نماز جمعه از منظر اهل بیت علیهم السلام
:
۱- نماز جمعه، تکلیف واجب خدا است.
۲– نماز جمعه، هدیه خدا به امت اسلامی است.
۳– نماز جمعه، رمز تقرب به خدا است.
۴– نماز جمعه، هم ردیف حج است.
۵– نماز جمعه، کلید بهشت است.
۶– نماز جمعه، رمز اتحاد و همبستگی اسلامی است.
۷– نماز جمعه، پایگاه مهم علمی، تربیتی است.
۸– نماز جمعه، عامل توسعه ذکر خدا و تقوا در جامعه است.
۹- نماز جمعه، پایگاهی برای ایجاد ترس در دل دشمنان اسلام است.
۱۰– شرکت در نماز جمعه، رمز نجات از سختیهای روز قیامت است.
۱۱– شرکت در نماز جمعه، مایه آمرزش و مغفرت الهی است.
۱۲- شرکت در نماز جمعه، رمز تکفیر گناهان است.
۱۳- شرکت در نماز جمعه ، زمینه ساز استجابت دعا است.
۱۴- شرکت در نماز جمعه، رمز قبولی اعمال است.
۱۵- شرکت در نماز جمعه، نشانه ایمان به خدا و روز قیامت است.
۱۶- شرکت در نماز جمعه، مایه خیر و برکت در زندگی است.
۱۷- شرکت در نماز جمعه، رمز نجات از آتش دوزخ است.
۱۸– پاداش هر قدمیکه به سوی نماز جمعه برداشته شود، یک سال نماز و روزه است.
۱۹– ترک نماز جمعه، موجب پریشانی در امور است.
۲۰– ترک نماز جمعه، موجب افتادن در دام نفاق است.
برگرفته از کتاب «قرارگاه ایمان» تألیف دهقان نیری امام جمعه شاهدیه
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۸ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ». انشقاق / ۶
سه مطلب در این آیه شریفه بود که هفته های قبل اشاره شد. یکی اینکه دنیا محل رنج و سختی است. دوم آنکه ما همه در این دنیا مسافری هستیم که به سوی خدا پیش می رویم.
سوم هم بحث ملاقات با پروردگار در روز قیامت بود. اما مطلب آخر که این هفته اشاره می کنم و آن اینکه آیات بعد بیانگر نتیجه و ثمره این زندگی پر رنج دنیا است. برای کسانی که سالم زندگی کردند دو چیز است. یکی حسابرسی آسان و دوم دلی شاد آن هم در کنار خانواده.
«فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا وَيَنقَلِبُ إِلَىٰ أَهْلِهِ مَسْرُورًا». ﺍﻣﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺘﺶ ﺩﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺑﺎ ﺣﺴﺎﺑﻲ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺑﺶ رسیدگی شود
ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻭ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺵ [ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ] ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ. انشقاق / ۹
اما کسانی که در این دنیا بی راهه رفتند پایان زندگی آنها آتش سوزان جهنم همراه با حسرت و اندوه است. «وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا وَيَصْلَىٰ سَعِيرًا». ﻭ ﺍﻣﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺵ ﺩﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺑﺎ ﻓﺮﻳﺎﺩﻱ ﺣﺴﺮﺕ ﺑﺎﺭ ، ﻫﻠﺎﻛﺖ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ
ﻭ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺍﻓﺮﻭﺧﺘﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺪ. انشقاق / ۱۲
آنگاه سه عامل بدبختی انسان را بیان می فرماید:
۱- دلخوشی به دنیا
«إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا». ﺍﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺵ [ ﺑﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻣﻘﺎم ] ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻭ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩ. انشقاق/ ۱۳
۲- باور نداشتن قیامت
«إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن يَحُورَ».
ﺍﻭ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ [ﺑﻪ ﺣﻴﺎﺕ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ] ﺑﺎﺯ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﮔﺸﺖ. انشقاق / ۱۴
۳- غفلت از خدا
«بَلَىٰ إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا».
ﺁﺭﻱ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ [ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ] ﺍﻭ ﺑﻴﻨﺎ ﺑﻮﺩ (ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺗﻤﺎم ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺛﺒﺖ ﻛﺮﺩ). انشقاق / ۱۵
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۸ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ رَسُولُ اللّه صلى الله عليه و آله مَنْ أَتَي الْجُمُعَةَ إِِِيماناً وَ اِحْتِساباً اِسْتَأْنَفَ الْعَمَلَ». رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر كه از روي ايمان و حساب در نماز جمعه شركت كند، اعمالش را از سر بگیرد (یعنی خداوند گناهان گذشته او را می بخشد). وسائل الشیعهٔ / حدیث ۹۳۷۴
ایمان همان اعتقاد و باور قلبی است که رکن قبولی و صحت اعمال است. ولی احتساب از ماده حساب چند احتمال در آن است.
۱- به حساب خدا و انگیزه الهی به نماز جمعه برود.
۲- به حساب خودش برسد و خود را ابتدا از آلودگی ها پاک کند و آنگاه در نماز جمعه شرکت کند.
۳- حساب خودش را با خدا و مردم تسویه کند و آنگاه به نماز جمعه برود.
۴- به حساب نماز جمعه برسد. یعنی عظمت و اهمیت نماز جمعه را خوب درک کند و با شناخت در نماز جمعه شرکت کند.
۵- به حساب روز جمعه برسد. یعنی با معرفت به ظرف زمانی نماز جمعه که روز جمعه است در آن شرکت کند.
......
۸ مرداد سالروز ارتحال مرحوم آیت الله مشکینی است و ۱۱ مرداد سالروز شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری است. یاد و خاطره این دو عالم جلیل القدر را گرامی می داریم.
.......
۱۴ مرداد سالروز که نهضت مشروطیت است. این بخش از تاریخ ایران یکی از عبرت آموزترین دوران تاریخ برای امروز ما است که چگونه در فاصله کوتاهی انگلیسی ها موفق شدند انقلاب مشروطه را صد در صد به نفع خود مصادره کنند و به نام مشروطیت رضا خان را روی کار آورند. و رهبر روحانی این نهضت آیت الله شیخ فضل الله نوری را در حضور مردم به دار بزنند و مردم حاضر در میدان شادی کنند و کف بزنند و حتی بعد از شهادت به جنازه این شهید هم جسارت کنند. علت شکست نهضت مشروطیت چند چیز بود که به سه عامل آن اشاره می کنم.
۱- اعتماد به دشمن: این تجربه تلخ صد ساله ایران است که هرکجا به دشمن اعتماد کردیم شکست خوردیم. و هر کجا به توان داخلی تکیه کردیم پیروز شدیم. و متأسفانه دولت تدبیر و امید این تجربه را باز تکرار کرد و با اعتماد به غرب باعث این همه عقب ماندگی و مشکلات برای کشور شد. رهبر عزیز انقلاب فرمودند دولت بعد باید از این تجربه درس بگیرد که امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: «العَقلُ عَقلانِ: عَقلُ الطَّبعِ وعَقلُ التَّجرِبَةِ، وَ كِلاهُما يُؤَدّي المَنفَعَةَ». عقل دو گونه است: عقل طبيعى و ذاتى و عقل تجربى و اکتسابی. که هر دو عقل برای آدمی سود آور است. میزان الحکمهٔ / ۷ / ۵۱۸
۲- نفوذ دشمن در مرکز تصمیم گیری کشور: آن هم در تمام حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، قضایی دشمن نفوذ کرد. و این پیام ما به دولت سیزدهم است که بدنه دولت و مراکز تصمیم گیری کشور را از لوث افراد نفوذی پاک کنید. چرا که عامل بسیاری از مشکلات کشور همین افراد نفوذی هستند.
۳- جدا شدن مردم از علما و روحانیت: که نتیجه آن حاکمیت بی دینی و سکولار در جامعه گردید. مشکل امروز کشور ما کمبود نیست. مشکل بی دینی بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی است. زیرا آنجا که دین نباشد اختلاس است، گران فروشی است، احتکار و غش در معامله است، رباخواری است، بی عفتی و بی ناموسی است. مسئولان محترم اگر می خواهید این مشکلات را حل کنید باید روی توسعه دینی مردم کار کنید. آنچه انقلاب را به پیروزی رساند و هشت سال جنگ را به خوبی اداره کرد دین مردم بود. از زمان دولت سازندگی تا به امروز همه دولتها اصل را که دین جامعه است رها کردند و به شاخه ها چسبیدند. این اشتباه بزرگ این دولتها بود که باعث این همه مشکلات گردید.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۵ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال ما را با چهار عنوان مورد خطاب قرار داده است. یکی یا ایها الانسان بود که در خطبههای قبل به آن اشاره داشتیم. عنوان دوم یا بنی آدم است که پنج بار با این عنوان خداوند متعال ما را خوانده است.
نخستین مورد آیه ۲۶ سوره مبارکه اعراف است که می فرماید: «يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ»
ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ! ﻣﺎ ﻟﺒﺎﺳﻲ را برای شما نازل کردیم هم عیوب شما می پوشاند و هم اسبابی برای زیبایی و آرایش شما است. و لباس تقوا از آن برتر و بالاتر است. و لباس چه لباس مادی و چه لباس معنوی هر دو از آیات خدا است باشد که متذکر شوید.
بنابر این لباس از نعمتهای الهی و آیات اوست. ولی از دیدگاه اسلام مردم باید از پوشیدن شش نوع لباس اجتناب کنند و پوشیدنش جایز نیست.
۱- لباس شهرت. یعنی لباسی که انسان را در میان مردم انگشت نما سازد. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَن لَبِسَ ثيابَ شُهرَةٍ فِي الدُّنيا ألبَسَهُ اللّهُ ثيابَ الذُّلِّ يَومَ القِيامَةِ» هركه در دنيا لباسی شهرت آور بپوشد، خداوند در روز قيامت جامه ذلت و خوارى بر او بپوشاند.
۲- لباس مهیج و شهوت بر انگیز.
۳- لباس مخصوص جنس مخالف. یعنی مرد لباس زنانه بپوشد و یا بالعکس.
۴- لباس بیگانگان و کفار. چرا که پوشیدن لباس کفار هم تبلیغ آنها است و با باعث رونق اقتصادی آنها می شود و هم به تولیدات داخلی آسیب می زند.
۵- لباس غصبی.
۶- لباس از جنس طلا و ابریشم خالص برای مردان.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۵ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
بسم الله الرحمن الرحیم
«عَنْ النَّبِيّ صلي الله عليه و آله قَالَ: لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمَروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ وَ التَّقْوی، فَإذا لَم یَفعَلوا ذلِکَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَکاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلی بَعضٍ و لَم یَکُن لَهُم ناصِرٌ فِی الأرضِ وَ لا فِی السَّماءِ» پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هرگاه امت من چهار کار انجام دهند، همواره در خير و خوبى خواهند بود:
۱- امر به معروف کنند.
۲- نهی از منکر کنند.
۳- در انجام کار نیک پیشگام باشند.
۴- تقوا را رعایت کنند.
اما اگر چنین نباشند به سه بلا مبتلا می شوند:
۱- برکت از زندگی آنان می رود.
۲- هیچ کس به دیگری رحم نکند و هر کسی می خواهد دیگری را نابود کند.
۳- در زمین و آسمان بدون فریاد رس می شوند. وسائل الشیعهٔ/ حدیث ۲۱۱۴۴
.......
در آستانه ماه محرم و عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام قرار داریم. عزاداران حسینی تلاش کنند مجالس عزاداری را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار کنند تا اولاً در کنار عزاداریها آسیبی به کسی وارد نشود، و ثانیا بهانه به دست افراد شیطان صفت نیفتد.
........
هفته آغار محرم به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است. زندگی بشر در این جهان یک زندگی اجتماعی است. خداوند متعال برای تقویت روابط اجتماعی بر اساس احترام متقابل و معاشرت سالم، قوانینی وضع کرده است که یکی از آنها امر به معروف و نهی از منکر است. بلکه امر به معروف و نهی از منکر را سر آمدهمه آنها قرار داد. چنانکه امیر بیان حضرت علی علیه السلام فرمود: «و ما أعمالُ البِرِّ كُلُّها و الجِهادُ في سَبيلِ اللّهِ عِندَ الأمرِ بِالمَعروفِ و النَّهيِ عَنِ المُنكَرِ، إلاّ كَنَفثَةٍ في بَحرٍ لُجِّيٍّ» همه كارهاى نیک و جهاد در راه خدا، در مقايسه با امر به معروف و نهى از منكر، همچون قطرهای در برابر دريايى عمیق است. نهجالبلاغه / حکمت ۳۷۴
ماه محرم ماهی است که حضرت سیدالشهدا علیه السلام برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و فرمود: «اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ وَ اَنهی عَنِ المُنکَر». این یکی از صدها درس عاشورا است که عزاداران حسینی باید آن را بیاموزند و به آن عمل کنند.
.......
یکی موضوعاتی که رهبر حکیم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهور جدید، نسبت به آن هشدار دادند جنگ تبلیغاتی دشمن بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است. آنها برای این کار پول خرج می کنند، اتاق فکر تشکیل دادند. آنها می خواهند با تبلیغات باورهای اعتقادی و عملی مردم ما را تضعیف کنند، تغییر در سبک زندگی آنها به وجود آورند. آرمانهای انقلاب و امام را تحریف کنند. اگر نگاهی به جامعه بیندازیم میبینیم دشمن با تبلیغاتش تا کجا پیش رفته است. یک نمونه آن را عرض کنم. کاری کردند که یک فرد مسلمان با یک سگ هم غذا می شود، با یک سگ هم سفر می شود، با یک سگ می خوابد، و سگ را در ماشین خود و در خانه خود، در کنار خود جای می دهد، سگ را جزء خانواده خویش می داند، بلکه بجای فرزند با سگ انس می گیرد، و برای سگش میلیونها میلیون خرج می کند، و به کارش افتخار می کند. وقتی هم به او بگویی زندگی شما با این سگ نجس در نجس شده است نمی پذیرد. این نتیجه تبلیغات دشمن است. در امور دیگر هم چنین است. پس ای مسئولان، ای مؤمنین، ای علما، ای جوانان، ای خانوادهها جنگ تبلیغاتی دشمن را جدی بگیرید.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۲ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال ما را با عناوین مختلفی بندگان خویش را مورد خطاب قرار داده است. از جمله می فرماید: «يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» اعراف / ۲۶
در این آیه شریفه به دو نعمت مادی و معنوی الهی اشاره شده است. یکی نعمت لباس ظاهری است. و دوم نعمت تقوا است. هریک از این دو لباس دو کار اساسی در زندگی انسان انجام می دهد. لباس ظاهری عیوب و عورت انسان را می پوشاند. و هم مایه زینت و جمال اوست. لباس تقوا نیز رذائل اخلاقی و سیئات انسان را می پوشاند و هم او را از ارتکاب سیئات و کشف رذائل باز می دارد. این لباس تقوا با این همه برکات چه نوع لباسی است؟
تقوا لباسی است که سه لایه دارد: یک لایه آن پرهیز از محرمات و گناه است. لایه دیگر آن انجام وظایف و تکالیف است. و لایه سوم خدایی فکر کردن و خدایی عمل کردن است. هر انسانی چنین لباسی را به تن کند می شود محبوب خدا که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ». وقتی انسانی محبوب خدا شد خداوند در این دنیا دست او را می گیرد. «أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ». و در آخرت در بهشت به مقام عنایت که بالاترین مقام است می رسد. «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَر فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ». قمر / ۵۵
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۲ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ مَولانا الحُسینُ علیه السلام اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ»؛
مردم در برابر دین و دنیا به سه گروه تقسیم می شوند. برخی دنیا را بر دینشان ترجیح می دهند و بعضی دنیا را فدای دین می کنند، و گروه سوم افرادی هستند که برای دین و دنیا، هر دو اصالت قائل اند و گاهی دین را فدای دنیا می کنند و گاهی دنیا را فدای دین می سازند. تا زمانی دین و دنیای انسان یک حرف می زنند، دیندار واقعی شناخته نمی شود، اما هنگامی که سر دو راهی قرار گرفتند، یعنی دین یک حرف و دنیای انسان حرف دیگری می زند،اینجا مشخص می شود که دیندار واقعی کیست. از اینروحضرت سیدالشهدا علیه السلام می فرماید: همانا مردم بنده دنيا هستند و دين سر زبان آنهاست، تا زمانی كه در سایه دين اسباب زندگى آنها فراهم می شود، دين دارند. اما وقتی در معرض امتحان الهی قرار گيرند، دينداران واقعی كم هستند.
............
در هفته امر به معروف و نهی از منکر قرار داریم. دو قسم ما می توانیم امر به معروف و نهی کنیم. یکی آن است که انسان با زبان و عملش مردم را دعوت به معروف کند و از منکر باز دارد. قرآن کریم در این باره می فرماید: «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭﺍﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻭ ﺯﺷﺖ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪ. ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻧﺪ. آل عمران / ۱۰۴
قسم دوم این است که انسان نسبت به اعمال و رفتار و اخلاق دیگران بی تفاوت نباشد. اگر خوبی است تحسین کند و اگری بدی است تقبیح نماید.
امیر مؤمنان علی علیه السلام در خطبه ۸۷ نهجالبلاغه افراد بی تفاوت را با دو وصف «حیوان انسان نما» و «مرده متحرک» معرفی نموده و می فرماید: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ، لَا یَعْرِفُ بَابَ الْهُدَی فَیَتَّبِعَهُ وَ لَا بَابَ الْعَمَی فَیَصُدَّ عَنْهُ، وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ» (اشخاص بی تفاوت) چهره ظاهرشان چهره انسان است، ولی باطنشان قلب حیوان است؛ نه راه هدایت را میشناسند تا در آن گام بردارند و نه راه باطل و گمراهی را می دانند تا از آن مانع شوند، اینها مردگانی هستند که در میان زندگان راه می روند.
.......
ایام عزای سید و سالار شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. یک حدیث در فضیلت ذکر و یاد آن حضرت عرض کنم. داود رقی می گوید در محضر امام صادق علیهالسلام نشسته بودم. برای آن حضرت آب آوردند، هنگامی که آب را نوشید، چشمان مبارکش پر از اشک شد، و بر قاتلان حسین علیه السلام لعنت کرد. آنگاه به من فرمود ای داود: «مَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ عَلَیه السَّلام وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ تَعَالَي يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤَادِ» هیچ بنده ای نیست که آب بیاشامد و حسین علیه السلام را یاد کند و بر قاتلان او لعن کند، مگر اینکه خداوند صد هزار حسنه برایش بنویسد، و صد هزار گناه او را محو کند، و صد هزار درجه او را در بهشت بالا برد، و همانند کسی باشد که صد هزار بنده در راه خدا را آزاد کرده باشد. و سپس در روز قیامت با دلى شاد و چهره اى خندان محشور مى شود. بحارالانوار جلد ۴۴ صفحه ۳۰۳
@mesbah_jome
3.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفارش مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی قدس سره برای خاموش شدن آتش وبا و ویروس منحوس کرنا: مجالس دعا و روضه و توسل به اهل بیت علیهم السلام برگزار کنید.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۹ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود. یکی از آنها آیه ۲۷ سوره مبارکه اعراف است که خداوند متعال تمام انسانها را با عنوان «یا بنی آدم» مورد خطاب قرار داده است.
در آیه قبل خطاب به بنی آدم فرمود که لباس، اعم از لباس ظاهری و لباس تقوا، هر دو از نعمتهای خدا است. در این آیه شریفه به فرزندان آدم هشدار میدهد که مواظب باشید که شیطان در کمین نشسته است تا با فریبکاری نعمت لباس را از شما بگیرد، اول لباس تقوا را می رباید و آنگاه لباس ظاهری را بر می دارد. همچنانکه از آدم و حوا گرفت. اول لباس تقوا را از آنها گرفت و زمینه را برای لغزش و خطایشان فراهم کرد و سپس لباس ظاهری را از بدن آنها کنار زد. «يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا». ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ! ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﻔﺮﻳﺒﺪ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ فریب داد و آنها را ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺮﺩ، ﻟﺒﺎﺳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﺍﻣﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﻰ ﻛﺸﻴﺪ ﺗﺎ عورتشاﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻨﻤﺎﻳﺎﻧﺪ. اعراف / ۲۷
بنابراین بدانید بی تقوایی و بی حجابی هر دو دام شیطان است.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۹ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
مردى محضر امام حسين عليه السلام رسید و عرض کرد اى فرزند رسول خدا من از شيعيان شمايم، حضرت فرمود: «اتَّـقِ اللّه َ وَ لا تَدّْعِيَنَّ شَيْئاً يَقُولُ اللّه ُ لَكَ كَذِبْتَ وَفَجَرْتَ فِى دَعْواكَ، إِنَّ شيعَتَنا مَنْ سَلُمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ». از خدا بترس و چيزى را ادّعا نكن كه خداوند بگويد دروغ گفتى و ادّعاى گزافى كردى، شيعيان ما كسانى اند كه دلهايشان از هر نوع خیانت و نیرنگ و دغلكارى پاك باشد. بحار الانوار / ۶۸ / ۱۵۶
ایام اسارت آل الله است، ایامی که از نظر زمانی طولانی نبوده است ولی از نظر شدت مصیبت و آثار ماندگار، بسیار عظیم است. بنابر این خطبه دوم را کامل اختصاص به همین موضوع می دهم.
حادثه کربلا دو مرحله داشت، یک مرحله شهادت بود که با شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام در روز عاشورا پایان یافت. مرحله دوم اسارت اهل بیت امام حسین علیه السلام است که از امروز یازدهم محرم آغاز می شود. البته هر دو حادثه دور از انتظار نبود چرا که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بارها به مسئله شهادت و اسارت اشاره داشت و آنان با آگاهی به استقبال شهادت در راه خدا و اسارت رفته اند، از جمله:
۱- حدود شش ماه قبل از واقعه کربلا به ام سلمه در مدینه چنین فرمود: «یا أُمّاهُ قَدْ شاءَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَرانی مَقْتُولا مَذْبُوحاً ظُلْماً وَ عُدْواناً، وَ قَدْ شاءَ أَنْ یَرى حَرَمی وَ رَهْطی وَ نِسائِی مُشَرَّدینَ، وَ أَطْفالی مَذْبُوحینَ مَظْلُومینَ مَأْسُورینَ مُقَیَّدینَ، وَ هُمْ یَسْتَغیثُونَ فَلا یَجِدُونَ ناصِراً وَ لا مُعیناً» اى مادر! خداوند چنین خواست که مرا در طریق (مبارزه با) ظلم و عداوت ستمگران کشته (و شهید) ببیند و نیز خواست که خاندان و خویشان و زنان مرا پراکنده و رانده از دیار خویش و کودکانم را مذبوح، ستمدیده و گرفتار زنجیر اسارت ببیند در حالى که آنان فریادرسى را مى طلبند، ولى یار و یاورى نمى یابند.
۲- حدود یک ماه قبل از عاشورا در مکه در پاسخ برادرش محمد حنیفه فرمود: جدم رسول خدا ص را دیدم به من فرمود: «اُخْرُجْ فَإِنَّ اللّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یَراکَ قَتیلا»؛ رهسپار (عراق) شو، خداوند مى خواهد تو را کشته ببیند. محمّد بن حنفیّه گفت: پس چرا این زنان را با خود مى برى؟! امام ع فرمود: «إِنَّ اللّهَ قَدْ شاءَ أَنْ یَریهُنَّ سَبایا»؛ خداوند مى خواهد که آنان را اسیر ببیند.
۳- در روز عاشورا در ضمن وصیتی به بازماندگانش شش جمله فرمود: ۱- «اِسْتَعِدُّوا لِلْبَلاءِ» خود را آماده تحمل سختیها کنید. ۲- «وَاعْلَمُوا اَنَّ اللّه حاميكُمْ وَحافِظُكُمْ» و بدانید خداوند شما را حمایت و حفظ می کند. ۳- «وَسَيُنْجِيُكُمْ مِنْ شَرّالاعْداءِ» و شما را از سر دشمنان نجات می دهد. ۴- «وَيَجْعَلْ عاقِبَةَ أمْرِكُمْ اِلى خَيْرٍ». عاقبت شما هم ختم به خیر می شود. ۵- «وَيُعَذِّبُ عَدُوَّكُمْ بِأنواعِ الْعَذابِ». و دشمنان شما را به انواع عذابها عوقبت می کند. ۶- «وَيُعَوِّضَكُمْ عَنْ هذِهِ الْبَلِيَّةِ بَأنواعِ النِّعَمِ وَالْكَرامَةِ».و به شما در برابر این سختیها انواع نعمت ها عطا می کند. سپس دو در خواست داشت. ۱- «فَلا تَشْكُوا». هیچگاه شکوه نکنید. ۲- «وَلا تَقُولُوا بِألْسِنَتِكُمْ ما يَنْقُصُ مِنْ قَدْرِكُمْ» مبادا سخنی بگویید که از قدر و اجر شما کاسته شود.
درسی که باید از اسارت آل الله بگیریم این است که ببینیم چه عاملی باعث پیروزی تعدادی زن و کودک داغدیده و اسیر بر یک حاکم طاغی و ستمگر شد. سه عامل آن را در این خطبه عرض می کنم و این باید درسی برای امروز ما برای پیروزی بر مشکلات باشد.
۱- مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن. آنها حتی یک لحظه تسلیم خواستههای دشمن نشدند، و ذره ای از مواضع حق خود کوتاه نیامدند. آنها محور حرکتشان را این آیه شریفه قرار دادند که می فرماید: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا». هرگز از کافران اطاعت نکن و با این وسیله با آنان جهاد کن. فرقان / ۵۲
۲- آگاهی بخشی به جامعه بود. در برابر تبلیغات گسترده دشمن بر علیه اهل بیت علیهم السلام، آنها با سخنرانی وجدان های خفته مردم را بیدار کردند و پرده از روی چهره زشت و نفاق بنی امیه کنار زدند.
۳- اعتماد به وعده خدا. آنها این آیه را باور داشتند که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ».
ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﮔﺎم ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ. محمد / ۷
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم به آیه ۲۶ و ۲۷ سوره مبارکه اعراف رسید که خداوند متعال فرزندان آدم را مورد خطاب قرار داده و می فرماید: که لباس و پوشش از آیات و نعمتهای الهی است و تلاش شیطان این است که این نعمت را از بشر بگیرد و آنها را بدون پوشش و حجاب در انظار عمومی ظاهر سازد. در ادامه آیه به دو مطلب در باره شیطان به بنی آدم هشدار میدهد.
مطلب اول اینکه شما در مبارزه با شیطان در یک جنگ نابرابر هستید. چرا که شیطان شمارا می بیند ولی شما شیطان را نمی بینید. «إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ». قرآن کریم راه پیروزی بر چنین دشمنی را دو چیز معرفی کرده است.
۱- استعاذه
«وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» ﺍﮔﺮ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺒﺮ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻭ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. فصلت / ۳۶
۲- تقوا و بصیرت
«إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ» ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﻘﻮﺍ پیشه سازند، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻭﺳﻮﺳﻪ ای ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺪ می فهمند و ﺑﻲ ﺩﺭﻧﮓ ﺑﻴﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ خود را ﺍﺯ ﺩﺍم شیطان ﻧﺠﺎﺕ می دهند. اعراف / ۲۰۱
مطلب دوم اینکه وسوسه شیطان در کسی اثر می گذارد که ایمان ندارد. «إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ»
ﻣﺎ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺭﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ..
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صَلّى اللّه عليه و آله خَيرُ النّاسِ مَنِ انتَفَعَ بِهِ النّاسُ، وَ شَرُّ النّاسُ مَنٔ تَأذّی بِهِ النّاسُ، وَ شَرُّ من ذالک مَنْ اَكْرَمَهُ النّاسُ اتِّقاءَ شَرِّهِ، وَ شَرٌّ مِن ذلك مَن باعَ دِینَهُ بِدُنْيا غَيرِهِ». رسول خدا صلى الله عليه و آله بهترين مردم، كسى است كه نفع بهتر و بیشتری به مردم برساند، و بدترین مردم کسی است که مردم از دست او در آزار و اذیت باشند، و بدتر از او کسی است که مردم بخاطر ترس از شرش به او احترام کنند، و بدتر از او كسى است كه دینش را به دنياي دیگری بفروشد. بحارالانوار / ۷۵ / ۲۸۱
در هفته دولت قرار داریم. در هفته دولت نوعا دو کار صورت می گیرد. نخست یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشته میشود. که خدا همه شهدا را با سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام محشور سازد. دوم مسئولان دولتی عملکرد یک ساله خویش را به نمایش می گذارند و بازگو می کنند. امیر مؤمنان علی علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر به مسئولان می فرماید در بیان گزارش عملکرد خود از سه چیز بپرهیزید:
۱- «إِیَّاکَ وَ الْمَنَّ عَلَی رَعِیَّتِکَ بِإِحْسَانِکَ». مبادا بخاطر خدمتی که انجام داده ای بر مردم منّت بگذاری.
۲- «أَوِ التَّزَیُّدَ فِیمَا کَانَ مِنْ فِعْلِکَ». یا آنچه را انجام داده ای بزرگ بشماری.
۳- «أَوْ أَنْ تَعِدَهُمْ فَتُتْبِعَ مَوْعِدَکَ بِخُلْفِکَ».یا مردم را وعده ای داده، سپس خلف وعده نمایی.
آنگاه پیامد هر یک از این افعال و خصیصه زشت را بیان نموده و می فرماید: «فَإِنَّ الْمَنَّ یُبْطِلُ الْإِحْسَانَ، وَ التَّزَیُّدَ یَذْهَبُ بِنُورِ الْحَقِّ، وَ الْخُلْفَ یُوجِبُ الْمَقْتَ عِنْدَ اللَّهِ وَ النَّاسِ». منّت نهادن، پاداش نیکوکاری را از بین می برد، و کاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش می گرداند، و خلف وعده کردن، موجب خشم خدا و مردم می شود.
.....
دولت سیزدهم با رأی اعتمادی که از مجلس گرفت از دیروز کار خود را شروع کرد. انتظار ما از دولت سیزدهم این است که دو چیز را در اولویت کاری خود قرار دهد.
اول آنکه دولت در جهت توسعه دینی جامعه بکوشید. چرا که هرکجا دین باشد وجدان کاری هم هست، دیگر در آنجا گناه و فساد و ظلم و بیعدالتی نخواهد بود، اگر دین مردم درست شود جامعه از آلودگیهای اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی پاک می شود. بیش از چهل است که دولتمردان سوراخ دعا را گم کرده اند، یکی توسعه سیاسی گفت و دیگری توسعه اقتصادی را دنبال کرد و هیچ کدام به نتیجه مطلوب نرسیدند، چون اصل را که دین مردم بود رها کردند و به فرع چسبیدند، بدانید دوای درد همه این مشکلات همان است که خداوند متعال فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا، آمِنُوا».
دوم اینکه تلاش خود را در رفع مشکلات اقتصادی مردم متمرکز سازنهد. برای رسیدن به این هدف سه کار باید انجام پذیرد. نخست کاهش تورم است، و دوم خروج از رکود، و سوم بهبود اشتغال است. و این سه کار اساسی با شعار دادن و دل بستن به خارج هرگز محقق نخواهد شد. بلکه راه آن اقتصاد مقاومتی است که بر هفت پایه استوار است:
۱- رونق تولید.
۲- حمایت همه جانبه از تولیدات داخلی.
۳- فراهم نمودن امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران.
۴- مبارزه جدی با قاچاق کالا.
۵- قطع کردن دست مفسدان اقتصادی از منابع مالی کشور.
۶- تقویت بخش خصوصی و حمایت از بنگاه های کوچک اقتصادی.
۷- اصلاح الگوی مصرف و مبارزه با اسراف و تبذیر.
@mesbah_jome