهودی و اهل صفوریه هستی.»
5⃣ وقتی #معاویه از ثور بن تلده که عمری طولانی داشت، پرسید: کدامیک از اجداد مرا دیدهای؟ پاسخ شنید: امیه را دیدم که کور شده بود و بردهاش ذکوان او را راه میبرد. معاویه نهیب زد: ساکت شو! ذکوان، پسر او بود. ولی پاسخ شنید: این را شما میگویید! شبیه همین ماجرا بین معاویه و دغفل نسّابه نیز رخ داد!
✍️ حجةالاسلام مهدی طائب
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ تبارشناسی بنیامیه با رویکرد یهودی (۸)
💥۴. اتهام فرزندخواندگی در نسل امیه / ب
🔸ب. ابومعیط بن ذکوان بن امیه
1⃣ گفته شده: ذکوان نیز ابان (ابومعیط) را به فرزندخواندگی گرفت! فضل بن عباس از ابومعیط با عنوان «ابن ذکوان الصفوری» یاد کرده. زمخشری مینویسد: «ابومعیط، بردهای اهل صفوریه بود که ابوعمرو او را به فرزندی گرفت!» مسعودی هم مینویسد: «عقیل میگفت ابومعیط، مردی #یهودی از اهالی صفوریه بود.»
2⃣ در نقل آبرومندانهتر ماجرا، پس از مرگ امیه، همسرش آمنه به پسر بزرگ امیه بهنام ابوعمرو رسید و نتیجهٔ این ازدواج، زائیده شدن ابومعیط بود. بنابراین فرزندان آمنه، هم برادران ابومعیط بودند و هم عموهایش!!
🔸ج. عقبة بن ابیمعیط
3⃣ رسولالله (ص) به عقبه فرمود: «تو قریشی هستی؟! تو بردهای اهل صَفّوریه هستی!» عقیل هم به عقبه گفت: «تو بهگونهای سخن میگویی گویا اصل خود را نمیدانی! تو بردهای اهل صفوریه هستی.» عقیل به این نکته اشاره داشت که پدر او یکی از #یهودیان آن ناحیه بوده است.
🔸د. خاندان ابوالعاص
4⃣ عبدالرحمان بن محمد بن اشعث، میگفت: «نسل ابوالعاص، بردگانی اهل صفوریه هستند.»
5⃣ بنابراین #فرزندخواندگی یا یک مسألهٔ عادی در میان #بنیامیه بوده که در اینصورت، ادعای آن دربارهٔ #امیه هم نیازمند دلیل محکمی نیست؛ احتمال دیگر، این است که تمامی این موارد به یک مورد اصلی باز میگردد که در این فرض، اصلیترین متهم و گزینهٔ موجود، #امیه است.
✍️ حجةالاسلام مهدی طائب
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ آنچه امروز و روزهای گذشته خواندید، خلاصهای بود از مقالهٔ مهم «تبارشناسی بنیامیه با رویکرد یهودی». همراهان فرهیخته و پژوهشگران عزیز، لازم است متن کامل این مقاله را بههمراه اسناد و مدارک آن در آدرس زیر مطالعه کنند:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/14270
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ ابولبابه انصاری و غزوه بنیقریظه (١)
1️⃣ #ابولبابه_انصاری، بشیر بن عبدالمنذر، صحابی پیامبر (ص) و جانشین ایشان در مدینه در برخی غزوهها بود که #ستون_توبه در مسجدالنبی به او منسوب است. وی از تیرهی بنی عمرو بن عوف و از قبیلهٔ اوس بود.
2️⃣ ابولبابه در جنگ بدر نخست با لشکریان همراه شد، ولی پیامبر (ص) او را بهعنوان جانشین خود در مدینه، از میانهٔ راه بازگرداند. او در غزوهٔ سویق و غزوهٔ بنیقینقاع هم جانشین پیامبر (ص) در مدینه بود.
3️⃣ ابولبابه در جنگ احد به سال سوم قمری و دیگر جنگهای پس از آن نیز شرکت داشت. امّا بنا به نقل یعقوبی، پیامبر (ص) در فتح مکّه، او را جانشین خود در مدینه قرار داد.
4️⃣ آنچه سبب شهرت #ابولبابه در تاریخ اسلام شده است، داستان خیانت او و توبهاش در جریان محاصرهٔ یهود #بنیقریظه و نیز تخلّفش از غزوهٔ #تبوک و بستن خود به ستون مسجد و نزول آیاتی در شأن او است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ ابولبابه انصاری و غزوه بنیقریظه (٢)
1️⃣ بر پایهٔ گزارشی، پیامبر اکرم (ص) #ابولبابه_انصاری را در #غزوه_بنیقریظه به سال پنجم قمری امیر نبرد کرد. این شاید از آن روی بود که قبیلهٔ ابولبابه همپیمان #یهود بنیقریظه بودند.
2️⃣ چون #یهودیان بنیقریظه از محاصره به تنگ آمدند، درخواست صلح کردند، اما پیامبر بهسبب خیانت و عهدشکنی #بنیقریظه در #غزوه_احزاب، پیشنهاد ایشان را نپذیرفت؛ لذا کسی را نزد پیامبر فرستادند و تقاضا کردند ابولبابه را نزد ایشان بفرستد.
3️⃣ پیامبر (ص) #ابولبابه را نزدشان فرستاد. آنان نظر او را دربارهٔ تسلیم شدن و پذیرش حکمیّت «سعد بن معاذ» جویا شدند. وی با اشاره به گلوی خود به آنان فهماند که حتی در این صورت نیز کشته خواهند شد و اینگونه آنان را از تسلیم شدن بازداشت!!
4️⃣ ابولبابه، اندکی بعد پشیمان شد و احساس گناه وجودش را فراگرفت. به مسجد پیامبر رفت و خود را به ستونی از ستونهای مسجد بست و سوگند خورد که تا خداوند توبهٔ وی را قبول نکند، خود را از ستون باز نگشاید و اجازه ندهد جز پیامبر (ص) کسی او را از ستون باز کند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ ابولبابه انصاری و غزوه بنیقریظه (٣)
1️⃣ در پی نزول آیهٔ ۱۰۲ سورهٔ توبه، توبهٔ #ابولبابه پذیرفته شد. اُمّ سلمه سحرگاهان پیامبر (ص) را خندان دید و چون علت را پرسید، ایشان از پذیرش توبهٔ ابولبابه خبر داد. امّ سلمه این مژده را با اجازهٔ پیامبر به ابولبابه داد. مردم به سوی او هجوم آوردند تا وی را از ستون باز کنند. اما او جز به انجام این کار به دست پیامبر راضی نشد تا آنگاه که پیامبر (ص) او را از ستون باز کرد.
2️⃣ به اعتقاد برخی، اموال و فرزندان ابولبابه که نزد #بنیقریظه بود، او را به این خیانت واداشتند. به گزارشهای دیگر، #مظلومنمایی یهودیان و فشار عاطفی ناشی از گریستن آنان، سبب این خیانت بود.
3️⃣ علامه طباطبایی در اینباره مینویسد:
✍️ ابولبابه با #یهودیان بنیقریظه سابقهٔ دوستى داشت و به همین جهت وقتى به پیشنهاد یهودیان و اجازهٔ رسول خدا (ص) به میان قلعه رفت، زنها و کودکان دورش را گرفتند و فریاد به گریه و شیون بلند کردند، ابولبابه تحت تاثیر قرار گرفت و با علم به اینکه نباید #اسرار را به دشمن گفت اشاره به گلوى خود کرد که همهٔ شما کشته میشوید.
4️⃣ ستونی که ابولبابه خود را بدان بست، از همان زمان به #ستون_توبه یا #ستون_ابولبابه معروف شد. ستون توبه از مکانهای بافضیلت مسجدالنبی است. بهروایتی، پیامبر اسلام (ص) بیشترین نمازهای نافلهٔ خود را کنار این ستون میگذارد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡️ متن کامل مقالهٔ «ابولبابه انصاری و غزوه بنیقریظه» و اسناد آن را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/14411
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter