eitaa logo
منبر روزانه «ائمه جماعات استان اصفهان»
290 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
296 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ فراخوان جذب امام جماعت برای مدارس اصفهان 👇 https://digiform.ir/c0ec75f016
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١٨ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٠٣ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 08 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 در (۶١ ق) 🌙 سالروز میلاد حضرت (ع) به روایتی ☀️ سالروز شهادت محسن (ره) شهید سر از تن جدای مدافع حرم (۱۳۹۶ ش) ☀️ بزرگداشت 💠 حدیث قدسی: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: مَن طَلَبَنی، وَجَدَنی و مَن وَجَدَنی، عَرَفَنی و مَن عَرَفَنی، أحَبَّنی و مَن أحَبَّنی، عَشِقَنی و مَن عَشِقَنی، عَشِقتُهُ و مَن عَشِقتُهُ، قَتَلتُهُ و مَن قَتَلتُهُ، فَعَلَیَّ دیَتُهُ و مَن عَلَیَّ دیَتُهُ، فأنا دیَتُهُ آنکه بجویدم، خواهد یافت آنکه بیابدم، خواهد شناخت آنکه بشناسدم، دوستم می‌دارد آنکه دوستم بدارد، به من عشق می‌ورزد آنکه به من عشق بورزد، به او عشق می‌ورزم آنکه را به او عشق ورزم، شهیدش می‌کنم آنکه را شهیدش کنم، خون‌بهایش بر من است آنکه را باید خونبها دهم، خودم، خونبهایش خواهم شد. 📚 الحقائق فی محاسن الاخلاق، ص۳۶۶ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
473.1K
موضوع: ✍️ طبق فتوای مراجع عظام تقلید برای انعقاد نذر شرعی لازم است که شرایط ذیل مراعات شود: 1️⃣ صیغۀ نذر (به زبان عربی یا ترجمۀ آن) را به زبان جاری کند، مثلا بگوید «برای خدا بر عهدۀ من است که اگر فلان حاجتم برآورده شد، روز عاشورا، مجلس روضه برپا کنم.» 2️⃣ چیزی را که نذر می­کند انجام دهد یا ترک کند، باید از جهتی رجحان (برتری) داشته باشد، پس چنانچه کار مباحی باشد که بجا آوردن و ترک آن مساوی باشد، نذر صحیح نیست؛ 3️⃣ کاری را نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد و در توانش باشد؛ 4️⃣ نذر کننده باید مکلف و عاقل باشد و با اختیار نذر کند. 5️⃣ در صورت حضور شوهر، نذر زن (گرچه در اموال خود) بنابر احتياط واجب باید با اجازه او باشد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: امروز طبق تقویم شمسی، سالروز شهادت یکی از شاگردان درس‌آموخته در مکتب حسینی، به نام شهید (ره) است که با الگوگیری از سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان، سَرِ و جان شیرین خود را وقف دفاع از اسلام و حرم اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) نمود و همین شهادت شجاعانه و در عین حال مظلومانه او به دست تکفیری‌های داعش در سوریه، نقطه عطفی در دوران حضور رزمندگان اسلام در دفاع از حرم اهل‌بیت در سوریه و عراق شد؛ چراکه تا قبل از شهادت تکان‌دهنده او و جداشدن سر محسن حججی از بدن، با وجود سال‌ها حضور شجاعانه‌ی در مقابل متجاوزان تکفیری و شهادت مظلومانه آنها در سوریه و عراق، این مردان خدا حتی در بین ملت حسینی ایران هم «غریب» بودند و متأسفانه حتی برخی از افراد غافل و یا مغرض، داغ بر دل مادران شهدای مدافع حرم گذاشته و در فضای مجازی می‌نوشتند: «مدافعین حرم، برای پول‌ و پست و مقام و امتیازهای ویژه به سوریه و عراق می‌روند!!!» اما پس از شهادت خالصانه محسن حججی و مخابره فیلم‌ و تصاویر نحوه شهادت حسين‌گونه این شهید سرافراز، به یک‌باره ورق برگشت و نام مدافعان حرم و دفاع جانانه آنان بعد از چهار سال حضور و مقاومت، بر سر زبان‌ها افتاد، لذا رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «شهید حججیِ عزیز در دنیایی که روزنه‌های اغواگر صوتی و تصویری فراوانی وجود دارد، چنین درخشید و خداوند او را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد....» از این‌رو سالروز شهادت شهید حججی به عنوان «روز » نام‌گذاری شد؛ تا هرساله در این فرصت، از فداکاری و رشادت‎های مدافعان حرم که در راه دفاع از حرم آل اللّه و حمایت از مظلوم، آن هم در یک کشور دیگر، جان شیرین خود را فدا نمودند، قدردانی شود؛ بنابراین لازم است که در این روز گرامی، ضمن بزرگداشت شهدای گرانقدر مدافع حرم، روایت شجاعت و شهامت و ایثار و شهادت قهرمانانه آنان را به نحو شایسته به زبان قلم، هنر و رسانه در دید همگان قرارداد تا همچنان فرهنگ حسینی که همان فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی است در جامعه اسلامی ما و به خصوص در میان نسل نوی ما زنده بماند؛ و بدون شک در این مسیر نورانی، داستان زندگی و شهادت سرافرازانه شهید محسن حججی (ره)، الگویی بی‌نظیر از فداکاری، کفرستیزی، ولایت‌مداری و دفاع از تمام خوبی‌ها و زیبایی‌هاست که می‌تواند یک امت و حتی بشریت را از غفلت و ذلت نجات دهد؛ پس بر ماست که با انتقال این حماسه‌ی جاودان و نقل داستان آن برای کودکان و نوجوانانمان، هرگز نگذاریم یاد و نام شهدای مظلوم مدافع حرم فراموش شود. ✍️ و سخن امروز را با بخشی از وصیتنامه این شهید آسمانی به پایان می‌بریم: «... از ولایت فقیه غافل نشوید و بدانید من به یقین رسیدم که امام خامنه‌ای نائب بر حق امام‌زمان است‌؛ از همه‌ی خواهران عزیزم و از همه‌ی زنان امت رسول اللّه می‌خواهم، روز به روز حجاب خود را تقویت کنید، مبادا تار مویی از شما، نظر نامحرمی را به خود جلب کند؛ مبادا رنگ و لعاب بر صورتتان، باعث جلب توجه شود؛ مبادا چادر را کنار بگذارید... همیشه الگوی خود را حضرت زهرا (س) و زنان اهل بیت قرار دهید... از همه‌ی مردان امت رسول اللّه می‌خواهم، فریب فرهنگ و مدهای غربی را نخورید؛ و همواره امیرالمومنین (ع) را الگو و پیشوای خود قرار دهید و از شهداء درس بگیرید...؛ خودتان را برای ظهور امام‌زمان روحی لک الفدا، و جنگ با کفار به خصوص اسرائیل آماده کنید که آن روز بسیار نزدیک است...» روحش شاد، یادش گرامی، نامش جاودان و یادش همواره پر رهرو باد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ١٩ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٠۴ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 09 Friday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 در (۶١ ق) 💠 حدیث روز: امام صادق (ع): «إذا قامَ القائِمُ عليه السلام حَكَمَ بِالعَدلِ وَ ارتَفَعَ في أيّامِهِ الجَورُ، و أمِنَت بِهِ السُّبُلُ، و أخرَجَتِ الأَرضُ بَرَكاتِها ورَدَّ كُلَّ حَقٍّ إلى أهلِهِ» «هرگاه قائم برخيزد، به دادگرى حكم راند و ستم در روزگار او به سر آيد و راه‌ها امن شود و زمين بركت‌هاى خود را بيرون ريزد و هر حقى به صاحبش داده شود» 📚 كشف‌الغمه، ج ٣، ص ٢٥٥ https://eitaa.com/ROOZBARG
287.4K
موضوع: ❓خاک تربتی را از خُدام حرم امام حسین علیه‌السلام گرفتم ولی نمی دانم این خاک از چه فاصله‌ای از قبر گرفته شده است؛ حکم خوردن آن چیست؟ ✅ به طور کلی خوردن کمی از تربت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام برای شفا اشکال ندارد و در موارد مشکوک بین خاک تربت و غیر آن، احتیاط مستحب آن است که با آب یا چیز دیگری مخلوط شود به نحوی که خاک مستهلک شود و در این صورت خوردن آن هم مانعی ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما دیروز سوم ماه صفر به روایتی سالروز میلاد پنجمین اختر آسمان امامت، حضرت باقرالعلوم (ع) بود، لذا سخن امروز را به این امام همام اختصاص می‌دهیم؛ «» به معنای شکافنده‌ی علم و دانش است، که طبق روایات، این لقب را پیامبر اکرم (ص) قبل از میلاد امام پنجم، به ایشان عطاء نموده‌اند؛ چنانچه جابربن عبداللّه انصاری (ره) نقل می‌کند که حضرت رسول (ص) به من فرمودند: «ای جابر! انشاالله تو در دنیا خواهی ماند، تا زمانی که ملاقات کنی فرزندی از اولاد حسینم را که نامش «محمّد» است، او علم دین را می‌‏شکافد، شکافتنی! پس هرگاه او را ملاقات کردی، سلام مرا به او برسان» (إرشاد شیخ مفید، ج‏۲، ص ۱۵۹) اما با وجود اینکه این لقب، توسط پیامبر خدا به حضرت باقر (ع) نسبت داده شده، و طبق آیه ٣و۴ سوره نجم، تمامی کلام رسول خدا برگرفته از وحی الهی و قطعاً صحیح است؛ متأسفانه نواصب، وهابیون و دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شبهه‌ای را در رابطه با لقب «باقرالعلوم» مطرح کرده‌اند که: ❓اگر امام پنجم شیعیان، واقعاً باقرالعلوم و شکافنده دانش‌هاست، پس چرا در تاریخ، هیچ اثر و اختراعی از ایشان به ثبت نرسیده است؟ ✅ هرچند از نوع این پرسش، غرض‌ورزی پرسش‌گران، کاملاً نمایان است، اما اگر فرض کنیم که این سؤال از روی جهالت و نادانی باشد، هم‌چنان که متأسفانه امروزه جایگاه علوم دینی و الهی، برای بسیاری از مردم تبیین نشده و تصور می‌کنند که تنها علومی برای بشریت مفید است که دارای آثار مادی و دنيوی باشند و ثمره آن با ابتکار و اختراع محصولی کاربردی در دنیا ملموس باشد؛ و به همین دلیل، این سؤال نیز در زمان حاضر زیاد شنیده می‌شود که اصلاً اگر حوزه‌های علمیه و علماء و طلاب علوم دینی نباشند، چه اتفاقی برای کشور و جامعه می‌افتد؟! ✍️ در جواب به این پرسش، باید بدانیم که طبق آیات و روایات اسلامی، «علوم الهی» بسیار با اهمیت‌تر از علوم مادی و دنیوی می‌باشند، چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «أَفْضَلُ الْعِلْمِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» (بحارالأنوار، ج٧۵،ص ٧) یعنی بالاترین دانش، علم به توحید و اصول عقاید است؛ و همچنین در روایتی از امام کاظم (ع) آمده که: روزی پيامبر اكرم (ص) وارد مسجد شده و دیدند که مسلمانان به دور مردی جمع شده‌ و می‌گویند او داناترين انسان‌ها نسبت به نَسَب عرب است؛ پس حضرت فرمودند: اين علم برای او و مردم سودی ندارد! و در ادامه مهمترین علوم سودمند را به شرح زیر برشمردند: 1️⃣ «آيَةٌ مُحْكَمَةٌ» يعنی «اصول دين» و اعتقادات؛ 2️⃣ «فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ» يعنی «علم‌اخلاق»؛ 3️⃣ «سُنَّةٌ قَائِمَةٌ» يعنی «فروع دين» و علم به احكام شريعت و مسائل حلال و حرام الهی. [اصول كافی، ج١، ص٣٢] در اهمیتِ آموختن این علوم و تأثیر آن در زندگی مردم، همین بس که بدانیم که خداوند علیرغم اهمیت بسیار جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام، در «آیه نَفْر» (توبه/۱۲٢) به پیامبر (ص) دستور می‌دهد که تمامی مسلمانان را به جهاد و میدان جنگ نَبَرَد و گروهی را باقی گذارد تا به تحصیل علوم الهی و احکام دینی بپردازند و پس از بازگشت مجاهدین، علوم و معارف دینی را به آنها یاد بدهند؛ «تفسیر نمونه، ج۸، ص۱۸۹» بر این اساس، باید اذعان کنیم که حضرت باقرالعلوم (ع) در طول عمر بابرکت خود، و در شرائط بسیار نامساعد، به نشر و اشاعه حقایق و معارف و احکام الهی پرداخته و جنبش علمی دامنه‌داری را به وجود آوردند که باعث تأسیس بزرگترین «دانشگاه اسلامی» در دوران امام صادق (ع) شد؛ لذا آن حضرت، شکافنده با اهمیت‌ترین علوم، يعني «علوم الهی» بوده‌اند، که طریق هدایت و راه سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت را به بشریت نشان می‌دهد؛ و به همین دلیل امروزه، تمامی کتب مهم شیعه و اهل‌سنت، پُر است از سخنان پرمغز و ادله علمی پیشوای پنجم شیعیان؛ و جمله‌ی «قال محمد بن علی (ع)» و «قال الباقر (ع)»؛ و همچنین شاگردان برجسته‌‏ای در زمینه‏‌های مختلف علمی در مکتب آن حضرت تربیت شده‌اند که هر کدام، وزنه علمی بزرگی در تاریخ به شمار می‌روند؛ (سیره پیشوایان، ص٣٠۶ به بعد) ✍️ بنابر آنچه گذشت باید عرض کنیم که اگرچه امروزه، اختراع و یا آثاری در زمینه علوم مادی و دنیوی، از امام باقر (ع) به ما نرسیده است، اما آن حضرت با تفسیر آیات قرآن و تبیین علوم الهی، و تعلیم و تربیت شاگردان مؤثر در عرصه‌های مختلف علمی، به معنای واقعی، دانش را شكافته و اسرار علوم الهی را برای بشریت آشكار ساخته‌ و جلوی هرگونه تحریف در دین را گرفته‌اند؛ و بدیهی است که براساس همین ادله و نکات، در زمان حاضر نیز اهمیت وجود حوزه‌های علمیه و روحانیت معزز و مراجع و علمای معظم دینی اثبات می‌گردد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٢٠ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٠۵ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 10 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 اسرای کربلا در شام (۶١ ق) 🌙 سالروز ‌ (س) بنابر مشهور (۶١ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص) خطاب به امیرالمؤمنین (ع): «إنَّ اللّهَ جَعَلَ قَبرَكَ و قَبرَ وُلدِكَ بِقاعا مِن بِقاعِ الجَنَّةِ... و لكِنَّ حُثالَةً مِنَ النّاسِ يُعَيِّرونَ زُوّارَ قُبورِكُم بِزِيارَتِكُم كَما تُعَيَّرُ الزّانِيَةُ بِزِناها، اُولئِكَ شِرارُ اُمَّتي، لا نالَتهُم شَفاعَتي، ولا يَرِدونَ حَوضي» «(یاعلی) خداوند، قبر تو و قبر فرزندان تو را مكان‌هايى از بهشت قرار داده است...؛ امّا بخشى از مردمان پست، زائران قبور شما را بر زيارتشان خُرده مى‌گيرند، آن گونه كه زن زناكار را بر زنايش عيب مى‌گيرند؛ اينان، بَدان امّتم هستند، شفاعتم به آنان نمى‌رسد و بر حوض من، در نخواهند آمد». 📚 تهذيب‌الأحكام، ج ٦، ص ٢٢، ح ٥٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: سالروز شهادت حضرت (س) بنابر مشهور موضوع: ❓آیا در دین اسلام، تنبیه کردن کودکان جایز است؟ و اگر تنبیه کودکان برای تأدیب آنها باشد، چه صورتی دارد؟ ✅ در هیچ شرع و قانونی، چه رسد به شرع مقدس اسلام که کاملترین دین الهی است، ظلم و آزار هیچ انسانی جایز نیست، چه رسد به کودکان مظلوم و بی‌پناه! و تمام ادله عقلی و نقلی و همه علما و فقها اجمالاً آن را حتی برای والدین، حرام و معصیت و گناه و ظلم بزرگ می‌دانند و فرد مرتکب، علاوه بر ضمان و لزوم جبران ضرر وارده به کودک، در مواردی مستحق تعزیر (وقصاص) هم می‌باشد؛ البته اینکه در شرع، تنبیه بدنی فقط برای پدر، آن هم برای تأدیب کودک جایز دانسته شده، دو شرط دارد: 1️⃣ تربیت فقط متوقف بر تنبیه بدنی باشد؛ 2️⃣ تنبیه در حد بسیار محدود باشد که حتی منجر به سرخی و ورم اندک هم نگردد؛ ✍️ هر چند که تنبیه بدنی کودکان (در همین حد هم) در عصر و زمان حاضر، عوارض و پیامدهای فردی و اجتماعی نامطلوبی دارد و لذا حتی‌الامکان باید از همین مقدار اندک نیز صرف‌نظر شود و از طُرُق دیگر، نظیر تشویق‌ یا قهر و یا محرومیت از سفر و پول توجیبی و... برای تربیت کودک استفاده شود. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «شهادت مظلومانه حضرت (س)، ؟!» ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم قمری بنا به‌مشهور به‌نام سالروز (س) دختر خردسال امام حسین(ع) که در شام به شهادت رسیده است ثبت گردیده لذا سخن امروز را با تسلیت و تعزیت، و با سلام و صلوات به روح بلند شهدای حماسه حسینی آغاز می‌نمائیم؛ طبق تاریخ یکی دیگر از اهل‌بیت امام(ع) که نتوانسته سفر اسارت شام را به پایان ببرد، نازدانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، خانم حضرت رقیه (س) است. اما متأسفانه اصل وجود و شهادت مظلومانه این نازدانه در طول زمان، مواجه با شبهاتی شده، به‌گونه‌ای که برخی به طور کامل داشتن دختری خردسال برای امام حسین (ع) را منکر شده‌اند! و برخی دیگر نیز حضور و شهادت دختری با این نام در شام و جنایت یزید را زیر سؤال برده‌اند! البته این شبهات اصولاً از طرف دو دسته افراد متفاوت صادر گردیده؛ که عده‌ای از آنها از نواصب و وهابیت و باقیماندگان از بنی‌امیه ملعون و دشمنان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هستند و با طرح این شبهه به دنبال تطهیر یزید و و یزیدیان و محو کردن یاد و خاطره مظلومیت حضرت رقیه (س)، و همچنین ایجاد تردید در رابطه با وقایع عاشورا و اصل حماسه حسینی می‌باشند! لذا بدون ارائه هیچ مستندی این ادعا را مطرح و سعی در القاء این شبهه نموده‌اند که در جواب آنها باید عرض کنیم که «جواب ابلهان، خاموشی است». ✍️ اما عده‌ای دیگر، افرادی هستند که فکر می‌کنند، می‌بایست دقت‌های که در فقه و اصول به کار می‌رود را در منابع تاریخی این مصیبت به کار برد! لذا مرتکب این اشتباه بزرگ شده‌اند تا جایی که برخی از آنها این موضوع را کاملاً رد کرده‌ و گفته‌اند که چرا نام این دختر و چنین نقلی در منابع اولیه تاریخی شیعه وارد نشده است؟! ✅ که باید در جواب این افراد گفت: 🔹اولاً اگر این دقت‌های فقهی را در منابع تاریخی بکار بریم، اصلاً چیزی از تاریخ اسلام، باقی نخواهد ماند! 🔹ثانیاً این واقعه تلخ تاریخی به صورت مبسوط در کتاب «کامل‌بهائی» اثر عمادالدین طبری شیعی در قرن هفتم آمده است که ایشان از بزرگان متکلمین و فقهای شیعه به شمار می رود و از جانب علمای بزرگ شیعه توثیق شده و فتاوای او را در کتب مختلف خود نقل کرده‌اند؛ 🔹ثالثاً وجود اختلاف بين دانشمندان اسلامی در نام حضرت «رقيه» یا «فاطمه صغیره»، دلیلی برای نفی اصل موضوع نیست! 🔹رابعاً با توجه به فشارها و سرکوب و ارعاب و تحریفات شدید در زمان بنی‌امیه و بنی‌العباس تا سال ۶۵۶ قمری و همچنین غارت‌ها و کتابخانه‌سوزی‌هایی که در طول تاریخ اسلام رخ داده و از بین رفتن بسیاری از کتب اولیه شیعه که در جلد یک دانشنامه امام حسین(ع) به نام برخی از آنها اشاره شده و یکی از این کتب مفقوده کتابی به نام «حاویة» است که طبری، روایت حضرت رقیه (س) را از این کتاب نقل کرده؛ بر این اساس نمی‌توان ادعا کرد که نیافتن سند برخی از وقایع مشهور تاریخی در کتب اولیه شیعه، نشانه نبودن آن واقعه است! چنانچه در کتاب «لهوف» سید بن طاووس (ره) نیز که با طبری هم دوره می‌باشد، مطالبی وجود دارد که در کتب پیش از او، این موارد دیده نمی‌شود! ✍️ البته مسلماً اگر متنی و یا روضه‌ای با شئون ائمه اطهار (ع)، اعتقادات شیعه و عقل و منطق بشری و مسلمات تاریخ سازگار نباشد، باید آن را کنار گذاشت! اما موضوع شهادت این نازدانه با هیچ یک از این موارد مخالف نیست! ✍️ در پایان تذکر این نکته نیز ضروری است که برخی افراد در نفی این موضوع، به کتاب «حماسه حسینی» استاد مطهری (ره) استناد نموده‌ و این واقعه را از تحریفات ماجرای کربلا و شام دانسته‌اند! در حالی که ناشرِ محترمِ این اثر در مقدمه کتاب تذکر داده که در این کتاب ارزشمند، متأسفانه يادداشت‌های خام حضرت استاد که هنوز در آنها تحقيق صورت نگرفته بوده است را در کنار سخنرانی‌های استاد که ديدگاه‌های نهايی ايشان است، به چاپ رسانده! که اين بخش از کتاب حماسه حسينی نیز مربوط به همان يادداشت‌های استاد است که در واقع فيش‌های تحقيقاتی ايشان بوده که قصد داشته‌اند بعدها راجع به آنها تحقيق نمايند تا به نتيجه نهايی و قطعی برسند؛ چنانچه در ميان اهل پژوهش و تحقيق این روش مرسوم است؛ اما متأسفانه اين اشتباه ناشر، دستاويزی برای برخی اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند گردیده است؛ لذا ملاحظه می‌نمائیم که در هیچ یک از سخنرانی‌های استاد شهيد مطهری (ره)، شهادت مظلومانه دختر خردسال امام حسین (ع) نفی نگردیده؛ بنابراین با عنایت به آنچه گذشت شکی نيست که طفل کوچک امام در شام از دنيا رفته و در آنجا دفن شده‌ است و حرم فعلی منسوب به این دردانه است، چنانچه مراجع عظام تقلید معاصر نیز همگی این موضوع را تأیید نموده‌اند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٢١ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٠۶ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 11 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 اسرای کربلا در شام (۶١ ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 حضرت علی (ع): «ما عُمِّرَتِ البُلدانُ بِمِثلِ العَدلِ» «با هيچ چيز مانند عدالت، شهرها آباد نگرديده است» 📚 غررالحكم، ح ٩٥٤٣ https://eitaa.com/ROOZBARG
573.5K
موضوع: ❓آیا موقع نماز خواندن در یک مکان، خانم‌ها حتماً باید عقب‌تر از آقایون بایستند؟ ✅ آیات عظام وحید و امام خامنه‌ای: بین زن و مرد در نماز، حداقل باید یک وجب فاصله باشه و با رعايت این فاصله، اگه زن مساوی یا جلوتر از مرد هم بايستد، نمازش صحیح است. ✅ آيت‌الله العظمی نورى همدانی: اگه خانم‌ها جلوتر از مردها هم باشند، نمازشان اشكال ندارد؛ ولى بهتر است عقب‌تر از آقایون بايستند. ✅ آیات عظام مكارم شیرازی و سیستانی: زن بايد عقب‌تر از مرد بايستد، وگرنه نمازش باطل است و در این موضوع فرقى بين محرم و نامحرم هم نيست. ✍️ تذکر: منظور از عقب‌تر بودن، طبق نظر همه مراجع (به‌جز سیستانی): همین که جای سجده زن عقب‌تر از جای سجده مرد باشه، کافی است ولی آیت‌الله العظمی سیستانی می‌فرمایند که جای سجده زن نباید از مقابل زانوهای مرد (هنگام سجده) جلوتر باشد. ⭕️ ضمناً اگر بین خانم و آقا بیشتر از پنج متر فاصله باشد و یا پرده‌ای بین آنها وجود داشته باشد، در این صورت به نظر همه مراجع، نماز درست است و مشکلی ندارد. 📚 رهبری، اجوبةالاستفتائات، س۳۷۴؛ توضيح‌المسائل مراجع، م۸۸۶؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م۸۹۶؛ پرسمان احکام. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» 📗 عنوان: حکمت ١۴ 🧿 «مَنْ ضَيَّعَهُ الاَْقْرَبُ اُتِیحَ لَهُ الاَْبْعَدُ» «کسى که نزديکانش او را رها سازند، آنها که دورند براى او (و حمايت و ياریش) آماده مى شوند» 📝واژه‌شناسی: 🔸«ضَیَّعَهُ» از ماده " ضایع " و در این عبارت به معنای طرد کردن و بی‌اعتنایی و ضایع کردن فرد است. 🔸«الاَقرَبُ» به معنای خویشاوندان خیلی نزدیک است. 🔸«اُتِیحَ» به معنای مقدر شدن و رسيدن است. 🔸«الاَبعَدُ» در این عبارت به معنای دورترین افراد است. ✍️ شرح حکمت: در این حکمت به سه موضوع اشاره شده است: ١ - هدفمندی در نظام آفرینش ۲ - نتيجه بى مِهرى بستگان ۳ - پیشگیری از فرار مغزها 1️⃣ هدفمندی در نظام آفرینش: خداوند حکیم در نظام آفرینش بر اساس حکمت الهی، هر کدام از موجودات را هدفمند آفریده و در راستای رشد و کمال به‌پیش می برد؛ لذا اگر در روابط انسان‌ها در زندگی مشکلی پیش آید، انسان مومن و شایسته با توکل بر خداوند متعال، از راه‌های پیش‌بینی نشده‌ای تأیید و تقویت می‌شود؛ در نتیجه آنچه مهم است، دل سپردن و ایمان و توکل به حضرت حق است و کسی که دل در گرو محبت پروردگار دارد، گرچه مورد بی‌مهری نزدیکانش قرار گیرد، خداوند دیگران را متوجه او خواهد کرد. 2️⃣ نتيجه بى مِهرى بستگان: بی‌شک یکی از رحمت‌ها و موهبت‌های الهی، مهر و محبت، و یاری و حمایت افراد خانواده و خویشان است؛ اما باید بدانیم که زندگی انسان همواره با پستی و بلندی، با سختی و راحتی، تنگی و گشایش، و واگذاشتن و یا یاری شدن همراه است؛ لذا حضرت در اين جمله به کسانى که بستگان نزدیکشان نسبت به آنها بى مهرى مى کنند و رهايشان مى‌سازند، دلدارى و اميدوارى مى‌دهند که نبايد از اين جريان مايوس گردند؛ زیرا خداوند راه ديگرى به روى آنها مى‌گشايد و اگر خویشان به وظيفه خود عمل نکردند و به صله رحم و مسئوليت‌هاى دوستى پشت پا زدند، خداوند اين مسئوليت را بر عهده ديگران مى گذارد تا بنده اش در ميان توفان حوادث تنها نماند! مثل پیامبر (ص) که طائفه قريش که نزديکترين خویش ایشان بودند نه تنها حمايتشان نکردند بلکه به دشمنى حضرت برخاستند! لذا خداوند دورافتاده‌ترين قبائل، يعنى اوس و خزرج را به حمايت از ایشان برانگيخت که از جان و دل حضرت را حمايت کردند و آئين ایشان را پيش بردند و جالب اين که اوس و خزرج با هم عداوت و دشمنى ديرينه اى داشتند ولى در حمايت از پيغمبر اکرم (ص) متحد و متفق بودند و امثال اين موضوع در طول تاريخ بسيار ديده شده است. 3️⃣ پیشگیری از فرار مغزها: احتمال دیگری که در تفسير این کلام حکمت‌آمیز حضرت امیر (ع) وجود دارد این است که آن حضرت فرموده‌اند: در صورتی که نزدیگان و بستگان از نیروهای یکدیگر استفاده نکنند و نسبت به هم بی‌اعتنا باشند، چه بسا غریبه‌ها و خارجی‌ها آنها را بربایند و از وجود آنان بهره‌ها گیرند؛ که نمونه این مطلب مسئله‌ای است که امروزه در بسیاری از کشورها با آن روبرو هستیم که به نام «» معروف است، چراکه در هنگامی که ما از مغزهای لایق و آماده و افکار بلند و استعدادهای سرشار جوانانمان استفاده نکنیم، آن‌ها از میان ما فرار کرده و بیگانگان از نیروهای آنها استفاده می‌کنند که این ضایعه‌ای بزرگ و غیر قابل جبران برای ماست! ✍️ در پایان سخن، توجه به این نکته نیز ضروری است که امروزه بسیاری از مجرمانی که مرتکب جُرم های متعددی شده‌اند، علت انحراف خود را دوستی با افراد منحرف می‌دانند و اصولاً این گرایش به دوستان بد، نتیجه بی‌توجهی و بی‌مهری خانواده و خویشاوندان آنها بوده است؛ چنانچه شاهدیم که تبهکاران و منحرفان معمولاً به دنبال جوانان و نوجوانانی هستند که مورد بی‌مهری خانواده خود واقع شده‌ و یا از خانواده خود به علل مختلف بریده و جدا شده‌اند؛ تا بتوانند با محبت‌های دروغین، قلب آنان را به سمت خود جلب کرده و آنان را به انواع انحرافات بکشانند؛ در نتیجه اگر ما قدر جوانانمان را ندانیم و با آنها دوست نباشیم و به توانمندی‌های ایشان باور نداشته باشیم، بیگانگان، آنها را جلب کرده و از نیروی آنها سود برده و آنها را از خدمت به دین و وطنشان دور می کنند! بنابر این، بر خانواده، جامعه و نظام اسلامی لازم است که با شناسایی و جذب جوانان و نخبگان و استعدادهای برتر، و رشد و تربیت ایشان و بهره‌جویی صحیح از آنها زمینه اعتلای میهن اسلامیمان را محقق نمایند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢٢ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٠٧ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 12 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 اسرای کربلا در شام (۶١ ق) 🌙 سالروز (ع) به روایتی 🌙 سالروز (ع) به روایتی 🌙 روز بزرگداشت (ره) 🌙 رحلت آية‏اللَّه العظمی (١۴١١ ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام حسن (ع): «صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن یُصاحِبوکَ بِه» «با مردم به گونه‌اى رفتار کن که دوست دارى با تو آن گونه رفتار کنند» 📚 أعلام الدّین، ص ۲۹۷ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: سالروز شهادت (ع) به روایتی؛ و سالروز ولادت (ع) به روایتی دیگر. موضوع: « قبور انبیاء و اولیاء الهی» ❓آیا نمازخواندن در حرم پیامبران و اهل‌بیت (ع) جلوتر از ضریح جایز است؟ ✅ نماز خواندن در مشاهد مشرفه انبیاء و اوصیاء الهی و ائمه (علیهم السلام) مستحب است؛ ولی اگر هنگام نماز چیزی مانند دیوار بین نمازگزار و ضریح مطهر فاصله نباشد، نمازگزار نباید جلوتر از قبر پيغمبر و امام معصوم بايستد، اما مساوی با قبر اشکال ندارد. ❓آیا سجده در مقابل قبور پیامبران و ائمه اطهار و دیگر بقاع متبرّکه جایز است؟ ✅ سجده برای غیر خدا، حرام است؛ ولی اگر سجده‌ی شکر خداوند متعال (به واسطه توفیق بر زیارت حضرات معصومین) باشد، اشکال ندارد، البته نباید به گونه‌ای باشد که سوژه و بهانه به دست دشمنان شیعه بدهد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «؛ متعلق به دو امام همام»         ✍️ مناسبت روز: در روایات و منابع تاریخی برای روز هفتم ماه صفر، دو مناسبت مهم نقل شده است: یکی از آن‌ها، سالروز شهادت دومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت (ع)، و دیگری سالروز ولادت (ع) است؛ چنانچه تا چند سال قبل در تقویم رسمی کشور به ولادت امام هفتم اشاره شده بود و رسانه‌های رسمی کشور نیز برنامه‌های خود را بر اساس این مناسبت تنظیم می‌کردند؛ ولی در چند ساله اخیر در تقویم رسمی و رسانه‌ها، به شهادت سبط اکبر رسول خدا اشاره می‌شود و مجالس عزاداری در سراسر کشور برپا می‌گردد؛ اما سؤال این است که به‌راستی وظیفه شیعیان در این روز چیست؟ و آیا باید عزاداری کنند یا مجلس سُرور بر پا نمایند؟ ✅ در جواب این سؤال باید عرض کنیم که اگرچه به پا کردن مراسم عزاداری برای حضرات معصومین(ع)، از جهت مظلومیت‌ آنان و فضیلت عظیم آن در تمام اعصار، پسندیده است، اما حقیقت آن است که درباره هفتم ماه صفر، از هیچ‌یک از این دو مناسبت مهم نمی‌توان گذشت؛ چنانچه سال‌هاست که در شهر مقدس قم که قطب حوزه‌های علمیه جهان تشیع محسوب می‌شود، در این روز ضمن گرامیداشت سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع)، برای شهادت امام حسن مجتبی(ع) مراسم سوگ و ماتم برگزار می‌گردد. اما نکته‌ی مهمی که در این رابطه باید مورد توجه ما قرار گیرد، این است که اصلاً هیچ‌گونه تناقضی در هدف و فلسفه‌ی برگزاری مراسم ولادت و شهادت این دو امام همام وجود ندارد؛ چراکه: 🔹 اولاً همه‌ی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) از نظر شأن و مرتبت، یکسان و برگرفته از یک نور واحد هستند: «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ»؛ 🔹 ثانیاً هدف از برگزاری این مجالس و مراسمات، یادآوری و بزرگداشت مقام اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، و زنده نگهداشتن شعائر اسلامی، و تبیین فرهنگ و معارف اهل‌بیت و الگوگیری از خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام است؛ 🔹 ثالثاً برگزاری این مراسمات، نشانه‌ی محبت و ارادت به اهل‌بیت رسول اکرم (ص) است، چنانچه طبق آیه ٢٣ سوره شوری، دوستى آنها بر همه‌ی مسلمانان واجب شده است: «... قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ...»: «(ای پیامبر) بگو: من از شما اجر رسالت، جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان من منظور دارید (و دوستدار آل محمّد باشید)» همچنین در بسیاری از روایات اسلامی نیز تاکید بر محبت اهل‌بیت (ع) شده، که در این بخش به چند حديث کوتاه در این زمینه اشاره می‌نمائیم: 🔹امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «شیعیان و پیروان ما، در شادى و حزن ما شریکند و دارایی و جان خویش را در راه ما بذل می‌کنند، آنان از ما هستند و بازگشتشان به سوی ما است»: «...یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا و یبذلون اموالهم و انفسهم فینا،اولئک منّا و الینا» (بحارالأنوار،‏ ج ١٠ ، ص ١١۴) 🔹 امام صادق(ع) فرمودند: «شیعیان ما پاره‏ايى از وجود ما هستند و از زیادى گل ما آفریده شده‏اند؛ آنچه ما را بدحال یا خوشحال مى‏سازد، آنان را نیز بدحال و خوشحال مى‏گرداند»: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا» (بحارالأنوار،‏ ج۶۴، ص٧۶) 🔹 امام رضا (ع) نیز به ریان بن شبيب، فرمودند: «اگر خوشحال می‌شوید از این‌که در درجات عالی بهشت با ما باشید، در حزن ما، محزون، و در شادی ما، شاد باشید» (أمالی شيخ صدوق، ص١٣٠) ✍️ بنابر آنچه گذشت در فرهنگ شیعه، فرقی نمی‌کند که مجلس جشن برای اهل‌بیت (ع) برپا شود یا مجلس عزادارى؛ بلکه آنچه اهمیت دارد اخلاص در عمل، و کسب معرفت و شناخت نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) است؛ لذا شایسته است که مؤمنین در روز هفتم صفر، با تأسی به علماء و مراجع عظام تقلید، ضمن بزرگداشت و تکریم مقام امام کاظم (ع)، با برگزاری مراسم عزاداری، احترام ایام سوگواری امام حسن مجتبی (ع) را به جا آورده، و با ذکر مناقب، فضایل و آرمان‌های این دو امام همام، شور و شعور، و شناخت و عاطفه را درهم آمیخته و در پرتو آن، به دنبال الگوگیری و پیاده کردن اوصاف اهل‌بیت (ع) در وجود خویشتن و انتقال‏دهنده فرهنگ ناب شیعى به نسل‌های آینده باشند. https://eitaa.com/ROOZBARG