غم دنیا
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین سیما علی امیر المؤمنین
🌙بیان احکام
در غسل باید موهای کوتاهی را که جزء بدن حساب میشود بشوید، و شستن موهای بلند واجب نیست، بلکه اگر آب را طوری به پوست برساند که آنها تر نشود، غسل صحیح است، ولی اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممکن نباشد باید آنها را بشوید که آب به بدن برسد.
🟢مقدمه حدیثی
ایجاد انگیزه
علامه مجلسی در بحارالانوار این حدیث جالب و شنیدنی را روایت میکند؛ «الإمامُ عليٌّ (ع)لَمّا رَأى جابرَ بنَ عبدِ اللّهِ و قد تَنَفَّسَ الصُّعَداءَ» امام على(ع) ديد جابر بن عبد اللّه آه دردناکی كشید.
فرمود : « يا جابرُ ، عَـلی مَ تَنفُّسُكَ ؟ أ عَلَى الدنيا؟!» اى جابر! براى چه آه مى كشى براى دنيا ؟
جابر عرض كرد : آرى .
حضرت فرمود : «يا جابرُ ، مَلاَذُّ الدنيا سَبعةٌ: المأكولُ ، و المَشروبُ ، و المَلبوسُ ، و المَنكوحُ ، و المَركوبُ ، و المَشمومُ ، و المَسموعُ »
اى جابر! لذّتهاى دنيا در هفت چيز است : خوردنى ، آشاميدنى ، پوشيدنى ، آميزشى ، سوار شدنى ، بوييدنى و شنيدنى .
👈«فَألَذُّ المَأكولاتِ العَسَلُ و هو بَصقٌ من ذُبابةٍ »، و لذيذترين خوردنى ها عسل است و آن [شيره گياهى ]آميخته بزاق نوعی مگس باشد .
👈«و أحْلَى المَشروباتِ الماءُ و كَفَى بإباحَتِهِ و سِباحَتِهِ عَلَى وَجهِ الأرضِ» گواراترين آشاميدنى ها آب است ، و همين بس كه نوشيدنش روا و در همه جاى زمين روان است.
👈«و أعلَى المَلبوساتِ الدِّيباجُ و هُوَ مِن لُعابِ دُودَةٍ» و بهترين پوشيدنى ها ابريشم است و آن از آب دهان كرمى باشد.
👈«و أعلَى المَنكوحاتِ النِّساءُ و هو مَبالٌ في مَبالٍ و مِثالٌ لمِثالٍ ، و إنَّما يُرادُ أحسَنُ ما في المرأةِ لِأقبَحِ ما فيها» و برترين همبسترى، همبسترى با زنان است و آن داخل شدن مبالى است در مبالى و نزديك شدن دو عضو همانند است ، و نيكوترين چيزى كه در زن مى جويند (زيبايى او) براى لذّت جويى از زشت ترين عضو او خواسته مى شود.
«و أعلَى المَركوباتِ الخَيلُ و هُو قواتِلُ »، بهترين سوار شدنى ها اسب است و آن كُشنده است.
«و أجَلُّ المَشموماتِ المِسْكُ و هو دَمٌ مِن سُرَّةِ دابّةٍ »، ارزشمندترين بوييدنى ها مُشك است و آن خون ناف حيوانى باشد.
👈«و أجَلُّ المَسموعاتِ الغِناءُ و التَّرنُّمُ و هو إثمٌ ، فما هذِهِ صِفَتُهُ لَم يَتَنَفَّس علَيهِ عاقِلٌ» . و بهترين شنيدنيها غنا و آواز است كه آن هم گناه باشد . پس ، آدم خردمند براى چيزهايى با اين اوصاف، هرگز آه نمى كشد .
جابر بن عبد اللّه مى گويد :« فو اللّهِ ما خَطَرَتِ الدنيا بعدَها على قَلبي» .
به خدا سوگند از آن زمان به بعد هرگز دنيا بر دلم خطور نكرد.
🟢حدیث
امام صادق(ع) فرمود:
مَن تَعَلَّقَ قلبُهُ بالدنيا تَعَلَّقَ قلبُهُ بثلاثِ خصالٍ : هَمٍّ لا يَفنى ، وأمَلٍ لا يُدرَكُ ، ورجاءٍ لا يُنالُ .
هر كه به دنيا دل بندد به سه چيز دل بسته است : اندوه بى پايان و آرزوى دست نيافتنى و اميد نارسيدنى(۲)
🔷بیان موضوع ؛غم دنیا
غم دنیا خوردن و بی طاقتی کردن به خاطر سختی های دنیا در احادیث و علم اخلاق اسلامی مذموم و ناپسند دانسته شده است .
امام صادق(ع) مى فرمايد: «اِصْبِرُوا عَلَى الدُّنْيا فَإنَّما هِىَ ساعَةٌ فَما مَضَى مِنْهُ فَلا تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَ لَا سُرُوراً وَ مَا لَمْ يَجِئْ فَلَا تَدْرِي مَا هُوَ وَ إنَّما هِىَ ساعَتُكَ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا فَاصْبِرْ فِيهَا عَلَى طَاعَةِ اللهِ وَ اصْبِرْ فِيهَا عَلَى مَعْصِيَةِ اللهِ» در برابر امور دنيا صبر و شكيبايى پيشه كنيد، زيرا ساعتى بيش نيست، آنچه گذشته است نه دردى از آن احساس مى كنى نه سرورى و آنچه نيامده است نمى دانى چيست، بنابراين دنيا براى تو همان ساعتى است كه در آن هستى پس در برابر اطاعت خداوند شكيبايى پيشه كن و بر ترك معصيت صبر نما.(۳)
👈این نکته را همین ابتدا روشن کنیم که غم و غصه برای امور اخروی ممدوح و ستوده است پس دعا کنیم که خدایا غم ما را در دین و آخرت مان قرار بده و نه در امور پست دنیوی
🌺شعر
یا رب غم آنچه غیر تو در دل ماست
بردار که بیحاصلی از حاصل ماست
الحمد که چون تو رهنمایی داریم
کز گمشدگانیم که غم منزل ماست
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴عوامل بوجود آورنده غم دنیایی
🔺 دلبستگی به دنیا
علاقه شدید و دلبستگی به امور دنیوی در واقع دلبستگی به امور فانی و زودگذر است و وقتی انسان چیزی را که به آن علاقه دارد، از دست بدهد دچار حزن و اندوه میشود.
➖امام على (ع) مى فرمايد:
« وَ مَنِ اسْتَشْعَرَ الشَّعَفَ بِها مَلَاتْ ضَميرَهُ أَشْجاناً لَهُنَّ رَقْصٌ عَلى سُوَيْداءِ قَلْبِهِ هَمٌّ يَشْغَلُهُ وَ غَمٌّ يَحْزُنُهُ كَذلِكَ حَتَّى يُؤْخَذَ بِكَظَمِهِ فَيُلْقى بِالْفَضاءِ مُنْقَطِعاً ابْهَراهُ ». و آن كه عشقش را به دل گيرد خاطرش را از اندوه ها پر كند كه براى آن اندوه ها در سويداى قلبش خلجان است، اندوهى مشغولش دارد، و غمى محزونش كند، چنين است تا نفس گلوگيرش شود و او را به بيابان اندازند در حالى كه رگ هاى حياتش قطع شده (۴)
➖امام صادق (ع) در مواعظ خويش مى فرمايد:
الرَّغْبَةُ فِى الدُّنْيا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الزُّهْدُ فى الدُّنْيا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ» دنياخواهى، غم و اندوه مى آورد و پشت كردن به دنيا مايه آسايش جان و تن است.(۵)
➖خداوند در قرآن می فرماید: «زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِینَ وَ الْقَناطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ...؛ محبّت امور مادّی از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و... در نظر مردم زینت داده شده است!».[ آل عمران/۱۴]
این تعبیرات و تعبیرات مشابه آن نشان می دهد که حتّی زینت بودن این امور، جنبه ی پنداری و خیالی دارد و گرفتاران آنها در واقع گرفتار خیال و پندار خویشند پس متوجه باشیم که غصه به امور دنیا ، غصه به امور موهوم خیالی است.
🔺 چشم داشتن به ثروت دیگران
در حدیثى از پیامبر(ص) مى خوانیم: «مَنْ رَمى بِبَصَرِهِ ما فِى یَدَىْ غَیْرِهِ کَثُرَ هَمُّهُ وَ لَمْ یَشْفِ غَیْضُهُ»؛ (کسى که چشم خود را به آنچه در دست دیگران است بدوزد، همیشه اندوهگین و غمناک خواهد بود، و هرگز آتش خشم در دل او فرو نمى نشیند.(۶)
زیرا این فرد یکسره در حال مقایسه خود و دیگران است و از کم و کاستیهای زندگی خود غمگین و ناراحت است.
🔺مال و ثروت
برخلاف گمان بسيارى از مردم كه مال اندوختن را عامل خوشى و شادى و افتخار مى دانند، ثروت مادّى، از كانون هاى غصّه ساز بشر است و در حقيقت سرچشمه اندوه ها و ناله هاست و بيشتر مردم ثروتمند از زيادى مال در دام خطر و حادثه قرار مى گيرند. ولى نبايد براى آنچه از دنياست تأسّف خورد.
➕ پیامبر(ص) می فرماید:«مَن كَثُرَ مالُهُ كَثُرَ هَمُّهُ ، ومَن كَثُرَ هَمُّهُ افتَرَقَ قَلبُهُ في أودِيَةٍ شَتّى ، فَلَم يُبالِ اللّهَ عز و جل أيَّها سَلَكَ ؛ ومَن كانَ هَمُّهُ هَمّا واحِدا كَفاهُ اللّهُ عز و جل هُمومَ الدُّنيا». هر كه مالش افزون گردد ، اندوهش بسيار شود ؛ و هر كه اندوهش بسيار گردد ، دلش در وادى هاى گوناگون افتد و از خدا پروا نكند كه در كدام وادى رود . و آن كه تنها يك دلمشغولى داشته باشد ، خدا از اندوه هاى دنيا رهايش فرمايد .(۷)
🔺 غم روزی
انسان در حالى كه مى داند خداوند منّان روزى دهنده همه موجودات است و براى هر آفريده اى به تناسب وجودش روزى مناسب قرار داده است. ولى باز در كمبود رزق و روزى و قسمت ها اندوهناك است. و به اصطلاح، غم روزى مى خورد.
حضرت على (ع) فرمود:
«الرِّزْقُ رِزْقانِ: رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ، فَانْ لَمْ تَأْتِهِ اتاكَ، فَلاتَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلى هَمِّ يَوْمِكَ، كَفاكَ كُلُّ يَوْمٍ ما فيهِ فَانْ تَكُنْ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَانَّ اللَّهَ تَعالى سَيُؤتيكَ فى كُلِّ غَدٍ جَديدٍ ما قَسَمَ لَكَ وَ انْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَما تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فيما لَيْسَ لَكَ» روزى دو نوع است: آنكه تو آن را مى طلبى، و آن كه تو را مى جويد، كه اگر دنبالش نروى به دنبالت مى آيد، بنابراين اندوه سال خود را بر اندوه روز خويش بار مكن، كه روزى هر روز تو را كفايت مى كند، اگر سال از عمر تو باشد خداوند متعال در هر روز جديد آنچه نصيب تو نموده به تو مى رساند، واگر سال از عمرت نباشد، پس چه اندوهى مى خورى بر چيزى كه از آنِ تو نيست؟!(۸)
🌺شعر
غم روزی مخور بر هم مزن اوراق دفتر را
که قبل از طفل یزدان پر کند پستان مادر را
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🟩عوامل نابود کننده حزن مذموم
🟢دوستی با خداوند
ارتباط و پيوند قلبى پيوسته با خداوند و دوستى با حق و ياد او، اطمينان دل و آرامش نفس مى آورد و تمامى اضطراب ها و نگرانى ها را از وجود انسان برمى دارد و مردان بزرگ، داراى روحى بلند و قلبى آرام و زندگى خود را همراه با امنيّت و افتخار سپرى مى كنند كه خداوند درباره آنان مى فرمايد: أَلَآ إِنَّ أَوْلِيَآءَ اللَّهِ لَاخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَاهُمْ يَحْزَنُونَ» آگاه باشيد! يقيناً دوستان خدا نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى شوند.
إِنَّ الَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقمُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَاهُمْ يَحْزَنُونَ»بى ترديد كسانى كه گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در ميدان عمل بر اين حقيقت ] استقامت ورزيدند، نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى شوند.
🟢 یقین
هر چه نور يقين در دل انسان افزايش يابد، افق ديد و شهود او كامل تر و از سلامت و صحّت بيشترى بهره مند مى گردد.
امام على(ع) در وصيّت خويش به فرزندش امام حسن (ع) مى فرمايد:
«نِعْمَ طارِدُ الْهُمُومِ الْيَقِينُ» يقين، چه نيكو غم زدايى است.(۹)
حضرت سجّاد(ع)مى فرمايد:
الرِّضَا بِمَكْرُوهِ القَضاءِ أَرْفَعُ دَرَجاتِ الْيَقِينِ» راضى بودن به تقديرات ناخوشايند، از بالاترين مرتبه هاى باور است.(۱۰)
🟢 اعتقاد به قضا و قدر الهی
شخص معتقد به قضا و قدر الهی هر آنچه را که خدا بر او مقدر کند، خیر میداند. پس محزون نیست.
چنانچه امام صادق (ع) در مواعظ خويش مى فرمايد:«إِنْ كانَ كُلُّ شَىْ ءٍ بِقَضاءٍ وَ قَدَرٍ فَالْحُزْنُ لِماذا؟» اگر همه چيز به حكم و تقدير است، پس اندوه براى چه؟(۱۱)
🟢زهد و بی اعتنایی به دنیا
خداوند كريم مى فرمايد:
«لّكَيْلَا تَأْسَوْاْ عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُواْ بِمَآ ءَاتَاكُمْ وَ اللَّهُ لَايُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» تا [با يقين به اينكه هر گزند و آسيبى و هر عطا و منعى فقط به اراده خداست و شما را در آن اختيارى نيست ] بر آنچه از دست شما رفت، تأسف نخوريد، و بر آنچه به شما عطا كرده است، شادمان و دلخوش نشويد، و خدا هيچ گردنكش خودستا را [كه به نعمت ها مغرور شده است ] دوست ندارد.
🟢ذکر الهی و استغفار
پيامبر(ص) مى فرمايد:
مَنْ أَكْثَرَ الْاسْتِغْفارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقُهُ مِنْ حَيثُ لايَحْتَسِبُ.
هر كه زياد استغفار كند خداوند گره غم هاى او را بگشايد و از هر تنگنايى بيرونش برد و از جايى كه گمان نمى برد روزيش رساند.(۱۲)
و نيز خطاب به امام على علي فرمود:
يا عَلِىُّ! أَمانٌ لِأُمَّتى مِنَ الْهَمِّ: لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الَّا بِاللَّهِ. لا مَلْجَأَ وَ لا مَنْجَى مِنَ اللَّهِ الَّا إِلَيْهِ»
اى على! ذكر لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الَّا بِاللَّهِ امان امّت من از غم و اندوه است(۱۳)
🟢توجه به آیات و احادیث در ماهیت دنیا
پیامبر اعظم(ص) در یکی از دعاهای خود می فرماید: اللهم ارنی الاشیاء کما هی خدایا اشیاء و مخلوقات خود را آنچنان که هست به من نشان بده، یعنی نگاه واقع بینی و حقیقت بینی زیرساخت برخورداری از قضاوت صحیح و جهان بینی صحیح است که در نهایت واکنشی معقول و انسانی و الهی را به همراه دارد.
یکی از عواملی که باعث میشود انسان در مورد دنیا دچار اشتباه نشود و دچار غم دنیا نشود به دست آوردن شناخت صحیح نسبت به دنیا ات استفاده از آیات و احادیث است؛
امیرالمومنین علی(ع) در بیانات گوناگون، به تقابل محبت دنیا و سعادت آخرت اشاره کرده و همه مردم را به دنیاگریزی و آخرت طلبی ترغیب نموده صلاح الآخره رفض الدنیا؛ صلاح آخرت در ترک علاقه به دنیاست و اخسر الناس من رضی الدنیا عوضا عن الآخره؛ زیانکارترین مردم کسی است که به جای آخرت به دنیا راضی و خشنود گشته است
➕از امیرالمومنین علی (ع) روایت شده «إنَّ السُّعَداءَ بِالدُّنيا غَدا هُمُ الهارِبونَ مِنهَا اليَومَ» براستی که نیکبختان دنیا در فردای قیامت همان کسانی هستند که امروز از آن گریزانند.(۱۴)
➕امیرالمومنین علی(ع) میفرماید:« أعظَمُ المَصائبِ و الشَّقاءِ الوَلَهُ بِالدُّنيا»بزرگترین مصیبتها و بدبختیها، شیفتگی به دنیاست
➕علی(ع) می فرماید دنیا دو روز است: «الدهرُ يَومانِ : فيَومٌ لَكَ و يَومٌ علَيكَ ، فإذا كانَ لكَ فلا تَبطَرْ ، و إذا كانَ عَليكَ فلا تَحزَنْ ، فَبِكِلَيهِما سَتُختَبَرُ». روزگار دو روز است ؛ روزى به كام تو و روزى به زيان تو . چون به كام تو بود، سرمست مشو و چون به زيان تو بود، غمناك مباش ؛ زيرا هر دو مايه آزمايش توست.(۱۵)
🌺شعر
پیش صاحب نظران ملک سلیمان باد است
بلکه آن است سلیمان که ز ملک آزاد است
اینکه گویند که بر آب نهاده است جهان
مشنو ای خواجه که بنیاد جهان بر باد است.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
روزی کسی با حالی پریشان خدمت امام صادق(ع) رسید و از سختی زندگی خود شکایت کرد. حضرت، زندان کوفه را به یاد وی آورد و فرمود: زندان کوفه چگونه است؟ آن مرد گفت: جایی تنگ و بدبو است که افراد در آن جا در بدترین شرایط به سر می برند. حضرت فرمود: تو نیز در زندان دنیا به سر می بری، با وجود این می خواهی در آسایش و خوشی باشی؛ مگر نمی دانی که دنیا زندان مومن است.(۱۶)
👈 حضرت با ترسیم چهره واقعی دنیا برای وی، بار غم و اندوهش را کاستند و به او نیرویی تازه بخشیدند.
💠داستان
روزی حضرت سلیمان (ع) با شکوه پادشاهی عبور میکرد؛ در حالی که پرندگان بر سرش سایه افکنده بودند و جن و انس در اطرافش با کمال ادب و احترام عبور مینمودند. در مسیر راه دید عابدی در گوشهای مشغول عبادت خداست. آن عابد هنگامی که موکب پر شکوه سلیمان را دید، به پیش آمد و گفت: «ای پسر داوود! به راستی خداوند سلطنت و امکانات عظیمی در اختیارات نهاده است!».
حضرت سلیمان که هرگز به جاه و مقام دل نبسته و مقامات ظاهری او را مغرور ننموده بود، به عابد چنین فرمود:«لِتَسْبِیحَةٌ فِی صَحِیفَةِ مُؤْمِنٍ خَیرٌ مِمّا اُعْطِی لِاِبْنِ داوْدَ، فَاِنَّ ما اُعْطِی ابْنُ داوُدَ یذْهَبُ وَ التَّسبیحُ تَبْقِی؛ ثواب یک تسبیح خالص در نامة عمل مؤمن، از همة آنچه خداوند به سلیمان داده بیشتر است؛ زیرا ثواب آن تسبیح، در نامة عمل باقی میماند؛ ولی سلطنت سلیمان (ع) از بین میرود».(۱۷)
💠داستان
مردي از پيروان پيامبر اسلام(ص) به نام سعد، بسيار مستمند بود و از اصحاب صفّه محسوب ميشد. و تمام نمازهايش را پشت سر پيامبر ميخواند. پيامبر از فقر سعد ناراحت بود، روزي به او وعده داد اگر مالي به دستم بيايد، تو را بينياز ميكنم. مدّتي گذشت و بر حسب اتفاق، چيزي به دست نيامد و افسردگي پيامبر بر وضع مادي سعد، بيشتر شد. در اين هنگام جبرييل نازل شد و دو درهم با خود آورد و عرض كرد: خداوند ميفرمايد: ما از اندوه تو، به واسطه فقر سعد آگاهيم، اگر ميخواهي از اين حال خارج شود، اين دو درهم را به او بده و بگو خريد و فروش كند. پيامبر دو درهم را گرفت. وقتي براي نماز ظهر از منزل خارج شد، سعد را مشاهده كرد كه به انتظار ايشان بر در يكي از حجرههاي مسجد ايستاده است. فرمود: ميتواني تجارت كني؟ عرض كرد: سوگند به خدا كه سرمايه ندارم! پيامبر آن دو درهم را به او داد و فرمود: سرمايه خود كن و به خريد و فروش مشغول شو. سعد پول را گرفت و براي انجام نماز به مسجد رفت و بعد از نماز ظهر و عصر، به طلب روزي مشغول شد. خداوند بركتي به او داد كه هر چه را به يك درهم ميخريد دو درهم ميفروخت. كمكم وضع مالي او خوب شد؛ به طوري كه بر در مسجد، دكاني گرفت و كالاي خود را آنجا ميفروخت. وقتي تجارتش بالا گرفت، كارش از نظر عبادي به جايي رسيد كه حتي وقتي بلال اذان ميگفت، او خود را براي نماز آماده نميكرد. پيامبر به وي فرمود: سعد! دنيا تو را مشغول كرده و از نماز باز داشته است. او ميگفت: اگر اموال خود را بگذارم ضايع ميشود، ميخواهم پول جنسي را كه فروختهام دريافت كنم و پول كالايي را كه پيش از اين خريدهام بپردازم. پيامبر(ص) از مشاهده اشتغال سعد به ثروت و باز ماندنش از بندگي، افسرده شد. جبرييل نازل شد و عرض كرد: خداوند ميفرمايد: از افسردگي تو اطلاع يافتيم، كدام حال را براي سعد ميپسندي؟ پيامبر(ص) گفت: حال قبلي برايش بهتر است. جبرييل گفت: آري! علاقه به دنيا انسان را از ياد آخرت غافل ميكند، حال دو درهمي را كه به او دادي از او پس بگير. پيامبر به سعد فرمود: دو درهمي كه به تو دادهام برنميگرداني؟ عرض كرد: اگر به جاي آن، دويست درهم، بخواهيد ميدهم. فرمود: نه، همان دو درهم را بده. سعد پول را تقديم كرد و چيزي نگذشت كه وضع مالي او به حال اول برگشت.(۱۸)
👈لغت
اَصْحاب صُفّه گروهی از یاران پیامبر اسلام(ص) که پس از هجرت به مدینه در قسمت شمالی مسجد النبی سکنی گزیدند و به سبب از دستدادن و یا رهاکردن خانه، دارایی و جایگاه خود در قبایل، با پذیرش فقر و تنگدستی، به عبادت و تعلیم و تعلم و شرکت در جهاد روی آوردند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحار الأنوار ، ج۷۸،ص۱۱.
۲.الكافي،ج۲،ص۳۲۰.
۳.الکافی،ج۲،ص۴۵۴
۴.نهج البلاغه فيض الاسلام ،ج۶ ،ص۱۲۵۷.
۵.تحف العقول،ص۳۵۸.
۶.همان،ص۵۱.
۷.توسعه اقتصادی،ج۲،ص۹۵۸.
۸.نهج البلاغه، حکمت ۳۷۹.
۹.بحار الأنوار ،ج۷۷،ص۲۱۱.
۱۰.الكافي ،ج۲،ص۱۲۸
۱۱.امالي صدوق،ص۵۶.
۱۲.نهج الفصاحه، ح۲۹۴۱.
۱۳.مكارم الأخلاق ،ج۲،ص۳۳۴.
۱۴.نهج البلاغة ، خطبه ۲۲۳
۱۵.تحف العقول ،ص۲۰۷.
۱۶.الکافی، ج۲، ص۲۵۰.
۱۷. المحجة البیضاء، ج۵، ص۳۵۵.
۱۸.الکافی،ج ۵، ص۳۱۲.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۵۲)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۵۲؛ رَضِیاً
یکی از ویژگیهایی موکد مومن منتظر رضایتمندی او نسبت به اراده الهی است.
گروهی به هر چیز و هر کس خرده می گیرند؛ از خود و مردم و خدا و هستی ناراضی اند؛ همیشه طلبکارانه نگاه می کنند و داشته های خود را نمی بینند. اینان از یک «رنج درونی» در عذابند و همیشه احساس می کنند که در حق آنان جفا شده است.
عده ای هم «جایگاه» خود را در هستی می شناسند؛ به حکمت خدا معتقدند؛ تقدیر الهی را می پذیرند و برای خود در عالم، از نعمت و ثروت و روزی، سهمی خاص قائلند و خدا را مدبّری حکیم می شناسند و به حساب های پشت پرده و صلاح دیدهای الهی باور دارند. از این رو، «راضی» اند و حالتِ اطمینان و آرامش و سکونی که دارند، رضاست.
مومن منتظر از این روحیه برخوردارند
🌺شعر
یکی درد و یکی درمان پسندد
یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آن چه را جانان پسند
🟢حدیث قدسی
در حدیث قدسی آمده است: «مَنْ لَم یَرض بقضائی و لم یُؤمِن بِقَدَری، فَلْیَلتَمِسْ اِلهاً غیری» هر کس به قضای من راضی نیست و به تقدیر من ایمان ندارد، پس در پی خدایی دیگر غیر از من باشد».(۲)
🟢بهشتی برای مومن راضی
موضوع «رضا» نیز مثل محبت، دو جانبه است؛ رضای بنده از خدا و رضای خدا از بنده و هر دو رضا، نشانة کمال ایمان و صلاحِ عمل و صحت رفتار است.
یکی از مهم ترین پاداش های الهی به عمل بندگان، «رضوان» است که خداوند آن را از باغ و بوستان های بهشتی و نهرهای جاری و قصرهای آن، برتر و بزرگ تر می داند؛ «و رضوان من الله اکبر»
➖اهميت صفت رضا به حدّى است كه در روايت از پيامبر اكرم (ص) آمده كه در روز قيامت خداوند بالهايى به طائفهاى از امت من مىدهد كه با آنها از قبرهايشان به سوى بهشت پرواز مىكنند و به نحو دلخواه از نعمتهاى بهشتى استفاده مىنمايند.
🔶راههای کسب مقام رضا
براى تحصیل رضا چند امر قابل توجه است:
➖ تداوم در ذکر خدا در قلب
➖ تفکر در عجائب خلقت و حکمت هاى تعبیه شده در مخلوقات
➖مواظبت بر طاعات و عبادات
➖کم نمودن علائق دنیوى و علائق نفسانى
➖تأمل مهربانى مادر به فرزند جلوه بسیار کوچکى از عشق و محبت خداوند به مخلوقات است پس چنین خالقى هر چه کند بایستی مورد پذیرش قرار گیرد.
➖ تأمل در اینکه از ناراضی بودن او هیچ نظام الهى تغییر نخواهد کرد، چه راضى باشد چه ناراضى، تقدیر الهى خواهد آمد، لکن وجود رضایت موجب کسب ثواب و نارضایتى عامل تحصیل عقاب خواهد بود.
➖ طالب مرتبه رضا، باید در آیات و اخبارى که در رفعت مرتبه اهل بلا همچون حضرت ایوب(ع) رسیده نظر کند و احادیث اجر و ثواب بر مصیبت را مطالعه کند و بداند هر گنجى بعد از رنجى و هر راحتى بعد از محنتى و هر اجرى بعد از بلایى و هر ثوابى بعد از مصیبتى است.
🔶 صبر و رضایت مندی منتظران
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ای کسانی که ایمان آوردهاید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید!
➖امام باقر (ع) در تفسیر آیه فوق فرمودند:«إِصْبِرُوا عَلَی أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صَابِرُوا عَدُوَّکُمْ وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر (ع).»
بر انجام واجبات صبر کنید و در مقابل دشمنانتان پایدار باشید و از امام منتظر (عج) دفاع کنید.(۳)
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.توحید، صدوق، ص۳۷۱.
۳.بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۹.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
جهاد با نفس (۵۲)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله۵۲ که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
حضرت امام صادق(ع)فرمود:.
«اَلْمُؤْمِنُ حَلِيمٌ لاَ يَجْهَلُ وَ إِنْ جُهِلَ عَلَيْهِ يَحْلُمُ وَ لاَ يَظْلِمُ وَ إِنْ ظُلِمَ غَفَرَ وَ لاَ يَبْخَلُ وَ إِنْ بُخِلَ عَلَيْهِ صَبَرَ» .
مؤمن بردبارى است كه جهل نمىورزد ، و اگر بر او جهل ورزند بردبارى نشان مى دهد و ستم نمى كند ، و اگر بر او ستم شود گذشت مى كند و بخل نمىورزد ، و اگر بر او بخل ورزند شكيبايى پيشه مى كند .
👌نکته ای در واژه حلم و جهل
برخی لغت شناسان نکته جالبی را در مورد حلم و جهل تذکر داده اند؛
پیش از اسلام جهل مخالف حلم بوده نه علم.با این توضیح که واژه جهل که در صدر اسلام به کار میرفت ناظر به نوع رفتار عرب پیش از اسلام و الگوی مشخص رفتار انسانی است که نمیتواند بر نفس خود مسلط شود و با اندک تحریکی برانگیخته میشود و بیآنکه به پیامد عمل خود بیندیشد، اقدام میکند، نقطه مقابل این جهل، حلم است به معنای مهار و خاموشکردن چنین حالتی.(۲)
🟢کلام انگیزشی پیامبر
پيامبر اكرم(ص) در حديث جالبى می فرمایند: «اِنَّ المُؤمِنَ ليُدْرِكَ بِالْحِلْمِ وَ اللّينَ دَرَجَةَ الْعابِدِ الْمُتَهَجِّدِ».
شخص مؤمن با حلم و نرمش به مقام عبادت كننده شب زنده دار مى رسد). اين تعبير به خوبى نشان مى دهد كه حلم و بردبارى از عبادات مهم در پيشگاه پروردگار است.
💠داستان
شخصی به محضر رسول خدا(ص)آمد و عرض کرد: من به افراد بستگانم نیکی می کنم ولی آنها به من بدی می کنند. من صله رحم به جا می آورم، ولی آنهاقطع رحم می نمایند پیامبر(ص)آیه «وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ» راخواند و به او دستورر داد تا با حلم و تحمل و استقامت، بدی رابا نیکی جواب دهد. آن شخص اشعاری پیرامون حلم و نرمش و برخوردنیک با مردم خواند. پیامبر(ص)اشعار اورا ستود و فرمود: بعضی از شعرها حکمت، و بعضی از بیان ها همچون سحر اثر بخش است.
💠داستان
مالک اشتر شاگرد قهرمان علی(ع)و سردار بی بدیل سپاه آن حضرت، روزی از بازار کوفه می گذشت شخصی در بازار که او رانمی شناخت ته مانده سبزی را به سوی او پرتاب کرد و از تلخ کاری خود خندید. مالک بی آنکه به او چیزی بگوید از آنجا گذشت. یکی از بازاریان به آن مرد سبک سر گفت: این آقا که از اینجا عبورکرد، مالک اشتر سردار بزرگ سپاه علی(ع)بود. آن شخص ترسان و لرزان به دنبال مالک دوید تا از او عذرخواهی کند. دیدکه مالک به مسجد رفت و مشغول نماز شد. آن مرد پس از نماز نزدمالک رفت و به عذر خواهی پرداخت. مالک گفت: «سوگند به خدا من به مسجد نیامدم مگر این که از درگاه خدا برای تو طلب آمرزش کنم، تا خداوند اخلاق تو را اصلاح کند و تو را ببخشد»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۴۷
۲. ایزوتسو
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۵۳)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۵۳؛ شکورا
یکی از ویژگیهایی موکد مومن منتظر شکر و سپاس به درگاه الهی است
🟢 اهمیت شکر
اسلام میخواهد افراد به درجهای از یقین برسند که در هر حالی اعم از آرامش و یا روی آوردن مصائب شکر خدا را بجای آورند. بنظر میرسد که انسانها پس از دریافت نعمت، شکر بجای آورند امّا عارفان و اهل معرفت معتقدند که حتی بلایی که انسان بدان گرفتار میشود جای سپاس دارد و شخصی که به ناراحتی مبتلا شده خداوند را حمد گوید که از میان بلاهای گوناگون به یکی از آنها گرفتار آمده است. علماء درجه شکر را از صبر برتر دانسته و گفتهاند شکر از رضا برخیزد و ریشه صبر در ناپسندی نهفته است.
🌺شعر
فضل خدای را که تواند شمار کرد؟
یا کیست آنکه شکر یکی از هزار کرد؟
الوان نعمتی که نشاید سپاس گفت
اسباب راحتی که نشاید شمار کرد
توحیدگوی او نه بنی آدمند و بس
هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد
شکر کدام فضل به جای آورد کسی؟
حیران بماند هر که درین افتکار کرد
🟢نکته تفسیری
علامه طباطبائی در توضیح آیه «...وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ» میفرماید: و حقیقت شکر اظهار نعمت است. چنانکه حقیقت کفری که مقابل آن است اخفاء نعمت میباشد و اظهار نعمت عبارت از استعمال آن در محلی است پس شکر خدا به این است که انسان نعمت را در محل خودش بکار برده و در موقع استفاده از آن نیز متذکر خدا بوده باشد.(۲)
🔷آثار تربیتی شکر
علامه جعفری میگوید: شکر و سپاس، یکی از عالیترین عوامل سازنده روح انسانی است. آغاز چنین معرفت و عمل، آغاز تکامل انسانی و برقراری یک ارتباط معقول میان او و جهان هستی و همنوعان خویش میباشد.
شکر یعنی فهم این معنا که انسان از خدا طلبکار نیست و با درک فیض بودن عالم هستی و هر آنچه در آن است نشاطی در روح انسان ایجاد می شود که حتی با غوطهور شدن در مصائب و ناگواریهای حیات طبیعی هرگز مختل نمیگردد
💠داستان
در بنیاسرائیل مردی بود که شبی در خواب دید کسی که گفت نصف عمرت در وسعت رزق و روزی هستی، انتخاب کن نصف اول عمر باشد یا نصف آخر، مرد گفت صبر کن تا با شریک زندگیم ـ همسرم ـ مشورت کنم و بعد پاسخ گویم. صبح که از خواب بیدار شد با همسرش مشورت کرد همسرش گفت: نصف اول را انتخاب میکنیم. مرد پذیرفت و آنگاه دنیا به او روی آورد و هرچه نعمت بر او بیشتر میرسید همسرش میگفت به فلان همسایه و فلان فامیل که محتاجند کمک کن و این روش آنها بود هر وقت نعمتی خداوند به آنها میداد صدقه میدادند، شکر میکردند و بخش مینمودند تا اینکه شبی در خواب دید که به او گفتند نصف عمرت که باید در رفاه باشی تمام شد. مرد گفت صبر کن با همسرم مشورت کنم صبح به همسرش گفت: دیشب مرا خبر دادند که نصف عمرت که باید در رفاه باشی تمام شده است. همسرش گفت: خداوند به ما نعمت داد و ما شکر کردیم و خدا وعده داد، که اگر شکر نعمت کنید، نعمت شما زیاد میشود و او اولی به وفاء است پس شب به مرد خبر دادند که گفته همسرت درست است و نصف دیگر عمرت را نیز در رفاه خواهی بود. زیرا که شکر نعمت کردی
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.المیزان تفسیر آیه ۱۴۴ سوره ال عمران