هدایت شده از mesaghمیثاق
🖊 راهکار اروپا برای مقابله با مشکل سوخت و انرژی چیست ؟
سال گذشته رویدادی در انگلیس به همراه ایتالیا میزبان برگزار شد که بسیاری معتقد بودند این رویداد بهترین فرصت دنیا برای به دست گرفتن کنترل تغییرات اقلیمی است . در ثمره این اجلاس ، وعده دادن ده ها کشور برای اتمام جنگل زدایی ، کم کردن انتشار دی اکسید کربن و گاز متان و البته توقف سرمایه گذاری دولتی در نیروگاه های زغال سوز ؛ مجموعا ۴۶ کشور این قول هارا دادند .
اما با گذشت تقریبا یک سال ، همه کشور های که چنین وعده ای رو داده بودند وضعیت وخیمی پیدا کردند و کشور های پیشرفته پس از جنگ روسیه و اوکراین که باعث ریزش انرژی جهانی شد ، تلاش میکنند تولید نیروی زغال سوز را از سر بگیرند .
مشکلات پیش آمده ناشی از جنگ روسیه و اوکراین ، قیمت گاز طبیعی مایع رو بالاتر برده است و باعث شده زغال سنگ تنها گزینه قابل استفاده و به صرفه در اکثر نقاط اروپا باشد و این وضعیت وخیم شامل بازار های اروپای غربی و آمریکای شمالی بوده که سیاست های روشنی برای توقف استفاده از زغال سنگ داشتند .
معادن زغال سنگ و نیروگاه های زغال سوزی که ده سال پیش تعطیل شده بودند ، اکنون در کشور آلمان آماده از سرگیری فعالیت خود شده اند ، آلمان تا زمستان حداقل ۱۰۰ هزار تن زغال سنگ در ماه خواهد سوزاند ، البته آلمان قصد دارد تولید برق را با استفاده از زغال سنگ را تا سال ۲۰۳۸ میلادی به طور کامل قطع کند .
ما بقیه کشور های اروپایی مثل هلند ، لهستان ، یونان هم نیروگاه های زغال سوز را راه اندازی کردند .
این از مهمترین راهکار های کشور های اروپاییان برای مقابله با زمستان سخت است ، هرچند که این روش باز آسیب خواهد زد به چرخه طبیعت اما ظاهراً اروپا چاره ای جز این نخواهد داشت !
البته اروپا باید برای مقابله با این مشکل هم گاز ۷ برابر از آمریکا وارد کند زیرا زغال سنگ به تنهایی نمیتواند همه نیاز های آن هارا جبران کند.
✍🏻 پارسا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🌐غنی: شرایط من با زلنسکی قابل مقایسه نیست
🔻غنی تأکید کرد: رئیسجمهور زلنسکی از طریق سیا به تفصیل از حمله روسیه مطلع شد. متحدانمان حتی یک تکه کاغذ به ما ندادند. مقامات افغان در واقع به متحدان آمریکایی هشدار داده بودند که ارتش افغانستان قادر به ایستادگی در برابر طالبان نیست.
🔻غنی تاکید کرد: من آخرین نفری بودم که ترک کردم و دلیل رفتنم این بود که نمیخواستم بار دیگر به طالبان و حامیان آنها این لذت را بدهم که رئیسجمهور افغانستان را تحقیر کرده و مشروعیت حکومت افغانستان را از آن خود کنند.
🔻غنی عذرخواهی نمیکند و کسانی که او را مسئول فروپاشی دولت میدانند کسانی میداند که به دنبال مقصر هستند.
🔻او به سی ان ان گفت: من زندگی شرافتمندانهای داشتم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #استوری
⚠️ «انحراف اخلاقی» مضرترین سلاح ضد بشری
➕هر هفته یک #نکته_اخلاقی از امام خمینی(ره) به اشتراک بگذارید...
⬇️ دریافت نسخه اصلی از:
http://emam.com/posts/view/28166
هدایت شده از mesaghمیثاق
🍃 حلقه زُلفِ تو، زنجیرِ دلِ غمگین است
🍂 از دلم جُز رُخ تو، حلقهگشایی نبود
📖 #دیوان_اشعار_امام
📲 دریافت نسخه با کیفیت جهت استفاده در پسزمینه تلفن همراه از ⬇️
http://yun.ir/v6hrve
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔸تغییر با تبیین یا تغییر با تحمیل؟ کدامیک؟
قبلا بیان کردیم که رسالت همه حکومت ها اعم از دینی و غیر دینی این است که به شکلی فرهنگ سازی کنند که منجر به رشد و تکامل توده های مختلف بشری دنیا شوند.
(به غیر از هزاران ویژگی مثبت) آخرین تاثیرمثبت این رشد این است که میتوان گفت بزرگ ترین پشتوانه برای بقای سیاسی و اجتماعی و نفوذ همان حکومت ها را به دنبال خواهد داشت.
مثال بارز این مساله پدیده غول رسانه ای جدید در خاورمیانه است
هرچند ترکیه نتوانست آمال و آرزوهای تشکیل حکومت عثمانی بر جغرافیای منطقه را عملی کند اما باید به تشکیل این امپراتوری در حوزه رسانه اعتراف کرد.
قدرت نرم رسانه ای ترکیه منطقه غرب آسیا، کشورهای اسلامی، شمال آفریقا و آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی و... را به تصرف خود در آورد.
این همان امپراتوری عثمانی در حوزه رسانه است که به یک پشتوانه قوی برای بقای قدرت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ترکیه در داخل این کشور و جهان شده است.
سال ها پیش ترکيه برای حفظ پیوندهای فکری و فرهنگی مردمان خود و همچنین گسترش آن در کشورهای اسلامی و ترک تبار به تاسیس دهها شبکه تلوزیونی و رادیویی برای انعکاس هزاران فیلم و سریال و شبکه های خبری، ورزشی، مستند، شبکه های علمی، آموزشی آن هم برای همه بخش های جامعه، اعم از کودکان، جوانان و بزرگسالان مشغول شد.
این روزها اندیشه ناقص اسلامی ترکیه وارد خانه های بسیاری از مردمان مسلمان از جمله مردم ایران شده
این یعنی ترک ها به خوبی برای تبلیغ داشته های فکری خود از ابزار رسانه استفاده کردند و تصورات نسل های آینده بسیاری از کشور های اسلامی را فتح کردند.
این همان تغییر فرهنگی و اجتماعی هدفمندی است که ترک ها آن را دنبال می کنند، تغییر همراه با تبیین و تصویرسازی بلند مدت و خاموش که نسل اندر نسل فرزندان ما را ربودند.
اما ما برای باورهای اصیل اسلامی چه کردیم؟
ما به چه میزان برای رسانه که به یگانه ابزار ارتباطات گسترده و همگانی تبدیل شده سرمایه گذاری کردیم؟
این بدیهی است که دنیا به سمت زندگی دیجیتالی و رسانه محوری در حال پیشروی است چرا ما نتوانستیم مشابه سرمایه گذاری های بلند مدت در حوزه رسانه (ترکیه، هند) برای فرهنگ سازی و تربیت صحیح و رشد جامعه اسلامی ایران و غیر آن و نسل های آینده کار مفیدی انجام دهیم؟
ایراد عمدتا به پول یا نبود تکنولوژی برنمیگردد
متاسفانه رویکردی که در اندیشه برخی بزرگان فکری کشور مشاهده می شود نشان می دهد نحوه مواجهه و مراجعه این دوستان با مساله فرهنگ سازی درست نیست و اساسا تصور دقیقی از مساله ندارند، یعنی غایت فکرشان در حدی نیست که بتوانند نسبت به فرهنگ سازی هوشمند یا دیجیتالی کاری بکنند یا تز بدهند.
مشخصا با این قبیل افراد منفعل و رویکرد های تحمیل محورانه آن ها که اساسا تحلیل دقیقی از جنگ اصلی در حوزه رسانه ندارند نمیتوانیم به ام القرای جهان اسلام در حوزه رسانه تبدیل شویم.
ابوقاسم
هدایت شده از mesaghمیثاق
🚨حمله موشکی رژیم صهیونیستی به طرطوس سوریه
پدافند هوایی ارتش سوریه چهار موشک را منهدم کرد
هدایت شده از mesaghمیثاق
#فوری 🚨حمله راکتی به پایگاه نفتی العمر محل حضور تروریست های آمریکایی در شرق سوریه
هدایت شده از mesaghمیثاق
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️مؤمنین چه تکالیف و وظايفی نسبت به امام زمان (عج) بر عهده دارند؟
🔸مؤمنین در مورد #حضرت_مهدى (عج) و موقعيت آن حضرت وظايف سنگينى بر عهده دارند که به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1⃣ «ايمان به حتمى بودن خروج حضرت مهدی (عج)»؛ در روايات اهل سنت مى خوانيم كه پيامبر اكرم (ص) فرمود: «هر كس منكر خروج مهدى (عج) شود به آنچه بر محمد (ص) نازل شده كفر ورزيده است». [۱]
2⃣ «صبورى و تمسك به دين حق در فتنه ها»؛ امام صادق (ع) فرمود: «خوشا به حال كسى كه در #غيبت_قائم ما متمسك به امر ما شده و قلب او بعد از هدايت منحرف نشود». [۲]
3⃣ «تمسك به ولايت امام غايب»؛ امام باقر (ع) از رسول اکرم (ص) نقل كرده كه فرمود: «خوشا به حال كسى كه #قائم_اهل_بيت مرا درك كند و در غيبت او قبل از قيامش به او اقتدا كند و...». [۳]
4⃣ «طلب معرفت امام زمان (عج) از خداوند متعال»؛ شيخ كلينى (ره) به سند خود از ابوبصير نقل كرده كه امام باقر (ع) به من فرمود: «آيا امامت را شناخته اى؟ عرض كردم آرى به خدا سوگند قبل از آنكه از كوفه خارج شوم، فرمود: همین تو را بس است». [۴]
5⃣ «تجديد بيعت و ثبات بر اطاعت»؛ در دعاى عهد از امام صادق (ع) مى خوانيم: «بار خدايا همانا من براى او [حضرت مهدى (عج)] در اين روزم عهد و پيمان و بيعتى را در گردنم تجديد مى كنم، بيعتى كه از آن بازنگشته و هرگز آن را زايل نمیسازم، بار خدايا مرا از ياران و كمك كاران و مدافعين از آن حضرت قرار بده»؛ [۵] که در اين دعا سخن از #تجديد_عهد با امام خود در هر روز است.
6⃣ «مقابله با شبهات و اشكالات»؛ امام صادق (ع) در حديثى فرمود: «پس خود را از شك و ترديد دور كنيد و از شك ها بپرهيزيد، شما بر حذر شديد، پس حَذَر كنيد و من توفيق و ارشاد شما را از خداوند خواستارم». [۶]
7⃣ «كمك و يارى برادران مؤمن»؛ امام صادق (ع) در حديثى آيه «وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» در سوره «عصر» را بر مواسات و هميارى برادران دينى منطبق ساخته اند. [۷] در تفسير امام عسكرى (ع) آمده است: هر كس متكفل يتيمى براى ما شود كه محنت استتار ما او را وامانده كرده و از علوم ما كه به دستش رسيده او را سرشار كند، تا اينكه ارشاد شده و هدايت يابد، خداوند متعال در حق او مى فرمايد: «اى بنده كريم كه يارى كننده اى، من از تو در كرم سزاواترم، اى ملائكه من براى او در بهشت به هر حرفى كه تعليم داده يك ميليون قصر قرار دهيد...». [۸]
8⃣ «فريب نخوردن از مدعيان دروغين مهدويت»؛ امام صادق (ع) فرمود: «... و به طور حتم دوازده پرچم و دعوت مشتبه برپا خواهد شد كه از همديگر تشخيص داده نمى شود...». [۹]
9⃣ «زياد دعا كردن براى تعجيل فرج»؛ حضرت مهدى (عج) در توقيعى كه در جواب سؤال هاى اسحاق بن يعقوب فرستادند فرموده اند: «زياد براى #تعجيل_فرج دعا كنيد؛ زيرا فرج شما در آن است». [۱۰]
🔟 «اجتناب از جزع و بی تابی»؛ كلينى(ره) به سندش از امام صادق (ع) نقل كرده كه فرمود: «همانا مردم به جهت عجله كردن در اين امر هلاك شدند، خداوند به خاطر عجله بندگان عجله نخواهد كرد؛ زيرا براى اين امر نهايتى است». [۱۱]
1⃣1⃣ «وقت معين نكردن براى ظهور»؛ امام صادق (ع) فرمود: «همانا ما اهل بيت وقت معين نمى كنيم». [۱۲]
2⃣1⃣ «دوست داشتن امام مهدى (عج)»؛ در روايات فراوانى به دوستى اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و از آن جمله امام زمان (عج) سفارش شده است. اين به نوبه خود مى تواند در جلب توجه مردم به حضرت و پيروى از دستورات او و ديگر امامان تأثير بسزايى داشته باشد.
پی نوشتها؛
[۱] فرائد السمطين في فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم (ع)، ابراهيم بن سعد الدين شافعى، مؤسسة المحمود، بيروت، چ اوّل، ج۲، ص۳۳۴، ح۵۸۵
[۲] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه، چ دوم، ج۲، ص۳۵۸، باب۳۳
[۳] كمال الدين و تمام النعمة، همان، ج۱، ص۲۸۶، باب۲۵
[۴] الكافي، كلينى، دارالكتب الإسلامية، چ چهارم، ج۱، ص۱۸۵، ح۱۲
[۵] بحارالأنوار، دار إحیاء التراث العربی، چ دوم، ج۹۹، ص۱۱۱، باب۷
[۶] بحارالأنوار، همان، ج۵۱، ص۱۴۷، باب۶، ح۱۸
[۷] بحار الأنوار، همان، ج۲۴، ص۲۱۴، باب۵۷، ح۱
[۸] التفسير المنسوب الى الامام العسكرى، امام ابومحمد حسن بن على عسكرى، مدرسه امام مهدى، چ اول، ص۳۴۲
[۹] كمال الدين و تمام النعمة، همان، ج۲، ص۳۴۷، باب۳۳
[۱۰] كمال الدين و تمام النعمة، همان، ص۴۸۵، باب ۴۵
[۱۱] الكافی، همان، ص۳۶۹
[۱۲] الكافی، همان، ص۳۶۸
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ هفتم، ص۴۳۱
• متن عربی روایات در منبع موجود است
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #غیبت #فرج
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علل ناسازگاری و اختلافات همسران (بخش اول)
🔹هر چند به قول معروف دعوای زن و شوهر نمک زندگی است و بروز اختلافات خانوادگی تا حدودی عادی و طبيعى است، اما اگر اين #اختلافات به صورت صحيح #مديريت نشده و به ناسازگاری و تنش تبديل شود، آسايش و آرامش از دست رفته و زندگی به جهنم تبديل می شود. اساساً هيچ زن و شوهری را نمی توان يافت که به دنبال شادکامی و شيرينی زندگی نباشند؛ اما عوامل بسيارى دست به دست هم مى دهند و اختلافات و ناسازگاری ها را به وجود می آورند که با #آگاهی و #پيشگيرى به موقع از آن ها، می توان لذت زندگی مشترک و خوشبختی را بيش از پيش احساس کرد.
💠برخی از آن علل و عوامل عبارتند از:
🔹 ۱) «ازدواج تحميلی»؛ ازدواج هايى که با فشار و اصرار والدين صورت ميگيرد، به دليل نبود عشق و علاقه لازم بين زوجين دوامی نخواهد داشت و اختلافات و ناسازگاری های زيادى را در پی خواهد داشت. ۲) «فریبکاری ها و وعدهای دروغ پيش از ازدواج». ۳) «هم کفو نبودن و عدم سنخيت فرهنگی»؛ زن و شوهری که از نظر سطح فرهنگ، اقتصاد، تحصيلات، دينداری، ميزان سن، علاقه ها و سليقه ها، نوع زندگی خانوادگی و... با هم تناسب نداشته و هماهنگ نباشند، غالباً با مشکلات و تنش های زيادى مواجه خواهند شد. ۴) «عدم درک متقابل و آشنايى با خصوصيات يکديگر»؛ عدم شناخت روحيات، علايق، طرز بينش و تفکر، خصلت ها و ويژگی های خاص هريک از همسران توسط ديگرى، يکی از عوامل بسيار جدی در ناسازگاری ها مى باشد. ۵) «عدم آشنايى با آئين همسرداری و توجه نکردن به وظايف و حقوق يکديگر».
🔹 ۶) «بداخلاقی و بدرفتاری»؛ بداخلاقی و پرخاشگری زن و شوهر به يکديگر، بدزبانی نسبت به هم و احترام نگذاشتن آنها به يکديگر، روابط حسنه آنها را تبديل به نزاع، درگيری و مشاجره و در نهايت جدايى ميکند. ۷) «ضعف ايمان، بی تقوايی و بیعفتی»؛ ضعف ايمان و بی تقوايی موجب مسئوليت ناپذيری، گناه و بی بندوباری، رعايت نکردن عفاف و پاکدامنی و در نهايت از هم گسيختگی خانواده ميشود. هوسرانی، نگاه های آلوده، بی حجابی و بدحجابی، زندگی مختلط و فسادانگيز علاوه بر حرمت شرعی، حس وفاداری به همسر را تضعيف و در نتيجه باعث بروز اختلاف و کشمکش بين زن و شوهر ميگردد. ۸) «بدبينی و سوءظن»؛ ابتلا به بيماری بدگمانى، قلب انسان را تيره و تار ميکند و باعث ميشود بی جهت نسبت به اعمال و رفتار همسرش بی اعتماد شده و درباره او احتمال خيانت دهد. اين بدبينی زندگی را تلخ و موجب ناسازگاری ميشود. ۹) «توقعات و انتظارات بيجا»؛ انتظار اين که همسرمان همانگونه که ما می انديشيم و رفتار ميکنيم باشد. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#کفویت #ازدواج #همسر #همسران #همسرداری #خانواده
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! (بخش هشتم)
🔸برای دستیابی به فهم صحیحی از انگیزه #حرکت_مصلحانه_امام_حسین (ع) باید چهار مؤلفه اساسی را در تحلیل درست این واقعه تاریخی مدنظر قرار داد:
4⃣ اصرار بر بیعت نکردن با یزید به عنوان راهبردی اصولی در نهضت اصلاحگرانه امام حسین (ع) و ارتباط آن با حرکت به طرف کوفه (۲)
🔹در فاصله ماه شعبان تا ذیحجه که #امام_حسین (ع) در مکه بود، نامه های مکرّری از عراق به دست ایشان رسید. این نامه ها به شکلی بود که بعدها به صورت دلیل عمده امام (ع) برای رفتن به عراق شد. در بسیاری از موارد وقتی اعتراض به رفتن می شد، امام مساله نامهها را مطرح میکرد. [۱] هنگامی که #سيدالشهداء (ع) در برابر حرّ رسید، همین نامهها را دلیل آمدن خود ذکر کرد. زمانی که عمر بن سعد علّت آمدن امام را به عراق جویا شد، پاسخ، همان نامه ها بود. امام (ع) در برابر این نامه چه می توانست بکند؟ او تا مسلم را نفرستاده بود، اطمینان کافی نداشت، امّا اکنون نامه نماینده اش رسیده بود که بهترین دلیل بر بیعت مردم کوفه با امام (ع) بود. از این رو در برابر اعتراض ابن عباس در آخرین مرحله، #امام_حسین (ع) به او فرمود: «من می دانم که تو اهل نصیحت کردن هستی، امّا مسلم به من نامه نوشته که مردم بر بیعت و یاری من اجتماع کرده و من نیز تصمیم به رفتن گرفته ام». [۲]
🔹در پایان، با توجه به آنچه گفته شد و به عنوان جمع بندی می گوییم که همانطور که گفته شد #حضرت_سيدالشهداء (ع) نمی خواست به هیچ وجه موافقتی با #یزید و حاکمیّت او داشته باشد، حتی اگر این مخالفت منجر به شهادت حضرتش بشود. در عین حال در پی چاره بود تا در صورت امکان، انقلابی را علیه یزید برپا کرده و خود بر جامعه حاکمیّت پیدا کند. این چهار چوب، خواست #سيدالشهداء (ع) بود. جهان اسلام همانطور که دیدیم از نظر سیاسی در آن شرایط ویژگی های خاصی داشت که عموما مساعد با اهداف و خواست های اصلاحگرانه ایشان نبود؛ بنابراین باید به گونه ای رفتار می کردند که بتوانند با توجه به آن شرایط به اهداف خویش در جهت دفاع از اسلام و اقامه حکومتی عادلانه با موفقیت دست یابند. طبیعی است که #امام_حسین (ع) به تناسب، اهدافی در چند سطح را در نظر داشت. تشکیل حکومت (بعنوان زمینه ای برای اجرای احکام و فرامین الهی، بسط عدالت و...) می توانست بالاترین موفقیتی باشد که حضرت به آن می اندیشد. اما اینگونه نبود که با منتفی شدن زمینه های این هدف حداکثری، ایشان #حرکت_اصلاح_طلبانه و انقلابی خود را ناکام و تمام شده تلقی کنند و از میانه راه بازگردند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] جمل من انساب الأشراف، همان، ج۳، ص۱۶۳ تا ۱۶۵
[۲] مروج الذهب و معادن الجوهر، مسعودی، دارالاندلس، بیروت، ج۳، ص۵۴ و ۵۵
منبع: مقاله «ارزیابی حرکت امام حسین(ع)»، ابو علم، توفیق، ترجمه: امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی، ش ۲۵، ص ۲۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسین #کربلا #یزید
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اعتقاد به توحيد از ديدگاه قرآن چه آثار و فوايدی دارد؟ (بخش اول)
🔹اعتقاد به #توحيد يكى از اصول دين اسلام به شمار می رود، و اين توحيد نه تنها در دين اسلام يك مسأله مهم است، بلكه اين اصل رشته پيوند بين تمام اديان آسمانی است، به طوری كه اولين دعوت انبياء الهی به اين اصل بوده است و تا آخر هم همه دستورات و قوانين دينى، آميخته و مُبتنی بر اين اصل میباشد و اينكه اگر كسی اعتقاد به خداوند متعال نداشته باشد، نميتوان او را ديندار يا مسلمان ناميد پس اعتقاد به چنين اصلی نمی تواند بدون آثار باشد، بلكه سرمنشأ تمام خيرات و آثار نيك است. همچنانكه پيامبر گرامی اسلام (ص) هم رستگاری انسان را در گرو اعتقاد به توحيد قرار داده است. «قولوا لا اله الاّ اللهُ تُفلِحوا» (بگوييد خدایی جز پروردگار يگانه نيست تا رستگار شويد).
🔹قبل از بيان آثار توحيد لازم به ذكر است كه «توحيد اقسامی دارد: توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید در خالقیت، توحید استقلالی، توحید در ربوبیت و توحید در عبادت تقسیم میشود». [۱] وقتی بحث از توحيد ميكنيم، منظورمان توحيد در تمام مراتب فوق می باشد. همانطور كه از آيات و روايات بدست می آيد، اعتقاد به #توحيد دارای آثار فراوانی می باشد كه نمى توان همه آنها را بيان كرد، و به همين خاطر ما تنها به گوشه ای از آن آثار اشاره می كنيم. آثار اعتقاد به توحيد، به آثار فردی، و اجتماعی تقسيم می شوند كه هر يك دارای اقسامی هستند از جمله:
💠ايجاد تعهّد اخلاقی و انسانی در مقابل وظايف و تكاليف
🔹يك خداشناس واقعی، خود را در مقابل قوانين و تكاليف الهی، ملتزم به اطاعت و عمل ميداند؛ چون از آنجايی كه يكى از اقسام توحيد، همان توحيد در اطاعت است، و توحيد در اطاعت يعنى اينكه انسان فقط بايد از خدای يگانه اطاعت كند، و از اطاعت طاغوت و ديگران پرهيز كند، قرآن كريم می فرمايد: «ان اعبُدوا اللهَ واجتَنبوا الطاغوت»؛ يعنى بندگی خدا را بكنيد و از طاغوت پرهيز كنيد.
🔹پس يك موحّد واقعی، هميشه در پی انجام كارهاى نيك است و به دنبال كارهاى بد و خلاف شرع نخواهد رفت؛ زيرا يك انگيزه درونی برای پرهيز از ارتكاب اعمال زشت دارد و آن انگيزه همان اطاعت خدای يگانه است، و او مى داند كه اگر به دنبال انجام اعمال زشت برود، از اطاعت خدا خارج می شود و اطاعت غير خدا را می كند، و اين با توحيد در اطاعت منافات دارد، و اين ايجاد تعهد اخلاقی و انسانی در انسان، يك اثر مثبت اجتماعی هم دارد و آن اين است كه ديگر لازم نيست بر سر چنين افرادی يك نگهبان و يا ناظر بگماری، تا مراقب اعمالشان باشد كه مبادا به دنبال كارهاى زشت بروند؛ چون وجود چنين تعهدی مانع از ارتكاب اعمال زشت می باشد، و وقتی كه افراد يك جامعه دارای چنين خصوصيتی شدند، ديگر كمتر نيازی به پليس و دادگاه پيدا می شود.
💠همت بلند [۲]
🔹اعتقاد به توحيد موجب تعالی همت انسان می شود. زيرا وقتی انسان اعتقاد به توحيد پيدا می كند، خودش را در مقابل منبع همه كمالات و فيض ها مى بيند و سعی می كند خويشتن را به اين مبدأ نزديكتر كند و كارهاى خودش را فقط به خاطر خشنودی و جلب رضايت پروردگار متعال انجام دهد و در اين راه، سختی ها و مرارتها را به راحتی به جان بخرد، زيرا هدفش بزرگ است؛ لذا با اين هدف انسان از «حقير بينی» به طرف «عظيم نگری» پيش می رود. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] ویکی فقه
[۲] باهنر، محمد جواد، سخنی چند درباره خداشناسی، انتشارات اسلامی، ص ۱۰۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#توحید