eitaa logo
منبر روزانه «ائمه جماعات استان اصفهان»
288 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
296 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
558.5K
مناسبت: «سالروز شهادت سردار پاسدار مهدی موضوع: ❓اقدام به دفاع از اسلام هنگام تشخیص خطر برای اسلام، بدون رضایت والدین چه حکمی دارد؟ ✅ دفاع از اسلام و مسلمين واجب است و متوقف بر اذن والدين نيست، ولى در عين حال سزاوار است که انسان تا مى‏تواند رضايت آنان را جلب کند. ❓اگر‌ فرض کنیم که حفظ اسلام ناب محمدی (ص) متوقف بر ریختن خون نفس محترمی باشد، آیا این کار جایز است؟ ✅ ريختن به ناحقِ خونِ نفسِ محترمه شرعاً حرام است و با احکام اسلام ناب محمدى(ص) تعارض دارد؛ بنابراين سخن مزبور که حفظ اسلام ناب محمدى متوقف بر ريختن خون انسان بی‌گناهى باشد، بى‌معنى است! ولى اگر منظور از آن، اقدام مکلّف به جهاد فى سبيل الله و دفاع از اسلام ناب محمدى در مواردى است که احتمال کشته شدن او وجود دارد، در اين فرض، موارد مختلف است؛ اگر مکلف طبق تشخيص خود احساس کند که کيان اسلام در خطر است، بايد براى دفاع از اسلام قيام کند، حتى اگر در معرض کشته شدن قرار گیرد. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « » ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم دفاع مقدس، به‌عنوان سالروز شهادت فرمانده رشيد لشکر ١٧ علی بن ابیطالب (ع) «» ثبت شده است، لذا سخن روز را با سلام و صلوات به روح بلند این سردار سرافراز آغاز می‌نمائیم؛ شهید مهدی زین‌الدین در سال ١٣٣٨ شمسی در خانواده‌ای متدین در تهران متولد شد و در پنج سالگی به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی پدرش، ابتدا به خرم آباد مهاجرت و سپس در شهر مقدس قم ساکن شد؛ او از کودکی دارای نبوغ ویژه بود و در کنار تحصیل در بیشتر فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی با پدر همراهی می‌نمود؛ زین‌الدین پس از اخذ دیپلم، در کنکور سراسری شرکت کرده و در رشته پزشکی با رتبه چهارم قبول شد و در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل گردید؛ اما پس از مدتی به دلیل حفظ دین و ناموس و میهن خود، حضور در جبهه‌ی حق علیه باطل را اَقدَمِ بر تحصیل دانست و عازم جبهه‌ی نبرد شد؛ او ابتدا عضو جهادسازندگی و سپس به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و از زمان آشوبِ کردستان در جبهه حق علیه باطل حضور داشت؛ زین‌الدین در سن ٢٠ سالگی مسئول اطلاعات سپاه قم و سپس مسئولیت اطلاعات سپاه دزفول را برعهده گرفت و پس از چند سال فعالیت خالصانه و اثبات زکاوت و درایت خود، در سن ٢٣ سالگی به عنوان فرمانده لشگر ١٧ علی بن ابیطالب (ع) منصوب شد و سرانجام پس از چند سال رشادت و افتخار، در چنین ایامی در سال ١٣۶٣ به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت نائل شد. ✍️ درباره سبک زندگی شهید مهدی زین‌الدین، خاطرات زیادی توسط همسر، خانواده و همرزمان او ثبت شده، که می‌توان «قلب مؤمن و سرشار از آرامش و عشق به خدا و اهل‌بیت (ع)، مهر و محبت فراوان به پدر و مادر و همسر، شجاعت و صلابت، موفقیت و نبوغ، برنامه‌ریزی و فرماندهی کم‌نظیر جنگی» را به‌عنوان بخش کوچکی از خصوصیات این سردار بزرگ نام برد؛ 👈 تواضع و دوری از «غرور و تکبر»، یکی دیگر از ویژگی‌های شهید زین‌الدین بوده است، چنانچه همرزمان او نقل می‌کنند که: آقا مهدی، مردی خاکی و بی غرور بود، همیشه لباس بسیجی به تن داشت، پوتین هایش رنگ و رو رفته بود و موهای سرش را مانند سربازان عادی می‌تراشید‌؛ او بسیار متواضع بود، توجه زیادی به زیردستان داشت و همواره در گفتار و رفتار رعایت ادب را می‌نمود؛ او هرگز به دنبال تشریفات و در بند پُست و مقام نبود‌؛ با آنکه فرمانده لشگر بود، اما راحت و بی تکلّف در جمع رزمندگان حضور داشت؛ با آنها غذا می‌خورد؛ درد دل‌هایشان را می‌شنید و از همه مهم‌تر، به آنان بسیار احترام می گذاشت لذا همه رزمندگان شیفته او بودند‌؛ در وجود او، به جای تکبر و غرور، سَرتاپا «عزّت و آزادگی» بود، گویی با اقتداء به سالار شهیدان، مصداق این کلام الهی شده بود که: «وَلِلّهِ العِزَّهُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ: و عزّت از آن خدا و پیامبر او و مؤمنان است» (منافقون/۸) لذا دشمنان بعثی با همه‌ی کثرت و توانمندی، و سلاح‌های پیشرفته و سنگرهای مستحکم، در برابر قدرت ایمان و عزت او، ذلیل و حقیر بودند؛ به‌گونه‌ای که صلابت و آرامش او در جنگ، همه را متعجب کرده بود؛ او عاشق امام حسین (ع) بود، لذا او را «سردار عشق» نامیده‌اند؛ چنانچه در بخشی از وصیت‌نامه خود آورده: «اولین شرط لازم برای پاسداری از اسلام، اعتقاد داشتن به امام حسین(ع) است؛ هیچ کس نمی‌تواند پاسداری از اسلام کند، در حالی که ایمان و یقین به اباعبداللّه (ع) نداشته باشد... اگر امروز ما پاسدار خون شهدا هستیم و اگر مشیت الهی بر این قرار گرفته که به دست شما رزمندگان و ملت ایران، اسلام در جهان پیاده شود و زمینه ظهور حضرت امام زمان(عج) فراهم گردد، به واسطه عشق، علاقه و محبت به امام حسین(ع) است؛ لذا من وصیت می‌کنم شما را، به عمل به وظیفه (و تکلیف) و حسین وار، زندگی کردن...» 💠 یادش گرامی، نامش جاودان، راهش پر رهرو، و زندگی پرافتخارش الگوی جوانان ایران اسلامی باد. 📚 منبع: کتاب «تنها زیر باران» اثر مهدی قربانی https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢٨ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ١۶ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 18 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام 💠حدیث روز 💠 💎 حضرت فاطمه (س) هنگام ملاقات خلیفه اول و دوم در اواخر عمر فرمودند: «إنّی اُشْهِدُاللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ، انَّکُما اَسْخَطْتُمانی، وَ ما رَضیتُمانی، وَ لَئِنْ لَقیتُ النَبِیَّ لا شْکُوَنَّکُما إلَیْهِ» «خدا و ملائکه را گواه می‌گیرم که شما دو نفر مرا خشمناک کرده و آزرده‌اید، و مرا راضی نکردید! و چنانچه رسول خدا را ملاقات کنم شکایت شما را خواهم کرد» 📚 بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۳۰۳؛ صحیح مسلم، ج ۲، ص ۷۲؛ صحیح بخاری، ج ۵، ص ۵ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
318K
مناسبت: ایام موضوع: حکم مصرف در مراسم ❓آیا خرج کردن ردّ مظالم برای برگزاری مراسم عزاداری جایز است؟ ✅ ردّ مظالم مصرفش برای فقراست و مصرف آن در امور دیگر جایز نیست. 🔸به طور کلی مظالم به بدهی‌هایی گفته می شود که بر عهده انسان است و صاحب آن‌ها را نمی‌شناسید یا به هیچ وجه به آنها ـ حتی ورثه ـ دسترسی ندارید، که در این صورت باید به اندازه حداقلی که یقین دارید همراه با تورم آن به فقیر بپردازید و اگر جنس موجود باشد، باید عین آن را به فقیر تحویل دهید. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (س)، (١)» مناسبت روز: در ایام فاطمیه قرار داریم، لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح مطهر بانوی دو عالم حضرت صدیقه کبری (س) آغاز می‌نمائیم؛ یکی از مهم ترین شیوه‌های تعلیم و تربیت، در تمامی مجامع، روشِ الگوگیری است که دین مبین اسلام نیز، بر این اصل مهم برای تربیت و تعالی آدمی تأکید نموده؛ زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطه‌ی کانونی در محور رشد و هدایت‌های اخلاقی تربیتی قرار گرفته و در شکل‌گیری رفتار فرد الگوگیرنده، آثار زیادی بر جای می‌گذارد؛ از سوی دیگر، آدمی فطرتاً به دنبال الگو می‌گردد تا رفتار و کردار خویش را با توجه به ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی الگو، تنظیم کند؛ به همين دلیل خداوند متعال در قرآن کریم به برخی از افرادِ الگو، به صورت مستقیم و به برخی از الگوها به‌صورت غیر مستقیم اشاره و بر پیروی و الگوگیری از آنها سفارش نموده است، چنانچه در آیه ٢١ سوره احزاب، رسول گرامی اسلام(ص) را به‌عنوان والاترین الگوی شایسته و اُسوه حسنه معرفی کرده است: «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ...»؛ در روایات اسلامی نیز بر الگوگیری از پیامبر و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) تأکید شده و علاوه بر مردانِ نمونه و الگو به برخی از زنان الگو و در رأس آنها به حضرت زهرا (س) اشاره شده تا زنان به دلیل خُلق و خوی، ویژگی‌ها و مسئولیت‌های خاص زنانه، الگویی خاص از جنس خود نیز داشته باشند و از نظر مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیره‌ی اخلاقی و خانوادگی ایشان اقتدا کنند؛ بر همین اساس، حضرت زهرا (س) به عنوان پاره‌ی تن و جلوه‌ی تمام عیار سیره‌ی گفتاری و رفتاری پیامبر اعظم (ص)؛ اسوه و الگویی ملموس برای همه‌ی بشریت، مخصوصاً بانوان عزیز، در همه‌ی زمینه‌ها از جمله عبادت و بندگی خدا، تقوا، حجاب و عفاف، و الگوی چگونه زیستن و معاشرت کردن با والدین، همسر و فرزندان می‌باشند؛ چنانچه حُجّت الهی، حضرت صاحب‌الزمان (عج)، وجود مقدس حضرت زهرا (س) را، اُسوه نیکو و الگوی خویش دانسته‌اند: «إنَّ لِی فی إبنَةِ رَسولِ اللّهِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ» (بحارالأنوار، ج ۵٣، ص ١٧۵) ✍️ بنابراین در این مجال کوتاه، به گوشه‌ای از سیره فاطمی برای الگوگیری اشاره می‌نماییم: 1️⃣ بهترین فرزند: حضرت زهرا (س) دختری بی‌نظیر برای مادر و پدر گرامیشان بودند تا آنجا که بعد از رحلت حضرت خدیجه (س)، پیامبر (ص) ایشان را «ام‌ابیها» نامیدند؛ چراکه فاطمه(س) همچون مادر به پیامبر(ص) محبت می‌ورزیدند و از ایشان نگهداری کرده و زخم‌ها و درد و رنج‌های حضرت را درمان می‌نمودند. [فاطمة الزهرا(س) بضعة قلب مصطفی(ص)، ج۱، ص۲۰۴] 2️⃣ بهترین همسر: حضرت فاطمه (س) در آیین همسرداری نیز یگانه روزگار و به معنای واقعی شریک و همراه و همراز همسر گرامیشان بودند؛ چنانچه گاهی به علت وضعیت مهاجرت و دوران و شرایط تنگنای اقتصادی حاکم بر مسلمانان و جنگ‌های پی‌درپی، در خانه‌ی امیرالمؤمنین (ع) حتی غذای اندکی وجود نداشت و حضرت فاطمه (س) و فرزندان کوچکشان گرسنه می‌ماندند؛ اما هرگز چیزی به همسر گرامیشان نمی‌گفتند و از ایشان کوچکترین گلایه و درخواستی نمی‌کردند و حتی به پدر بزرگوارشان نیز در این موارد، سخنی نمی‌فرمودند؛ زیرا بیمِ آن داشتند که همسر عزیزتر از جانشان، نتواند خواسته ایشان را برآورده نموده و شرمنده شود. سیره‌ی حضرت زهرا (س) در همسرداری چنان بود که امیرالمومنین (ع) فرمودند: «سوگند به خدا ،که فاطمه (س) هیچ‌گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود و من هرگاه به فاطمه نگاه می کردم، غم و اندوه از دلم زدوده می‌شد» (بحارالانوار،جلد۴٣، صفحه ١٣۴» ✍️ این مبحث ادامه دارد... 🏴«سوزبرگ شهادت»: روزهای آخر عمر حضرت فاطمه بود و امیرالمؤمنین (ع) كنار بستر همسر عزیزشان از بی‌بی پرستاری می‌کردند؛ شیخ مفید و شیخ طوسی هر دو در اَمالی خودشان نقل كردند: «و كان یمرضها بنفسه» حضرت شخصاً پرستاری می‌كردند؛ و از بین مردم مدینه، فقط اسماء به حضرت كمك می‌كرد: «وتعینه على ذلك أسماء بنت عمیس»؛ لذا شبی هم كه می‌خواستند، فاطمه را درون قبر بگذارند، مَحرمی نبود که به امیرالمؤمنین (ع) کمک کند!ناگهان حضرت دیدند، دو دست شبیه به دست‌های رسول خدا(ص) از میان قبر پیدا شد تا فاطمه را تحویل گرفته و به درون قبر برد‌؛ اما امیرالمؤمنین (ع) چطور امانت را به پدر برگرداند! امانتی که سالم تحویل گرفتند، اما امروز باید با صورت نیلی، پهلوی شکسته و بازوی ورم کرده تحویل پدر دهند... «ألا لعنت الله علی القوم الظالمین من الأولین و الأخرين» 📚 جلاءالعيون علامه مجلسی، ص ١۴۵ و مناقب ابن شهر آشوب، ج ٣، ص ٣۶۵. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٩ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ١٧ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 19 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ایام 💠 حدیث روز 💠 💎 حضرت فاطمه‌ (س): «إذا حُشِرتُ یَومَ القِیامَةِ أشفَعُ عُصاةَ اُمَّةِ النَّبِیّ‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله» «آن‌گاه که در روز قیامت برانگیخته شوم، گناهکاران امّت پیامبر اسلام را خواهم کرد» 📚 إحقاق‌الحقّ، ج ۱۹، ص ۱۲۹ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
456.8K
مناسبت: ایام موضوع: احکام 1⃣ با نامحرم به غیر ضرورت مکروه است، خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد. 2⃣ کردن با غیر همسر، درباره هر چیزی از روی شهوت و لذت طلبی باشد جایز نیست. 3⃣ گفتگو بانامحرم فقط با شرایط زیر جایز است: ⛔️ به قصد لذت وریبه نباشد. ⛔️ با صحبت کردن به گناه آلوده نشوند. ⛔️ حتی خوف افتنان (به فساد افتادن) نیز نباشد. ⛔️ خانم‌ها هنگام صحبت کردن صدای خود را نازک ولطیف نکنند. 4⃣ اگر مردی بداند چنانچه با صحبت کند به گناه خواهد افتاد نباید با اوصحبت کند، خواه زن به گونه‌ای صحبت کند که مرد را به گناه بیندازد یا درباره مطلبی صحبت کند که مرد به گناه بیفتد. 5⃣ اگر مردی به قصد به گناه انداختن نامحرمی با او کند، فعل حرام انجام داده است. 6⃣ همچنین رد وبدل کردن سخنان از طریق تلفن، موبایل، شبکه‌های مجازی و ... با هر نگیزه‌ای است. 📗 : ۱. العروه الوثقی ج۲ نکاح با استفاده از مساله ۲۹ ۲. استفتائات امام ج ۳ س ۵۲ ۳. اجوبه الاستفتائات س ۱۱۴ ۴. استفتائات جدید محسن محمودی ج ۲ ص۳۳ ۵. احکام دو دقیقه ای محموداکبری ج ۳ ص ۵۰ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (س)، الگوی هستی (٢)» مناسبت روز: در ایام قرار داریم و در روز گذشته از ضرورت معرفی الگو و اهميت الگوگیری به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تعلیم و تربیت، در دین مبین اسلام سخن گفتیم و سپس حضرت زهرا (س) را به‌عنوان اسوه و الگویی ملموس برای همه‌ی بشریت، مخصوصاً بانوان عزیز معرفی نمودیم، و در ادامه ابتدا به چگونگی رفتار حضرت زهرا (س) با پدر و مادر به‌عنوان «بهترین فرزند» اشاره نموده و سپس به سیره فاطمی در امر همسرداری به‌عنوان «بهترین همسر» پرداختیم که انشاالله در روزبرگ امروز نیز این مبحث را ادامه می‌دهیم: 🔹یکی دیگر از نکات درس‌آموز و ویژگی‌های الگو در سیره همسرداری حضرت زهرا (س)، «پذیرش مسئولیت فرزندان و انجام همه‌ی کارهای درون خانه بدون هیچ‌گونه مِنّت» بود؛ به‌گونه‌ای که حضرت با وجود چهار فرزند کوچک و حضور مستمر امیرالمؤمنین (ع) در جبهه‌های نبرد، تمامی امورِ داخلی زندگی را انجام داده و هرگز به همسر گرامیشان، گلگی ننمودند تا حدی که حضرت علی (ع) فرموده‌اند: «گاهی در اثر کار بسیار، دست‌های فاطمه مجروح می‌شد... و لباس هایش گردآلود و دودی می‌گردید؛ و در این امور، زحمت و رنج بسیار به او رسید» (بحارالانوار، ج۴٣، ص١٣۴) همچنین در روایت آمده، روزی که پیامبر اکرم (ص)، کارها را بین حضرت علی(ع) و فاطمه(س) تقسیم نمودند و آوردن آب و تهیه هیزم و تمامی کارهای خارج از خانه را برعهده علی(ع) و درست کردن آرد و خمیر و پختن نان و وصله زدن لباس و کارهای درون خانه از جمله مسئولیت کودکان را به عهده فاطمه(س) گذاشتند و حضرت زهرا(س) از اینگونه تقسیم کار، بسیار خشنود شدند؛ (بحارالانوار، ج ۴٣، ص ٨١)؛ چرا که با این دستور، حضرت از برخورد و روبه رو شدن با نامحرمان در بیرون خانه، معاف گردیدند، و این تقسیم کار، مسلماً الگویی بسیار مهم، برای تقویت عفاف و پاکی زنان در جامعه‌ی اسلامی است. 🔹یکی دیگر از ویژگی‌های الگو در روش همسرداری حضرت فاطمه (س)، «عشق و محبت سرشار به همسر» است؛ به‌گونه‌ای که ایشان که خود از سرچشمه محبت و عطوفت فراوان رسول خدا (ص) و حضرت خديجه (س) سیراب شده و قلبشان مملوّ از محبت و عشق بود، تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفتند تا خانه را محل عشق و آرامش برای همسر گرامیشان قرار دهند؛ بزرگ بانوی اسلام «جهاد زن را خوب شوهرداری می‌دانستند» (كافى، ج ۵، ص٩) و با همسر گرامیشان، در عالی‌ترین مرحله صفا و مهربانی رفتار می‌نمودند؛ به‌گونه‌ای که در طول زندگی نه تنها هرگز خاطر شوهر را نرنجاندند، بلکه یاوری مهربان در تمامی مراحل زندگی برای ایشان بودند تا جایی که امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: هرگاه به فاطمه (س) نگاه می‌کنم، همه‌ی رنج‌ها و اندوه‌هایم برطرف می‌شود» (بحارالانوار، ج۴٣، ص١٣۴) 🔹از دیگر ویژگی‌های درس‌آموز و الگو در سیره فاطمی، «اطاعت پذیری مطلق حضرت زهرا (س) از همسر» بود، چنانچه در روایت آمده، پس از ماجرای تلخ سقیفه و حمله به خانه‌ی حضرت، خلیفه اول و دوم برای جلب افکار عمومی مردم، به فکر چاره افتادند تا به‌گونه‌ای از حضرت زهرا(س) دلجویی نمایند، لذا مکرر اجازه ملاقات می‌خواستند، ولی حضرت فاطمه (س) که آنها را غاصب خلافت می‌دانستند و در نتیجه حمله آنها، پهلویشان شکسته و فرزند عزیزشان حضرت محسن (ع) را از دست داده و به همسر گرامیشان بی‌حرمتی شده بود، هرگونه درخواستی از طرف آنها را رد می نمودند؛ اما روزی امیرالمؤمنین (ع) وارد منزل شده و فرمودند: فاطمه جان، این دو نفر در پشت درب منزل، منتظر اجازه ورود هستند، آیا اجازه می‌دهید؟ در این هنگام حضرت زهرا (س) فرمودند: «علی جان، خانه، خانه شماست و من همسر شما هستم و من هرگز با امر شما مخالفت نمی‌‌کنم» (اعلام النساء، ج۳، ص۱۲۱۴) ✍️ بنابرآنچه گذشت، «احترام ویژه به همسر»، «حفظ آبرو و اسرار خانه»، «مسئولیت‌پذیری و کار و تلاش بدون مِنّت در درون خانه»، «رعایت حقوق همسر»، «عشق و محبت به همسر»، و «فرمان پذیری از همسر»، تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های الگو در سیره فاطمی در رابطه با همسرداری است که بی‌شک الگویی شایسته برای یک زندگی موفق زناشویی است. https://eitaa.com/ROOZBARG