eitaa logo
مصباح جمعه
231 دنبال‌کننده
12 عکس
319 ویدیو
2 فایل
خطبه‌های نمازجمعه شهر شاهدیه یزد در این کانال به صورت هفتگی بارگذاری می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۳ / ۴ / ۱۴۰۴ خطبه دوم حدیث اخلاقی در روایتی از مولا علی بن موسی الرضا ع آمده است که فرمود:《مَن تَركَ السَّعيَ في حَوائجِهِ يَومَ عاشُوراءَ قَضَى اللّه ُ لَهُ حَوائجَ الدُّنيا و الآخِرَةِ، وّ مَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائهِ، جّعَلّ اللّهُ عز و جل يَومَ القِيامَةِ يَومَ فَرَحِهِ و سُرورِهِ وَ قَرَّت بِنا في الجَنّانِ عَينُهُ》تنها روزی که سفارش به تعطیلی کار شده است روز عاشورا است. فرمود: هر كه در روز عاشورا كار و كسب خود را رها کند، خداوند حاجت هاى دنيا و آخرت او را بر آورده سازد، و هر كه روز عاشورا را روز سوگوارى و اندوه و گريه اش باشد، خداوند روز قيامت را روز شادى و سرور او قرار دهد و در بهشت چشمانش به جمال ما روشن می شود. امالی صدوق / مجلس ۲۷ / حدیث ۴ گفتیم عزاداری واقعی حضرت سیدالشهدا باید دو رکن اساسی دارد. یکی شور حسینی است که بسیار عالی است و نمره شما مردم بیست است. دوم شعور حسینی است. شعور حسینی یعنی آشنایی و ترویج فرهنگ عاشورا. آن هیئتی دارای شعور حسینی است که در جهت ترویج فرهنگ عاشورا موفق تر عمل کند. بنابر این برای شعور حسینی چه نمره ای به خود می دهید؟. چند نمونه از مشخصه فرهنگ عاشورا عرض کنم نخستین مشخصه فرهنگ عاشورا اخلاص و خدا باوری است. مشخصه دوم حق طلبی و باطل ستیزی است. مشخصه سوم عدالتخواهی و ظلم ستیزی است. مشخصه چهارم توجه به معنویت و عشق به نماز دعا و تلاوت قرآن است. داود رقّى مى گوید: محضر مبارک امام صادق ع نشسته بودم، آب برای آن حضرت آوردند، زمانى که آب را نوشید به حدی گریه کرد که اشک از گونه‌های امام صادق ع جاری شد. آنگاه قاتل امام حسین ع را لعنت کرد و فرمود: 《فَمَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَکَرَ الْحُسَیْنَ ع وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ کَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ الْقِیَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤَادِ》هر كس آب بنوشد و اباعبدالله الحسین ع و اهل بيتش را ياد كند، و قاتل او را لعنت نمايد، خداوند صد هزار حسنه در نامه اعمال او بنويسد، و صد هزار گناه  او را محو كند، و صد هزار درجه او را بالا برد، و پاداش کسی دارد که صد هزار بنده آزاد كرده است، و خداوند متعال در روز قيامت او را با دلی شاد محشور نماید. بحارالأنوار / ۴۴ / ۳۰۳ https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۴ / ۱۴۰۴ خطبه اول 《اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِي رُوعِي مِنَ التَّمَنِّي وَ التَّظَنِّي وَ الْحَسَدِ ذِكْراً لِعَظَمَتِكَ، وَ تَفَكُّراً فِي قُدْرَتِكَ، وَ تَدْبِيراً عَلَى عَدُوِّكَ》 در هفته های قبل اشاره شد که شیطان برای تسلط بر قلب و فکر  انسان روی سه صفت بسیاردل بسته است. یکی تمنی و آرزوهای طولانی و خیالی است. صفت دوم سوء ظن و بدگمانی است. و اما خصلت سوم حسادت است. علمای اخلاق حسادت را یکی از زشت ترین رذائل اخلاقی شمرده اند. زیرا شخص حسود از یک طرف اعتراض به خدا دارد که چرا این نعمت را به فلانی داده است، و از یک سو آرزوی زوال نعمت دیگری را دارد. بدون تردید این نوع تفکر بالاترین جسارت و بی ادبی به مقام شامخ پروردگار و نشانه خباثت یک شخص است. برای نمونه چند روایت از حضرات معصومین ع در این باره عرض کنم. رسول‌ خدا ص فرمود: 《سَيُصيبُ اُمَّتي داءُ الاُمَمِ. فَقالوا: يا رَسولَ اللهِ وما داءُ الاُمَمِ؟ قالَ: الأَشَرُ وَالبَطَرُ، وَالتَّكاثُرُ، وَالتَّنافُسُ فِي الدُّنيا، وَالتَّباعُدُ، وَ التَّحاسُدُ》به زودی بیماری که در امت‌های گذشته بوده است، امت مرا نیز فرا می‌گیرد. عرض کردند: این بیماری کدام است؟ فرمود: هوسرانی، عیاشی و حوشگذرانی، فزون‌طلبی، مسابقه در دنیا‌طلبی، اختلاف و جدایی، حسادت نسبت به یکدیگر. پیامبر اکرم ص فرمود: 《لاَ تَتَحَاسَدُوا فَإِنَّ اَلْحَسَدَ يَأْكُلُ اَلْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ اَلنَّارُ اَلْحَطَبَ الیابِسَ》 به یکدیگر حسادت نورزید زیرا حسادت ایمان انسان را می خورد هم‌اند که آنش هیزم خشک را می‌خورد. امیر مؤمنان علی ع فرمود: 《الحسد شر الأمراض》 حسادت را بدترین نوع بیماری است. حضرت علی ع فرمود:《الْحَسُودُ کَثِیرُ الحَسَرَاتِ، وَ مُتَضَاعَفُ السَیِّئَاتِ》 حسود بسیار حسرت و اندوه دارد و گناهانش پیوسته افزوده مى‏شود. به عنوان مثال: نخستین قتلی که در روی زمین رخ داد قتل هابیل بود که به دست برادرش کشته شد. ریشه این قتل حسا ت بود. فرزندان حضرت یعقوب به خاطر حسادت مرتکب گناه سنگینی نسبت به دو پیامبر خدا، و پدر و برادر خود شدند. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۴ / ۱۴۰۴ خطبه دوم حدیث اخلاقي انشاءالله عزاداریها مورد توجه و عنایت حصرت ولی عصر ع قرار گرفته باشد و خداوند متعال قبول کند. اصادق ع فرمود: 《مَا مِنْ عَبْدٍ یُحْشَرُ إِلَّا وَ عَیْنَاهُ بَاکِیَةٌ إِلَّا الْبَاکِینَ عَلَى جَدِّیَ الْحُسَیْنِ ع، فَإِنَّهُ یُحْشَرُ وَ عَیْنُهُ قَرِیرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَیِّنٌ عَلَى وَجْهِهِ وَ الْخَلْقُ فِی الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ وَ الْخَلْقُ یُعْرَضُونَ وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَیْنِ ع تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ لَا یَخَافُونَ سُوءَ یَوْمِ الْحِسَابِ. یُقَالُ لَهُمُ: ادْخُلُوا الْجَنَّةَ. فَیَأْبَوْنَ وَ یَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِیثَهُ. لِمَا یَرَوْنَ فِی مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْکَرَامَة》در روز قیامت چشمان همه گریان است مگر چشم گریه‌‏کنندگان بر جدّم حسین بن على ع که همانا آنان در حالی محشور می‌شوند که چشمانشان روشن و شاد است، و به آنها بشارت داده می‌شود و سرور و شادى در صورتش نمایان است. در آن روز مردم در ترس و وحشت به سر می برند، ولى آنها از ترس و نگرانی در امان هستند. در حالیکه مردم متفرق و پراکنده هستند، ایشان در زیر عرش و زیر سایه آن به روایتگری درباره حسین ع مشغولند و از ناملایمات و ناراحتی‌هاى روز حساب هیچ خوف و هراسى ندارند. به ایشان گفته می‏‌شود: داخل بهشت شوید. ولى آنها از ورود به بهشت دوری کرده و مجلس ذکر و روضه اباعبدالله حسین ع را اختیار می‌‏کنند. زیرا آنان سرور و نشاط و کرامتی که در مجلس‌ آن حضرت است، برتر از بهشت می بینند. بحارالانوار / ۴۵ / ۲۰۷ ایام اسارت اهل بیت امام حسین ع است. سخت‌ترین دوران زندگی اهل بیت ع همین دوران است. امام سجاد ع همواره از این دوران به تلخی یاد می کرد. از مهمترین درسهای اهل بیت ع در دوران اسارت برای ما این است که چگونه می شود تهدیدها تبدیل به فرصت کرد. اسرای اهل بیت ع در ایام اسارت چهار کار اساسی و سرنوشت ساز انجام دادند. ۱_ حفاظت از خون مقدس شهداي کربلا و پیشگیری از تحریف واقعه کربلا. ۲_ رساندن پیام عاشورا به جهانیان. ۳_ کنار زدن پرده از روی چهره زشت بنی امیه. ۴_ معرفی اهل بیت ع به ویژه امیر مؤمنان علی ع به مردم شام. ۲۱ تیر روزی بود که ماموران رضا خان حرمت حریم رضوی را شکستند و مردمی که به عنوان اعتراض به قانون کشف حجاب و حمایت از مرجعیت شیعه مرحوم حاج آقا حسین قمی در مسجد گوهرشاد اجتماع کرده بودند به خاک و خون کشیدند و صدها نفر را کشتند و مجروح ساختند. این روز در تقویم انقلاب اسلامی به نام روز عفاف و حجاب نام گذاری شده است. آقای رئیس جمهور و رئیس دستگاه قضا و نمایندگان و ریاست مجلس همه بداتید، امروز وضعیت حجاب در جامعه اسلامی ما مطلوب نیست و باعث نگرانی است. حقیقتا باید یک فکر اساسی کرد. ریشه و علت آن پنج چیز است: ۱- بی‌توجهی خانواده‌ها. ۲- کم کاری و کوتاهی مسئولان فرهنگی ۳- بی‌تفاوتی مردم ۴- توطئه دشمن ۵_ جدی نگرفتن بحث حجاب توسط قوای سه گانه. این پنج عامل دست به دست هم داده است تا امروز شاهد این همه دهن کجی به حکم صریح و ضروری اسلام باشیم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۴ / ۱۴۰۴ خطبه اول 《اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِي رُوعِي مِنَ التَّمَنِّي وَ التَّظَنِّي وَ الْحَسَدِ ذِكْراً لِعَظَمَتِكَ، وَ تَفَكُّراً فِي قُدْرَتِكَ، وَ تَدْبِيراً عَلَى عَدُوِّكَ》 در هفته های قبل اشاره شد که شیطان برای تسلط بر قلب و فکر  انسان به سه صفت رذیله بسیار دل بسته است. یکی تمنی و آرزوهای طولانی و خیالی است. دوم تظنّی و بدگمانی است. و خصلت سوم حسادت است. امام سجاد ع برای ناکام گذاشتن شیطان و درمان اين سه صفت رذیله سه داروی شفا بخش بیا نمودند.: ۱_ ذکر و یاد خدا. نقطه مقابل آن غفلت از خداوند است که عامل بسیاری از بدبختیها است. امام صادق ع فرمود: 《مَا مِنْ طَيْرٍ يُصَادُ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ، وَ لاَ شَيْءٍ يُصَادُ مِنَ اَلْوَحْشِ إِلاَّ بِتَضْيِيعِهِ اَلتَّسْبِيحِ》.بحارالانوار/ ۶۴ / ۲۴ ۲_ تفکر در باره قدرت خدا امام مجتبی ع فرمود:《فَاِنَّ التَّفَکرَ اَبُو کلِّ خَیرٍ وَ اُمُّهُ》تفکر را پدر و مادر همه خوبی ها است. مجموعه ورام/ ۱ / ۵۲ در روایت داريم یک لحظه فکر کردن بهتر از هفتاد سال عبادت است.  چون یک لحظه فکر کردن می تواند انسان را از جهنم نجات دهد. ۳_ تدبیر در جهت مقابله با دشمن واژه تفکر و تدبیر از جهت معنا نزدیک به هم هستند. اما تفکر در باره آگاهی و شناخت موضوعات است، ولی تدبیر در باره کیفیت بهره برداری از آن آگاهی و شناختی است که پیدا کرده است. شناختن خدا تفکر می خواهد. ولی چگونگی ارتباط با خدا تدبیر می خواهد. شناخت دشمن تفکر می خواهد، اما چگونه برخورد کردن با دشمن تدبیر می خواهد. در این فراز از دعا راه مقابله با نقشه های دشمن تدبیر درست است. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۴ / ۱۴۰۴ خطبه دوم حدیث اخلاقی ۲۵ ماه محرم مصادف است با سالروز شهادت حضرت سید الساجدین امام زین العابدین ع، ایام هم ایام اسارت آن حضرت است. ضمن عرض تسلیت، جان و دل خود را با یک سخن نورانی از آن بزرگوار منور سازیم. امام سجاد ع فرمود: 《المُؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلى ثَلاثٍ: إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ، و إمّا أن يُدفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصيبَهُ》 یکی از نعمت‌هایی که خداوند متعال در این جهان، فقط به ما شیعیان عنایت فرموده این است، که ما را در کنار سفره دعاهای اهل بیت ع نشانده است. هر انسانی با هر اعتقادی دعا دارد، اما دعای کمیل امیر مؤمنان علی ع نمی شود، دعای عرفه امام حسین ع نمی شود، دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد ع نمی شود، دعای افتتاح امام زمان ع نمی شود، در یک کلام مفاتیح الجنان ما نمی شود. در زندگی همیشه با دعاها همراه باشید که امام سجاد ع فرمود: یکی از سه چیز نصیب شما می‌شود: ۱_ پاداش این دعا برايش ذخيره مى شود. ۲_ يا حاجتش در دنيا برآورده مى شود. ۳_ و يا پیشگیری از بلايى مى کند. یعنی دعا هم جنبه رفعی دارد و بلای موجود را از بین می برد و هم جنبه دفعی دارد و از بلای جدید جلوگیری می کند. چنانکه امام سجاد ع در باره آثار دعا فرمود:《أَلدُّعاءُ يَدْفَعُ الْبَلاءَ النّازِلَ وَ ما لَمْ يَنْزِلْ》. بحارالانوار / ۷۸ / ۱۳۸ یکی از درسهای مهمی که امام سجاد ع در دوران اسارت و پس از آن به ما آموخت، جهاد تبیین است. درسی که امروز از همه زمان‌ها جامعه ما بیشتر به آن نیاز دارد. زیرا محور اصلی جنگ دشمن با تحریف حقایق و تبلیغات گسترده همراه با فریب و دروغ است. این است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است. امام سجاد ع در شهر شام با مردمي روبرو شد که بر خلاف مردم کوفه ذاتا انسان‌های سالمی هستند، منتهی شدیدا تحت تاثیر افکار و اندیشه جماعت بنی امیه قرار دارند. چون نخستین کسی که به عنوان صحابی پیامبر با آن روبرو شدند معاویه بود. بنابر این دین و اعتقاد و باورهایشان همه بر گرفته از افکار بنی امیه بود. وقتی آنان می گویند به ولی خدا علی ع جسارت کنید، جسارت بر آن حصرت را بر خودشان واجب می شمارند. امام حسین ع را به عنوان کسی که بر علیه اسلام و مصالح مسلمین خروج کرده معرفی کرده اند، مردم را هم به اسرای اهل بیت ع به عنوان خارجی می شناسند. امام سجاد ع با یک سخنرانی و معرفی خود و به ویژه علی ع مردم شام را آگاه کرد و پرده از روی چهره زشت بنی امیه کنار زد. اما مشکل برخی از مردم این است که حتما باید سر مقدس امام حسین ع بالای نی برود تا بفهمند. باید امام سجاد ع به زنجیر اسارت کشیده شود تا بفهمد، باید بدن سردار سلیمانی و سلامی و باقری و حاجی زاده و رشیدی و امثال آنها قطعه قطعه شود تا بفهمند. https://eitaa.com/mesbah_jome
4.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹سوز درون سیدشهیدان خدمت برای کودکان مظلوم غزه😭
خطبه‌های نماز جمعه شاهدیه ۳ / ۵ / ۱۴۰۴ خطبه اول 《وَ مَا أَجْرَى عَلَى لِسَانِي مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ أَوِ اغْتِيَابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ أَوْ سَبِّ حَاضِرٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ نُطْقاً بِالْحَمْدِ لَكَ ، وَ إِغْرَاقاً فِي الثَّنَاءِ عَلَيْكَ ، وَ ذَهَاباً فِي تَمْجِيدِكَ ، وَ شُكْراً لِنِعْمَتِكَ ، وَ اعْتِرَافاً بِاِحْسَانِكَ ، و اِحْصَاءً لِمِنَنِكَ》 گفتیم که شیطان برای تسلط بر انسان روی دو بخش از  وجود آدمی بسیار دل بسته است. یکی فکر و اندیشه انسان است، و دوم زبان انسان. در ابتدای این بحث خوب است که زبان و کارکرد آن را بدانیم، آنگاه به توضیح این بخش از دعا بپردازیم. زبان در دهان انسان یک جرم کوچکی است که شش کار‌ مهم و بزرگ را انجام می دهد. پنج کار آن مشترک بین انسان و حیوان است و یک قسم آن هم مخصوص انسان است: ۱_ راندن غذا به زیر دندان‌ها ۲_ مخلوط کردن غذا با بزاق دهان و آماده کردن برای بلعیدن راحت و بدون آسیب ۳_ کمک به بلعیدن آب و غذا ۴_ چشیدن طعم و مزه غدا ۵_ تمیز کردن فضای دهان و دندان‌ها از غذاهای مانده در دهان ۶_ حرف زدن و سخن گفتن حرف زدن بدین معنا که خلاق سخن باشد مخصوص انسان است. از اینرو قرآن کریم پس از نعمت اصل خلقت انسان نعمت بیان را آورده است.《خَلَقَ الْإِنسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَيَانَ》. بنابر این ما اگر زبانمان را مدیریت کردیم و خوب حرف زد هم برای خودمان مفید است هم برای جامعه. چون زبان این قدرت را دارد که با حرف زدن انسان را بهشتی کند و هم می تواند با حرف زدن انسان را جهنمی سازد. یک مسئول می تواند با حرف زدنش دوستان را نا امید و دشمنان را امیدوار سازد، یک مسئول می تواند با حرف زدنش به مردم امید و آرامش ببخشد، و می تواند با حرف زدنش مردم را نا امید و دشمن را امید وار کند. حقیقتا باید بگویم ای کاش برخی از مسئولان ما لال می شدند و حرف نمی زدند. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه‌های نماز جمعه شاهدیه ۳ / ۵ / ۱۴۰۴ خطبه دوم حدیث اخلاقی 《قَالَ رَسُولُ اللّهِ ص مَنِ اغتَسَلَ يَومَ الجُمُعَةِ، ثُمَّ بَكَّرَ وَابتَكَرَ، وَمَشى وَلَم يَركَبْ، وَدَنا مِنَ الإمامِ، فَاستَمَعَ وَلَم يَلغُ، كانَ لَه بِكُلِّ خُطوةٍ عَمَلُ سَنةٍ أجْرُ صِيامِها وَقِيامِها》رسول خدا ص فرمود: کسی که در روز جمعه غسل کند، سپس در آغاز روز پیاده به سوی نماز جمعه برود، و نزدیک امام بنشیند، و به خطبه ها گوش فرا دهد، و کار لغو و بیهوده ای انجام ندهد، برای هر قدمی که برداشته است، پاداش یک سال روز و نماز است. بحارالانوار / ۸۱ / ۱۲۷ پنجم مرداد روزی است که در سال ۱۳۵۸ به فرمان امام راحل نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت الله طالقانی برگزار شد.  به همین مناسبت این روز را به نام روز نماز جمعه نامگذاری کرده‌اند. در این خطبه سه نکته در باره نماز جمعه عرض کنم. نکته اول اینکه بدانیم اقامه نماز جمعه سه رکن  اساسی دارد. ۱- روز جمعه نماز جمعه باید در ظهر روز جمعه برگزار شود و در غیر این زمان جایز نیست. ۲- امام جمعه امامت جمعه یک منصب است. یعنی کسی می تواند خطبه جمعه بخواند که توسط امام مسلمین منصوب شده باشد. ۳- اجتماع مردم حد اقل جمعیتی که برای اقامه نماز جمعه لازم است، پنج نفر مرد بالغ و سالم و آزاد است. نکته دوم نماز جمعه یک تکلیف واجب است نه مستحب. مهمترین دلیل بر وجوب نماز جمعه آیه ۹ سوره مبارکه جمعه است که به اهل ایمان دستور می دهد به محض شنیدن صدای اذان کسب و کار خویش را نموده و به سوي نماز جمعه بشتابند.《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ》. منتهی به فتوای اکثر فقها وجوب آن در دوران غیبت امام عصر ع وجوب تخییری است. یعنی در ظهر روز جمعه، بین نماز ظهر و نماز جمعه مکلف اختیار دارد که یکی را انتخاب کند. البته نماز جمعه افضل است. نکته سوم اینکه نماز جمعه دو خطبه دارد که گوش دادن به خطبه ها واجب است. بنابر این حرف زدن، قرآن خواندن، نماز خواندن و هر کار دیگری که مانع گوش دادن خطبه ها شود جایز نیست. همچنین مستحب است در هنگام خطبه ها نمازگزاران رو به قبله بنشینند، و با وضو باشند، و بدن و لباسشان پاک باشد. ماه صفر از ماه‌های پر حادثه و پر مصیبت در تاریخ اسلام است. بنابر این از چند منظر باید به این ماه و حوادث آن نگاه کنیم. ۱- ماه صفر از جمله ماه هایی است که از آغاز تا پایان آن همراه با مصیبت اهل بیت ع است. بنابر این حرمت این مصائب را با شرکت در مجالس عزاداریها و رعایت تقوا پاس داریم. ۲- ماه صفر تنها ماهی است که شهرت به نحوست دارد. در کتاب شریف مفاتیح الجنان در اعمال ماه صفر آمده است که برای رفع نحوست این ماه هیچ چیزی بهتر از صدقه دادن و خواندن روزی ده بار دعای «یَا شَدیدَ القُوَی» نیست. ۳- در این ماه دو فتنه بزرگ در دوران حیات امیر مؤمنان علی ع رخ داد که جامعه اسلامی هنوز در آتش این دو فتنه می سوزد. حوادث تلخی که امروز در کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم معلول همین دو فتنه است. نخست فتنه سقیفه بود که فتنه گران موفق شدند بین قرآن و عترت در افکار عمومی جدایی بیندازند و گفتند: «حسبنا کتاب الله». و دوم فتنه حکمیت بود که جرثومه فاسدی که قرآن کریم اورا شجره ملعونه خوانده است به عنوان جانشین پیغمبر خدا و ولی امر مسلمین به مسلمانان معرفی کنند و جامعه اسلامی هم تسلیم شود و آن را بپذیرد.  این کم مصیبتی نیست. شاید حکمت اینکه ماه صفر را نحس خواندند بخاطر همین دو فتنه بزرگ باشد که نحوست آن دامن مسلمانان را گرفته است. امروز دشمن به دنبال اجرایی کردن همان سیاست سقیفه و حکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران است. در سقیفه ولایت را نشانه رفته بودند، امروز هم ولایت را نشانه رفته‌ اند. در حکمیت سیاست بنی امیه را حاکم ساختند، امروز داستان برجام و مذاکره همان حکمیت معاویه و عمر عاص است. مردم هوشیار باشید. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۵ / ۱۴۰۴ خطبه اول 《وَ مَا أَجْرَى عَلَى لِسَانِي مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ أَوِ اغْتِيَابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ أَوْ سَبِّ حَاضِرٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ نُطْقاً بِالْحَمْدِ لَكَ، وَ إِغْرَاقاً فِي الثَّنَاءِ عَلَيْكَ، وَ ذَهَاباً فِي تَمْجِيدِكَ، وَ شُكْراً لِنِعْمَتِكَ، وَ اعْتِرَافاً بِاِحْسَانِكَ، و اِحْصَاءً لِمِنَنِكَ》گفتیم قبل از اینکه وارد این بخش از دعا شویم، دو نکته در باره زبان لازم است بیان شود، یکی عملکرد زبان بود، دوم خطر زبان است. چون زبان شش ویژگی دارد که در سایر اعضای بدن این ویژگی‌ها وجود ندارد. ۱_ زبان در همه زمان‌ها و مکان‌ها در اختیار انسان است. ۲_ زبان در اختیار همه انسانها اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ است. ۳_زبان برای کار خود هزینه ای لازم ندارد. ۴_ گناهان زبان متنوع است، غیبت کردن، دروغ گفتن، تهمت زدن، مسخره کردن، سخن چینی، عیبگویی و امثال آن که تا بیست گناه برای زبان شمرده‌اند. ۵_ گناهان زبان در نزد بسیاری از مردم قبح چندانی ندارد. ۶_ گناهان زبان غالبا جنبه اجتماعی دارد. بدین جهت در روایت آمده است که شخصی از پیامبر گرامی اسلام ص تقاضای نصیحت کرد، حضرت فرمود: 《اِحفَظْ لِسانَكَ》زبان خود را حفظ کن.  دفعه دوم تقا ضای نصیحت کرد، حضرت فرمود: 《اِحفَظْ لِسانَكَ》زبانت را حفظ کن. دفعه سوم نیز همین تقاضا را نمود، حضرت همان پاسخ را داد. زبانت را حفظ کن. آنگاه حضرت فرمود: 《وَ هَل يَكُبُّ النّاسَ على مَناخِرِهِم في النّارِ إلاّ حَصائدُ ألسِنَتِهِم؟》آیا چیزی جز محصولات زبان، انسان را در آتش سرنگون مى كند؟!. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۵ / ۱۴۰۴ خطبه دوم حدیث اخلاقی امروز هفتم ماه صفر بنابر قولی شهادت امام حسن مجتبی ع است. آز اینرو حدیثی از سخنان گهربار آن بزرگوار در آغاز خطبه دوم بهره‌مند شویم. آن حضرت فرمود: 《هَلاکُ الْنّٕاسِ فی ثَلاث: اَلْکبْرِ، وَالْحِرْصِ، وَالْحَسَدِ، فَالْکبْرُ هَلاک الدّینِ، وَالْحِرْصُ عَدُوّ النَّفْسِ، وَالْحَسَدُ رائِدُ السُّوءِ》سه چیز عامل نابودی انسان است: تکبر، و حرص، و حسد. تکبر آفت دین است، و حرص دشمن جان است، و حسد جلودار همه زشتی ها است. بحارالأنوار/ ۷۸ / ۱۱۱ ۱۴ مرداد سالروز نهضت مشروطه است که یکی از دورانهای عبرت آموز تاریخ ایران است. در قرن اخیر سه نهضت توسط مردم ایران به رهبریت روحانیت بر علیه استکبار جهانی و نظام سلطه صورت گرفت. ۱_ نهضت مشروطه به رهبریت آیه الله شیخ فضل الله نوری، آیه الله بهبهانی، و آیه الله طباطبایی. ۲_ نهضت ملی شدن صنعت نفت، نهضت به رهبریت آیه الله کاشانی. ۳_ نهضت انقلاب اسلامی به رهبریت امام خمینی. نهضت مشروطه و ملی شدن در فاصله کوتاهی شکست خورد. و انگلیس موفق شد انقلاب مشروطه را صد در صد به نفع خود مصادره کنند و به نام مشروطیت رضاخان را روی کار بیاورند. و رهبر روحانی این نهضت آیت الله شیخ فضل الله نوری را در حضور مردم به دار بزنند و مردم حاضر در میدان شادی کنند و کف بزنند و حتی بعد از شهادت به جنازه این شهید هم جسارت کنند. آیه الله بهبهانی را ترور کنند و آية الله طباطبایی را خانه نشین کنند. نهضت ملی شدن نفت هم شکست خورد و آمریکا با یک کودتا پهلوی دوم را برگرداند. مصدق را تبعید کرد، و آیه کاشانی هم خانه نشین شد. علت شکست نهضت مشروطه ملي شدن نفت چند چیز بود که به سه عامل آن اشاره می کنم. ۱- اعتماد به آمریکا و انگلیس فرمان خداوند متعال به اهل ایمان این است: 《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ》ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ هیچگاه با دشمن ﻣﻦ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ طرح ﺩﻭﺳﺘی نریزید. امروز یک مشت انسان‌های جاهل و یا مريض غربگرا می کنند با مذاکره با آمریکا مشکلات کشور حل می شود. این تجربه تلخ صد ساله ایران است که هرکجا به دشمن اعتماد کردیم شکست خوردیم. و هر کجا به توان داخلی تکیه کردیم پیروز شدیم. ۲- جدا شدن مردم از دین و حاکم شدن بی دینی و سکولار در جامعه رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مراسم چهلم شهدای دفاع مقدس ۱۲ روزه فرمود: استکبار با دین و دانش شما مخالف است. مشکل امروز کشور ما کمبود نیست. مشکل بی دینی بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی است. زیرا آنجا که دین نباشد اختلاس است، گران فروشی است، احتکار و غش در معامله است، رباخواری است، بی عفتی و بی ناموسی است. مسئولان محترم اگر می خواهید این مشکلات را حل کنید باید روی توسعه دینی مردم کار کنید. از زمان دولت سازندگی تا به امروز همه دولت‌ها اصل را که دین جامعه است رها کردند و به شاخه ها چسبیدند. این اشتباه بزرگ این دولتها بود که باعث این همه مشکلات گردید ۳- جدی نگرفتن جریان نفوذ در مرکز تصمیم گیری و تصمیم ساز کشور رهبر حکیم انقلاب اسلامی بارها خطر نفوذ را هشدار دادند. اما هیچکدام از دولت‌ها آن را جدی نگرفتند. تا در جریان جنگ ۱۲ روزه فهمیدند خطر نفوذ جدی است. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه‌های نماز جمعه شاهدیه  ۱۷ / ۵ / ۱۴۰۴ خطبه اول فحش و ناسزاگویی یکی از آفتهای زبان است که در اسلام به شدت مورد نهی و نکوهش قرار گرفته است. فرقی هم نمی کند که انسان به مسلمان فحش دهد یا کافر، گناهکار باشد و یا بی گناه، کودک باشد یا بزرگ، و حتی طبق برخی از روایات فحش دادن به حیوانات هم جایز نیست. این فحش دادن به سه صورت ممکن است بر زبان جاری شود. ۱_ نسبت دادن نام زشت و ناروا به دیگران. مثلا با نام حیوانی اورا مورد خطاب قرار دهد. ۲_ او را با یک صفت زشت بخواند. مثلا بگوید احمق، بی شعور و امثال آن. ۳_ فعل زشتی را به او نسبت دهد، در صورتی که مرتکب آن فعل نشده باشد. مثلا بگوید دزد، زناکار و امثال آن. همه اینها مصادیق فحش است که هم اثر روحی در انسان می‌گذارد و هم باعث تیره شدن روابط انسانی می گردد. بدین جهت در روایات اسلامی مردم را از فحش دادن و پیامد آن بر حذر داشته اند، از جمله: ۱_ پیامبر گرامی اسلام ص فرمود: 《انَّ مِنْ شَرِّ النّاسِ مَنْ تَرَکهُ النّاسُ اتّقاءَ فُحْشِهِ》بدترين مردم كسى است كه خلايق از ترس ناسزا گوئيش وى را ترك كرده باشند. ۲_ رسول خدا ص فرمود: 《إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَی کلِّ فَحَّاشٍ بَذِی قَلِیلِ الْحَیاءِ لَا یبَالِی مَا قَالَ و َلَا مَا قِیلَ لَهُ》خداوند بهشت را بر هر فحّاش و ناسزا گو و بی حیایی که باکی ندارد چه می‌گويد و در باره او چه گفته می شود  حرام کرده است. ۳_ امام باقر ع فرمود:《مَنْ فَحُشَ عَلَى أَخِيهِ اَلْمُسْلِمِ نَزَعَ اَللَّهُ مِنْهُ بَرَكَةَ رِزْقِهِ وَ وَكَلَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ أَفْسَدَ عَلَيْهِ مَعِيشَتَهُ》هر كس به برادر مسلمان خود دشنام دهد خدا بركت از روزى او بردارد، و او را بخودش واگذارد، و زندگيش را تباه سازد. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه‌های نماز جمعه شاهدیه  ۱۷ / ۵ / ۱۴۰۴ خطبه دوم حدیث اخلاقی عطیه عوفی که یکی از همراهان جابر در زیارت اربعین بود نقل می کند که وقتی که جابر از زیارت شهدای کربلا فارغ شد، خطاب به آنها فرمود:《وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ نَبِیّا لَقَد شارَکناکُم فیما دَخَلتُم فیهِ》عطیه می گوید به این سخن جابر ایراد گرفتم و گفتم چگونه چنین چیزی ممکن است، آنها در راه خدا جهاد کردند، جان خودشان را فدا کردند، اهل بیتشان اسیر شدند، ما هیچ‌کدام از این کار‌ها را انجام ندادیم چگونه ممکن است در کار آنها شریک باشیم؟ جابر گفت: 《يَا عَطِيَّةُ سَمِعْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اَللَّهِ ص يَقُولُ: مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ أُشْرِكَ فِي عَمَلِهِمْ》خدا گواه است که من آنان را دوست می داریم، کار آنها را نیز دوست می دارم. بحارالانوار / ۶۸ / ۱۳۱ در آستانه اربعین حضرت سیدالشهداء ع قرار داریم. به اربعین امام حسین ع از سه منظر باید نگاه کنیم: ۱_ بازگشت پیروزمندانه اهل بیت امام حسین ع از سفر پر مشقت اسارت است. چگونه یک جمعیتی که اکثر آنان زنان و کودکان بودند در یک زمان کوتاه توانستند بر یک دشمن غدار و ستمگری چون یزید پیروز شوند. این بحثی است که حقیقتا جای تامل و گفتگو دارد. ۲_ اصل زیارت اربعین است که از مختصات حضرت اباعبدالله الحسین ع است. و برای هیچ یک از حضرات معصومین ع چیزی به نام زیارت اربعین نداریم. در اهمیت زیارت اربعین همین بس که امام عسکری ع آن را یکی از نشانه‌های مؤمن شمرده است. ۳_ محتوای زیارت اربعین است که از امام صادق ع وارد شده است. این زیارت از جهات مختلف از محتوای بسیار بلندی برخوردار است. یک بخش مهم این زیارت بیان باورهای ما است که در پنج محور آمده است. ۱_ باورهای ما نسبت به شخص امام حسین ع 《اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ》 《أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمِينُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِينِهِ》 《أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُورا فِي الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ》 《وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّينِ وَ أَرْكَانِ الْمُسْلِمِينَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِينَ》 《وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِيُّ الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ》 ۲_ باورهای ما نسبت به کار امام حسین ع 《وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ》 ۳_ باورهای ما نسبت به ائمه معصومین ع 《وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ أَعْلامُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا》 ۴_ باورهای ما نسبت به سنت خدا و امام حسین ع 《وَ أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَكَ وَ مُهْلِكٌ مَنْ خَذَلَكَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَكَ》 ۵_ مربوط به باورهای خود ما است. خود را معرفی نموده و می‌گوییم ما چگونه هستیم. 《وَ أَشْهَدُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِيَابِكُمْ، مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي، وَ قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ، وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ، وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ، فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لا مَعَ عَدُوِّكُمْ》. https://eitaa.com/mesbah_jome