هدایت شده از mesaghمیثاق
ebook8815[www.takbook.com].pdf
1.12M
⚫️ نسخه PDF
📚 کتاب فاطمه عاشورا | درباره دختران امام حسین (ع) از جمله حضرت رقیه (س)
✍ اثر دکتر محمد رضا سنگری | از ص ۲۹ پژوهشی درباره حضرت رقیه سلام الله علیها دارد.
#سیر_مطالعات_تاریخی
#سیر_مطالعاتی
هدایت شده از mesaghمیثاق
☑️ نقش آیت الله العظمی بروجردی در ساخت ضریح حرم حضرت رقیه (س)🔻
👈 آیت الله بروجردی: ضریح را بسازید و آن را از راه کربلا به حریم حضرت رقیه (ع) برسانید.
↩️ این ماجرای شگفت را در تارنمای کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی ببینید ↪️
هدایت شده از mesaghمیثاق
34.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 حضرت رقیه (س) در منابع منتسب به اهل تسنّن
👈 استاد حسینی قزوینی
🔹متن کامل برنامه🔹
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ادله تاریخی وجود #حضرت_رقیه "سلاماللهعلیها" توسط دکتر محمد حسین رجبی دوانی
هدایت شده از mesaghمیثاق
4_5796641957518251078.mp3
4.59M
🎙 #پادکست_حسینی
♨️ حضرت زینب و حضرت رقیه (سلام الله علیهما)؛ بتشکنان تاریخ
💥 #محمدصادق_ابوالحسنی
هدایت شده از mesaghمیثاق
10.mp3
1.77M
⭕️ عظمت بیانتهای #قرآن_کریم
🎙 سخنان شورانگیز حضرت استاد ابوالحسنی (منذر)
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کتاب محاکم شرع، ماجراهای عجیبی از زیرکی قضات بیان میکند.
💥 ۲ حکایت جالب از زبان آیت الله علیدوست🔻
1⃣ حاکم شرع قزوین چگونه فرد دروغگو را شناسایی کرد؟
2⃣ مردم کرمان به گلیم زیر پای قاضی کرمان قسم میخوردند!
▪️تحلیل امتیازات کتاب محاکم شرع اثر استاد ابوالحسنی منذر، ۲۵ تیر ۱۴۰۲؛ پژوهشگاه مطالعات فرهنگی...
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺دفاع دسته جمعي:
🔸 اين مفهوم، نظريه اي امنيتي در دوران پس از جنگ جهاني اول بوده که در چارچوب «جامعه ي ملل» متحد متجلي گرديد. مهم ترين هدف دفاع دسته جمعي حفاظت متقابل اعضا نسبت به يکديگر در برابر تهديد خارجي است. در اين نظام، مقابله و بازدارندگي نه به صورت انفرادي، بلکه به صورت جمعي انجام مي شود و اعضا متعهدند در برابر تهديد، واکنش دسته جمعي نشان دهند و هيچ يک از اعضا مجاز به کنار کشيدن نيست.
🔹دفاع دسته جمعي يا اتحاد، مسلط ترين شکل امنيت منطقه اي در قرن 19 و 20 بوده است. اتحادها، ساختارهايي هستند که به موجب آنها، بازيگران منطقه اي درصدد يافتن متحداني از بين دولت هاي همفکر درباره ي تحصيل درکي از دشمن يا تهديد مشترک هستند. به دليل اينکه اتحادها در ابتدا از دولت هاي همفکر براي يکي شدن در مواجهه با تهديد دشمن مشترک تشکيل شده، به ندرت داراي سازوکارهاي حل و فصل منازعات براي تهديدات داخلي هستند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رصد هوایی ناوشکنهای فرامنطقهای در تنگه هرمز توسط ارتش و سپاه
🔸️فرمانده نیروی دریایی سپاه امروز به آمریکا بابت دستدرازی به محموله نفتی ایران هشدار داد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺امنيت فراگير:
🔸 امنيت جامع درصدد بود دامنه ي تمرکز سنتي به صرف نظامي امنيت ملي را گسترش دهد تا علاوه بر نشان دادن امنيت در سطوح جهاني، منطقه اي، دو جانبه و داخلي، مسائل سياسي و اقتصادي را نيز دربرگيرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جنگ بی پایان ، مشکل اصلی اسرائیل و فلسطین چیست ؟
منبع؛کانال تاریخ ایران و جهان باستان
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺امنيت دسته جمعي:
🔹 تفاوت «امنيت دسته جمعي» با «اتحاد» در اين است که در اتحاد، اعضا به طور قطع، دولت هاي همفکر نيستند، بلکه تنها درباره ي عدم استفاده از زور در حل اختلافات توافق نموده اند و براساس اين قاعده، در مقابل هر خشونتي به طور جمعي واکنش نشان مي دهند. اساسا اهداف و وظايف امنيت دسته جمعي را مي توان در قالب سه عنوان و مجموعه بيان کرد: حفظ صلح و جلوگيري از وقوع جنگ، احياي صلح و بازگرداندن صلح پس از نقض و از بين رفتن آن، و ايجاد صلح و صلح سازي که به دنبال جلوگيري از خطر بازگشت جنگ، پس از پايان يافتن آن صورت مي گيرد. امنيت دسته جمعي درصدد است رفتار بين المللي را نه تنها از طريق جلوگيري کردن از متجاوزان، بلکه از طريق تحول ماهيت رقابت آميز تعاملات دولت ها تنظيم نمايد. در اين نوع از امنيت، صلح به صورت دسته جمعي و در صورت لزوم، از طريق يک واکنش تأديبي برقرار مي شود و همه ي اعضا مسئوليت مشارکت در يک تهديد بازدارنده ي کلان و در صورت لزوم، اجراي آن را مي پذيرند.
🔸با پايان جنگ سرد، امنيت دسته جمعي به عنوان مبناي بالقوه ي ايجاد امنيت جهاني و منطقه اي دوباره مطرح شد، ولي به دليل آنکه قدرت هاي بزرگ بار ديگر درباره ي چندين موضوع مهم امنيتي به مخالفت با يکديگر برخاستند، به منصه ي ظهور نرسيد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
44.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥این ویدئو که توسط هوش مصنوعی ساخته شده، وضعیت و شکل و شمایل کشورهای مختلف جهان در دوره باستان را به تصویر می کشد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان
💠 واقعه عاشورا به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ و دانش اسلامی است که در علم و عمل اجتماعی شیعیان انعکاس یافته و تاثیرگذار است. اولین لایه این تأثیرگذاری که عمیقترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیلهایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانشهای شیعیان بازتاب آن یافته است.
❇️ بر این مبنا عاشورا به صورت واقعهای الهی دیده میشود که از آدم تا خاتم وجود داشته و تا روز قیامت نقش آفرینی خواهد کرد. در چنین رویکردی، عاشورا ناظر به یک واقعه در مقطعی تاریخی و موقعیتی نیست، بلکه اتفاقی است که رخ داده، تمام نشده و ازلی و ابدی است. بر این اساس، عاشورا به حسبِ ظاهری در مقطعی از زمان به وقوع پیوسته ولی به لحاظِ حقیقتِ آن، سرمدی و جاویدان بوده و با همه عالم و اهل عالم گره خورده است.
✴️ از این منظر، هیچ یک از کنشگرانِ واقعه عاشورا از این مسأله مستثنی نیستند و این موضوع محدود به امام حسین علیه السلام یا اصحاب ایشان نیست و حتی کسانی که در جبهه مقابل امام نیز قرار گرفتهاند، مشمول این حکم میشوند. از این رو است که بر اساس آیات، احادیث و روایات، واقعه عاشورا با فطرت الهی پیوند می خورد و در واقع، عهد و پیمانی است که خداوند با همه بندگانش بسته است.
🌀 در حادثه عاشورا همه بر شاکله وجودی خود عمل میکنند. ظاهر و باطن جدا نیست، حقیقت فرد ظاهر شده و تعین یافته است. باطن عرفانی و فلسفی این واقعه، جدای از رفتار اجتماعی و سیاسی شیعیان نیست و درعمل و حیات آنان نیز قابل پیگیری و تسری است و در علم اجتماعی شیعیان تاثیرگذار بوده است و در چند سطح و لایه درس متناظر با خود را دارد.
♻️ درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد.
♦️در کنار جلوه و تجسم عاشورا در هویت شیعی، انعکاس و بازتاب تفکر عاشورایی را در عملکرد و کنش سیاسی شیعیان نیز می توان ردگیری کرد. واقعیت این است که مقاومتهای سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از پایههای اساسی این حرکت سیاسی، مراسم و مناسک دهه محرم و واقعه عاشورا بوده است و حتی خود حضرت امام خمینی(ره) در حرکت سیاسی خود که مبارزه با ظلم و استبداد بود از حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ملهم بود و این نگاه و نگرش را به بدنه جامعه هم تزریق می کردند.
🔻به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است.
#نکته
1️⃣ تبیین واقعه عاشورا؛ از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است.
2️⃣ توصیف واقعه عاشورا؛ در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانهترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیق ترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد میشود.
3️⃣ تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوهای تصور میشود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزندهاند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرتهای موجود و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار میگیرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند در_برابر_طوفان
🎬 قسمت_چهارم
مجموعه مستند "در برابر طوفان" روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است. در این مجموعه صداها و تصاویر دیده نشده از تاریخ معاصر کشور نمایش داده می شود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔸رئالیسم تهاجمی به پیروی از دیگر گرایشهای فکری بین الملل، دستگاه فکری خود را براساس آموزه ها و مفروضه های واقعگرایانه بنیان نهاده است. پیروان این مکتب، ضمن اینکه در چهارچوب های واقعگرایانه، دولتها را به عنوان بازیگران اصلی صحنه روابط بین الملل به رسمیت میشناسند، بر این باورند که قدرتهای بزرگ بازیگر اصلی در سیاست بینالملل هستند و در ﺗﺄثیرگذاری بر سیستم بین الملل، بروندادهای قدرتهای بزرگ تعیین کننده است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کارشناس سعودی:
🔹زمانی به پالایشگاه ما حمله شد، هر چه از امریکا درخواست کردیم پاسخی بدهد کاری نکرد، امروز که به دنبال صلح با ایران و کم کردن تنش ها هستیم امریکا اقدامات شک برانگیزی انجام میدهد، امریکا امپراتوری جنگ است و بدون جنگ امکان بقا ندارد.../ کاوش مدیا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺جان میرشایمر، تعیین سرنوشت تمامی دولتها اعم از قدرتهای بزرگ و کوچک را از طریق تصمیمات و اقدامات دولتهایی میداند که بیشترین توانایی را داشته باشند. از دید وی اقدامات بین المللی قدرتهای بزرگ بر مبنای توانایی نظامی تعیین میگردد و این موضوع باعث میشود همواره احتمال وقوع جنگ وجود داشته باشد و هیچگاه این احتمال به میزان قابل توجهی کاهش نیابد و فقط قدرت است که میتواند از خطر افزایش احتمال وقوع جنگ توسط رقیب جلوگیری کند و در صورت وقوع، مانع شکست در جنگ شود. در رهیافت رئالیسم تهاجمی بر افزایش قدرت به منزله ی هدف و برای کسب جایگاه هژمونیک در نظام بینالملل (به عنوان رفتار اصلی قدرتهای بزرگ) تأکید میشود. این دسته از رئالیستها به مسأله امنیت به عنوان محور و پایه اصلی بحثهایشان میپردازند که به مسائلی چون امنیت بین الملل، بقاء، موضوعات امنیتی مبتنی بر محور نظامی، خوداتکایی در تحصیل امنیت، دولت محوری در مرجع امنیت و آنارشی توجه می شود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹روزگاری ایران
خسرو معتضد قسمت دوم
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺 اقتدارگرایی چیست؟
🔶 «اقتدارگرایی» یا «اتوریتانیسم» اصطلاحی است که از واژه فرانسوی «اتوریته» به معنی قدرت و آمریت گرفته شده و منظور از آن نوعی از حکومت است که در آن قدرت در دست گروه معدودی متمرکز شده است. این مفهوم معمولاً مخالف فردگرایی و دموکراسی است.
🔹 به بیان ساده تر حکومت های اتوریته به آن دسته از حکومت های دیکتاتوری اطلاق می شود که گروهی به نام یک حزب سیاسی مانند حزب بعث عراق، یا یک دار و دسته نظامی نظیر حکومت ژنرال ها در آرژانتین و حکومت سرهنگان در یونان، آزادی های فردی و حقوق اجتماعی مردم را از میان برده و به شیوه استبدادی بر آنها فرمانروایی می کنند.
#اقتدارگرایی #اتوریته
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥افتخار دست نیافتنی که قاجار به نام خود ثبت کرد
🔸حکومتی که مساحت ایران را یک سوم کرد
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺مراحل کمپین شناختی
1- تعریف هدف: در این مرحله باید هدف های دقیقی برای کمپین شناختی تعریف شود که میتواند شامل جمعآوری اطلاعات، تحلیل اطلاعات، کاهش تأثیر دشمن و یا اطلاع رسانی به جمعیت باشد.
2- تعیین مخاطب هدف: در این مرحله، باید مخاطبان مورد نظر کمپین شناختی مشخص شوند. این مخاطبان میتوانند شامل دشمنان، جمعیت، نیروهای امنیتی، و یا هر گروه دیگری باشند که برای انجام هدف مورد نظر نیاز به تحلیل شوند.
3- انتخاب و تعیین روشهای جمعآوری اطلاعات: در این مرحله، باید روشهای مختلف جمعآوری اطلاعات تعیین شود. این روشها میتوانند شامل تجسس، جاسوسی، انتشار اطلاعات کاذب و یا هر روش دیگری باشند که برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز استفاده میشود.
4- تحلیل اطلاعات: در این مرحله، اطلاعات جمعآوری شده تحلیل میشوند تا به دست آوردن طرح و برنامههای دقیق برای دستیابی به هدف مورد نظر کمک کند.
5- انتشار اطلاعات: در این مرحله، به اطلاع رسانی به مخاطبان مورد نظر پرداخته میشود. این اطلاعات میتواند شامل انتشار اخبار و یا اطلاعات کاذب، نشر اطلاعات مخفی و یا اطلاعاتی که برای دشمن مفید نیست، باشد.
6- اقدامات اجرایی: در این مرحله، اقداماتی برای اجرای طرحها و برنامههای تعیین شده انجام میشود. این اقدامات میتواند شامل اقدامات نظامی، سیاسی، و یا اقداماتی دیگری باشد که برای دستیابی به هدف مورد نظر انجام میشود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
49.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥جنگهای آینده چگونه خواهد بود؟
🔹فناوریهای نوین باعث تغییر شرایط جنگ میشوند
🔹یکی از ابزارهای مهم در جنگها پهپادهای شناسایی و انهدام هستند که در جنگ روسیه و اوکراین هم بسیار استفاده شد
🔹ابزار مهم بعدی در جنگهای آینده اینترنت است که به نیروها امکان جابهجایی اطلاعات را میدهد
🔹اینترنت ماهواره ای به دلیل در امان ماندن از منهدم شدن اهمیت بسزایی دارند
🔹ابزار مهم بعدی در جنگ های آینده هوش مصنوعی است که به تحلیل اطلاعات کمک میکند
🔻گزارشی از اکونومیست، ترجمه و زیرنویس شده در «انتخاب» (16:28 دقیقه)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️جمهوری اسلامی از آن مردم است
🔹هر چه پیروزی نایل این ملت مظلوم - که در طول تاریخ مظلوم بود - عاید شده است، از حضور ملت و همه قشرهاست [که] در صحنهاند و از اینکه جمهوری اسلامی را از خود میدانند، چنانچه از خودشان است. اسلام اختصاص به شخصی دون شخصی ندارد. اسلام، اسلام همه است و جمهوری اسلامی خدمتگزار به همه است و مال همه است.
بیانات حضرت امام ۶۱/۰۹/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢چه بدعتی در دین ایجاد شده بود که «امام حسین» (ع) برای مبارزه با آن قیام کرد؟ (بخش دوم)
🔸 #بنى_امیّه در طول مدّتى که خلافت را غصب کردند، و به ناحق بر مسند قدرت تکیه زدند، بدعت هاى فراوانى در دین ایجاد کرده و سنّت پیامبر (ص) را میراندند؛ چرا که ادامه حیاتشان در گرو احیاى بدعت ها و محو سنّت هاى پیامبر اسلام (ص) بود. ذیلاً نمونه هایى از این بدعت ها ذکر می گردد:
🔹در عصر جاهلیّت امتیازات قومى غوغا مى کرد. آنان اوّلا: عرب را (هر چند داراى انحطاط اخلاقى بود) بر عجم (غیر عرب) برترى مى دادند. ثانیاً: در میان عرب ها، هر قبیله اى خود را برتر از دیگر قبیله ها مى دانست و براى این منظور به شمارش تعداد افراد قبیله خود مى پرداختند، و اگر دو قبیله از این جهت مساوى بودند، به سراغ گورستان ها رفته و سرشمارى مردگان هر قبیله را آغاز مى کردند تا قبیله برتر مشخّص شود. [۱] اسلام این ملاک و معیارِ نادرست را برچید، و معیار بشریّت و انسانیّت را جایگزین آن کرد و براى همه انسانها، فارغ از قبیله، نژاد، زبان و رنگ، ارزش قائل شد.
🔹در آیه ۷۰ سوره اسراء مى خوانیم: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِى آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیر مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلا؛ ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنها را در صحرا و دریا (بر مرکب هاى راهوار) سوار کردیم؛ و از نعمت هاى پاکیزه به آنان روزى دادیم؛ و آنها را بر بسیارى از موجوداتى که خلق کرده ایم، برترى بخشیدیم». آرى با آمدن اسلام، انسان محورى، جاى قبیله محورى را گرفت، و لذا طرفداران پیامبر (ص) و جذب شدگان به اسلام، از قبیله و نژاد و زبان و رنگ خاصّى نبودند؛ بلکه عرب و عجم، سیاه و سفید، قریشى و غیر قریشى، فوج فوج به اسلام رو آورده و تسلیم امر خدا شدند.
🔹با رحلت پیامبر (ص)، این سنّت حضرت نیز دستخوش تغییر شد و کم کم همان قومیّت گرایى رخ نمایى کرد، تا در دوران خلیفه سوم به اوج رسید؛ [۲] و این مطلب مخصوصاً در مناطق تحت نفوذ #معاویه به وضوح دیده مى شد. تعصّبات قومى، جاى انسان محورى را گرفت و همین امر باعث اختلافات و درگیرى میان قبایل شد. اتّحاد و یکپارچگى و وحدت ناشى از انسان محورى به تدریج از میان مسلمانان رخت بربست، و دیگر خبرى از آن جامعه متّحد و یکپارچه نبود. #امام_حسین (ع) قیام کرد تا دوباره همه مسلمانان را متّحد نموده، و یادگار جدّش، یعنی انسان محورى را حاکم کند. #ادامه_دارد...
پینوشتها؛
[۱] شرح بیشتر را در تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۲۷۵ مطالعه فرمایید.
[۲] جرج جرداق در کتاب الامام على صوت العدالة الانسانیة، ج ۱، ص ۱۲۴ درباره تقویت بنى امیّه توسط عثمان مى نویسد: «عثمان، هم کلید بیت المال و هم شمشیر سلطان را در دستان بنى امیّه قرار داد». (عاشورا، ص ۱۴۰)
📕اهداف قیام حسینى، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، ص ۴۸
منبع: وبسایت راسخون
#امام_حسین