eitaa logo
مصباح جمعه
230 دنبال‌کننده
12 عکس
319 ویدیو
2 فایل
خطبه‌های نمازجمعه شهر شاهدیه یزد در این کانال به صورت هفتگی بارگذاری می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳۰ / ۴ / ۱۴۰۲ خطبه دوم حدیث اخلاقی امیر مومنان علی ع فرمود: «مَنْ کُنَّ فِیهِ ثَلَاثٌ خِصالٍ سَلِمَتْ لَهُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةُ یَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ ائْتَمَرَ بِهِ وَ نَهَی عَنِ الْمُنْکَرِ وَ انْتَهَی عَنْهُ وَ حَافَظَ عَلَى حُدُودِ اللَّه» کسى که دارای سـه خصلت باشد، دنیـا و آخرت او سـالم مى مـاند: امر به معروف کند و خود نیز به آن پایبند باشد، و نهى از منکر کند وخود نیز از آن دوری نماید، و حافظ و نگهبان حدود و احکام الهى باشد. بحارالانوار/ ۷۷ / ۴۲۴ ............ هفته اوّل محرم به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است. چرا که حضرت سیدالشهدا ع یکی از اهداف نهضتش را احیای آن بیان نموده و می فرماید: «اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ وَ اَنهی عَنِ المُنکَر». بنابراین بسیار بجا است که در این خطبه به این واجب الهی بپردازیم. واجبی که امروز در جامعه اسلامی ما بسیار کمرنگ شده است. شاید زمانی که پیامبر اسلام ص آن را خبر داد، همین امروز باشد که فرمود: «كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِمَعْرُوفٍ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنْ مُنْكَرٍ». شما چه خواهيد كرد اگر زنهاى شما فاسد شوند، و جوانهايتان فاسق، و مردم هم امر به معروف و نهى از منكر نكنند؟ پرسیدند:اى رسول خدا آيا چنين روزی خواهد آمد؟ فرمود: آری، بدتر از اين هم مى شود. چه خواهيد كرد هنگامى كه امر به منكر، و نهى از معروف شود؟ سؤال شد: اى رسول خدا آيا چنين مى شود؟ فرمود: آری، بدتر از اين هم مى شود. بر شما چه خواهد گذشت زمانى كه معروف را منكر و منكر را معروف ببينيد. بحارالانوار/ ۱۰۰ / ۹۱ حقیقت و روح امر به معروف و نهی از منکر یک چیز است و آن اینکه نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت نباشید، نسبت به اعمال و رفتار و گفتار دیگران حساسیت از خود نشان دهید. یعنی اگر خوبی دیدید تحسین کنید و اگری بدی مشاهده کردید تقبیح نمایید. خداوند متعال اینقدر از افراد بی تفاوت بیزار است که از زبان دو پیامبرش آنها مورد لعن قرار داده و می فرماید: «لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ». مائده/ ۷۸{ رسول خدا ص فرمود: «لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمَروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ وَ التَّقْوی، فَإذا لَم یَفعَلوا ذلِکَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَکاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلی بَعضٍ و لَم یَکُن لَهُم ناصِرٌ فِی الأرضِ وَ لا فِی السَّماءِ» هرگاه امت من سه کار انجام دهند، همواره در خير و خوشی خواهند بود: امر به معروف کنند، و نهی از منکر نمایند، و در انجام کار نیک و تقوا کمک‌کار هم باشند. اما اگر چنین نباشند به سه بلا مبتلا می شوند: برکت از زندگی آنان می رود، همه در جهت نابودی هم تلاش می کنند، در این جهان پهناور بدون فریاد رس می مانند. وسائل الشیعهٔ/ حدیث ۲۱۱۴۴ امام باقر ع فرمود: خداوند متعال به شعيب پيامبر وحى کرد كه صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم كرد: چهل هزار نفر از بدكاران آنان، و شصت هزار نفر از خوبانشان. شعيب عرض كرد: پروردگارا! بدكاران سزاوارند، اما خوبان چرا؟ خدای عزّ و جلّ فرمود بخاطر آینکه: «داهَنوا أهلَ المعاصِي فلَم يَغضَبُوا لِغَضَبِي». در برابر گناه گنهکاران کوتاه آمدند و هرگز بخاطر خشم من به خشم نيامدند. بحارالانوار/ ۱۰۰ / ۸۱ این‌ها و صدها بلاهای دیگر، پیامد بی تفاوتی است. مهم‌ترین درس عاشورا هم برای پیروان اهل بیت ع همین است که در برابر گناه بی‌تفاوت نباشید. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۶ / ۵ / ۱۴۰۲ خطبه اول امسال عاشورا مقارن با روز جمعه است. ظاهرا عاشورای سال ۶۱ هم مصادف با روز جمعه بوده است. امام حسین ع در روز عاشورا چندین سخنرانی دارد، هم در جمع یاران خویش سخنرانی نمود و هم در میدان جنگ با دشمنان خود. در این خطبه یک بخشی از سخنرانی آن امام مظلوم در توصیف دنیا برای شما عزاداران و دوستداران آن حضرت عرض کنم. فرمود: «عِبادَاللّهِ اِتَّقُواللّهَ وَکُونُوا مِنَ الدُّنْیا عَلی حَذَرٍ» آنگاه حضرت در توصیف دنیا فرمود: «إنَّ اللّهَ تَعالی خَلَقَ الدُّنْیا لِلْبَلاءِ، وَ خَلَقَ اَهْلَها لِلْفَناءِ، فَجَدیدُها بالٍ، وَ نَعیمُها مُضْمَحِلٌّ، وَ سُرُورُها مُکفَهِرٌّ، وَ الْمَنْزِلُ بُلْغَةٌ، وَ الدّارُ قَلْعَةٌ، فَتَزَوَّدُوا فَاِنَّ خَیْرَ الزّادِ التَّقْوی، فَاتقُوا اللَّهَ‌ لَعَلَّكُمْ‌ تُفْلِحُون» خداوند متعال زندگی دنيا را همراه با بلا و سختی آفرید و آن را محلی برای آزمایش شما قرار داد، و ساکنین آن هم براى رفتن آفريد. پس بدانید هر نوع تازه دنيا كهنه می شود و نعمت‌هايش ماندگار نیست و از بین می رود، و شادی آن هم با غم و اندوه همراه است، دنیا برای تهیه زاد و توشه است، و پس از آن سراى آخرت است که فرا مى‌رسد، پس زاد و توشه برداريد، و بدانید بهترين توشه تقواست. تقواى الهى پيشه سازيد، شاید رستگار شويد. ..‌‌‌‌............... خطبه دوم در حدیثی از رسول خدا ص آمده است که فرمود: «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»، در این حدیث دو ویژگی برای اباعبدالله الحسین ع آمده است، یکی اینکه آن حضرت چرغ هدایت است و دوم اینکه امام حسین ع کشتی نجات است. دو تشبیه در این روایت آمده است: ۱- دنیا تاریکخانه است و انسان همواره با تاریکی‌ها روبرو می شود. تاریکی جهل، تاریکی هوی و هوس، تاریکی گناه، تاریکی تعصبات قومی. پیامبر اسلام ص فرمود: در این تاریکی ها چراغ هدایت حسین است. ۲- دنیا همانند یک دریای متلاطم و طوفانی است. طوفانی که توسط فتنه‌گران ایجاد می شود. در این دریای طوفانی انسان نیاز به یک کشتی نجات بخش دارد تا او را به ساحل مقصود برساند. و آن کشتی نجات حسین ع است. اما شرط بهره مندی از این چراغ هدایت و کشتی نجات بخش یک چیز و آن اینکه با فرهنگ عاشورا آشنا شویم و آنگاه آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم. فرهنگ عاشورا عبارتند از: فرهنگ اخلاص و خدا باوری، فرهنگ توجه به معنویت و نماز و قرآن، فرهنگ حجاب و عفاف، فرهنگ ایثار و فداکاری و شهادت در راه خدا، فرهنگ عدالت ورزی، فرهنگ مبارزه با ظلم و ظالم و دهها فرهنگ دیگر که جزء فرهنگ عاشورا به شمار می رود. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه خطبه اول از جمله هشدارهای قرآن کریم آیات اول سوره مبارکه مطففین است که می فرماید: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ». آنگاه در ادامه آیه ابتدا مطففین را معرفی نموده و سپس علت روی آوردن مردم به سوی تطفیف را بیان می کند. مطففین چه کسانی هستند؟ می فرماید: «الَّذینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ» آنها کسانی هستند که هر کجا به نفع خودشان باشد، تمام و کامل آن را دریافت می کنند، و آنجا که به نفع دیگران باشد کم می گذارند. اگر چه محور این آیات مسائل اقتصادی است، که مردم در بازار و خرید و فروش برای مردم نگذارند. متاسفانه در بازار نظام اسلامی عده ای مبتلا به این فعل حرام شده اند. ولی این آیه منحصر به مسائل اقتصادی نیست. بلکه شامل سایر مسائل مربوط به حقوق مردم نیز می شود. شاهد آن آیات سوره مبارکه هود است که پس از بیان مفاسد اقتصادی قوم شعیب، چنین می فرماید: «وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ» أشیاء جمع شئ است و همه چیز را در بر می گیرد. یعنی هیچ چیز در رابطه با مردم، کم نگذارید، این قانون کلی و اساسی است. بنابر این اگر مسئولی در جهت خدمت به مردم کم گذارد، این هشدار شامل حال او هم می شود، اگر یک سخنرانی بدون مطالعه وقت مردم را هدر دهد او را هم در بر می گیرد. اگر یک کارگری در انجام وظیفه کوتاهی کند، او هم مشمول این آیات است. در پایان آیه هم علت روی آوردن مردم به تطفیف، باور نداشتن قیامت و حساب آن روز عظیم است. که می فرماید: «أَلا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ لِیَوْمٍ عَظیمٍ یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمینَ» .............. خطبه دوم حدیث اخلاقی «قَالَ مَولانا الحُسَین ع مَنْ أَتَانَا لَمْ يَعْدَمْ خَصْلَةً مِنْ أَرْبَعٍ آيَةً مُحْكَمَةً وَ قَضِيَّةً عَادِلَةً وَ أَخاً مُسْتَفَاداً وَ مُجَالَسَةَ الْعُلَمَاءِ»، در این حدیث نورانی چهار مشخصه برای مجالس روضه خوانی و هیئت های مذهبی ذکر شده است. حضرت سیدالشهدا ع فرمود: هر که به سوی ما آید، یكی از این چهار چیز نصیب او می شود: نشانه محكم و روشنی نصیب او می شود که با آن باورها و اعتقاداتش تثبیت می‌گردد. و اخلاق و رفتارش در روابط اجتماعی متعادل می شود، و از برکات وجودی برادران دینی خود بهره مند می گردد، و از همنشینی با عالمان دینی سود می‏ برد. بحارالانوار / ۴۴ / ۱۹۵ .......... محرم امسال یکی از محرم های استثنایی در تاریخ اسلام بود. زیرا محرم امسال از پنج جهت توسط دشمنان خارجی و پیاده نظام آنها در داخل کشور و اشخاص علاقه مند به امام حسین ع اما نا آگاه و غافل، مورد حمله ترکیبی قرار گرفت که در تاریخ سابقه نداشت. ۱- تبلیغات گسترده رسانه ای که بر علیه عزاداریها داشتند. حرفشان این بود، مردم سیاه نپوشند، در حسینیه ها و هیئت ها شرکت نکنند، سفرهای نذری نیندازند. این مجالس و گریه ها چه فایده ای داشته است و امثال آن. ۲- شبکه های تروریستی قصد داشتند با ترور و تخریب در جای جای این کشور، از این امت حسینی انتقام بگیرند که با عنایت حضرت سیدالشهدا ع توطئه آنها توسط نیروهای امنیتی خنثی شد، که جا دارد از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان تشکر کنیم و بگوییم اجر شما با اباعبدالله الحسین ع. ۳- هنجارشکنان زبون و بدبخت قصد داشتند با کشف حجاب و رقص و پایکوبی در عزاداریها قداست این‌گونه اجتماعات مذهبی را بشکنند و از ارادت و عشق این مردم نسبت به سیدالشهداء بکاهند. ۴- اهانت به قرآن کریم و پرچم امام حسین ع که مقارن هم در داخل و خارج کشور رقم زدند. در خارج از کشور قرآن را سوزاندند و در داخل پرچم امام حسین ع را به آتش کشیدند. ۵- ترویج و تبلیغ هیئت ها و مجالس عزاداری سکولار بود. گفتند امام حسین مال همه است، اگر خانم بی حجاب و یا شراب خواری وارد هیئت و مجلس امام حسین شد، مهمان امام حسین است، شما حق ندارید حرفی بزنید. آقایانی که در کنار مجالس ابا عبدالله الحسین ع شهرتی پیدا کرده اید، بدانید که این سخن شما با پیام سیدالشهدا ع نمی سازد. حضرت فرمود: «اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ». و یا فرمود: «إنْ كانَ دينُ مُحَمَّدٍ لَمْ يَسْتَقِمْ إلاّ بِقَتْلى يا سُيُوفُ خُذِينى» او برای حفظ اسلام و احیای امر به معروف و نهی از منکر جان خود و عزیزانش را فدا نمود. آنگاه شما به مردم توصیه می کنید که در مقابل افراد گنهکار و کسانی که دهن کجی به حکم خدا می کنند حرفی نزنیم. این منطق یزیدی است نه حسینی.
و همچنین اگر در مجلس امام حسین ع نامی از امام و رهبری و شهدا و انقلاب برده می شد، برخی از افراد احمق و ساده لوح می‌گفتند مجالس عزاداری امام حسین را سیاسی نکنید. شما که نام خود را عزادار حسین گذاشتید، بدانید اصل و اساس نهضت آن بزرگوار سیاسی بود، و گرنه حضرت در مدینه می نشست و در برابر حکومت یزید کوتاه می آمد. اما به فضل الهی و عنایت حضرت سیدالشهدا ع و هوشیاری نیروهای امنیتی و بصیرت مبلغان و ذاکران و مداحان عزیز و دست‌اندرکاران مساجد و حسینیه‌ها و هیئتها این توطئه ها خنثی شد و امسال شاهد حضور گسترده و پر شور مردم در مراسم عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهدا ع بودیم. که جای سپاس و شکر فراوان در پیشگاه خداوند متعال دارد که این توفیق را به همه ما عنایت فرمود. https://eitaa.com/mesbah_jome
بخشی از خطبه دوم نماز جمعه شاهدیه ۱۳ / ۵ / ۱۴۰۲ محرم امسال یکی از محرم های استثنایی در تاریخ اسلام بود. زیرا محرم امسال از پنج جهت توسط دشمنان خارجی و پیاده نظام آنها در داخل کشور و اشخاص علاقه مند به امام حسین ع اما نا آگاه و غافل، مورد حمله ترکیبی قرار گرفت که در تاریخ سابقه نداشت. ۱- تبلیغات گسترده رسانه ای که بر علیه عزاداریها داشتند. حرفشان این بود، مردم سیاه نپوشند، در حسینیه ها و هیئت ها شرکت نکنند، سفرهای نذری نیندازند. این مجالس و گریه ها چه فایده ای داشته است و امثال آن. ۲- شبکه های تروریستی قصد داشتند با ترور و تخریب در جای جای این کشور، از این امت حسینی انتقام بگیرند که با عنایت حضرت سیدالشهدا ع توطئه آنها توسط نیروهای امنیتی خنثی شد، که جا دارد از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان تشکر کنیم و بگوییم اجر شما با اباعبدالله الحسین ع. ۳- هنجارشکنان زبون و بدبخت قصد داشتند با کشف حجاب و رقص و پایکوبی در عزاداریها قداست این‌گونه اجتماعات مذهبی را بشکنند و از ارادت و عشق این مردم نسبت به سیدالشهداء بکاهند. ۴- اهانت به قرآن کریم و پرچم امام حسین ع که مقارن هم در داخل و خارج کشور رقم زدند. در خارج از کشور قرآن را سوزاندند و در داخل پرچم امام حسین ع را به آتش کشیدند. ۵- ترویج و تبلیغ هیئت ها و مجالس عزاداری سکولار بود. گفتند امام حسین مال همه است، اگر خانم بی حجاب و یا شراب خواری وارد هیئت و مجلس امام حسین شد، مهمان امام حسین است، شما حق ندارید حرفی بزنید. آقایانی که در کنار مجالس ابا عبدالله الحسین ع شهرتی پیدا کرده اید، بدانید که این سخن شما با پیام سیدالشهدا ع نمی سازد. حضرت فرمود: «اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ». و یا فرمود: «إنْ كانَ دينُ مُحَمَّدٍ لَمْ يَسْتَقِمْ إلاّ بِقَتْلى يا سُيُوفُ خُذِينى» او برای حفظ اسلام و احیای امر به معروف و نهی از منکر جان خود و عزیزانش را فدا نمود. آنگاه شما به مردم توصیه می کنید که در مقابل افراد گنهکار و کسانی که دهن کجی به حکم خدا می کنند حرفی نزنیم. این منطق یزیدی است نه حسینی. و همچنین اگر در مجلس امام حسین ع نامی از امام و رهبری و شهدا و انقلاب برده می شد، برخی از افراد احمق و ساده لوح می‌گفتند مجالس عزاداری امام حسین را سیاسی نکنید. شما که نام خود را عزادار حسین گذاشتید، بدانید اصل و اساس نهضت آن بزرگوار سیاسی بود، و گرنه حضرت در مدینه می نشست و در برابر حکومت یزید کوتاه می آمد. ......... اما به فضل الهی و عنایت حضرت سیدالشهدا ع و هوشیاری نیروهای امنیتی و بصیرت مبلغان و ذاکران و مداحان عزیز و دست‌اندرکاران مساجد و حسینیه‌ها و هیئتها این توطئه ها خنثی شد و امسال شاهد حضور گسترده و پر شور مردم در مراسم عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهدا ع بودیم. که جای سپاس و شکر فراوان در پیشگاه خداوند متعال دارد که این توفیق را به همه ما عنایت فرمود. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۵ / ۱۴۰۲ خطبه اول بحث ما در باره هشدارهای قرآن کریم بود. از جمله آنها آیه اول سوره مبارکه همزه است که می فرماید: «وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ» در این آیه شریفه به کسانی هشدار داده است که با حیثیت و آبروی مردم بازی می کنند. آبرو چیزی است که همه انسانها بر اساس فطرت نسبت به آن حساس هستند و هم اسلام نسبت به آن حساسیت ویژه دارد. در روایتی از رسول خدا ص نقل شده است که فرمود: در شب معراج با جماعتی روبرو شدم كه: «لَهُمْ أظْفَارٌ مِنْ نُحَاسٍ يَخْدِشُونَ وُجُوهَهُمْ وَصُدُورَهُمْ» ناخن هایی از جنس مس داشتند و با آن صورت و سينه های خود را می خراشيدند. «فَقُلْتُ: مَنْ هؤُلاءِ يَا جِبرِيلُ؟» از جبريل پرسیدم اينها چه كسانی هستند؟. «قَالَ: هؤُلاءِ الَّذِينَ يَأكُلُونَ لُحُومَ النَّاسِ، وَيَقَعُونَ في أعْرَاضِهِمْ» فرمود: اينان كسانی هستند كه با غیبت کردن گوشت مردم را می خورند و با آبروی آنان بازی می کنند. بحارالانوار / ۷۵ / ۱۵۴ یکی از شاخه های تقوا همین است که انسان از زبان و قلم خود مواظبت کند و آن را آلوده به غیبت نسازد، و با آبروی دیگران بازی نکند. متاسفانه امروز فضای مجازی، مجالس دورهمی ها پر شده است از غیبت و تهمت. برخی خیلی راحت با غیبت و تهمت به آبروی دیگران چنگ می زنند. بدانید این غیبت ها همان ناخن‌های مسی داغ است که در حدیث نبوی به آن اشاره شد. ............ خطبه دوم حدیث اخلاقی در روایتی از وجود مقدس مولا سیدالساجدین ع آمده است که فرمود: «ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِن» سه چيز اسباب نجات مؤمن است: ۱- «کَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَاغتِیابِهِمْ» با زبانش مردم را نیازارد و از غیبت کردن آنها دوری کند. ۲- «وَإ شْغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاَِّخِرَتِهِ وَدُنْیاهُ» وقتش را صرف كاري می کند كه براي دنيا و آخرتش مفید باشد. ۳- «وَطُولُ الْبُکاءِ عَلی خَطیئَتِهِ» بر خطاها و گناهان خویش بسیار گریه می کند. بحارالانوار / ۷۸ / ۱۴۰ ‏......... ۲۵ محرّم سالروز شهادت امام چهارم حضرت سیدالساجدین ع است. وجود مقدس امام سجاد ع بخاطر شرائط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی، محور کار خود را چند چیز قرار داد كه در تاریخ زندگی اهل بیت ع آن کارها بسیار برجسته شد. نیاز امروز جامعه اسلامی ما همین کارها است. اگر ما بخواهیم در ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... مشکلی نداشته باشیم، باید بر اساس شاخص هایی که آن بزرگوار تعریف کرده اند حرکت کنیم. از جمله آن شاخصها عبارتند از: ۱- معنویت و ارتباط با خدا بدون تردید یکی از عواملی که باعث شد فاجعه کربلا به دست مسلمانان رقم بخورد، کمرنگ شدن معنویت و ارتباط با خدا در بین مسلمانان بود. وقتی یاد خدا از دلها برود، دل سیاه و تاریک می شود، وقتی دل سیاه و تاریک شد، نتیجه آن این می شود که انسان به روی ولی خدا و امام خویش تیغ بکشد، و آنگاه به این کار خود ببالد و افتخار کند. «هٰذَا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ بَنُو أُمَیَّةَ». امام سجاد ع برای نجات مردم از دام غفلت و شهوات نفسانی، و نرم شدن دلهای مردم، دو روش را ترویج نمود: یكى تضرع، دعا و مناجات در پیشگاه ذات اقدس باریتعالی است. که صحیفه بسیار ارزشمند سجادیه یک نمونه آن است. و دوم روضه و اشك بر مصائب حضرت سیدالشهداء ع است. ۲- تخلق به اخلاق اسلامی یکی دیگر از عواملی که زمینه ساز فاجعه کربلا گردید، فاصله گرفتن مسلمانان از اخلاق اسلامی و آلوده شدن آنان به رذائل اخلاقی بود. بدون شک اگر مردم از اخلاق اسلامى برخوردار بودند، یزیدیان نمى‌توانستند مردم را وادار به كشتن فرزند پیامبر نمایند. لذا امام سجاد ع برای تربیت و تهذیب نفوس مردم دعاى «مكارم الاخلاق» را انشاء نمود و آن را در اختیار جامعه اسلامی گذاشت. این دعا نیاز هر روز ما است. چرا که این دعا مجموعه ای از درس زندگی است. درس اخلاق است. بنابر این توصیه می شود این دعا را جدی بگیرید. ۳- جهاد تبیین بنی امیه بر مرکب جهل مردم سوار شدند و توانستند جای حق و باطل، جای ظالم و مظلوم، جای قاتل و شهید را در افکار عمومی عوض کنند. آنها تا جایی پیش رفتند که مردم یزید فاسق، فاجر، شرابخوار، بی نماز، میمون باز را محور حق بدانند، و حجت خدا در روی زمین را محور شرارت بشناسند و جنگ او را واجب و تکلیف الهی بدانند. در چنین شرائطی امام سجاد ع با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در کوفه و شام و مدینه پرده از روی چهره منحوس و خبیث بنی امیه برداشت. شرائط امروز ما همان شرائط است، و ما بیش از گذشته نیاز به جهاد تبیین داریم، چرا که دشمن امروز با عنصر تبلیغات وارد میدان شده است، و تلاش می کند جای حق و باطل را در اذهان مردم جابجا کند. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۵ / ۱۴۰۲ خطبه اول بحث در باره هشدارهای قرآن کریم که مواردی از آنها در هفته‌های گذشته اشاره شد. مواردی در روایات نیز آمده که برخی از آنها را متذکر می شوم. در روایتی از رسول خدا ص آمده است که فرمود: «وَيْلٌ للَّذينَ يَجْتَلِبُونَ الدُّنيا بالدِّينِ». بحارالانوار/ ۷۷ / ۱۷۵ در این حدیث نورانی حضرت می فرماید: واى به حال كسانى كه دين را وسيله ای برای رسیدن به دنيای خویش قرار می دهند. مردم در برابر دین و دنیا به سه گروه تقسیم می شوند. برخی برای دنیا اصالت قائل اند و دنیا را بر دینشان ترجیح می دهند و بعضی برای دینشان اصالت قائل اند و دنیا را فدای دین می کنند، و گروه سوم افرادی هستند که برای دین و دنیا، هر دو اصالت قائل اند و گاهی دین را فدای دنیا می کنند و گاهی دنیا را فدای دین می سازند. البته تا زمانی دین و دنیای انسان یک حرف می زنند، دیندار واقعی شناخته نمی شود، اما هنگامی که سر دو راهی قرار گرفتند، یعنی دین یک حرف و دنیای انسان حرف دیگری می زند، اینجا مشخص می شود که دیندار واقعی کیست. حضرت سیدالشهدا ع در این باره می فرماید: «اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ» مردم بنده دنيا هستند و دين سر زبان آنهاست، تا زمانی كه در سایه دين اسباب زندگى آنها فراهم می شود، دين دارند. اما وقتی در معرض امتحان الهی قرار گيرند، دينداران واقعی كم هستند. ............ خطبه دوم حدیث اخلاقی رسول خدا ص فرمود: «أَرْبَعَةٌ فِی الذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ الذَّنْبِ: الِاسْتِحْقَارُ، وَ الِافْتِخَارُ، وَ الِاسْتِبْشَارُ، وَ الْإِصْرَارُ» چهار عمل در گناه، بدتر از خود گناه است: کوچک‌شمردن گناه، افتخارکردن به گناه، شادمانی‌کردن به گناه، و اصرار بر گناه. مستدرك الوسائل / حدیث ۱۳۲۲۲ ............ ماه صفر از جمله ماه‌های پر مصیبت و پر حادثه در تاریخ اسلام است. به سه حادثه آن در این خطبه اشاره ای داشته باشم. نخست داستان فتنه سقیفه است و دوم بحث حکمیت است. و سوم ورود اسرای آل محمد ص به شهر شام است. این سه حادثه مرتبط با هم هستند، سقیفه باعث پیدایش حکمیت شد، و حکمیت زمینه عاشورا و اسارت اهل بیت ع را فراهم ساخت. علت پیروزی فتنه گران در این حوادث دو چیز بود: یکی تحریف حقایق و دوم تغییر باورها. این دو از شاخه های جنگ نرم است و در ادبیات سیاسی امروز با عنوان جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی مطرح است. دشمنان اسلام در جنگ روایت‌ها حقایق را تحریف شده تحویل جامعه می دهند، و در جنگ شناختی تغییر در باورهای مردم ایجاد می کنند. دشمن در این نوع جنگها دلها و اراده های مردم تسخیر کرده و مدیریت می کند. ثمره این جنگها هم این است که نه تنها یک سرباز از جبهه حق جدا می شود، بلکه یک مخالف هم درست کرده و در مقابل جبهه حق قرار می دهد. در جنگ صفین همین اتفاق افتاد. سربازان علی ع به روی او شمشیر کشیدند و مخالف او شدند. مهم‌ترین راه مقابله با جنگ روایت‌ها و جنگ شناختى، جهاد تبیین است. جهاد تبیین یعنی اطلاع‌رسانى دقیق و بصیرت افزایى، و بالا بردن سطح آگاهی مردم. رمز پیروزی اسرای آل محمد ص بر یزیدیان همین جهاد تبیین بود. بیش از چهل سال بنی امیه با جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی آنچنان درک و فهم مردم را از حقایق دور کرده بودند، که در اجتماعات به امیر مومنان علی ع جسارت می کردند و هنگام ورود اسرا به شهر شام، مردم جشن گرفتند. امام سجاد ع و حضرت زینب ع با سخنرانی خود و تبیین حقایق مردم شام را آگاه کردند، مصداق بارز جهاد تبیین خطبه امام سجاد ع در مسجد جامع شامل است. امروز سیاست دشمن در رویارویی با نظام جمهوری اسلامی همان سیاست بنی امیه است و راه مقابله با آن همان راهی است که امام سجاد ع به ما نشان داد، راهی که رهبر حکیم انقلاب اسلامی آن را جهاد تبیین نامید. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳ / ۶ / ۱۴۰۲ خطبه اول دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای مکارم الاخلاق است. دعایی که حاوی درس‌ها و پیامهای اساسی است که اگر انسان مؤمنی این دعا و محتوای آن را به خوبی بیاموزد و آن را در زندگی بکار بندد بدون تردید سعادت دنیا و آخرت او تامین خواهد شد. قبل از ورود به بحث این دعا یاد آوری دو مطلب را لازم می دانم: مطلب اول مشروعیت دعا از نظر شرع مقدس اسلام است. اصل دعا یک از قطعی ترین سفارشات قرآن کریم و پیشوایان معصوم ع است. یکی از نعمت‌هایی که خداوند متعال به برکت اهل بیت ع به ما مرحمت نموده همین دعاهای مأثور است. همین صحیفه سجادیه و مفاتیح الجنان است. به این دعاها باید از سه منظر نگاه کنیم. ۱- دعا وسیله ای برای رسیدن به خواسته‌ها و حوائج است. آن هم خواسته های سعادت بخشی که از زبان انسانهایی معصوم و عالم و آگاه به نیازهای بشر در دنیا و آخرت، برای ما وارد شده است. برخی ایراد گرفتند که دنیا دار اسباب و علل است، و دعا چه معنی دارد، اینها غافلند از اینکه یکی از اسباب و علل این جهان همین دعاها است. بدین جهت فرمود: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَکُم» ۲- دعاها وسیله و ابزاری است برای آشنایی با معارف اسلامی، بنابر این به دعاها فقط به عنوان ثواب نگاه نکنید. بلکه دعاها دریایی از معارف الهی است. ۳- دعاها وسیله ای برای تقرب به خدا و اولیاء خدا است، زیرا با زبان اهل بیت ع با خدا حرف می زنیم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳ / ۶ / ۱۴۰۲ خطبه دوم حدیث اخلاقی «قَالَ الصَّادِقُ ع مَنْ وَثِقَ بِثَلاثَةٍ كانَ مَغْرُوراً: مَنْ صَدَّقَ بِما لايَكُونُ، وَ رَكِنَ إِلى‌ مَنْ لايَثِقُ بِهِ، وَ طَمَعَ فيما لايَمْلِكُ» امام صادق ع فرمود: فریب خورده كسى است که به سه چيز اعتماد كند: ۱- كسى كه باور کند آنچه را که شدنى نيست. ۲- و به چیزی تکیه دهد که قابل اعتماد نیست. ۳- و طمع داشته باشد به چیزی که مالك نيست. بحارالانوار/ ۷۸ / ۲۳۲ ................ در هفته دولت قرار داریم. در هفته دولت باید برای سه کار اساسی برنامه ریزی شود: ۱- زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان دولت شهید رجایی و باهنر. این یک وظیفه همگانی است. هم مسئولان وظیفه دارند، هم مردم. نباید اجازه دهیم گذر زمان، سرگرمی ها و مشغله‌های دنیایی، تبلیغات دشمن یاد شهیدان را در اذهان نسل امروز و آینده ما کم‌رنگ سازد. ۲- دولتمردان ما عملکرد یک سال خویش را برای مردم بازگو کنند. که این کار پایه اعتماد مردم به نظام اسلامی و مسئولان تحکیم می بخشد. اما در بازگو کردن کارها توجه به این بیان نورانی امیر مومنان علی ع داشته باشند که خطاب به مسئولان فرمود: در گزارش دادن از منت گذاشتن سر مردم بپرهیزید. «إِیَّاکَ وَ الْمَنَّ عَلَی رَعِیَّتِکَ بِإِحْسَانِکَ» چرا که: «فَإِنَّ الْمَنَّ یُبْطِلُ الْإِحْسَانَ» منت گذاشتن کارهای خوب شما را نابود می کند. دیگر آنکه در گزارش دادن صداقت داشته باشید و از تزیّد و گزارش غیر واقع بپرهیزید. «أَوِ التَّزَیُّدَ فِیمَا کَانَ مِنْ فِعْلِکَ» چرا که: «وَ التَّزَیُّدَ یَذْهَبُ بِنُورِ الْحَقِّ». بزرگنمایی و زیاد دیدن کارها نور حق را خاموش می کند. و سوم از وعده هایی که توان انجام ندارید دوری کنید. «أَوْ أَنْ تَعِدَهُمْ فَتُتْبِعَ مَوْعِدَکَ بِخُلْفِکَ» زیرا: «وَ الْخُلْفَ یُوجِبُ الْمَقْتَ عِنْدَ اللَّهِ وَ النَّاسِ». خلف وعده باعث خشم خدا و مردم می شود. ۳- مردم عملکرد دولت را تحلیل و نقد کنند. مهمترین اصلی که در نقد و تحلیل عملکرد دولت باید به توجه داشته باشیم، اصل انصاف است. انصاف از مهمترین فضائل اخلاقی است. و در روایات اسلامی از سخت‌ترین کارها شمرده شده است. انصاف آن است که آنسان در قضاوت کردن و سخن گفتن در باره رفتار و اعمال دیگران از حد اعتدال خارج نشود، نه بزرگنمایی کند و نه سیاه نمایی کند و ناچیز بشمارد. امروز یکی از برنامه های دشمنان اسلام این است که دولت انقلابی را ناکار آمد و ناتوان نشان دهند. برخی از رسانه های داخلی هم بلندگوی آنها می شوند. در حالی که انصاف این است که کارامدی دولت را براساس سه شاخصه «اهداف»، «امکانات» و «موانع» بسنجیم. این دولت وارث دولتی شد که هشت سال بر روی برجام بی فرجام سرمایه گذاری کرد. و جز خسارت چیزی نصیب این مملکت نشد. آنها که زبان دنیا بلد بودند حتی با یک کشور دیپلماسی عزت مندانه نداشتند، اما این دولت انقلابی در این دو سال با ده‌ها کشور رابطه سیاسی و اقتصادی برقرار کردند. در ساخت مسکن یک حرکت جهادی در کشور شروع شد، در برنامه‌های بلند مدت گامهای بلندی برداشتند. هزاران کارخانه و مراکز تولیدی که تعطیل شده بود که در این دولت راه اندازی شد. رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: ما نزدیک قله هستیم, باید با یک تلاش دیگر پرچم پر افتخار اسلام را در بالاتربن نقطه قله نصب کنیم. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۶ / ۱۴۰۲ خطبه اول یکی از مهمترین و ضروری ترین نیازهای زندگی بشر در این جهان، اخلاق خوب است. در اهمیت اخلاق همین بس كه حضرت على ع فرمود: «لَوْ كُنّا لا نَرْجُو جَنَّةً وَلا نَخْشى نارا وَلا ثَوابا وَلا عِقابا لَكانَ ینْبَغى لَنا اَنْ نُطالِبَ بِمَكارِمِ الاَْخْلاقِ فَاِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلَى سَبیلِ النَّجاحِ» اگر ما اميد و ايمانى به بهشت و ترس و وحشتى از دوزخ و انتظار ثواب و عقابى نمى داشتيم، باز هم شايسته بود به سراغ فضائل اخلاقى برويم، چرا كه آنها راهنماى نجات و پيروزى و موفّقيّت هستند. اخلاق جمع‌ خُلْق است. خَلق و خُلق هر دو از یک ریشه هستند. منتهی خَلْق به معنى شكل و صورت ظاهری است و خُلْق به چهره باطن و سجایا و صفات درونی انسان گفته می شود، چهره ظاهری ما را خداوند متعال می سازد. «هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ». ولی چهره باطن را ما می سازیم، انبیاء الهی هم آمدند تا ما را در این راه کمک کنند. پیامبر اعظم ص هدف از بعثت خویش را به كمال رساندن کرامت های اخلاقی در بین مردم بیان نموده و می فرماید: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ». فردای قیامت انسان ها با چهره‌ای محشور می شوند که در این دنیا برای خود ساخته اند. لذا بعضی افراد در این دنیا سفید چهره هستند ولی قیامت سیاه روی وارد می شوند، حتی بعضی به شکل حیوانات وارد محشر می شوند. این چهره همان است که خودش برای خود ساخته است. تقوا این است که تلاش کنیم با تخلق به اخلاق نیک، چهره‌ای زیبایی برای خود در این دنیا بسازیم. دعای مکارم الاخلاق راه کشیدن این تصویر زیبا را به ما می آموزد. ........... خطبه دوم حدیث اخلاقی عطیه عوفی که یکی از همراهان جابر در زیارت اربعین حسینی بود نقل می کند که وقتی که جابر از زیارت حضرت سیدالشهدا ع فارغ شد رو به قبور مطهر شهدای کربلا کرد، و پس از زیارت شهدای کربلا، خطاب به آنها فرمود: «وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ نَبِیّا لَقَد شارَکنا کُم فیما دَخَلتُم فیهِ». عطیه می گوید به این سخن جابر ایراد گرفتن و گفتم چگونه چنین چیزی ممکن است، آنها جهاد کردند، شمشیر زدند، جان دادند، اهل بیتشان اسیر شدند، ما هیچ‌کدام از این کار‌ها را نکردیم چگونه ممکن است در کار آنها شریک باشیم؟ جابر گفت: «يَا عَطِيَّةُ سَمِعْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اَللَّهِ ص يَقُولُ: مَنْ أَحَبَّ قَوْماً حُشِرَ مَعَهُمْ وَ مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ أُشْرِكَ فِي عَمَلِهِمْ» خدا گواه است که من و یارانم هم اینها دوست می داریم و هم کار آنها را تحسین می کنیم و دوست می داریم. عطیه می گوید در راه بازگشت به کوفه جابر به من گفت می خواهم سخنی با تو بگویم، زیرا بعد از این دیگر مرا نخواهی دید. گفتم آماده شنیدنم. فرمود ای عطیه: «أحبِب مُحِبَّ آلِ مُحَمِّدٍ ص ما أحَبَّهُم، وأبغِض مُبغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ ما أبغَضَهُم وإن كانَ صَوّاما قَوّاما، فَإِنَّ مُحِبَّهُم يَعودُ إلَى الجَنَّةِ، و مُبغِضَهُم يَعودُ إلَى النّارِ». بحارالانوار / ۶۸ / ۱۳۱ ............. در آستانه اربعین حضرت سیدالشهداء ع قرار داریم، اربعین از مختصات اباعبدالله الحسین ع است. برای هیچ یک از حضرات معصومین ع چیزی به نام زیارت اربعین نداریم. در زیارتی که برای اربعین سیدالشهدا ع از امام صادق ع وارد شده است. درسهای فراوانی برای ما در آن است که باید آنها را خوب بیاموزیم و سپس آنها را در زندگی بکار بندیم. یک درس آن برای امروز ما این است که ببینیم چه عواملی باعث سقوط مسلمانان صدر اسلام گردید؟. در این زیارت به شش عامل اشاره شده است: ۱-دنیا طلبی: «قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا» ۲- عدم انتخاب درست: «وَبَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنیٰ، وَشَرَیٰ آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ». ۳-هوا پرستی؛ «وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدَّیٰ فِی هَوَاهُ». ۴- فراهم نمودن اسباب خشم خدا و رسولش: «وَأَسْخَطَکَ وَأَسْخَطَ نَبِیَّکَ». ۵- اطاعت و همراهی با فاسدان: «وَأَطَاعَ مِنْ عِبادِکَ أَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ» ۶- گناه و معصیت: وَحَمَلَةَ الْأَوْزارِ ، الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ». https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۷ / ۶ / ۱۴۰۲ خطبه اول نخستین فراز دعای مکارم الاخلاق ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد است. در این دعا ۱۹ بار این ذکر شریف تکرار شده است. ذکری که در آیه ۵۶ سوره مبارکه احزاب تصریح به آن شده است. «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا». خداوند متعال در این آیه شریفه دو چیز از اهل ایمان خواسته است. یکی هم نوایی با خدا و فرشتگان در فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد است و دوم این است که در برابر فرمان پیامبر اسلام ص تسلیم باشید. البته در آیه شریفه فقط صلوات بر شخص پیامبر ص آمده است ولی در روایات بسیاری تصریح بر صلوات بر آل محمد شده است. رسول خدا ص فرمود هرگز بر من صلوات ناقص نفرستید. عرض کردند صلوات ناقص چیست؟ فرمود: اینکه کسی صلوات بر من بفرستد و آل محمد را نگوید. به هر حال این ذکر شریف آثار و برکات عظیمی در زندگی دنیا و آخرت ما دارد بنابر این هیچگاه نباید از آن غافل شویم. در دعای ۲۷ رجب دو اثر برای صلوات ذکر شده است: نخست آنکه صلوات شکر خدا است. و دوم اینکه صلوات سرمایه ذخیره شده برای آینده ما است. «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ صَلاَةً دَائِمَةً تَكُونُ لَكَ شُكْراً وَ لَنَا ذُخْراً». در روایتی از رسول خدا ص آمده است که فرمود: «صَلاَتُكُمْ عَلَيَّ مَجْوَزَةٌ لِدُعَائِكُمْ وَ مَرْضَاةٌ لِرَبِّكُمْ وَ زَكَاةٌ لِأَعْمَالِكُمْ» صلوات شما بر من، باعث قبولی دعاهایتان و رضایت پروردگارتان و پاکیزگی اعمالتان است. بحارالانوار / ۹۴ / ۶۷ .............. خطبه دوم حدیث اخلاقی امام حسن مجتبی ع فرمود: «اُوصِیکمْ بِتَقْوَی اللّهِ و اِدامَةِ التَّفَکرِ، فَاِنَّ التَّفَکرَ اَبُو کلِّ خَیرٍ وَ اُمُّهُ»؛ تقوا و تفکر لازمه یک زندگی سالم و موفق است، که متاسفانه امروز در جامعه دینی ما کمرنگ شده است. بی تقوایی علنی شده است، مردم حال فکردن ندارند و این آسیب بزرگی است. امام ع در این روایت می فرماید: شما را به تقوا و مدام فکر کردن سفارش می کنم؛ زیرا تفکر، پدر و مادر تمامی خوبی ها است. مجموعه ورام/ ۱ / ۵۲ ............ سنگین ترین مصیبت در دهه آخر ماه صفر بر امت اسلامی وارد شد. و آن مصیبت ارتحال پیامبر اعظم ص و تشکیل سقیفه توسط فتنه‌گران و دنیا طلبان صدر اسلام است. زیرا سقیفه مسیر حرکت اسلام را تغییر داد. هم در مرجعیت دینی مردم، و هم در رهبریت جامعه اسلامی تغییر داد. سقیفه ولایت و امامت را که یک امر الهی و معنوی بود تبدیل به خلافت گری و امر مادی محض کرد. فتنه گران با استفاده از جهل و غفلت و بی بصیرتی و سکوت خواص توانست با یک کودتای نرم غدیر خم را به سقیفه تبدیل کند و جامعه اسلامی هم آن را بپذیرد و تسلیم خواسته سقیفه شود. اکنون جای این پرسش است که چه عاملی باعث شد که فتنه گران سقیفه خواسته های شیطانی خود را عملیاتی سازند و مسلمانان آن روز هم این انحراف عظیم را بپذیرند و هیچ اعتراضی نکنند. و حتی وقتی امیر مؤمنان و زهرای مرضیه ع هم اعتراض می کنند به آنها جسارت می شود و مردم این جسارت و اهانت را می بینند و می شنوند و هیچ کس عکس العملی از خود نشان نمی دهند. به چند عامل آن در این خطبه اشاره ای داشته باشم: ۱- شاخص راه حق و صراط مستقیم را عوض کردند. رسول خدا ص در بیانی شاخص را این چنین فرمود: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً». ولی فتنه گران، این شاخص را از جامعه گرفتند و به جای آن «حسبنا کتاب الله» تحویل آنان دادند. ۲- خواص جامعه توجیه گر فتنه سقیفه شدند و آن را یک امر عادی و طبیعی جلوه دادند. ۳- سیاستمداران جامعه مصلحت اندیش شدند و گفتند مصلحت اسلام و مسلمین این است که فعلا در برابر سقیفه کوتاه بیاییم. ۴- ادعای بیعت عمومی مردم کردند و می گفتند خواسته مردم مقدم بر هر چیزی است. ۵- امیر مومنان علی ع را متهم به قدرت طلبی کردند. آنچه امروز انقلاب اسلامی ما را تهدید می کند همین پنج عامل است. امروز هم عده ای می گویند قانون اساسی برای ما کافی است و نیازی به ولایت فقیه نداریم. و برخی فتنه را توجیه می کنند. در برابر دشمنان اسلام مصلحت اندیشی می کنند. خواسته مردم را در برابر اسلام قرار می دهند. رهبری را متهم به قدرت طلبی می کنند، اینها همه جنگ روایت است و راه مقابله با آن جهاد تبیین است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: جهاد تبیین فریضه قطعی و فوری است. https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۴ / ۶ / ۱۴۰۲ خطبه اول بحث ما در شرح و تفسیر دعای شریف مکارم الاخلاق بود. پس از ذکر صلوات بر محمد و آل محمد نخستین درخواست امام سجاد در پیشگاه خداوند متعال کامل‌ترین مرحله ایمان است: «وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکمَلَ الْإِیمَان» در آیات نورانی قرآن کریم و روایات اسلامی آمده است که ایمان قابلیت زیاد شدن و کم شدن دارد، چنانچه در آیه ۴ سوره فتح می فرماید: «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّكِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدادُوا إِیماناً مَعَ إِیمانِهِمْ». این افزایش ایمان دلیل بر این است که ایمان دارای درجات و مراتبی است. امام صادق ع نیز در بیانی فرمود: «اِنَّ الإیمانَ عَشرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ، یُصْعَدُ مِنهُ مِرقاةً بعدَ مِرقاةٍ» ایمان همانند مانند نردبانی است که ده پله دارد و هر انسانی پله‌های آن یکی پس از دیگری طی می کند. اینها بیانگر آن است که درجه ایمان انسانهای مؤمن یکسان نیست. زیرا ایمان دو رکن مهم و اساسی دارد. با این دو رکن درجات ایمان مردم سنجیده می شود. یکی اعتقاد قلبی است و دوم التزام عملی. هر اندازه اعتقاد قلبی قوی تر باشد، و هر اندازه پایبندی مؤمن به دستورات دینی بیشتر باشد، درجه ایمان او هم بالاتر خواهد بود. ............ خطبه دوم حدیث اخلاقی «قالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص أحَبُّ المُؤمِنَينَ إلَى اللّهَ تَعالَی مَن نَصَبَ نَفسَهُ في طاعَةِ اللّهِ، ونَصَحَ لاُِمَّةِ نَبِيِّهِ، وتَفَكَّرَ في عُيوبِهِ و أصْلَحَها، وَ عَلِمَ فَعَمِلَ و عَلَّمَ» رسول خدا ص فرمود: محبوب ترينِ بندگان مؤمن در نزد خداوند، كسی است که در راه اطاعت از خدا با تمام توانش بکوشد، و دلسوز و خيرخواه امّت پيامبرش باشد، و در عيب هاي خود بينديشد و آنها را اصلاح كند، و همواره در جهت يادگيرى بکوشد، و سپس به آنچه آموخته عمل نماید و آنگاه آن را به ديگران بياموزد. ارشاد القلوب / ۱ / ۱۴ ................... آنچه می تواند دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام سازد، هوشیاری و شناخت مردم نسبت به دشمن است. اصل دشمن‌شناسی یک اصل عقلی است. قرآن کریم و روایات اسلامی نیز فراوان تأکید بر آن دارد، از جمله: ۱- «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا». فاطر/ ۶ آنچه خداوند متعال از ما خواسته است این است که مردم شیطان را دشمن خود بدانید. «فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا». ۲- امیر مومنان علی ع فرمود: «لا تَأمَن عَدُوَّاً وَإن شَکَرَ» هیچگاه از دشمن آسوده خاطر مباش، هر چند تو را سپاس گوید. غررالحکم / حدیث ۱۱۱۳۶ ۳- در بیان دیگر آن حضرت فرمود: «جِماعُ الغُرورِ فی الاستِنامَةِ إلَی العَدُوِّ»، همه فریب خوردگی ها در غفلت از دشمن جمع است. غرر الحکم / حدیث ۷۱۷۴ ۴- همچنین آن بزرگوار فرمود: «قَد جَهِلَ مَن استَنصَحَ أعداءَهُ» چقدر نادان است آن انسانی که انتظار خیر و خوبی ددتاز دشمنش دارد. غرر الحکم / حدیث ۴۵۶۲ اینکه بعضی ایراد می گیرند و می گویند: چرا اینقدر دشمن، دشمن می کنید، دشمن چه کار با ما دارد؟ بدون تردید اینها یا بهره ای از عقل ندارند، و یا عامل دست نشانده دشمن هستند. در چند روز قبل رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمود: دشمن امروز به دنبال بحران آفرینی در کشور ما است. وحدت ملی و امنیت ما را هدف قرار داده است. راه مقابله با دشمن حفظ هشیاری است. .............. در بخشی از زیارتنامه آقا و مولایمان حضرت علی بن موسی الرضا ع آمده است. «قَتل اللهُ من قَتلَک بالأیدی و الألسن». این عبارت گویای آن است که دشمن با دو نوع سلاح با جریان حق می جنگد. یکی «بِالْأَیْدِی» که همان قدرت نظامی و جنگ سخت است. دوم «وَ اَلْأَلْسُنِ» با زبان و جنگ نرم و تبلیغات و دروغ پراکنی و پخش شایعه است. حضرت رضا ع بیش از سایر ائمه اطهار زخم زبان شنید . هم از ناحیه دوستان و نزدیکان و هم از طرف دشمنان. https://eitaa.com/mesbah_jome