#اطلاعیه_فوری
#امتحانات_غیرحضوری
قابل توجه طلاب محترم غيرحضوری:
با توجه به اشكال در ساعت كارتهای ورود به جلسه؛ لطفاً ساعت دقيق امتحان خود را از برنامه امتحانی و يا سامانه نجاح ـ آزمون غيرحضوری ببينيد. ضمناً تاريخ امتحان صحيح می باشد.
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#منبر
#توکل
🌺 آثار توکل در زندگی 🌺
🔰 لازمه ی حضور در رکاب حجت خدا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، توکل و امید بر خداست. حال که ما علاقه مند به نصرت و یاری آن حضرت هستیم، چگونه می توانیم این توکل و تکیه بر خداوند را در زندگی به دست بیاوریم؟ آیا می توان به مرحله ای رسید که تمامی امور زندگی با اتکاء و امیدواری بر خداوند، پیش برود؟ برای دستیابی به توکل و امیدواری بر خدا، باید با فوایده و اثرات آن در کارها، آشنا شد. چه بسا ما چنین خصلتی را دارا هستیم، اما چون از اثر آن آگاه نیستیم، از توکل خود نیز بی خبریم. لذا یکی از راه های بدست آوردن امید و #توکل بر خدا، شناخت فایده و ثمره آن در زندگی است.
1⃣ عدم تسلط شیطان
🔰 قرآن کریم می فرماید:
«إنهُ لیس له سلطانٌ علی الذین آمنوا و علی ربهم یتوکلون» (۱)
البته شیطان هرگز بر کسی که به خدا ایمان آورده و بر پروردگارش توکل کرده مسلط نخواهد شد.
اولین و مهم ترین پیامد تکیه کردن به پشتوانه ی عظیمی چون خداوند، دوری و عدم نفوذ شیطان است. شیطانی که قسم خورده، از هیچ تلاشی برای گمراه نمودن انسان، دریغ نکند، در برابر کسانی که دلگرم و امیدوار به پروردگار خویش هستند، خوار و زبون است و هیچ کاری نمی تواند، انجام دهد.
شاید دیده باشید که جلوی باغ یا مزرعه، یکی، دو تا سگ، برای نگهبانی و حراست می گذارند. اگر صاحب این ملک یا آشنای او نزدیک باغ و مزرعه شود، این سگ ها پارس می کنند و وقتی می بینند، آشنا هست، دمی تکان می دهند و می روند. اما اگر غریبه ای نزدیک این باغ بیاید، به سوی او حمله می کنند و او را مورد هجوم قرار می دهند.
انسانی هم که با خدا مرتبط بود، آشنا بود، در همه کارها توکل بر خدا داشت، مورد گزند شیطان قرار نمی گیرد. اما به محض اینکه با خدا بیگانه شد، ارتباط با پروردگار خود را قطع کرد، امید و دلبستگی به غیر خدا پیدا نمود، اولین کسی که به سراغش می آید و بر او مسلط می گردد شیطان است.
2⃣ سهولت در کارها
🔰 امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید:
«من توکل علی الله ذلت له الصعاب و تسهلت علیه الاسباب» ( ۲ )
هرکس بر خدا توکل کند دشواری ها بر او آسان و وسایل برایش فراهم می گردد.
یعنی اگر کسی در کارهایش توکل و امید بر خدا داشت، خداوند که رب العالمین است، بهترین راه و کوتاهترین مسیر را برای رسیدن به هدف و مقصود شخص توکل کننده، قرار می دهد. امکان ندارد، کسی در این دنیا زندگی کند و دچار سختی و گرفتاری در مسائل گوناگون نگردد. غم و اندوهی به سراغ او نیاید. حتی انبیاء و اولیاء الهی دچار مشکلات فراوانی بوده اند.
هرکه در این بزم مقرب تر است ... جام بلا بیشترش می دهند
قرآن نیز در این زمینه می فرماید:
«ولنبلونکم بشیءٍ من الخوفِ و الجوعِ و نقصٍ من الاموالِ و الانفُس و الثّمرات» ( ۳ )
قطعاً شما را به سختی ها، بیازماییم. مانند ترس و گرسنگی و کاهش مال و جان و آفات میوه ها بیازماییم.
شخصی در حضور علی علیه السلام درباره دوست خود تعریف و مدح می کرد و بعد دست به دعا برداشت و گفت:
«لا أراک الله مکروهاً» خداوند هیچ سختی و مکروهی برای او پیش نیاورد.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:
«إنّما دعوت له بالموت إنّ من عاش فی الدنیا لا بدّ ان یری المکروه» ( ۴ )
تو مرگ را، برای دوستت دعا نمودی! زیرا کسی که در دنیا زندگی می کند ناچار باید به سختی ها و مکروهاتی مبتلا گردد.
کسی که در این دشواری ها و سخت ترین لحظات زندگی، در اوج ناامیدی، دلگرم و امیدوار به لطف و عنایت خدا باشد، پروردگار عالم، او را تنها نمی گذارد. بلکه در تمامی مشکلات تکیه گاه و حامی اوست و بهترین و کوتاهترین مسیر را برای موفقیت و رسیدن به اهدافش فراهم می سازد.
3⃣ سبب عزتمندی و بی نیازی از مردم
🔰 امام صادق علیه السلام می فرماید:
«أن الغنی و العزّ یجولانِ، فإذا ظفرا بمواضع التوکُل اوطنا» (۵)
بی نیازی و عزت به هر طرف می گردند تا به جایگاه توکل دست یافتند، در آن جای می گیرند.
کسی که توکل و امید بر خدا داشت، دیگر دست نیاز به سوی بندگانی ضعیف تر از خود، دراز نمی کند. لذا عزت و آبرویش حفظ می شود. اما فردی که دلگرم به عنایت خداوند نیست و بر او امید نمی بندد، آبروی خویش را بر کف دست می گیرد و به آن با خواهش و التماس و عرض حاجت به دیگران، چوب حراج می زند. از این رو امام ششم علیه السلام می فرمایند:
«طلب الحوائج إلی الناس استلاب للعز» (۶)
نیاز جستن از مردم موجب سلب عزت است.
توکل بر پروردگار، انسان را از یأس و ناامیدی، از تنبلی و کسالت، به امیدواری و تلاش و جنب و جوش در زندگی می رساند.
#ادامه👇👇
#ادامه👇👇
4⃣ تکیه بر خدا سبب بی نیاری
🔰 یکی از اصحاب رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، وضع مالی خوبی نداشت و در امرار معاش خانواده اش، دچار مشکل بود.
روزی همسرش گفت: مرد! این همه مردم نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می روند، از مشکلات و نیازمندی خود می گویند و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز به آنان کمک می کند. تو هم برخیز به محضر پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم شرفیاب شو و پولی به عنوان کمکی بگیر.
این صحابی به مسجد نزد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و تا سلام کرد، رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:
«من سألنا اعطیناه و منِ استغنی اغناه الله» هرکس از ما چیزی بخواهد، به او می دهیم و هرکس بی نیازی جوید، خدا او را بی نیاز می کند.
مرد با خودش گفت: پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم با من بود و به خانه برگشت. همسرش گفت: پس چرا از پیش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دست خالی برگشتی؟ مرد فرموده ی رسول اکرم صلی الله علیه و آله را بازگو کرد. زن نگاهی به او انداخت و گفت: مرد حسابی، این همه آدم دور پیامبر صلی الله علیه و آله هستند از کجا معلوم که حضرت با تو بوده است برو و این بار، حاجت خود را برای رسول خدا صلی الله علیه و آله مطرح کن. مرد بیچاره باز به مسجد آمد. وقتی خواست سلام کند، حضرت همان کلام سابق را تکرار فرمود، این صحابی نگاهی به اطراف نمود و یقین کرد که پیامبر صلی الله علیه و آله روی سخنش با او است. وقتی به خانه پیش همسرش برگشت، زن باز هم قانع نشد و برای بار سوم او را به مسجد فرستاد مرتبه ی سوم نیز رسول الله صلی الله علیه و آله همان سخن قبل را تکرار نمود.
بنده خدا از مسجد که بیرون آمد، دیگر حوصله بازگشت به خانه و اصرارهای همسرش را نداشت. دستانش را به سوی آسمان بلند کرد و گفت: بارالها حال که پیامبرت این چنین راه نشانم می دهد، من هم از دیگران دست می کشم و فقط بر تو ابراز نیاز می کنم توکل و امیدم را بر تو بستم.
همینطور که مشغول قدم زدن و مناجات با پروردگار بود، ناگهان فکری به ذهنش خطور کرد اینکه یکی از ضروریات زندگی مردم مدینه، هیزم و خار و بوته است. مردم برای تأمین سوخت خود، گرم کردن خانه، پختن غذا، آب گرم برای حمام، کوره ی آهنگری و... نیاز به هیزم و بوته دارند.
مرد بسم الله گفت و با توکل بر خدا به صحرا رفت و با هر سختی و مشقتی که بود، مقداری هیزم و بوته جمع کرد و به مدینه آورد. آن ها را در بازار فروخت و با پولش مقداری نان و گوشت خرید و شاد و سربلند به خانه رفت. فردا تیشه ای خریداری نمود و توانست هیزم بیشتری جمع آوری کند. هر روز با امیدواری بیشتری کار می کرد و کم کم از این راه به ثروت فراوانی دست یافت، چند شتر و نوکری خرید و از مال دنیا بی نیاز شد. بعد از مدتی وقتی به محضر رسول اکرم صلی الله علیه و آله مشرف شد و حضرت از اوضاع و احوال او مطلع گردید، فرمود:
«قلت لک، من سألنا اعطیناه و من استغنی اغناه الله» ( ۷ )
من که به تو گفتم: هرکس از ما چیزی بخواهد به او می دهیم و هرکس بی نیازی جوید، خداوند او را بی نیاز می گرداند.
اگر آن روز پیامبر صلی الله علیه و آله به این فرد مبلغی را عطا می کرد، او برای همیشه دستش به سوی دیگران بود اما وقتی توکل و امید به خدا را سرلوحه کار خویش قرار داد، نه تنها نیاز آن زمانش بلکه به طور کلی از مال و ثروت دنیا بی نیاز شد و عزت و آبرویش نیز حفظ گردید.
#ادامه👇👇👇
#ادامه👇👇👇
5⃣ شجاعت و دلیری
🔰 رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
«من أحب أن یکون اقوی الناس فلیتوکل علی الله» ( ۸ )
هرکه دوست دارد، نیرومندترین مردم باشد، باید به خدا توکل کند.
کسی که اتکاء به پشتوانه ای چون خدا داشته باشد، به شجاعت و دلیری دست می یابد. یعنی از هیچ قدرت و دشمنی نمی ترسد و مقابل هیچ ظالمی سرخم نمی کند، چون خدا دارد.
انسانی که توکل بر خدا ندارد، در برابر قدرتمندان و زورگویان، هراسناک است. لذا زیر بار ظلم و ستم آنان می رود و سخنی نمی گوید اما زمانی که امیدوار و دلگرم بر خداست، زمانی که در دلش فقط یک هراس وجود دارد و آن ترس از خدا، دیگر از هیچ کس و هیچ چیز ترس ندارد. بلکه با شجاعت و دلیری به مقابله با ستمکاران می پردازد.
این سخن سیدالشهداء علیه السلام در روز عاشورا و در برابر لشکر کوفه، نشان از بی باکی است که بر اثر توکل بر خدا، در دل او و یارانش ایجاد شده است.
«ألا إن الدعی ابن الدعی قدر کز بین اثنتین: بین السله و الذله و هیهات منا الذله» ( ۹ )
آگاه باشید که این زنازاده ( ابن زیاد) فرزند زنازاده، مرا در بین دو راهی شمشیر و ذلت قرار داده است و هرگز که ما به زیر بار ذلت برویم.
یاران امام حسین علیه السلام بر اثر توکل و اتکا به پشتوانه الهی، از دشمنان خدا و خاندان رسالت، هیچ گونه هراسی ندارند و در مقابل، سی هزار نفر لشکر کوفه، به دلیل عدم توکل و امیدواری بر خدا، از نوجوانی یازده ساله تا پیرمردی نود ساله، در ترس و اضطراب هستند.
🌺 والسلام علی من تبع الهدی 🌺
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#منبر_کوتاه
#امام_زمان
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹در دل پر غصۀ ما لشگر غم گمشده🌹
🌹لشگر غم نه خدا داند که دل هم گم شده🌹
🌹تا زغفلت کعبه روی تو را کردیم گم🌹
🌹پیش سیل اشک ما صد چاه زمزم گم شده🌹
🌹تا بجوید آفتاب طلعتت را در زمین🌹
🌹برفراز آسمانها ماه مریم گم شده🌹
🌹ماه من بالله تو از خورشید هم پیدا تری🌹
🌹آنکه رویت را نجسته خود مسلم گم شده🌹
🌹یوسف گم گشته زهرا به اقرار همه🌹
🌹 تو در عالم گم نگشتی در تو عالم گم شده🌹
تشرف به محضر حضرت بقیه الله
الاعظم ارواحنا له الفداء:
🔰 نماز خواندن آیت الله العظمی گلپایگانی با امام زمان در عالم رؤیا
حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی به عتبات مشرف شدند در حرم امام حسین علیه السلام به آقا عرض میکند آقا ، پدر شما حضرت امیر سلام الله علیه در عالم رؤیا به من ظرف عسلی عنایت فرمودند شما به من عنایت نمیکنید؟
از حرم برمیگردند به حجره شیخ عبدالرحیم که از اوتاد و مقدسین بوده (حجره ای که مشهور است علی اکبر علیه السلام از بالای زین در آن مکان روی زمین افتاد)
شب در خواب میبیند که صف جماعتی تشکیل شده ، امام جماعت حضرت ولیعصر است صف اول ابتدا و انتهاء آن معلوم نیست صف دوم اولش معلوم نیست ولی انتهاء آن خود آقای گلپایگانی ایستاده بود و همگی از علماء بودند (شیفتگان حضرت مهدی)
🔰 ذکر و یاد امام زمان علیه السلام درکلام معصومین علیهم السلام:
1⃣ برتری منتظران ظهور بر مردم دیگر:
🔰 اباخالد کابلی میگوید خدمت امام سجاد رفتم دیدم آقا امام سجاد علیه السلام نشسته اند از ایشان درخواست کردم امامان را برای من بشمارند حضرت شروع کردند به شمردن ائمه علیهم السلام. تا به امام زمان علیه السلام رسید . حضرت فرمود: یا اباخالد ، کسانی که دوره این امام را درک کنند یعنی در زمان غیبتش باشند از مردمان تمام زمانها بالاتر و فضیلت آنها بیشتر است (برای اینکه امام زمانشان را ندیده قبول دارند)
یا اباخالد ان اهل زمان غیبته و القائلین بامامته و المنتظرین لظهورهافضل من اهل کل زمان
(بحار ج36 ص 386)
2⃣ اهمیت خدمت به امام زمان علیه السلام
🔰شخصی از امام صادق سئوال کرد آیا امام زمان متولد شده است؟
فرمود : نه
ولو ادرکته لخدمته ایام حیاتی
(بحار ج51 ص148)
اگر امام زمان را درک کنم خودم خدمت گذارش میشوم
عصر امام صادق تا امام زمان چندین نسل فاصله است یعنی هنوز امام زمان متولد نشده امام صادق میفرماید اگر من شما را درک کنم خودم خدمت گذارتان میشوم
3⃣ عظمت نام امام زمان علیه السلام
🔰 دعبل خزاعی محضر امام رضا علیه السلام شعر میخواند یک مرتبه رسید به یک بیت از شعرش که:
خروج امام لامحاله خارج یقوم علی اسم الله و البرکات
یک امامی روزی قیام میکند و با نام خدا هم قیام میکند
میگویند حضرت رضا علیه السلام فرمود: دعبل این شعر مال تو نبود این را روح القدس به زبان تو انداخت که شعر برای حضرت مهدی بگویی
(بحار ج49ص237)
4⃣ مهدی علیه السلام از حضرت زهراست
◀️ ابوایوب انصاری میگوید: پیامبر اکرم بیمار شد فاطمه به عیادت او آمد ناراحت بود پیامبر وقتی ناراحتی زهرا را دید فرمود زهرا جان تمام افتخار امت من به تو برمیگردد و تو محور هستی
یکی از افتخارات امت من پیامبر آنهاست که بهترین پیامبر از آن آنهاست که میگویند:
نبینا خیر الانبیاء
فاطمه جان این پیامبر پدر توست
و هو ابوک
بهترین وصی از این امت یعنی علی ابن ابیطالب وصی من است که شوهر توست
وصینا خیر الأوصیاء و هو بعلک
افتخار دیگر ما دو سبط و دو سید شباب اهل جنت است که حسن و حسین علیهما السلام هستند هر دو فرزندان تو هستند
و منا سبطا هذه الامه
در آخر حضرت فرمود:
منا مهدی هذاه الامه
آخرین سفیر الهی هم فرزند توست
(بحار ج36ص 369)
والسلام علی من تبع الهدی
اللهم عجل لولیک فرج
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#مبارزه_با_نفس
#منبر
سخنرانی آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی
🌺 مبارزه با نفس 🌺
🔰 بحث ما راجع به مربّیان بود، یعنی کسانی که میخواهند زمام تربیتی دیگران را به دست بگیرند و به آنها روش گفتاری و کرداری دهند و در این روش دادن به دیگران، قاصِد هستند. من در جلسات گذشته عرض کردم که اگر این روش دادن بخواهد مفید بوده و ضرر نداشته باشد، کار هر کسی نیست و کسانی که میخواهند مربّی باشند باید دارای شرایطی باشند. اوّلین شرط و سرآمد شرایط مربی تربیتی بودن، این است که فرد باید «خود ساخته» باشد؛. خود ساختگی در ابعاد گوناگون مطرح است. یکی از این ابعاد، مسأله نفس است، یعنی شخصی که میخواهد مربّی باشد، باید نفس خود را چه در بُعد شهوی، چه غضبی و چه وهمیاش تربیت کرده باشد. سرآمد دعوت انبیا نسبت به ابنای بشر نیز همین «تأدیب نفوس» است یعنی اگر مربّی خود ساخته نباشد، تربیت بیفایده است. لذا انبیا سراغ تأدیب نفوس میرفتند.
💠 تقدم تربیت خود بر تربیت دیگران
در نهجالبلاغه است که حضرت علی(علیهالسلام) فرمود: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیرِهِ» هر کس بخواهد خود را زمامدار دیگری قرار دهد، باید پیش از تعلیم دادن به دیگران، به تعلیم خویش بپردازد؛ تعلیم همان تأدیب است.
💠 تقدّم تربیت با رفتار بر تربیت با زبان
«وَ لْیکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ» و بعد که خودش را تربیت کرد و میخواهد مردم را تربیت کند، باید اوّل آنها را با کردار خویش تأدیب کند، نه با زبان؛ یعنی قبل از اینکه بخواهد دیگران را با زبان خود تربیت کند، باید آنها را با عمل خود تربیت کند. همین اعمالی که از او صادر می شود، قبل از آن که بخواهد دهان باز کند و به زبان بیاورد روش میدهد.
💠 ارزشمندی و برتری «انسان خودساخته» بر «مربّی دیگران»
«وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ» (۱)
و آن کسی که دارد خود را میسازد و تربیت میکند نسبت به کسی که میخواهد مردم را تأدیب کند، برای تجلیل سزاوارتر است، حتی اگر شخصی که میخواهد دیگری را تربیت کند خودش هم تربیت کرده باشد، باز آن کسی که دارد خودش را تربیت میکند برای تجلیل سزاوارتر است، چون خودسازی اینقدر ارزشمند است.
💠 خود را ادب کنید!
اصلاً مکتب انبیا و اولیا همین است. سرلوحه دعوت آنها همین مسأله تأدیب نفوس است. علی(علیهالسلام) در نهج البلاغه میفرماید:«أَیهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِکُمْ تَأْدِیبَهَا» ای مردم، تربیت خود را به دست بگیرید! خودتان را تربیت و ادب کنید! «وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا»(۲)
و نفس را از گستاخی پذیرفتن خوهای زشت و نکوهیده رویگردان سازید؛ لذا در روایتی دیگر از علی(علیه السلام) دارد که فرمود: «الاشتغال بتهذیب النفس أصلح»(۳)
💠 «نفس» انسان را به بیبندوباری دعوت میکند
انسانی که میخواهد مربّی باشد، باید ابتدا خودش را در رابطه با نفسش بسازد. دلیلش نفس، یعنی شهوت، غضب و وهم، مرز نشناس است. شهوت همینطور بیپروا انسان را به شهوترانی دعوت میکند،«إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» (۴)
نفس میآید انسان را به بیبند و باری، شهوترانی، خشم وهم و شیطنت دعوت میکند. نفس این است جلوی این فرمانروایی نفس را گرفت.
💠 نفس انسان، لجام میخواهد
من خودم از بعضی بزرگان شنیدم که میفرمودند: «جلوی این یابوی چموشِ نفست را بگیر»! ما باید دهنهای از شرع و عقل به آن بزنیم و آن را به آداب الهیه مؤدب کنیم.
نگو: «دلم میخواهد»؛ بگو: «شهوتم میخواهد»، «غضبم میخواهد»!
کسی که در زندگیاش از نظر شهوت، غضب و وهم نه شرع سرش میشود و نه عقل، هر کاری بگویی میکند! وقتی هم که بگوییم: چرا این کارها را میکنی؟ میگوید: دلم میخواهد! این دل نیست؛ بلکه شهوت تو است و اسمش را عوض کرده ای! «قلب» خانه خدا است و تو به شهوت و غضب خود میگویی «دل»؟
تربیت یعنی اینکه دیگر نگویی: «دلم میخواهد»
این شخص اگر بخواهد نفسش تربیت کند، در ابتدا کارش خیلی مشکل است. من مراجعات زیادی داشتم که برخی به من میگویند: «من نمیتوانم گناه نکنم!»، من به آنها میگویم: «نه! به من دروغ نگو! نگو: نمیتوانم؛ بگو: نمیخواهم!». «نمیتوانم» یعنی خدا قدرتش را به من نداده است، نخیر خدا قدرت را داده است و تو میتوانی؛ ولی نمیخواهی! چون مخالفت با نفس فشار دارد و سخت است.
#ادامه 👇👇
#ادامه👇👇
💠 «جهاد اکبر» یعنی «تربیت نفس»
تأدیب نفس و مهار کردن شهوت، غضب و وهم، در ابتدا برای انسان خیلی فشار دارد و فشارش هم آنقدر زیاد است که از آن به جهاد اکبر تعبیر کردهاند. در اصطلاح به «مقابله کردن با نفس و مهار کردن آن» غلبه بر هوای نفسانی میگویند. هوا یعنی خواستهها، چه در بُعد شهوت باشد، چه غضب و چه وهم. چون نفس به معنای خاصّش از این قوا تشکیل میشود. این تعلیم به تعبیر علی(علیهالسلام) و این تأدیب، ابتدا مشکل است و از غلبه کردن بر این نفس به «جهاد اکبر» تعبیر شده است. این که میگویند جهاد اکبر همین تربیت نفس و غلبه بر هوای نفس است. روایتی از علی(علیهالسلام) است که میفرماید: «ردع النفس عن الهوى الجهاد الأکبر» (۵) ؛ اگر بخواهی نفست را از خواسته های گستردهاش برگردانی و جلوی اطلاقش را بگیری، جهاد اکبر کردهای.
💠 «تربیت نفس» سختتر از «فتح شهر»
در تاریخ صدر اسلام آمده است که گروهی از مسلمین به جبهه رفته بودند. وقتی نزد پیامبر برگشتند و از سختیهای زیاد جنگ بحث کردند، پیامبر فرمودند: این جهاد و جنگ و کشتن دشمن، جهاد اصغر بود، جهاد اکبر بر شما باقی مانده است؛ آن جنگ داخلی است، غلبه بر هوای نفس است، این مشکلتر است.
من در روایتی دیدم که از حضرت سلیمان نقل میکردند که دارد: «إن الغالب لهواه أشد من الذی یفتح المدینة وحده» (۶) ؛آن کسی که بخواهد با هوای نفس مبارزه کند و بر هوای نفسش غلبه کند، کارش سختتر است از کسی که بخواهد تنهایی یک شهر را فتح کند. یعنی فتح یک شهر به تنهایی آسانتر از جنگ و غلبه بر هوای نفس است.
💠 «تربیت کردن» کم کم آسان میشود
در ابتدا مشکل است و فشار دارد، امّا گام اوّل را که برداشتی، گام دوم فشارش شاید نصف گام اوّل باشد، گام سوم نصفِ نصف است. همینطور که انسان جلو برود فشار کم میشود تا جایی که غلبه بر هوای نفس بسیار ساده میشود. ابتدا باید پایش بایستد. همه اینها روش دارد و ما فقط اصل قضیه را مطرح کردیم؛ کسانی که میخواهند مربّی دیگران شوند باید اوّل خودشان را در بُعد نفسانی تربیت کنند که تربیت در بُعد نفسانی فشار دارد، ولی بعد فشارش کم میشود. البته شیطان در اینجا هم شیطنت میکند.
💠 انسان بی تربیت، کر و کور است.
اگر انسان بخواهد نفس را رها کند، آن بُعد درونیاش که در ارتباط با امور انسانی و معنویاش هست، از بین خواهد رفت و به تعبیری در روایات داریم که کر و کور میشود؛ نه آهنگ معنویت را میشنود و نه ماورای ماده را میتواند شهود کند. اگر در آن بُعد معرفتیاش برویم، انسان اگر بخواهد نفس را رها کند آن بعد معنویاش کر و کور میشود.
در روایتی دارد که علی(علیهالسلام) فرمود: «إِنَّکَ إِنْ أَطَعْتَ هَوَاکَ أَصَمَّکَ وَ أَعْمَاکَ وَ أَفْسَدَ مُنْقَلَبَکَ وَ أَوْدَاکَ»(۷)
اگر تو بخواهی تحت فرمان خواستههای نفسانیات عمل کنی کر و کور میشوی و این خواستهها در عاقبت تو را به وادی هلاکت میکشاند. عرض کردم تعبیرات مختلف است و چه بسا میشود گفت که عقل را از انسان زائل میکند، چون کار عقل روشنگری است و تبعیت از هوای نفسانی چراغ عقل را در درون انسان خاموش میکند.
💠 «عاقل» خود را تربیت میکند.
لذا ما در روایاتمان میبینیم که وقتی میخواهند عاقل را تعریف کنند میگویند: عاقل کسی است که بر هوای نفسش غلبه کند و دیوانه کسی است که هوای نفس بر او غلبه کند: «العاقل من غلب هواه و لم یبع آخرته بدنیاه»(۸)
در روایت دیگر دارد: «العاقل من عصى هواه فی طاعة ربه» [9] ؛ روایات متعدده داریم که من نمیخواهم وارد شوم. انسان عاقل همین روشی را که انبیا به آن دعوت کردهاند در تربیت خودش میگیرد، تا صلاحیت تربیت نسبت به غیر خودش را پیدا کند.
🌺 والسلام علی من تبع الهدی 🌺
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
📚 پی نوشت ها :
۱ . نهجالبلاغة، ص480
۲ . نهجالبلاغة، ص537
۳ . غررالحکم، ص239
۴ . سوره یوسف، آیه 53
۵ . غررالحکم، ص241
۶ . مجموعةورام، ج1، ص60
۷ . مستدرکالوسائل، ج12، ص114
۸ . غررالحکم، ص54
۹ . غررالحکم، ص54
منبع: www.mojtabatehrani.ir
#امام_صادق
#منبر_کوتاه
حجت الاسلام دکتر #رفیعی
🌺 بمناسبت شهادت امام صادق (ع) 🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 #امام_صادق (ع) به یکی از دوستانشان یک #نامه ای نوشتند، این نامه از مکتوبات #امام_صادق (ع) است، ( فرقش با حدیث این است که حدیث را دیگران نقل می کنند اما نامه را خود امام نوشته اند،) ایشان در آن نامه به دوستشان می نویسند اگر می خواهی عاقبت بخیر بشوی سه کار را باید انجام بدهید.
1⃣ : نعمت های خدا را در معصیت صرف نکنید.
مثلا به شما گوش و چشم داده در راه نگاه به نامحرم یا شنیدن غیبت صرف نکنید. حرفش آسان است اما عملش سخت است.
#امام_صادق (ع) می فرماید: سه مرحله نامه اعمال شما را پیش ما می آورند.
جوانی آمد پیش امام صادق(ع) امام می دانست که او امروز با مادرش دعوا کرده است تا آمد نشست پای درس امام، امام به او گفت: بلند شو برو اول دل مادرت را به دست بیاور بعد بیا در کلاس بنشین.
شخصی دیگری بود غلامش پشت سرش بود و صدایش کرد و نشنید و به او گفت: حرام زاده کجا هستی، امام ایستاد و گفت: من فکر می کردم تو ایمان داری ؟ چرا فحش دادی به او، بعد آن شخص گفت: این مادرش مسلمان نیست و از جای دیگر است، امام گفت: هرقومی ازدواج دارد، مگر همه ازدواج ها اینگونه است، هر قومی برای خودش ازدواج دارد و هرکس پدر مادر دارد، راوی می گوید: امام رابطه اش را با او قطع کرد.
ببینید این است که نعمت ها را باید در مسیرش خرج کنید. یک آیه در قرآن است که بسیار جالب است می گوید شیطان دور مردم طواف می کند که یک روزنه پیدا کند تا نفوذ کند.
حدیث داریم که هرکسی که گوش بدهد از سخنرانی که دارد از خدا می گوید این گوش کردن عبادت گوش است، و این شخص عبادت خدا کرده است، نگاه کردن درست ، عبادت چشم است، زبان هم همین طور است، مراقب باشیم.
2⃣ : به حلم خداوند مغرور نشوید. خداوند ستار و حلیم است ، می پوشاند اما شما به این کار خداوند مغرور نشوید.
3⃣ : اگر می خواهید عاقبت بخیر بشوید به کسی که به ما منصوب است و ارادت دارد احترام بگذارید.
اگر مداح است چه می دانم چایی بریز است یا منبری است یا سادات است و شاعر است به او احترام کنید.
این روایت تمام شد.
حالا می خواهم از آداب معاشرت #امام_صادق(ع) چند نمونه بگوییم.
ما در جامعه اجتماعی زندگی می کنیم که هرکس یک آداب و اصولی دارد.
مطلب اول
از آداب معاشرت درباره پدر و مادر است،
شخصی آمد پیش پیامبر(ص) گفت: می شود به ما بگویید پدر مادر شأن شان چیست؟
پیامبر(ص) فرمودند: پدر و مادر #بهشت تو هستند و پدر و مادر #جهنم تو هستند، هم می توانند #بهشت رفتن تو را فراهم کنند هم می توانند #جهنم رفتن تو را فراهم کنند.
مطلب دوم
درباره #دوست است، عزیزان یکی از کسانی که افراد لعنت می کنند، دوست ناباب است.
قرآن می گوید: کسانی که می روند جهنم می گویند: کاش با فلانی دوست نمی شدم.
شخصی آمد پیش #امام_صادق (ع) گفت: دوست به دوست چه حقی دارد،
امام فرمودند: سی حق دارد.
بعد گفت: آقا می شود بفرمایید ، حضرت برایش شمرد. یکی اش این است که آنچه که برای خود می پسندی برای او هم بپسند.
از حضرت #عیسی(ع) پرسیدند: با چه کسی #رفیق بشویم، حضرت فرمودند با کسی که سه ویژگی داشته باشد .
1⃣ : وقتی که نگاه می کنی یاد خداوند بی افتی.
2⃣ : وقتی حرف می زند علمتان زیاد شود.
3⃣ : عملش را که می بینی یاد آخرت بی افتی.
#ادامه 👇👇
#ادامه👇👇
یک نمونه مهم در زندگی #امام_صادق (ع) در آداب معاشرت این است که
امام صادق(ع) فرمودند: دوست دارم #جوان وقتی که از خواب بلند می شود یا دنبال #علم باشد، یا #عالم باشد، یا علم دوست باشد و یا شنونده باشد. این را هم بدانید جوانان نباید بترسند از شبهات، امروز دشمن دارد قوی کار می کند در این موارد. واقعا گاهی وقت ها تاسف می خورم که بعضی از جوانان تمام وقت خود را دارند در این سایت و فضاها به هدر می روند اینها هم جنبه خوب دارد هم جنبه بد. #امام_صادق (ع) بسیار توجه داشتند که #جوان وقتش هدر نرود. دشمن دارد در دو بخش کار می کند، یک بخش با فیلم های مبتذل یک بخش هم با شبهه افکنی.
من به جوانان می گویم دستتان در دست یک #عالم باشد، به هر طریق که می توانید، اگر شبهه ای پیش آمد یا مشکلی از آنها بپرسید،
جوانی آمد پیش #امام_صادق (ع) گفت: من منکر خدا هستم، امام نگفت: وای تو کافر هستی نه، خب سوال است، امام به او فرمودند: چرا؟ خب دلیلت چیست؟ گفت: برای اینکه من خدا را نمی بینم، آقا فرمود: یک سوال مرا جواب بده این عالم را که قبول داری، گفت: بله قبول دارم، بعد گفت: خب اینها که از اول نبودند اینها را کسی درست کرده است یا خودش درست شده است، شخص گفت: نه خودش درست شده است هزاران سال پیش،
بعد امام فرمودند: خب تو که هزار سال پیش را ندیده ای پس چرا می گویی خودش درست شده است، بعد امام به او توضیح داده که قرار نیست همه چیز را با چشم ببینیم و به شخص توضیح داد ، آن جوان شهادتین خود را گفت. می خواهم بگویم: جوانان قدر جوانیتان را بدانید.
#امام_صادق (ع) در آخرین لحظه عمر خود همه را جمع کرد و گفت: شفاعت ما به کسی که نماز را سبک می شمرد نمی رسد، امام در طول زندگی اش بسیار از نماز گفته است اما چرا در آخرین لحظه عمر خود دوباره از نماز گفت: برای اینکه از اهمیت نماز را برای ما بگوید.
🌺 والسلام علی من تبع الهدی 🌺
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻 #اطلاعیه_جذب 🔻
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه تهران
به منظور جذب و توانمندسازی مبلغان و ائمه جماعات، در نظر دارد #دوره_تخصصی_تربیت_مبلغ برگزار نماید.
✅ #مزایا:
•حضور به عنوان مبلغ و امام جماعت در دانشگاه تهران و خوابگاههای دانشگاه تهران
• بهره مندی از اساتید مجرب عرصه تبلیغ در طول دوره آموزشی تخصصی
• معرفی به عنوان مبلغ رسمی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
• استفاده از ظرفیت های علمی و فرهنگی افراد برتر در برنامه ریزی های کلان فرهنگی دانشگاه تهران
✅ #شرایط_ثبت_نام:
• گذراندن چهار سال درس خارج یا اتمام کفایتین به همراه مدرک مراکز تخصصی یا دانشگاهی
• دارا بودن حسن خلق و زی طلبگی
• دارا بودن انگیزه بالا جهت فعالیت تبلیغی در دانشگاه
• داشتن حداکثر 35 سال سن
• قبولی در مصاحبه
✅ #نحوه_ثبت_نام:
• از تاریخ 20 خرداد لغایت اول تیر ماه
• ارسال مدارک به پیام رسان ایتا ۰۹۱۲۴۵۴۲۹۰۴
⭕️ جهت کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری یا غیرحضوری از روش های زیر اقدام بفرمایید:
🔹 مراجعه حضوری: به آدرس میدان انقلاب خ ۱۶ آذر نبش کوچه رهنما، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه تهران
2- تماس با 02161112678 در ساعات اداری
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d