هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ باور انتظار چه آثاری در جامعه منتظر دارد؟
🔹باورمندی به #مسئله_انتظار در ابعاد گوناگونِ حیات انسانى، آثاری ژرف میگذارد، ولی بیشترین اثرگذارى آن در بُعد تعهدها و مسئولیت هاى اجتماعى و احساس دیگرخواهى و انسان دوستى عینیت مى یابد؛ زیرا که در مفهوم انتظار، انسانگرایى نهفته است. انسان منتظِر، پیوندى ناگسستنى با هدف ها و آرمان هاى امام منتظَر و موعود خود دارد و در آن راستا گام برمیدارد، و همسان و همسو با آن اهداف و آرمانها حرکت میکند و همه جهت گیرى ها و گرایش ها و گزینشهایش در آن چارچوب قرار میگیرد.
🔹امام موعود، غمگسار راستین غمزدگان و یار و یاور واقعى مظلومان و حامى حقیقى مستضعفان است. پس جامعه منتظر و انسان هاى داراى خصلتِ انتظار، باید در زمینه خواستها و هدف هاى امامشان عمل کنند و به یارى انسان هاى مظلوم و محروم بشتابند و دلآزردگان را مرهم نهند و دشوارىها و مشکلات مردم را تا حد توان، طبق خواسته و رضاى امامشان برطرف سازند،ِ و اگر چنین شد در قلمرو جامعه منتظر، محروم و تهیدست و بیمار بى درمان و دلتنگ و افسرده و اندوهگین و گرفتار باقى نخواهد ماند.
🔹شاید یکى از معانى برخى از احادیث درباره انتظار فرج که گفته اند: «انتظار فرج، خود فرج است»، همین معنا باشد، که جامعه منتظر اگر انتظارى راستین و صادقانه داشته باشد، دستکم در حوزه خود، مشکلات و نابسامانى هاى مردم را برطرف مىکند و خواستهها و آرمانهاى امام موعود را در محیط خویش تحقق مىبخشد، لذا امام رضا (ع) فرمود: «اِنْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنَ الْفَرَجِ؛ انتظار فرج، جزء فرج است».
منبع: حوزه نت
#امام_زمان #امام_مهدی
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ارزش زن از نظر اسلام (بخش اول)
🔹 #دیدگاه_اسلام درباره #زن را میتوان دیدگاهی مترقی و در عین حال متعادل دانست. در اسلام زن، همچون مرد، انسان است، و سه ویژگی مهم انسانی یعنی اختیار، مسئولیت پذیری و توان ارتقاء و کمال را داراست و همانند مرد از امکانات رشد و کامیابی برخوردار است. از دیدگاه قرآن، هدف از خلقت زن و مرد عبودیت خداوند و تقرب به درگاه اوست، و #زن نیز چون مرد برای رسیدن به چنین هدفی خلقت شده است. از نظر اسلام آفرینش اصیل زن و مرد، به این معناست که هر کدام برای رسیدن به کمال خود خلق شده اند، نه آنکه اصل، کمال مرد باشد و زن تنها ابزاری برای کمالیابی مرد به حساب آید. البته اصالت خلقت زن و مرد هرگز بدین معنا نیست که آنها مستقل از یکدیگر میتوانند کاملا به کمال خویش دست یابند، بلکه #زن و #مرد در کمال یکدیگر نقش مؤثری ایفا میکنند.
🔹راههای کمال انسان از نظر اسلام گوناگون میباشد. آفرینش زن و مرد با هدف یکسان، یعنی نیل به سعادت جاودانه و عبودیت عارفانه بوده است. بنابراین هر دو در این هدف اساسی مشترکند و آفرینش هیچکدام فرع بر دیگری نیست. این نکته نیز مسلم است که وصول به کمال، نیازمند امکانات و شرایط متناسب است. پژوهش دقیق در منابع اسلامی نشان میدهد که خداوند متعال هم از جنبه تکوینی و هم از جنبه تشریعی، شرایطی پدید آورده است که زن و مرد هر کدام، متناسب با ظرفیت خویش، راه سعادت دنیوی و اخروی را دنبال کنند. وحدت در اهداف لزوما به معنای وحدت در مسیر رسیدن به آن هدف نیز هست. آیا زن و مرد تفاوتهای تکوینی دارند؟ آنچه از ملاحظات مجموع آیات و روایات به دست می آید آن است که زن و مرد نه تنها در بعد جسمی، بلکه در ابعاد گوناگون احساسی، روحی، ذهنی و رفتاری به گونه ای از هم متمایزند.
🔹برخی از فیمینیست ها و گروهی از جامعه شناسان بر این باورند که هیچ تفاوتی میان زن و مرد، به جز تفاوت های بیولوژیک وجود ندارد و تفاوت های دیگر از جمله اختلاف در ذهنیت ها و رفتارها ناشی از تأثیرات محیطی و فرهنگی است و هیچ ریشه تکوینی ندارد. #دیدگاه_اسلام بر اصل تناسب استوار است و اگر از واژه «تساوی» بهره می جوید، آن را در معنی تناسب و تعادل به کار می برد و #دیدگاه_غربی بر اصل تشابه کامل میان زن و مرد استوار است. واژه تساوی و برابری در این دیدگاه به معنای تشابه و هم گونگی است. در تفکر اسلامی، ارتقای هریک از اعضای خانواده یا جامعه تا حدود زیادی در گرو ارتقای اعضای دیگر است. از اینرو، افراد یک جامعه از جمله مرد و زن، کمال خود را در کمال سایر افراد می دانند.
🔹بنابراین، راه حل اسلام برای ایجاد جامعه ای پویا و انسان های متکامل، تأکید بر لزوم هماهنگی و مودت متقابل، بویژه در روابط زن و مرد است. در مقابل، برخی از دانشمندان غربی تفاوتهای روحی و رفتاری مرد و زن را محصول نظام های اجتماعی می دانند و نقش مثبت و سازنده آن در پیشرو اهداف زندگی را نادیده میگیرد. برخی از فیمینیستها که منکر تفاوت زن و مرد هستند، اصولا جنس مرد را دشمن اصلی زن میدانند! و بر مبارزه با جنس مذکر اصرار می ورزند. از نظر اسلام تنها با سرسپردن به تفاوت های تکوینی و توجه به هدایت الهی و ایجاد زمینه برای تفاهم و همدلی است، که می توان به منافع واقعی هر دو جنس دست یافت. #ادامه_دارد...
📕اصول و مبانی مدیریت در اسلام، مهرداد حسن زاده و عبد العظیم عزیزخانی
منبع: وبسایت راسخون
#زن #زنان
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️همه مسلمانان در انتظار مهدی موعودند
🔹امروز ذهنیت بشر، آماده آن است که بفهمد، بداند و یقین کند که انسان والایی خواهد آمد و بشریت را از زیر بارهای ظلم و ستم نجات خواهد داد؛ همان چیزی که همه پیغمبران برای آن تلاش کردهاند، همان چیزی که پیغمبر اسلام در آیه قرآن، وعده آنرا به مردم داده است: «و یضع عنهم اصرهم والاغلال التی کانت علیهم» [اعراف، ۱۵۷]. دست قدرت الهی بهوسیله یک انسان عرشی، یک انسان خدایی، یک انسان متّصل به عالمهای غیبی، معنوی و عوالمی که برای انسانهای کوتهنگری مثل ما قابل درک و تشخیص نیست، میتواند این آرزو را برای بشریت برآورده کند. لذا دلها، شوقها و عشقها به سمت آن نقطه، متوجّه و روزبهروز متوجّهتر است.
🔹ملت ایران، امروز این امتیاز بزرگ را دارد که فضای کشور، فضای امام زمان است. نه فقط شیعه در همه عالم، بلکه همه مسلمانان در انتظار مهدی موعودند. امتیاز شیعه این است که این #موعود_الهی و قطعىِ همه طوایف مسلمین، بلکه همه ادیان الهی را با اسم و رسم و خصوصیات و تاریخ ولادت میشناسد. خیلی از بزرگان ما در همین دوران غیبت، آن عزیز و محبوب دلهای عاشقان و مشتاقان را از نزدیک، زیارت کردهاند. بسیاری از نزدیک با او بیعت کردهاند. بسیاری از او سخن دلگرم کننده شنیدهاند. بسیاری از او نوازش دیدهاند و بسیار دیگری بدون این که او را بشناسند، از او لطف و نوازش و محبّت دیده و او را نشناختهاند...
بیانات مقام معظم رهبری ۷۸/۰۹/۰۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چه شرایطی در برنامه ريزی باید رعايت شود؟
🔹 #برنامه_ريزى بايد واجد شرايط زير باشد:
الف) برنامه، بايد دقيق و از نظر كيفى و كمّى كاملا روشن باشد؛ ب) برنامه بايد از هر گونه ابهام و كلّى گویى خالى، و تماماً جنبه عملى و عينى داشته باشد؛ ج) در برنامه ريزى بايد نيروهاى انسانى لازم براى انجام هر كار، هزينه ها، و ابزار و وسائل مورد نياز، دقيقاً محاسبه شود، و براى هر مرحله و هر مقطع، آنچه لازم است پيش بينى گردد؛ د) در برنامه ريزى بايد زمانبندى مورد توجّه قرار گيرد، به طورى كه نه وقت بيهوده تلف شود و نه حجم برنامه، بيش از مقدار وقت باشد؛ ه) در برنامه ريزى بايد هميشه محلّى براى «حوادث پيش بينى نشده» در نظر گرفته شود، چرا كه بسيار مى شود كه مديران و فرماندهان در جريان عمل با مشكلات پيش بينى نشده اى رو به رو مى شوند كه اگر آمادگى براى رويارویى با آن نداشته باشند، و به هنگام برنامه ريزى اين مسائل مورد توجّه آنها قرار نگرفته باشد كارشان به بن بست مى كشد و درمانده مى شوند.
🔹اگر به موضوع جنگ احزاب و مسأله حفر آن خندق عظيم به گرد مدينه، كه نه عابر پياده به آسانى مى توانست از آن بگذرد، و نه سواران مى توانستند از روى آن بپرند، آن هم در مدّتى كوتاه و با وسائل بسيار بسيار ابتدایى، بينديشيم، و مديريّت پيامبر اسلام (ص) را در اين زمينه، و كيفيّت تقسيم اين كار را ميان يارانش بنگريم، به دقّت و ظرافت در برنامهريزى پيامبر (ص) پى مى بريم، و جالب اينكه تا كار خندق پايان يافت، دشمن هم از راه رسيد! [۱] پيامبر اکرم (ص) شخصاً براى تمام حركتهاى نظامى و غزوات اسلامى تمام مسائل را دقيقاً زير نظر مى گرفت و برنامه را تنظيم مى نمود.
🔹در داستان حركت امام حسين (ع) و يارانش به سوى كربلا مى خوانيم كه در يكى از منزلگاهها دستور داد كه بيش از حدّ نياز آب با خود بردارند، كه سرِّ آن بر همگان روشن نبود، امّا هنگامى كه با لشكر «حر» در وسط بيابان خشك و بى آبى رو به رو شدند، امام (ع) دستور داد، آبهاى اضافى را در اختيار لشكر دشمن كه سخت تشنه بودند، بگذارند، و اين امر، اثر عميقى در روحيّه حر و يارانش گذاشت و بى شك اين محبّت در موضعگيرى آينده او مؤثّر بود. [۲] امام صادق (ع) براى نشر علوم اسلامى در زمانهایى كه شيعيان و شاگردان مكتب اهل بيت عليهم السلام سخت در فشار قرار خواهند گرفت برنامه ريزى فرمود، و به يكى از دوستانش تأكيد كرد امروز كه توانایى دارى، اين احاديث را بنويس و در ميان ياران خود پخش كن، چرا كه زمانى فرا مى رسد كه مردم دسترسى جز به كتابهايشان ندارند و جبّاران زمان رابطه ميان امامان (عليهم السلام) و پيروان مكتبشان را قطع مى كنند. [۳] و از اين ريزه كاريها در زندگى پيشوايان بزرگ اسلام فراوان است.
پی نوشت:
[۱] السيرة النبوية، الحميرى المعافرى، ج ۲، ص ۲۱۶
[۲] الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، چ ۱، ج ۲، ص ۷۸
[۳] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۱، ص ۵۲
📕مديريت و فرماندهى در اسلام، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، چ ۱۲، ص ۵۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#برنامه_ريزی #برنامه
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️قیام لله، راه و روش امام و شیعیان
🔹امیدوارم که ما همه جزء هیات قائمیه باشیم و همه با آن وظایفی که اسلام، قرآن، تحت لوای حضرت صاحب - سلام الله علیه - برای ما تعیین فرمودهاند عمل کنیم و صورتها را محتوای واقعی به آن بدهیم، و الفاظ را معانی حقیقی. شاید این وصفی که برای حضرت صاحب - سلام الله علیه - ذکر شده است دنبال همین آیه شریفه که میفرماید: «قُل إنَّمَا اعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ ان تَقُومُوا للَّهِ مَثنَی و فُرَادَی» دنبال همین معنا باشد که همه باید قیام بکنیم، قیام واحد؛
🔹که بالاترین قیام همان قیام آن شخص واحد است، و همه قیامها باید دنبال آن قیام باشد؛ و قیامْ لله باشد. خدای تبارک و تعالی میفرماید که من فقط یک موعظه دارم به شما: «قل إنمَا اعِظُکُمْ بِواحِدَه». به امت بگو که فقط من یک موعظه دارم به شما، و آن موعظه این است که قیام کنید، و قیامْ «لله» باشد؛ قیام لله کنید. البته آن حضرتْ قیامِ لله میفرمایند؛ و آن لِلّهی که و آن خلوصی که برای ایشان هست، برای دیگران نیست، لکن شیعه های بزرگوار آن حضرت هم باید پیروی از او بکنند در اینکه قیام کنند «لله» برای خدا...
بیانات حضرت امام ۵۸/۳/۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_زمان #امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️عقل سلیم و قلب سلیم
🔹چه بخواهیم از خدا؟ باید از خدا بخواهیم عقل سلیم و قلب سلیم [را]؛ عقل را بخواهیم.
بیانات آیت الله بهجت ۸۷/۱۱/۱۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ #امام_حسين عليه السلام:
🔸إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ الله عَلَيكُم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ؛
🔹نياز مردم به شما از نعمت های خدا بر شما است؛ از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد.
📕بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۲۰۵
#امام_حسین
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش ششم و پایانی)
🔸 #عفاف به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت پاک آدمی به جوامع بشری عرضه میکند #فرهنگ_عفاف است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی #حجاب تاثیر فروانی در سلامت روانی زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛
6⃣حفظ استواری خانواده
🔹یکی دیگر از آثار و فواید #حجاب که در سلامت روانی زنان تأثیر دارد، نقشی است که در پایبندی همسران به پیمان مقدّس ازدواج دارد. زیرا حجاب و پوشش باعث می شود #زن، از نگاه های آلوده مردان هوسباز و گرفتار شدن به دام عشق های آزاد محفوظ بماند، و به زندگی و خانواده خود وفادار باشد. از طرف دیگر شیوع #بیحجابی و بی بندوباری، باعث میشود مردان به جای توجّه و محبت به همسران شان، به دنبال لذّتجویی از زنان آرایش کرده کوچه و بازار باشند، و زنان نیز از جلوه گری و طنّازی برای به دام انداختن مردان بیگانه، ابایی نداشته باشند، و در نتیجه عشق و علاقه بین همسران از بین رفته و باعث فروپاشی #خانواده شود.
🔹آزاد شدن از قید خانه و خانواده، به معنای از دست دادن آرامش و امنیت روانی است. خانه را مسکن گویند، زیرا محل سکونت و آرامش روحی برای انسان است. اگر زن این جای امن و سکون و محل شکوفایی استعدادها و نیروهای درونی اش را از دست بدهد، آرامش و سلامت روانی خود را نیز از دست می دهد. استرس ها و فشارهای روانی که امروز دامنگیر #زنان_غربی شده، به این جهت است که بی بندوباری، سبب شده از زندگی در خانه بیزار شوند، وظیفه مادری خود را فراموش کنند و به جای آن در قید و بند رقابت های زندگی مدرن امروزی بیفتند و تمام ارزش های معنوی خود را فدا کنند.
🔹شهید مطهری (ره) نیز در این باره می گوید: «فلسفه پوشش و منع کامیابی جنسی از غیر همسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی شخص، از لحاظ روانی، عامل خوشبخت کردن او به شمار می رود؛ در حالی که در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار می رود و در نتیجه کانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت پایه گذاری می شود». لمبروزو پزشک و جرمشناس بنام ایتالیایی، نیز می گوید: «بارها دیده شده است در ممالکی که زنان بیشتر طنّازی و دلبری می نمایند، مردها نسبت به آنها بدبین بوده و از قبول زناشویی سرپیچی می کنند، و بارها مشاهده شده است که حتی بعد از تشکیل خانواده در اثر آشنایی مردان با اینگونه زنان، نفاق و جدایی میان همسرها تولید گشته است.
💠نتیجه گیری
🔹در پایان همانطور که ذکر شده کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن ۶ مورد می باشند که به ترتیب: ۱) امنیت؛ ۲) ارزشمند شدن زن؛ ۳) تعدیل غریزه خودنمایی و تبرج؛ ۴) محافظت از عواطف انسانی زن؛ ۵) پایبندی به اصول اخلاق انسانی؛ ۶) حفظ استواری خانواده هستند. امید است #زنان ما با رعایت #حجاب به این فواید با ارزش دست یابند؛ ان شاء الله.
منابع: قرآن کریم. درسنامه عفاف (فرید محمدی مقدم). تفسیر نور (محسن قرائتی). منتخب میزان الحکمه (محمد محمدی ری شهری)
نویسنده: پروین نظریان
منبع: وبسایت راسخون
#حجاب #عفاف #عفت #زن #زنان
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ماندگاری انقلاب اسلامی
🔹شما نگاه کنید ببینید امروز چند هزار رسانه، اعم از صوتی و تصویری و انواع و اقسام رسانههای گوناگون، با مدرنترین شیوهها علیه این نظام دارند کار میکنند؛ صدها مغز و فکر در اتاقهای فکر نشستهاند؛ هر روزی یک حرفی، یک شعاری، یک فکری، یک ترفندی علیه این انقلاب دارند طراحی میکنند؛ اما نمیتوانند به انقلاب لطمهای بزنند، نمیتوانند به #نظام_اسلامی صدمهای وارد کنند. این برای چیست؟
🔹استحکام این بنا به خاطر بنا شدن بر اصل #ایمان به خداست. آن کسانی که در این راه حرکت کردند، کار خدایی کردند. این نظام، شبیه نظام های دیگر نیست. امروز هیچ نظامی در دنیا نیست که این همه علیه او کار تبلیغاتی بکنند، کار سیاسی بکنند، فشار اقتصادی وارد کنند، تحریم وارد کنند و او بتواند اینجور مستحکم بایستد؛ چنین چیزی در دنیا وجود ندارد.
🔹اما این نظام ایستاده است، بعد از این هم خواهد ایستاد؛ این را همه بدانند. نه #آمریکا، نه #صهیونیسم، نه مجموعهی #مستکبران و #زورگویان عالم، نه با وسائل سیاسی، نه با وسائل اقتصادی، نه با تحریم، نه با تهمت، نه با تحریک ایادی خود در داخل، نخواهند توانست اندکی این #انقلاب را بلرزانند؛ راز ماندگاری این انقلاب، اتکای به ایمان هاست؛ اتکای به خداست...
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۱۱/۱۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روشهای بیاثرسازی جنگ روانی همهگیر (بخش اول)
🔸اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد، در #جنگ_نرم نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی حرم مطهر امام (ره)، در خردادماه سال جاری برای فعالان عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... هفت توصیه کردند که در این مجال به تشریح ابعاد و روش های تحقق یکی از مهمترین توصیه های گفته شده می پردازیم. مقام معظم رهبری خواستار افشای دروغ، فریب و جنگ روانی #دشمن شدند و تأکید کردند با توجه به اینکه امروز #فضای_مجازی و ماهوارهها همهگیر هستند، نباید گذاشت این #جنگ_روانی بر مردم کشور اثرگذار شود. اما ما فعالان رسانه ای، دانشجویان و جوانان مجهز به فناوری های ارتباطی چگونه می توانیم #سپر_دفاع_روانی را در مقابل این پیام های رسانه ای بر پا کنیم؟
1⃣علت یابی
🔹اصولا #پیامهای_رسانهای که فقط راوی یک اتفاق هستند، سعی در #تحریک_احساس دارند. بازشناسی علل واقعی، نه علل واهی و جعلی می تواند مردم را برای حمایت از تغییر و اصلاح همراه کند. #دشمن سعی دارد با سطحی سازی اتفاقات و عَلَم کردن علل جعلی نسبت به جداسازی مردم از نظام و مسوولان حرکت کرده و انشقاق سیاسی اجتماعی را حاکم کند.
2⃣راهکاردهی
🔹هر وقت حادثه در رسانه روایت شد، اما راهی برای عدم تکرار (در اتفاقات منفی) یا تکرارپذیری (در اتفاقات مثبت) آن گفته نشد، یعنی رو به جلو حرکت نمی کنیم. بازشناسی راهکارها می تواند پنجره عبور از وضعیت نامطلوب یا استقرار و تقویت در حالت مطلوب باشد. در مطالعات رسانهای بر روی مفهوم روزنامه نگاری توسعه، تمرکز جدی وجود دارد. نوعی از روزنامه نگاری که خود را متعهد به مسوولیت اجتماعی و پیشرفت جامعه می داند، نه دمیدن در احساسات و هیجاناتی که می تواند پدیدآورنده بحران های دیگر باشد.
3⃣بازشناسی خطاهای ذهن
🔹در حوزه علوم شناختی بر روی سوگیریهای شناختی تمرکز می شود. سوگیری های شناختی عملا باگ ها [۱] و اختلالات فرایند تفکر و نتیجه گیری منطقی هستند. اگر یک عکس و یک توضیح (کپشن) وجود دارد، ذهن ما در پی متصل کردن این دو بهم است؛ حالا اگر عکس از کشور و جغرافیای دیگر باشد و نوشته از یک خبر داخلی، عملا با اتکا بر قدرت تصویرسازی، اقناع سازی رخ می دهد. باید ذهن خود را پرورش دهیم که از پل زدن و نتیجه گیری های ساده دوری گزیند. اگر از یک محصول وطنی می گوییم، به دنبال مفسده هستیم و سعی می کنیم با متن ایجابی و مثبت، درگیر شویم؛ چرا که ذهن ما به مرور زمان و در توالی اخبار منفی تحمیلی، به یک شرطی سازی رسیده است که نمی شود، امکان ندارد! باید ذهن را از حالت اتوپایلوت و منفعل به حالت خودآگاه و در کنترل خود درآورد. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه
منبع: فارس
#جنگ_روانی #جنگ_نرم
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️تاثیر افعال والدین بر فرزندان
🔹[تربيت] هم از دامن شما خانمها بايد شروع بشود. از دامن شما بايد اين مطلب شروع بشود كه بچهها را تربيت كنيد، يك تربيت صحيح اسلامى. به اينكه خودتان [وقتى] بچه در دامنتان هست، همراهتان هست، همه چشم و گوشش به فعل و قول شماست، از شما دروغ نشنود بعد دروغگو درآيد از كار. اگر اين ديد مادر دروغ مىگويد، بعد هم ديد پدر دروغ مىگويد، اين دروغگو مىشود. اگر ديد مادر آدم صحيحى است، پدر آدم صحيحى است، اين صحيح بار مىآيد.
بیانات حضرت امام ۵۸/۲/۲۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ارزش زن از نظر اسلام (بخش دوم و پایانی)
🔹بزرگترین دستاورد غرب برای زنان این بود که با طرح شعار تساوی زن و مرد، #زنان را از میدان قدرتنمایی آنان، یعنی محیط خانواده خارج نموده و روانه میدانهایی کرد که قدرت برابری با مردان در آن حوزه ها را نداشتند. #خانواده اولین نهاد اجتماعی و رکن اساسی زن و مرد میباشد. خانواده بهترین محل پیوند زن و مرد و بیشترین زمینه ساز کمال آن دو است. در #فرهنگ_اسلامی، بر خلاف مسیحیت تحریف شده، که تجرد را مقدم به ازدواج و ازدواج را تنها به عنوان راهی برای فرار از بدکاری به رسمیت می شناسد، #ازدواج پیوندی الهی و بهترین نهاد سازنده اجتماعی به حساب می آید. #خانواده بهترین محیطی است که زن و مرد پیوسته یکدیگر را در پیمودن مسیر کمال به تسخیر می آورند.
🔹نگاه #فرهنگ_غرب به خانواده به گونه ای است که ارزش خانواده را گاه تا سر حد یک همسفرگی ساده تنزل میدهد. با این وجود چون فردگرایی و لیبرالیسم، ارزشهای پذیرفته شده در جهان غرب اند، گاه چنین مینماید که بروز این مسایل در جامعه غرب از نگاه آنان بحران، به حساب نمی آید. #اسلام رشد و پویایی خانواده را در گرو توجه به اصول اخلاقی دانسته و جریان جاری زندگی را تنها بر این پایه ممکن و مطلوب میداند؛ اصلی که در این استدلال به کار رفته، این است که لازمه اشتراک زن و مرد، در حیثیت و شرافت انسانی، یکسانی و تشابه آنها در حقوق است. اگر بنا بشود تقلید و تبعیت کورکورانه از فلسفه غرب را کنار بگذاریم و در افکار و آراء فلسفی که از ناحیه آنها میرسد به خود اجازه فکر و اندیشه بدهیم، اول باید ببینیم آیا لازمه تساوی حقوق، تشابه حقوق هم هست یا نه؟ تساوی غیر از تشابه است؛ تساوی برابری است و تشابه یکنواختی.
🔹ممکن است پدری ثروت خود را به طور متساوی میان فرزندان خود تقسیم کند، اما به طور متشابه تقسیم نکند. مثلا ممکن است این پدر چند قلم ثروت داشته باشد؛ هم تجارتخانه داشته باشد و هم ملک مزروعی و هم مستغلات اجاری، ولی نظر به اینکه قبلا فرزندان خود را استعدادیابی کرده است، در یکی ذوق و سلیقه تجارت دیده است و در دیگری علاقه به کشاورزی و در سومی مستغلداری. لذا هنگامی که میخواهد ثروت خود را در حیات خود، میان فرزندان تقسیم کند، با در نظر گرفتن اینکه آنچه به همه فرزندان میدهد، از لحاظ ارزش مساوی با یکدیگر باشد و ترجیح و امتیازی از این جهت در کار نباشد، به هر کدام از فرزندان خود همان سرمایه را میدهد که قبلا در آزمایش استعدادیابی آن را مناسب یافته است. کمیت غیر از کیفیت است، برابری غیر از یکنواختی است.
📕اصول و مبانی مدیریت در اسلام، مهرداد حسن زاده و عبد العظیم عزیزخانی
منبع: وبسایت راسخون
#زن #زنان #خانواده
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️معلم در اسلام چه جایگاهی دارد؟ (بخش اول)
🔹از منظر اسلام فراگيرى علم و دانش واجب عينى است، و در پاره اى قسمت ها واجب كفايى محسوب مى شود؛ يعنى بخشى از علوم را همگان بايد فرا گيرند و آن بخش كه جنبه تخصّصى دارد و فراگيرى آن براى همه ميسّر نيست، واجب كفايى مى باشد. تعليم علوم نيز همين گونه است، بخشى از آن توسّط كسانى كه از آن آگاهند بايد به همگان تعليم داده شود، در حالى كه تعليمِ بخشى ديگر هم واجب كفايى است. بر این اساس #تعليم و #تعلّمِ تمام علومى كه قوام جامعه بشرى از نظر معنوى و مادّى بدان بستگى دارد، گاه به صورت واجب عينى، و گاه به صورت واجب كفايى لازم و ضرورى است، و به همين دليل هيچ مسلمانى نمى تواند خود را از پيشرفت هاى علمى روز جدا سازد، بلكه براى تقويت پايههاى حكومت اسلامى، بايد بيشترين سعى و تلاش براى تعليم و تعلّم آن صورت گيرد، و به يقين اگر مسلمانان در اين زمينه كوتاهى كنند و مايه عقب افتادگى كشورهاى اسلامى گردند در پيشگاه خدا مسئولند!
🔹قرآن مجيد، نخستين معلّم را خداوند، و نخستين شاگرد را حضرت آدم (ع)، و نخستين علمى كه به او تعليم داده شد علم الاسماء مى شمرد. (به احتمال قوى منظور از آن، آگاهى بر اسرار افرينش و موجودات جهان است). تنها آدم (ع) نبود كه خداوند به او تعليم داد، بلكه به يوسف نبی (ع) تعليم تعبير خواب داد: «وَ عَلَّمْتَنِى مِنْ تَأوِيلِ الاَحَادِيثِ» [یوسف، ۱۰۱]، و به حضرت سليمان (ع)، زبان پرندگان آموخت: «وَ قَالَ يَا اَيُّهَا النّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ» [نمل، ۱۶]، و به داود نبی (ع) زره ساختن را: «وَ عَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ» [انبیاء، ۸۰]، و به خضر نبی (ع)، علم و آگاهى فراوانى داد: «وَ عَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنّا عِلْماً» [کهف، ۶۵]، و به فرشتگان، علوم فراونى بخشيد: «سُبْحانَكَ لا عِلْمَ لَنا اِلاّ ما عَلَّمْتَنا» [بقره، ۳۲]، و به انسانها، نطق و بيان آموخت: «عَلَّمَهُ الْبَيَانَ» و از همه بالاتر اينكه به پيامبر اسلام (ص)، علوم و دانش هايى كه هرگز تحصيل آن از طرق عادى براى او ممكن نبود آموزش داد: «وَ عَلَّمَكَ مَالَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ» [نساء، ۱۱۳]؛
🔹فرشته بزرگ الهى يعنى پيك وحى (جبرئيل) نيز تعليمات فراوانى به پيامبر اکرم (ص) داد: «عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى». [۱] پيامبران نيز به نوبه خود در زمره بزرگترين معلّمان جهان اند كه علوم و دانش هاى فراوانى را در زمينه دين و دنيا به نسل بشر آموختند؛ قرآن درباره پيامبر اسلام (ص) - كه بزرگترين پيامبر الهی است - مى فرمايد: «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ؛ و به مردم، كتاب [قرآن] و حكمت مى آموزد». [جمعه، ۲] همين برنامه را هر پيامبرى در مورد امت خويش اجرا كرد و علمِ دين و دنيا را به آنها آموخت. علما و دانشمندان - كه وارثان پيامبران اند - بعد از آنها به كرسى تعليم نشستند و علم و دانش را به انسانها آموختند، و مقامشان از نظر قرآن آنقدر والا و بالا است كه قرآن کریم درباره آنها مى گويد: «يَرْفَعِ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ؛ خداوند كسانى را كه ايمان آورده اند و كسانى را كه علم به آنها داده شده است، درجات عظيمى مى بخشد». [مجادله، ۱۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] غالب مفسّران «شديد القوى» را به جبرئيل (ع) تفسير كرده اند؛ ولى بعضى آن را ذات پاك خداوند مى دانند، قرآن کریم، سوره نجم، آيه ۵
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ نهم، ج ۱۰، ص ۲۶۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معلم #علم #تعليم #تعلم #عالم #دانشمندان
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️عقل و شعور
🔹واقعاً عقل و شعور و کیاست و زیرکی در امور دنیوی و دینی، رضایتبخش و مرضیّ خدا است. و همین چیز فهمیها، انسان را از مهالک دنیا و عذاب آخرت نجات می دهد!
📕در محضر بهجت، ج٢، ص٢٧٢
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ #پيامبر_اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸أتقَى النّاسِ مَن قالَ الحَقَّ فيما لَهُ و عَلَيهِ.
🔹پرهيزگارترين مردم كسى است كه حق بگويد، چه به سودش باشد چه به زيانش.
📕ميزان الحكمه، ح ۲۲۴۸۳
#پيامبر_اکرم
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) چگونه مردم را به برقراری رابطه دوستی و محبت و دوری از قطع رابطه توصیه می نماید؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از نامه ۴۷ #نهج_البلاغه (وصیتنامه حضرت) مى فرمايد: «وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ؛ و بر شما لازم است #پيوندهاى_دوستى و محبّت و بذل و بخشش را فراموش نكنيد»، سپس مى افزايد: «وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ؛ و بر حذر باشيد از اينكه به يكديگر پشت كنيد و رابطه خود را با هم قطع نماييد». «تواصل» از ريشه «وصل»، هرگونه ارتباط و پيوند معنوى و مادى و عقلانى و عاطفى را شامل مى شود و «تباذل» از ريشه بذل، از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا يكى از طرق پيوند افراد جامعه با يكديگر بذل كمكهاى مادى به افرادى است كه به هر دليل نيازمند شده اند. «تدابر» از ريشه «دبر» (بر وزن عبد) به معناى پشت كردن به هم و قهر كردن و دشمنى با يكديگر نمودن و «تقاطع» به معناى هرگونه قطع رابطه است، و اين دو واژه به عكس دو واژه اوّل از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا تدابر به معناى جدايى كامل است و تقاطع هر نوع قطع پيوند را شامل مى شود.
🔹مسأله پيوندهاى دوستى و محبّت كه گاه با زبان، و از طريق ملاقات و امثال آن انجام مى شود، در اسلام بسيار مهم است؛ همانگونه كه بى محبتى ها و جدايى ها و قطع پيوندها منفور است. احاديث بسيارى در نكوهش هجران و جدايى در منابع معتبر روايى ما آمده كه گاه پشت انسان را مى لرزاند. در حديثى كه مرحوم كلينى در كتاب كافى از امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل كرده است مى خوانيم: «هرگاه دو مسلمان از هم قهر كنند و سه روز بگذرد و آشتى نكنند، اگر در آن حال از دنيا بروند خارج از اسلام خواهند بود، و ولايت و پيوند اخوت اسلامى در ميان آنها قطع مى شود و به هنگام آشتى كردن، هر كدام پيشى گيرد او در قيامت براى رفتن به بهشت پيشى خواهد گرفت». [۱]
🔹همچنین امام صادق (ع) میفرمایند: «هنگامى كه دو مسلمان از هم قهر كنند ابليس پيوسته شادى مى كند؛ ولى هنگامى كه با هم آشتى كنند زانوهاى خود را به هم مى كوبد و پيوندهاى جسمى او [گويا] از هم جدا مى شود و فرياد مى زند: واى بر من از اين مصيبتى كه دامنم را گرفت». [۲] حتى در آنجا نيز كه كسى خودش را مظلوم، و طرف مقابل را ظالم بداند، بايد براى برقرارى آشتى و از ميان رفتن مظالم تلاش كند، چنانكه در حديث ديگرى در كتاب «كافى» آمده است كه امام صادق (ع) فرمود: «هر گاه دو نفر با هم قهر كنند، يكى از آن دو مستحق لعن است و اى بسا هر دو مستحق باشند، راوى از امام (ع) سؤال مى كند: فدايت شوم ظالم بايد مستحق لعن باشد، مظلوم چرا؟ فرمود: به سبب آن است كه برادرش را به آشتى [معقولانه] دعوت نمى كند». [۳] اشاره به اينكه بايد به صورت منطقى و مسالمت آميز مشكل خود را با يكديگر حل كنند.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۴۵
[۲] همان، ص ۳۴۶
[۳] همان، ص ۳۴۴
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ اول، ج ۱۰، ص ۲۸۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#قهر #دوستی
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تهاجم فرهنگی (بخش اول)
🔹با توجه به پیشرفتهای چشمگیری که در زمینههای مختلف تکنولوژی و ارتباطات رخ داده، گرایش بهسوی فرهنگ جهانی افزایش یافته است. جهان شدیدا کوچک و بههم فشرده شده و مردم کشورهای مختلف، بیش از هر زمان دیگری فرصت آشنایی و شناخت عناصر و ویژگیهای فرهنگهای جوامع دیگر را یافتهاند. از طرف دیگر این امکان فراهم شده است تا فرهنگها و آداب و رسوم مختلف، فرصت رهایی از مرزهای محدود ملی را پیدا کنند و در سایر جوامع نیز گسترش یابند؛ در اینجا اندیشهی #نفوذ و #تهاجم به #فرهنگهای_دیگر نیز بهوجود میآید. اندیشهی از بین بردن آداب و سنن و ویژگیهای ملی یک فرهنگ و در نتیجه نفی آن از جهان. #نفوذ_فرهنگی، وسایل و ابزار هویت فرهنگی را مورد هدف و هجوم خود قرار میدهد. به عقل و روان هجوم میآورد و بهوسیلهی ابزار ادراک با جهان رابطه برقرار میکند. [۱]
🔹در برخورد ایدئولوژیک هدف همیشه به آگاهی رساندن و بیدار نمودن بوده است. در صورتی که، نفوذ و #تهاجم_فرهنگی، چیرهشدن و مسلطشدن بر ادراک مورد نظر است و در نتیجه به سلب آگاهی و بیداری ملل و نیز به چیرهشدن و تسلط بر هویت فرهنگی فردی و اجتماعی میانجامد. در دورهی کشمکشهای ایدئولوژیک، وسیلهی بیداری مردم، استفاده از ایدئولوژی و عقیده بوده است، در صورتی که در عصر تهاجم فرهنگی، ابزار چیرهشدن بر ادراک، شامل گونههای مختلف سمعی و بصری میشود که سعی دارد تا از راه تبلیغات، تمامی انظار را متوجه مسائل ظاهری و سطح زندگی پیرامون نماید. [۲]
💠تعریف تهاجم فرهنگی
🔹 #تهاجم_فرهنگی، سیستمی است که برای تهیسازی هویت اجتماعی از هرگونه محتوا، گام بر میدارد و جامعه را بهسوی از همپاشیدگی سوق میدهد تا مردم را به انسانهایی بدون وطن، امت و دولت تبدیل کند. [۳] و آنچه امروز در فرهنگ عصر ما، به غرب نسبت داده میشود دارای یک بار منفی است. (که همان آثار ضد معنوی، ضد اسلامی و ضد الهی است که در تمدن غرب و فرهنگ آنها بهوجود آمده است). [۴] این موضوع به جغرافیای مغرب زمین مربوط نیست، اما بهدلیل اینکه غالبا فسادهای موجود در کشور ما معلول نفوذ فرهنگ استعماری غرب است، از اینرو، بهخاطر اختصار، #فرهنگ_غربی تعبیر میکنیم و گرنه اکنون نیز در مغرب زمین عدهای هستند که با این فرهنگ مخالفند، همچنان که در گذشته هم افراد بسیاری با آن مخالف بودهاند. [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بهشتینژاد، مهدی؛ ناتوی فرهنگی در تقابل با هویت اسلامی و ملی، پرتوسخن، شماره ۳۷۱، ص ۵۴
[۲] مصباح یزدی، محمدتقی؛ تهاجم فرهنگی، ص ۲۶-۳۰
[۳] همان؛ ص ۱۳
[۴] خامنهای، سیدعلی؛ دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان، ص ۳۴
[۵] مصباح یزدی، محمدتقی، ص ۵۴
نویسنده؛ مرتضی اشرافی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
#فرهنگ #تهاجم_فرهنگی #نفوذ
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️جایگاه بسیج
🔹...بعدها که جنگ در سال ۵۹ شروع شد، خب حضور #بسیج در میدان جنگ بسیار کارآمد بود، گرهگشا بود؛ به معنای واقعی کلمه پشتیبان بسیار مهمّ سازمانهای رسمی نظامی مثل ارتش و سپاه بود [اگر چه] آزمون بسیج در میدان جنگ آزمون پُرشکوهی بود، لکن بسیج صرفاً یک سازمان نظامی نیست؛ این نکتهی اساسی است. بسیج بالاتر از این حرفها است؛ یعنی شأنش و جایگاهش از یک سازمان نظامی، رفیعتر و بالاتر است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️دانش باید همراه با تزکیه باشد
🔹باید توجه کنید که دوره مدارس مهمتر از دانشگاه است، چرا که رشد عقلی بچهها در این دوره شکل میگیرد. باید سعی کنیم تا کسانی که فرزندان ما را فاسد بار میآورند، به مدارس و دانشگاهها وارد نشوند و در این امر مسامحه نباید کرد. ممکن است الآن کاری نتوانند بکنند، ولی تا ده سال دیگر کارشان را انجام میدهند. ما با آنان که با اسلام دشمناند مخالفیم و در مقابلشان میایستیم، ولی با کسانی که با اسلام دشمنی ندارند و دنبال کار خودشان هستند کاری نداریم.
🔹مسئله ما اسلام و کشور اسلامی است. ما برای اسلام این همه جوان دادهایم، لذا باید نگذاریم خون آنان هدر رود. ما دانشمندی که برای بشریت مضر است را میخواهیم چه کنیم؟ امروز دنیا در آتش دانشِ دانشمندانِ مضر میسوزد. این سلاحهای مخرب و بمب و موشکها را همین دانشمندان ساختهاند. لذا دانش باید همراه با تزکیه باشد، اصلاً تزکیه مقدم بر دانش است.
بیانات حضرت امام ۶۳/۱۲/۲۸
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی