هدایت شده از تفسیر قرآن به قرآن
باسمه تعالی
رئوس مطالب جلسه ششم
۱. فرق حضرت موسی(ع) با پیامبر اکرم(ص) در همین مقام قرب نوافل است که حضرت موسی برای ملاقات با حق تعالی با پای خود بر سر قرار رفت لذا فرمود: لمّا جاء موسی لمیقاتنا که هم آن حضرت را با اسم یاد می کند و هم با پای خود بر سر قرار می رود، اما در مورد پیامبر عظیم الشان اسلام که به مقام قرب نوافل دست یافته اند می فرماید: اَسرَی بعبده لیلاً که هم حضرت را با کلمه عبد خطاب می کند و خودش سیرش می دهد، لذا خودش می شود همه قوای ادراکی عبدش و عبد(پیامبر اکرم) مشاهده می کند آنچه را در حضور حق تعالی است.
۲. لذا برخی از مفسرین گفته اند: ضمیر در هو السمیع البصیر را هم می شود به حق تعالی بر گرداند و هم به پیامبر اکرم، یعنی چون او را بالا بردیم که آیات مان را نشانش دهیم پس او هم سمیع و بصیر است
۳. فرق حدیث قرب نوافل با قرب فرائض در این است که در قرب نوافل خداوند می شود اعضا و جوارح بنده اش اما در قرب فرائض بنده می شود چشم و گوش حق تعالی چنان که حضرت امیر(ع) می فرماید: اَنا یدالله، اَنا اُذن الله، اَنا عین الله، اَنا جنب الله یعنی در مقام فعل خداوند عبد که همان انسان کامل است می شود خلیفه الهی که جایگاه امامت است و بالاتر از نبوت. البته اشتباه نشود پیامبر اکرم بعد از مقام نبوت دارای مقام امامت هم بودند.
@DailyCommentaryofQoran
❇️ قال الصادق علیه السلام: مَنْ رَأَى أَخَاهُ عَلَى أَمْرٍ یكْرَهُهُ فَلَمْ یرُدَّهُ عَنْهُ وَ هُوَ یقْدِرُ عَلَیهِ فَقَدْ خَانَهُ ... (أمالی الصدوق ص270)
❇️ یعنی شما که مؤمن هستید ، معارف دین ، حرام و حلال را می شناسید ، اگر برادر مؤمن خودتان را دیدید که سرگرم کاری است که شما کراهت از آن دارید ، یعنی آن را بد و زشت می شمارید؛ ...
⭕️ اگر اورا از آن کار باز ندارید در حالی که می توانید مانعِ انجام آن کار بشوید ؛ اگر این طور عمل نکردید ، فَقَد خانَه ، به این برادر خیانت کرده اید. مثل کسی که در حال نوشیدنِ سمّی به خیال این که شربت است ، می باشد ، شما هم می دانید این زهر است ، کشنده است ، می توانید مانعِ او بشوید ، امّا مانع نمی شوید!
🔵این که ما خیال کنیم در مسائل مادی و اجتماعی و سیاسی و امثال اینها وظیفه داریم که راهنمایی کنیم ، ، اما در مسائلی که مربوط به دین می شود ، این وظیفه را نداریم! این خطای بزرگی است. می بینید کسی نماز نمی خواند ، می بینید کسی مشغول غیبت است، به فرائض بی اعتناست ، و ... باید او را از این کار باز دارید. رَدَّ ، اعمّ از باز داشتن لسانی و غیر لسانی است.
✅ (یعنی) نگذارید این کار را بکند. نه آنکه فقط به او بگویید که او هم گاهی گوش کند ، گاهی گوش نکند ! اگر به او علاقمندید، نباید بگذارید! اگر گذاشتید آن کار خلاف را بکند ، این خیانت به اوست.
اگر بینی که نابینا و چاه است
اگر خاموش بنشینی گناه است.
🔹 [ شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی ، 27 / 2/ 1394 ]
❤️ #مقام_معظم_رهبری ❤️
✅ #درس_اخلاق #مؤمن
🔵👈 واقعا خواندنی و پند آموز 🍃🍃
🆔 @dars_akhlaq
🗒#وصیتنامه آسمانی شهیدحاجقاسم سلیمانی
💖«#قسمت_هفتم»
🌴💫🌴💫🌴
🌷❤️شهدا، محور عزّت و کرامت همه ما هستند؛ نه برای امروز، بلکه همیشه اینها به دریای واسعه خداوند سبحان اتصال یافته اند.
آنها را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همانگونه که هستند.
🔆فرزندانتان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا کنید. به فرزندان شهدا که یتیمان همه شما هستند، به چشم ادب و احترام بنگرید.
🌹به همسران و پدران و مادران آنان احترام کنید، همانگونه که از فرزندان خود با اغماض میگذرید، آنها را در نبود پدران، مادران، همسران و فرزندان خود توجه خاص کنید👌
🏵 نیروهای مسلّح خود را که امروز ←ولیّ فقیه→ فرمانده آنان است، برای دفاع از خودتان، مذهبتان، اسلام و کشور احترام کنید
✅و نیروهای مسلح میبایست همانند دفاع از خانهی خود، از ملت و نوامیس و ارضِ آن حفاظت و حمایت و ادب و احترام کنند
💠 و نسبت به ملت همانگونه که امیرالمؤمنین مولای متقیان فرمود، نیروهای مسلح میبایست منشأ «عزت ملت» باشد و قلعه و پناهگاه مستضعفین و مردم باشد و زینت کشورش باشد
💟⚜✅🔆🌐
#مکتب_حاج_قاسم
#سردار_دلها
هدایت شده از تفسیر قرآن به قرآن
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِن دُونِي وَكِيلًا(۲)
(ﻭ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻣﺎﻳﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎم ﻛﻪ: ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﻣﻦ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯﻱ ﻣﮕﻴﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺷﺮﻳﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ).
@DailyCommentaryofQoran
هدایت شده از تفسیر قرآن به قرآن
باسمه تعالی
رئوس مطالب جلسه هفتم
۱. وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِن دُونِي وَكِيلًا(۲)
(ﻭ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻣﺎﻳﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎم ﻛﻪ: ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﻣﻦ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯﻱ ﻣﮕﻴﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺷﺮﻳﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ).
۲. از این آیه تا آیه ۸ به بیان نمونه و موردی از اقوام گذشته اشاره می کند که سنت الهی درباره همه اقوام از گذشته تا حال ثابت است، که همه شرایط را برای هدایت بشر و اقوام مختلف فراهم می کند و آنها را در پذیرش و عدم پذیرش حقیقت مختار می گذارد، که آنهایی که با عقل بپذیرند سعادتمند شوند و آنهایی که با وجود عقل زیر بار بندگی و پذیرش حقیقت نروند با وعده الهی سرازیر جهنم شوند.
۳. واژه "کتاب": در فرهنگ قرآن عبارت است از مجموعه قوانین اعتقادی، اخلاقی، فقهی، حقوقی، علمی و عملی.
۴. در بین ۱۲۴ هزار پیامبر الهی فقط به ۵ پیامبر کتاب داده شد و آنها را پیامبران اولو العزم می دانیم و بقیه پیامبران مامور به تبلیغ دین همین ۵ پیامبر بوده اند.
۵. اگر چه قرآن کریم می فرماید: و آتینا داوودَ زَبوراً (نساء/۱۶۳) کتاب به معنای لغوی هست اما کتابی از نوع کتابهای انبیاء اولو العزم نیست.
۶. کتابی که به حضرت موسی دادیم برای چیست؟ برای هدایت بنی اسرائیل (وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ)
خوب هدایت از کجا شروع می شود و اولین مساله آن چیست؟ از توحید و توکل به خداوند احد و واحد (أَلَّا تَتَّخِذُوا مِن دُونِي وَكِيلًا)
چون شما دچار توهم و سوء تفاهم هستید امور حقیقی را با غیرحقیقی اشتباه می گیرید و با وجود ناتوانی ها و جهلتان، به جای توجه و رجوع به حق تعالی به موجودات پست پناه می برید.
@DailyCommentaryofQoran