eitaa logo
منهاج الولاية
2.9هزار دنبال‌کننده
453 عکس
89 ویدیو
20 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6030523774556702332.mp3
4.64M
👈🏻 مختصری راجع به دوران بعثت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله ➖ حجت الاسلام بندانی نیشابوری حفظه الله تعالی ❌ گوشه‌ای از آداب و رسوم اعراب جاهلی و آزاری که در طی دوران رسالت، به وجود مقدّس رسول خدا صلّی الله علیه و آله وارد شد. ⚠️ ما نیز در دوران آخر الزمان که از آن تعبیر به "جاهلیّت دیگر" شده است، با آداب و رسوم خرافی و جهالت‌های نادانسته‌ی خود، چه خونها که به دل نازنین صاحب غریبمان کرده‌ایم... @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 📌شریعت حضرت رسول صلی الله علیه و آله پیش از بعثت 💠در این مسئله شکی نیست که حضرت رسول صلی الله علیه و آله بعد از بعثت متعبد به هیچ شرعی غیر از شرع خویش نبوده و شریعت ایشان ناسخ تمامی شرایع بود. ⁉️اما آیا حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم پیش از بعثت به شریعتی عمل می کردند یا نه؟ در این مسئله سه قول هست: ۱. بعضى بر آنند كه ایشان به شریعتی متعبد نبودند. ۲. بعضى گفته‌اند: متعبد به شرعی بودند. (این دسته نیز در میانشان اختلاف است؛ چون عده ای قائلند ایشان به شرع نوح علیه السلام عمل ميكرد و بعضى گفته‌اند به شريعت ابراهيم علیه السلام و بعضى به شرع موسى علیه السلام و بعضى به شرع عيسى علیه السلام و بعضى به همه شرايع). ۳. بعضی توقف کرده اند. 🔹از جمله قائلین قول اول علامه مجلسی رضوان الله علیه بوده، ایشان دلایلی را در کتاب حق الیقین ذکر میکند -بر اهل تحقیق است که به آنجا رجوع کنند - که مجالش نیست تماما ذکر کنیم لذا بعنوان نمونه یک دلیل را بیان میکنیم: 📝هیچ زمانی نیست که دنیا از حجت خدا خالی باشد، با این اوصاف حجت خدا بر پغمبر اکرم صلی الله علیه و آله چه کسی بوده؟ یا باید وصی عیسی علیه السلام باشد یا وصی ابراهیم علیه السلام، که در این صورت حضرت رسول صلی الله علیه و آله باید تتبع نماید و به آن ایمان آورد و تابع او گردد، در حالی که هیچ یک از اهل مکه این مسئله را نقل نکردند. فرضا چنین امری رخ داده باشد، در این صورت لازم می آید که مرتبه حضرت رسول صلی الله علیه و آله از آن وصی پایین تر باشد، در حالی که افصلیت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بر سایر مخلوقات ضروری دین است. 🔸پس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم پیش از بعثت نیز پیغمبر بوده و پیوسته به وحی و الهام الهی به شریعت خود عمل می نمود و بعد از چهل سال رسول شد و مأمور گردید که مردم را به سوی خدا دعوت نماید. شاهد بر این مطلب فرازی از خطبه ی قاصعه امیرالمؤمنين عليه السلام که فرمودند: از همان لحظه‌اى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را از شير گرفتند، خداوند بزرگ‌ترين فرشته خود را مأمور تربيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كرد تا شب و روز، او را به راه‌هاى بزرگوارى و راستى و اخلاق نيكو راهنمايى كند. 📚 نهج البلاغة،السيد الشريف الرضي، ص۳۰۰ 🌺 🌺🌺@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ 📌 آن کسی [ پیامبر خاتم ] که همه انبیاء گذشته به او بشارت دادند، بشارت می‌دهد به... ➖ حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی 🔸بَشَّرَنِي بِهِ رَبِّي وَ كَانَتْ لَهُ الْبِشَارَةُ عِنْدِي 📕 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 39 صفحه : 37 @Menhajol_velayat
📌 آيا در اين ماه هيچ روزه گرفتى؟ روزهای پایانی جبران کن ✏️ در حدیث موثق از سالم منقول است كه داخل شدم بر حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه، و چند روزى از ماه رجب مانده بود، پس چون نظرش بمن افتاد فرمودند: اى سالم آيا در اين ماه هيچ روزه گرفتى؟ گفتم نه و اللَّه يا ابن رسول الله. فرمودند آنقدر از ثواب از تو فوت شده است كه حساب آن را نمی‌داند بغير از حق سبحانه و تعالى؛ به درستى كه اين ماهى است كه حق سبحانه و تعالى آن را تفضيل داده است و حرمت آن را عظيم گردانيده است و واجب گردانيده است كرامت خود را از جهت روزه داران. پس عرض نمودم كه يا ابن رسول الله اگر از آنچه مانده است روزه بدارم آيا ممكن است كه فايز گردم به بعضى از ثواب روزه داران اين ماه؟! 👈🏻 حضرت فرمودند: اى سالم هركس يك روز از آخر اين ماه روزه دارد ايمن شود از سختى جان كَندن، و او را ايمن سازند از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر، و هرکس دو روز را از آخر اين ماه روزه دارد به آسانى از صراط بگذرد، و هر كه سه روز از آخر اين ماه روزه دارد ايمن شود از فزعى كه بزرگترين خوفهاست از خوفهاى روز قيامت و سختيهاى آن و او را براتى دهند از آتش دوزخ. 📗 لوامع صاحبقرانی، ج ۶ ص ٢٧٥ 📝 پ، ن : کسی که نمی‌تواند ماه رجب را روزه بدارد چه کند!؟ @Menhajol_velayat
✏️ ابو بصير گفت: به امام جعفر صادق عليه السّلام عرض كردم: فدايت شوم، [صفات‏] شيعيانت را برايم وصف فرما. ✓ حضرت فرمود: شيعه علی علیه السلام كسى است كه : صدايش از گوشش نمی‌گذرد دشمنی‌اش از بدنش به ديگرى تجاوز نمی‌كند. بارش را به دوش ديگرى نمی‌اندازد و اگر از گرسنگى هم بميرد، از غير برادران دينی‌اش چيزى نمی‌خواهد. 🔹 شيعه ما كسى است كه صدایش را خیلی بلند نمی‌کند و داد نمی‌زند و همچون كلاغ طمع نمی‏ورزد. 🔸شيعه ما، سبك بار زندگى می‌كند و هر زمان در جايى مأوا می‌گيرد. 🔚شيعيان ما كسانى هستند كه در اموالشان، حقّ مشخّصى براى ديگران قرار می‌دهند،با يك ديگر مواسات می‌كنند، هنگام مرگ، بی‌تابى نمی‌كنند، و در قبرهايشان به زيارت يك ديگر می‌روند. 📕 نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 14 @Menhajol_velayat
✍🏻 استاد سيد قاسم علي احمدی حفظه الله تعالی : 🔶 ... مکاشفات عرفانی ( به تعبیر آن ها ) اشراقات روحي منبع دیگری برای شناخت حقایق نیست. چون مکاشفات و شهود _ بر فرض تحقق آن _ حالاتی روحی و نفسانی اند و از هیچ واقعیتی حکایت نمی‌کنند و همچنین حالات روحي و اشراقات نفسانی، قابل انتقال به دیگران نیستند علاوه بر اینکه : دلیلی بر حجیت آنها وجود ندارد. 👈🏻 و نیز اگر مکاشفه ای مخالف برهان ( از عقل و نقل ) بود واضح البطلان و الفساد است. و اگر موافق آن بود، حجیت به اعتبار برهان است نه مکاشفه. ‌📙 شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف صفحه ۵۱۴ 📝 جهت دانلود پی دی اف کتاب شرح رساله اعتقادات مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه کلیک کنید @Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 ۲۸ رجب خروج امام حسین علیه السلام از مدینه به سوی مکه ⚠️ لطفا با حال مناسب گوش دهید ➖حجت الاسلام استاد حسین انصاریان حفظه الله ▪️در این شب در سال ۶۰ هـ امام حسین علیه السلام از مدینه منوره متوجه مکه شدند - بنابر قولي شب ۲۹ رجب آن حضرت از مدینه خارج شدند - 👈🏻 در این سفر ایشان عقیله بنی هاشم زینب کبری، برادرشان حضرت ابوالفضل العباس، ام کلثوم، علی اکبر و دیگر اهل البیت علیهم السلام بودند. 📔تقویم الشیعه، استاد بندانی نیشابوری صفحه ۲۲۴ @Menhajol_velayat
📌 زینت اهل البیت و مایهٔ مباهات امام صادق علیه السلام باشیم. ✏️ امام صادق علیه السلام در ضمن روایتی فرمودند : ←فَإنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إذَا وَرَعَ فِى دِينِهِ، وَ صَدَقَ الْحَديثَ، وَ أدَّى الامَانَةَ، وَ حَسُنَ خُلْقُهُ مَعَ النَّاسِ، قيلَ: هَذَا جَعْفَرِىٌّ، وَ يَسُرُّنِى ذَلِكَ وَ يَدْخُلُ عَلَىَّ مِنْهُ السُّرُورُ، وَ إنْ كَانَ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ دَخَلَ عَلَىَّ بَلَاؤُهُ وَ عَارُهُ، وَ قِيلَ: هَذَا أدَبُ جَعْفَر 🔹ترجمه : «وقتی شخصی از شما شیعیان باتقوا و راستگو و امانت‌دار بوده، و اخلاقش با مردم نيكو باشد، دربارۀ او می‌گویند: ”اين مرد، جعفرىّ مذهب است.“ و من از این مسئله خوشحال می‌شوم و از ناحیهٔ وی، سرور و شادی در دلِ من پدید می‌آید. ولی اگر غیر از این باشد، بر دلِ من، بَلا و گرفتاری و عار و ننگش پديدار مى‌‏شود! و درباره‌‏اش می‌گویند: ”اين اخلاقِ ناپسند، حاصلِ ادب و تربیت جعفر [صادق علیه السلام] است!» 📔 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 636 @Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️ 📌 مراد از «روح» در آیهٔ شریفهٔ [ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي ] = از روح خود در او دَمیدم حجر ۲۹ - ص ۷۲. ✏️ ابتداء مقدمه ای را متذکر می‌شویم : ←مطالب بدیهی مطالبی است که عقل به وضوح و روشنی آن ها را می فهمد و مورد قبول همهٔ عقلاء میباشد. برای اثبات اینگونه مطالب نیاز به استدلال های پیچیده نیست و با التفات و توجه همگی آنهارا تصدیق می‌کنند. بدیهیات محدود اند مانند : استحاله وجود معلول بدون علت، اجتماع نقیضین و.... این مسائل از مدرکات اولیه عقل و تغییر ناپذیر است. وحی هم با همین مطالبِ روشن عقلانی ثابت می‌شود و استدلالات آن متکی به آن است. 💠 بر این اساس، هرکجا که ظاهر وحی و مطالبی که به وحی منتسب است با مستقلات و مدرکات اولیه و قطعیه عقل مخالف باشد پذیرفتنی نیست [ البته اگر سند آن درست نباشد و توجیه روشنی هم برای آن نباشد ] البته در صورتیکه سند و صدور آن قطعی باشد، [ و در عین حال وحی با مطالب اولیه و بدیهی عقل مخالف باشد ] باید ظاهر وحی را توجیه‌ و تأویل کرد.روشن است که چنین چیزی [ مخالفت وحی با بدیهیات ] در مدارک وحیانی نیست مگر آنکه قبل از هر توجیهی، خودِ وحی به بهترین صورت آن را توجیه‌ نموده و حقیقت را روشن کرده است. از قبیل آیه شریفهٔ [ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي ] ❌ متاسفانه برخی از پیروان مکاتب بشری بر اثر عدم متابعت از وحی و اهل البیت علیهم السلام، دچار انحراف شده و پنداشته اند که : 👈🏻 این آیه مُشعِر است به ارتباط کُلّ و جُزء. یعنی نفخت فيه من روحي دالّ است بر نسبت آدم به ربّ خود که بعينه نسبت جزء به کُلّ... به عبارت دیگر : خداوند موجودی است که تشکیل شده از روح و غیر روح، و خداوند متعال از روح خود در آدم دمیده است و حال آنکه اگر انسان به منابع وحیانی مراجعه کند می یابد که مراد از این آیه چیز دیگری است. ⬇ ⬇ ⬇