انتخابات۱۴۰۰ و سناریوهای محتمل/۱
[ص 2⃣ از 2⃣]
▫️ #مهندسی_معکوس فرایند سال ۹۲، مهمترین نکته در تخمين سناریوی برجامیان است؛ ممکن است آنان با فرستادن عناصر مشهور به میدان، با اذعان به ردصلاحیت آنان، فضای انتخابات را تند و احساسی کنند و با موج سواری شب انتخاباتی، بدون هیچ طرح و برنامه خاصی، برنده بازی شوند.
سيدحسن مصطفوی ظرفیت آن را دارد که در نقش آقای هاشمی ردصلاحیت شده، به عنوان یک قربانی سیاسی، برای رأی آوری لاریجانی یا ظریف وارد میدان شود.
در کنار برجامیان، دو طیف سیاسی مهم دیگر، در ۱۴۰۰ نقش آفرینی مؤثر خواهند داشت؛ جریان انقلابی اعم از اصولگرایی و سایر عناصر این جریان و نیز #خط_سوم که تحلیل و بررسی آن بسیار مهم است.
در یادداشتهای آتی به سناریوهای محتمل این دو جریان خواهیم پرداخت.
🌴🌴🌴
🔴📢تکرار نقض یا تکرار عهد؟ جنگ تأویل قرآن برای توجیه برجام
نقدی بر ادعای اخیر روحانی پیرامون معاهدات پیامبر(ص)
ابوالفضل امامی میبدی/حوزوی_دکتری فقه سیاسی - گرایش روابط بین الملل
♦️ رئیس جمهور که قبلا برای توجیه #برجام، #عاشورا را #تحریف کرده و از آن درس مذاکره گرفته و سپس برای انتخابات ملک ری، مبنای تشیع و مشروعیت امیرالمؤمنین(ع) را زیر سوال برده بود و رأی خوبی هم از اهل سنت گرفت، این بار برای توجیه اشتباهات به سراغ «قرآن» رفته است. تأسفم از برخی #مدعیان_مرجعیت و #مدعیان_داغ_دفاع_از_ولایت_اهل_بیت(ع) است که در همه این موارد، خفقان برگزیدند.
▫️رئیس جمهور، با استناد به «فی کل مره» در آیه «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مره …» (انفال، ۵۶) گفته اند که پس پیامبر(ص) دائما با کفار عهد می بستند و طرف مقابل دائما آن عهد را می شکستند و باز برای بار دوم و سوم و … پیامبر با آنان عهد می بست و آنان هم عهد می شکستند.
⭕️ این ادعا اشکالاتی دارد:
۱. نادیده گرفتن سیاق آیات
نادیده گرفتن آیه های ادامه این آیه که می فرماید اگر آنان در صدد خیانت برآمدند عهدشان را به سوی شان بیفکن و عهد را پیش شکن کن! «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ». انفال ۵۸.
۲. نادیده گرفتن عقل و فهم
عقل و فهم انسان عادی چه رسد به مؤمن، و چه رسد به پیامبر(ص) به انسان می گوید که مبادا از یک سوراخ دو بار گزیده شود.
۳. نادیده گرفتن تصریحات درون آیه
تفسیر و توجه به عناصر درون همان آیه هم ناقض ادعای روحانی است و به هیچ وجه اشاره به تعدد عهد پیامبر با آن افراد ندارد:
آ. فعل ماضی ساده نه استمراری: خداوند فرموده است «عاهدت» یعنی عهد بستی. روشن است که عاهدت زمان گذشته ساده است نه گذشته استمراری. اگر گفته بود کسانی که با آنان عهد می بستیم (کنت تعاهدهم) دلالت بر تکرار عهد بستن داشت؛ اما چنین نفرموده است.
ب: خداوند کلمه «عهد» را مفرد آورده است نه جمع (عهود) لذا نمی توان گفت همان یکبار عهدی که بسته است، شامل چند عهد بوده است؛ بلکه فقطه یک عهد درمیان بوده است.
ج: درحالی که خداوند فعل عهد بستن را ماضی ساده آورده است، فعل شکستن پیمان را مضارع آورده است که صراحت بر استمرار «نقض» دارد ولی می توان گفت که ظهور در تعدد نقض هم دارد. اما نمی توان گفت که ظهور در تعدد «عهد» دارد! زیرا چنین ظهور گیری ای، بر خلاف ظهور فعل ماضی و کلمه عهد به صورت مفرد است.
د: نکته دیگر این است که «الذین» ممکن است شامل چند گروه بشود ولی پیامبر(ص) یک بار با هر گروه عهد بسته است، اما آنان در مجموع، چند عهد را شکسته اند و خداوند همه آنان را یک جا کرده است و یک گزارش از کار همه آنان به پیامبر یادآورد شده است: «فی کلّ مره». اما در عین حال، هرگز معنای این نمی دهد که پیامبر با یک گروه چند عهد بسته است.
✅ پس باید «فی کل مره» را دال بر دفعات نقض عهد دانست؛ نه تعدد عهد.
@mesagh
۴. نادیده گرفتن محیط خارج از سیاق آیات و خارج از محیط داخلی آیه
علاوه بر محیط داخلی آیه، آیات دیگری نیز دال بر نهی پیامبر از حفظ عهد با پیمان شکنان است و نیز نهی از بستن عهد با آنان است که به صورت مشخص به آیات ابتدایی سوره برائت اشاره میشود:
از مشرکینی که با آنان عهد بستید، اعلام برائت کن، مگر مشرکینی که بر سر عهد هستند و ذره ای پیمان نشکستند (لم ینقضوکم شیئا) چه طور ممکن است که آنان بر سر عهد باشند؟ به هر حال تا زمانی که آنان بر پیمان هستند، شما نیز باشید (فماستقاموا لکم فاستقیموا لهم)؛ بدانید اگر زورشان به شما برسد نه پیمان تکوینی خویشاوندی را پاس می دارند و نه پیمان تشریعی معاهدات را.
🔹نبی اکرم(ص): «من قال فی القرآن برأیه فلیتبوأ مقعده من النار»!
آن کس که در قرآن با رأی خود سخن گوید جایگاه خود را در آتش دوزخ انتخاب کند.(کنزالعمال - ج ۱۰ - ص ۲۲۲)
🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قانون نایس کشور آلمان؛ پارو نکنی باید خسارت بدی!
🔺فقط تصور کنید این قانون خوب در ایران اجرا میشد، اونوقت تیتر رسانههای فارسیزبان دیدنی بود!
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🌴🌴🌴
سلسله درس های نهج البلاغه۱.mp3
8.92M
📖سلسله درسهای نهج البلاغه
جلسه اول
۹۹/۱۲/۶
هیأت راه فاطمه(س) قم
محسن قنبریان
🌴🌴🌴
🔴📢تحریفات روحانی در قم پخت و پز میشود؟!
متن یادداشت سروش محلاتی در تعریض به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی👇
🟢 دستور قرآن به رها کردن تعهد؟!
❓وقتی در یک قرارداد، طرف مقابل از آن بیرون میرود و تعهدات خود را لغو میکند، ما چه وظیفهای داریم؟ آیا قرآن به ما "امر" کرده که متقابلا از آن قرارداد بیرون بیاییم؟ مثلا آیا پس از خروج آمریکا از برجام، فرمان قرآن بر رهاکردن این تعهد بوده و دولت برخلاف آن عمل کرده است؟
❓در سخنان اخیر #رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و خبرگزاریها اینگونه گزارش کردند:
"وقتی آمریکا از برجام خارج شد دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن، با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد" (خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رسا)
در سایت رهبری هم اینگونه نقل شده است: "فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ، این هم قرآن است. میگوید تو هم رها کن. حالا در عین حال دولت محترم ما رها نکردند"
❓پس از این بیانات، برخی گروههای سیاسی، چنین نتیجه گرفتند که: اعلام عدم تعهد نسبت به چنین قراردادی که از طرف مقابل نقض شده، شرعا لازم بوده است و دولت برخلاف "نص قرآن" عمل کرده است.
این جماعت، #علمای_حوزه را مورد #هجوم و #ملامت قرار دادند که: "اگر آب شوید رواست ... حتما باید رهبری ورود میکرد که این دولت حتی خلاف متن صریح قرآن عمل کرده؟!"
⭕️با صرف نظر از ماجرای برجام و مسائل پیرامون آن، آیا بطور کلی قرآن در این باره "دستوری" دارد؟ این دستور در کجای قرآن است و به چه معناست؟
❓مقصود از آن "دستور قرآن" آیه ۵۸ سوره انفال است که به پیامبر میگوید: وقتی دشمنان به مکر و فریب روی آوردند و نشانههای خیانتشان آشکار شد، عهد و پیمانشان را بطرف آنها بینداز و اعلام کن که به آن متعهد و پایبند نیستی "وَ إِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ"
پس منظور از دستور، همان صیغه امر در آیه است: فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ... ولی آیا این صیغه امر مثل موارد دیگر یک دستور و فرمان است و آیه میخواهد "تکلیفی" را در لزوم رها کردن تعهدات بیان کند؟
این صیغه امر هرچند در ظاهر و از نظر شکلی دستور است ولی از نظر مضمون و محتوا بمعنی دستور و فرمان نبوده و دلالت بر لزوم و تکلیف ندارد.
❓امر (فَانْبِذْ) در اینجا در مقام "دفع توهّم حظر" و برای زائل کردن این پندار است که نقض عهد حتی پس از خیانت طرف مقابل، ممنوع است. و در علم اصول ثابت شده که امر در چنین موقعیتی به معنی وجوب نیست و صرفا جواز و اباحه را میفهماند. پس معنی آیه آن است که با نقض عهد از سوی دشمنان، نقض تعهد از طرف مسلمانان "جایز" است، نه اینکه به آنها دستور داده شود که باید تعهد خود را کنار بگذارید! مشابه این ترکیب در قرآن زیاد است مثل امر به صید پس از پایان احرام، که صید را واجب نمیکند: «وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا»(مائده/۲) و مثل امر به کسب و تجارت پس از نماز جمعه: «فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلاَةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»(جمعه/۱۰) و مثل امر در آیه: «فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ»(بقره/۲۲۲) و در این موارد، امر و دستور بمعنی الزام و اجبار بر عمل نیست.
❓فقهای بزرگ نیز از آیه شریفه همین "جواز نقض" در موارد تخلف دشمن را استفاده کردهاند که امام مسلمین "حقِ" نقض دارد، نه "تکلیفِ" نقض: مثلا شیخ طوسی میگوید: «إذا خاف الإمام من المهادنين خيانة جاز له أن ينقض العهد لقوله تعالى «وَ إِمّٰا تَخٰافَنَّ مِنْ قَوْمٍ...»(المبسوط، ج۲، ص۵۸) شبیه همین فتوا با همین استناد در آثار علامه حلی هم دیده میشود.(تذکره، ج۹، ص۳۷۷) و به تعبیر صاحب جواهر اینگونه قراردادها تابع مصلحت است و امام مسلمین به اقتضای مصلحت عمل میکند یعنی پس از نقض عهد از طرف مقابل، عکس العمل مسلمانان مناسب با مصالح خودشان میباشد؛ آنان میتوانند مقابله به مثل کنند و میتوانند همچنان به تعهدات خود پای پند بمانند.
پس نه برای لزوم ماندن در برجام به قرآن میتوان استناد کرد و نه برای خروج از آن. این یک تصمیم سیاسی است که در منطقه الفراغ قرار دارد و برعهده حاکمان است که مطابق مصالح کشور و بر طبق نظر کارشناسان متعهد اقدام کنند.
🔶حاشیه
انتظار میرود #علما و #فضلای_قم پاسخ درخوری به یادداشت آمیخته با تعریض محمد محلاتی بدهند.
🌴🌴🌴
اختلافافکنی به سبک #خبرآنلاین!
در محافل سیاسی از خبرآنلاین به عنوان #رسانه_لاریجانی یاد میشود.
🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥||فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت سیدمرتضی علمالهدی
🔹متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت سیدمرتضی علمالهدی که در تاریخ ۲۵ آبان ۹۴ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش در قم از سوی حجتالاسلام محمدی گلپایگانی قرائت شد.
🔹رهبر انقلاب در این دیدار، سیدمرتضی علمالهدی را یکی از برجستگان تاریخ اسلام و از جمله مفاخر علمی در فقه، کلام، ادب، حدیث و تفسیر برشمرده و فرموده بودند: بیان و تدوین فضائل و مناقب و برجستگیهای افرادی همچون سیدمرتضی در واقع نشاندهنده حُسنِ تربیت اسلام و و حوزههای اسلامی است.
🌴🌴🌴
گویا سپاه و #سعید_محمد در این وانفسای ناکارآمدی و سیاست زدگی و اوق زدن برجام منتظر بایدن نشستن،تقسیم کار کرده اند
نشستن و بیانیه دادن و افتتاح با دولت
کار و کار و کار و کار با سپاه
اینکه برایشان مهم نیست چه کسی نتیجه جهادشان را درو کند از جذابیت های سپاه هست
🔰 دادِستان برادر ده نمکی گرچه یک گام به جلو و جای سپاسگزاری دارد اما مثل امام علیِ آقای میرباقری قُطامش زیاد شده است!
منظورم نقش اول شدن امنیتی ها در عدالتخواهی آنهم به نفع عدالتخواهان است!
در عینیت، عدالتخواهانی که توسط سرویس های وابسته ترور شده باشند، واقعی تر است یا تنگناهایی که توسط امنیتی ها برایشان پیدا شده است؟!
بیش فعال نشان دادن دشمن، نفوذ و... عدالتخواهی را هم بجای "عملکردِ به اندازه ی امنیتی" زیر چتر "رویکرد امنیتی" می برد و قُطامش را زیاد می کند!
واقعیت این است که اغلب رانت خواران در شهرهای متعدد ایران غیر از نفس اماره و طماعشان با هیچ دشمن دیگری در ارتباط نیستند!
قیّم شدن امنیتی ها برای کُنش های اجتماعی حتی اگر در راستای عدالتخواهی باشد، "لیقوم الناسُ بالقسط" را نقض می کند! خدمات گمنامشان علیه فساد، مأجور؛ اما چنین پیوندی با جنبش عدالتخواهی نه موجود است نه مطلوب!
#دادستان
محسن قنبریان
🌴🌴🌴
⭕️معنی ايمان
🔶مردی به محضر #امام_علی (ع) آمد و درخواست کرد تا #ايمان را برايش تشريح و بيان کند.
💠 #امامعلی(ع) فرمودند: «فردا نزد من بيا تا در حضور جمعيت، تو را به آن آگاه کنم که اگر تو گفتارم را فراموش کردی، ديگری برای تو حفظ و نگهداری کند. «فانَّ الکلامَ کالشّاردَة ينفقُها هذا و يخطئُها هذا؛ زيرا سخن، همچون شتر فراري است که بعضي آن را پيدا مي کنند و بعضي آن را نمي يابند».[۱] فردای آن روز امام(ع) در ميان جمعيت آمد و درباره ايمان چنين فرمودند:
🔷 #ايمان بر چهار پايه قرار دارد: صبر، يقين، عدالت و جهاد؛
🔷 #صبر، چهار شعبه دارد: اشتياق، ترس، زهد و انتظار؛
🔷 #يقين نيز دارای چهار شعبه است: بينش در هوشياری، رسيدن به دقایق حکمت، پند گرفتن از حکمتها، توجّه به روش پيشينيان.
🔷 #عدالت، نيز چهار شعبه دارد: دقت در فهم، غور در علم و دانش، قضاوت صحيح و حلم استوار و ثابت.
🔷 #جهاد، نيز چهار شعبه دارد: امر به معروف، نهی از منکر، صدق و راستی در جبهه جنگ و کينه و دشمنی با فاسقان...[۲]
🔴به اين ترتيب، #امامعلی(ع) با کمال عنايت و توجه به سؤال افراد، و روشنگری و آگاهیبخشی، همت ميکردند، و بطور جدی، به مسائل جامعه، و رشد و ترقی اخلاقی و عقيدتی انسانها، اهميت ميدادند.
[۱] نهجالبلاغه، حکمت ۲۶۶
[۲] نهجالبلاغه، حکمت ۳۱ ـ امام هريک از شعبه ها را توضيح داد و سپس فرمود: کفر نيز بر چهار پايه قرار دارد و هر پايه آن دارای چهار شعبه است، همه شعبهها را توضيح داد که در نهجالبلاغه حکمت ۳۱ آمده است.
منبع: وبسایتاندیشهقم
#امام_علی
🌴🌴🌴
6-شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد دوم-ایمان و کفر.mp3
10.56M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
جلسه ششم - مقصد دوم: ایمان و کفر
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
🌴🌴🌴
📖سلسله درسهای نهج البلاغه /جلسه اول/ شب ولادت امیرالمومنین(ع)۹۹/قم المقدسه
💢درسی که دو ۱۸ذی الحجه می دهد!:۱۸ذیالحجه ۱۰هجری(غدیر) و ۱۸ذیالحجه ۳۵هجری(بیعت پس از عثمان)!(۱)
❓فرق این دو بیعت چه بود؟!
❓بیعتی که فاطمه(س) دنبالش بود با بیعتی که مالک اشتر و بقیه اصحاب منعقد کردند چه تفاوتی داشت؟!
🔅بیعت اول و آنچه فاطمه(س) دنبالش بود، بیعت با علی(ع) بود بعنوان یک "امام"، "ولیّ قدسی" که سند از خداوند خورده است. مرکز عدالت است. با او عدل سیاسی شروع و بقیه اجزاء عدالت اجتماعی جمع میشود.
⬅️این بیعتِ غدیر نقض شد و فراخوان فاطمه(س) اجابت نشد. لذا جامعه شیعی و حکومت امامت در فرهنگ شیعه به بار ننشست!
🔅بیعت دوم(ذی حجه۳۵هجری)، بیعت با همان علی(ع) است اما به عنوان یک "ولیّ عرفی"، "حاکمی مثل خلفای قبل" که برای "عدالت اجتماعی" و "وحدت" برگزیده اند!
🔸امیر(ع) در نامه۶ به معاویه می نویسد:"همان مردمی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند، با همان شرایط("علی ما بایعوهم علیه") دست بیعت به من دادند". واضح است مردم با آن سه بعنوان امام برحق و ولیّ قدسی بیعت نکرده بودند!
امام(ع) بیعت خود را مشروط به قبول امامتش نکرد و با حضور مردم به حاکم شدن برآنها در حد یک رهبر سیاسی-اجتماعی موافقت کرد.
🔸برای عدالت اجتماعی:
شروع نهضت علیه نظام تبعیضی اموی توسط ۹نفر از اصحاب امیرالمومنین در عراق کلید خورد. به شام و دوباره کوفه و حمص تبعید شدند. با سعید بن عاص(والی کوفه) و معاویه(در شام) بحث کردند و از حمص به مصر و بصره و کوفه رفتند و مخالفان را شوراندند. از کوفه۲۰۰نفر، از بصره۱۰۰نفر و از مصر۳۰۰نفر، به مدینه آمدند و ۴ماه عثمان را محاصره کردند که به قتل او انجامید!
بعد همه به همراه اهل مدینه به امیر(ع) هجوم آوردند و با او بیعت کردند(خ۵۴و۹۲و۱۳۶و۲۲۹).
امام وقت بیعت به مردم وعده داد:"ای مردم مرا در کار اصلاح خودتان یاری دهید. به خدا سوگند که داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ستمکار را می کشم تا او را به آبشخور حق در آورم هرچند آن را خوش ندارد"(خ۱۳۶)
عدالت گستری را علت پذیرش چنین حاکمیتی معرفی کرد:"اگر نبود حضور مردم و تمام بودن حجت برمن به جهت وجود یاور، و پیمانی که خداوند از عالمان گرفته که در برابر پُرخوری ستمکاران و گرسنگی ستمدیدگان ساکت ننشینند، بی تردید دهنه شترحکومت را بر کوهانش می افکندم..."(خ۳)
🔸برای وحدت مسلمین:
ابتدا نمی پذیرفت، وقتی گفتند خبر قتل عثمان و معلوم نشدن خلیفه، تفرقه درست می کند راضی شد(الامامه و السیاسه/ ابن قتیبه/ الجزء الاول ص۴۶و۴۷)
⬅️یعنی امام قدسی، منتظر شیعه شدن همه نشد و بخاطر عدالت و وحدت به همان حاکمیت عرفی راضی شد. علی(ع) رهبر عامه و سنی ها شد! در سپاهش به فقه شیخین نماز می خواندند!(۲)
🔺تشیع سیاسی متولد شد. کسانی که به علی(ع) اعتقاد دینی نداشتند و ولایت او را شرعی و جعل الهی نمی دانستند؛ اما با وحدت، علیه قاسطین (ضد عدالتها/ حزب اموی) شدند.
امیر(ع) همه را علیه قاسطین بسیج کرد و باز حین بیعت گفت:"من خوب زیر و روی این امر را بررسی کردم تا آنجا که خواب را از چشمم ربود. تنها دو راه پیش روی خود یافتم: یا با آنها(قاسطین) بجنگم یا آنچه را که محمد(ص) آورده، انکار کنم!"(خ۵۴)
🔅امام خمینی و این درس:
ولایت فقیه برتر از ولایت معصوم نیست. به تعبیر سردار سلیمانی در وصیتنامه اش برخی آنرا بعنوان "اعتقاد دینی" قبول دارند و برخی(سنّی ها) به عنوان "اعتقاد عقلی".
عده کمی در ایران و اکثری در جهان اسلام، رهبری امام را از جانب خدا و معصوم قبول نکردند بلکه آنرا برای وحدت مسلمین و برای عدالت و مقابله با مستبدین و مستکبرین خواستند.
امام هم روی دو چیز تاکید داشت:
۱.تشکیل حزب بزرگ مستضعفین
۲.وحدت مسلمین
❗️عجب اینکه نه پیروان شیرازی، بلکه برخی محافل و حتی علمای انقلابی این ضرورت را خوب پاس نداشتند!
❓آیا کمیل و مالک و صعصعه و... در زمان ولایت عام و عرفی علی(ع) سنّی شدند؟!! چگونه شیعه گری کردند که راهبرد امیر(ع) برای وحدت علیه استکبار اموی ضربه نخورد؟!
❓چگونه از آن ولایت عام، ولایت خاص نتیجه گرفته شود؟! چگونه جامعه مسلمین ازعدالت، به عدل سیاسی(امامت) راهبری شود؟!
اینها درسهایی است که باید از امام تشیع و ولیّ مستضعفین در نهج البلاغه یاد بگیریم...
ادامه دارد...
...............
۱.طبقات الکبری ج۳ص۳۱
۲.الروضه الکافی ترجمه محلاتی ج۱ص۸۸و۸۹
محسن قنبریان
🌴🌴🌴
💠 جلسه ششم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
✅دومین جند: ایمان و ضدش کفر
✅ ۱- مقصود از ایمان: ایمان غیر از علم است . علم بهره ی عقل و ایمان بهره قلب است.
🔸علم و استدلال و ریاضت عقلی مقدمه است و نباید به آن قناعت کرد بلکه باید این حقایق را با هر ریاضتی به قلب رساند تا قلب به آنها بگرود.
✅ ۲- نشانه نبودن ایمان ، نبودن خواص و آثار آن در ماست علیرغمی که علم به متعلقات ایمان هست...
✅ ۳- ایمان برطبق فطرت و کفر خارج از طریقه فطرت است : توحید و نبوت و ولایت و معاد همه فطری اند.
🔸فطرت اصلی انسان عشق به کمال مطلق بود ⬅️ و ذات مقدس خداوند کمال مطلق است و لاجرم واحد ، چراکه مطلق علم و قدرت و حیات و... نمیتواند جز یکی باشد.(توحید)
🔸نبوت و ولایت جز ظل و سایه ی آن حقیقت مطلق نیست ⬅️ پس عشق به کمال مطلق بالتبع گرایش به آن هم دارد . فطرت، فناء در کمال مطلق را میخواهد و ولایت چهره این فناء است پس او را میخواهد.
🔸عشق و گرایش به بقای ابدی هم فطری بشر است ، آنهم با راحتی و حریت مطلق که در دنیا پیدا نشود ⬅️ ایمان به سرای دیگر نیز فطری بشر است.
✅ ۴- راه تحصیل ایمان:
1⃣ اخلاص در تحصیل علوم و معارف (برای سیر الی الله سراغ این معارف برود ولاغیر)
2⃣ ذکر و تلقین مثل به زبان آوردن طفل
🔸بخصوص آخر شب یا بین الطلوعین
🔸آیات آخر سوره حشر و ذکر لاالهالاالله
3⃣ در شبانه روز چند دقیقه به حسب اقبال قلب ، جستجوی آثار ایمان در خود کند.
🌴🌴🌴
✳ معنای دقیق ولایت علی علیه السلام
🔻 هر کس با هر مشربی و عقیدهای میتواند دوستدار #علی علیه السلام باشد. در علی، علم و عشق، تدبیر و شمشیر، حریّت و عبودیت، نجوای دل و آتش سخن، زمزمهی شب و فریاد روز، قدرت و عزت و تواضع و ذلت، نرمش و آشنایی و خشونت و پایداری، در علی این همه هست و این همه بهخاطر حق است و برای اوست و این است که همهی او دوستداشتنی است و حتی دشمنش در دل، شیفتهی اوست و مخالفش در پنهان، شیدای او.
✅ #ولایت علی، نه علی را دوستداشتن که فقط علی را دوستداشتن است.
📚 برگرفته از کتاب #غدیر
📖 صفحات ۱۱ و ۱۲
🌴🌴🌴
✳ گوهری مثل علی است که میماند
🔻 امیرالمؤمنینی که نزدیک به صد سال بر روی منبرها او را لعن و همه جای دنیای اسلام علیه او بدگویی کردند؛ آن یگانهای که هزاران حدیث جعلی علیه او و حرفهایش ساختند و به بازار افکار عرضه کردند، چنین بود که توانست بعد از گذشت این سالهای طولانی، خود را از زیر بار اوهام و خرافات بیرون آورد و قامت رسایش را در مقابل تاریخ نگه دارد.
🔸 گوهری مثل #علی است که میماند. خار و خاشاک و زباله و گلولای، او را آلوده نمیکند و جوهرش را نمیکاهد. اگر قطعهای الماس را در گِل هم بیندازند، الماس است و بالاخره خود را نشان خواهد داد. هر فرد مسلمان باید این مشعل عظیم را بر بالای قلهی حیات ببیند و بهسمت آن حرکت کند.
👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 از کتاب #جاودانه_تاریخ
📖 ص ۳۶
🌴🌴🌴
#خانواده_ایرانی_اگر _فرهنگ_منحط غربی مجالش دهد مملو از #عشق و محبت است !
▪️اگر ماهواره و اینستا و .... مثل #موریانه پایه های #اعتماد آن را نخورند پابرجاست !
▪️اگر #عشق های_ولنتاینی و مثلثی و مربعی و کوفت و زهرمار تهدیدش نکند به همین سادگی آسیب نمی بیند !
😘 زن و مرد ایرانی نیازی به انتخاب یک روز برای #ابراز_محبت به یکدیگر ندارند !
🌿 اینهمه #دستورات_دینی که حتی به جزئیات #عشق_ورزی_همسران نیز اشاره کرده در دنیا بی نظیر است!🥰
#فرهنگ_ایرانی پر است از #ادبیات_عاشقانه!
فقط نیم نگاهی به توصیف عشق در آثار شعرای درجه یک ایرانی بیاندازید!
🤗 در کجای دنیا چنین پدیده ای را سراغ دارید؟!
😍 با همه تبلیغات و بمباران هرزگی و بی بند باری در فضای فرهنگی کشور هنوز #خانواده_ایرانی در دنیا #بی_نظیر است!
💝 و مگر غیر از این است که این #استحکام_بنیان_خانواده در ایران وامدار #عشق و محبت زن و مرد ایرانی است!
☝️اما فراموش نکنیم !!!
🤒 در و پیکر این مملکت به لطف #بی_تدبیری_مسئولین به روی خطرناکترین #ویروسهای_مخرب_فرهنگی که از آن طرف مرزها می آید باز است !!!
⚠️ بخش زیادی از این ویروسها فقط و فقط مخصوص ایران عزیز طراحی شده !
👈 کارگران مواجب بگیر و #نفوذی دشمن هم تا دلتان بخواهد بیخ گوشمان مشغول کارند !
😐 متاسفانه با دست خودمان داریم #خانواده را در معرض تند باد فساد و بی بند و باری قرار می دهیم !
😴 انگار نه انگار که این فرهنگ #پاسبان دارد !
👈 حتی در کشورهای مدعی بی بندوباری هم امروزه #فیلترهایی برای کنترل فضای فرهنگی خودشان تعبیه کرده اند !
☝🏼اما #کارگزاران_فرهنگی وطن اسلامی همه موانع را برداشتند تادر یک جاده یکطرفه دشمن تاخت و تاز کند و خدا می داند نتیجه این #ولنگاری_فرهنگی کی سر از یقه #خانواده ها در بیاورد !
🤭 این از فضای مجازی که هرچه می خواهی در آن یافت می شود و آنهم از فضای واقعی که همه سوراخ و سمبه هایش را به روی دشمن باز گذاشتیم !
😢 ای کاش فقط همین بود !!!
🏎 اتوبان چهارخطه کشیده ایم که در روز روشن با خدای سرعت بیایند و بروند !
✋ آنچه که می گویم بازی با کلمات نیست عین #حقیقت است !
🧐 در کجای دنیا سراغ دارید که بیش از 70 درصد پهنای باند #اینترنت خود را در اختیار یک پیام رسان دشمن قرار دهند ؟!!!
👈 امروزه دیگر #تلگرام و اینستا یک سرگرمی نیست !
🔞 یک #منطقه_آزاد_فرهنگی است که تا دلتان بخواهد #جاذبه دارد !
👈🏾زن و مرد و دختر و پسر و حتی کودکانمان را در این آزادخانه بی قید و بند رها کردیم تا #سرگرم باشند و #نفهمند #مدعیان_تدبیروامید چه بلایی بر سر این کشور آوردند !!!
☝🏽اگر خیال کردید #نگهبانانی هستند تا از دروازه ورودی محصولات فرهنگی مراقبت کنند سخت در اشتباهید !
برعکس اقتصاد که #تحریمها سفت و سخت است اینجا تا دلتان بخواهد ورود همه نوع محصولات فرهنگی را برایمان #آزاد گذاشته اند !
راه علاج 👇👇👇
🌱 هر #خانواده باید در حد توان #مراقب سرمایه هایش باشد !
👈 پدر و مادر و خواهر و برادر ...
آنچنان در فضای #مجازی خودتان را #گرفتار نکنید که متوجه اتفاقات اطرافتان نشوید !!!
👈 #فرمان_آتش_به_اختیار، یک بخش مهمش معطوف به فرهنگ و خانواده می شود !
✔️ #آتش_به_اختیار_فرهنگی_درخانواده باشید !
💕 #ابرازمحبت و #عشق و #عاطفه باید چنان در خانواده #موج ایجاد کند که سرریز آن جامعه را هم تحت تاثیر خودش قرار دهد !
👈🏽 اگر این فرایند در خانه شکل نگیرد آنوقت وضعیت #معکوس میشود !
✔️ #محبت های_دروغی و دوزاری بیرون از خانه فضای خانواده را #آلوده می کند !
🌴🌴🌴
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️
🌷
⭕️ #مهدویت؛ کلید آمادگی جهان (بخش دوم)
🔶 #آمادگیبرایظهور یعنی، اشتیاق مؤمنانه به موعود منتظَر و ناامیدی از هرچه غیرخدایی است
💠غیبت کبری؛ دالانی به سوی ظهور
🔷همانگونه که غیبت صغری در جهت آمادگی شیعیان برای پذیرش غیبت طولانیتر بوده است، #اصلغیبتامامعصر(عج) #خصوصاًغیبتکبری، در جهت #آمادگیفضایعمومی، برای پذیرش و استقبال از #حکومتآرمانیمهدوی است. سؤال مهم این است که هدایتی که مردم عصر غیبت کبری در انتظار آن به سر میبرند از چه جنسی است و اساساً چگونه باید خود را برای چنین هدایتی آماده کنند؟
💠مهدویت؛ کلید آمادگی جهان
🔷در دیدگاه شیعه، #اماممعصوم، الگوی تکامل بشر و دقیقاً همان چیزی است که بشریت در ضمیر و فطرت خداجوی خود به دنبال آن است. همانگونه که از نام زیبا و برازنده «مهدی» برمی آید، وجود مقدس #امامزمان(عج)، هدایت شدهای است که #هدایتکنندهتماموکمال نیز خواهد بود و جهان را به ساحل امن هدایت سوق خواهد داد. با این حال، خدا بهتر میداند که چه زمانی جهان، آمادگی استفاده از #هدایتمهدوی و هدایت شدن را دارد؛
🔷چنان که قرآنکریم خطاب به رسولخدا(ص) میفرماید: «إِنَّكَ لا تَهْدي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدين؛[قصص،۵۶] در حقيقت، تو هركه را دوست دارى، نمىتوانى راهنمايى كنى، ولی، خداست كه هركه را بخواهد راهنمايى مىكند، و او به راهيافتگان داناتر است.» #آمادگیبرایظهور، سکهای دو رو است که یک روی آن، عطش و اشتیاق فوقالعاده به اسلام ناب و فراگیر، و روی دیگر آن، تسلیم شدن، ناامیدی و اظهار عجز انسان از سامان دادن به کار بشر است.
🔷این عطش و اشتیاق به خوبی در دعاهای مختلف همانند دعای ندبه به تصویر کشیده شده است؛ مثل این که میخوانیم: «مَتَىٰ نَرِدُ مَناهِلَكَ الرَّوِيَّةَ فَنَرْوَىٰ؛ مَتَىٰ نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مائِكَ فَقَدْ طالَ الصَّدىٰ؛[۱] چه زمان به چشمههای پر آبت وارد میشویم تا سیراب گردیم، چه زمان از آب وصل خوشگوارت بهرهمند میشویم؟ که تشنگی ما طولانی شد.»
پی نوشت
[۱] إقبال الأعمال، ج۱، ص۲۹۸؛ مفاتیح الجنان، دعای ندبه.
نویسنده: محسن رفیعی وردنجانی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
🌴🌴🌴
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️چاره نگرانیهایمردم در نهج البلاغه
🔶همه پريشانند و در فكر علاج، لكن چاره را نميدانند، تنها رهانندهی بشر از پريشانی، بدقّت خواندن و عمل به فرمايشهای #اميرالمؤمنينامامعلی(ع) در #نهجالبلاغه است كه همه نگرانیها را برطرف نموده و مردم را به راه سيادت و سعادت سوق میدهد.
🔷دنيای امروز را تبهكاری، ستمگری، دورویی، خودخواهی و بدبختی به جایی رسانده، كه زندگی افراد آن تيره و تار شده؛ آسايش، دادگری، يگانگی، آشتی، نيكبختی در جهان برقرار نميگردد، مگر به پيروی جهانيان از گفتار و كردار #امامعلی(ع) كه نمونهای از آن را سيّدشريفرضی در كتاب مقدّس نهجالبلاغه گرد آورده و چون در همين مختصر، از جميع شئون زندگی چيزی فروگزار نشده، سيادت و سعادت و عمل كننده را ضامن است؛
🔷زيرا اين كتاب نتيجه گفتار همه پيغمبران و راهنمای درك معانی و حقایق قرآنكريم و نجاتدهندهگمراهان و گرفتاران است. هركه طالب خير و نيكویی و آسايش و خوشی است، بايستی نهجالبلاغه را (كه پس از قرآنكريم و سخنان پيغمبر اكرم در جهان مانند ندارد) مورد مطالعه و سرمشق و دستور زندگانی خويش قرار دهد.
🔷بنابراين بايد: پادشاهان و وزراء و #رجالسياسی بخوانند تا استقلال و تماميّت كشور را حفظ نموده و به وظایف خود و طرز سلوك با رعيّت پی برند. #وكلامجلس بخوانند تا از بدعت (احداث چيزی در دين كه از دين نبوده) دوری گزيده بهدستور دين رفتار نمايند؛ #حكمرانانورؤساء هر شهر بخوانند تا رفاه و آسايش خود و كسانی را كه به آنان سپرده شده فراهم سازند؛
🔷 #اُمراءلشگروافسرانوسربازان بخوانند تا آماده حفظ حدود و ثُغُور كشور بوده و در كارزار هميشه فتح و فيروزی را دريابند؛ #ستمگران و #بيچارگان بخوانند تا كيفر ستم و پاداش شكيبایی را دانسته عبرت گيرند؛ #اغنياء و #فقراء بخوانند تا كبر و سرفرازی و رشك و پستی را از خود دور سازند؛ #علماودانشمندان بخوانند تا از همه دانشها بهرهمند گردند؛
🔷 #مجتهدينعظام بخوانند تا راه استنباط احكام الهی را بياموزند؛ مبلّغين و #تربيتكنندگانمردمعوام بخوانند تا دين را به دنيا نفروخته، رضا حق را بدست آورده، سعادتمند شوند؛ #وعاظ و گويندگان بخوانند تا طريقه وعظ و خطابه را آموخته وقت خود و شنونده را با سخنان بيهوده و ژاژ تلف نكنند؛ مؤلفّين و #نويسندگان بخوانند تا مهمل نبافند و عفّت قلم را حفظ نموده مطالبی بنويسند كه خود و اعقابشان بهآن فخر نمايند؛
🔷 #فُصحاوبُلغاءواُدباءوخُطباء بخوانند تا از خرمن فصاحت و بلاغت و شيرينی كلام آن خوشهها بردارند؛ #تُجّاروكسبه و #اطبّاء بخوانند تا در داد و ستد و طبابت، خدا را در نظر داشته سود حلال بدست آرند كه نزد خدا و خلق شرمنده نباشد؛ #قُضاتووُكلادادگستری و صاحبان محاضر رسمی بخوانند تا در دادرسیها و معاملات، برای چند مقداری پول، حكم به ناحقّ ندهند و خلافی ننويسند و از عاقبت آن بپرهيزند؛
🔷 #دانشجويانوهوشمندان بخوانند تا از شاخههای درخت دانش ميوه چيده، غولان و نادانان و گمراهان و گمراه كنندگان را در هر لباس بشناسند؛ #جوانان بخوانند تا طراوت جوانيشان را در راههای بيهوده از دست ندهند؛ #كارگران و رنجبران و بيابانگردان و رانندگان (كه كمتر وسيله و وقت كسب اطلّاع دارند) بخوانند تا از خواندن آن همه چيز بدست آورند،
🔷 #طَبيعيّينومادّيّينوفلاسفه بخوانند تا از تاريكيهايی كه به آن گرفتارند، رهايی يافته، به مبدا و معاد آشنا گردند؛ #يهودونصاریومجوس بخوانند تا راه سعادت را در آن ديده با كتابهاي خود مطابقه كرده، حقّ و حقيقت را دريابند؛ #گمراهكنندگان بخوانند تا از بد عاقبتی و رسوایی ترسيده، بيش از اين در اغفال ساده لوحان سعی ننمايند؛
🔷گمراهشدگان بخوانند تا از راه كجی كه آنان را بهآن سوق دادهاند بازگشته گردند و هواپرست نگردند؛ #زُهّادوپارسايان بخوانند تا زهد و تقوایحقیقی را در روش پيشوای متّقيان ديده و بهراههای كج پا ننهند و از رنج خود نتيجه بگيرند؛ #باسوادانبرایبيسوادان بخوانند تا آنرا بهتحصيل دانش و بردن لذّت سواد و اطّلاع به وظائف دين و دنيا آگاه سازند؛
🔴خلاصه #جميعافرادبشر بايد بخوانند تا #سعادتهميشگی و ترقّی دنيا و آخرت را از آن بيابند.
نویسنده: مرحومفيضالاسلام (شارح نهجالبلاغه) ص۱۳۰۸
منبع: وبسایتاندیشهقم
#امام_علی
🌴🌴🌴
⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️🌷⚡️
🌷
⭕️از نظر #امام_علی(ع)، مردم با چه انگیزههایی خدا را عبادت میکنند؟
🔶امامعلی (ع) #عبادتهایمردم را با توجه به اهداف و انگیزههای موجود در آنها، #بهسهنوع تقسیم میکند: «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَغْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَهْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ شُکْراً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار».[۱]
🔷گروهی از مردم، خدا را به خاطر #دستیابیبهنعمتهایبهشتی میپرستند. امام علی(ع) این نوع عبادت را عبادت تاجران نام میگذارد؛ زیرا این افراد مانند تاجران و بازرگانان به امید دریافت سود و رسیدن به منفعت، با دیگران داد و ستد میکنند.
🔷گروهی دیگر به خاطر #ترسازعذابجهنم و برای رهایی از سختیهای آخرت، به عبادت خدا روی میآورند. این نوع عبادت، عبادت بردگان است؛ زیرا بردگان از روی ترس و به خاطر تنبیه نشدن، دستورات صاحب خود را اطاعت کرده و از او پیروی میکنند.
🔷اما گروهی از بندگان، خدا را برای #شکرگذاری از او عبادت میکنند، (یعنی او را شایسته عبادت دیده و عبادت را صرفاً به خاطر خود خدا انجام میدهند). این نوع عبادت، عبادت آزادمردان و آزادگان است. این افراد خدا را #بامعرفتواخلاص عبادت میکنند، و این نوع، برترین و بهترین نوع عبادت است.[۲]
🔴ذکر این نکته بدیهی است که عبادتی که به نیت ریا و خودنمایی باشد، اساساً عبادت نیست تا در این تقسیمبندی بگنجد و این تقسیمبندی تنها در مورد عباداتی است که مقبول حق واقع میشوند، اما درجات مختلفی دارند.
پی نوشت:
[۱] نهجالبلاغه(صبحی صالح)، ص ۵۱۰
[۲] نهجالبلاغه، ترجمهوشرح فیضالاسلاماصفهانی ج۶ ص۱۱۹۹
#امام_علی
🌴🌴🌴