هدایت شده از mesaghمیثاق
📚کتاب صوتی (آدولف_هیتلر)
📜دریافت فایل صوتی از کانال زیر 👇
✔️کتاب های مفید برای اهالی سیاست
🇮🇷 کانال بازار سیاسی ...👇👇👇
💯📮@bazarsiasy
هدایت شده از mesaghمیثاق
🕎 نفوذ جریانی یعنی...
⛔️ کاری کنند که این شخصی که مورد نفوذ قرار گرفته است، تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر میکند؛ یعنی کاری کنند و شما همان جوری نگاه کنی به مسأله که یک آمریکایی نگاه می کند البته یک سیاستمدار آمریکایی به مردم آمریکا کاری ندارد؛ همان جوری تشخیص بدهی که آن مأمور عالی رتبه سیا تشخیص میدهد.
📛 در نتیجه همان چیزی را بخواهی که او میخواهد. بنابراین خیال او آسوده است؛ بدون این که لازم باشد خودش را به خطر بیندازد و وارد عرصه بشود، شما برای او داری کار می کنی؛هدف نفوذ این است؛ نفوذ جریانی، نفوذ شبکه ای، نفوذ گسترده نه موردی اگر این نفوذ نسبت به اشخاصی انجام بگیرد که اینها در سرنوشت کشور سیاست کشور آینده کشور تأثیری دارند، شما ببینید چه اتفاقی می افتد؟
🔚 آرمان ها تغییر پیدا خواهند کرد، ارزش ها تغییر پیدا خواهد کرد، خواست ها تغییر پیدا خواهد کرد و باورها تغییر پیدا خواهد کرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌منابع موّلد قدرت نرم
جوزف نای از سه عامل به عنوان منابع مولّد قدرت نرم نام می برد که عبارتنداز:
فرهنگ، ارزشها و سیاست خارجی.
البته نای هیچ یک از این سه مؤلفه را به صورت مطلق مطرح نمی کند بلکه برای آنها شروطی قائل می شود.
به زعم وی؛
فرهنگ در صورتی که برای دیگران جذاب باشد.
ارزشها در صورتی که در داخل و خارج مورد توجه قرار گیرند و البته توسط اقدامات و رویه های ناهمخوان تضعیف نگردند.
سیاست خارجی در صورتی که مشروع، درون گذارنده و دارای اقتدار اخلاقی به نظر آید، در زمره منابع قدرت نرم محسوب می شوند .
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران
با استفاده از نظریه قدرت نرم جوزف نای منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سه سطح فرهنگ، ارزشها و سیاست خارجی شناسایی و احصا است.
در سطح فرهنگ ایرانی تنها آن بخش از ذخایر فرهنگی و تمدنی ما به عنوان منبع قدرت نرم قابل بهره برداری است که برای مردمان جوامع خارجی جذابیت داشته باشد.
با ملاحظه این نکته کلیدی، زبان و ادبیات فارسی، رسوم و آیین هایی مانند جشن نوروز، هنرهایی مانند صنایع دستی، موسیقی و سینما و نیز آثار باستانی ایرانی به عنوان منابع فرهنگی مولد قدرت نرم شناسایی شدند زیرا هم در نظر مخاطبان خارجی در جوامع مختلف جاذبه های فراوانی دارند و هم نمایانگر هویت و پیشینه تاریخی ملت ایران و حامل پیام های فرهنگی آن هستند.
در سطح فرهنگ اسلامی به سختی می شود عنصری را در فرهنگ اسلامی عام سراغ گرفت که جمهوری اسلامی ایران بتواند به اتکای آن بر دیگر جوامع دنیای اسلام اعمال قدرت نرم کند.
لذا منابع قدرت نرم ایران صرفاً در بستر فرهنگ اسلامی شیعی قابل ردیابی هستند که در این میان، مواردی مانند نفوذ مرجعیت شیعه و یا فرهنگ شهادت و فرهنگ انتظار از قابلیت قدرت زایی بسیار زیادی برخوردارند و البته تنها در ارتباط با جوامع شیعه کاربرد دارند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌 سطح ارزشها:
در سطح ارزشها و ایدئولوژی انقلاب اسلامی بیان گردید که الگوی اسلام سیاسی با وجوه و مظاهر بدیع و گوناگون آن (نظیر معنویت گرایی و ولایت فقیه) و نیز ارزشهایی همچون استقلال و مقاومت و حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان طی سه دههی گذشته ظرفیت های عظیمی برای اعمال قدرت نرم افزاری در اختیار جمهوری اسلامی ایران گذاشته و به آن توانایی الگوسازی و الهام بخشی داده اند.
الگوی اسلام سیاسی در جهان اسلام و دو ارزش مذکور در میان تمامی ملتهای ضد امپریالیست در سراسر جهان قابل عرضه هستند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌سطح سیاست خارجی:
در این سطح هم سیاست هایی که در نظر مردم جهان جذابیت داشته باشند و نیز فعالیت های برون مرزیِ غیرمنفعت محور با انگیزه های اخلاقی و بشردوستانه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی و اقتصادی می توانند در نقش منبع قدرت نرم عمل کرده و سبب ترفیع جایگاه کشور عامل در جامعه هدف شوند.
لذا راهبرد ضدیت با نظام سلطه و حمایت از نهضت های آزادی بخش و همچنین اقدامات بشردوستانه در کشورهای نیازمندِ کمک به عنوان منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران معرفی گردید.
راهبرد ضدیت با نظام سلطه در میان تمامی ملت های ضد امپریالیست در سراسر جهان، راهبرد حمایت از نهضت های آزادیبخش در منطقه خاورمیانه و اقدامات بشردوستانه در سراسر جهان قابل ارائه است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌قدرت هوشمند
جوزف نای عقیده دارد موفقیت در این جهان دگرگون شده، به فهمی عمیق از ماهیت قدرت، نقش قدرت نرم و اجرای یک توازن بهتر از قدرت سخت و نرم (چماق و هویج) در سیاست خارجی وابسته خواهد بود.
از نظر وی، قدرت هوشمند نه قدرت نرم و نه قدرت سخت است بلکه هر دوی آنها میباشد.
در واقع تئوری قدرت هوشمند به این امر میپردازد که در فضای جدید جهانی و عصر تصویرسازی و با توجه به امکانات جدید به وجود آمده و چالش ها و تهدیدهای پیش رو چگونه می توان تصویری با هیبت و هیمنه و جذاب از خود ارایه نمود تا با استفاده از آن در رفتارهای کنشگران مورد نظر در این فضا تغییراتی مطلوب ایجاد شده و زمینه برای تعامل سازنده و پویا فراهم گردد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌تقسیم بندی های مختلف
از قدرت نرم در برابر قدرت سخت به عنوان قدرت روحی در مقابل قدرت جسمی و یا قدرت معنوی در مقابل قدرت مادی یاد می شود و قدرت نرم، در واقع توانایی شكل دهی به ترجیحات دیگران است.
به عبارت دیگر، جنس قدرت نرم از نوع اقناع و قدرت سخت از مقوله اجبار است.
در قدرت نرم، رهبری كردن به صدور فرامین خلاصه نمی شود، بلكه انجام آنچه دیگران می خواهند را نیز شامل می شود. اگر بتوان دیگران را به آنچه كه می خواهند سوق داد، دیگر نیازی به استفاده از هویج و چماق برای مجبور كردن نیست.
هدایت شده از mesaghمیثاق
پروفسور حمید مولانا استاد دانشگاه آمریكن برای اولین بار در كتاب اطلاعات و ارتباطات جهانی:
در سال 1986 میلادی به تعریف و تبیین واژه قدرت نرم پرداخت.
مولانا قدرت را به دو بخش تقسیم كرد؛ قدرت ناملموس "نرم" كه منابع آن دین، ارزش ها، باورها، ایدئولوژی و دانش هستند، و قدرت سخت یا ملموس كه در مواردی چون منابع طبیعی، جمعیت، ثروت و ابزار نظامی و جنگی و غیره ریشه دارد.
به اعتقاد مولانا، قدرت نرم زیربنای قدرت سخت بوده و ماهیت آن را مشخص می نماید.
هدایت شده از mesaghمیثاق
27.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌بخشی از سخنان پروفسور حمید مولانا
تهران ـ فروردين ماه 1387 شمسی
کنفرانس وحدت اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌مبدع نظریهٔ «قدرت نرم» من بودم
پرفسور حمید مولانا : چیزی که من به آن «قدرت نرم» میگویم تفاوتهای اساسی با صحبتهای امروز دارد.
بهترین نمونهی قدرت نرم که بنده 30 سال پیش در مقالاتم نوشتم، دین و زیرساختهای مذهبی و دینی، علما و حوزهی دینی ما، مشروعیت روحانیون و مشروعیت نخبگان سنتی در مقابل نخبگان تجددطلب بود.
✔️ جوزف نای که تئوریسین نظریهی «قدرت نرم» نامیده میشود، سال 1990 در نشریهی فارین پالیسی در حالی در اینباره سخن گفت که چهار یا پنجسال از انتشار کتاب من دربارهی «قدرت نرم» گذشته بود.
🖌خیلی از نوشتههای من به انگلیسیاند و خیلی از آنها اصلاً در ایران ترجمه نشدهاند. در ایران به کتابهای من کمتر توجه شده است و بهنظرم، این نوعی سهلانگاری است .
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 نوازش و لالایی دشمن
🎙مقام معظم رهبری ؛
امیر المومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند:
من آدمی نیستم که با لالایی دشمن خوابم ببرد
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ به سوال مهم !
⁉️ علوم سیاسی از چه چیزی حرف میزند؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معنای دقیق بصیرت
🎙رهبر انقلاب
▫️ممکن است اختلافات، اختلافات عمیقی هم باشد، اختلافات بزرگی هم باشد، اما انسان دشمن را با غیردشمن نباید اشتباه کند؛ دشمن حساب دیگری دارد، غیردشمن حساب دیگری دارد.
خط درگیری با دشمن را باید ترسیم کرد، مشخص کرد؛ این بصیرت می خواهد. بصیرتی که ما عرض می کنیم، این است.
✍دوستان جبهه انقلاب ، مقداری تأمل!!!
دچار خطای تحلیلی نشوید و جای جلاد و شهید عوض شود....
(نسخه شفابخش، اتحاد جبهه انقلاب است)
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌الگوی بومی سازی
✍ بومیسازی علوم، یعنی بهرهمند شدن از علوم دیگران، تا جایی که با باورهای اصیل خودمان تعارض پیدا نکرده است. باورهای اصیل آن دسته از ایدئولوژی دینی و ملی است که ما برای آنها استدلال منطقی داریم و به همین جهت نمیتوانیم از آنها دست بکشیم.
• ابوعلیسینا ده قرن پیش با همین رویکرد به سراغ فلسفه یونان رفت و در عین اینکه از فرم ارسطویی در فلسفه استفاده کرد، ولی در محتوا از فلاسفه غرب تقلید نکرد و از باورهای الهی خود برای پیریزی فلسفه ایرانی اسلامی استفاده کرد.
• همانگونه که شیخ الرئیس از فلسفه یونان استفاده کرد، اما تقلید نکرد و استقلال فکری خودش را حفظ کرد، ارزشهای خود را حفظ کرد و باورهای عقلی و منطقی خود را رها نکرد، امروز هم این کار باید انجام شود.
• اگر ابن سینا این بومیسازی را انجام نمیداد، باید به تمام گزارههای فکری فلسفه یونان پایبند میشد، گزارههایی که با نگرش دینی شیخ الرئیس در تعارض بودند.
• اساسا ابن سینا الگوی مناسبی برای نگاه ما به علم و علم آموزی است. شیخ الرئیس بیش از آنکه متکی به علوم جوامع دیگر باشد، به تولید علم مشغول بود. به همین جهت است که او در پزشکی شهرت بیشتری پیدا کرده است؛ چراکه طب او محصول فکر خود او بود و این تولید علم باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد.
• در پایان بار دیگر این نکته را تکرار میکنیم، همانگونه که شیخ الرئیس از فلسفه یونان استفاده کرد، اما تقلید نکرد و استقلال فکری خودش را حفظ کرد، ارزشهای خود را حفظ کرد و باورهای عقلی و منطقی خود را رها نکرد، امروز هم این کار باید انجام شود و با همین رویکرد به سراغ علوم انسانی جوامع دیگر رفت.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🐸 قورباغه آرام پز؛
تکنیک داغ فرقه ها برای جذب
✍اگر قورباغه را روی سطح آب داغ رها کنید به محض احساس حرارت، از آب بیرون می پرد. اما اگر همین قورباغه را در قابلمه آب سردی قرار دهیم و و حرارت را به تدریج بالا ببریم، زمانی متوجه قضیه می شود که دیگر کار از کار گذشته؛ می خواهد خیز بردارد و خود را از مهلکه نجات دهد اما دیگر فلج شده و فقط می تواند سرش را تکان دهد...
🔸هیچ فرد و جامعه ای، یک شبه دچار تغییر فکر یا تغییر هویت نمی شود.
🔸فرقه ها برای جذب دیگران، از تکنیک هایی استفاده می کنند تا ابتدا اطمینان و اعتماد سوژه خود را جلب کنند، وابستگی عاطفی افراد، باعث می شود کلام او را بپذیرند و از آن ایدئولوژی به دلیل وابستگی به آن فرد، استقبال می کنند.
🔸فکر، سبک زندگی و ایدئولوژی بصورت تدریجی و نامحسوس وارد زندگی افراد میشود، اما نشانه اول این است که حساسیت افراد نسبت به موضوعات کم می شود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فقدان معنویت در عصر جدید
🟢 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی!
🔹 خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر تکنولوژی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙مارتین هایدگر
❖ دگرگون کردن جهان مستلزم دگرگون شدن مفهوم جهان است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️حکومتی که به گنجشک ها باخت
✍ در طرح «جهش بزرگ رو به جلو» در چین مائو، طنز تراژیکی رخ داد که حاصل آن قحطی، سقوط و عقبگردی بزرگ بود.
در راستای همین طرح و در جهت هموار کردن مسیر پیشرفت جامعه از هر گزندی، جنبشی به راه افتاد که کمر به تخریب اکوسیستم چین با از بین بردن موش ها و گنجشک ها و مگس ها و پشهها بست.
مائو که یقین داشت با از بین بردن گنجشک ها، غلات و محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت، فکرش را نمی کرد روزی کارش به کشتار سوسک ها و واردات گنجشک از شوروی برسد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
37.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧩 داگلاس نورث:
ساختار جامعه و فقدان نظریه جامع سیاسی
تکامل حکومت از شکل قرونوسطایی و شخصیت مافیاییاش به نهادها و ابزارهای حقوقی جدید بخش عمدهای از تاریخ آزادی است. این بخشی است که به دلیل کوتهبینی بسیاری از اقتصاددانان مبهم یا نادیده گرفته شده است، کسانی که بر مدلسازی حکومت، نه بیش از شکل غولپیکری از توزیع درآمد و سرقت، اصرار میکنند.
در این ویدیو، داگلاس نورث ضمن معرفی کتاب خود، خشونت و نظمهای اجتماعی، به فقدان نظریات جامع سیاسی برای تبیین و توضیح نظمهای اجتماعی میپردازد.
نورث، استاد اقتصاد دانشگاه واشنگتن، از بنیانگذراران نهادگرایی جدید و برنده مشترک جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳ است.
او مطالعات زیادی در زمینه ارتباط علوم شناختی با نظریات اقتصاد سیاسی انجام داده است.
داگلاس نورث در سال ۲۰۱۵ درگذشت.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌جامعه شناسی به زبان ساده
🎙ماکس وبر
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑📢اپوزیسیون چیست و چرا؟!