eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
186.7هزار عکس
169.3هزار ویدیو
2هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴📢رابطه تقوا و بصیرت (بخش پنجم و پایانی) 💠رابطه تقوا و بصیرت 🔹یكی از این است كه میشود. حال ممكن است این سؤال پیش آید كه چگونه ممكن است كه یك فضیلت اخلاقی است و به عمل انسان مربوط میشود، در دستگاه عقل و قوه قضاوت انسان تأثیر داشته باشد و این امر سبب شود كه انسان به دریافت حكمت هایی نائل گردد كه بدون داشتن تقوا موفق به دریافت آن حكمت ها نمیشد. در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بگوییم كه ارتباط میان تقوا و بصیرت یكی از اصول مسلم قرآن است. اصول قرآن نیز همگی عین حقیقت هستند. علاوه بر این، با سه روش دیگر نیز میتوان این اصل مسلم را ثابت كرد. این سه روش عبارتند از: روایات، علم - فلسفه و تجربه. 2⃣علم - فلسفه 🔹حكما معتقدند كه ، دو نوع محصول اندیشه دارد، كه از اساس با هم اختلاف دارند. این دو نوع محصول شامل و میشود. اندیشه نظری، مبانی علوم طبیعی، ریاضی و فلسفه الهی است. كار عقل در این علوم قضاوت درباره واقعیت هاست؛ مثلا در این باره عقل قضاوت میكند كه فلان شیء اینطور است یا آن طور؟ فلان اثر را دارد یا نه؟ آیا فلان معنا حقیقت دارد یا نه؟ ولی مبنای علوم زندگی و اصول اخلاقی است. مفهوم خوبی و بدی، حسن و قبح، باید و نباید، امر و نهی و امثال این ها مخلوق اندیشه عملی است. 🔹این اندیشه است كه حكم می كند، آیا باید این كار را انجام دهم یا آن را؟ این طور عمل كنم یا آن طور؟ اینكه در آثار دینی وارد شده موجب است، همه مربوط به است. یعنی در انسان بهتر درد خود و دوای خود و راهی كه در زندگی باید پیش گیرد می شناسد. اینكه در نظر بعضی، قبول این اصل مسلم، دشوار آمده شاید بخاطر این است كه آنها را به حدود اندیشه نظری محدود دانسته اند. حال آن در اندیشه نظری تاثیری ندارد [مرتضی مطهری، ده گفتار، صص ۳۲-۳۰] 🔹بر این اساس، منطقه اندیشه عملی انسان به دلیل این كه مربوط به عمل انسان است، همان منطقه احساسات، تمایلات و شهوات است. اگر این امور، از مرزهایی كه دین برای آنها مشخص كرده خارج شوند، در برابر ، گرد و غبار و دود و مه ایجاد میكنند. در نتیجه عقل، دیگر نمیتواند پرتوافكنی كند و و را به انسان نشان دهد؛ ولی زمانی كه وجود داشته باشد، احساسات، تمایلات و شهوات از مرزهایی كه دین برای آنها مشخص كرده خارج نمیشوند، در نتیجه دیگر عامل مزاحمی برای نور عقل وجود ندارد. ، پرتوافكنی می كند و در اثر آن پرتو، انسان به راحتی حق و باطل را تشخیص میدهد. پس از نظر علمی- فلسفی نیز معلوم شد كه در دستگاه تفكر و قضاوت انسان تاثیر دارد، ولی تاثیر تقوا در این دستگاه به گونه ای غیرمستقیم است. در حقیقت با برطرف كردن مانع، به انسان یاری می كند كه اثر خود را تولیدكرده و موجب شود. 3⃣تجربه 🔹با توجه به مباحث مذكور میتوان نتیجه گرفت كه به دلیل گستره وسیع حق و باطل و ظاهرشدن باطل در لباس حق، در زندگی انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ، میوه ای است كه از درخت تقوا حاصل می شود. ارتباط میان و بصیرت علاوه بر این كه یك اصل مسلم قرآن است، مورد تایید روایات، علم - فلسفه و تجربه نیز واقع شده است. تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن 🔴📢 🔴📢 صدای انقلابیون انقلاب اسلامی را ازاینجابشنوید 🔻 با فوروارد کردن مطالب کانال، را به دوستانتان معرفی کنید . 🌹☘🌺🌹🌿🍁🌸🌹🌼 https://eitaa.com/mesagh @mesagh 🌴🌴🌴 🌏
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴📢نهضت انقلاب شناسی  🔹در دوره حکومت پهلوی به دلیل کم کاری‌ها و عدم توسعه مطلوب، شاخص‌های اجتماعی، تعداد افرادی که بی‌سواد بودند به شدت زیاد بود اما با وقوع   یک نهضت مبارکی به نام سوادآموزی شکل گرفت که همه آن کم کاری‌های رژیم سابق در عرض چند سال جبران شد. در ، شاهد یک نوع و معرفت، نسبت به مبانی جمهوری اسلامی در بخشی از جامعه بودیم که هیچ درک درستی از اهداف، علل و چیستی انقلاب اسلامی نداشتند، و در فضای بی کران مجازی و حقیقی تحت تاثیر آماج شبهات، روایتهای_دروغ و... داخلی و خارجی قرار گرفته بودند؛ آنها با الگوریتم انقلاب بیگانه بودند. 🔹اگر به این باور برسیم که جمهوری اسلامی مهم‌ترین وظیفه و هدفش، یک انسان است، در راستای این وظیفه هم باید به مانند نهضت سواد آموزی، یک نهضت سراسری بین نسلهای پس از انقلاب راه انداخت تا جهان بینی توحیدی این انقلاب و راهبران آن به همگان منتقل شود. همگان باید بدانند این نظام در یک درگیری همه جانبه با بوده و بخش عمده راه را نیز رفته است. فقط برای کند کردن سرعت پیمودن مسیر عزت و اقتدار ایرانیان است. 🔹باید نسلهای جوان بدانند  یک اتفاق نبوده که تاریخ انقضای آن هم گذشته باشد؛ بلکه یک پدیده صیرورت [۱] دار است. این انقلاب با اندیشه اسلام ناب به دنبال دولت سازی اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت است که بستر ظهور حضرت حجت (عج) را فراهم می کند. مهم‌ترین کار برای همه و دلسوزان نظام، ارزش‌ها و مفاهیم ناب انقلاب اسلامی است. این یک نهضت فراگیر ملی را می خواهد تا همه بدانند تحت حاکمیت کدام انقلاب زندگی و چه وظایف متقابلی را نسبت به هم دارند. هر چه ابعاد این مکتب بیشتر آشکار شود، به همان میزان تبلیغات سوء دشمنان هم اثرگذاری خود را از دست خواهد داد. پی نوشت‌؛ [۱] به معنای از حالتی به حالت دیگر درآمدن نویسنده: حسین پورمحمد منبع؛ وبسایت اندیشه برتر 🔴📢 🔴📢 صدای انقلابیون انقلاب اسلامی را ازاینجابشنوید 🔻 با فوروارد کردن مطالب کانال، را به دوستانتان معرفی کنید . 🌹☘🌺🌹🌿🍁🌸🌹🌼 https://eitaa.com/mesagh @mesagh 🌴🌴🌴 🌏
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴📢فرق آزادی عقیده و آزادی تفکر 🔹فرق است میان و . یعنی همان استعداد انسانی بشر که می‌تواند در مسائل، علمی و منطقی بیندیشد. این استعداد حتما باید آزاد باشد. پیشرفت و تکامل بشر در گرو این آزادی است. اما . می‌دانیم هر عقیده‌ای ناشی از تفکر نیست. بسیاری از عقاید بشر ناشی از یک سلسله عادت‌ها، تقلیدها و تعصب‌هاست، نه این که چون فکر کرده این عقیده را گرفته است، بلکه چون عادت کرده، به این عقیده چسبیده است. این عقیده نوعی است، یعنی فکر و اندیشه‏‌اش به جای این که باز باشد بسته و منعقد شده و بر عکس، آن به دلیل این انعقاد و بستگی در درونش اسیر شده. 🔹آن آدمی که یک سنگ یا چوب و ساخته دست خودش را می‌پرستد، آیا نشسته علمی و منطقی فکر کرده و علم و منطق او وی را رسانده به این که این بت را بپرستد؟ تفکر آزاد است، حالا که تفکر آزاد است پس این آقای بت‌‏پرست باید آزاد باشد برای این که بت را بپرستد؟ یا نه. عقل و فکر این شخص اسیر است؛ باید کاری کنیم که عقل و فکر او را از اسارت این عقیده آزاد کنیم، کاری را بکنیم که ابراهیم خلیل الله و بت‏‌شکن کرد. مردمی طبق عادت بت‌‏پرست بودند. در یک روز عید که همه مردم از شهر خارج می‌شدند او از شهر خارج نشد. بتخانه هم خالی بود. تبر را برداشت و رفت تمام این بتها را خرد کرد، الّا بت بزرگ و تبر را به گردن بت بزرگ انداخت، تا اگر کسی به آنجا برود با خودش فکر کند که این خداها با یکدیگر جنگیده‌‏اند و این بت بزرگ چون از همه نیرومندتر بوده باقی دیگر را خرد و خمیر کرده و تنها خودش مانده است. 🔹این فکر برای مردم پیدا شود، بعد طبعا به می‌گویند اینها که نمی‌توانند از جایشان بجنبند. همین [امر] فکر اینها را عوض می‌کند. این کار را کرد. وقتی که مردم برگشتند و وضع را آنچنان دیدند داد و فریاد کردند که چه کسی این کار را کرده است؟ یادشان افتاد که جوانی در این شهر است که مخالف با این کارهاست، نکند کار او باشد؟ رفتند سراغ ابراهیم (ع). ابراهیم نبی (ع) در پاسخ به آنها گفت چرا شما به من می‌گویید؟ مجرم آن کسی است که زنده مانده و تبر به گردن اوست (بَلْ فَعَلَهُ کبیرُهُمْ‏ [انبیاء، ۶۳]). اینها گفتند از او که این کار ساخته نیست. گفت چطور کار زد و خورد از او ساخته نیست، ولی [فکر می‌کنید روا کردنِ] حاجتهایی که انسان‌ها در آن حاجت‌ها درمانده‌‏اند [از او] ساخته است، که مثلا زنی نازاست او را زاینده کند؟ قرآن می‌فرماید: «فَرَجَعوا الی‏ انْفُسِهِمْ‏...؛ پس آنان [با تفکر و تأمل] به خود آمدند...» [انبیاء، ۶۴] این سبب شد که به خود باز گردند. 📕آینده انقلاب اسلامی ایران، مطهری، مرتضی، ص ۳۸ و ۳۹ منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری 🔴📢 🔴📢 صدای انقلابیون انقلاب اسلامی را ازاینجابشنوید 🔻 با فوروارد کردن مطالب کانال، را به دوستانتان معرفی کنید . 🌹☘🌺🌹🌿🍁🌸🌹🌼 https://eitaa.com/mesagh @mesagh 🌴🌴🌴 🌏