💠 روی عن علی بن الحسین (علیهماالسلام) قال :«عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: الْوَرَعُ فِی الْخَلْوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِی الْقِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ».
روایتی از امام زین العابدین(صلواتاللهعلیه) منقول است که حضرت فرمودند: مؤمن پنج نشانه دارد.[1]
اوّل؛ «الْوَرَعُ فِی الْخَلْوَةِ»، مؤمن حالت کنارهگیری از گناه دارد، آن هم در موقعی که غیر از خدا حاضر و ناظری نیست. اگر کسی در عَلَن معصیتی را ترک کند، مثلاً شرب خمر نکند یا نعوذ بالله با نامحرم نامشروع برقرار نکند، خوب است، امّا این ترک گناه در عَلَن، گویای این نیست که این فرد بهاصطلاح ایمان قوی داشته باشد.
اگر در جایی که جز خدا کسی نبود، گناه را ترک کرد، آنجا معلوم میشود که ایمان در قلب او رسوخ کرده است و به تعبیر اهلش اعتقاد، از واردات قلبیّه او شده است، چون جز خدا هیچکس را حاضر و ناظر نمیبیند و خودش را در محضر الهی میبیند؛ لذا این ترک گناه خیلی ارزشمند است.
دوم؛ «وَ الصَّدَقَةُ فِی الْقِلَّةِ»؛ وقتی مؤمن تنگ دست است، به مقدار توانش در راه خدا انفاق میکند و صدقه میدهد. این مورد نیز گویای این است که وابستگی مؤمن به خدا از نظر درونی قوی است. چون آن کسی که دستش خالی نیست بلکه از امور مادّی پر است و فراوان دارد، اگر چهار سنّار هم به این و آن کمک کند، خوب است، امّا خیلی هنر نکرده است. چرا؟ چون دستش پر است. اگر کمکی هم کند، چیزی از او کم نمیشود. اگر آنجایی که میبینی از تو کم میشود و نسبت به امور دنیایی تعلّق داری، آنجا انفاق کردی ارزش دارد، «وَ الصَّدَقَةُ فِی الْقِلَّةِ».
سوم؛ «وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ»، آنگاه که مصیبتی متوجّه مؤمن میشود، صبر میکند، تحمّل میکند، نعوذبالله زبان به شکایت از خداوند نمیگشاید. این صبر کاشف از این است که رابطه اش باخدا رابطهای معنوی و قوی است، «وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ»، این عمل ارزشمند است.
چهارم؛ «وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ»، حلم یعنی بردباری، آنگاه که نیروی خشمش برانگیخته میشود و عصبانی میشود، خودش را کنترل میکند و این حلم و بردباری کشف از ایمان او میکند. مؤمن هنگام خشم جلوی خودش را میگیرد تا خشم و غضبش افسار گسیخته نباشد. این هم یکی از نشانههای مؤمن بود.
پنجم؛ «وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ»، معمولاً کسانیکه مبتلا به دروغگویی میشوند، به خاطر یکی از این دو چیز است: یا جلب منفعت است یا دفع ضرر، ریشة دروغگویی ایندو هستند. شخص چون میترسد که منفعتی را از دست بدهد، دروغ میگوید. مثلاً مشتری آمده، برای آنکه نکند از دستش بدهد به او دروغ می گوی ، از خوف اینکه منفعتی را از دست بدهد دروغ میگوید، یا از آنطرف، از اینکه ضرری متوجّهاش شود، بیم دارد. آنجا خوف از دست رفتن منفعت بود، این یکی خوف از جلب ضرر است، لذا دفع ضرر هم علّت متوسّل شدن به دروغ میباشد. اوّلی جلب منفعت بود، دوّمی دفع ضرر. «وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ». آنجایی که مؤمن بیم دارد نفعی از دستش برود یا ضرری متوجّهاش شود، بازهم راست میگوید.
لذا حضرت پنج مورد از نشانههای خیلی مهمّی مؤمن را فرمودند و اگر انسان واقعاً دارای این خصلتها باشد، از نظر ایمانی بهترینِ افراد است.
📚 بحار الانوار ج64 ص293
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
💠 کانال صهبای منبر
╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮
https://eitaa.com/joinchat/333316178Cae344a215d
╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
کودک خردسال و موعظه
💠 موقعی که خلافت به عمربن عبدالعزیز منتقل شد، هیأت هایی از اطراف کشور برای عرض تبریک و تهنیت به دربار وی آمدند که از آن جمله هیأتی از حجاز بود. کودک خردسالی در آن هیأت بود که در مجلس خلیفه به پا خاست تا سخن بگوید.
خلیفه گفت: آن کس که سنش بیشتر است، حرف بزند.
کودک گفت: ای خلیفه مسلمین! اگر میزان شایستگی، سن بیشتر باشد، در مجلس شما کسانی هستند که برای خلافت شایسته ترند.
عمر بن عبدالعزیز از سخن طفل به عجب آمد، او را تأیید کرد و اجازه داد حرف بزند.
کودک گفت: از شهر دوری به اینجا آمده ایم. آمدن ما نه برای طمع است نه به علت ترس! طمع نداریم برای آن که از عدل تو برخورداریم و در منازل خویش با اطمینان و امنیت زندگی می کنیم. ترس ندایم زیرا خویشتن را از ستم تو در امان می دانیم. آمدن ما در این جا فقط به منظور شکرگزاری و قدردانی است.
عمربن عبدالعزیز به کودک گفت: مرا موعظه کن!
کودک گفت: ای خلیفه مسلمین! بعضی از مردم از حلم خداوند و همچنین از تمجید مردم دچار غرور شدند. مواظب باش این دو عامل در شما ایجاد غرور ننماید و در زمامداری گرفتار لغزش نشوی.
عمر بن عبدالعزیز از گفتار کودک بسیار مسرور شد و از سن او سوال کرد. گفتند: دوازده ساله است.
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
💠 کانال صهبای منبر 👇👇
╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮
https://eitaa.com/joinchat/333316178Cae344a215d
╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
💠 قال الصادق علیه السلام: امتَحِنوا شِیعَتَنا عِندَ ثَلاثٍ : عِندَ مَواقیتِ الصَّلاةِ کیفَ مُحافَظَتُهُم علَیها ، وعِندَ أسرارِهِم کیفَ حِفظُهُم لَها عِندَ عَدُوِّنا ، وإلى أموالِهِم کیفَ مُواساتُهُم لإخوانِهِم فیها ؛
🔆 امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند: شیعیان ما را در سه چیز بیازمایید : در اوقات نمازشان ، که چگونه بر آنها مواظبت مىکنند ؛ در اسرارشان ، که چگونه آنها را از دشمنان ما حفظ مىکنند و در اموالشان ، که چگونه با آن به برادران خود کمک مىکنند .
📚 الخصال 103 / 62
📚 منتخب میزان الحکمة 506
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
💠 کانال صهبای منبر 👇👇
╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮
https://eitaa.com/joinchat/333316178Cae344a215d
╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
💠 در آیات (97 ـ 98) سوره «بقره» می خوانیم: «قُلْ مَنْ کانَ عَدُوّاً لِجِبْریلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللّهِ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنینَ * مَنْ کانَ عَدُوّاً لِلّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْریلَ وَ میکالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّلِلْکافِرینَ»؛ (آنها مى گویند: «ما با جبرئیل دشمن هستیم»! بگو: کسى که دشمن جبرئیل باشد [در حقیقت دشمن خداست؛ چرا که] او به فرمان خدا قرآن را بر قلب تو نازل کرده است؛ در حالى که کتب آسمانى پیشین را تصدیق مى کند؛ و هدایت و بشارت است براى مؤمنان.* کسى که دشمن خدا و فرشتگان و رسولان او و جبرئیل و میکائیل باشد [کافر است و] خداوند دشمن کافران است).
شأن نزول:
🔆 هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) به «مدینه» آمد روزى «ابن صوریا» (یکى از علماى یهود) با جمعى از یهود «فدک» نزد آن حضرت آمدند، سؤالات گوناگونى کردند، و نشانه هائى را که گواه نبوت و رسالت او بود، جستجو نمودند، از جمله گفتند: اى محمّد خواب تو چگونه است؟ زیرا به ما اطلاعاتى درباره خواب پیامبر موعود داده شده است.
فرمود: «تَنامُ عَیْناى وَ قَلْبِى یَقْظان!»؛ (چشم من به خواب مى رود اما قلبم بیدار است).
گفتند: راست گفتى اى محمّد! و پس از سؤالات متعدد دیگر، «ابن صوریا» گفت: یک سؤال باقى مانده که اگر آن را صحیح جواب دهى به تو ایمان مى آوریم و از تو پیروى خواهیم کرد؛ نام آن فرشته اى که بر تو نازل مى شود چیست؟
فرمود: جبرئیل است.
«ابن صوریا» گفت: او دشمن ما است، دستورهاى مشکل درباره جهاد و جنگ مى آورد، اما «میکائیل» همیشه دستورهاى ساده و راحت آورده، اگر فرشته وحى تو «میکائیل» بود به تو ایمان مى آوردیم!
📚 «طبرسى» در «مجمع البیان» این حدیث را از «ابن عباس» نقل کرده و در کتب دیگر مانند: «تفسیر کبیر»، «المیزان»، «المنار» و غیر آن نیز (با تفاوت هائى) آمده است؛ «بحار الانوار»، ج 9، ص 66 و 283، با اندکى تفاوت؛ «تفسیر امام حسن عسکرى(علیه السلام)»، ص 406 و 453.
📚 گردآوري از کتاب: شأن نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)، محمد جعفر امامی، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ اول ، ص 31.
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
💠 کانال صهبای منبر 👇👇
╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮
https://eitaa.com/joinchat/333316178Cae344a215d
╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
دعای رزق و روزی و ثروت
https://eitaa.com/ganjineh_azkar
دعای فرزند دار شدن
https://eitaa.com/ganjineh_azkar
دعای رفع چشم زخم
https://eitaa.com/ganjineh_azkar
گشایش بخت
https://eitaa.com/ganjineh_azkar
دعای کارگشا
https://eitaa.com/ganjineh_azkar
🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮
وقایع آخرالزمان در كلام امام علی (علیه السلام)
💠 حضرت علی (علیه السلام ) فرمود: زمانى بر مردم خواهد آمد که چند گناه بزرگ و عمل زشت در بین آنها پدید مى آید.
1⃣ کارهاى زشت آشکار مى گردد و معمولى مى شود.
2⃣پرده هاى عفت و شرم پاره مى گردد.
3⃣ زنا کارى و تجاوزهاى ناموسى علنى مى شود
4⃣مالهاى یتیمان را حلال مى شمارند و مى خورند.
5⃣ ربا خوارى شیوع پیدا مى کند.
6⃣ در کیلو و وزنها، کم و کاست مى کنند.
7⃣شراب را به اسم نبید حلال شمرده و مى خورند.
8⃣ رشوه را به عنوان هدیه و شیرینى مى گیرند.
9⃣ به نام امانت دارى خیانت مى نمایند.
🔟 مردها خود را به شکل زنان و زنان خویش را به صورت مردها در مى آورند.
1⃣1⃣ به احکام و دستورات نماز
بى_اعتنائى مى کنند.
2⃣1️⃣ حج خانه خدا را براى غیر خدا (براى ریا و یا تجارت ) بجا مى آورند.
سپس ادامه داد: کیفر این زشتى ها این است که خداوند آنها را از فیوضات خود محروم مى کند، تا جائى که ماه (شوال ) براى آنها مخفى مى شود بطورى که گاهى دو شبه دیده مى شود (که معلوم مى شود روز عید فطر را به عنوان ماه رمضان روزه گرفته اند با اینکه روزه آن حرام بوده است )
و زمانى شب اول رمضان مخفى مى شود، که دو روز آن را روزه نگرفته و به عنوان آخر ماه شعبان مى خورند و روز عید فطر را به خیال آخر ماه رمضان روزه مىگیرند. در این وقت باید ترسید از اینکه خداوند بطور ناگهانى آنها را کیفر کند (مانند زلزله و طوفان و سیل )
چرا که به دنبال آن کارها، بلاها مردم را فرا مى گیرد، تا جائى که کسانى صبح سالم هستند ولى شب در دل خاک و قبر آرمیده اند و گاهى شب سالمند و بامدادان جزء مردگان هستند.
وقتى چنین روزگارى پیش آمد، لازم است انسان همیشه وصیت کرده باشد که مبادا بلائى بر او فرود آمده و بدون وصیت بمیرد و واجب است نماز را در اول وقت آن بخواند چون ممکن است تا آخر وقت زنده نباشد.
هر یک از شما آن زمان را درک کرد بدون وضو نخوابد و اگر برایش امکان دارد همیشه با وضو باشد چه ترس آن است که مرگ ناگهانى برسد، لذا خوب است با وضو باشد که روح وى با طهارت خدا را ملاقات نماید.
من شما را ترساندم اگر بترسید و آگاه نمودم ، اگر آگاه گردید و شما را پند دادم چنانچه پند گیرید پس در پنهانى و آشکار، از خدا بترسید و نباید کسى از شما بمیرد، مگر اینکه مسلمان باشد، زیرا هر کس به جز اسلام آئینى داشته باشد از او پذیرفته نیست و در آخرت زیان کار است.
📚 بحارالانوار ج١٩ ص٧٨
📚 ١٠٠١ داستان از زندگي امام علي عليه السلام
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
💠 کانال صهبای منبر
╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮
https://eitaa.com/joinchat/333316178Cae344a215d
╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•