eitaa logo
منبر روزانه «ائمه جماعات استان اصفهان»
286 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
296 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
277.5K
مناسبت: موضوع: ❓چه نوع پوششی از حیث رنگ، جنس و نوع برای خانم‌ها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟ ✅ به‌طورکلی اگر لباس به‌گونه‌ای باشد که فرد را در نگاه دیگران، انگشت‌نما نموده و یا جلب توجه نامحرم کند، (حتی در کیفیت پوشیدن) پوشیدن آن جایز نیست! ⬅️ البته در پوشش در برابر نامحرم، فقها شرایطی را برای لباس فرموده‌اند: 🔹بدن را به مقدار کامل (شرعی) بپوشاند؛ 🔹نازک نبوده و بدن‌نما نباشد؛ 🔹از نظر حجم، تنگ و چسبان نباشد و طوری باشد که برجستگی‌ها و برآمدگی‌های بدن را بپوشاند؛ 🔹مُروّج فرهنگ ابتذال و یا فرهنگ دشمنان نباشد... ❓آیا استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم اشکال دارد؟ ✅ نه، اشکالی ندارد، مگر اینکه به‌گونه‌ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا در حدی باشد که فرد انگشت‌نما شود. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَنِ‌الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم عنوان: ! (۴) مناسبت روز: در ایام قرار داریم، و در روزهای گذشته از جهاد فاطمی به عنوان مهمترین سیره حضرت زهرا (س) سخن گفتیم و پس از تعریف جهاد، اقسام آن را مورد بررسی قرار دادیم و تفاوت‌های ، و را برشمردیم. ✍️ انشاالله در روزبرگ امروز نیز به ادامه مبحث می‌پردازیم و عرض می‌کنیم که باتوجه به تعریف جهاد و فهمیدن انواع و اقسام آن، این نکته برای ما محرز می‌شود که انجام انواع جهاد، به جنسیت ارتباطی ندارد و امر مشترک انسانی میان تمامی زنان و مردان است؛ و تنها استثناء در جهاد بانوانه، جهاد ابتداییِ تعرضی است که از عهدۀ زنان خارج است؛ اما بقیه انواع جهاد (جهاد اصغر دفاعی، جهاد کبیر و جهاد اکبر) به عهده هر زن و مرد مسلمانی می‌باشد؛ لذا در مشخصات حرکات جهادی نیز عمدتاً زنان و مردان برابرند؛ مواردی همچون: خستگی‌ناپذیری، محنت‌پذیری، شجاعت، مقاومت و... البته قطعاً تفاوت‌هایی نیز در مدل اجرای جهاد در دو جنس مردانه و زنانه وجود دارد؛ مثلاً در مدل جهاد بانوانه، استفاده تلفیقی از عنصر عقل و عاطفه و قدرت روحی وجود دارد، اما در مدل جهاد مردانه، عمدتاً ترکیب عقل و قدرت جسمی را بیشتر مشاهده می‌کنیم؛ چنانچه رهبر فرزانه انقلاب، قوت روحی بانوان در عرصه انقلاب و دفاع مقدس را پررنگتر دانسته‌اند که نشانه آن را می‌توان در داستان زندگی شهدا و تاثیرگذاری مادران و همسران شهدا بخوبی مشاهده نمود. همچنین رهبر معظم انقلاب، بانوان را به‌دلیل لطافت بیشتر، دارای آمادگی بیشتری برای دریافت انوار الهی می‌دانند، و از سوی دیگر صلابت و قاطعیت زنان را نیز می‌ستایند، و به‌دلیل این خصوصیات، آنها را جامع اضداد می‌دانند که این موضوع در مدل مجاهدت بانوانه، کارآمدی خاص را ایجاد می‌کند. ثانیاً در جهاد زنانه، اگر تعارضی بین انواع جهاد کبیر از نوع اجتماعی و خانوادگی به وجود آید، معمولاً ساحت خانوادگی در اولویت قرار می‌گیرد؛ مگر اینکه فریضه بزرگ اجتماعی همچون دفاع از ولایت و دفاع از اسلام وجود داشته باشد که در این صورت انجام فريضه اجتماعی در اولویت قرار می‌گیرد؛ چنانچه حضرت زینب (ع) در ماجرای کربلا، خانه و همسر خود را (با اجازه ایشان) رها کرده و به یاری امام زمان خود می‌روند. ثالثاً در جهاد بانوانه، مجاهدت همراه با حفظ عفت و عزت است، لذا حجاب و عفت نه تنها زن را به انزوا نمی‌کشاند و او را محدود نمی‌نماید بلکه در واقع لباس رزم و حرکت فی سبيل‌الله است. رابعاً در بعضی از اقسام جهاد کبیر، نقش بانوان بسیار پررنگ‌تر است؛ از جمله جهاد در عرصه جنگ روانی؛ خطبه‌خوانی‌های حماسی، جهاد عاطفی و احساسی که از اقسام جهاد تبیین هستند، چنانچه اولین روضه‌خوان کربلا، حضرت زینب (س) بودند. خامساً اثرگذاری جهاد بانوانه نیز در بسیاری از موارد از تأثیر جهاد مردانه بیشتر است؛ به‌دلیل اینکه بانوان، علاوه بر حضور مستقیم در جهاد، می‌توانند با توجه به نقش همسری و مادری خود، دیگر اعضای خانواده را نیز به میدان مبارزه آورند که این موضوع بر نقش بی‌بدیل بانوان در عرصۀ جهاد دارد؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «در همه جای دنیای اسلام اگر زن‌ها حرکت نکنند، حرکت عمومی و همگانی و موفق امکان ندارد انجام بشود...» (١٣۶۴/١٢/١٠) ✍️ این مبحث ادامه دارد... 🏴«سوزبرگ شهادت»: حضرت زهرا (س) در آن ایام که انواع فتنه‌افکنی‌ها برای تیره کردن فضا توسط غاصبین خلافت انجام می‌شد، همه وجود خود را برای روشنگری فدا نمودند و چهل شب با پهلوی شکسته و بدن مجروح بر درب خانه بزرگان انصار و مهاجرین رفتند و جهاد تبیین انجام دادند؛ اما آیا این جهاد کبیر بر آن مخاطبانی که فهمشان دچار اختلال شدید شده بود و ترس و دنیاپرستی بر آنها غلبه کرده بود، اثر می‌گذاشت؟! پس باید احتمال بدهیم که حضرت فاطمه (س) در این حرکت جهادی فقط به فکر مخاطبان در آن زمان نبوده‌اند! بلکه ما نیز جزو مخاطبین روشنگری‌های حضرت زهرا (س) بوده‌ایم؛ لذا باید بدانیم که حضرت مادر، همه‌ی وجودشان را فدای تبیین‌گری و هدایت ما نمودند! 📚 تهیه شده در مؤسسه طلایه‌داران راه سوم👇 https://eitaa.com/rahesevvom ✍️ با ما همراه شوید👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ١٧ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٠۵ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 07 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 🌲 💠 حدیث روز 💠 💎 امام صادق (ع): «تسبیحُ فاطمةَ (سلام الله علیها) فی کلِ یومٍ دَبْرَ کلِ صلاةٍ احبُّ‌ الیَّ مِنْ الفِ رکعةٍ فی کل یومٍ» «تسبیح فاطمه (س) در هر روز بعد از نماز، نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز پسندیده‌تر است» 📚 مکارم‌الاخلاق، ص٢٨١ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
415.3K
✍️ ❓حكم حضرتعالى درباره تاتو كردن ابرو براى زنان چيست؟ ✅ مانع ندارد، ولی اگر در نظر عرف، زينت محسوب مى‌شود بايد از نامحرم بپوشانند. ❓آیا استفاده از بعضی مواد آرایشی که رنگ آن دیده نمی‌شود (مانند رُژ کم‌رنگ) در حضور نامحرم جایز است؟ ✅ به هر حال اگر به گونه‌ای باشد که عرفاً زینت محسوب شود، و یا باعث جلب توجه نامحرم می‌گردد، لازم است از نگاه نامحرم پوشانده شود. ❓از کرم روشن کننده ی پوست به مقدار کم، که فقط لکه های پوست را بپوشاند (نه برای زیبایی بلکه برای پوشاندن عیب) استفاده کنیم اشکال دارد؟ ✅ اگر آرایش و زینت حساب شود باید از نامحرم پوشانده شود، و کم و زیادش در حُکم تأثیری ندارد. 📚 khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَنِ‌الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم عنوان: ! (۵) مناسبت روز: در ایام قرار داریم، و در روزهای گذشته از به عنوان نخ تسبیح در سیره حضرت زهرا (س) سخن گفتیم و پس از تعریف جهاد، اقسام آن را مورد بررسی قرار دادیم و تفاوت‌های ، و را متذکر شدیم و سپس به تفاوت‌ها و اشتراکات و پرداختیم. ✍️ امروز نیز انشاالله به خصوصیات فرد مجاهد، و تفاوت در مدل، اصول و آثار جهاد در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی جهاد فاطمی می‌پردازیم؛ بی‌شک بُعد فردی جهاد فاطمی، زیربنای دو بعد خانوادگی و اجتماعی است، لذا مبارزات حضرت زهرا (س) تنها به بُعد اجتماعی و پس از رحلت پیامبر (ص) اختصاص ندارد؛ بلکه زندگی فاطمۀ زهرا (س)، سراسر جهاد و مبارزه بوده و جهاد فاطمی از دوران کودکی تا زمان شهادت آن حضرت نمایان است. ✍️ نکته قابل توجه دیگر در سیره حضرت زهرا (س) جامعیت ایشان است؛ چنانچه آن حضرت در عرصه فردی، یک عابد سالکی بودند که در سنین جوانی از شدت عبادت، پاهایشان متورم شده (حتی تورمت قدماه: بحارالانوار ج۴٣،ص٧۶)؛ و در عرصه خانوادگی، بهترین دختر، بهترین همسر و بهترین مادر؛ و در عرصه اجتماعی یک مجاهد همیشه حاضر در متن حوادث اجتماعی بودند! چنانچه رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: ابعاد مختلف فردی تا اجتماعی، در شخصیت یک انسان کامل یاریگر یکدیگر هستند و به هیچ عنوان با یکدیگر منافاتی ندارند؛ لذا قاعدتاً اگر کسی در بُعد فردی، جهاد اکبر نداشته باشد، هرگز امکان جهاد کبیر و اصغر را نخواهد داشت. سپس حکیم انقلاب با اشاره به جهاد فاطمی در ساحت فردی حضرت زهرا (س) به سه گونه طهارت کسب شده توسط آن حضرت اشاره می‌نمایند: «اَلطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ التَّقیَّةِ النَّقیَّةِ الرَّضیَّةِ الزَّکیَّة»؛ که این سه تعبیر «طهر»، «طاهر» و «مطهّر» هر سه اشاره‌ به طهارت و پاکیزگی دارند؛ اما از لحاظ معنا تفاوت‌هایی با هم دارند و اشاره به طهارت روح، طهارت دل، طهارت مغز، طهارت دامان و بالاخره اشاره به طهارت در سرتاسر زندگی آن حضرت دارند؛ لذا چنین انسان کاملی که در جهاد اکبر به مقامات عالیه رسیده می‌تواند در دیگر عرصه‌های جهاد میدان‌دار باشد. ✍️ نکته قابل توجه دیگر برای الگوگیری از سیره فاطمی این است که بدانیم که این مقامات بلند معنوی در حضرت زهرا (س) اکتسابی بوده و یا جنبه اعجازی داشته است؟ ✅ در پاسخ باید عرض کنیم که بر اساس روایات و همچنین عبارات زیارت خاص حضرت زهرا (ص) می‌توان گفت که آن حضرت همواره در بوته سخت‌ترین امتحانات بوده‌اند و از آنها سربلند بیرون آمده‌اند؛ لذا بنا به تعبیر رهبر فرزانه، این مقامات را آسان به دست نیاورده‌اند! که اگر غیر این باشد و این مقامات از طریق اعجاز می‌بود، مسلماً الگوبرداری از ایشان برای بشر، امکان‌پذیر نخواهد بود! ✍️ این مبحث ادامه دارد... 🏴 «سوزبرگ شهادت» گاهی در جهاد، انسان از آبروی خود باید خرج کند؛ لذا شاید همین نکته باعث شده تا حضرت زهرا (س) پشت درب حاضر شوند تا شاید آنها از دختر رسول خدا خجالت بکشند؛ اما جانیان دنیاطلب پشت درب، نه تنها برای حضرت رسول (ص) احترامی قائل نشدند که جان دختر عزیزتر از جان ایشان را نیز نشانه رفتند! به تعبیر رهبر معظم: «ای زهرای اطهر! ای دختر آبرومند پیامبر! از موقعیت خود استفاده کن! اکنون که حکومت و زمامداری قرار است به دست نااهلان بیفتد ، برو بگیر، این بازوان زنانه را حائل کن میان دست غاصب و دست متجاوز آنان که شایسته این پست نیستند؛ و تا ابد در تاریخ ثبت کن که این است اسلام! فاطمه جانش را فدا می‌کند برای اینکه حکومت به نااهل نرسد...». 📚 تهیه شده در مؤسسه طلایه‌داران راه سوم👇 https://eitaa.com/rahesevvom ✍️ با ما همراه شوید👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ١٨ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٠۶ ١۴۴۶ 🌲 دسامبر 2024 08 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ سالروز معرفی عراق به عنوان متجاوز از سوی سازمان ملل متحد (١٣٧٠ش) 💠 حدیث روز 💠 💎 امام صادق (ع): «ما عُبِدَ اللهُ بشیءٍ مِنْ التحمیدِ افضلَ مِنْ تسبیحِ فاطمةَ (سلام الله علیها) و لو کانَ شیءٌ لَنَحَلَهُ رسولُ اللهِ (صلّی الله علیه و آله) فاطمةَ (سلام الله علیها)» «خداوند به هیچ نوع ستایشی بالاتر از تسبیح فاطمه (س) عبادت نشده است و اگر چیزی بالاتر از این بود، حتماً پیامبر اکرم (ص) آن را به فاطمه (س) می‌آموخت» 📚 اصول‌کافی، ج٢، ص۵٠۴ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
254.1K
موضوع: ❓انجام آرایش های جدید و آموزش‌های آنها که توسط کانال های ماهواره‌ای تبلیغ و ترویج می‌شود، توسط آرایشگران مردانه یا زنانه شرعاً چه حکمی دارد؟ ✅ فی نفسه مانعی ندارد ولی چنانچه منجر به ترویج فرهنگ منحط و معاند غربی می شود، جایز نیست و همچنین اگر آرایشگر برای استفاده حرام او را آرایش کند عملش و اجرتی که می گیرد، حرام است. اما اگر برای استفاده حرام آرایش نکند، اشکال ندارد. ❓آیا محو کردن لک‌های پوست با کرم‌های آرایشی و حضور با این حد از آرایش در جایی که نامحرم حضور دارد اشکال دارد؟ ✅ اگر صرفاً لک‌های صورت را برطرف کند یا کرمی زده و صورتش کمی شفاف شده است یا مثلاً کرم ضدآفتاب یا سفیدکننده زده اما در حدی نیست که بگویند آرایش کرده است، پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست اما اگر بیش از این مقدار است که می‌گویند آرایش کرده ولو آرایش کم باشد باید از نگاه نامحرم بپوشاند. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَنِ‌الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم عنوان: ! (۶) مناسبت روز: در ایام قرار داریم، و در روزهای گذشته از به عنوان مهمترین بخش از سیره حضرت زهرا (س) سخن گفتیم و دیروز عرض کردیم حضرت فاطمه (س) همواره در تمامی ابعاد زندگی مشغول جهاد بوده‌اند و البته مجاهدت اکبر و سعی و تلاش مضاعف آن حضرت در عرصه جهاد فردی زیربنای دو بُعد جهاد خانوادگی و جهاد اجتماعی ایشان بوده است. فرض کنید که شما زن و مرد مخاطب، بتوانید همواره بر خواهش‌های نفسانی خود غلبه کنید؛ در این صورت مسلماً اولین سود این موضوع به خودتون می‌رسد؛ و سپس سودش به همسر و خانواده گرامیتان؛ حالا اجازه بفرمائید با این پیش‌فرض وارد فضای جهاد فاطمی در خانواده شویم؛ این حدیث را خانم‌ها زیاد شنیده‌اند که «جِهَادُ اَلْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ»: «جهاد زن خوب شوهرداری کردن است» (کافی، ج ٥، ص ٩)؛ و البته آقایان هم شاید روایت «الْکادُّ عَلَی عِیالِهِ کالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»: «كسى كه براى [كسب روزىِ] خانواده‌اش زحمت بكشد، مانند مجاهدِ در راه خداست» (بحارالأنوار/١٠٣/١٣/۵٩) را شنیده‌اند! این روایات نشان می‌دهد که عرصه خانواده برای هر کدام از زن و مرد، عرصه مجاهدت است که باید در میدان آن جهاد کنیم. حالا برویم سراغ جهاد خانوادگی حضرت فاطمه (س)؛ ایشان در شرایطی به‌سر می‌بردند که در طی حدود ده سال زندگی مشترک، همسر گرامیشان یا در حال مأموریت و یا در میدان جنگ بودند؛ حضرت امیر (ع) در این ده سال در حدود سی غزوه شرکت کردند؛ یعنی به‌طور متوسط، سالی سه جنگ! خوب اگر در چنین موقعیت سختی حضرت زهرا (س) کوچکترین اعتراض یا شکایتی می‌کردند، علی‌القاعده حضرت علی (ع) از حرکت مبارزاتی خود باز می‌ماندند؛ در حالیکه ایشان تقریباً در تمامی غزوه‌ها و مأموریت‌ها، محوریت داشتند و نبودشان حتی در یک جنگ، می‌توانست ضربه بزرگی به مسلمانان و پیامبراکرم (ص) بزند؛ لذاست که حضرت علی (ع) در پایان عمر کوتاه همسر گرامیشان، در اوج عشق و مودّت نسبت به ایشان می‌گویند: «ما أغضَبَنی و لا خَرَجَ مِن أمری»: «این زن یک‌بار (در طول دوران زناشویی) مرا به خشم نیاورد و یک‌بار از دستور من سرپیچی نکرد!» این یعنی نهایت جهاد یک زن در عرصه خانوادگی و در مقابل همسری که متوجه محاسن همسرش بوده و قدردان آن است و اینگونه از مجاهدت همسر گرامیش در طول زندگی زناشوئی‌ تشکر و قدردانی می‌نماید. حضرت فاطمه (س)، مصداق واقعی «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ» می‌باشند؛ ایشان در طول زندگی همواره باعث آرامش و تشجیع همسر گرامیشان شدند و در آن همه جهاد حضرت علی (ع)، نه تنها به آن حضرت، شِکوه نکردند که با نشاط و بدور از افسردگی به ساحت خانواده خود می پرداختند. ❓اما اینجا یک سؤال مطرح است که آیا حضرت زهرا (س) فقط در دوران پس از ازدواج و در کنار امیرالمؤمنین به جهاد در ساحت خانواده خود پرداختند؟ ✅ پاسخ این سؤال قطعاً منفی است؛ چرا که اگر به سابقه شکل‌گیری لقب بنگریم، متوجه می‌شویم که حضرت زهرا (س) از دوران کودکی در نهایت مجاهدت در عرصه خانوادگی بوده‌اند؛ آن حضرت در زمان کودکی، در دوران سخت شعب ابیطالب و در زمانی که پدر گرامیشان (ص) دو پناه اصلی خود یعنی حضرت ابوطالب (ع) و حضرت خدیجه (س) را از دست دادند؛ در آن همه تحریم‌ها، در میان آن امت نوپای بحران زده، همانند مادری غمگسار برای پیامبر اکرم عمل کردند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در حدود ۵، ۶ سالگی، چنین لقبی را در اثر چنین کنشی دريافت کردند... ✍️ این مبحث ادامه دارد... 🏴«سوزبرگ شهادت»: حضرت فاطمه‌ (س) پس از دست دادن آن مادر بزرگ و کوه استوار و حامی همه جانبه پدر، به جای آن که زانوی غم بغل گیرند و افسرده و دل مرده شود؛ در آن سنین کودکی؛ به فکر غمگساری از پدرشان بودند! اما در لحظات آخر عمر پدر عزیزشان، یکپارچه اشک و آه بودند تا زمانی که حضرت رسول (ص) به ایشان بشارت دادند که اولین فردی هستند که به پدر ملحق می‌شوند؛ که با این سخن، لبخندی بر لب‌های حضرت زهرا (س) نقش بست؛ ولی ای کاش دلیل این لبخند را حضرت مرتضی (ع) هرگز نمی‌فهمیدند! 📚 تهیه شده در مؤسسه طلایه‌داران راه سوم👇 https://eitaa.com/rahesevvom ✍️ با ما همراه شوید👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا