eitaa logo
منبر مجازی حاج یاسر طاهری مازندران ساری مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام
146 دنبال‌کننده
771 عکس
215 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم مقتل آل الرسول علیهم السلام ( ۱۷ ) السلام علیک یا فاطمة الزهرا السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین امروز هفدهمین روز ماه محرم الحرام و روز یکشنبه متعلق به امیر المومنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها متوسل میشویم به صاحب عزاداری امام حسین علیه السلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از این جهت وصایا و لحظات احتضار مصیبت_وداع امام حسین علیه السلام را از بیان مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در لحظات پایانی عُمرش را اشاره میکنم ، التماس دعا وقتی‌که دیدی برادرت حسین علیه‌السلام تنها شده، به نیابت از من زیر گلویش را ببوس... در نقلی آمده است: لحظات آخر عمر صدیقه کبری سلام‌اللّه‌علیها بود که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را به خود فراخواند و وصایایی را به او نمود که در ضمن آن وصایا فرمود: لمَّا صارَ أخيكَ الحُسين عليه السّلام في كربلاء وحيداً فريداً،قَبِّلِي حُلقُومَهُ نِيابةً عَنِّي. وقتی که دیدی برادرت حسین علیه‌السلام در کربلا تنها مانده و یار و یاوری ندارد؛ پس در آن موقع به نیابت از من زیر گلویش را ببوس... ... روز عاشورا نیز به وقت وداع سیدالشهداء علیه‌السلام، زینب کبری سلام‌اللّه‌علیها پیش آمد و عرضه داشت: ای برادر! به من اجازه بفرما سینه و زیر گلویت را ببوسم؛ آن حضرت سینه و زیر گلویش را نمایان کرد و زینب کبری سلام‌اللّه‌علیها پیش آمد و آنجا را بوسید؛ سپس رو به سمت مدینه کرد و صدا زد: یا أُمّاه، هذه الأمانةُ قد أدَّیتُها! ای مادرجان! این امانت‌‌ شما را من به جا آوردم. سیدالشهداء علیه السلام فرمود: آن أمانت چه بود؟ زینب کبری سلام‌اللّه‌علیها عرضه داشت: ای برادرم! همانا وقتی که شهادت مادرمان فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها نزدیک شد به من فرمود: ای زینب! سینه و حفره گلویت را برایم نمایان کن. پس من نمایان نمودم سینه و حفره گلویم را و مادرمان آنجا را بوسید. سپس به من فرمود: هذه وَدیعَةٌ منّي إلي أخیكِ الحسینِ یا زینبُ، إذ رأیتِ أخاكِ الحسینَ في کربلا وحیداً فریداً این (بوسه) امانتی است از سوی من به جانب برادرت حسین علیه‌السلام؛ پس هنگامی که برادرت حسین را در کربلات تنها وبی کس دیدی؛ یَستَغیثُ فلا یُغاثُ و یَستَجیرُ فلا یُجارُ علیه و یَطلُبُ الماءَ فلا یُسقیٰ منه فلیس له ناصرٌ ولا معینٌ ولا شفیقٌ حمیمٌ قَبِّلیه في صدرِه و شَمّیهِ في نَحرِهِ نیابةً عَنّي دیدی که طلب یاری می‌کند ولی کسی به او یاری نمی‌رساند؛ دیدی که پناه می‌خواهد ولی کسی‌ به او پناه نمی‌د‌هد؛ دیدی‌که آب طلب می‌کند ولی کسی به او آبی نمی‌رساند؛ دیدی که که هیچ یاور و رفیقِ دل‌رحمی ندارد، پس به نیابت از من سینه و زیر گلوی او را ببوی و سپس ببوس... یکدم برو آهسته‌تر، جانا شتابان می‌روی رو سوی قربانگه چرا؟ خود سهل و آسان میروی؟ ای خسرو خونین جگر، از ما زنانِ در بدر کردی مگر صرف‌نظر، کاین‌سان خرامان می‌روی ای یادگار رفتگان، ای رهبر دلخستگان مهلًا دَمی آهسته ران، بی‌حد شتابان می‌روی جانا چه سازد خواهرت، با این عیال مضطرت جز اینکه از هجر و غمت، نالد که گریان می‌روی کرده وصیت مادرت، بوسم گلو و حنجرت ک‍ انْدر وداع آخرت، آن دَم که میدان می‌روی... بحرالمصائب ج۵ ص۷۴ موسوعة الکبری، ج۱۵ ص۱۰۹ به نقل از: لوامع الأنوار (مرندی) نسخه خطی، ص٩٩ مالک رجبی دارابی ۲۲ تیر ۱۴۰۴ برابر با ۱۷ محرم الحرام ۱۴۴۷ ه قhttps://eitaa.com/menbarmajazyhajyasertaheri
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیرالناصرین مَقْتَلِ آلِ الرسول علیهم‌السلام ( ۲۴ ) به مناسبت سالروز شهادت امام_سجاد_علیه_السلام برای امشب از مصائبِ اَعظمِ امام سجاد علیه السلام اشاره کنم . التماس دعا صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین صلی الله علیک یا أباعبدالله الحسین السلام علیک یا ابوالحسن یا علی بن الحسین یا زین العابدین یابن رسول الله یا حجة الله علی خلقه یاسیدنا و مولانا انا توجهنا واستشفعنا و توسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله صلی الله علیک و رحمة الله و برکاته دلها روانه بشود کنار قبر بی چراغ ، بی گنبد ، بی حرم ، غریب امام سجاد علیه السلام ، اموات ، شهدای عزیز بهره ببرند امام سجاد علیه‌السلام میفرماید هر گاه که به یاد قتلگاه می‌افتم، گریه راه گلویم را سدّ می‌کند...و می بندد 😭 آب می دید گریه می کرد ، جوان می دید گریه می کرد نو جوان می دید گریه می کرد طفل شیر خوار می دید گریه می کرد زمین ، زمان ، را می دید گریه می کرد 😭😭😭 در روایتی امام صادق علیه السلام فرمودند: الْبَکَّاءُونَ خَمْسَةٌ آدَمُ وَ یَعْقُوبُ وَ یُوسُفُ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام «افرادی که بسیار گریستند پنج نفر بودند: آدم، یعقوب، یوسف، فاطمه، دختر حضرت محمّد صلی اللَّه علیه و آله و علی بن الحسین علیهم السّلام. در ادامه روایت حضرت فرمودند: وَ أَمَّا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ فَبَکَی عَلَی الْحُسَیْنِ علیه السلام أَرْبَعِینَ سَنَةً مَا وُضِعَ بَیْنَ یَدَیْهِ طَعَامٌ إِلَّا بَکَی حضرت علی بن الحسین علیهم السّلام مدت چهل سال بر حضرت امام حسین علیه السلام گریست. هر غذایی که مقابل آن حضرت می‌گذاشتند، او به گریه می‌افتاد.😭 کار آن حضرت به جایی رسید که یکی از غلامانش به وی گفت: «یاابن رسول اللَّه! فدای تو شوم، من می‌ترسم که خود را (به وسیله کثرت گریه) هلاک گردانی! » حضرت فرمودند: إِنَّما أَشْکُوا بَثِّی وَ حُزْنِی إِلَی اللَّهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ إِنِّی لَمْ أَذْکُرْ مَصْرَعَ بَنِی فَاطِمَةَ إِلَّا خَنَقَتْنِی لِذَلِکَ عَبْرَةٌ. فرمود: {چاره ای نیست، جز اینکه غم و اندوه خود را به خدا شکایت کنم من از خدا چیزهایی می‌دانم که شما نمی دانید. } (یوسف ۸۶) هر گاه که به یاد قتلگاه فرزندان فاطمه علیهم‌السّلام می‌افتم، گریه راه گلویم را سدّ می‌کند.😭 الخصال،ج۱ ص۱۳1 روایت دیگر از وجود مقدّس امام سجاد علیه‌السلام در خصوص کثرت گریه‌ ایشان بعد از واقعه‌ی عاشورا سوال شد؛ حضرت فرمودند: لَا تَلُومُونِي فَإِنَّ يَعْقُوبَ فَقَدَ سِبْطاً مِنْ وُلْدِهِ فَبَكَى حَتَّى ابيَضَّتْ عَيناهُ وَ لَمْ يَعْلَمْ أَنَّهُ مَاتَ «مرا ملامت نکنید! یعقوب نبی علیه‌السلام برای فقدان پسری از فرزندانش آنقدر گریست تا چشمانش نابینا شد، در حالی که نمی‌دانست واقعاً از دنیا رفته باشد؛😭 وَ قَدْ نَظَرْتُ إِلَى أَرْبَعَةَ عَشَرَ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فِي غَدَاةٍ وَاحِدَةٍ قَتْلَى فَتَرْوَن حُزْنَهُمْ يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِي. اما چهارده مرد از خاندانم را در برابر دیدگانم در نصف روزی کشتند، چگونه توقّع دارید اندوه و غصه از قلبم بیرون شود؟😭 زبانحال امام سجاد را بخوانم و گریه کنید خودم دیدم زبالای بلندی که محبوب خدارا سر بریدند خودم دیدم کبوتر های معصوم همه،سرزیر پرها کرده بودند خودم دیدم که صحرا لاله گون بود خودم دیدم زمین دریای خون بود خودم دیدم فضای آسمانها پراز «انّاالیه راجعون» بود خودم دیدم گلوی اصغرم را خودم در بر کشیدم اکبرم را خودم دیدم که زهرا گریه می کرد خودم دیدم سرشگ مادرم را وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون التماس دعا منابع 👇👇 کشف الغمّة (اربلی)، ج۲، ص۱۰۲ حلیة الابرار (بحرانی)، ج۴، ص۳۱۳ تهذیب الکمال (المزی)، ج۲۰، ص۳۹۹ تاریخ دمشق (ابن عساکر)، ج۴۱، ص۳۸۶ و گریزهای مداحی جناب میهن دوست و گلچین احمدی حوزه علمیه قم مالک رجبی دارابی ۲۹ تیر ۱۴۰۴ ه ش برابر با ۲۴ محرم الحرام ۱۴۴۷ ه فhttps://eitaa.com/menbarmajazyhajyasertaheri
روش جذب جوانان به مسجد و فعالیت‌های مذهبی یکی از چالش‌های بزرگ در دنیای امروز است، چرا که بسیاری از جوانان ممکن است به دلایل مختلف از مسائل دینی فاصله بگیرند یا علاقه‌مند به حضور در فضاهای مذهبی نباشند. اما با ارائه رویکردهای مناسب، می‌توان این فاصله را کاهش داد و جوانان را به مساجد جذب کرد. در ادامه چند پیشنهاد برای این منظور دارم: 1. ایجاد فضای دوستانه و جذاب جوانان معمولاً به محیط‌هایی جذب می‌شوند که احساس راحتی و تعلق داشته باشند. بنابراین، اولین قدم ایجاد یک فضای غیررسمی، دوستانه و شاد است که در آن احساس کنند که پذیرفته شده‌اند. فضای غیررسمی: گاهی اوقات ممکن است جوانان از فضاهای رسمی و خشک مسجد دوری کنند. می‌توانید جلسات مذهبی یا اجتماعات را با سبک‌های مدرن‌تر برگزار کنید. استفاده از موسیقی و هنر: در کنار سخنرانی‌ها و مباحث دینی، از هنر، نمایش، تئاتر یا حتی موسیقی‌های معنوی که با موضوعات دینی هم‌خوانی داشته باشند، استفاده کنید. 2. برگزاری برنامه‌های متنوع و جذاب جوانان در جست‌وجوی تجربه‌های جدید و متنوع هستند. اگر بتوانید برنامه‌هایی متنوع برگزار کنید که ترکیبی از آموزش، سرگرمی و تجربه‌های دینی باشد، احتمال جذب آن‌ها بیشتر خواهد بود. کلاس‌های مهارتی: از برنامه‌هایی مثل کلاس‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف (مثلاً مهارت‌های زندگی، زبان انگلیسی، کارآفرینی و …) استفاده کنید. جلسات بحث آزاد: جلسات پرسش و پاسخ یا بحث‌های آزاد در مورد مسائل روز جامعه و دین می‌تواند جوانان را به مسجد جذب کند. سفرهای زیارتی یا اردوهای مذهبی: این نوع برنامه‌ها نه تنها جنبه دینی دارند بلکه فرصت‌های خوبی برای ارتباط اجتماعی و آشنایی جوانان با یکدیگر به‌وجود می‌آورند. 3. حضور فعال در فضای مجازی یکی از بزرگ‌ترین دلایل فاصله گرفتن جوانان از مساجد، عدم آشنایی با فعالیت‌ها و برنامه‌های مسجد است. جوانان به شدت در فضای آنلاین فعال هستند. شبکه‌های اجتماعی: ایجاد صفحات یا گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی (مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و غیره) می‌تواند به جذب جوانان کمک کند. محتواهایی از قبیل سخنرانی‌های کوتاه، استوری‌های انگیزشی، پرسش و پاسخ آنلاین، و مطالب آموزشی به این فضا رونق می‌دهد. ویدئوها و پادکست‌ها: تولید محتوای ویدیویی یا پادکست‌های جذاب با موضوعات دینی می‌تواند به جذب جوانان کمک کند. مهم این است که مطالب به‌طور جذاب و با زبانی ساده بیان شوند. 4. مشارکت و مسئولیت‌پذیری جوانان جوانان زمانی احساس تعلق و علاقه به جایی پیدا می‌کنند که در آن فضا نقشی فعال داشته باشند. تشکیل گروه‌های فعال: گروه‌های مختلف برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و خیریه می‌تواند برای جوانان جذاب باشد. مشارکت در برنامه‌ها: به جوانان فرصت دهید تا در برنامه‌های مذهبی، تدریس قرآن، برگزاری جلسات، یا حتی فعالیت‌های خیریه و اجتماعی مشارکت کنند. این باعث می‌شود احساس کنند که بخشی از یک حرکت بزرگ‌تر هستند. 5. پاسخ‌گویی به سوالات و چالش‌ها جوانان اغلب درگیر سوالات فلسفی، اجتماعی یا معنوی هستند که نیاز به راهنمایی دارند. اگر بتوانید فضایی فراهم کنید که این سوالات را به‌طور منطقی و بدون قضاوت پاسخ دهید، می‌تواند خیلی مؤثر باشد. مشاوره دینی: با توجه به چالش‌های روزمره‌ای که جوانان با آن روبه‌رو هستند (مثل مشکلات اجتماعی، ازدواج، کار و تحصیل)، می‌توانید جلسات مشاوره دینی و روان‌شناختی برگزار کنید. رفع ابهامات دینی: بسیاری از جوانان ممکن است در درک برخی از مسائل دینی و اعتقادی مشکل داشته باشند. برگزاری دوره‌ها یا کارگاه‌های آموزشی برای توضیح مباحثی مثل فقه، اخلاق، تاریخ اسلام و … می‌تواند به جوانان کمک کند تا نسبت به دین خود آگاهی بیشتری پیدا کنند. 6. گفت‌وگوی صادقانه و بدون فشار جوانان به‌ویژه در دوران تحصیل و جوانی با تغییرات زیادی روبه‌رو هستند. در چنین شرایطی، برخوردن با رفتارهای دینی سخت‌گیرانه یا قضاوت‌های منفی می‌تواند آن‌ها را از مسجد دور کند. گفت‌وگو و مشاوره: با آنها صادقانه و با احترام صحبت کنید و بدون فشار آوردن، آن‌ها را به مسیر درست هدایت کنید. حمایت و همراهی: به جای مواجهه با انتقاد، حمایت کنید و در کنار آن‌ها باشید تا در فرآیند رشد و فهم دینی‌شان به درستی راهنمایی شوند. 7. حضور امام جماعت جوان یا ارتباط مستقیم با جوانان یکی از روش‌هایی که می‌تواند ارتباط موثرتر و نزدیک‌تری با جوانان برقرار کند، حضور امام جماعت جوان است. اگر خودتان از نسل جوان‌تر هستید، این ممکن است به راحتی باعث ایجاد ارتباط بهتر و راحت‌تر شود. حضور در فضای اجتماعی جوانان: از ورزش، نشست‌های فرهنگی، یا حتی کافه‌ها و فضاهای عمومی برای برقراری ارتباط مستقیم و دوستانه استفاده کنید.
جذب جوانان به مسجد نه تنها به بهبود روابط دینی کمک می‌کند بلکه به تقویت جامعه و افزایش نشاط اجتماعی نیز منجر می‌شود. اگر شما توانایی ایجاد فضایی جذاب و پذیرای جوانان را داشته باشید، خواهید دید که چه تأثیر مثبتی در جهت نزدیکی جوانان به دین و مسجد خواهید گذاشت. https://eitaa.com/menbarmajazyhajyasertaheri
بسم الله الرحمن الرحیم مقتلِ آلِ الرسول علیهم‌السلام ( ۲۶ ) السلام عليكم ائمة الهدي، السلام عليكم اهل التقوي، السلام عليكم الحجة علي اهل الدنيا، مرگ جانسوز شترِ با وفای امام سجاد علیه السلام در کتاب کافی ( ج ۱ ص ۴۶۷ ح ۲ و ۳ ) آورده شد امام سجّاد عليه السّلام به شترش تا آنجا رعايت مى‌كرد كه حتّى 22 بار با آن شتر به مكّه رفت، ولى يك تازيانه به او نزد، اگر هر سفر او را (با توجّه به 80 فرسخ فاصلۀ بين مكّه و مدينه) در نظر بگيريم، آن حضرت در اين 22 بار رفت و بر گشت،3520 فرسخ با آن شتر، مسافرت به مكّه نموده است، در تمام طول اين مسافت، حتّى يك تازيانه به آن شتر نزده است. و مطابق بعضى از روايات، هرگاه مى‌خواست شتر، تُندتر حركت كند، فقط تازيانه را به طرف بالا بلند مى‌كرد، وقتى كه به آن حضرت گفتند: «چرا تازيانه را به او نمى‌زنى؟» در پاسخ مى‌فرمود: «از قصاص الهى مى‌ترسم» . لو لا خوف القصاص لفعلت : «اگر ترس قصاص نبود، مى‌زدم» . (اعيان الشّيعه، ط جديد، ج 1، ص 634) مترجم. پس از خاكسپارى جنازۀ امام سجّاد عليه السّلام، آن شتر كنار قبر آن حضرت آمد، و گردن و گلوى خود را بر زمين قبر زد، و بر خاك غلطيد و نعره كشيد، و اشك از چشمانش روان گرديد. به امام باقر عليه السّلام خبر دادند، امام باقر عليه السّلام به آنجا آمد، و به شتر فرمود: «اكنون بس است، برخيز، خدا تو را بركت دهد» . شتر برخاست و به جايگاه خود رفت، ولى پس از لحظه‌اى بار ديگر كنار قبر آمد و گردن و گلويش را بر زمين قبر زد، و به خاك غلطيد و صيحه كشيد و اشك ريخت. به امام باقر عليه السّلام خبر دادند كه شتر، بار ديگر، كنار قبر رفته است، امام باقر عليه السّلام نزد او آمد و فرمود: «اكنون بس است، برخيز» ، ولى اين بار، شتر برنخاست. امام باقر عليه السّلام فرمود: «شتر را به حال خود واگذاريد كه در حال نزع و وداع با دنيا است» ، از اين جريان بيشتر از سه روز نگذشت تا اينكه آن شتر برای امام جان داد . بعضی حیوانات تا این حدّ با شعورند و گریه می‌کنند و اشک می ریزند این حیوان زبان بسته فراق امام سجاد علیه السلام را نتوانسته تحمل کند عاقبت جان داد در کربلا هم ذوالجناح کاکُلِ خودش را با خون امام حسین علیه السلام آمیخته نمود و از از قتلگاه به خیمه آمد . در زیارت ناحیه مقدسه آمده وَاَسْرَعَ فَرَسُكَ شارِدا اِلى خِيامِكَ قاصِدا مُهَمْهِما باِكيا فَلَمّا رَاَيْنَ النِّساءُ ... جَوادَكَ مَخْـزِيّا وَنَظَرْنَ سَرْجِـكَ عَلَيْهِ مَلْوِيّا بَرَزْنَ مِنَ الْـخُدُورِ ناشِـراتِ صحنه جریان ذوالجناح ابا عبدالله الحسین علیه السلام در روز عاشورا خیلی جانسوز بود ... دختران امام حسین(علیه السلام) چون صداى آن حيوان را شنيدند از خيمه بيرون دويدند ديدند اسب حضرت امام حسین(علیه السلام) است كه بى صاحب غرقه به خون مى آيد پس دانستند كه آن جناب شهيد شده ، همه از خیمه ها بیرون دویدند ولی سالار زینب را ندیدند یکی گوید فَرَس بــابای ما کو ؟ یکی گوید فرس مولای ما کو؟ یکی گفتا فرس کو نور عینم غریب کربلا بابا حسینم و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون التماس دعا حوزه علمیه قم مالک رجبی دارابی ۳۱ تیر ۱۴۰۴ ه ش برابر با ۲۶ محرم الحرام ۱۴۴۷ ه فhttps://eitaa.com/menbarmajazyhajyasertaheri
بسم الله الرحمن الرحیم مقتل آل الرسول علیهم السلام ( ۴۷ ) قسمت نهم مقتل از خطبه امام علی بن الحسین علیه السلام مجلس امروز دوشنبه هفدهم صفرالمظفر متعلق امام حسن و امام حسین و سالروز ایام اسارت آل الرسول علیهم السلام و به یاد آنها ، آخرین فراز از خطبه جانگداز امام سجاد علیه السلام در مسجد اموی در مجلس یزید ملعون را می‌خوانیم 👇 انا ابن من بکى علیه الجن فی الظلماء، انا ابن من ناح علیه الطیور فی الهواء)[۱] فَلَمْ یَزَلْ یَقُولُ أَنَا أَنَا حَتَّى ضَجَّ النَّاسُ بِالْبُکَاءِ وَ النَّحِیبِ. وَ خَشِیَ یَزِیدُ لَعَنَهُ اللَّهُ أَنْ یَکُونَ فِتْنَهٌ. فَأَمَرَ الْمُؤَذِّنَ فَقَطَعَ عَلَیْهِ الْکَلَامَ. فَلَمَّا قَالَ الْمُؤَذِّنُ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ قَالَ عَلِیٌّ لَا شَیْ‏ءَ أَکْبَرُ مِنَ اللَّهِ. فَلَمَّا قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ شَهِدَ بِهَا شَعْرِی وَ بَشَرِی وَ لَحْمِی وَ دَمِی. فَلَمَّا قَالَ الْمُؤَذِّنُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ الْتَفَتَ مِنْ فَوْقِ الْمِنْبَرِ إِلَى یَزِیدَ فَقَالَ مُحَمَّدٌ هَذَا جَدِّی أَمْ جَدُّکَ یَا یَزِیدُ فَإِنْ زَعَمْتَ أَنَّهُ جَدُّکَ فَقَدْ کَذَبْتَ وَ کَفَرْتَ وَ إِنْ زَعَمْتَ أَنَّهُ جَدِّی فَلِمَ قَتَلْتَ عِتْرَتَهُ. قَالَ وَ فَرَغَ الْمُؤَذِّنُ مِنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَهِ وَ تَقَدَّمَ یَزِیدُ فَصَلَّى صَلَاهَ الظُّهْرِ. و پسر آنم که پریان در ماتم او گریستند، و من فرزند آنم که پرندگان در ماتم او شیون کردند. و آنقدر به این حماسه مفاخره آمیز ادامه داد که شیون مردم به گریه بلند شد یزید نگران شد و براى آنکه مبادا انقلابى صورت پذیرد به مؤذن دستور داد تا اذان گوید تا بلکه امام سجاد علیه‌السلام را به این نیرنگ ساکت کند! مؤذن برخاست و اذان را آغاز کرد. همین که گفت: الله اکبر، امام سجاد علیه السلام فرمود: چیزى بزرگتر از خداوند وجود ندارد. و چون گفت: اشهد ان لا اله الا الله، امام علیه السلام فرمود: موى و پوست و گوشت و خونم به یکتایى خدا گواهى مى‌‏دهد. و هنگامى که گفت: اشهد ان محمدا رسول الله، امام علیه السلام به جانب یزید روى کرد و فرمود: این محمد که نامش برده شد، آیا جد من است و یا جد تو؟ اگر ادعا کنى که جد توست پس دروغ گفتى و کافر شدى، و اگر جد من است چرا خاندان او را کشتى و آنان را از دم شمشیر گذراندى؟! سپس مؤذن بقیه اذان را گفت و یزید پیش آمد و نماز ظهر را خواند. ادامه توضیح خطبه خشم ها فریاد شد و فریادها بلند و می رفت که به قیام مبدّل شود. یزید که سخت تعادلش را از دست داده بود به موذن گفت اذان بگو. هدفش این بود که به نام دین و تظاهر به توحید ندای راستین توحید را که از حنجره پاک زین العابدین اوج می گرفت خاموش سازد. مؤذن گفت «الله اکبر» و خطابه امام را قطع کرد. امام که هدف نابخردانه یزید را می دانست. برای اینکه نقشه شوم او را نقش بر آب کند فرمود: «کبیراً لا یقاس و لا یدرک بالحواس لا شیء أکبر من الله» . بزرگ است خدا با چیزی نمی شود او را مقایسه کرد. با حواس ظاهری قابل درک نیست و همه چیز در مقابل عظمت او ناچیز و کوچک است. غوغای درون مسجد مؤذن گفت: «أشهد أن لا إله إلاّ الله» . امام(ع) فرمود: «شهد بها شعری و بشری و لحمی و دمی و مخّی و عظمی» . به وحدانیت خداوند شهادت می دهد موی و پوست و گوشت و خون و مغز و استخوان من. مؤذن گفت: «أشهد أنّ محمّداً رسول الله» . امام عمامه از سر برگرفت و به مؤذن فرمود: تو را به این محمد(ص) ساعتی خاموش باش. ✅ : امام خلیفه غاصب را در جمع محاکمه می کند امام سپس از بالای منبر متوجه یزید شد و فرمود: ای یزید، این محمد(ص) که نام او با عظمت برده می شود جد تو است یا جد من؟ اگر بگویی جد تو است، همه می دانند تو دروغ گفته ای و اگر جد من است، چرا پدرم را مظلومانه کشتی؟ اموالش را به غارت بردی و اهل بیتش را اسیر کردی. این کلمات را گفت و دست برد و گریبان را چاک زد و سخت گریست و فرمود: قسم به خدا، اگر در دنیا کسی باشد که جدش رسول خدا باشد آن شخص منم . باز رو به مردم کرد و فرمود: مردم! چرا یزید پدرم را کشت؟ چرا ما را مانند بیگانگان از اسلام اسیر کرد؟ و ادامه داد: یزید! با این همه جنایات باز تو می گویی: «أشهد أنّ محمداً رسول الله» و مقابل قبله می ایستی، در حالی که در روز بازپسین جدم و پدرم دشمن تو هستند. یزید به موذن فریاد زد بگو «قد قامت الصلوۀ» در این هنگام بین مردم همهمه و زمزمه سختی افتاد. بعضی نماز خواندند و بعضی نماز نخوانده متفرق شدند و یزید به دار الخلافه رفت. امام سجاد علیه السلام مجلس را دگرگون کردندو مجلس بزم یزید به عزا مبدل شد https://eitaa.com/menbarmajazyhajyasertaheri
متن بیانیه جامعه روحانیت شهرستان ساری در خصوص اظهارات استاندار مازندران پیرامون حجاب و عفاف بسم الله الرحمن الرحیم « يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً » (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است. آیه ۵۹ سوره احزاب با توجه به اینکه «حجاب» در فرهنگ و شریعت اسلامی واجب و یک ضرورت شرعی و در فرهنگ اصیل ایرانیان از دیرباز جزء عرف و هنجارهای پذیرفته بوده، رعایت آن در جامعه اسلامی، علاوه بر بعد شرعی، عمل به این سنت دیرینه، قوام بخش خانواده اصیل ایرانی محسوب می­ شود. اما امروز متأسفانه شاهد آن بوده که دشمنان با ترویج فرهنگ منحط و سبک زندگی غربی، احساسات پاک جوانان به ویژه زنان و دختران عفیف ما را نشانه گرفته و سعی بر حاکم کردن فضای هنجارشکنانه در بین آنان داشته تا در پس آن علاوه بر فروپاشی بنیان خانواده ایرانی به زعم خود با سیاست های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مقابله برخیزند و با ایجاد دوقطبی در جامعه، به خیال خام خود مردم را در مقابل حاکمیت قرار داده و انسجام درونی جامعه را تضعیف نمایند. مردم ولایت مدار و دینی استان مازندران همچون امام خویش بر این باور است که مساله حجاب، یک مساله ارزشی و اجتماعی است، چنانکه رهبر فرزانه انقلاب می فرمایند؛«از دیدگاه اسلام حفظ عفت و پاکدامنی زنان نقش تعیین کننده ای در سالم سازی جامعه اسلامی دارد و حتی حفظ جایگاه و منزلت زن به حفظ حجاب و عفت او بر می گردد. جامعه روحانیت شهرستان ساری با تأکید بر ضرورت اجرای شرع و قانون در جامعه دینی ،. اعتراض و انزجار شدید خود را از سخنان بی پایه و اساس و خلاف شرع و قانون استاندار مازندران راجع به حجاب و عفاف که موجب جریحه دار شدن احساسات دینی و اجتماعی مردم گردیده را اعلام نموده، گره زدن عمل و اجرای یکی از مسلمات دین به موضو عات اقتصادی و سیاسی را امری ناصواب و بی توجهی به یکی از مسلمات دین و احکام مسلم شرعی و دینی می داند ، ضمن در خواست از مسولین قضایی و نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان مازندران برای پیگیری موضوع، از استاندار مازندران در خواست می‌شود بصورت رسمی و علنی نسبت به رفتار خلاف شرع و قانون خود عذر خواهی نموده ، بر همه مسولین نظام فرض است برای تعمیق و گسترش فرهنگ و سبک زندگی اسلامی جهت مبارزه با هنجارشکنی­ های فرهنگی و به ویژه بی حجابی که مطالبه به حق مردم مؤمن، متدین و انقلابی و در راستای صیانت از اصول، مبانی و اهداف نظام مقدس اسلامی با تمام وجود، مجاهدت نموده و با برنامه ­ریزی دقیق و مبتنی بر مصلحت عمومی و عنایت به حساسیت های موجود، در مقابل دسیسه دشمنان برای انحرافات اخلاقی به ویژه در حوزه عفاف و حجاب، ایستادگی نمایند والسلام علی عبادالله الصالحین جامعه روحانیت شهرستان ساریhttps://eitaa.com/menbarmajazyhajyasertaheri