هدایت شده از mesaghمیثاق
اسلام میگه دو نوع شغل داریم
شغل دولتی
شغل غیردولتی
شغل دولتی ذیل "واجبات نظامیه" میاد
مشاغلی که از جنس خدمات واجب هستند
مثل قضاوت و حفظ امنیت و ...
در مورد این خدمات، فردی که تن به خدمت میده حق نداره درخواست دستمزد کنه. مثل کسی که برای نماز خوندن (امر واجب) بگه به من پول بدید!
اما حکومت باید نیازهای زندگی اون فرد رو تامین کنه
یعنی از بیت المال به قاضی و سرباز و ... حقوق بده و نیازهاشون تامین بشه
اما اندازه این تامین نیاز چقدره؟
قاعده اسلامی در اینجا "قاعده ارتزاق" است
یعنی باید دولت همه کارمندانش را بالای خط فقر برساند
این واجب است
حالا اگر بودجه اضافه تر داشت
ممکن است صلاح ببیند به کسی قدری بیشتر پاداش بدهد
اما این پاداش یک امر نهایتا "مستحب" است و طبیعتا در مقابل امر واجب (=تامین نیازهای همه کارمندان بالای خط فقر) قرار نمی گیرد و اگر قبل از تامین نیازهای همه کارمندان به سراغ پاداش دادن به مدیران برویم قطعا خلاف شرع و عدالت انجام داده ایم.
امروز اگر بخواهیم به کارمندان به اندازه خط فقر حقوق بدهیم قطعا به هیچ مدیری بیشتر از همان اندازه کارمندان نمی رسد
فلذا تفاوت حقوقها به حداقل ممکن می رسد
اما در قاعده ارتزاق آن چیزی که مهم است تعداد افراد تحت تکفل است. یعنی یک کارمند مجرد با یک کارمند با 4 فرزند تفاوت حقوق معنادار دارد نه اینکه به ازای هر فرزند 200 هزار تومان داده شود.
شأن افراد و انگیره خدمت و ... هم بهانه نمی شود برای اینکه به چند میلیون کارمند ظلم کنیم تا عده معدودی مدیر خوشحال شوند.
امیرالمومنین وقتی به حکومت رسید 60 درصد حقوق قاضی القضات کوفه را یکجا کسر کرد و به شأن و جایگاه و... او نگاه نکرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
33.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای نقدینگی و تورم!
🔴انواع نقدینگی کدام است؟
🟠نقدینگی جبرانی چیست؟
🟡نقدینگی محرک چیست؟
🟢نقدینگی مکنده چیست؟
🔵راهکار توقف رشد نقدینگی؟
🔻راهکار صاف کردن زمین🔻
حتما بببینید...
هدایت شده از mesaghمیثاق
احیاء امر ولایت.mp3
553.3K
حقیقتا این ویژگی حضرت آقا منحصر به فرد است
گویی از روی متن ادبی ویرایش شده توسط استادان سخن میخواند اما واقعیت این است که سخنرانی است و بداهه گویی.
لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم
#ولایت
هدایت شده از mesaghمیثاق
پرفسور مسعود درخشان:
در هیچ دوره ای از تاریخ مثل امروز، فقرا از حق اغنیا دفاع نکرده اند.
هیچگاه در تاریخ معاصر کشورمان مثل امروز ندیده ایم که تحصیل کردگان فقیر، با شعار لیبرالیسم اینگونه از چپاولگری اغنیاء دفاع کرده باشند.
چرا و چگونه روشنفکران ما فریب خورده اند؟
#پرفسور_مسعود_درخشان
#مکتب_گران_کن
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سید یاسر جبرائیلی: در این کشور هر جا پیشرفتی میبینید، محصول تلاش بیمنت جوانان مومن و انقلابی است، هیچ نشانهای از تفکر لیبرال در آنجا نیست؛ اما هرجا عقبماندگی و خسارتی هست، حتما میتوان حضور پررنگ لیبرالها را مشاهده کرد.
برای تسریع پیشرفت کشور، چوب #لیبرالیسم را باید از لای چرخ اقتصاد خارج کرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
7.73M
عدالت و حکمرانی
جلسه اول: مبنای نظریه عدالت
حق بنیادین بشر چیست؟
بررسی تطبیقی نظر جان لاک، شهید مطهری و مقام معظم رهبری
تکلیف محوری در مساله نظریه عدالت چگونه می تواند تاثیرگذار باشد؟
دریافت فایل صوتی
هدایت شده از mesaghمیثاق
01 نظریه عدالت و حکمرانی.mp3
14.81M
نظریه عدالت و حکمرانی جلسه اول
#نظم_اجتماعی 1
هدایت شده از mesaghمیثاق
📕 نردبان شکسته
چگونه نابرابری بر طرز فکر، زندگی و مرگ ما تأثیر میگذارد
نویسنده: کیت پین
مترجم: سمانه پرهیزکاری
ناشر: میلکان
#اقتصاد_رفتاری
#روانشناسی_اقتصاد
هدایت شده از mesaghمیثاق
کیت پین استاد روانشناسی دانشگاه کارولینای شمالی و چهرۀ شناختهشدۀ بینالمللی در زمینۀ روانشناسی نابرابری و تبعیض است. پین در تحقیقات خود بهدنبال سؤالاتی از این جنس است:
نابرابری چگونه ذهن بشر را شکل میدهد؟ چرا وقتی نابرابری زیاد است، مردم تصمیماتِ غلطِ بیشتری میگیرند؟ چرا احساس فقیربودن گاهی اوقات تأثیر مخربتری نسبت به خود فقر دارد؟
پین این سؤالات و مشابه آن را در کتاب «نردبان شکسته» پاسخ داده است.
کتاب «نردبان شکسته» به این مسئله میپردازد که چگونه نابرابری نهتنها ما را از لحاظ اقتصادی از هم جدا میکند بلکه پیامدهای عمیقی در طرز فکر، نحوۀ واکنش به استرس، عملکرد سیستم ایمنی بدن و حتی نگرش به مفاهیم اخلاقی چون عدالت و انصاف دارد.
یافتههای تحقیقاتیِ جدید در روانشناسی، علوم اعصاب و اقتصادِ رفتاری نهتنها آشکار میکند که نابرابری، رفتار افراد را به شکلهای قابلپیشبینی تغییر میدهد، بلکه این دیدگاهِ ناقص که فقر را نتیجۀ عدم موفقیت فردی میداند، اصلاح میکند.
در میان جوامع پیشرفته، نابرابری به میزان پولِ آدمها نیست، بلکه احساسشان نسبت به جایگاهی است که دیگران دارند. چیزی که مهم است، احساس فقیربودن است، نه صرفاً فقیربودن. صرفنظر از متوسط درآمد، در کشورهایی که نابرابریِ درآمد بیشتر است، نرخ تمام ناهنجاریهای اجتماعیِ مرتبط با فقر، از جمله مشکلات جدیِ بهداشتی، بیماریهای روحی و جرایم بسیار بالاتر است.
#اقتصاد_رفتاری
#روانشناسی_اقتصاد
هدایت شده از mesaghمیثاق
پرفسور مسعود درخشان:
در هیچ دوره ای از تاریخ مثل امروز، فقرا از حق اغنیا دفاع نکرده اند.
هیچگاه در تاریخ معاصر کشورمان مثل امروز ندیده ایم که تحصیل کردگان فقیر، با شعار لیبرالیسم اینگونه از چپاولگری اغنیاء دفاع کرده باشند.
چرا و چگونه روشنفکران ما فریب خورده اند؟
#پرفسور_مسعود_درخشان
#مکتب_گران_کن
هدایت شده از mesaghمیثاق
باید یک مبنا را وسط گذاشت و قضاوت کرد. اگر مبنا اقتصادی باشد، یعنی عرضه ارز مسافرتی برای کنترل طرف تقاضای اقتصاد در بازار سیاه صورت گیرد، در شوک های تقاضا مانند شب عید و اربعین و حج تمتع، عرضه ارز مسافرتی می تواند از جهش جلوگیری کند و از التهاب سمت تقاضا بکاهد. ارز ارزان قیمت در بازارهای مبادله و نیما به وفور در اختیار وارد کنندگان قرار می گیرد. در این منطق اشکالی ندارد که جهت باریک سازی بازار سیاه، مردم بتوانند بخشی از نیاز ارزی مسافرتی خود را از این بازارها تهیه کنند.
اما اگر رویکرد فرهنگی باشد، دولت باید تصمیم بگیرد که کدام جنس از مسافرت را تشویق کند.
آنچه در این روزها رخ داده، اعمال رویکرد اقتصادی برای کنترل تقاضای بازار ارز است. البته این سیاست می تواند با سیاستهای فرهنگی هم تلفیق شود. یعنی بر خلاف دولت قبل که سفر به برخی کشورهای نامطلوب فرهنگی را ترغیب می کرد، در این دولت با همراهی مراکز فرهنگی، بر سفرهای سالم تاکید بیشتری شود و لذا صف خرید ارز برای این سفرها شکل بگیرد. یا اینکه به جای سفر خارجی، مردم ترغیب به سفر داخلی شوند که نیاز ارزی ندارد.
با این چند کلام احتمالا واضح شده است که در چنین شرایطی، موضع صواب کدام است؟!
☘️تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی