هدایت شده از mesaghمیثاق
22.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خاطره حاج مهدی سلحشور از همرزم شهیدش که گفته بود هر وقت اراده کنم شهید میشوم
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انواع طاغوت در زندگی انسانها
📖 مرور سطرهایی از جلسه ۲۷ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
☝️ این جلسات در ماه رمضان ۱۳۵۳ شمسی توسط آیتالله خامنهای در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد برگزار شده است.
#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
#روخوانی_کتاب
#رسانه_انقلاب_اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠درسها و عبرتها
خطر گرایش اهل ایمان به نفاق بر اثر دنیاگرایی
#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
#نفاق
#رسانه_انقلاب_اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
❌ شبهه ۱۱۴۷
سرتاسر فقه را بگردید محال است دلیلی برای این دو جمله پیدا کنید...
✅ پاسخ
اولا بعید میدانم این آقا سر تا سر فقه را دیده باشد وگرنه اندکی شم فقهی پیدا میکرد تا چنین شبهه واضح البطلانی را نپراکند!
اما فرض کنید اینطور است. سرتاسر فقه را بگردید حتما پیدا نمیکنید که اگر مغازهای مثلاً دستور بهداشت را برای کاشی کردن دیوار مغازه را رعایت نکرد، باید آن را بست!! یا اینکه هیچ جای فقه نیامده که باید پشت چراغ قرمز توقف کرد. یا اینکه دانشجو اگه سه جلسه غیبت کرد، حق امتحان دادن ندارد!!
آنچه در فقه آمده (و این آقا ندیده یا نمیخواهد ببیند) این است که هر فعل حرامی متناسب با تشخیص حاکمیت، مجازات دارد. مجازات هم روشهای گوناگونی دارد از جمله پلمپ.
لازم به ذکر است که اینگونه قوانین همه جای دنیا وجود دارد. البته در جامعهای بر اساس ارزشهای آن، بیحجابی دلیل پلمپ مغازه میشود، در جایی کاشی نکردن آن. یعنی اصل آن را عقل میپذیرد (اگر باشد)
هدایت شده از mesaghمیثاق
درباره رفراندوم .mp3
1.47M
بسیاری از کانال های معاند درباره فرمایش حضرت آقا مبنی بر عدم امکان برگزاری همه پرسی (رفراندوم) در موضوعات مختلف شبهه افکنی میکنند. پاسخ کوتاهی از حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم در این زمینه را بشنوید
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ شایعه
یه خبرجدید. عربستان سعودی رسما مذهب شیعه بعنوان یکی از ادیان به رسمیت شناخت واجازه سخنرانی ودر حرم مکی را صادر واجازه تدریس در قطیف را صادر کرد ضمنا باهزینه دولت عربستان اجازه ساخت ضریح بقاع متبرکه بقیع را صادر کرد وکلیه زندانیان شیعه را بازپرداخت خسارت آزاد کرد. مبارکه حالا شایدازترسشونه
✅ واقعیت
1️⃣ در این ویدئو ابتدا از یک مصوبه دولتی سخن گفته میشود که بر طبق آن، تعلیم معارف دینی باید به صورت فرا مذهبی انجام شود به نحوی که فقط از مشترکات مذاهب سخن گفته و مطالب مورد اختلاف فرقههای اسلامی بیان نشود.
2️⃣ همچنین در مناطقی مردم آن پیرو یک مذهب هستند، مثل منطقه قطیف که فقط شیعیان حضور دارند، این امکان ایجاد شده که تعالیم شیعه فقط در همین منطقه در مدارس و مساجد بیان شود.
3️⃣ اما در ادامه، سخنران با لحنی انتقادی از مطالبات شیعیان سخن میگوید، نه مصوبهای دولتی. میگوید شیعیان این امور را از حکومت خواستار هستند:
١- بازسازی بقاع متبرکه اهل بیت (علیهم السلام)
٢- استقلال محاکم شیعی بر اساس فقه امامیه
٣- تشکیل مجلس علمای شیعه
۴- مجوز ساخت حسینیه و مسجد و مراکز دینی شیعی
۵- استفاده از رسانه و اقامه نماز در مسجد الحرام و مسجدالنبی
۶- انتصاب شیعیان در مناصب دولتی
٧- آزادی زندانیان شیعه
هدایت شده از mesaghمیثاق
.
واقعیت اینست که ماجرا خیلی پیچیده نیست.
دانشجوئی ظاهرا چنین می گوید که: "باید از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار میکردیم تا حساست به وجود نیاید" رهبرانقلاب هم در پاسخ توضیح می دهند که : " در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار میکنند؟" و دیگر اینکه :" مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟"
حالا رسانه دشمن از این چه برداشتی کرده است؟ اینکه رهبری مخالف رفراندوم است و بدتر اینکه رهبری مخالف نظر دادن مردم است و آنها را شایسته اظهار نظر نمی داند.
پاسخ رهبری اساسا ناظر به اصل و فلسفه رفراندوم نیست. بلکه یک تذکر مدیریتی است. مرور کنیم. انشالله روشن می شود.
یکم. تنها کشوری که در عالم نظام خود را به رفراندوم گذاشت جمهوری اسلامی است. هیچ کشوری تاکید می شود هیچ کشوری در هیچ جای تاریخ چنین نکرده است.
در ایران تا امروز 3 بار رفراندوم برگزار شده است.
دوم. از سوی دیگر در قانون اساسی کشور و در اصل 59 رفراندوم مورد توجه قرار گرفته است. اجرای آن نیز مثل همه جای دنیا ساز وکار مشخص دارد. در ایران با درخواست رئیس جمهور و یا پیشنهاد 100 نماینده و موافقت دوسوم مجلس رفراندوم برگزار می شود.
تا اینجای ماجرا می شود قانون و سیره عملی انقلاب اسلامی. حالا بازگردیم به سخنان رهبری. آیا این سخنان با قوانین ما مغایرتی دارد؟
فرمودند: "در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار میکنند؟"
برای "همه مسائل". یعنی منطقی است سر هر مساله ای رفراندوم بگذاریم؟ پس چرا انتخابات برگزار می شود؟ انتخابات یعنی انتخاب راه و روش. انتخاب یک نگرش و گرایش در اداره کشور. یک روز میشود خاتمی و یک روز روحانی و احمدی نژاد. یک روز هم رئیسی. بعد از آن در مسائل جزئی این منتخب مردم است که تصمیم می گیرد. مثل اینکه بخواهیم از اینجا به مشهد رویم. مختاریم بین هواپیما و قطار و اتوبوس. اما اگر هواپیما را انتخاب کردیم یعنی خلبان برای کار فنی خود باید از مسافرین سوال کند؟
باز هم دقت کنیم؛ این نفی رفراندوم نیست. چه بسا در مواردی با تشخیص همین نماینده های مردم همه پرسی ضرورت پیدا کند. اما این غیر از رفراندوم در همه مسائل مهم کشورست.
حالا این استدلال مدیریتی یعنی مردم نمی فهمند؟ اینکه مردم در همه مسائل کارشناس نیستند یعنی نمی فهمند؟ اساسا کارشناس انتخاب می کنند تا موکل آنها در کارشناسی باشد.
بگذریم که ما در کشوری زندگی می کنیم که صبح و شام از سوی رسانه های دشمن اطلاعات دروغ و تحریف شده و بزرگنمائی های کاریکاتور گونه به مردم منتقل می شود و هر انتخاباتی تبدیل می شود به دوقطبی های توهمی که باعث می شود انتخاب مردم از سر اختیار نباشد و ناچارا از سر ترس رفتار صفر و یکی و یا استقلال-پرسپولیسی از خود نشان دهند.
بنابراین توضیح رهبرانقلاب از حیث عقلانیت و مدیریت رفراندوم برای همه مسائل است که اجرای آن اساسا نه ممکن است و نه منطقی و لذا نه نفی اصل رفراندوم را می کند و نه قدرت تشخیص مردم را.
واقعیت اینست که خیلی ها فرق مردم سالاری و توده گرائی را نمی دانند. مردم سالاری یعنی انتخاب مسیر و اهداف اصلی توسط مردم. یعنی انتخاب از سر آگاهی. توده گرائی یعنی سواستفاده از نام مردم برای انتخاب از سر ناآگاهی. توده گرائی را اغلب دیکتاتورها مطالبه می کنند چون نقاب استبداد و نشستن بر جهل مردم است. اما مردم سالاری رشد آگاهی مردم برای انتخاب سرنوشت است.
اگر پزشکی به من و شما گفت برای نسخه پیچیدن باید نظر بیمار را بپرسم او دلسوز ما نیست. وکیل حقوقی مان نیز. ممکن است شیادی باشد در لباس پزشک و حقوق دان. مردم سالاری یعنی حق انتخاب پزشک و توده گرائی یعنی انتخاب نسخه. خلاصه مراقبت کنیم به نام مردم سالاری، توده گرائی به خوردمان ندهند.
محسن مهدیان
هدایت شده از mesaghمیثاق
.
#سوال میشود اگر همهی مردم قدرت تحلیل در مسائل کارشناسی ندارند، پس چرا انتخابات برگزار میشود ؟
✅ پاسخ
اولا همانگونه که در مطالب گذشته آمد و در سخنان رهبری نیز وجود دارد ، منظور عدم امکان برگزاری رفراندوم، در مسائل جزیی است که نیاز به تخصص و قدرت تحلیل دارد.
ثانیاً اتفاقا برگزاری انتخابات دقیقا به همین دلیل است. یعنی چون در هر موضوعی، امکان مراجعه به نظرات عموم نیست، کارشناسانی در رشتههای مختلف انتخاب میشوند تا آنها در اینگونه مسائل تصمیم گیری کنند. به عبارت دیگر در انتخابات «اشخاص» انتخاب میشوند، نه «راهحل مسائل».
بدیهی است ، اما به دلیل جوسازی معاندان تکرار میشود که اصل همهپرسی (رفراندوم) نفی نمیشود، و نه تنها تاکنون ۳ مرتبه همهپرسی داشته ایم، بلکه سازوکار آن در قانون اساسی هم پیشبینی شده است. اما معقول نیست که هر مسئله ای را به همهپرسی گذاشت.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 رفراندوم شعار یا راه حل؟!
🔻دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار امروز با دانشجویان فرمودند: مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟
🔹در اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه به آرای مردم در «مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» مطرح شده است. توجه به این موضوع از نقاط عطف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حساب میآید.
🔹در این زمینه گفتنی است که انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب جهان است که نظام برآمده از انقلاب را به رفراندوم گذاشت و قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شد.
🔸در عین حال لازم است به این نکته نیز اشاره کرد که برای اجرای رفراندوم یک مسیر قانونی پیشبینی شده است. طبیعتا این راه مفتوح است، اما به نظر میآید توجه به فرامتن موضوع رفراندوم و انگیزههای آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون اینگونه تصور میشود که انگیزه طراحان موضوع رفراندوم در طی این سالها بیشتر سیاسی و منبعث از تمایلات جناحی بوده است، تا اینکه بخواهند از طریق رفراندوم گرهای از مشکلات باز شود. مهمترین پرسشی که در این باره قابلیت طرح دارد آن است «مسائل بسیار مهم» کشور که هماکنون از طریق عادی قابل حل نیستند چیست؟ در طی سالهای گذشته کدام مسئله به شکلی اساسی و فراگیر ذهن و روان مردم را درگیر خودش کرده است؟ طبعا مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی.
💥 آن چهره سیاسی که در دوره مسئولیتش شدیدترین مشکلات اقتصادی بر کشور تحمیل شد و شاخصهای اقتصادی بدترین وضعیت ممکن را تجربه کرد، از اینکه در دوران اداره کشور توسط دولتش و حتی بعد از آن موضوع رفراندوم را مطرح میکند، دقیقا به دنبال چیست؟ فردی که بر اثر سوءتدبیر در اجراء، سبب شد در سال ۱۳۹۸ در پی تغییر قیمت بنزین در کشور فاجعه درست شود و در مرحلهای دیگر مردم را به بازار سرمایه دعوت میکند اما مدتی بعد مردم به خاک سیاه نشانده میشوند، درباره چه چیزی میخواست همهپرسی برگزار کند؟ او بارها موضوع رفراندوم را به فضای عمومی و رسانهای کشاند، اما یکبار نگفت درباره چه چیزی باید رفراندوم کرد و هیچگاه سازوکار برگزاری رفراندوم را طی نکرد!
🔹مشخص است که چنین فردی به دنبال تبلیغات و کار سیاسی است و هم اینکه میخواهد ضعفهای خودش را پشت شعارهایی از این دست پنهان کند. امر پیچیدهای نیست؛ دیروز و امروز و حتی فردا مهمترین مشکل و مطالبه مردم حل مسائل اقتصادی و معیشتی است. راه آن نیز رجوع به آراءکارشناسان دلسوز، به کارگیری مدیران اجرایی توانمند و گسترش روحیه انسجام بین مردم و مسئولان است.
🖌 #غضنفری
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔥رفراندوم بازی شارلاتان ها❗️
🔻هر جامعه انسانی از مجموعهای از متخصصین به معنای عام تشکیل شده است.
🔻به عبارت دیگر غالبا افراد یک جامعه از یک سنی به بعد، در یک زمینه یا رشته توانمندی خاصی پیدا می کنند که نسبت اطرافیان خود متمایز می شوند.
در معنای عام تخصص، منبع کسب «تخصص» فقط تحصیلات آکادمیک نیست و سایر انواع آموزش های رسمی یا تجربه یا ابتکار فردی می تواند منبع این تخصص باشد؛ هر چند شاید در گفتگوهای عمومی، «متخصص» به «معنای خاص» به کسانی اطلاق می شود که «تحصیلات رسمی» دارند.
🔻انسانها بطور طبیعی و عقلانی برای کسب نظر دقیق و تحلیلی در هر زمینهای «فقط» به متخصص آن رشته مراجعه می کنند.
به همین دلیل، هیچ متخصص درجه یک قلب به ذهنش خطور نمی کند که چرا نظر او را در مورد مقاومت بتن فلان سد نظر نپرسیدهاند.
🔻بنابراین پرسیدن نظر همگانی، صرفا ناظر به زمانی است که موضوعی مورد اشتراک تخصصی حداکثری یک جامعه باشد و البته برای همین نظرخواهی، حداقل سنی را هم برای اخذ رای مشخص می کنند.
🔻علاوه بر این اگر تاریخ نظرخواهیهای عمومی جهان بررسی شود؛ یا هنگام ایجاد ساختار سیاسی جدید همه پرسی عمومی انجام شده است (که البته تعداد این نوع خیلی محدود است و عمده نظامهای سیاسی جهان بر خلاف جمهوری اسلامی فاقد همه پرسی تاسیس هستند) یا هنگام تصمیم گیری در مورد مسائل خیلی کلان مانند استقلال یا ادغام کشورها و ...
🔻به عبارت دیگر کشورها عمدتاً با دو نوع تصمیم گیری مواجه هستند: اول: تصمیم گیریهای #نتیجه_محور دوم:تصمیم گیری های #فرایند_محور
🔻در تعداد اندکی از تصمیم گیری های «نتیجه محور» که عموماً تصمیمات کلان، مهم و در عین حال بسیط هستند ممکن است همهپرسی انجام شود اما عمده تصمیمات «نتیجه محور» به علاوه تمام مسائل «فرایند محور» توسط سازوکارهای حاکمیتی انتخابی که متناسب با ساختار سیاسی آن کشور شکل گرفته است انجام میشود.
🔻رفراندوم اصل جمهوری اسلامی، خبرگان قانون اساسی و برخی دیگر از انتخابات های بعد از انقلاب در زمره انتخابات های «نتیجه محور» محسوب می شوند.
🔻تصمیم گیری های «فرایند محور» تصمیمی است که در یک موضوع خاص که معمولا دارای پیچیدگی بالا و ابعاد گوناگون است توسط (یا با مشورت) متخصصین بسیار خبره، جزئیات، امکان پذیری و خروجی های احتمالی به صورت #علمی، بررسی و جمع بندی می شود.
🔻مثلا کشور دولت فرانسه در موضوع مهمی مانند تغییر سن بازنشستگی که با زندگی بخش بسیار بزرگی از جامعه درگیر است بدلیل فرآیند محور بودن، مطلقا به رفراندوم نگذاشت و صرفا از طریق سازوکاری ساختاری موضوع را پیگیری کرد.
🔻بنابراین اینکه یک جریان سیاسی بخواهد تصمیمات فرآیندی را که در همه دنیا توسط ساختار های تخصصی منتخب مردم (یا حتی غیر منتخب مردم) شکل میگیرد را برای رسیدن به مقاصد ناپاک سیاسی در قالب همه پرسی عمومی مطرح کنند صرفاً یک شارلاتان بازی تلخ و ضد مردمی برای کسب منافع نامشروع سیاسی است.
🔻مثلاً برجامی را که گویا عمده نمایندگان مجلس وقت، متن آن را حتی یک بار روخوانی نکرده بودند و یا حتی #ظریف رئیس تیم مذاکره کننده از برخی از مفاد آن اطلاع دقیقی نداشت؛ را می خواهند با فریب به مردم تحمیل کنند تا نفت ارزان را برای غرب و یک دهه سقوط اقتصادی دوباره را برای کشور و سودهای نجومی را برای شرکتهای وابسته به ارمغان بیاورند.
#بازی_رفراندومی_شارلاتانها
✍حمیدرضا ابراهیمی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️زدن تخم مرغ به پیشانی مکرون رئیس جمهور فرانسه در دیدار با ساکنان این کشور