هدایت شده از mesaghمیثاق
♦️بازنمایی مسائل خانواده در رسانه ملی
#یادداشت چهارم
خانواده یکی از نهادهای مهم جامعه بشری است که زیربناییترین و اولین نهاد اجتماع به شمار میرود. تاثیر خانواده بر رشد، تعادل و شکوفایی افراد و جامعه به حدی است که هیچ صاحبنظری نمیتواند آن را انکار کند. از این رو ادیان الهی از جمله دین اسلام بر ضرورت تشکیل و حفظ این نهاد تاثیرگذار، تاکیدات بسیار نموده اند. لذا در یک جامعه ایده آل و مطلوب، محوری ترین کارگزار تعلیم و تربیت و جامعه پذیری افراد، خانواده بوده و افراد در درون خانواده، ارزش ها و هنجارهای متناسب با زندگی اجتماعی را فرا می گیرند. از سوی دیگر نقش رسانهها در گسترش و ترویج فرهنگ برخاسته از تحولات مدرنیسم، نیز غیر قابل انکار میباشد و رسانههای دیداری و شنیداری با بازتولید پیامهای فرهنگ و سبک زندگی دنیای مدرن، در جهت دهی روند تحولات خانواده سهم ایفا مینمایند. از جمله این رسانهها، تلویزیون میباشد که می توان گفت تنها رسانهای است که اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه به آن دسترسی داشته و مخاطب آن هستند. در کشور ایران نیز پر بازدیدترین و پر مخاطب ترین رسانه ای که اکثریت قریب به اتفاق مردم و افراد جامعه به آن دسترسی دارند تلویزیون است که نقش بسزایی در فرهنگ سازی و ایجاد گفتمان در میان مخاطبان خود ایفا می کند. تلویزیون با تولید برنامه های مختلف از جمله سریال های خانوادگی و اجتماعی که پر بازدیدترین برنامه ها نیز می باشند، به ارائه الگوهای خانوادگی متفاوت پرداخته و به صورت کاملا غیر مستقیم و ناخودآگاه، ذهنیت افراد جامعه را به سمت الگوهای ارائه شده سوق می دهد. به همین دلیل رسانه ملی ایران را می توان تاثیر گذارترین و با نفوذترین رسانه در داخل کشور معرفی کرد.
مشاهده روند تغییر و تحولات در سبک زندگی و ساختار خانواده های ایرانی و نیز کمرنگ شدن نقش و تاثیر این نهاد در فرایند جامعه پذیری افراد، نشان از نفوذ و تاثیر الگوهای مدرن از خانواده در جامعه ایرانی می باشد که توسط رسانه های مختلف از جمله تلویزیون ارائه و تایید می گردند. خانواده ایرانی امروزه با مسائل اساسی و بعضا بحران آفرین مواجه است. امروزه به دلیل غلبه فرهنگ مدرن بر فضای فرهنگ سنتی و اصیل جامعه ما توسط رسانه ها، شکاف نسلی قابل توجهی میان والدین و فرزندان آن ها به چشم می خورد و این مساله زمینه ساز پیدایش بحران های هویتی و رفتاری در میان جوانان گردیده است. از سوی دیگر الگوهای خانوادگی ارائه شده توسط رسانه ملی نیز به نظر می رسد نه تنها پاسخ در خور توجهی به این مساله در میان خانواده های ایرانی نداده است بلکه بر شدت این شکاف و فاصله نیز در بعضی مواقع افزوده است. بهطور کلی روند تولیدات و سریالهای رسانه ملی در دهه اخیر در جهت تقویت سبک زندگی اسلامی – ایرانی از خانواده نبوده و تصویر ارائه شده از خانواده ایرانی دچار معضلاتی چون شکاف نسلی، سبک زندگی مصرفی و مدرن، غلبه ارزش های سکولار و غیر دینی، هسته ای شدن خانواده و خروج از مدل خانواده گسترده و تعاملات محدود فامیلی و خانوادگی، کم رنگ شدن ارزش های سنتی و دینی، ضعف و عدم تدبیر والدین در تربیت و پرورش فرزندان، فرزند سالاری و عدم توجه و احترام به جایگاه والدین و بزرگترها، تضعیف جایگاه مرد در ساختار قدرت خانواده و تاکید بر مدیریت دوگانه و در عرض هم زن و مرد در خانه و مواردی از این قبیل است.
✍ابوالفضل اقبالی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جنگ_شناختی در ۳۸ ثانیه
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حال و هوای این روزهای شهر بصره...جزو دورترین شهرها به کربلا که پیاده روی شون خیلی طولانی تر میشه...
و
دیگ هایی که ...
اللهم رزقنا...💔
هدایت شده از mesaghمیثاق
💢 خویشتنداری هویتی زن ایرانی، سرمایهای مغفول
🔻جریان غرب در جنگی فرهنگی_تمدنی با به کارگیری ابزارهای مختلف شناختی، رسانهای و به پشتیبانی جریان سرمایهداری در بستر صنعت مد و مصرفگرایی و جلوهگری، چندین دهه است هویت زن مسلمان ایرانی را مورد عظیمترین و بیرحمانهترین حملات قرار داده است.
📛 نمود این نبرد بزرگ، آنچه بود که در جریان اتفاقات سال ۱۴۰۱ با شعار دروغین "زن، زندگی، آزادی" بروز و ظهور یافت و متاسفانه جریان حاکمیتی و متولیان دینی را دچار نوعی انفعال کرد.
💡 اما آنچه در این بین، بهعنوان سرمایهای عظیم اجتماعی در اغلب تحلیلهای جامعهشناختی مورد غفلت قرار گرفت، کنش قاطبه زنان ایرانی در برابر این جریان است.
🔆 بانوان و دخترانی که علیرغم همه هجمههای دشمن و کاستیهای موجود جامعه، باز هم هویت زن ایرانی را به رخ کشیدند و به پشتوانه همان در برابر تمام فراخوانهای اردوگاه دشمن، خویشتنداری کردند.
.
این زنان در شرایطی که کشف حجاب بهلحاظ روانی، اجتماعی و قانونی بسیار کم هزینه بود، باز هم حجاب خود را ولو بصورت ناقص حفظ کردند و در حقیقت از هویت ایرانی_اسلامی پاسداشت نمودند.
⚠️ این گنجینه مهم باید پشتوانه حرکت تمام ارکان حاکمیتی در حراست از هویت زن قرار گیرد.
در این تقابل روایتها باید مراقب بود در دام تحلیلهای مغرضانه و دروغین که حیا و حجاب را فاقد پشتوانه اجتماعی میداند، نیفتیم. چرا که دشمن بهدنبال نمایش نسلی فاقد پایبندی به ارزشهای دینی و القای ترس در بدنه جبهه حق و در نتیجه انفعال آن است.
💫 حقیقت زن ایرانی و روایت صحیح همان است که بارها رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرموده اند:
"حقیقت مسئله این است که زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربهها را به تمدّن غرب زده. اینها دلشان پُر است؛ [این کار را] زنها کردند. غیر از مجموع حرکت جمهوری اسلامی، بهخصوص زن ایرانی یکی از مهمترین ضربهها را به داعیههای غربی و دروغهای غربی وارد کرده." ۱۴۰۱/۵/۵
✍ فاطمه ترکان
#جنگ_روایتها
#نقش_بانوان #روایت_زن
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ یک کلاه برداری بزرگ از زنان که هم اکنون در جریان است!
کاش متوجه این نکته باشند...
استاد #رحیم_پورازغدی
هدایت شده از mesaghمیثاق
📸 باربی و حاشیههایش
♦️فیلم سینمایی باربی که بهتازگی روی پردۀ سینماهای دنیا رفته، با استقبال زیادی مواجه شده.
این استقبال اما روی دیگری هم دارد و آن انتقادهایی است که نشان میدهد فیلم باربی تهاجمیترین تبلیغات فمینیستی است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی جالبه تا آخر ببینیدش ☝
عشق جانم...
امام زمانم♥️...
الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 داستان سفر یک بلاگر امریکایی به #کربلا و استوری هایش
مسیر #ظهور از دل #اربعین می گذرد و دنیا باید با نام حسین ع آشنا باشد که وقتی امام زمان عج اللّه فرجه الشریف
می فرماید:
″أَلا يَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّيَ الْحُسَين قَتلوهُ عَطشاناً″
او را بشناسند.
#حُبُّ_الحُسَینِ_یَجمَعُنا
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دودوتا چهارتا نمیشه
دو دوتا هرچی امام حسین بگه، قبول نداری برو اربعین میفهمی...
#اربعین
هدایت شده از mesaghمیثاق
♦️زن و کنشگری در رسانه
#یادداشت پنجم
نسبت میان زن و رسانه در 3 سطح بروز دارد. سطح اول زن بهمثابه کنشگر است که در نقشهایی چون بازیگر، مجری، نویسنده، کارگردان، تهیهکننده و... ظاهر میگردد. سطح دوم زن بهمثابه مخاطب است که در جایگاه بهرهبردار و مصرفکننده قرار میگیرد و سطح سوم زن بهمثابه موضوع و پیام است. یعنی برنامه یا درباره زن است یا دلالتهای جنسیتی بارز دارد. شاید بتوان گفت که عمده چالشهای ما در حوزه زن و رسانه به سطح اول مربوط است و در سطوح دیگر مسائل ما تابع روندهای اجتماعی جامعه ایران است.
در سطح اول چالشهای ما در دو حوزه کلان مطرح میشوند. حوزه اول ناظر به مباحث فقهیِ زن و کنشگری در رسانه است. اختلاط با نامحرم، گریم و آرایش زنان، نگاه به نامحرم، جذابیتهای زنانه و... حوزه دوم نیز مسائل مربوط به حضور موثر، کنشگری مستقل و فعالیت زنان در عرصه رسانه و برنامهسازی است که شامل محدودیتهای عرفی، مناسبات صنفی و موانع ساختاری میگردند. برای حل مسائل و چالشهای حوزه اول نیازمند طرح پرسشهای دقیق در زمینه مناسبات زن و رسانه با رویکرد فقهی و فلسفی هستیم. چارچوبهای حضور زن در رسانه بهویژه در قاب تصویر را باید با ارجاع مسالهمحور و دقیق به فقه طراحی کنیم و تعاریف بومی از عناصر جذابیت در رسانه و سازوکار استفاده از ظرفیت زنان را باید با ابزار حکمت و فلسفه ارائه کنیم. هردوی این عرصهها در ساحت اندیشهورزی دارای خلاءهای تئوریک جدی هستند و بیش از پیش نیازمند بحث و نظر میباشند.
از سوی دیگر مسائل ساختاری و موانع جنسیتی و فرهنگی پیش روی بانوان در زمینه کنشگریِ رسانه به ویژه در سطح تولید و برنامهسازی موثر و مستقل نیز باید به طور جدی مورد چارهاندیشی واقع شده و سازوکار استفاده از ظرفیت زنان در فرایندهای طراحی و ساخت برنامههای تلویزیونی و آثار سینمایی در کشور تسهیل گردد. زیرا هیچ تردیدی در ضرورت حضور موثر زنان در این عرصه به ویژه در نقش نویسندگی و کارگردانی وجود ندارد.
✍ابوالفضل اقبالی
هدایت شده از mesaghمیثاق
📸♦️درب خانه ای در مراغه
با یک دنیا حرف از سبک زندگی و تمدن با شکوه اسلامی ایرانی
#سبک_زندگی_اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
#روایت_زنان_گمنام_کربلا
🖊شما توی محلهتان خانهای هست که یک طورهایی مرکز محله باشد. مثلا اگر قرار است برای محله تصمیمی بگیرید همه آنجا جمع بشوند. خانهای که اهالی، آنجا بیایند و خبر مهم و تازهای اگر هست بشنوند، شاید خانهای که پاتوق یک روضه قدیمی باشد، خانهای که کسی آن جا ریش سفیدی کند، احترامش برای همه واجب باشد، یک طورهایی بزرگ جمع حساب بشود یا مثلا خانهای که درش همیشه برای کلاس و گعده و گفتگو و شنیدن و گفتن باز باشد. حالا در زمانه خانههای آپارتمانی البته این خانهها کمتر پیدا می شوند.
توی شهرتان چطور، خانهای هست که بشود گفت یک طورهایی مرکز اتفاق هاست❓ هسته اصلی تحولات شهر آن جا رقم بخورد❓ آدمهای خاص و اثرگذار حواسشان باشد که اخبار آن خانه را از دست ندهند❓
🔸میدانم این تصویرها کمی برایتان غریب است، حالا بگذارید غریبترش هم بکنیم.
فکرش را بکنید شهری باشد که اوضاع و احوال سیاسیاش به سامان نیست، یک طورهای خفقان شهر را گرفته و آدمها و خانهها همه تحت نظر هستند. حالا در این بین خانهای باشد که از قدیمها تا امروز مرکز رفت و آمد است، آدمها بیایند آنجا سواد یاد بگیرند، حدیث بخوانند، کلاس درس تویش برگزار بشود، این وسطها البته اعلامیهای هم جابهجا بشود و خبرهای سیاسی هم دست به دست بگردد. یک چیزی شبیه بعضی خانهها در دهه پنجاه شمسی خودمان مثلا.
حالا عیار این خانه را طوری بالا ببرید که اگر امام زمان بخواهد خبری یا دعوت نامهای یا دستوری را به اهالی شهر برساند، نامه را بدهد دست این خانه و اهلش.
حالا یک چیز دیگر را هم در نظر بگیرید، فکر کنید این خانه خانهای باشد که از بین آدمهایی که تویش میروند و میآیند کسانی باشند که آدم تراز دوران بشوند، یک طورهایی بشوند آدم های نمونه عصر خودشان یا شاید هم آدمهایی که در تاریخ نمونهاند. اصلا میتوانید چنین خانهای را تصور کنید❓خیلی رویایی شد، خیلی دور از دسترس، خیلی آرمانی شاید.
من ولی خانهای سراغ دارم با همه این مختصاتی که گفتم، خانهای که خانه یک مادر و همسر شهید بود. هزار و چهار صد سال پیش در بصره خانهای بود که مرکز شیعیان شهر شده بود. مردان خانه سالها قبل در جنگ جمل شهید شده بودند و از این خانواده فقط یک زن باقی مانده بود. زنی که در زمانه خودش کرسی دین شناسی داشت و نه فقط به زنان شهر، بلکه به مردان هم درس دین میداد.
🌱ماریه یک زن عادی بود، نه از خانواده اهل بیت بود و نه حتی هم شهری اهل بیت به حساب می آمد، اما خودش را طوری رشد داده بود که امام حسین علیه السلام نامه دعوت به همراهی شان را برای اهل بصره به خانه او فرستادند و از همان جا جمعی برای یاری امام اسب و شمشیر برداشتند.
ماریه خودش هیچ وقت در کربلا نبود، حتی در اسارت هم شریک زنان کاروان امام نشد اما خانهاش بستر رشد چند شهید از شهدای کربلا شد. ماریه یک تنه چراغ خانه شیعه را در بصره روشن نگه داشته بود و در زمانهای که پامنبریهای امیرالمومنین در کوفه علیه فرزندش شمشیر تیز میکردند، سرباز برای سپاه اباعبدالله راهی میکرد.
مولوی در غزلی گفته بود: ای دوست شکر بهتر، یا آن که شکر سازد؟
📌من حالا توی ذهنم هی دارم فکر میکنم که جایگاه شهید بالاتر است یا آن که مربی آدمها است برای شهادت؟
✍حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا جوان آراسته
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ان شاءالله کربلات اینجوری جور بشه...
هدایت شده از mesaghمیثاق
مقام محمود 20.mp3
11.86M
#مقام_محمود ۲۰
※ و أسئلهُ أن یُبَلّغنی المقامَ المَحمود لکم عندالله.
#استاد_شجاعی | #استاد_میرباقری
#حجهالاسلام_قرائتی
✘ پارتی بازیه ؟
مگه اهل بیت علیهم السلام صاحب مقام شفاعت نیستند،
خب پس چرا آدما رو انتخاب میکنند،
بعضیا رو شفاعت میکنند،
بعضیا رو هم شفاعت نمیکنند!
به بعضیا مقام شفاعت کردن دیگران رو میدن، به بعضیا نمیدن!
منبع : کارگاه مقام محمود
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 تکریم زن در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
🎙#حجت_الاسلام_تراشیون
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥💢#سیده_شهلا مقابل سفارت #اسرائیل در باکو پرچم رژیم صهیونسیتی را پاره کرد
و گفت شما نمیتوانید ما را با ایران دشمن کنید.
🔹درحضور دهها پلیس و مامور لباس شخصی رژیم علیاف دراطراف سفارت اسرائیل،دو خانم زینبی خود را به نزدیکی لانه جاسوسی اسرائیل رسانده و پرچم رژیم صهیونسیتی را پاره کردند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی شبکه من و تو تلاش میکنه زن مستقل رو تبلیغ کنه ولی نمیتونه....
📌نتیجه افراط گرایی فمینیستی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥♨️ایشون هم یک زن مستقل هستند که شدن مامان گربه ها و به گربه ها میگن بچه، گربه نمیگن
ببینید چطور این نگاه رو ارزشمند میکنن؟
🙈خدا پدر داروینیسم را بیامرزه، حداقل قائل بود ما الان یه گونه مجزا از سایر حیوانات هستیم اینها که با حیوانات یکی شدن
هدایت شده از mesaghمیثاق
ضرورتِ شکستِ هیمنهی روایتِ زن موفق در رسانه
#یادداشت ششم
رسانه در عرصه بازنماییِ تصویر زن مطلوب و ایدهآل تابع و پیرو جامعه است. تصویری که از الگوی مطلوب زن در فضای اجتماعی و ذهنیت نخبگان و مردم وجود دارد در رسانه نیز پمپاژ میگردد. اگرچه رسانه باید در این زمینه حیثیت استقلالی خود را حفظ کرده و خودش برای جامعه نیز تصویر بسازد، اما واقعیت این است که این تعامل بیشتر از سمت جامعه به رسانه هدایت میگردد. لذا روایتی که از زن ایدهآل در رسانه هژمونی دارد و صدای غالب در سینما و تلویزیون به شمار میرود، روایتِ «زن موفق» است.
زن موفق در فاهمهی جامعه ایرانی در زمانه فعلی چه ویژگیهایی دارد؟ این تصویر براساس کدام مولفههای اصلی و محوری ساخته و پرداخته و بازنمایی میگردد؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به واکاوی این مفهوم در جامعه بپردازیم. واقعیت این است که زن موفق در گفتمان غالب در جامعه ایرانی به زنی اطلاق میگردد که میان الگوهای سنتی و مدرن در رفت و آمد بوده و انتظارات و الزامات هر دو الگو را توامان برآورده میسازد. در این ذهنیتِ نادرست و نادقیق، زنی که ملتزم به خانواده و نقشهای خانگی خود بوده و فعالیتهای زنانه خود در خانواده را به نحو احسن انجام میدهد و در عین حال حضور پررنگ و حرفهای در جامعه داشته و سهم روشن و محسوسی از مناسبات اقتصادی، علمی، ورزشی و... در فضای کشور را کسب کرده است، زن موفق و الگوی مطلوب و ایدهآل است. این تصویر عیناً در فضای رسانه نیز غلبه یافته و هیمنهای شکستناپذیر دارد.
این تصویر از زن موفق آشکارا نادرست و غیرمنصفانه است و باعث اخراج بیش از 90 درصد بانوان جامعه از دایره این تصویر شده و عملاً بانوانی که به تعبیر من «ابرزن» هستند امکان رقابت با یکدیگر در عرصه الگوی زن موفق را پیدا خواهند کرد. زیرا بدنه متوسط و معمولی زنان جامعه توفیقِ سازگاری با این تصویر را نداشته و تحت فشار نقشیِ مضاعفی که این الگو برای آنان ایجاد میکند، دچار آسیبها و اختلالات بسیار روانی و جسمی خواهند شد. لذا باید تصویر زن موفق و الگوی ایدهآل و مطلوب از او در رسانه را بازسازی و هیمنه روایت موجود را فرو ریخت. این کار چگونه اتفاق خواهد افتاد؟ با ارائه روایتِ بدیل تحت عنوان «الگوی سوم زن». انشالله در یادداشتهای بعدی به مختصات این روایت بدیل توضیح خواهم داد.
✍ابوالفضل اقبالی