eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
186.8هزار عکس
169.4هزار ویدیو
2هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 چرا حضرت آقا پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را تصمیم مدبرانه امام می‌داند؟! ✍️ 🔹 ‏پذیرش قطعنامه ۵۹۸، در واقع نه پایان جنگ، که تغییر زمین جنگ از حوزه نظامی به حوزه فرهنگی و گفتمانی بود.. 🔸 مستند این ادعا، در محتوای پیام پذیرش قطعنامه است که امام(ره) هرگز از پایان جنگ سخن نگفت و اتفاقا تأکید بر بی‌جغرافیا بودن جنگ و فراتر از مرزهای جغرافیایی دانستن جنگ داشت.. ✅ ‏در پیام پذیرش قطعنامه امام(ره) صراحتا از تلاش برای نابودی ریشه فاسد صهیونیسم و کمونیسم و... گفت و برای تحقق این هدف، خبر از تشکیل بسیج جهانی سربازان اسلام میداد و به دنبال ایجاد یک جبهه فراگیر جهانی در مقابل امپریالیسم بود که جمهوری اسلامی در نقش قرارگاه مرکزی‌اش تعریف میشد.. 🔹 ‏کمی بعد از پذیرش قطعنامه هم، دستور تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را داد تا نیروی پیشران در این جنگ جدید و جهانی علیه استکبار باشد.. 🔸 نیرویی که می‌بایست فراتر از جغرافیای ایران و فراتر از ساختارهای سیاسی موجود عمل می‌کرد و مبارزه بی‌امان با نظام سلطه را سازماندهی می‌کرد.. ‏در یک کلام؛ 💢 من ‎مدبرانه بودن پذیرش قطعنامه توسط امام را که حضرت آقا امروز به آن اشاره داشتند را از این زاویه می‌بینیم که امام با هوشمندی بسیار، جنگ با استکبار را، از بن‌بست جنگ نظامی، به زمین هموار و گسترده جنگ فرهنگی و سیاسی کشاند تا تمام توان نظام سلطه را مشغول دفاع کند.. https://eitaa.com/mesagh
🔴 لزوم گفتگو و الزام حجاب ✍️ ✅ مساله این است فهم الزام یا عدم الزام به حجاب در جامعه اسلامی(با استفاده از به کار بردن حجاب اجباری مخالفم چون بار معنایی خاصی دارد و در میدان جریان های ضد انقلاب بازی کردن است)یک امر تخصصی است، یک مجتهد که سالها استخوان خرد کرده در فقه و اصول و حدیث باید نظر نهایی بدهد، خصوصا که این مساله از مسائل فقه حکمتی است و به مراتب استنباطش سخت تر! 🔹 این کلیپ را از این جهت آوردم، نه به عنوان سخن ولی فقیه و بستن گفتگو بلکه به عنوان سخن یک مجتهد مسلم که اتفاقا دید باز و نگاه تمدنی دارد، لذا استدلال این کلیپ را بشنوید. 🔸 البته بخاطر مشکلاتی که این روزها جمهوری اسلامی درگیرش هست فاز مخالفت خیلی خوب میگیرد و طرفدار دارد چه حجاب باشد چه قصاص و هر چیز دیگر ، ✅ من اما آنقدر که خواندم و مدت هاست نظر دو گروه در مورد الزام یا آزادی حجاب در جامعه را در مناظره ها و متن های مختلف میبینم و حتی برهه ای حس میکردم شاید نظر آنها که به آزادی حجاب معتقد باشند درست باشد اما در نهایت به نظرم چون حجاب از امور هویتی یک حکومت اسلامی است و بسیار اثر گذار در سایر مسائل، 🔹 شبیه سدی که اگر آب آن را ببرد خیلی چیرهای دیگر نیز آسیب می بیند و معتقدم علی رغم فرهنگ سازی و آموزش جامعه اسلامی باید برای این امر قانون وضع شود، البته ۲۸ دستگاه فرهنگی که وظیفه فرهنگ سازی حجاب را داشتند باید فعالیت شان در این ۴۰ سال آسیب شناسی شود 🔸 برخلاف آنهایی که معتقدند جمهوری اسلامی در اجرای این مساله شکست خورده اگر افق نگاه را کمی وسیع تر کنیم و به همین کشورهای اسلامی منطقه نگاه کنیم فی المجموع وضعیت_حجاب در کشور ما به مراتب بهتر از این کشورهاست، ✅ اگر نهادهای مربوطه در فرهنگ سازی و حتی برخورد با بدحجاب ها بهتر عمل میکردند حتما خیلی بهتر هم میشد، 🔹 سخیف ترین استدال برای عدم قانون گذاری در حوزه حجاب را این حرف میدانم چون ما در عدالت عقبیم و اقتصادمان جور نیست از فرهنگ مان هم دست بکشیم! 💢 البته باز میگویم حرف نهایی راباید افراد متخصص ومجتهد بزنند، فقه شیعه نیز طور طبیعی در کنار ادله نقلی شرایط جامعه رانیز برای استنباط حکم نهایی درنظر میگیرد. https://eitaa.com/mesagh
🔴 پاسخ به پرسش مهر رئیس جمهور. ✍️ 🔹 آقا اجازه ما می خواهیم به پرسش مهر شما پاسخ بدهیم پرسش شما نوک زبان مان بود اهان برای مقابله با کورنا.چگونه باید به خانواده تان و همکلاسی های خود تان کمک و یاری کنید؟: 1️⃣ اقا اجازه پرسش شما پرسش مهر نبود بلکه پرسش شهریور بود. 2️⃣ آقا اجازه ما باید از ماسک استفاده کنیم چون برای خرید ماسک پول نداریم مجبوریم از ماسک مامان دوز استفاده کنیم. 3️⃣ آقا اجازه محلول ضد عفونی کننده را بی خیال چون برای خرید آن پولی در بساط نیست نگران نباشید از بس دست مان را با آب شسته ایم پوست و پوست شده. 4️⃣ آقا اجازه ما باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم خانه ما نقلی است در شمال شهر و محله مستضعف نشین لواسان نیست متراژ آن کمتراز ۵۰۰متر مربع است چند بچه قد و نیم قد در گوشه اتاق کز می کنیم. 5️⃣ آقا اجازه پدر پول ندارد یک دستگاه پراید به این ارزانی بخرد مجبوریم از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنیم با بغل دستیمان مثل قهر کرده ها می نشینیم تا فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. 6️⃣ آقا اجازه وقتی بزرگ شدیم و پدرمان حقوق نجومی گرفت به باشگاه هنرهای رزمی می روم با اجازه معاون اول تان حمله گاز انبری می کنم و پدر کورنا رادر می آورم. 7️⃣ آقا اجازه ما باید با تصور غذا های مقوی مانند میوه جات، سبزیجات، آجیل و خشکبار و گوشت و... ایمنی بدن مان را بالا ببریم. 8️⃣ آقا اجازه به اولیا خود نمی گوییم برای ما گوشی لمسی بخرند تا برنامه شاد را تماشا کنیم و آنها را غمگین کنیم و برای حل این مسئله تدبیر می کنیم و امید خود را از دست نمی دهیم. 9️⃣ اقا اجازه ما هم مثل شما همه کارهایتان با ویدیو کنفرانس انجام می دهید ما هم درس مان را با ویدیو کنفرانس انجام دهیم اما ننه مان می گوید ذلیل مرده امکاناتش را از کجا می اوری؟ می گویم ننه جان امیدش را که دارم. 🔟 آقا اجازه ما اگر چیز زیادی بنویسیم شما عصبانی می شوید آقا دست خود مان نیست در زمان شما بلک برد بود شما هرچه می نوشتید سفید می شد الان در مدرسه ما وایت برد است هر چه بنویسیم سیاه دیده می شود. 1️⃣1️⃣ آقا اجازه جایزه ما را به صورت ارز اهدا کنید می ترسیم تا به بازار برسیم چیزی به ما ندهند چون قیمت ها هر لحظه بالا می رود البته تقصیر شما نیست تقصیر دولت اسبق است. https://eitaa.com/mesagh
🔴 تردید دبیرکل! ✍️ 🔹 یک ماه از درخواست آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل سپری شد و روز بیستم سپتامبر فرا رسید و وزیر خارجه این کشور از بازگشت قطعنامه‌های قبلی این شورا و به تبع آن تحریم‌های بین‌المللی خبر داد؛ اما این اقدام آمریکا با مخالفت گسترده بین‌المللی روبرو شده است و شرکای برجام از روسیه و چین گرفته تا تروییکا و اتحادیه اروپا در این باره موضع مخالف گرفتند. 🔸 آنتونیو گوترش گفته است که نمی‌تواند در جهت احیای تحریم‌های بین‌المللی اقدامی کند. تا اینجای سخنان گوتیرش به نفع ایران به نظر می‌رسد، اما وقتی علت این مساله را به وجود "تردید" و نه "غیر قانونی بودن" آن ربط می‌دهد یک عقب‌نشینی پنهان در آن نهفته می‌گردد. ✅ وی در نامه‌ای به شورای امنیت نوشته است: "تردید این است که آیا این فرایند (بازگشت قطعنامه‌ها) عملا شروع شده یا نه و در عین حال هم نسبت به این که لغو (این قطعنامه‌ها) تداوم خواهد داشت یا نه تردید وجود دارد". 🔹 گویا برای رفع این تردید نیز از کارشناسان حقوقی سازمان ملل خواسته شده است قانونی بودن یا نبودن ادعای آمریکا را بررسی کنند. 🔸 از منظر حقوقی، سازمان ملل با یک نزاع حقوقی مواجه است و این طبیعی است که دبیرخانه تا بررسی جوانب حقوقی این نزاع از اعلام موضعی واضح له یا علیه هر کدام از دو طرف خودداری کند، اما خوب این سازمان یک ماه فرصت داشت این کار کارشناسی را انجام دهد که کار خاصی در این خصوص صورت نگرفت. ✅ به هر حال، جدا از بار معنای خاص واژگانی که گوترش در نامه خود به کار برده، جملات پر پیچ و خم و اتخاذ این موضع مبهم خود نشانی از سردرگمی دبیرخانه سازمان ملل در مواجهه با وضعیت پیچیده کنونی نیز هست. 🔹 بالاخره یک طرف ماجرا آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی تاثیرگذار در معادلات بین‌المللی است که در دوره ترامپ هیچ ابایی از خروج از نهادهای این سازمان نداشته و از چند نهاد هم خارج شده است. 💢 همین شیوه تعامل موجب می‌شود عالی‌ترین مقام این سازمان بین‌المللی دست به عصا موضع بگیرد. جدا از این که معمولا دبیرخانه سازمان ملل در اختلافات و نزاع‌هایی که یک طرف آن آمریکا باشد، محتاطانه برخورد می‌کند و از این روز، بعید نیست که جدا از پیچیدگی حقوقی ماجرا، این انگیزه نیز در عدم اتخاذ موضع روشنی دخیل بوده باشد. https://eitaa.com/mesagh
🔴 علی مطهری و وارونه نویسی تاریخ! ✍️ 🔹 آقای مطهری به لغو نام‌گذاری خیابانی بنام «مهندس بازرگان» در تهران اعتراض کردند و ازجمله نوشتند «اینکه فردی در موضوعی، نظری غیر از نظر رسمی نظام داشته باشد، دلیل بر انقلابی نبودن او و پیاده کردن وی از قطار انقلاب نیست. با این روش، در نهایت چندنفر بیشتر در دایره انقلاب باقی‌ نمی‌مانند» 🔸 جناب مطهری تاریخ را نیمه روایت کردند! بازرگان دبیرکل نهضت آزادی، نقدها و مخالفت‌های بسیاری با اشغال لانه جاسوسی، روند جنگ و... داشت. اما آنچه او را از صحنه سیاست حذف کرد نه نظرات مخالفِ حاکمیت، بلکه بخاطر پیوند‌های استراتژیک و تاکتیکی با منافقین در سال ۶۰ بود. ✅ این بازرگان بود که در اردیبهشت۵۹ به نفع کاندیداتوری رجوی در مجلس بیانیه رسمی داد. 🔹 حتی ۲هفته پیش از اینکه امام، بنی‌صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کند، نهضت‌آزادی در بیانیه‌ای تلویحا سخن از انحلال مجلس و نخست‌وزیر داد؛ تا کفه ترازوی به‌نفع بنی‌صدر و مجاهدین سنگین شود. 🔸 کار که به ترورهای تابستان ۶۰ رسید؛ نهضت آزادی و بازرگان هیچ‌گاه حاضر نشدند ترورهای تابستانِ خونین را بدست سازمان مجاهدین خلق محکوم کنند. ✅ محکوم می‌کردند اما نامی از مجاهدین خلق نمی‌آوردند و تنها به صدور پیام‌های تسلیت اکتفا می‌کردند. گویی انفجارها محصول ترکیدن کپسول‌های گاز بود! 🔹 حتی وقتی امام پس از انفجار ۷ تیر و تکه‌تکه شدن بهشتی به بازرگان نهیب زد که «ای نمازخوان‌ها» خط جدا کنید از منافقین، بازهم حاضر نشدند: «شما بیایید و حسابتان را از این منافقین جدا کنید. نه اینکه بگویید که شما خشونت نکنید، آن وقت به من هم بگویید که شما خشونت نکنید! این معنایش این است که ما و آنها مثل هم هستیم! این منافقین به‌درد شما نخواهند خورد» 🔸 اما بازهم بازرگان هیچ‌گاه نه مجاهدین خلق را سازمانی تروریستی و نه شخص رجوی را جنایتکار خواند. برای همین امام به منافقین لقب «فرزندان عزیز بازرگان» داد. ✅ دلیل حذف بازرگان ابراز نظرات مخالفِ قرائت رسمی نظام نبود. اگر به انتقاد و نظر مخالف باشد، نباید نامی از دکتر شریعتی در جمهوری اسلامی می‌ماند‌. چرا که او تندترین منتقد برخی روحانیت و گاه علما بود. تا جایی که شهیدمطهری او را مروج «اسلام منهای روحانیت» می‌دانست. اما هنوز یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های کشور به نام شریعتی است‌. 💢 اما چگونه می‌توان در تهرانی خیابانی بنام بازرگان نامید درحالی که فرزندان معنوی او تابستان ۶۰، تهران را به خون کشیدند. https://eitaa.com/mesagh
🔴 مساله تحریم‌ها، توجیه دولتمردان و مسئولان ناکارآمد است 💬 🔹 تصور بنده این است که کابینه دولت آقای حسن روحانی، از یک تیم اقتصادی هماهنگ و منسجم برخوردار نیست. به ویژه از ابتدای دوره دوم دولت روحانی شاهد هیچ‌گونه طرح یا راهبردی در سطح کلان نبودیم که بتواند گره از مشکلات اقتصادی بگشاید. 🔸 دوره نخست دولت هم تمامی امیدها به توافق بین‌المللی برجام گره خورد. در پرتو آن تصویر از اقتصادی ترسیم شد، که همه چیز سروسامان خواهد گرفت، اما متاسفانه هیچ پیش‌بینی برای وضعیتی غیر از آن در دستور کار قرار نگرفت. ✅ مساله تحریم‌ها، یک توجیه بیشتر نیست که مدام از سوی دولتمردان و بعضا برخی مسئولان ناکارآمد شنیده می‌شود. اینکه تصور شود تنها تحریم‌ها موجب شده که اقتصاد ایران به این روز بیفتد، این‌گونه نیست. 🔹 خیلی از تحلیلگران نیز بارها گفته‌اند، باید از سد خودتحریمی‌ها عبور کرد و تحریم‌های بیرونی چالش اصلی کشور نیست. 🔸 عمدتا عدم مدیریت نتیجه‌اش را در اقتصاد می‌بینیم. متاسفانه در سالی قرار گرفته‌ایم که در کنار تحریم یک بهانه دوم به نام کرونا هم ایجاد شده؛ اما بالاخره اقتصاد کشور با لحاظ تحریم باید از مدل‌های بین‌المللی پیروی کند، چون شیوع کرونا مختص به ایران که نیست. ✅ امروز در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم نفتمان را بفروشیم، نفس اقتصاد به صادرات بستگی دارد؛ به کسانی نیاز داریم که بتوانند کالاهای تولید داخل را در بازارهای خارجی بفروشند و ارز آوری داشته باشند، اما شما می‌بینید که بخش تجارت و بازرگانی تحت سخت‌ترین حملات وفشارها از سوی مسئولین اصلی کشور است و درنتیجه در آمار سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ٩٨ آمار صادرات کشور۴۵ درصد سقوط کرده است. 💢 حتی در مرداد ماه نسبت به تیرماه نیز شاهد کاهش صادرات هستیم. آنهم در شرایطی که کشور در تنگنای ارزی قرار دارد. https://eitaa.com/mesagh
✡ تاکنون کسی توضیح نداده که مراد از خون سامی چیست و چه ترکیبی دارد، چنان‌که خون آریایی نیز! و اینکه چگونه می‌توان «خون» را با «فرهنگ» در رابطه قرار داد؟! https://eitaa.com/mesagh
✡ با تعمیم زبان‌شناسی به مردم‌شناسی در فرضیه‌های نژادی، لغت سامی وارد نژادشناسی شده و سخن از نژاد سامی شد، در حالی‌که اقوام ریشه‌های دیگری دارند تا زبان‌ها! https://eitaa.com/mesagh
✡ فرضیه‌های نژادی از ریشه نادرست است و نمی‌توان انسان‌ها را بخاطر تفاوت مشخصات جسمانی به نژادها رده‌بندی كرده و آنرا به فرهنگ، تمدن و استعدادهای فکری تعمیم داد! https://eitaa.com/mesagh
✡ ردیه‌ای بر فرضیهٔ نژاد سامی (١) 1⃣ تا قرن ١٨میلادی در محافل فرهنگی اروپای‌غربی در زمینهٔ زبان‌شناسی نظر عمده این بود که در مطابقت با متن ، پس از فرونشستن طوفان نوح و تا زمان ساختن برج بابل 👈 «تمام جهان را یک زبان و یک لغت بود… خداوند گفت اکنون نازل شویم و زبان ایشان‌را در آنجا مشوّش سازیم تا سخن یکدیگر را نفهمند… خداوند لغت تمام اهل جهان را مشوش ساخت.» [سِفر پیدایش، باب١١] و از این زمان به زبان‌های مختلف در جامعهٔ بشری سخن گفته می‌شود. 2⃣ در جریان رشد و توسعهٔ بررسی‌های تاریخی و زبان‌شناسی در اروپا، زبان‌شناس آلمانی در سال ١٧٧١ با توجه به وجود شباهت‌ها و تفاوت‌ها در گروه‌های زبانی دو گروه زبان‌های خویشاوند «سامی» و «یافثی» را نام‌گذاری کرد. اشلتسر با این پیشنهاد برای نخستین‌بار اصطلاح (زبان‌های) را در تقسیم‌بندی گروه‌های زبان‌های خویشاوند به کار برد. 3⃣ نام‌گذاری در زبان‌شناسی به‌سرعت متداول گردید و تا امروز هم باقی مانده است. همراه با مفهوم سامی در زبان‌شناسی، نام زبان‌های خویشاوند هند و اروپایی، هند و ژرمنی، و نیز وارد علوم اجتماعی شد. 4⃣ گروه زبان‌های آسیایی که اشلتسر آن‌را گروه زبانی «یافثی» نامیده بود، رفته‌رفته در آثار زبان‌شناسان دورهٔ روشنفکری اروپا و اومانیست‌ها به‌نام گروه زبان‌های ، یا هند و ژرمنی خوانده شد. ✍️ پروفسور شاپور رواسانی https://eitaa.com/mesagh
✡ ردیه‌ای بر فرضیه‌ی نژاد سامی (۴) 1⃣ از دید عده‌ای، موطن اولیهٔ بوده و به‌نظر برخی دیگر که در آنجا سامیان در تماس نزدیک با زندگی می‌کردند و سپس از آنجا از طریق جنوب دریای خزر به جنوب‌غربی مهاجرت کرده‌اند! به این ترتیب عربستان یا آفریقا نمی‌توانسته خاستگاه اولیه سامیان باشد، بلکه طبق این نظر «سامیان» و «آریاها» هم‌وطن بوده‌اند و شاید چون نزدیکِ هم زندگی می‌کرده‌اند روابطی هم داشته‌اند. 2⃣ خیال‌پردازی نه فقط در باب خاستگاه اولیهٔ «سامیان» همچون خاستگاه حد و حدودی نمی‌شناسد، بلکه پاره‌ای از صاحب‌نظران به رسم خطوط مهاجرت قومی «سامی» و مناسبات دوستانه‌اش با قوم «هند و ژرمن» نیز پرداخته‌اند!! 3⃣ نوشته‌اند: این دو قوم [سامی و ژرمن] در زمان‌های تاریخی دور تقریباً در جنوب‌شرقی یا مرکز اروپا یک قوم و یک زبان بودند. بعداً سامی‌ها جدا شدند و به طرف آسیای صغیر و سوریه غربی و سرزمین‌های میان دریای مدیترانه و فرات و سرزمین آمور رفتند. 4⃣ این نظر مقدمهٔ «هم‌نژاد» دانستن سامیان و آریاها بود. در فرضیه‌های نژادی، به‌عنوان به دو گروه و تقسیم می‌شود. «بلونچلی» نژاد سفید را به دو بخش آریایی و سامی تقسیم کرد و سامیان را تنها گروه و قومی دانست که در داشتن تفاوت و اختلاف فاحش با نژادهای پست [سیاهان، زردها، سرخ‌ها و…] با آریایی‌ها قابل مقایسه‌اند! 5⃣ در مقابله با نظرات نژادی که «آریا»ها و «سامی»ها را بر پایهٔ صفات نژادی (شکل بینی، جمجمه و…) از هم جدا می‌کنند، نظریه‌پردازانی هم هستند که معتقدند و از نظر صفات نژادی با هم اختلافی نداشته و ندارند و در چارچوب نژاد سفید بر سایر «نژادها»ی انسانی برتری دارند!! 6⃣ اما امروزه بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که تقسیم گروه‌های انسانی به نژادهای پست و برتر و سپس تقسیم نژاد سفید به آریا و سامی به کمک زبان‌شناسی در حقیقت یک رده‌بندی با مقاصد اقتصادی و است و پایه و اساسی در علوم طبیعی، علوم اجتماعی و تاریخ ندارد. ✍️ پروفسور شاپور رواسانی https://eitaa.com/mesagh
✡ ردیه‌ای بر فرضیهٔ نژاد سامی (٢) 1⃣ به نام‌گذاریِ توسط اشلتسر ایرادهای فراوان گرفته شده است. یکی این‌که فهرست اسامی قبایل و اقوامی که امروزه زبان‌شناسان در گروه زبان‌های سامی قرار می‌دهند با فهرست اسامی قبایل و اقوامی که در به‌عنوان اولاد و احفاد نام برده شده‌اند، مطابقت ندارند و پاره‌ای از اقوام و قبایل که در گروه زبان‌های سامی قرار داده می‌شوند، در تورات جزء اولاد حام (فرزند دیگرِ نوح) آمده‌اند. 2⃣ این نشان می‌دهد که نمی‌توان فهرست قبایل تورات را هم از نظر خویشاوندی قومی و هم از نظر خویشاوندی زبانی یکی دانست و به کار برد، زیرا این رده‌بندی نه از نظر قومی و مردم‌شناسی و نه از نظر زبان‌شناسی بلکه از نظر تاریخی ـ سیاسی تنظیم شده است. 3⃣ باید به این نکات افزود که در باب ١٠ سِفر پیدایش تعداد زیادی زبان‌های مرده یا زبان‌هایی که در همان زمان بدان صحبت می‌شد ذکر نشده‌اند (و از وجود آنها در دوره‌های جدید مطلع شده‌ایم) اما از نظر زبان‌شناسی تمام اینها جزء زبان‌های سامی محسوب می‌شوند. 4⃣ با آمیختن و تعمیم زبان‌شناسی به مردم‌شناسی در چارچوب ، لغت و مفهوم نیز رفته رفته مانند کلمه و مفهوم از زبان‌شناسی وارد مردم‌شناسی و نژادشناسی شد و به‌تدریج سخن از و به میان آمد در حالی‌که اقوام ریشه‌های دیگری دارند تا زبان‌ها و تمام آنهایی که در یک گروه فامیل زبانی هستند، خویشاوند قومی نیستند. ✍️ پروفسور شاپور رواسانی https://eitaa.com/mesagh