فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایام فاطمیه بر تمام شیعیان تسلیتباد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#کلیپ| #وصیت شهدا
شهید #جواد_محمدی :
بنده از شهدایی هستیم که
حتما یقه ی بیحجاب ها
وکساییکه ترویج بیحجابی
میکنند رو می گیریم !
🖌ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد ناآرامی های اخیر : با وقوع اعتراضات و ناآرامیها در ایران، دولتها و مقامات غربی واکنشهای متعددی به آن نشان داده اند و بیش از همه، دولتهای غربی از وقوع ناآرامیها در ایران استقبال کرده اند. با این حال، استقبال آنها از ناآرامی بدان معنا نیست که تصور کنند تحولات ایران، کنترل ناشدنی شده است. در همین رابطه، «آوریل هینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا که مسئولیت هماهنگی شانزده نهاد اطلاعاتی آمریکا را بر عهده دارد، درباره ناآرامیهای ایران گفت: حکومت ایران این ناآرامیها را تهدیدی قریبالوقوع علیه خود نمیبیند.
در واقع، برآورد نهادهای اطلاعاتی آمریکا این است که بر خلاف آنچه رسانههای ضد ایرانی بازنمایی میکنند، جمهوری اسلامی این ناآرامیها را خطری قریب الوقوع و حیاتی برای خود نمیداند.
اما نکته مهمتر اظهارات ارشدترین مقام اطلاعاتی آمریکا آنجاست که گفته، ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که ناآرامیهای کنونی در ایران، نمیتواند موجودیت نظام جمهوری اسلامی را با خطر فوری مواجه کند.
او در این رابطه گفته است: «برآورد ما این است که این اعتراضات رژیم را با تهدید و خطر فوری مواجه نمیکند، اما تورم بالا، کاهش ارزش ریال و بی ثباتی سیاسی ممکن است، حاکمیت این کشور را با ناآرامیهای بیشتری روبه رو کند.»
نکته دیگری که هینز به آن اشاره کرد، شکافهای بین نسلی در ایران است که به عقیده او در کنار مشکلات اقتصادی آتش زیر خاکستری هستند که ممکن است منجر به تداوم ناآرامیها در ایران شود.
وی همچنین مدعی شد که سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی ایران ـ چه در داخل و چه در خارج از این کشور ـ موضعی تهاجمی در برخورد با منتقدان در پیش گرفته اند.
آوریل هینز همچنین مدعی وجود اختلافات داخلی در چگونگی مواجهه با ناآرامیها شد و تصریح کرد: «ما شاهد نوعی اختلافات داخلی در حکومت درباره چگونگی واکنش به اعتراضات هستیم.»
مدیر اطلاعات ملی آمریکا همچنین اذعان کرد هیچ اطلاعاتی که نشان دهد، تهران برای ساخت سلاح اتمی تصمیمی گرفته است، وجود ندارد.
بطور خلاصه آنچه از اظهارات آوریل هینز برمی آید را میتوان این گونه خلاصه کرد؛
1- حکومت ایران ناآرامیهای اخیر را تهدیدی جدی برای خود قلمداد نکرده است.
2- جامعه اطلاعاتی آمریکا بی ثباتیها کنونی در ایران را تهدیدی قریب الوقوع و حیاتی برای نظام جمهوری اسلامی نمیداند.
3- مسائل اقتصادی و شکافهای بین نسلی، دو عاملی هستند که ممکن است بار دیگر منجر به وقوع ناآرامی بیشتر در ایران شوند.
4- با وجود پیشرفت در برنامه هستهای ایران، هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران به دنبال سلاح هستهای است وجود ندارد.
قابل توجه اعضای محترم گروه : خلاصه ای از مباحث کتاب « طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن » سلسله سخنرانی های مقام معظم رهبری در رمضان 1353 :
جلسه اول: ایمان (1) پنجشنبه 1353/06/28
رهبانیون مسیحی برای آلوده نشدن به گناه، رهبانیت ( گوشه گیری و ترک دنیا ) پیشه کردند. اما قرآن در آیه21سوره حدید می فرماید: « و رهبانیه ابتدعوها ما کتبنا علیهم » « رهبانیتی که آنها از خود در آوردند بصورت بدعتی آن را ایجاد کردند. ما بر آنان رهبانیت را ننوشته بودیم . » یعنی عالم اسلامی گوشه گیری ندارد . بلکه یک فرد آگاه مسلمان خودش را متقی میکند بعد از اینکه خودش خاطرش جمع شد با این زره وارد منطقه گناه میشود . و آن وقت است که طبق آیه 130 سوره آل عمران « واتقوا الله لعلکم تفلحون » به پیروزی خواهید رسید ... « واتقوا النار التی اعدت للکفرین » و بپرهیزید از آن آتشی که آماده شده است برای کافران « و اطیعوا الله و الرسول لعلکم ترحمون » و اطاعت کنید از خدا و پیامبر، شاید مورد رحمت پروردگار قرار بگیرید. *** در این آیه اطاعت از خدا و پیامبر چه تفاوتی با هم دارد که هردو را ذکر کرده؟ به این دلیل که اگر فقط « واطیعوا الله » را بیاورد و « اطیعوا الرسول » رابعنوان مصداق ذکر نکند آن کسانی هم که در مقابل پیامبر قرار می گیرند ممکن است ادعا کنند ما از خدا پیروی می کنیم و همه می توانند داعیه ی دین و ایمان و تقوا کنند؛ پس در این صورت کسانی که خود را بنده ی خدا می دانند اما بنده فرمان و قانون خدا نیستند مشخص می شوند . *** منظور از رحم خدا در این آیه چیست؟ پندار عامیانه مردم این است که اگر به واجبات و تعهدات و تکالیفمان عمل نکردیم، یک امیدواری هست و آن رحمت خداست یعنی رحمت خدا را جایگزین عمل کردن می دانند؛ در حالی که دراین آیه بیان می کند: اطاعت کنید شاید مورد رحمت قرار گیرید. *** حال اطاعت خدا را چگونه انجام دهیم تا مورد رحمت پروردگار قرار بگیریم؟ اطاعت یعنی تمام تکالیفی را که خدا بر دوش مان قرار داده انجام بدهیم تا شاید مورد رحمت قرار گیریم .
یعنی ببینیم میتوانیم طبق آیه 65 سوره نساء عمل کنیم : « ثم لا یجدوا فی انفسهم حرجاً ممّا قضیت و یسلموا تسلیماً » دستوری که تو صادر کردی کمترین غبار کدورتی هم به روح آنها بر جای نمی گذارد و تسلیم فرمان تواند . مومن واقعی اینگونه است . و زمانی که امتی اینگونه تحت فرمان خدا قرار گیرند آن وقت است که رحمت پروردگار شامل حال آنها خواهد شد . و آن ملت به رشد انسانی می رسد . تا اینجا یک نشانه اهل تقوا و نتیجه آن را گفتیم و از این به بعد نشانه های اهل تقوا را بیان می کنیم . « و سارعوا الی مغفره من ربکم و جنّه عرضها السموات و الارض اعدت للمتقین . » 133 آل عمران « سبقت بجویید به سوی مغفرتی از سوی پروردگارتان و بهشتی که به پهنای آسمان ها و زمین است، آماده شده است برای با تقوایان.» *** به سوی چه چیزی بشتابیم ؟ این آیه نمی گوید که ای انسان برای به دست آوردن فلان منطقه، فلان سرمایه یا فلان پست همه را کنار بزن و با زیر پا گذاشتن شرافت ها و فضیلت ها به آن دست پیداکن بلکه می گوید به سوی چیزی که شایسته توست و با مقام تو سازگار است یعنی به سوی مغفرت پروردگار که عظمتش از آسمان و زمین بالاتر است، سرعت بگیر . *** مغفرت یعنی چه؟
این مغفرت آن معنی نیست که در ذهن مردم جای گرفته مثلا کار بدی در حق کسی کردیم بعد با التماس و معذرتخواهی از او تقاضای بخشش کنیم و اوهم شما راببخشد. غفران یعنی التیام دادن و پر کردن خلأ. مثلا بدن شما جراحتی بر می دارد و پزشک با مرهم یا دارویی سعی می کند آن جراحت را التیام ببخشد. روح هم در مقام تمثیل مانند جسم است و اگر ضربه یا زخمی در اثر گناهان ما بر آن وارد شود نیاز به التیام دارد. غفران یعنی این خلأ و کمبود روح رابرطرف کردن. زمانی که انسان با انجام گناه، باعث می شود از مسیر تکامل عقب بماند نیاز دارد به نحوی این عقب ماندن را جبران نماید و خداوند با غفران خود این کار را می کند . *** اما این غفران برای چه کسانی است؟ « وانّی لغفار لمن تاب و ءامن و عمل صالحاً ثم اهتدی » آیه 82 سوره طه « من بخشنده امبرای کسی که توبه کند و بازگرددبه مسیر تکامل، ایمان خود را قوی کند و عمل صالح انجام دهد. »
*** حالا افراد با تقوا چی کسانی هستند که خدا بهشت را برای آنها آماده کرده است؟ آیه 134 سوره آل عمران : « الذین ینفقون فی السرّاء و الضرّاء والکظمین الغیظ و العافین عن الناس والله یحب المحسنین . » آیه 135 آل عمران « والذین اذا فعلوا فاحشه أو ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله ولم یصرّوا علی ما فعلوا و هم یعلمون » *** غفران برای چه کسانی خواهد بود ؟ 1- « الذین ینفقون فی السرّاء و الضرّاء » کسانی که در خوشی و ناخوشی انفاق می کنند. انفاقی که با آن یک خلئی پر بشود و نیاز راستینی برآورده شود انفاق فقط پر کردن شکم یک گرسنه نیست گاهی انفاق کمک در تمیز کردن آب و هواست. 2- « والکظمین الغیظ » فرو خورندگان خشم . یعنی بر اساس احساسات کار نمی کنند همه جا عقل.گاهی عقل با خشم های درست همراه است مثل آیه29سوره فتح « اشداء علی الکفار و رحماء بینهم .» در واقع قرآن نمی گوید خشم خود را فرو برید بلکه می گوید بر اساس خشم کاری انجام ندهید. 3- « والعافین عن الناس » عفوکنندگان از خطای مردم. از لغزش های مردم نه ازعمل خلافی که از روی تعمد و عناد بوده، باید صرف نظر کرد. 4- « والذین اذا فعلوا فاحشه أو ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله » کسانی که چون گناه بزرگی انجام دهند یا بر خویشتن ستم کنند، فورا به یاد خدا بیفتند واز خدا طلب غفران می کنند.
در واقع یاد خدا برای افراد با تقوا، حربه ای است علیه شیطان. همانطوری که در آیه201سوره اعراف نیز ذکر شده : « ان الذین اتقو اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا » وقتی یگ گروه شیطان او را احاطه می کنندتا او را گمراه کنند، فورا به یاد خدا می افتد. 5- « ولم یصرّوا علی ما فعلوا و هم یعلمون » و بر آنچه می دانند گناه است، پافشاری نمی کنند. آیه 136 آل عمران : « اولئک جزاوء هم مغفره من ربهم و جنت تجری من تحتها الانهار خالدین فیها و نعم اجرالعملین » « چنین آدم هایی پاداششان مغفرت از سوی پروردگارشان است و بهشت هایی که از زیر آن نهرهاجاریست و در آن جاودانه اند
و چه نیکوست پاداش عمل کنندگان »
🏴 صلوات خاصه حضرت زهرا
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ،حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ. اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها،وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها .اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللَِّواءِ،وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ،فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ.
خدایا درود فرست، بر صدّیقه فاطمه زکیه، محبوبهی حبیبت و پیامبرت و مادر دوستانت و برگزیدگانت که او را انتخاب نمودی و برتری دادی و برگزیدی، بر فراز بانوان جهانیان. خدایا از کسانی که به او ستم کردند و حق او را سبک شمردند، انتقامش را بگیر و خونخواه خون فرزندانش باش.خدایا همچنان که او را مادر امامان هدایت و همسرصاحب پرچم در قیامت و گرامی در انجمن والاتر قرار دادی، پس بر او و مادرش درود فرست،درودی که آبروی محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) را به آن گرامی بداری و دیدهی فرزندانش را روشن کنی و برسان به ایشان از سوی من، در این ساعت برترین درود و سلام را.
🔰 آیت الله فاطمی نیا :
در تمام عمرم تا به حال دعایی به این لطافت ندیده ام
🔹 به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) ایستگاه صلواتی توسط گروه صالحین پایگاه مقاومت بسیج شهید حاج قاسم سلیمانی امروز سه شنبه ۶ دیماه در مقابل امامزاده مهدی (ع) شهرستان نهاوند برپا شد .
#حوزه_حضرت_رسول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عوامل موفقیت ملت از نگاه حاج قاسم
🔴 به سید حسن نصرالله رای بدید
🔻رأی گیری برای انتخاب موثر ترین رهبر عربی در سال ۲۰۲۲
🔻اسم سید حسن نصرالله رو آخرین اسم گذاشتن
📌حتما شرکت کنید: رقابت بین بن سلمان و سید حسن نصرالله 👇👇👇
https://sputnikarabic.ae/20221228/صوّت-للزعيم-العربي-الأكثر-تأثيرا-في-عام-2022--1071700262.html
@SobheSadegh
35.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 پایه اصلی بسیج، احساس مسئولیت است...
📝 نه فقط مسئولیت در برابر خود، خانواده خود و نزدیکان خود، این هست، بلکه مسئولیت در قبال حوادث زندگی، سرنوشت جهان و کشور، سرنوشت جامعه احساس مسئولیت می کند، چه مسلمان، چه غیر مسلمان؛
👈 جهاد اسلام کمک به ملت هایی هست که پشت پرده سیاست های استعماری، استکباری و استبدادی قرار داده شده اند که نور اسلام و هدایت به آنها نرسد...
📚 بازخوانی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی؛
🌹۵چیز مانع تسلط شیطان به ما میشود:
۱.اخلاص....۴۰حجر
۲.ایمان وتوکل واعتمادکامل به خدا...۹۹نحل
۴.کمک گرفتن ازخداازراه نمازو روزه
استعینوا بالصبروالصلوه.۴۵بقره
۵.دعاوکمک گرفتن ازخدا:
رب اعوذبک من همزات الشیاطین واعوذ بک رب ان یحضرون.۹۸ مومنون
❄️🌨☃🌨❄️
💢ثواب بوسیدن پای مادر:
♦️پیامبر(ص) فرمود:«کسی که پای مادرش را ببوسد؛مثل این است که آستانه کعبه را بوسیده است».(گنجینه جواهر )
♦️و نیز فرمود:«هر کس پیشانی مادر خود را ببوسد،از آتش جهنم محفوظ خواهد ماند».
📚(نهج الفصاحة)
♦️در حدیث دیگری فرمود:«کسی که قبر والدین خود را در هر جمعه زیارت کند، گناهانش بخشیده می شود و از نیکوکاران نوشته شود.
📚(مستدرک الوسائل، ج 2)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رسم_امام | امروز ضد انقلاب کسی است که ...
@menhajesalehinekaleybar
🇮🇷
📝 هشدار فرمانده کل #سپاه به هتاکان قرآن
❄️🌹❄️
🔻فرمانده کل سپاه:
🔸کسانی که قرآن کریم را آتش زدند از سرنوشت سلمان رشدی مرتد عبرت بگیرند، مسلمانان آنها را تنبیه خواهند کرد.
🔹به کسانی که قرآن را آتش زدند میگوییم این آتش پیکر شما را خواهد گرفت و اجسام شما را به اجساد تبدیل خواهد کرد.
🔺از امروز مخفیانه زندگی کنید و هر شب کابوس ببینید مسلمانان اگر دهها سال هم بگذرد، شما را رها نخواهند کرد.
@menhajesalehinekaleybar
اطلاعیه - طلب حمد شفاء : از حضور مؤمنین و مؤمنات گرانقدر تقاضا میشود جهت شفاء عاجل و کامل برادر بسیجی « غلامرضا انصاری » از فرماندهان پایگاههای کلیبر که در اثر سانحه تصادف رانندگی در کما هستند حمد شفائی قرائت کرده و دعا بفرمایند . لازم بذکر است ایشان در جریان انقلابی کلیبر منشأ اثر بوده اندو حق برادری ایمانی و جریانی بر گردنمان دارند . اللهم اشف کل مریض
🔴 چرا جمعه را جمعه نامیدند؟
🔵 مردی از محضر امام باقر علیه السلام این سوال را پرسید: حضرت فرمودند:
🟢 خداوند متعال ، در روز جمعه ٬ مخلوقاتش را جمع نمود برای میثاق گرفتن بر ولایت پیامبر (صلوات الله علیه و آله و سلم ) و وصی او امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام .
پس این روز را جمعه نامیدند زیرا کل خلق ، در آن جمع شدند.
📚 الکافی ج ۳ ص ۴۱۵
سخنی با شیعیان علی «ع» : امروز میلاد پرمیمنت امیرالمؤمنین امام علی «ع» است . امیر فضائل کثیر که دوست و دشمن / موافق و مخالف / شیعه و سنی معترف به آن هستند . امیری که با حق بود و حق با او بود و اصلاً عین حق بود . امیری که مظلوم تاریخ بود نه فقط از این جهت که فرق سرش را شکافتند بلکه از آن جهت که آرمانهایش را سر بریدند . در این ایام بافضیلت محبّان و شیعیان آن حضرت در هر کوی و برزنی بساط جشن و شادی را برپا میکنند ولی باز در این گوشه از تاریخ هم علی تنهاست و آرمانهایش مغفول ! قاتلانِ آن زمان علی ناکثین و مارقین و قاسطین بودند که داعیه دشمنی اش را داشتند ولی قاتلانِ آرمانهای علی در این زمان برخی از شیعیان علی هستند . بیایید از شیعه اسمی و سطحی علی فارغ شده و همپای جشن و سرور آرمانهای ایشان را مرور کرده و برای تحققشان گام برداریم . بیایید شاخصهای نظام علوی را بررسی کرده و نسبت خود / نسبت مردم / نسبت مسئولین و نسبت حکومت را با آن شاخصها بسنجیم که چقدر با این شاخص ها مطابقت داریم یا خدای نکرده چقدر با حکمرانی علوی فاصله داریم ؟ پرداختن به این مسئله از نان شب واجب تر است تا فردای قیامت در صف قاتلان علی و آرمانهایش قرار نگیریم . معتقدیم که علی قرآن ناطق است . پس محکماتی دارد و متشابهاتی . بی شک متشابهات علی تابع آن زمان و مکان بودند ولی محکمات علی اصول علی بودند که بر سر آنها جان فدا کرد . محکمات علی « ترک قدرت » در بی میلی 25 ساله مردم بود . محکمات علی « قبول و تشکیل حکومت » در برابر خواست قاطبه مردم بود . محکمات علی « رد صدارت زیاده خواهان » ی همچون طلحه و زیبر و معاویه به قیمت جنگ داخلی بود . محکمات علی « اجرای دقیق عدالت » به قیمت ناراضی شدن خواص از ایشان بود بطوریکه با سوء استفاده کنندگان از بیت المال و آنانکه اموال عمومی را کابین زنانشان کرده بودند جنگید تا عدالت را برقرار کند و مصلحت عموم را بجا آورد . عقیل را نقره داغ کرد تا دیگران مجال جسارت به بیت المال را نیابند . از نگاه «امیرِ حق» مصلحت یعنی مصلحت عموم جامعه نه مصلحت یک طبقه خاص! حضرت وقتی آبروی یکی از فرماندارانش بنام «عثمان بن حنيف» را فقط بخاطر نشستن بر سر سفره اشراف برد مصلحتی را می دید که برخی از حکمرانان ما پس از 1400 سال آن را نمی فهمند و آن مصلحت « تحکیم اعتماد جامعه به حکومت » است . امامی که دستور داد « اِبن هَرمه » مسئول امور بازار اهواز را به اتهام تخلفات اقتصادی در اهواز بچرخانند تا رسوای تاریخ شود و پایه های اسلام ناب سست نشود . و اکنون ما شیعیان علی «ع» چه میکنیم ؟! هر منصف دور اندیشی نامه حضرت خطاب به مالک اشتر را بخواند می فهمد که اصل در نظر قرآنِ ناطق مصلحت و رضایت عموم مردم است نه رضایت خواص سوءاستفاده گر مرفه بی درد . آنجا که می فرماید : « بايد محبوبترين كارها در نزد تو اموری باشند كه در حق با ميانهروی موافقتر و در عدالت عامتر و گستردهتر و با رضايت رعيت هماهنگتر است، چراكه خشم عامه مردم، خشنودی خواص را بیاثر میسازد و ناخشنودی خاصان در عين رضايت عموم جبرانناپذير است و احدی از رعايا از نظر هزينه زندگی در حالت آسايش و صلح بر والی سنگينتر و به هنگام بروز مشكلات در همكاری كمتر و در اجرای انصاف ناراحتتر و به هنگام درخواست سوال پراصرارتر و پس از اعطا و بخشش كم سپاستر و به هنگام منع خواستهها ديرعذرپذيرتر و در ساعات رويارويی با مشكلات كم استقامتتر از خواص نيست، ولی پايه دين و جمعيت مسلمين و ذخيره دفاع در برابر دشمنان، تنها عامه امتاند. بنابراين بايد گوش تو به آنها و ميل تو با آنان باشد»
در نظر داریم به بهانه ایام میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علی «ع» ویژگیهای مدیران حکومت اسلامی از دیدگاه حضرت را که قبلاً چندین نوبت منتشر کرده ایم یکبار دیگر منتشر کنیم تا بتدریج تبدیل به مطالبه عمومی شود و ان شاء الله از ذبح آرمانهای علی «ع» در حکومت علوی که 1400 سال برای تشکیل آن خون دلها خورده شده و جانها فدا شده و هم اکنون نیز مقام معظم رهبری امام خامنه ای بر سر این پیمان مکتبی اهل بیت خون دلها میخورند جلوگیری شود . یادمان نمیرود فرمان 8 ماده ای حضرت آقا در راستای گسترش عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد را که در دهه 80 خطاب به سران قوا صادر و مجدداً عین همان فرمان را 10 سال بعد تکرار کردند که حاکی از عدم تمکین مخاطبین این فرمان و بر زمین بودن مطالبات بود و هنوز هم اگر نگاهی به متن فرمان بیندازیم تفاوت چندانی با 20 سال پیش مشاهده نمیشود و اقدام چشمگیری بعمل نیامده است .
در اندیشه حضرت علی(ع) هیچ خطری برای جامعه اسلامی، همچون خطر بر سر کار آمدن افراد فاقد اهلیت یا کم صلاحیت نیست. آن حضرت در نامه ای به مصریان که به مالک اشتر فرستاد، هنگامی که او را به حکومت آن سرزمین گمارد، چنین هشدار داده است: «من بیم آن دارم که نابخردان و نابکاران زمام امور این ملت را به دست آرند و مال خدا را دست به دست گردانند و بندگان او را بردگان خود گیرند و با صالحان به دشمنی برخیزند و فاسقان را حزب خود قرار دهند» (نهج البلاغه: نامه 62). از نگاه آنحضرت اگر حساسیت مردم نسبت به صفات و شروط لازم برای زمامداران کاسته شود یا بی رنگ گردد، آنگاه هر بی صلاحیت و فاقد اهلیتی می تواند در رده های مدیریتی قرار گرفته و تباهی ها به بار آورد. امام علی(ع) چنین هشدار داده اند: «بی گمان مردمان هلاک شدند آن گاه که پیشوایان هدایت و پیشوایان کفر را یکسان شمردند و گفتند: هر که به جای پیامبر(ص) نشست، چه نیکوکار باشد و چه بدکار اطاعت او واجب است پس بدین سبب هلاک شدند» (دلشاد تهرانی، 1377، ص99-100). آنچه از فرمایشات مولا در نهج البلاغه بدست می آید ویژگیهای مدیران حکومت بر سه دسته قابل تقسیم بندی است : ویژگیهای تخصصی - ویژگیهای ارزشی - ویژگیهای مکتبی