eitaa logo
منبر روزانه «ائمه جماعات استان اصفهان»
292 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
296 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٠۶ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٢٣ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 27 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز 💠 💎 امیرالمؤمنین (ع): «الصِّدقُ، صَلاحُ كُلِّ شیءٍ؛ الكِذبُ، فَسادُ كُلِّ شَیءٍ» «راستگویی و صداقت، مايه درستى و سلامت هر چيزى است و دروغ، مايه فساد و تباهى هر چيزى است» 📚 غررالحكم، ۱۱۱۵ و ۱۱۱۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
352.1K
موضوع: ❓دروغ مصلحت‌آمیز چیست و در اسلام چه حکمی دارد؟ ✅ «دروغ» از گناهان کبیره است و ذاتاً کار فوق‌العاده بدی است و بسیارى از مشکلات و بدبختى‌ها و نابسامانى‌هاى اجتماع کنونى ما بر اثر همین صفت ناپسند است که در روایات اسلامی، آن را کلید سایر گناهان شمرده‌اند؛ ولى در عین حال، اسلام در مواردی استثنایى که اگر انسان در آنجا راست بگوید، فتنه و فساد بزرگى برپا مى‌شود و ممکن است تلفات و خسارات مهمّى به بار آورد، راست گفتن را کار غلطى می‌داند و این یک قانون مسلّم عقلى و شرعی است که هرگاه فساد چیزى از اصلاح آن بیشتر باشد، ما باید از آن چیز بپرهیزیم؛ لذا از نظر شرعی اگر انسان مسلمان در این موارد راست بگوید، گناه کرده و هر فسادى به وجود بیاید، مسئول آن است. ✅ البته باید مؤکّداً توجّه داشت که این موضوع کاملاً جنبه استثنایى دارد و جز در شرایط بسیار خاصّ، دروغ گفتن جایز نیست و نباید عدّه‌اى این موضوع را دستاویز کرده و بدون جهت و یا براى به دست آوردن منافع شخصى دروغ بگویند و این عمل زشت را دروغ مصلحت‌آمیز بنامند. همچنین باید بدانیم که اسلام به قدرى به موضوع راستگویی اهمّیّت داده که حتّى در مواردى که ضرورت ایجاب مى‌کند که انسان مسلمان دروغ مصلحت‌آمیز بگوید، دستور «توریه» داده‌ است‌؛ یعنی انسان به‌گونه‌ای سخن بگوید که گوینده از آن، معنا خاصّى را که حقیقت است اراده کند و شنونده معنای دیگرى را بفهمد. 📚 پاسخ به پرسش های مذهبی، حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، ص ٣٧۵. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» 📗 عنوان مبحث: ادامه حکمت ٢٠٨ 🧿 «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ، وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ، وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ، وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ، وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ» امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «هر کس به حساب خود برسد، سود می‌برد؛ و آن کس که غافل بماند، زیان می‌بیند؛ و کسی که از خدا پروا کند، ایمن می‌گردد؛ و کسی که عبرت گیرد، بینا می‌شود؛ و آن کس که بینا گردد، حقایق را می‌فهمد؛ و آن کس که (حقایق را) بفهمد، دانا می‌شود» در یکشنبه گذشته به جملات اول و دوم این سخن حکیمانه پرداختیم و از ضرورت «حسابرسی» در زندگی مادی و معنوی از نگاه آیات و روایات سخن گفتیم و عرض کردیم که غفلت از آن قطعاً باعث ضرر و زیان انسان می‌شود و در پایان سخن نیز به حدیث امام کاظم (ع) اشاره نمودیم که فرمودند: «از ما نيست كسى كه هر روز به حساب خود رسيدگى نكند و ببيند كه اگر كار نيكى انجام داده است از خداوند توفيق انجام بيشتر آن را بخواهد و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر كار بدى انجام داده است از خدا آمرزش بخواهد و توبه كند». (الاختصاص، ص٢۶) ✍️ انشاالله در روزبرگ امروز نیز به ادامه این گفتار حکیمانه می‌پردازیم که حضرت امیر (ع) در بخش سوم سخن خود فرمودند: «وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ» یعنی اگر کسی خواهان امنیت و آرامش است و می‌خواهد تراز حسابش همیشه مثبت باشد، باید خائف باشد! چرا که خوف، سپری در برابر حوادث خطرناک است و اصلاً راز این که خداوند خوف را در وجود آدمی قرار داده، این است که اگر انسان از حوادث و موجودات خطرناک نترسد، خیلی زود خود را گرفتار انواع مسائل مرگبار خواهد نمود!‌ هرچند که مسلماً خوفی مفید است که در حد اعتدال باشد، چراکه افراط در خوف، آدمی را از تلاش و کوشش باز داشته و به محرومیت و ایستایی منجر می‌شود. البته امیر بیان در این بخش از حکمت ٢٠٨ نهج‌البلاغه، اشاره به خوف از خدا یعنی خوف از عدالت و مجازات‌های عادلانه حضرت حق دارند و مسلماً کسانی که دارای چنین خوفی باشند از عذاب الهی در دنیا و آخرت در امان خواهند بود ولی آنهایی که تنها رحمت الهی را قبول دارند و اثری از خوف در وجود آنها وجود ندارد، خود را آلوده به انواع گناهان نموده و گرفتار مجازات الهی در این سرا و آن سرا می‌شوند! اینگونه افراد با عنوان فریبنده «اسلام رحمانی» و حرفهای زیبایی همچون: «دیگران را قضاوت نکنید! خدا می‌بخشد! خدا، رحمان و رحیم است!» همان عقاید فرقه ضاله «مرجئه» در زمان ائمه هدی را مطرح می‌کنند که بارها توسط حضرات معصومین (ع) لعن شده‌اند! به همین دلیل در تعلیمات دینی ما کراراً آمده است که انسان با ایمان باید با دو بال «خوف» و «رجا» پرواز می‌کند؛ چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: در وصایای لقمان حکیم مسائل شگفت‌آوری آمده و از همه شگفت‌آورتر این که به فرزندش گفت: «آنگونه از خداوند عزوجل ترسان باش که اگر تمام اعمال نیک جن و انس را به جا آوری احتمال ده که تو را به سبب بعضی از اعمالت عذاب می‌کند و آنچنان به خداوند امیدوار باش که اگر گناه انس و جن را انجام داده باشی ممکن است مشمول رحمت او واقع شوی». سپس حضرت افزودند: پدرم چنین میَ‌فرمود: «در قلب هر فرد با ایمانی دو نور هست، نور خوف و نور رجا؛ اگر این را وزن کنند چیزی اضافه بر آن نیست و اگر آن را وزن کنند چیزی اضافه بر این نخواهد بود». (الکافی، ج۲، ص۷۱) در روایت دیگری نیز از حضرت صادق (ع) آمده که راوی عرض می‌کند: جمعی از دوستان شما هستند که خود را آلوده گناهان می‌کنند و می‌گویند: امید به رحمت خدا و محبت اهل بیت داریم! امام در جواب فرمودند: «آنها دروغ می‌گویند و از دوستان ما نیستند! آنها کسانی هستند که در چنگال آرزوها گرفتار شده‌اند، زیرا کسی که امید به چیزی داشته باشد برای آن عمل می‌کند و کسی که از چیزی بترسد از آن می‌گریزد». (الکافی، ج۲، ش ۱۵۵) ✍️ در ادامه حکمت ٢٠٨ نهج‌البلاغه، حضرت امیر (ع) سه جمله دیگر فرمودند: «وَ مَنِ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ، وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ، وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ»: «و کسی که عبرت گیرد، بینا می‌شود؛ و آن کس که بینا گردد، حقایق را می‌فهمد؛ و آن کس که (حقایق را) بفهمد، دانا می‌شود»؛ یعنی اگر انسان با چشم عبرت به اطراف خود بنگرد با حقایق این عالم آشنا می‌شود و سپس به تحلیل آن حقایق پرداخته و اسباب و نتایج آن را درک می‌کند و کسی که به اسباب و نتایج آن حقایق آشنا گردد عالِم شده و راه را به سوی سرمنزل مقصد پیدا می‌کند! در واقع در این بخش از کلام حضرت امیر (ع) پیوندی ناگسستنی میان سه جمله می‌باشد و بر این اساس چشم عبرت داشتن، باعث تحلیل درست حوادث شده و تحلیل درست باعث آگاه شدن و مایه علم و بصیرت می‌شود. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٠٧ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٢۴ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 28 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز 💠 💎 پيامبر اکرم (ص): «إِذا رَأَيْتَ مِنْ أَخيكَ ثَلاثَ خِصالٍ فَارْجُهُ: اَلْحَياءُ وَالأَْمانَةُ وَالصِّدْقُ» «هر گاه در برادر ( و خواهر دينى) خود سه صفت ديدى به او اميدوار باش: حيا، امانتدارى وراستگويى» 📚 نهج‌الفصاحه، ح ۲۰۵ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
483.2K
موضوع: ❓سخنی که فکر مى‌کردم صحيح و راست است را گفتم و بعد فهميدم که دروغ گفته‌ام! آيا نيازى هست که آن را تصحيح کنم؟ ✅ فى نفسه لزومى ندارد مگر آنکه حکم شرعى را اشتباهاً بيان کرده باشيد و يا در اثر حرف شما حقى از كسى ضايع شود و امثال اين مورد، که در اين صورت بايد کلام خود را تصحيح نماييد. ❓اگر شك داشته باشيم كه مطلبى درست و راست است يا نه، و آن را به نقل از منبعى بگوييم، آيا مرتکب گناه شده‌ايم يا نه؟ و اگر شده‌ايم حق الله است يا حق الناس؟ ✅ مى‌توانيد چيزى را که اطمينان به صحّتش نداريد، به نقل از منبع بازگو كنيد. ❓آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟ ✅ اگر خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می‌گوید قصد جدی ندارد و نمی‌خواهد بر خلاف واقع، مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: ! فضیلت دوم: «»، (برگ دوم) مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما در دو روز گذشته در مورد یکی از فضائل فراموش شده‌، به‌نام «صداقت و یکرنگی» با شما سخن گفتیم و عرض کردیم که طبق روایات اسلامی، این صفت یکی از مهمترین دلایل بعثت همۀ انبیاء الهی، و قوی‌ترین رکن ایمان، و علامت و نشانۀ دین‌داری است؛ در ادامه به اقسام «صداقت» از نگاه اسلام پرداخته و گفتیم: 1️⃣ قسم اوّل: «صداقت با خداوند متعال است» به این معنا که اگر در نماز می‌گوییم: «إِیاكَ نَعْبُدُ وَ إِیاكَ نَسْتَعینُ» راست بگوییم. 2️⃣ قسم دوم: «صداقت با چهارده معصوم (ع) است» به این معنا که اگر ادعا می‌کنیم که اهل‌بیت (ع) را دوست داریم و شیعه و پیرو آنها هستیم، از نظر عمل هم چنین باشیم و عمل ما با گفتار و با عقیدۀ ‌ما همخوانی داشته باشد. ✍️ انشاالله در روزبرگ امروز نیز به اقسام دیگر «صداقت» می‌پردازیم: 3️⃣ قسم سوم: «صداقت در خانه و با خانواده است» یعنی زن و شوهر نسبت به یکدیگر و راجع به فرزندانشان، صادق باشند و مواظبت کنند که دروغ و دورویی در خانه‌ی آنها راه نیابد؛ بدیهی است اگر زن و شوهری در خانه دروغ بگویند، خواه یا ناخواه، فرزندانی دروغگو تربیت می‌‌کنند و خانواده خود را به عذاب الهی دچار می‌کنند‌؛ چنانچه قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الْخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِیهِمْ یوْمَ الْقِیامَةِ أَلَا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ»: «زیانکارترین افراد، آنها هستند که خودشان و اهلشان را در روز قیامت، به خسران جاودان (جهنّم) درافکنند» [زمر/١۵] 🔹 البته صداقت در خانه و خانواده، فقط به معنای راستگویی در گفتار نیست! بلکه شامل صداقت در رفتار و وفاداری زن و شوهر در همه حال نسبت به یکدیگر نیز می‌شود که برای فهم بهتر مطلب به یک حکایت اشاره می‌نمائیم: «یکی از مراجع بزرگوار تقلید در کربلا زندگی می‌کردند که یک شاهزاده خانم به کربلا آمد و نامه‌ای برای ایشان فرستاد و چنین نوشت که: من می‌خواهم یک دستی روی سرم باشد، لذا می‌خواهم همسر شما بشوم؛ آن عالِم هم جواب دادند که من طلبه هستم و شما شاهزاده هستید و سنخیتی با هم نداریم؛ اما آن خانم دست بردار نبود و دوباره نامه فرستاد که من پول فراوان دارم و از شما هیچ چیزی نمی‌خواهم و تمامی خرج و مخارج شما را هم می‌دهم، فقط می‌خواهم دست شما روی سر من باشد؛ آن مرجع عالیقدر هم که به همسر خود بسیار وفادار و صادق بودند در جواب زن، یک جمله‌ی زیبا نوشتند: «همسر من یک عمر با همه‌چیز من ساخته است، اگر من بخواهم تجدید فراش کنم، خیانت و بی‌صداقتی با اوست و من حاضر نیستم صفا، صمیمیت و صداقت در خانه‌ام را با هیچ چیزی عوض کنم». 🔹 یکی دیگر از موارد صداقت این است که زن و شوهر خود را خالصانه، متعلق به یکدیگر بدانند و در کسب رضایت هم بکوشند؛ چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «به خدا قسم، من هیچ‌گاه فاطمه را خشمگین نکردم و فاطمه نیز هیچ‌گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود و هرگاه به او می‏نگریستم، تمامی غم و اندوهم، برطرف می‏شد.» (بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۳۴) 4️⃣ قسم چهارم: «صداقت با مردم» است؛ یعنی انسان با دیگران یک‌رو و صادق باشد و در اجتماع از دروغ در گفتار و فریب در کردار بپرهیزد؛ چنانچه در اسلام تأکید فراوان شده که انسان مسلمان باید در روابط اجتماعی از دورویی و نفاق حذر کند و در کسب و کار نیز صداقت پیشه کند و از تقلب و دروغ و کارهایی مانند: اجحاف، گران‌فروشی و غشّ در معامله و گناهانی از این دست بپرهیزد. همچنین انسان مؤمن باید در گفتار و رفتارش از «تظاهر و ریا» دوری نماید که طبق آیات و روایات، گناهش تا سرحدّ کفر و باطل‌کننده همه‌ی اعمال است؛ البته علاوه بر پرهیز از ریا، باید مواظب باشیم که اگر به کسی خدمت کردیم، منّت سر او نگذاریم، چون منّت گذاشتن نیز مانند ریا، عمل ما را باطل و حبط می‌کند؛ چنانچه قرآن کریم می‌فرماید: «لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِی ینْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا یؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الیَوم الاخر» [بقره/٢۶۴]؛ «صدقه‌هایتان را با منت و آزار باطل نکنید، مانند کسی که مالش را به ریا به مردم انفاق می‌کند و به خدا و روز قیامت ایمان ندارد» ✍️ در پایان باید اذعان کرد که به‌دست آوردن «صداقت» در دنیای کنونی بسیار مشکل است! در دنیایی که روی پایه‌ی دروغ و تظاهر و ریاکاری و تعریف‌های بیجا می‌چرخد و صداقت در آن کیمیاست! لذا در مسیر کسب این فضیلت بزرگ همواره می‌بایست با توسل به اهل‌بیت عصمت و طهارت از خداوند متعال مدد بگیریم. 📚 برگرفته از درس اخلاق حضرت آیت‌الله العظمی حسین مظاهری (دامت‌برکاته) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٠٨ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٢۵ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 29 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز شهادت نوجوان بسیجی (١٣۵٩ ه‌ش) ☀️ ☀️ ☀️ 💠حدیث روز💠 💎 امام صادق (ع): «عَلَيكَ بِالحداثِ فَإنَّهُم أَسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ» «نوجوانان را دريابید، زيرا كه آنان سريع‌تر به كارهاى خير روى مى‌آورند» 📚 كافى(ط-الاسلامیه) ج٨، ص٩٣ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
392.1K
مناسبت: سالروز شهادت نوجوان بسیجی موضوع: ❓در (بیشتر مساجد در) نماز جماعت بعد از سلام ابتدا آیه صلوات بر پیامبر تلاوت مى‏شود و نمازگزاران سه مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد «صلى الله علیهم اجمعین» مى‏فرستند و بعد از آن سه بار تکبیر مى‏گویند و سپس شعارهاى سیاسى به صورت دعا و برائت توسط مؤمنین با صداى بلند داده مى‏شود، آیا این کار اشکال ندارد؟ ✅ قرائت آیه و ذکر صلوات بر پیامبر و آل او «صلى الله علیهم اجمعین» نه تنها اشکال ندارد؛ بلکه مطلوب بوده و ثواب دارد، و مواظبت بر شعارهاى اسلامى و شعار انقلاب اسلامى (تکبیر و ملحقات مذکور آن) که یادآور رسالت و اهداف بلند انقلاب اسلامى ‏است، هم مطلوب ‏است. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز حماسه آفرینی و شهادت شجاعانه نوجوان بسیجی در سال ۱۳۵۹ است؛ جوانمرد کوچکی که با گذشتن از تمام هستی خود، حماسه‌ای جاودان آفرید؛ ازاین‌رو هشتم آبان را به‌عنوان «» و همچنین «» نامگذاری نموده‌اند؛ تا برای همیشه، نوجوانان و دانش‌آموزان ایران اسلامی از این بسیجی قهرمان ۱۳ سیزده، درس ازخودگذشتگی، جوانمردی و شجاعت بیاموزند. داستان شهادت محمد حسین را بارها خوانده و شنیده‌ایم؛ اما قطعاً تکرار این حکایت پرافتخار برای کودکان و نوجوانان عزیزمان باعث شناخت قهرمانان واقعی و الگوگیری از آنها خواهد شد؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش‌آموز بسیجی شهید فهمیده، از اصالت‌های دفاع مقدس است»؛ این سخن حکیمانه به این معناست که اگر می‌خواهیم مسیر مقاومت، شجاعت، دلاورمردی و عشق به دین و وطن، در اندیشه و فکر کودکان و نوجوانان ما زنده بماند، باید برای آنها از رشادت‌ها، مظلومیت‌ها و جذابیت‌های حسین فهمیده‌ها سخن بگوئیم؛ ازاین‌رو روزبرگ امروز را با عنوان «رهبر کوچک ما» آغاز می‌نمائیم: ✍️ در همان روزهای نخست جنگ تحمیلی، نوجوان ١٣ ساله قمی تصمیم می‌گیرد که به جبهه نبرد برود و با متجاوزان بعثی عراق بجنگد‌ و علیرغم مخالفت برخی از اطرافیان، بالاخره رضایت خانواده خود را جلب کرده و خود با سختی به خرمشهر می‌رساند، اما به علت کوچکی سن، با ممانعت فرمانده منطقه برای حضور در خط مقدم روبرو می‌شود؛ محمد حسین، با چشمانی پر از اشک، با احترام به فرمانده می‌گوید: «من به شما ثابت می‌کنم که شایستگی و توان رفتن به خط مقدم را دارم» همرزمان فهمیده، حکایت کرده‌اند که او برای اثبات لیاقت خود، یک‌بار به تنهایی به میان عراقی‌ها رفته و با دست خالی با آنها جنگیده، و لباس و اسلحه‌های آنها را به غنیمت گرفته و به شکل یک سرباز عراقی برمی‌گردد و از آن پس فرمانده منطقه، به زیرکی و توانمندی او، اعتماد کرده و به او اجازه رفتن به خط مقدم را می‌دهد؛ محمد حسین، پس از اخذ اجازه از فرمانده، به اتفاق دوست شهیدش «محمدرضا شمس»، به خط مقدم می‌رود و در یکی از حمله‌های عراق به خرمشهر، دوست و همسنگر او زخمی می‌شود‌ و حسین باسختی و زحمت زیاد، او را به پشت خط می‌رساند؛ اما پس از بازگشت، متوجه می‌شود که چند تانک‌ عراقی، رزمندگان اسلام را دور زده و در صدد محاصره و شکستن خط و قتل عام رزمندگان از پشت هستند؛ فهمیده، بدون درنگ، تصمیم بزرگی می‌گیرد و تعدادی نارنجک را به کمر بسته و تعدادی را در دستش گرفته و به طرف تانک‌ها حرکت می‌کند؛ در مسیر، تیری به پای او اصابت می‌کند؛ اما زخم گلوله هم نمی‌تواند در اراده محکم و عزم پولادین این جوانمرد کوچک خللی ایجاد نماید؛ او بدون هیچ‌گونه ترس و تردید از لابه‌لای امواج تیرهای دشمن، خود را به زیر تانک پیشتاز می‌اندازد و آن را منفجر نموده و راه را برای پیشروی تانک‌های دیگر دشمن مسدود و رزمندگان اسلام را متوجه حمله دشمن از آن جهت می‌نماید؛ افراد دشمن نیز به گمان اینکه نیروهای ایرانی به آنها حمله کرده‌اند با سرعت تانک‌ها را رها کرده و پا به فرار می‌گذارند و در نتیجه حلقه محاصره شکسته شده و با رسیدن نیروهای کمکی، آن منطقه کاملاً پاکسازی و آزاد می‌گردد و محمد حسین فهمیده، با این جانفشانی بزرگ، علاوه بر جلوگیری از شکسته شدن خط، جان رزمندگان زیادی را نجات داده و نام خود را در تاریخ پرافتخار دفاع مقدس، ثبت و جاودانه نمود؛ این ازخودگذشتگی بزرگمرد به ظاهر کوچک، چنان حماسه‌ای آفرید که امام امت او را رهبر خود نامیده و فرمودند: «رهبر ما، آن طفل ۱۲ ساله‌ای است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صد‌ها زبان و قلم‌ ما بزرگ‌تر است، با نارنجك، خود را زیر تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید» ✍️ در پایان باید بدانیم که امثال حسین فهمیده‌ها در دفاع مقدس، کم نبودند؛ اما به‌دلیل کوتاهی ما در شناساندن این ابرقهرمانان، نام بسیاری از آنها از یاد رفته و نسل جدید ما از شناخت این ستارگان درخشان ایران اسلامی محروم گردیده‌اند؛ لذا از خداوند متعال مسئلت می‌نمائیم که ما را در معرفی این قهرمانان بزرگ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، موفق نموده و در دنیا و آخرت، ما را شرمنده‌ی آنها ننماید! 📚 برگرفته از دانشنامه اسلامی، کلید واژه «محمد حسین فهمیده» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٠٩ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٢۶ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 30 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ هفته 💠حدیث روز💠 💎 رسول اکرم (ص): «إيّاكُم و الظَّنَّ؛ فإنَّ الظَّنَّ أكذَبُ الحَديثِ، و لا تَحَسَّسُوا، و لا تَجَسَّسُوا» «از گمان بپرهيزيد؛ زيرا گمان دروغ‌ترين سخن است، (همچنین) تجسّس و كنجكاوى (در کار دیگران) نكنيد» 📚 سنن أبی‌داوود، ج۴، ص٢٨٠ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
288.4K
موضوع: ❓اگر نمازگزار در بین نماز عصر و یا عشاء متوجه شود، نماز ظهر و یا مغرب را نخوانده، چه وظیفه‌ای دارد؟ ✅ فتوای حضرات آیات عظام سیستانی، مکارم و امام خامنه‌ای (دامت‌برکاتهم): چنانچه قبل از وقت مخصوص نماز عصر و یا عشاء متوجه شود که نماز ظهر و یا مغرب را نخوانده است، واجب است نیت خود را به نماز ظهر و یا مغرب برگرداند؛ البته در نماز عشاء مشروط بر اینکه به رکوع رکعت چهارم، نرسیده باشد (که در این صورت باید نماز خود را اعاده نماید). 📚 استفتائات مراجع فوق‌الذکر در پاسخ به مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی و قمری مناسبت خاصی نداریم؛ اما دیروز به عنوان روز «» نامگذاری شده بود تا بر اهمیت این موضوع تأکید گردد لذا در سخن امروز از پدافند غیرعامل سخن می‌گوئیم؛ «پدافند» در مفهوم کلی، دفع، خنثی کردن و یا کاهش تأثيرات اقدامات آفندی دشمن است و به دو بخش تقسیم می‌شود: ۱) پدافند عامل (Active Defense) ۲) پدافند غیرعامل (Passive Defense) ✅ «پدافند عامل» عبارت از رویارویی و مقابله مستقیم با دشمن و به کارگیری جنگ‌افزارهای مناسب و موجود به منظور دفع حمله و خنثی کردن اقدامات آفندی دشمن می‌باشد. ✅ اما «پدافند غیرعامل» به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که مستلزم به کارگیری جنگ‌افزار نبوده و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد؛ در سند سازمان پدافند غیرعامل کشور عزیزمان ایران آمده: «پدافند غیرعامل، مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملّی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی و غیرنظامی دشمنان و حوادث طبیعی می‌شود...» بنابراین در «پدافند غیرعامل» دفاع بدون استفاده از هرگونه سلاح نظامی و درگیرشدن مستقیم است که البته اینگونه اقدامات دفاعی دارای سابقه‌ای طولانی در تاریخ بشری به قدمت خلقت انسان است و امروزه حوزه وسیعی از نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌هایی همچون نظامی، بهداشت و سلامت عمومی، رسانه و صدا و سیما، فناوری اطلاعات، ارتباطات و مخابرات، آب و برق و گاز، حمل و نقل، مدیریت بحران‌ و... را در بر می‌گیرد؛ «سازمان پدافند غیرعامل» با همکاری تمامی نهادهای همکار در جهت مدیریت، مقابله و تقلیل خسارات ناشی از «تهاجم نظامی دشمنان» اعم از حملات هوایی، زمینی، دریایی؛ و «حملات غیرنظامی»، چون: حملات سایبری، جنگ نرم؛ و «بلاهای طبیعی»، چون: طوفان، سیل، زلزله؛ و «عوامل غیرطبیعی»، چون: سرقت؛ اقدامات دفاعی انجام می‌دهند لذا می‌توان اذعان نمود که «پدافند غیرعامل» موضوعی بسیار مهم و بنیادی است که وسعت و گستره آن، تمامی زیر ساخت‌های کلیدی، مراکز حیاتی و حساس و مهم نظامی و غیرنظامی کشور چون پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها، مجتمع‌های بزرگ صنعتی، مراکز بهداشتی و درمانی، قرارگاه‌ها و مراکز عمده فرماندهی کشور و هدایت و تصمیم‌گیریهای سیاسی و اجتماعی، و مراکز اصل مخابراتی و ارتباطی، پل‌های استراتژیک، صنایع نظامی، پایگاه‌های هوایی، سایت‌های موشکی، مراکز و ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیون، انبارهای عمده مواد غذایی و دارویی، مراکز بزرگ جمعیتی و تمامی قرارگاه‌های تاکتیکی و مقرهای عمده آماری و پشتیبانی را در بر می گیرد. تجارب حاصله از جنگ‌های گذشته از قبیل جنگ تحمیلی به ایران، جنگ ۱۱ هفته‌ای ۱۹۹۹ میلادی توسط ناتو علیه یوگسلاوی؛ جنگ سال ۲۰۰۳ آمریکا و انگلیس علیه عراق؛ جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ اسرائیل علیه لبنان و دیگر جنگ‌های نظامی و غیرنظامی مؤید این نظریه است که کشورهای مهاجم جهت درهم شکستن اراده ملی و توان سیاسی، اقتصادی، نظامی و مدیریتی کشور مورد تهاجم با اتخاذ استراتژی انهدام مراکز ثقل، توجه خود را صرف بمباران و انهدام مراکز حیاتی، حساس و مهم کشورهای دیگر نموده‌اند. همچنین تجارب حاصله از بلاهای طبیعی به وجود آمده در جهان و در کشور ایران همچون زلزله بم در سال۱۳۸۲ شمسی و یا سیل گلستان در سال۱۳۸۰، مؤید این موضوع است که کشورهایی که مورد تهاجم اینگونه بلاهای بزرگ طبیعی قرار گرفته‌اند به علّت عدم رعایت اصول پدافند غیرعامل دچار خسارات فراوان مالی و جانی؛ و گاه غیرقابل جبران شده‌اند. براین اساس امروزه کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران که طعم خرابی و خسارات ناشی از جنگ و بلاهای طبیعی را چشیده‌اند، جهت جلوگیری از ایجاد وضعیت‌های مشابه و حفظ سرمایه‌های ملّی و منابع حیاتی خود توجه خاص و ویژه‌ای به این نوع پدافند نموده و در راهبرد دفاعی خود، برای «پدافند غیرعامل» جایگاه والایی قائل شده‌اند؛ ✍️ در پایان بدیهی است که بر حکومت اسلامی و بر همه ما لازم است که با آمادگی کامل و استفاده از قوانین موجود و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه و با شناخت ژرف و کامل از ابعاد مختلف پدافند غیرعامل و اتخاذ تمهیدات لازم برای آن، خود و کشور عزیزمان را به مرز آمادگی کامل در این زمینه برسانیم. «انشاء ا...» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١٠ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٢٧ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 31 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ هفته ☀️ شهادت آیت الله (ره) انقلاب اسلامی و به دست منافقان کوردل (١٣٨۵ه‌‌ش) ☀️ آغاز در دفاع مقدس (١٣۶١ ه‌ش) 💠حدیث روز💠 💎 امام جعفرصادق (ع): «مَن اَتی الجُمُعةَ ایماناً وَاحتِساباً اَستأنَفَ ‌العَمَل» «کسی که از روی ایمان و برای رضای خدا در نماز جمعه شرکت می‌کند دیگر گناهی بر او باقی نخواهد ماند» 📚 وسائل، ج ۵، ص ۴ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
340.1K
مناسبت: سالروز شهادت مجاهد نستوه آیت‌الله (ره) اولین و موضوع: ❓نظر جنابعالی درباره شرکت در نماز جمعه با توجه به اینکه در عصر غیبت حضرت حجت(عج) به سر می‏بریم، چیست؟ اگر افرادی اعتقاد به عدالت امام جمعه نداشته باشند، آیا تکلیف شرکت در نماز جمعه از آنان ساقط می‏شود؟ ✅ هرچند نماز جمعه در عصر حاضر واجب تخييرى است و حضور در آن واجب نيست، ولى با توجه به فوائد و آثار شرکت در آن، سزاوار نيست که مؤمنين خود را از برکات حضور در اين نماز به مجرد تشکيک در عدالت امام جمعه و يا عذرهاى واهى ديگر، محروم سازند. ❓معنای وجوب تخییری در مسأله نماز جمعه چیست؟ ✅ معناى آن اين است که مکلّف در اداى فريضه واجب ظهر روز جمعه بين خواندن نماز جمعه يا نماز ظهر مخير است. ❓نظر جنابعالی در مورد شرکت نکردن در نماز جمعه بر اثر بی‌مبالاتی، چيست؟ ✅ ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادی سياسی جمعه به خاطر اهميت ندادن به آن، شرعاً ناپسند است. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: ✍️ مناسبت روز: دهم آبان در تقویم به‌عنوان روز شهادت آیت‌الله شهید (ره)، در انقلاب اسلامی نامگذاری گردیده، لذا روزبرگ امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم مجاهد آغاز می‌نمائیم؛ شهادت در محراب، میراث ماندگار امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) است در شب نوزدهم ماه رمضان سال چهلم هجری قمری با ضربت شمشیر یکی از خوارج در محراب مسجد کوفه، به وصال حضرت دوست رسیدند؛ در دوران انقلاب اسلامی نیز، منافقین و خوارج زمان، تعدادی از علمای مجاهد را به جرم پیروی از مکتب علوی و انقلاب اسلامی، همانند مولایشان در مسلخ عشق به شهادت رساندند و به‌همین دلیل به «شهدای محراب» معروف شدند؛ مجاهدان بزرگی همچون حضرات آیات سیداسدالله مدنی تبریزی؛ سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی؛ سیدعبدالحسین دستغیب؛ محمد صدوقی و عطاءالله اشرفی اصفهانی (رحمةالله علیهم). یکی از این شخصیت‌های جاودانه، شهید بزرگوار «حضرت آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی (ره)» اولین پس از انقلاب و از علمای بزرگ خطه‌ی قهرمان‌پرور آذربایجان است؛ این مجاهد نستوه در کنار خدمات ارزشمند علمی، دارای روحیه انقلابی و اراده‎‏ای خلل‎ناپذیر بود و همواره در مبارزات اجتماعی و سیاسی شرکت فعالانه داشت؛ به‌صورتی که ساواک، پرونده قطوری در مورد ایشان تهیه کرده بود؛ این عالم مجاهد، از سال‌ ١٣۴٢ هم‌زمان با آغاز نهضت امام راحل، مبارزات سیاسی خود را آغاز نمود و در جریان این مبارزات، بارها توسط ساواک به‌عنوان رهبر و پایه‌ی اصلی نهضت در آذربایجان، دستگیر، زندانی و تبعید شد؛ شهید قاضی، در بین مردم آذربایجان، فوق‌العاده محبوب و مورد احترام بود به‌طوری که اگر روزی را در آذربایجان تعطیل اعلام می‌کرد، بدون شک، در آن روز همه‎‏جا به‎حال تعطیل در می‌آمد! به‌همین دلیل حکومت شاهنشاهی در مواجهه مستقیم با ایشان، بسیار احتیاط می‌کرد؛ آيت‌الله قاضی، جزو اولین کسانی بود که در آذربایجان، اعلامیه خلع شاه از سلطنت را امضاء کرد و در ماه‎های قبل از پیروزی انقلاب، رهبری جریانات حاد سیاسی، برپایی تظاهرات و تشکیل مجالس، همه بر عهده این عالم انقلابی بود؛ «شهید قاضی طباطبایی» بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب از طرف امام راحل به سمت نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز منصوب شد و اولین نمازجمعه را در این شهر بزرگ برپا نمود؛ ایشان همچنین زحمات زیادی برای رسیدگی به محرومان و مستضعفین آذربایجان متحمل شد و همواره یار و همراه مردم قهرمان این خِطّه بود؛ این مجاهد نستوه تا پایان عمر، همواره یار و یاور امام امت و سدّ مستحکمی در مقابل خطوط انحرافی و جریانات ضدانقلاب بود، به‌صورتی که منحرفان با وجود ایشان در آذربایجان، قدرت و جرئت ابراز وجود پیدا نمی‏‎کردند و به همین دلیل، منافقین کوردل و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی ایران با نقشه قبلی در دهم آبان سال ١٣۵٨ شمسی، مصادف با عید سعید قربان سال ۱۳۹۹ قمری، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء و در حال خروج از مسجد، ایشان را ترور و به شهادت رساندند. فردای آن روز، مردم مصیبت‌زده آذربایجان، پیکر پاک آن عالم مجاهد را با شکوه بسیار، تشییع و در مسجد مقبره تبریز به خاک سپردند؛ امام امت نیز با ابراز کمال تأسف از این ضايعه‌ی ناگوار و تسلیت به عموم مسلمانان متعهد و مخصوصاً علمای اعلام و مردم غيور و مجاهد آذربايجان فرمودند: «ملت عزيز برومند ايران و آذربايجان غيرتمند عزيز، بايد در اين مصيبت‌های بزرگ كه نشانه‌ی شكست حتمى دشمنان اسلام و ایران، و عجز و ناتوانی و خودباختگی آنان است، هر چه بيشتر مصمم و در راه هدف اعلای اسلام و قرآن مجيد بر مجاهدت خود افزوده و از پای ننشينند تا احقاق حق مستضعفين از جباران زمان بنمايند...» ✍️ روحش شاد، نامش جاودان، یادش گرامی و راهش همواره پر رهرو باد. 📚 برگرفته از کتاب «قاضی طباطبائی، قله شجاعت و ایثار» https://eitaa.com/ROOZBARG