هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻حکایت
✍ درویشی به در خانه خواجه اصفهانی رفت. به او گفت آدم پدر من و تو است و حوا نیز مادر ماست. پس ما با هم برادریم، تو اینهمه ثروت داری و میخواهم برادرانه سهم مرابدهی.
خواجه به غلام خود گفت یک فلوس به او بده.
درویش گفت ای خواجه چرا در تقسیم، برابری را رعایت نمیکنی؟
خواجه گفت: ساکت باش که اگر برادرانت با خبر شوند همین قدرهم به تو نمیرسد...
📚منبع :کشکول شیخ بهائی
هدایت شده از mesaghمیثاق
✍سید یاسر جبرائیلی
💥ایران جزو ۵ کشور اول دارنده منابع طبیعی جهان است. اما جهانیسازی قیمت این منابع، دولت و ملت ایران را از سرمایه ملی خود محروم و روند توسعه کشور را مختل کرده است. برای ایرانیان هیچ تفاوتی ندارد که این منابع را -که مواد اولیه تولید هستند- وارد کنند، یا از داخل تهیه کنند.
منابعی که میتوانست اهرم پیشرفت کشور شود، اهرم دفع تحریم شود، اهرم تشدید تحریمها شده است. شوکهای ارزی در قیمتهای جهانی ضرب میشود و قیمت مواد اولیه ایرانی را برای تولیدکنندگان ایرانی نجومی میکند. تردید ندارم یکی از اصلیترین دلایل از دست رفتن دهه ۹۰، پیادهسازی همین نسخه نئولیبرالی چند سال پیش از آغاز این دهه است. باید از مسیر غلط بازگشت. هر چند هم این جهانیسازی، و هم شوکهای ارزی، به نفع کسانی تمام شده است که بر روی این منابع ملی چنبره زدهاند. یک نمونه ناچیزش، فولاد مبارکه اصفهان است که سود خالص آن از ۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۱۰۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید. این ۱۰۸ هزار میلیارد تومان را ملت ایران پرداخت...
داستان مس و آلومینیوم و مواد پتروشیمی و پالایشی نیز همین است.
ریشه فقر در ایران غنی این است. هم دولت فقیر شده و هم ملت. هر نسخهای برای نجات اقتصاد ایران غیر از بازگشت از این نسخه نئولیبرال، یا آدرس غلط است، یا آب در هاون کوبیدن. اهمیت سفره این مردم از مرز این سرزمین کمتر نیست. حتما ارزش جان دادن را هم دارد و ما تا پای جان برای اصلاح این سیاست خواهیم کوشید.
هدایت شده از mesaghمیثاق
یکی از خیانتهای دولت روحانی!
۲۴۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان درآمد سالانه که سوخت شده بود، احیا شد
✍حمید رسایی
💥دولت یازدهم در سال ۹۲ در شرایطی وارد طرحهای توسعهای فازهای پارس جنوبی شد که قراردادهای تمامی پروژههای آن در دولتهای نهم و دهم منعقد شده و این طرحها پیشرفت فیزیکی قابل توجهی بین ۵۰ تا ۹۰ درصد داشتند. دولت روحانی در این میدان مشترک گازی طی هشت سال فعالیت، هیچ طرح توسعه جدیدی را آغاز نکرد!
در زمان آغاز به کار دولت یازدهم در سال ۹۲، پیشرفت فازهای ۱۵ و ۱۶ حدود ۹۲ درصد، فازهای ۱۷ و ۱۸ بیش از ۸۰ درصد و فاز ۱۲ که معادل سه فاز پارس جنوبی است ۹۲ درصد بوده است، همچنین فازهای ۱۳،۱۹ و ۲۲-۲۴ پیشرفت ۶۲ درصدی و فازهای ۱۴ و ۲۰و ۲۱ پیشرفت ۵۰ درصدی در زمان تحویل برخوردار بودهاند.
سیاست دولت مذکور، ایرانیترین مگاپروژه پارس جنوبی را به مدت دوسال از اولویت خارج کرد و آن را به تعطیلی کشاند، این فاز طی هشت سال تنها شاهد ۳۶ درصد دیگر پیشرفت فیزیکی بود و پنج سال عدمالنفع را بر کشور تحمیل کرد، کارشناسان امر میزان عدمالنفع تأخیر در راهاندازی فاز ۱۴ را میلیاردها دلار طی این سالها برآورده کردهاند.
بیتوجهی تاریخی دولت روحانی به توسعه فاز مرزی (فاز ۱۱) و چشم امید بستن به شرکتهای خارجی سبب شد تا با نادیدهگرفتن توسعه این فاز مهم و تنها از عدم راهاندازی فاز ۱۱ شاهد پنج میلیارد دلار عدمالنفع باشیم که نباید از سرعت برداشت رقیب گازی و خسارتهای متأثر در تأخیر در برداشت از این میدان گازی غافل بود.
چه زمانی و چه کسی باید به این ترکفعلها رسیدگی کند؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
✍سید نیما موسوی
💥سوریه در حال حاضر در یک جنگ ترکیبی تمام عیار قرار دارد؛ بصورتیکه شاهد افزایش سطح درگیری ها در گوشه گوشه خاک سوریه هستیم.
در شمال غرب و ناحیه ادلب دو گروه جبهه تحریرالشام و انصار التوحید در حال مقابله با بشار اسد هستند. تحریر الشام در هفته های پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری فعال شده ولی انصارالتوحید که بعنوان شاخه داعش در شمال غرب سوریه شناخته میشود و اعضای آن عمدتاً از جداشدگان «جبهه تحریر» و «جندالاقصی» هستند در برابر حرکت جولانی و نیز بشار اسد خود را تعریف میکنند. آخرین تحرک این گروه عملیات انفجار پایگاه ارتش سوریه در ملاجه واقع در جنوب ادلب بود که به مرگ چند تن از نیروهای نظامی سوری انجامید.
چالش بعد چالش نیروهای SDF در شمال شرق سوریه است که با آمریکا همسو هستند و افزایش حضور آمریکا در دیرالزور را به معنی افزایش کارتهای بازی ایشان در برابر اسد و حتی ترکیه میدانند. حال گروه متحد SDF یعنی شورای نظامی دیرالزور بر سر همکاری با داعش با SDF دچار تعارض است. درگیریهای یک ماه اخیر بین اين دو گروه برآیند ایده آنان بر سر همکاری با داعش در دوران خلافت ابوحفص است. چنانچه گفته میشود فراری دادن اعضای داعش از کمپ حسکه حرکتی بود که شورای نظامی در برابر SDF انجام داد. تمام اینها در حالیست که شاهد افزایش حضور آمریکا در دیر الزور برای قطع کردن ارتباط نیروهای نزدیک به ایران در مرز عراق و سوریه هستیم.
در جبهه جنوب نیز در دو سال اخیر که بایدن بر سر قدرت است شاهد افزایش نقش نیروهای ائتلاف در پایگاه التتف برای ناامن سازی درعا و سویدا هستیم که ناامن سازی جنوب بیش از هر چیز حاصل همکاری اردن و نیروهای ائتلاف آمریکایی در التنف است و هدف این همکاری برای مقابله با کارتلهای کپتاگون در جنوب سوریه و نیز پراکسیهای ایران که قصد مسلح سازی کرانه باختری را از طریق جنوب سوریه دارند، میباشد. بطور مثال در شهر سویدا از نوامبر ۲۰۲۲ عرصه ناآرامیها بود که البته در اعتراضات ۲۰۲۲ نقش «لیث البلعوس» رهبر حرکت کرامت بسیار پررنگ بود ولی در اعتراضات کنونی در سویدا شاهد این هستیم که حتی «حمود الحناوی» رهبر مذهبی دروزیان که همواره موضعی میانه در برابر بشار اسد داشت از این اعتراضات حمایت کرده است. اگر چه دامنه این اعتراضات گسترده نیست ولی حتی زمزمه های خودمختاری مناطق دروزی نشین سوریه مانند دوران قیمومیت فرانسه بر این کشور شنیده میشود. نکته جالب اینجاست که سخنرانی الحناوی در روزهای گذشته رهبر دروزیها بر سر مزار «سلطان الاطرش» از رهبران خودمختاری دروزیها در عصر قیمومیت فرانسه بود.
افزایش سطح تعارضات داعش با نظام سوریه همزمان با آغاز بکار خلیفه جدید داعش برآیند همسویی فیدان و بایدن برای از سرگیری حملات داعش در خاک سوریه است که آخرین حمله مهم، حمله به پایگاه ارتش سوریه در شرق رقه است. علاوه بر این مُهر پایانی این تعارضات بالا رفتن ارزش راهبردی حملات اسراییل به خاک سوریه است که در آخرین نمونه آن در یکماه گذشته منطقه الکسوه در ریف دمشق و حتی فرودگاه دمشق است که پس از مدتها مورد حمله اسراییل قرار گرفته است. بنظر میرسد ناآرامیهای سوریه محصول حرکت مشترک امریکا، اسراییل، ترکیه و اردن است که سبب بازتولید اعتراضات یک دهه پیش در خاک سوریه است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
2_5445075983575023717.mp3
8.87M
یکی از بهترین تحلیلها درباره پیاده روی اربعین
🎙 آیت الله میرباقری
آبان ماه سال 95
هدایت شده از mesaghمیثاق
بررسی سخنان رهبری در سال دوم همه دولتها
✍علی مهدیان
💥همیشه وقتی از جایگاه تاریخی خود به گذشته نگاه میکنیم فهم دقیقتری از برخی ظرافتها و ریزه کاریهای تاریخی بدست بیاوریم.
اگر به مناسبت سخنان رهبری در دومین سال دولت آقای رییسی، به بیانات ایشان در سال دوم همه دولتهای قبلی بپردازیم، عبرتها و نتایج مهمی بدست آوریم. بی مقدمه بیایید مرور کنیم.
🔹در سال دوم دولت روحانی یعنی سال ۹۴ رهبری چه نکاتی را در گفتگو با دولت روحانی مورد توجه قرار داد؟
🔺« خب، کارهای مثبتی هم شده، منتها همواره در ذهن همهی ماها باید باشد که آن چیزی را بیان بکنیم که وقتی مردم به واقعیّت زندگی خودشان نگاه میکنند، تصدیق کنند آن را»
جالب است که در اینجا رهبری بین واقعیتی که مردم لمس میکنند و آنچه دولتمردان ادعا میکنند فاصله میبیند.
🔺نکته دیگر توجه دادن دولت به مقوله دشمن است.
«اینکه بنده دارم میگویم دشمنی، نه اِخبار از غیب و نه خواب دیدن و نه تخیّلات و توهّمات است؛ نه، واقعیّتهایی است که جلوی چشم ما است. ممکن است اظهارات آنها جور دیگری باشد امّا واقعیّتهای خارجی -آنچه محسوس و ملموس ما است- همان دشمنی را نشان میدهد و شاخصهای دشمنی است؛ منتها با شیوههای خاصّ خودش»
کمرنگ شدن گفتمان دشمنی و به تبع آن جدی شدن پدیده نفوذ از تذکرات رهبری به این دولت بود.
🔺ایشان توصیه جدی اش به دولتمردان این است که گفتمان انقلاب را غلیظ تر کنند.
« به نظر من کاری که علیالعجاله باید کرد این است که در اتّخاذ مواضع انقلابی، باید صراحت داشت؛ یعنی رودربایستی نکنیم. مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستی نکنیم، ترس نداشته باشیم و بدانیم که «وَ للهِ جُنودُ السَّمٰواتِ وَ الاَرضِ وَ کانَ اللهُ عَزیزًا حَکیمًا». همهی امکانات عالم و سنن عالم، جنود الهی هستند، میتوان آن جنود الهی را پشت سرِ خود قرار داد و به کمک خود کشاند با توکّل به خدا، با پیمودن راه خدا.»
▪️دقت کنید با چه دولتی و چه وضعیتی روبرو بودیم و رهبری در سال دوم دولت روحانی چه تلاشی میکرد که جهت گیری گفتمانی دولت منحرف نباشد.
🔷اما سال ۸۶ و در سال دوم دولت احمدی نژاد چه نکاتی بیان شد؟
رهبری از جهت گیری دولت یعنی برداشتن پرچم عدالت استقبال میکند و میفرماید:
🔺«هم به مردم امید میدهید، هم وعدهی عدالت میدهید. همان امید هم به خاطر این است که شما پرچم عدالت را بلند کردهاید و دم از عدالت میزنید. حقیقتاً هم خلأ امروز دنیا، بیش از همه چیز خلأ عدالت است. در کشور و جامعهی خود ما هم بیشترین چیزی که این جامعه تشنهی اوست، عبارت است از عدالت.»
ایشان در ادامه موفقیتهای دولت احمدی نژاد را بر میشمارد، تحول خواهی، تلاش، مردمگرایی و ویژگیهای دیگر که همه مهم و ارزشمندند. بعد ناگهان میپرسد:
🔺«بحمداللَّه شما این موفقیتها را داشتهاید. حالا وظیفهتان در قبال این موفقیتها چیست؟»
ایشان میگوید «شکر» کنید و شکر یعنی این نتایج را توفیق الهی بدانید:
🔺«مبادا غرور ما را بگیرد؛ که یکی از بزرگترین لغزشگاهها غرور است؛ که انسان بگوید منم که این کارها را کردهام و منم که این چیزها به ذهنم رسید.»
🔺رهبری نگران است که آفتهای معنوی و اخلاقی و غرور باعث شود همه داشته های دولت از بین برود. خیلی جالب است جملات ایشان را ببینید:«البته انسان لغزشها و اشتباهات خودش را خیلی زود نمیفهمد؛ بهمرور میفهمد. من امروز که به عملکردِ ده سال پیش و پانزده سال پیش خودم نگاه میکنم، اشکالاتی را در آن مشاهده میکنم که آن روز هیچ نمیفهمیدم؛ امروز میفهمم. انسان به مرور اشتباهات خودش را درک میکند؛ زود درک نمیکند. آن اشتباهات به ما درس میدهد که اگر یکجایی، موفقیتی هم از ما دیده شد و کار خوب و درستی هم اگر از ما سر زد، این جز به توفیق الهی و به کمک الهی نبوده. بنابراین در چالهی غرور نیفتید که بیرون آمدن از این چاله خیلی دشوار است و کمک الهی را لازم دارد»
🔷اما خاطره دومین سال دولت خاتمی و گفتگوی رهبری با آنها نیز جالب توجه است.
رهبری سه خصوصیت کار برای خدا و اخلاص و شجاعت را برای دولت در مواجهه با مشکلات ضروری میدانست و معتقد بود اگر تقوا را جدی رعایت کنید به فرقان میرسید. «فارق حق و باطل به وجود خواهد آورد . راه حق و باطل برای ما مشتبه نخواهد شد. راه باز خواهد شد.»
🔺بعد ایشان نکته ای را بازگو میکند درباره قتلهای زنجیره ای که بی ارتباط با نکته اول هم نیست. ایشان میگوید:
«دومین نقطهای که در آن رعایت اولویّتها لازم است، مسائل کلی جامعه است. ببینید؛ گاهی یک مسأله، مسأله اصلی ماست؛ اما بر ما یک مسأله فرعی را تحمیل میکنند که مسأله عمدهی ما میشود؛ کمااینکه الان ملاحظه کنید، مسأله قتلها، مسأله عمده کشور شد. آیا واقعاً مسأله عمده کشور، این چند فقره قتلی است که اتّفاق افتاد!؟»
هدایت شده از mesaghمیثاق
📍رهبری در دیدار با دولت خاتمی در سال دوم در نهایت نگرانی خود را از انسجام مسوولین نظام بیان میکند:
🔺«آخرین جملهای هم که در این جمع عرض میکنم و بعد هم البته میخواهم چند جمله خصوصیتر با برادران و خواهران عرض کنم، این است که برادران و خواهران سعی کنند انسجام دولت و نظام در سطح عالی حفظ شود.»
اینها نشان دهنده دشواری رهبری و تعامل با دولت جناب خاتمی نیز هست.
🔷اما خاطره دولت جناب هاشمی و گفتگوی رهبری با آنها در دومین سال بسیار جالب است.
🔺ایشان ویژگیهای معنوی دولتمردان جمهوری اسلامی را بیان میکند. ویژگیهایی که در انتهای دهه شصت یعنی سال ۷۰ هنوز وجود دارد.
🔺«در جاهای دیگر هم تا آنجایی که من شناختهام - البته ادعای شناخت کامل نمیکنم؛ چون ما از اوضاع همهی دولتها اطلاع نداریم - چنین چیزی را نیافتهام.... خصوصیاتی را که افراد آشنای با اعضای دولت میتوانند بدانند و بفهمند، یقیناً مردم بعضی از آنها را نمیدانند، بعضی را هم باور نمیکنند. مثلاً اگر به مردم گفته شود که در بین وزرای جناب آقای هاشمی - بنابر آنچه که مسموع بنده است - وزیری هست که اگر از حقوق ماهیانهاش، اقساطی را که باید بدهد، کم کنند، برایش ۲۴۰۰ تومان میماند، آیا واقعاً این را تصور میکنند که در کارگزاران یک دولت - کسانی که بیتالمال و امکانات در اختیار اینهاست - کسانی پیدا میشوند که اینطور زندگی و اینگونه صرف و خرج میکنند؟ اینها چیزهای باارزشی است.»
🔺در ادامه رهبری چند تذکر مهم در دو سالگی دولت آقای هاشمی به دولت ایشان میدهد:
🔺«این ماشین بوروکراسی، چیز عجیبی است. من و شما که ده سال، دوازده سال سابقهی کار اجرایی داریم، هنوز بوروکراسی را نشناختهایم. ما در سخنان دیگران - کسانی که بوروکراسیهای عظیم معروف پنجاهساله و شصتساله و صدساله را تعریف میکنند - بوروکراسی را میشناسیم؛ که در بسیاری از موارد، با وضع خود ما هم منطبق است. این ماشین اجرایی، ضمن اینکه یک دستگاه اجتنابناپذیر است، اگر از آن مراقبت نکنید، چیز خطرناکی خواهد شد. »
🔺توصیه دیگر بحث تخصص و تعهد است:
«سعی بشود دربارهی این گزینش، زیاد دقت بشود. در سطوح بالا، آن نیروی مؤمن و بااخلاص را جستجو بکنید. البته این به معنای آن دعوای معروف «تخصص یا تعهد» نیست؛ نه، بحث بر سر کارآمدها و کاردانهاست. ما نمیگوییم به یک مسجد بروید وببینید چه کسی بهتر عبادت میکند، او را بیاورید؛ نه، در بین آن کسانی که توانایی کار را دارند، دنبال عنصر تقوا و تعهد و اخلاص بگردید و او را در رأس کار بگذارید، تا آن بطانه و مجموعهی نزدیک به شما، همواره بتواند اعتماد شما را جلب کند و شما بتوانید کار را انجام بدهید.»
🔺اما سومین و مهمترین تذکر رهبری به دولت هاشمی مقوله عدالت و توجه به محرومین است.
«مهمترین مسألهی دستگاه ما و نظام جمهوری اسلامی - که همهی اینها در خدمت و در جهت آن است - همان چیزی است که همهی ما به آن معتقدیم و بارها گفتهایم؛ یعنی کوشش برای رفع فقر و محرومیت در جامعه، و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم. واقعاً باید صحت برنامهها را به این سنجید و دنبال این قضیه رفت و کارهای دیگر را در اولویتهای بعد قرار داد. کارهای مربوط به طبقات محروم و مستضعفان جامعه - که تعدادشان هم زیاد است - حقاً و انصافاً یک حرکت اساسی را میطلبد.»
🔷جالب است که در حیطه مدیریت کشور مردم ایران چه مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده اند و البته امروز میفهمیم که تذکرات رهبری در سال دوم دولتهای هشت ساله، چه اندازه برای آنها مهم و راه گشا بوده.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فرصت اثرگذاری ایران بر امنیت غذایی جهانی با توسعه کریدور شمال-جنوب
✍محمد خرم - کارشناس مسائل روسیه
💥با گذشت بیش از یک ماه از اتمام قرارداد غلات دریای سیاه و خطر بسته شدن مسیر انتقال غلات از روسیه و اوکراین به اقصینقاط دنیا و در نتیجه افزایش قیمت غلات در بازار جهانی، جمهوری اسلامی ایران نتوانسته است از ظرفیت بالقوه خود برای ترانزیت غلات از روسیه به جنوب غرب آسیا، آسیای جنوبی و آفریقا بهرهبرداری کند.
🔸 درحالیکه طی همین ایام ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دو مقطع به فاصله 26 روز در مورد انتقال غلات از کریدور شمال-جنوب و توسعه آن سخن گفته، اما در فضای رسانهای سطح کشور هیچ واکنشی به سخنان پوتین صورت نگرفت.
🔸 پوتین با تکرار اهمیت کریدور شمال-جنوب در سخنرانی خود و اصرار به استفاده از این مسیر برای رسیدن به خلیج فارس و توسعه زیرساختها، روشن کرد که این موضوع برای روسیه در اولویت است. با این حال توسعه این مسیر مستقیما به اراده سیاسی داخلی بستگی دارد. حتی اگر روسیه نگاه راهبردی به کریدور شمال-جنوب و توسعه آن داشته باشد، این امر محقق نمیشود مگر زمانی که ایران نیز بهطور جدی به دنبال آن باشد.
👇لینک مطالعهی کامل گزارش:
https://isacenter.ir/4140206081253
هدایت شده از mesaghمیثاق
30.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌این ۵دقیقه مهم را ببینید
اتفاقی که جوانان متخصص ایرانی در راه اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی رقم زدند، پر چالشترین پروژه صنعت #نفت و #گاز بوده.
💪 عملیات جداسازی و نصب سکوی فاز ۱۱ را در این کلیپ ببینید. غرورآفرین است.
#پارس_جنوبی #قطر #خلیج_فارس
هدایت شده از mesaghمیثاق
✍سید نیما موسوی
💥حدود یک هفته پیش، پس از اینکه وزارت خارجه اسراییل از دیدار محرمانه «الی کوهن» وزیر خارجه این رژیم و «نجلا منقوش» وزیر خارجه لیبی خبر داد؛ در بسیاری از شهرهای لیبی تظاهرات اعتراض آمیز علیه منقوش انجام شد. طبق قانون ۱۹۵۷ در لیبی کار منقوش جرم محسوب شده و بین ۵ تا ۱۰ سال زندان دارد ولی پس از افشای این دیدار بوسیله طرف اسراییلی، منقوش بصورت مخفیانه به استانبول و از آنجا نزد خانوادهاش به لندن رفت. گفتگوهای فوق گفته میشود که با موضوع سامان دادن جامعه یهودیان لیبی انجام شده است؛ اقلیتی که در دوره عثمانی از ایتالیا به لیبی آمدند و تا آغاز تدوین قوانین فاشیستی در عصر استعمار ایتالیا، آزادی عمل فراوانی در بنغازی داشتند.
از یکسو معتقدم افشای این دیدار که با وساطت «آنتونیو تاجانی» وزیر خارجه ایتالیا انجام شد کار طرف اسراییلی برای فشار افکار عمومی علیه الدبیبه بود؛ زیرا حفتر و دولت طبرق در شرق لیبی روابط پشت پرده با اسراییل دارند. از سوی دیگر گفته میشود که آمریکا نیز با افشای این دیدار مخالف بوده است و حتی به دولت نتانیاهو تشر زده است. از آنجا که المنقوش و الدبیبه سیاستمداران نزدیک به ترکیه در سپهر سیاسی لیبی محسوب میشوند؛ تنشزدایی آنان با اسراییل را طرح ترکیه و بایدن میدانم که با افشا شدن آن الدبیبه مجبور به قربانی کردن وزیر خارجه خود شد.
حال الدبیبه نیز با عزل المنقوش بدنبال این است که فضای فکری لیبی که علیه این مسئله تحریک شده است را بر علیه دولت «اسامه حماد» و باند حفتر در شهر طبرق که پشت پرده با اسراییل در ارتباط هستن بسیج کند. این مسئله با توجه به تعویق انتخابات لیبی به مدت نامعلوم و نیز نزدیک بودن گفتگوهای ابوظبی برای تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی حائز اهمیت است. در حال حاضر لیبی صاحب دو دولت در دو شهر طبرق و طرابلس در شرق و غرب لیبی است. «عبدالله باتیلی» دیپلمات سنگالی و فرستاده سازمان ملل در امور لیبی بدنبال طرحی برای انتقال قدرت در لیبی و برگزاری انتخابات در این کشور است؛ انتخاباتی که قرار بود در دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شود و حال با عدم امضای تشریفات انتخاباتی بوسیله الدبیبه بعید است که در سال ۲۰۲۳ انجام شود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
شعله های فتنه شام دوباره زبانه می کشد!
✍دکتر مجتبی صدیقی
💥فتنه شام بعد از مدت کوتاهی سکون و آرامش و در حالی که همچون آتش زیر خاکستر داغی خود را حفظ کرده بود، دوباره زبانه های آن شعله کشیده و جنگ و ویرانی و خونریزی تشدید شده است.
🔹در جنوب و در استانهای درعا و سویدا، دروزی ها و برخی طرفداران گروه های مسلح تظاهرات علیه نظام سوریه را آغاز کرده اند، در شرق فرات، نیروهای قسد با قوای عشایر درگیری سنگینی را شروع کرده اند. در استان ادلب مسلحین تحریرالشام حملات علیه مواضع ارتش سوریه را تشدید کرده اند و در شمال حلب نیز وضع بحرانی شده و درگیری بین قسد، ارتش سوریه، کردها، مسلحین تحت حمایت اردوغان شدت گرفته است.
🔹حملات گاه و بیگاه رژیم صهیونیستی به تاسیسات نظامی و زیرساختهای دفاعی سوریه ادامه دارد. آمریکایی ها با اشغال شرق سوریه از یک سو مانع از مقابله ارتش این کشور با داعش و سایر گروه های مسلح شده اند و از سوی دیگر با اشغال منابع نفتی این کشور، بحران سوخت و تورم شدید را به ملت سوریه تحمیل کرده اند. همچنین با همکاری اروپا و با تشدید تحریم ها، سوریه را گرفتار بحران اقتصادی سنگینی کرده اند و تلاش می کنند با مشکلات اقتصادی مردم را علیه حاکمیت تحریک کنند!
🔹شام انگار بنای آرامش ندارد و قرار است تا ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در خون و آتش دست و پا بزند. فتنه انگار هر بار از سویی زبانه می کشد و نظام شیطانی غرب با همکاری عوامل منطقه ای خود و با سوءاستفاده از جهل و فقر توده ها و خیانت برخی خواص بر این آتش می دمد.
🔹روح شهدای مدافع حرم و در رأس آنها حاج قاسم سلیمانی شاد باد که در دوران پیشین فتنه، با مجاهدت شبانه روزی خود شعله های فتنه را رام کردند اما انگار دوباره بوی خون و باروت و میدان مبارزه مردان جهاد را فرا می خواند!
هدایت شده از mesaghمیثاق
بـازوی ضدتـروریسـتی انقلاب اسلامی
چرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگترین سازمان ضدتروریست دنیاست؟
✍نشریه حزب الله
💥پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ تنها تغییر یک نظام سیاسی و سلطنتی نبود بلکه تغییر در جهانبینی بود. نوعی جهانبینی که نسبت جدیدی با انسان، هستی، جامعه و نظام سیاسی و حکومت ایجاد میکرد. نسبت جدیدی که مأموریتها و تکالیف جدیدی را متوجه نظام سیاسی کرد. مأموریتها و تکالیفی که بعضاً در گذشته وجود خارجی نداشتند. در چنین بستری بود که نهادسازی در دستور کار بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی قرار گرفت. ضرورت این نهادسازیها بیشتر از این ناحیه بود که مأموریتهایی بر دوش نظام سیاسی قرار گرفته بود که پیش از آن وجود خارجی نداشتند.
طبعاً مأموریتهای جدید، نهادهای جدیدی میطلبید و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از همین نهادها بود. سپاه پاسداران هرچند یک نهاد نظامی و نیروی مسلح است اما در مقایسه با دیگر نیروهای مسلح که مأموریتهای آنها در چارچوب سرزمینی و تمامیت ارضی ایران تعریف شده، تکلیف اصلی و قانونی سپاه حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن است. عبارتی که در قانون اساسی هم به همین شکل ذکر شده است. قانون در زمینه حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن محدودیتی قائل نشده است ازاینجهت هر جا که پای حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن در میان باشد، قانون اساسی، حضور سپاه را الزامی دانسته است.
🔻 از مبارزه با کودتا تا مهار تجزیهطلبی
🔹مروری تاریخی بر عملکرد سپاه پاسداران از ابتدای انقلاب تاکنون هم مؤید همین مطلب است. بهجز دوران دفاع مقدس و حضور پررنگ سپاه در جبهههای نبرد که فهرستی طولانی از مجاهدت، طرح ریزی و انجام عملیاتهای متعدد است، در سایر حوزههایی که منافع انقلاب و مردم به خطر افتاده نیز سپاه پاسداران حضوری جدی داشته است. هنوز چند ماه از انقلاب نگذشته بود که کودتایی برای محو انقلاب و نظام سیاسی آن کلید خورد. کودتایی که توسط یک افسر مؤمن و وطنپرست ارتشی به اطلاع آیتالله خامنهای رسید تا در ادامه نیروهای سپاه پاسداران طرح عملیاتی خنثیسازی آن را به اجرا بگذارند. این اما نقطه پایان ماجرا نبود.
ایجاد بحرانها و زخمهای پیدرپی راهبرد بعدی آمریکا و جبهه استکبار علیه نظام اسلامی بود. در همان روزها بود که براساس برنامههای سازمان سیا و دیگر مراکز جاسوسی غرب، فتنه تجزیهطلبی و ناامنی در مناطق مرزی ایران شعلهور شد.
این ناامنیها قرار بود زخمهای متعددی باشند که رمق را از انقلاب و مردم بگیرند. هدف نخست این طرح ایجاد ناامنی برای نظام اسلامی و هدف بعدی آنهم قدرت بخشیدن به گروههای مخالف جمهوری اسلامی و ضدانقلاب در مناطق مختلف کشور بود تا در ادامه و در یک بازه زمانی میانمدت یک جریان ضد امنیتی علیه حاکمیت مرکزی انقلاب اسلامی در کشور ایجاد شود.
در همین راستا کانونهای توطئه و گروههای مختلف تروریستی و تجزیهطلب در جنوب شرق ایران، شمال، شمال غرب، غرب و جنوب غرب فعال شدند. اوضاع در کردستان به حدی بحرانی شد که حتی امنیت مردم بومی این مناطق هم مورد تهدید قرار گرفت. در زمانی که بهدلیل بعضی سوءنیتها نیروهای مسلح و ارتش امکان حضور مقتدرانه و مبارزه با تجزیهطلبان را نداشت، نیروهای سپاه پاسداران با حضور در صحنه و همراهی با نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیروهای نظامی و مردمی به دفع این شعلههای تجزیهطلبانه پرداختند. با شروع جنگ تحمیلی، نیروهای مسلح حسب وظیفه و مأموریت ذاتی خود مشغول دفاع از تمامیت ارضی کشور شدند و ادامه مبارزه با سرشاخههای تروریستی و تجزیهطلب متوجه سپاه پاسداران شد. مأموریتی که سپاه از آن سربلند بیرون آمد.
🔻 علیه جریان نفاق
🔹با شروع دهه پرآشوب ۶۰ حرکتهای علنی تروریستی و مسلحانه بعضی گروهکها از قبیل منافقین، جبهه دیگری از تهدید را علیه انقلاب و مردم گشود. حذف فیزیکی مسئولان درجه اول جمهوری اسلامی، ازجمله شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر در کنار ترور مردم عادی در کوچه و خیابان با هدایت منافقین، جو سنگینی علیه مردم و کشور ایجاد کرده بود. تروریسم حالا به کوچه و خیابانهای تهران رسیده بود. مبارزه با این شکل از تروریسم مستلزم نوع دیگری از کار ترکیبی امنیتی اطلاعاتی و نظامی بود. تکلیف اساسی مبارزه با جریان نفاق داخلی بهعهده سپاه پاسداران بود. نقطه اوج این مبارزات کشف و منهدم کردن خانه تیمی رأس هرم این جریان در داخل ایران بود که با کشته شدن موسی خیابان پرونده آن بسته شد.
👇ادامه...
هدایت شده از mesaghمیثاق
این تجربیات و عملکرد موفق باعث شد که حفاظت از کشور در برابر پدیده شوم هواپیماربایی و اقدامات تروریستی در آسمان هم به عهده سپاه پاسداران قرار بگیرد. سپاه حفاظت هواپیمایی کشور با خنثیسازی اقدامات تروریستی متعدد توانست خدمت ارزندهای به کشور و مردم کند. با اتمام جنگ تحمیلی هرچند خطر تجاوز دشمن خارجی با همکاری و هماهنگی نیروهای مسلح کشور دفع شد اما حفاظت و پاسداری از منافع و دستاوردهای انقلاب اسلامی تمام نشده بود. ناامنیهای گسترده توسط اشرار در جنوب شرق و شمال غرب کشور به حدی رسید که پرونده امنیتی این مناطق هم در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت. پروندهای که با استقرار قرارگاههای عملیاتی و امنیتی در این مناطق اجرایی شد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بخشی از دوران مسئولیت خود را در یکی از همین قرارگاهها در جنوب شرق کشور سپری کرد و با بهکارگیری همزمان رویکردهای امنیتی، اجتماعی و اقتصادی توانست امنیت را به زیستبوم آن منطقه بازگرداند. با همین تجربیات بود که آرامآرام توان ضد تروریستی سپاه بالا رفت.
🔻 مبارزه با فتنههای داخلی و منطقهای
🔹مقابله با اقدامات و ناامنیهای داخلی در دهههای بعدی تا امروز نیز وجه مهم دیگری از اقدامات سپاه پاسداران است. اما مهمترین بخش کارنامه سپاه مقابله با جریان تروریستی و ضد انسانی تکفیریها در سوریه و عراق در دهه ۹۰ شمسی بود. سوءاستفاده از بعضی شکافها ی اجتماعی در درون این کشورها در کنار بعضی اقدامات و از همه مهمتر حمایت تمامقد سرویسهای امنیتی غرب، کار را بهجایی رساند که در اواسط دهه ۹۰ شمسی بخش زیادی از شمال عراق و جنوب سوریه به اشغال یک موجود سرطانی بهنام داعش درآمد. غدهای که نهتنها سرمایههای انسانی و مالی و اجتماعی این دو کشور را ذبح و منابع این کشورها را غارت کرد بلکه همراستا با طرح آمریکاییها برای تغییر نقشه غرب آسیا، قصد داشت کشور جعلیای را بین عراق و سوریه هم بهنام دولت اسلامی عراق و شام ایجاد کند.
کاری که صهیونیستها در جنگ ۳۳ روزه برای آن خیز برداشته و شکست خوردند را حالا داعش و تکفیریها داشتند با موفقیت انجام میدادند. همه اینها در کنار اهمیت جبهه شام بهعنوان پشتیبان اصلی مقاومت ضد صهیونیستی در لبنان و فلسطین باعث شد تا جمهوری اسلامی برای مبارزه با این غده سرطانیِ استعمارساز درنگ نکند. پرونده باز هم در اختیار سپاه پاسداران و بازوی برونمرزی آن یعنی نیروی قدس و فرمانده سرافراز آن قرار گرفت. انگار که همه تجربیات ضدترویستی این نهاد از مبارزه با گروهکهای تجزیهطلب در ابتدای انقلاب و مهار اقدامات تروریستی منافقین در دهه ۶۰ و جنگ تحمیلی تا فتنههای سیاسی بعدی قرار بود مقدماتی باشند برای یک پرونده بزرگتر. پروندهای که حالا با گذشت حدود ۱۳ سال از ورود مستشاری پیروزمندانه سپاه پاسداران و هدایت نیروهای مقاومت مردمی این کشورها نتایج آن نهتنها برای ایران و مردم منطقه بلکه دنیا روشن شده است.
نه نقشه سیاسی منطقه تغییر کرد نه جریانهای تکفیری موفق به تشکیل دولت و حاکمیت سیاسی در منطقه شدند و نه جبهه پشتیبان مقاومت ضد صهیونیستی آسیب دید. هرچند که برای رسیدن به این هدف مجاهدان سرافرازی به شهادت رسیدند، اما حالا مرزهای دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن از جغرافیای سیاسی کشور به چند هزار کیلومتر آنطرفتر و تا سواحل مدیترانه و مرزهای فلسطین اشغالی گسترده شده است. عامل اصلی این موفقیت منطقهای در درجه اول فکر و جهانبینی توحیدیای بود که با نفس قدسی خمینی کبیر احیا شد. نتایج بعدی این اتفاق مبارک، تشکیل یک سازمان بزرگ ضد تروریستی است که در کنار دیگر نیروهای مسلح کشور در دفاع از منافع ملی در هیچ نقطهای از جغرافیای این کره خاکی ابایی ندارد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
.
کارگزاران رسانه ای روحانی؛
قضاوت این ۳سال و آن ۸سال
♦️عضو "کمیته رسانه" در دفتر رئیس جمهور سابق، مجلس و دولت فعلی را تخطئه کرده و به روزنامه هم میهن گفته است:
🔹"بازسازی اعتماد از دست رفته، حداقل ۸ سال زمان میبرد. همیشه تخریب آسانتر از احداث است. برای ایجاد اعتمادی که تخریب شده، باید حداقل دو برابر زحمت کشید. از سال ۹۸، جریان اعتمادسوز فعالیت کرده؛ ۸ سال طول خواهد کشید اعتماد ایجاد شود. زمان زیادی خواهد برد".
♦️بیایید یک معادله ببندیم: ۲ سال از فعالیت دولت و ۳ سال از دوره مجلس فعلی می گذرد. گوینده ادعا می کند برای جبران اعتماد از دست رفته در این دوره، ۸ سال زمان لازم است؛
🔹بسیار خوب! برای جبران اعتماد از دست رفته در ۸ سال ریاست روحانی و شرکای اصلاح طلب، جند سال زمان نیاز است؟ ۳۲ سال، یا دست کم ۲۴ سال!
♦️مدعیان اعتدال و اصلاحات حتی تا ماه های پایانی دولت روحانی، نتایج سوء مدیریت خود را پای دولت احمدی نژاد می نوشتند و حال آن که آن دولت با همه خطاهای رئیس و برخی اعضای آن در سال های پایانی، اصلا قابل قیاس با دولت روحانی نیست؛
🔹نشان به آن نشان که برخی حامیان روحانی، اواخر دولت او با حسرت و آرزو گفتند چند سال زمان می برد تا به رشد اقتصادی سال ۱۳۹۰ (سال دوم دولت دهم) برسیم!
♦️پادوهای رسانه ای "اشرافی غربگرا"، از یک سو موفقیت های دولت و مجلس را خسارت جا می زنند و مدعی اند باید ۸ سال زمان گذاشت تا اعتماد مردم جبران شود، اما از طرف دیگر، هنگام ارزیابی عملکرد دولت حاضر نیستند لاقل ۴ سال زمان بدهند تا فجایع ۸ سال سوء مدیریت غربگرایان را جبران کند.
🔹اما چند نمونه از عملکرد دولت و مجلس انقلابی، در حالی که با میراث "جاروشدگی خزانه، انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول بیپشتوانه و انفجار نقدینگی، بدهی انباشته ۱۵۰۰ هزار میلیاردی، و سررسید اوراق ۵۳۲ هزار میلیارد تومانی" رو به رو بودند:
🔻احیای سیاست خارجی، تنوع بخشی به شرکای اقتصادی، و مهار تحریم ها.
🔻تصویب قانون اقدام متقابل و از سر گیری فعالیت های هسته ای، که دولت آمریکا را مجبور کرده بدون برجام، به آزاد سازی منابع مسدود شده ایران در عراق و کره جنوبی تن بدهد.
🔻احیای رشد اقتصادی صفر شده در دهه ۹۰، و رساندن آن به بالای ۴ درصد.
🔻 احیای صادرات نفتی تا ۱/۹ میلیون بشکه، در حالی که در دولت برجام، حتی تا زیر ۳۰۰ هزار بشکه هم سقوط کرد.
🔻 کاهش ۱۳ درصدی نرخ تورم.
🔻 جبران بخش مهمی از کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی.
🔻 تسویه ۴۶۴ هزار میلیارد تومان از بدهیها و تعهدات دولت قبل.
🔻 تسویه ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی سود اوراق.
🔻 تسویه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صندوقهای بازنشستگی.
🔻 اختصاص ۴۰ هزار میلیارد برای رتبهبندی معلمان.
🔻 تسویه ۵۴ هزارمیلیارد بدهی به بانک مرکزی. https://is.gd/ojkNOY
🔹روزنامه کرباسچی و عضو کمیته رسانه در دفتر روحانی، اگر انصاف داشتتند باید از عملکرد دولت و مجلس انقلابی تمجید می کردند؛ اما آزادگی و انصاف، کرامت والایی است که نصیب سیاست بازان و غرض ورزان نمی شود.