eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.5هزار دنبال‌کننده
110 عکس
305 ویدیو
27 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi/7457 💠قال امیرالمومنین علیه السلام: 🌸يَا كُمَيْلُ الْمُؤْمِنُ مِرْآةُ الْمُؤْمِنِ لِأَنَّهُ يَتَأَمَّلُهُ فَيَسُدُّ فَاقَتَهُ وَ يُجْمِلُ حَالَتَه‏. 🌺امام علی علیه‌السلام : ای كميل! مؤمن آيينه مؤمن است، او را با دقت مى‏نگرد تا نيازش را برطرف سازد و حالش را بهبود بخشد. 📚تحف العقول، ابن شعبه حرانی، ص۱۷۳. 🟢امامان گاهی در قالب یک مثال وتشبیه به اندازه ی یک کتاب با ما حرف زده اند . از جمله آنها حذیث مذکور است . ▪️نکاتی جالبی از آن استفاده می شود که عبارتنداز: 1️⃣آینه عیب وایراد و آلودگیها را نشان می دهد . مؤمن هم باید عیب برادرش را بگوید وترس وخجالت مانع نشود. 2️⃣آینه در کنار عیبها زیبایی ها را هم نشان می دهد. مؤمن هم باید در کنار نقاط منفی نقاط مثبت را هم مطرح کند. 3️⃣ آینه عیب را رو برو می گوید مؤمن هم نباید غیبت کند بلکه به خود شخص بگوید. 4️⃣ آینه عیب را بی سر و صدا می گوید مؤمن هم باید آرام بدون اینکه دادوفریادوآبروریزی کند برادرانه عیب برادرش را مطرح کند. 5️⃣ آینه عیب را بزرگ نمی کند به همان اندازه که هست نشان می دهد مؤمن هم باید انصاف داشته باشد عیب برادرش را بزرگ نکند. 6️⃣آینه بخاطر صاف بودنش عیب را می گوید مؤمن هم باید روی صفا و صمیمت نه کینه انتقاد کند. 7️⃣اگر روی آینه گرد و غبار بنشیند دیگر عیب را نشان نمی دهد و مؤمن هم اگر خودش آلوده باشد حرفش اثر نمی کند. 8️⃣ما از مقابل آینه راضی بر می گردیم هیچوقت از آینه ناراحت وعصبانی نمی شویم .لذت می بریم که عیب ما را گفت و جلو رسوایی ما را گرفت مؤمن هم وقتی عیب ما را گفت نباید از او رنجیده شویم. همراه با نماز قرائتی ، ص 55 متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔴 (قسمت اول) دو باغ را کنار هم در نظر بگیرید که از نظر آب و هوا و نوع گیاهان و درختان یکسانند. باغبان یکی از آنها به آفات و آسیب هایی که باغ را تهدید می کند توجه دارد، قهراً آن باغ از طراوت و شادابی و میوه و گل و شکوفه برخوردار است، ولی باغبان دیگر به آفات و آسیب ها یا توّجه ندارد و یا بی خبر است، در نتیجه باغی پژمرده و میوه هایی کرم خورده خواهد داشت. انسان نیز چنین است، که اگر توجه به آفات روحی و جسمی خود نکند، عنصری وازده و خطرناک خواهد شد، ولی اگر با توجه و دقت مراقب خود باشد، فردی وارسته و شایسته خواهد گردید. آفات و آسیب ها در مورد انسان، همان عیوب و گناهان است که تمام انبیا و کتاب های آسمانی، بشر را از آلودگی به آن، بر حذر داشته اند، و با هشدارها و تاکیدات خود انسان ها را به پاکی و اجتناب از گناه، دعوت نموده اند. 🌸 امیرمؤمنان علی علیه السلام در سخنی می فرمایند: «آفَةُ النَّفسِ اَلوَلَه بالدّنیا «آفت روحِ (پاک) انسان، حرص و دلبستگی به دنیا است.» 📚غرر الحکم، ج 1 ص 305-309. 🌸 و امام صادق علیه السلام می فرمایند: «آفَة الدّین الحَسدُ و العُجبُ و الفَخر «آفت دین، حسادت وخود پسندی و تکبراست.» 📚کافی، ج 2 ص 307. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔴 (قسمت دوم) 👈معنای گناه گناه به معنی خلاف است و دراسلام هر کاری که برخلاف فرمان خداوند باشد، گناه محسوب می شود. گناه هر چند کوچک باشد چون نافرمانی خداست، بزرگ است. 🌸 رسول اکرم صلی الله علیه وآله در سخنی به ابوذر فرمودند: «لاتنظر الی صغر الخطیئة و لکن انظر الی من عصیته «کوچکی گناه را ننگر، بلکه بنگر چه کسی را نافرمانی می کنی!.» 📚مجموعه ورام، ج 2 ص 53. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔴 (قسمت سوم) 👈واژه های گناه در قرآن در زبان قرآن و پیامبر صلی الله علیه وآله و امامان علیهم السلام با واژه های مختلف، از گناه یاد شده است، که هر کدام گویی از بخشی از آثار شوم گناه پرده بر می دارد و بیانگر گوناگون بودن گناه است. 🔸 واژه هایی که در قرآن در مورد گناه آمده، عبارتند از: 1-ذنب، به معنی دنباله است، چون هر عمل خلافی یک نوع پی آمد و دنباله به عنوان مجازات اخروی یا دنیوی دارد؛ این واژه، در قرآن 35 بار آمده است. 2-معصیت، به معنی سرپیچی و خروج از فرمان خدا و بیانگر آن است که انسان از مرز بندگی خدا بیرون رفته است؛ این واژه در قرآن 33 بار آمده است. 3-اثم، به معنای سستی و کندی و واماندن و محروم شدن از پاداش ها است زیرا در حقیقت گنهکار یک فرد وامانده است و مبادا خود را زرنگ پندارد؛ این واژه در قرآن 48 بار آمده است. 4-سیئه، به معنی کار قبیح و زشت است که موجب اندوه و نکبت گردد، در برابر «حسنه» که به معنی سعادت و خوشبختی است؛ این واژه 165 بار در قرآن آمده است. کلمه «سوء» از همین واژه گرفته شده که 44 بار در قرآن آمده است. 5-جُرم، در اصل به معنی جدا شدن میوه از درخت و یا به معنی پست است، جریمه و جرایم از همین ماده می باشد، جرم عملی است که انسان را از حقیقت، سعادت، تکامل و هدف جدا می سازد؛ این واژه 61 بار در قرآن آمده است. 6-حرام، به معنی ممنوع است، چنانکه لباس احرام لباسی است که انسان در حج و عمره می پوشد و از یکسری کارها ممنوع می شود. و ماه حرام ماهی است که جنگ در آن ممنوع می باشد و مسجد الحرام یعنی مسجدی که دارای حرمت و احترام خاصی بوده، و ورود مشرکین به آن ممنوع است؛ این واژه حدود 75 بار در قرآن آمده است. 7-خطیئه، غالباً به معنی گناه غیر عمدی است. و گاهی در معنی گناه بزرگ نیز استعمال شده است، چنانکه آیه 81 سوره بقره و 37 سوره الحاقه بر این مطلب گواه می باشد. این واژه در اصل حالتی است که برای انسان بر اثر گناه پدیدمی آید و او را از طریق نجات، قطع می کند، و راه نفوذ انوار هدایت به قلب انسان را می بندد. این واژه 22 بار در قرآن آمده است. 8-فسق، در اصل به معنی خروج هسته خرما از پوست خود می باشد، و بیانگر خروج گنهکار از مدار اطاعت و بندگی خدا است که او با گناه خود حریم و حصار فرمان الهی را شکسته و در نتیجه بدون قلعه و حفاظ مانده است؛ این واژه 53 بار در قرآن آمده است. 9-فساد، به معنی خروج از حدّ اعتدال است که نتیجه اش تباهی و به هدر رفتن استعدادها است؛ این واژه 50 بار در قرآن آمده است. 10-فجور، به معنی دریدگی و پاره شدن پرده ی حیا و آبرو و دین است که باعث رسوایی می گردد؛ و 6 بار در قرآن آمده است. 11-منکر، در اصل از انکار به معنی نا آشنا است، چرا که گناه با فطرت و عقل سالم، هماهنگ و مانوس نیست، و عقل و فطرت سالم، آن را زشت و بیگانه می شمرد؛ این کلمه 16 بار در قرآن آمده و بیشتر در عنوان نهی از منکر، طرح شده است. 12-فاحشه، به سخن و کاری که در زشتی آن تردیدی نیست، فاحشه گویند. در مواردی به معنی کار بسیار زشت و ننگین و نفرت آور به کار می رود؛ این واژه 24 بار در قرآن آمده است. 13-خبث، به هر امر زشت و ناپسند، خبیث گویند در مقابل «طیّب» به معنای پاک و دل پسند. این واژه در 16 مورد از قرآن بکار رفته است. 14-شرّ، به معنی هر زشتی است که نوع مردم از آن نفرت دارند، و بر عکس، واژه ی «خیر» به معنی کاری است که نوع مردم آن را دوست دارند، این واژه غالباً درمورد بلاها و گرفتاری ها استعمال می شود، ولی گاهی نیز در مورد گناه به کار می رود، چنانکه در آیه 8 سوره زلزال به معنی گناه به کار رفته است. 15-لمم، (بر وزن قلم) به معنی نزدیک شدن به گناه وبه معنی اشیای اندک است و در گناهان صغیره بکار می رود. و در قرآن یکبار آمده است. 16-وزر، به معنی سنگینی است، و بیشتر در مورد حمل گناه دیگران به کار می رود، «وزیر» کسی است که کار سنگینی از حکومت را به دوش خواهد کشید، این واژه در قرآن 26 بار آمده است. گاهی در قرآن واژه «ثقل» نیز که به معنی سنگینی است در مورد گناه به کار رفته است، چنانچه آیه 13 سوره عنکبوت به این مطلب دلالت دارد. 17- حنث، (بر وزن جنس) در اصل به معنی تمایل به باطل و بازخواست آمده است و بیشتر در مورد گناه پیمان شکنی و تخلف، بعد از تعهد، آمده است. این واژه دوبار در قرآن آمده است. این واژه های هفده گانه هر کدام بیانگر بخشی از آثار شوم گناه و حاکی از گوناگونی گناه می باشند، و هر یک با پیام مخصوص و هشدار ویژه ای، انسان ها را از ارتکاب گناه برحذر می دارند. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔴 (قسمت چهارم ) 👈راه دیگر برای شناخت گناه 🔸در قرآن هیجده گروه بخاطر گناهان مختلف، مورد لعن قرار گرفته اند؛ «لعن» در اصل به معنی طرد و دور ساختن از رحمت، آمیخته با خشم و غضب است، با اینکه رحمت خداوند شامل همه چیز می شود؛ وَ رَحمَتی وَسعَت کُلّ شَیی و رحمت من بر هر چیزی گسترده است. اعراف / 152. ▪️ولی انسان بخاطر سوء انتخاب خود به جایی می رسد که همچون توپ دربسته در اقیانوس رحمت الهی قرار دارد اما ذره ای آب رحمت را به درون نمی پذیرد. 🔴لعنت شدگان در قرآن گناه شناسی » لعنت شدگان در قرآن کافران و مشرکان، یهودیان لجوج، مرتدان، قانون شکنان حیله گر، پیمان شکنان، کتمان کنندگان حق، سردمداران کفر بخاطر فساد در زمین، منافقان چند چهره، آزار دهندگان به رسول خدا صلی الله علیه وآله، ظالمان، قاتلان، ابلیس، تهمت زنندگان به بانوان پاک دامن، مخالفان رهبران راستین، شایعه سازان دروغ پرداز، ناپاک دلان و دروغ گویان. 🔴لعنت شدگان در روایات گناه شناسی » لعنت شدگان در روایات کسی که بر کتاب آسمانی دست برده و مطلبی اضافه کند. کسی که مقدرات الهی را نپذیرد. کسی که به خاندان پیامبر صلی الله علیه وآله بی احترامی کند. کسی که سهم رزمندگان را به خود اختصاص دهد. وسائل الشیعه، ج 11 ص 271. 🔸کسی که مردم را به کار خیر دعوت می کند ولی خودش تارک آن است، یا دیگران را از گناه و عذاب باز می دارد، ولی خود مرتکب آن می شود. نهج البلاغه، خطبه 129. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔴 (قسمت پنجم ) 👈اقسام گناهان 🔸علمای اسلام از قدیم گناهان را بر دو گونه تقسیم نموده اند: 1️⃣گناهان کبیره (بزرگ) 2️⃣گناهان صغیره (کوچک) 🔹 این تقسیم بندی از قرآن و روایات سرچشمه گرفته است؛ در قرآن چنین می خوانیم: ان تجتنبوا کبائر ماتنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم و ندخلکم مدخلا کریماً. «اگر از گناهان کبیره ای که از آن نهی شده اید، اجتناب کنید، گناهان کوچک شما را می پوشانیم وشما را در جایگاه خوبی وارد می سازیم.(1) 🔸و در جای دیگر آمده است: «و وضعَ الکِتاب فَتریَ الُمجرمینَ مُشفِقینَ ممّا فیهِ و یقُولونَ یا ویلتنا ما لِهذا الکِتاب لایُغادِر صغیرة وَلا کَبیرةً الا اَحصاها «و کتاب (نامه اعمال) در آنجا گذارده شود، گنهکاران را می بینی که از آنچه در آن است، ترسان و هراسناکند، و می گویند: ای وای بر ما، این چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی نیست، مگر اینکه آن را شماره کرده است؟(2) 🔸و در آیه ای دیگر می خوانیم: «الّذین یَجتَنبون کبائِرَ الاِثم و الفَواحش الاّ اللَمَم انّ ربّک واسعُ المَغفرة «(نیکوکاران) کسانی هستند که از گناهان بزرگ و زشتی ها، جز گناهان کوچک پرهیز می کنند، بی گمان آمرزش پروردگارت وسیع است(3) 🔸 و درباره ی بهشتیان می خوانیم: «و الَّذینَ یَجتَنِبُون کبائِر الاِثمِ و الْفَواحِش مواهب آخرت، جاودانه است برای) آنانکه از گناهان بزرگ و کارهای زشت پرهیز می کنند..(4) 🔸و درباره ی مغفرت الهی می خوانیم: «انّ اللهّ لایَغفر اَن یُشرکَ به و یَغفِر ما دونَ ذلک لِمن یشآء و من یُشرک بِاللّه فَقد اِفتَری اِثماً عَظیماً «خداوند (هرگز) شرک را نمی بخشد و پایین تر از آن را برای هرکس بخواهد (و شایستگی داشته باشد) می بخشد و آن کس که برای خدا شریکی قایل گردد، گناه بزرگی انجام داده است(5) ▪️ از این آیات به روشنی استفاده می شود، که گناهان، دو گونه اند: کبیره و صغیره و همچنین استفاده می شود بعضی از گناهان، بدون توبه حقیقی بخشودنی نیست، ولی بعضی از آنها بخشودنی است. ********* پی نوشت 1- سوره نساء آیه 31. 2- سوره کهف آیه 49. 3- سوره نجم آیه 32. 4- سوره شوری آیه 37. 5- سوره نساء آیه 48. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔴 (قسمت ششم ) 👈 معیار شناخت گناهان کبیره از صغیره در اینکه معیار در شناخت گناهان کبیره از صغیره چیست، بین علما، گفتگو و اختلاف فراوان شده، که در مجموع 5 معیار را بیان کرده اند: 1- هر گناهی که خداوند در قرآن، برای آن وعده عذاب داده باشد. 2- هر گناهی که شارع مقدس، برای آن حد تعیین کرده، مانند شرابخواری یا زنا و دزدی و مانند آن که تازیانه و کشتن و سنگسار از حدود آنها است و در قرآن به آن هشدار داده است. 3- هر گناهی که بیانگر بی اعتنایی به دین است. 4- هر گناهی که حرمت و بزرگ بودنش با دلیل قاطع ثابت شده است. 5- هر گناهی که در قرآن و سنّت، انجام دهنده آن، شدیداً تهدید شده است 📚کافی مترجم، ج 3 ص 392. در مورد شماره گناهان کبیره، برخی آن را 7 عدد و برخی 10 و برخی 20 و بعضی 34 و بعضی 40 عدد و بیشتر، ذکر نموده اند. باید توجه داشت که این تفاوت از آیات و روایات مختلف، اقتباس و جمع آوری شده و بخاطر آن است که همه گناهان کبیره نیز یکسان نیستند. سپس می گویند: گناهان کبیره، بسیار است، بعضی از آنها عبارتند از: 1- نا امیدی از رحمت خدا. 2- ایمن شدن از مکر خدا. 3- دروغ بستن به خدا یا رسول خدا صلی الله علیه وآله و یا اوصیای پیامبرعلیهم السلام 4- کشتن نا بجا. 5- عقوق پدر ومادر. 6- خوردن مال یتیم از روی ظلم. 7- نسبت زنا به زن با عفت. 8- فرار از جبهه جنگ با دشمن. 9- قطع رحم. 10- سحر و جادو. 11- زنا. 12- لواط. 13- دزدی. 14- سوگند دروغ. 15- کتمان گواهی. (در آنجا که گواهی دادن واجب است) 16- گواهی به دروغ. 17- پیمان شکنی. 18- رفتار بر خلاف وصیّت. 19- شرابخواری. 20- رباخواری. 21- خوردن مال حرام. 22- قمار بازی. 23- خوردن مردار و خون. 24- خوردن گوشت خوک. 25- خوردن گوشت حیوانی که مطابق شرع ذبح نشده است. 26- کم فروشی. 27- تعرّب بعد از هجرت. یعنی انسان به جایی مهاجرت کند که دینش را از دست می دهد. 28- کمک به ستمگر. 29- تکیه بر ظالم. 30- نگهداری حقوق دیگران بدون عذر. 31- دروغگویی. 32- تکبر. 33- اسراف و تبذیر. 34- خیانت. 35- غیبت. 36- سخن چینی. 37- سر گرمی به امور لهو. 38- سبک شمردن فریضه حج. 39- ترک نماز. 40- ندادن زکات. 41- اصرار بر گناهان صغیره. اما شرک به خدا و انکار آنچه را که خداوند دستور داده، و دشمنی با اولیای خدا، از بزرگترین گناهان کبیره می باشد متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔴 (قسمت هفتم ) 👈 یک تقسیم بندی دیگر در مورد گناهان امام علی علیه السلام در گفتاری فرمود: ان الذنوب ثلاثة... فذنب مغفور و ذنب غیر مغفور و ذنب نرجو لصاحبه و نخاف علیه . . . أَمَّا الذَّنْبُ الْمَغْفُورُ فَعَبْدٌ عَاقَبَهُ اللَّهُ عَلَى ذَنْبِهِ فِي الدُّنْيَا، فَاللَّهُ أَحْلَمُ وَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُعَاقِبَ عَبْدَهُ مَرَّتَيْنِ. وَ أَمَّا الذَّنْبُ الَّذِي لَا يُغْفَرُ، فَمَظَالِمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ، إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِذَا بَرَزَ لِخَلْقِهِ أَقْسَمَ قَسَماً عَلَى نَفْسِهِ، فَقَالَ: وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا يَجُوزُنِي ظُلْمُ ظَالِمٍ وَ لَوْ كَفٌّ بِكَفٍّ، وَ لَوْ مَسْحَةٌ بِكَفٍّ، وَ لَوْ نَطْحَةٌ مَا بَيْنَ الْقَرْنَاءِ إِلَى الْجَمَّاءِ، فَيَقْتَصُّ لِلْعِبَادِ بَعْضِهِمْ مِنْ بَعْضٍ حَتَّى لَا تَبْقَى لِأَحَدٍ عَلَى أَحَدٍ مَظْلِمَةٌ، ثُمَّ يَبْعَثُهُمْ لِلْحِسَابِ. وَ أَمَّا الذَّنْبُ الثَّالِثُ، فَذَنْبٌ سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَى خَلْقِهِ وَ رَزَقَهُ التَّوْبَةَ مِنْهُ، فَأَصْبَحَ خَائِفاً مِنْ ذَنْبِهِ رَاجِياً لِرَبِّهِ، فَنَحْنُ لَهُ كَمَا هُوَ لِنَفْسِهِ، نَرْجُو لَهُ الرَّحْمَةَ وَ نَخَافُ عَلَيْهِ الْعَذَابَ" . 🔘گناهان بر سه گونه اند: 1️⃣گناه بخشودنی 2️⃣گناه نابخشودنی 3️⃣گناهی که برای صاحبش، هم امید (بخشش) داریم و هم ترس از کیفر 🔸 سپس فرمود: 🔹ما گناهی که بخشیده است، گناه بنده ای است که خداوند او را در دنیا کیفر می کند و در آخرت کیفر ندارد. در این صورت خداوند حکیم تر و بزرگوارتر از آنست که بنده اش را دو بار کیفر کند. 🔹اما گناهی که نابخشودنی است، حق الناس است یعنی ظلم بندگان نسبت به همدیگر که بدون رضایت مظلوم بخشیده نمی شود. 🔹و اما نوع سوم، گناهی است که خداوند آن را بر بنده اش پوشانده و توبه را نصیب او نموده است، و در نتیجه آن بنده هم از گناهش هراسان است و هم امید به آمرزش پروردگارش دارد، 🔸ما نیز درباره ی چنین بنده ای، هم امیدواریم و هم ترسان. تحریر الوسیله، ج 1 ص 274-275. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
🔷 سوال :چرا برخی نمی توانند حقایق را ببینند و بفهمند؟ ، قرآن به علت آن اشاره کرده است: 👈 قرآن کریم در آیه 42 سوره مائده می فرماید: دو علت انسان را کر و کور می کند هرچند حقیقت مثل خورشید نمایان باشد: 1️⃣سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ کسانی که زیاد دروغ می شنوند مصداق آن در زمان ما کسانی هستند که اخبار خود را از ماهواره ها و تلگرام و اینستاگرام... و سایر رسانه های دشمن می گیرند. کتابی اخیرا" تحت عنوان دروغ بزرگ منتشر شده که نشان میدهد ۵ رسانه منو تو؛ اینترنشنال؛ بی بی سی فارسی؛ ایران فردا؛ و صدای آمریکا در آشوبهای سال ۱۴۰۱ در کمتر ۴۵ روز ۳۸۰۰۰ دروغ به مردم ایران گفته اند. 2️⃣ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ کسانی که با مال حرام شکمشان را پر می کنند. مصادیق آن امروز قیمتهای نجومی روی کالا؛ پور سانت؛ دزدی؛ قاچاق؛ کم کاری؛ نداشتن وجدان کاری؛ رشوه؛ ربا؛ دریافت حق الزحمه های زیاده از حد در مشاغلی مثل صافکاری؛ مکانیکی؛ تاکسی؛ برق؛ گچکاری و دهها شغل دیگر... 🔴 این دو علت در تاریخ تحقق هم پیدا کرده و سابقه عینی دارد: 1️⃣ وقتی در خانه فاطمه زهرا را آتش زدند حضرت هر چه نصیحت کرد اثر نکرد ، آنگاه حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند : « لانکم سماعون للکذب » به این دلیل حقیقت را نمی‌پذیرید چون بسیار دروغ می شنوید لذا روایت دروغ برای شما دلپذیرتر است حتی اگر روایت صحیح برای شما بازگو شود. 2️⃣وقتی در کربلا مردم کوفه و سپاه یزید مقابل امام حسین علیه السلام ایستادند ، حضرت هر چه نصیحت کردند اثر نکرد حضرت فرمود: مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرامِ، فَطَبَعَ اللّهُ عَلى قُلُوبِكُمْ چون شکمهایتان را با مال حرام پر کرده اید نمی توانید حقیقت را ببینید. 🚨مواظب لقمه های حرام و دروغهای شیاطین انسی در زندگی خود باشیم متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
💚السلام علیکم و رحمت الله 💚 ✅یک عالَمه مطالب و داستانهای خواندنی ✅شعر ✅سرود 👈بمناسبت ایام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و حضرت آقا صلوات الله و سلامه علیه در 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3406626836C8d7f688c0d لطفا تشریف بیاورید 👆 💦💦💦💦💦💦💦💦💦 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺