«قالَ عَلِیٌّ عليهالسلام ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِى الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِى الشِّدِّةِ وَ الاْنْطِواعُ، وَ الرُّجُوعُ إلى قَلْبٍ سَليم».
حضرت علی علیه السلام فرمود: سه خصلت است که موجب جلب محبّت مىشود:
۱- انصاف داشتن در زندگی با مردم.
۲- همراه بودن با آن ها در سختی ها و خوشی ها.
۳- برخوردار بودن از قلب سالم و پاک.
بحارالأنوار/ ۷۸ / ۸۲
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه: ۲۱ / ۳ / ۱۴۰۰
خطبه اول
دهه اول ماه ذیقعده، یعنی حد فاصل بین ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها و ولادت کریم اهل بیت حضرت رضا علیه السلام را به نام دهه کرامت نامیدند. بحث این خطبه را به همین موضوع اختصاص می دهم.
در قرآن کریم کرامت از جمله اوصاف خداوند، فرشتگان، قرآن کریم، پیامبر اعظم و اهل بیت علیهم السلام شمرده شده است. آنگاه خداوند این موهبت را به تمام انسانها عطا نموده و می فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا». ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ما به ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ﻛﺮﺍﻣﺖ ﺩﺍﺩﻳﻢ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺸﻜﻲ ﻭ ﺩﺭﻳﺎ [ﺑﺮ ﻣﺮﻛﺐ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺷﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻴﻢ] ﺳﻮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﺨﺸﻴﺪﻳﻢ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻳﻢ. اسراء / ۷۰
تنها راه حفظ این کرامت رعایت تقوا و دوری از گناه است که فرمود: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ». ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﮔﺮﺍﻣﻰﺗﺮﻳﻦ ﺷﻤﺎ در ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ با تقواﺗﺮﻳﻦ ﺷﻤﺎ است. حجرات / ١٣
اما اگر همین انسانی که صاحب این کرامت است و بر سایر موجودات برتری دارد، تقوا را رعایت نکند، از هر موجود پستی پست تر خواهد بود. چنانکه فرمود : «ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ». تین / ۵
و یا می شود: «أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلّ». اعراف / ١٧٩
.........
خطبه دوم
ماه ذیقعده از جمله ماه های حرام و ماه امام رضا علیه السلام است، چرا که شروع این ماه با ولادت خواهر بزرگوارش حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است و پایان این ماه هم مصادف با شهادت فرزند بزرگوارش حضرت جوادالائمه علیه السلام است. و همچنین یازدهم این ماه ولادت خود آن حضرت است و بیست و سوم این ماه روز زیارت مخصوص آن امام رؤف است. یک حدیث از سخنان گهربار آن حضرت عرض کنم. از حضرت رضا علیه السلام از رسول خدا ص روایت شده است که فرمود: «مَنْ عامَلَ النّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ وَ حَدَّثَهُم فَلَمْ يَكْذِبْهُم وَ وَعَدَهُم فَلَمْ يَخْلِفْهُم فَهُوَ مِمَّنْ كَمُلَتْ مُرُوءَتُهُ وَ ظَهَرَتْ عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَتْ اُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَتْ غَيْبَتُهُ». کسی که کارگزار مردم شد هرگز به آنان ظلم نمی کند، و هیچگاه به آنان دروغ نمی گوید، و خلف وعده نمی کند. چنین کسی جوانمرديش كامل، عدالتش آشكار، برادرى با او واجب، و غيبتش حرام است. خصال / باب الاربعه / حدیث ۲۸
آخرین هفته انتخابات است، هفته ای که تبلیغات انتخاباتی شوراهای شهر و روستا آغاز می شود و تبلیغات کاندیدای ریاستجمهوری به اوج خود می رسد.
.....
سه موضوع در انتخابات بسیار حائز اهمیت است.
اول مشارکت حد اکثری مردم در کنار صندوقهای رای است که این حضور ضامن امنیت و اقتدار نظام اسلامی است.
دوم انتخاب درست است. چرا که ثمره انتخاب ما سالها می ماند. اگر درست انتخاب کنیم نفع آن به خود ما می رسد و اگر ناجور انتخاب کنیم ضرر آن متوجه خود ما خواهد بود.
سوم رعایت اخلاق انتخاباتی است، که هم خود نامزدها و هم طرفداران آنها تقوا را در تبلیغات رعایت کنند. از تحقیر و توهین و دروغ و تهمت و غیبت بپرهیزند و بدانند که در برابر هر حرفی که بزنند فردای قیامت باید پاسخگو باشند.
......
رئیس جمهور محترم در جلسه چهارشنبه هیئت دولت چند مطلب گفتند که بسیار قابل تأمل است.
۱- ایشان از رعایت اخلاق در مناظرات گفتند، ما هم می گوییم، سخن حقی هست. اما جناب آقای رئیسجمهور اولا این بداخلاقی از دانش آموختگان و تربیت شدگان کلاس شما صورت گرفت. ثانیا شما دیگر از اخلاق و تقوا و صداقت نگویید که حال ما به هم می خورد. شما که سمبل بد اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی و پس از آن بودید و حتی دائره بد اخلاقی شما به ساحت مقدس پیامبر اسلام و حضرت سیدالشهدا و امام زمان علیهمالسلام هم سرایت کرد، دیگر از اخلاق و تقوا و صداقت دم نزنید.
۲- شما فرمودید چرا از برجام و مذاکرات وین دفاع نمی شود. مگر برجام سراسر باخت شما قابل دفاع هم هست. چرا نمی خواهید بپذیرید که در قضیه برجام شکست خوردید و باید در پیشگاه خداوند متعال و رهبر حکیم انقلاب و ملت ایران عذرخواهی کنید.
۳- ایشان فرمودند در دولت تدبیر و امید معجزه اقتصادی رخ داده است و رشد اقتصادی در پنجاه سال گذشته بی سابقه بوده است. آقای رئیسجمهور این سخن شما برای جک سال ۱۴۰۰ مناسب است. یک سری به بازار و جیب و سفره مردم بیندازید، ببیند فاصله حرف شما با واقعیت از زمین تا آسمان است.
@mesbah_jome
امام جمعه شاهدیه در جمع کاندیدا های شورای اسلامی شهر شاهدیه:
هفت اصل قانون اساسی یعنی اصل یکصدم تا یکصد و شش در باره شوراها است و این نشاندهنده جایگاه بسیار بالای شوراها در نظام جمهوری اسلامی است. بر اساس این اصول دائره فعالیت شوراها گسترده است و در تمام حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تربیتی، آموزشی، رفاهی و تفریحی آنها می توانند طرح و برنامه داشته باشند و کار کنند.
وی ضمن توصیه بر رعایت اخلاق انتخاباتی در تبلیغات گفت: در فرهنگ اسلامی در میدان خدمت به مردم و نظام اسلامی، مسأله برد و باخت مطرح نیست. و تمام کسانی که برای خدمت به مردم خود را در معرض رأی آنان قرار دادند برنده انتخابات هستند و همه در پیشگاه خداوند متعال مأجورند، چون همه به تکلیفشان عمل کردند. ولی آن کسی که مورد إقبال و رأی مردم قرار گرفت مسئولیت چهار سال خدمت را باید به دوش بکشد و این مسئولیت سنگین است.
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۲۸ / ۳ / ۱۴۰۰
خطبه اول
در دهه کرامت قرار داریم، در هفته قبل گفتیم که یکی نعمتهایی که خداوند منان به بشر عنایت فرموده، نعمت کرامت است.
در قرآن کریم دو نوع کرامت برای برای بشر تعریف شده است. نخست کرامت عام و ذاتی است که خداوند به همه انسانها داده است. «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» ما ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ﺭﺍ ﻛﺮﺍﻣﺖ ﺩﺍﺩه اﻳﻢ. اسراء / ۷۰
که از جمله مصادیق این کرامت عبارتند از :
۱- دریا و خشکی را در اختیار انسان ها قرار داده است. «وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ». اسراء/ ۷۰
۲- روزی آنها را از امور طیب و پاکیزه قرار داده است. «وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ».اسراء/ ۷۰
۳- آنها را بر بسیاری از موجودات برتری داده است. «وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا». اسراء/ ۷۰
۴- آنها را خلیفه خدا در روی زمین قرار داده است.
«إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً». بقره / ۳۰
۵- ظرفیت علمی بی نهایت به آنان عطا کرده است.
«وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا». بقره / ۳۱
۶- نعمت بیان و سخن گفتن به ایشان داده است. «خَلَقَ الْإِنسَانَ
عَلَّمَهُ الْبَيَانَ». الرحمن / ۴
این انسانی که دارای این همه عظمت و کرامت است و باید با فرشتگان خدا پرواز کند گاهی این قدر خودش را در این دنیا تنزل می دهد که خوراکش می شود نجاسات و ناپاکی ها، و همنشین و دوستش می شود سگ ها و حیوانات. طبیعی است که چنین انسانی ارزشش از یک سگ هم کمتر است. این همان است که خداوند فرمود: «أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ». اعراف / ۱۷۹
کرامت دوم کرامت اکتسابی است که هر انسانی باید خودش تلاش کند و آن را به دست آورد. و آن تقوای الهی است. «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ».
حجرات / ۱۳
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَن أحَبَّ أن يَكونَ أكَرَمَ النّاسِ فَليَتَّقِ اللّهَ». هر كه دوست می دارد گرامى ترينِ مردمان باشد، بايد تقوای الهی را پیشه خود سازد. بحارالانوار / ۷۸ / ۱۲۶
...........
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ الرِّضَا عَلیه السّلام خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فیهِ فَلا تَرْجُوهُ لِشَىْء مِنَ الدُّنْیا وَ الاْخِرَهِ: مَنْ لَمْ تَعْرِفَ الْوَثاقَهَ فى أُرُومَتِهِ، وَ الکَرَمَ فى طِباعِهِ، وَ الرَّصانَهَ فى خَلْقِهِ، وَ النُّبْلَ فى نَفْسِهِ، وَ الَْمخافَهَ لِرَبِّهِ». حضرت رضا علیه السلام فرمود: کسی که پنج چیز در او نباشد انتظار هیچ خیری در امور دنیا و آخرت از او نداشته باشید:
۱ـ کسی که اعتماد به نفس نداشته باشد.
۲ـ کسی که کَرم و بزرگواری در ذاتش نیست.
۳ـ کسی که ثبات اخلاقی ندارد.
۴ـ کسی که نجابت نفس ندارد.
۵ـ کسی که از خدا نمی ترسد. بحارالانوار / ۷۸ / ۳۳۹
.........
در آستانه میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام قرار داریم ضمن عرض تبریک، یک حدیث در فضائل آن حضرت عرض کنم. در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که آن حضرت در باره یک یک امامان معصوم علیهم السلام به امیر مؤمنان علی علیه السلام سخنانی داشت. هنگامی که به نام امام هشتم علیه السلام رسید، چهار وصف ممتاز برای امام رضا علیه السلام بیان فرمود:
۱- «وَ عَلِیُّ بْنُ مُوسَى مُعَبِّرُهَا». امام رضا علیه السلام راه عبور امت اسلام به سوی بهشت است یعنی کسی اهل بهشت است که زیر پرچم امام علیه السلام قرار بگیرد.
۲- «وَ مُنْجِیهَا». علی بن موسى علیهماالسلام نجاتدهنده امت اسلام است.
۳- «وَ طَارِدُ مُبْغِضِیهَا». امام رضا علیه السلام هیچگاه با دشمنان اسلام سازش نکرد.
۴- «وَ مُدْنِی مُؤْمِنِیهَا». امام رضا علیه السلام عامل وحدت و انسجام مؤمنین و نزدیک کننده دلهای آنان را به هم است. بحارالانوار / ۳۶ / ۲۷۰
........
سه نکته هم امروز در باره انتخابات عرض کنم.
نکته اول آنکه بدانید امروز روزی به بلندای چهار سال است. چونکه امروز ما با رأی خودمان سرنوشت چهار سال اداره کشور و شهرمان را به دست رئیس جمهور و نمایندگان خود در شوراهای شهر قرار می دهیم. پس باید در انتخاب خود دقت کنیم.
نکته دوم فرمایشات روز چهارشنبه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب حجت را برای همه تمام کرد و راه هرگونه عذری برای عدم شرکت در انتخابات را بست. بنابر این اگر کسی کوتاهی کند شک نکند که فردای قیامت در پیشگاه خداوند متعال و شهدا مسئول است.
نکته سوم پس از انتخابات باید رقابتها تبدیل به رفاقت شود. و کسی که رئیس جمهور می شود رئیس جمهور ایران اسلامی است. و کسی که نماینده شورای شهر می شود، نماینده همه مردم شهر است و باید در جهت اعتلای همه شهر تلاش کند.
@mesbah_jome
صدشکر که چشم دشمنان کور شد
دلهای محبان همه مسرور شد
تبریک به ثامن الحجج باید گفت
چون خادم او رییس جمهور شد
میلاد با سعادت امام هشتم علیه السلام
و پیروزی جبهه انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا مبارک باد.
@mesbah_jome
اسباب خوشحالی شیطان
«عَنِ النًَبِیِّ صَلَّی اللّه عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ: اِذا اخَتَصَمَتْ هِیَ وَ زَوجُها فیالبَیتِ فَلَهُ فی کُلِّ زاویَهٍ مِن زوایَا البَیتِ شَیطانٌ یُصَفِّقُ و یَقولُ: فَرَّحَ اللهُ مَن فَرَّحَنی».
در روایتی از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله نقل شده است که فرمود: هنگامی که زن و شوهری در منزل دعوا و مشاجره کنند، شیطان در هر یک از گوشه های منزلشان می ایستد و کف می زند و خوشحالی می کند و میگوید: خداوند شما را خوشحال کند که مرا این چنین شاد و خوشحال کردید. لئالیالأخبار / ۲ / ۲۱۷
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه توسط دهقان نیری ۴ / ۴ / ۱۴۰۰
خطبه اول
نداهای قرآن ( ۱ )
خداوند متعال در قرآن کریم ۱۱۶ بار ما را صدا زده و مورد خطاب خویش قرار داده است.
۲ بار با واژه «یا ایها الانسان».
۵ بار با واژه «یا بنی آدم».
۲۰ بار با واژه «یا ایها الناس».
۸۹ بار با واژه «یا ایها الذین آمنوا».
انشاالله به فضل و توفیق الهی از این هفته بحث قرآنی خود را در باره این آیات قرار می دهیم تا بدانیم که خداوند سبحان از ما چه خواسته است.
واژه «یا ایها الانسان»
در سوره مبارکه انفطار آیه شش به بعد می فرماید:
«يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»
ﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ! ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ کریم جسور و ﻣﻐﺮﻭﺭ ساخته ﺍﺳﺖ؟.
آنگاه خداوند متعال خود پاسخ این پرسش را داده و می فرماید: ریشه این غرور دو چیز است.
۱- غفلت از خدا.
«الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ فِي أَيِّ صُورَةٍ مَّا شَاءَ رَكَّبَكَ».
آن خداییﻛﻪ (شما ﺭﺍ از یک قطره آب بی مقدار) ﺁﻓﺮﻳﺪ، و با یک نظم خاصی اعضای بدنتان را چینش و تنظیم کرد. و هر کدام را موزون و متناسب در جای خودش قرار داد. سپس بین آنها ترکیب نمود و هماهنگ ساخت.
۲- باور نداشتن قیامت
«كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ».
ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ( که شما به واسطه غرورتان فقط خدا را از یاد ببرید)، ﺑﻠﻜﻪ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ.
احتمال دارد که دین در اینجاز به معنی دستورات خدا باشد، یعنی آنچه که باعث می شود انسان دستورات خدا را زیر پا بگذارد غرور است.
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام إن كُنتُم لِلنَّجاةِ طالِبينَ فارفُضُوا الغَفلَةَ و اللَّهوَ، و الزَمُوا الاجتِهادَ و الجِدَّ». حضرت علی علیه السلام فرمود: اگر خواهان نجات از مشکلات هستید دو کار را انجام دهید:
۱- از غفلت و کارهای بیهوده دوری کنید.
۲- پیوسته ملازم کوشش و تلاش باشید. غررالحکم / حدیث ۵۷۴۹
در نیمه اول تیر ماه چهار حادثه تلخ و سنگین در تاریخ انقلاب توسط آمریکا و اذنابش در داخل ایران رخ داد.
ششم این ماه ترور رهبر عزیز انقلاب توسط منافقین بود که خداوند منان این ذخیره خودش را برای حفظ اسلام و نظام اسلامی نگه داشت.
هفتم تیرماه انفجار حزب جمهوری اسلامی صورت گرفت که منجر به شهادت شهید مظلوم بهشتی و هفتاد و دو تن از یارانش از جمله شهید پاکنژاد نماینده مردم یزد گردید.
یازدهم تیرماه شهادت شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی رخ داد.
دوازدهم تیر ماه حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری و به شهادت رساندن ۲۹۰ انسان بی گناه یکی دیگر از حوادث تلخ این ماه بود. ملت ما این جنایت های آمریکا و منافقینی که امروز تحت حمایت آمریکا هستند، هرگز فراموش نمی کند.
هفتهای که در آن قرار داریم، هفته قوه قضاییه است. دستگاه قضا ضامن امنیت و اجرای قانون و عدالت و احکام و حدود الهی است. بر همین اساس سال گذشته سند تحول قضایی بر اساس گام دوم انقلاب با هدف رضایتمندی مردم و دستیابی به عدالت تدوین شد. امید است فردی که در آینده نزدیک مسئولیت دستگاه قضا را به عهده می گیرد این راه را با قوت ادامه دهد و این اعتمادی که به دستگاه قضا در جامعه پیدا شده است روز به روز قوی تر گردد.
هفته قبل انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را داشتیم. انتخاباتی که هم پیروزی بود و هم هشدار.
از دو جهت برای نظام اسلامی این انتخابات پیروزی بود.
۱- جبهه انقلاب پیروز این میدان شد. مردم در هشت سال گذشته ضعیف ترین و بی تدبیر ترین رئیس جمهور دوران انقلاب را تجربه کردند، و پیامد سپردن کشور به دست انسانهای ضعیف النفس را بالعیان دیدند. خود این آگاهی ارزشمند است. اکنون کشور را به دست یک نیروی مؤمن و انقلابی با روحیه جهادی و مردمی داری سپردند.
۲- پیروزی دوم نه گفتن مردم ایران به جنگ احزاب تحریم انتخابات بود. حضور ۴۹ در صدی مردم در انتخابات شدیداً دشمنان اسلام را عصانی کرده است. «وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ».
ﻭ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺧﻠﻮﺕ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﻤﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺳﺮ ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻰﮔﺰﻧﺪ. ﺑﮕﻮ: ﺑﻪ ﺧﺸﻤﺘﺎﻥ ﺑﻤﻴﺮﻳﺪ. آل عمران / ١١٩
اما این انتخابات یک هشداری هم داشت و آن کاهش مشارکت مردم در انتخابات بود. باید آسیب شناسی شود که مسئولان چه کردند که عدهای اعتراضشان را با نیامدن کنار صندوق رأی ابراز کردند. درست است بیماری کرونا، تبلیغات وسیع داخل و خارج یقینا در کاهش مشارکت تأثیر داشت، اما عملکرد این دولت عامل اصلی دلسردی مردم شد. اگر چه رئیس جمهور تلاش میکند خود را از این اتهام تبرئه کند.
یک پیام هم به آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب دارم و آن اینکه حضرت آقای رئیسی امروز آبروی اسلام، آبروی جمهوری اسلامی، آبروی روحانیت در گرو عملکرد دولت شما است، و این مسئولیت سنگینی است، مواظب باشید.
@mesbah_jome
«قِيلَ لِلصَّادِقِ علیه السلام عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ، وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ، وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ، وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ». از امام صادق علیهالسلام پرسیدند زندگیِ خود را بر چه پایه ای بنا کرده اید؟ فرمود بر چهار پایه:
۱- دانستم که کارِ مرا دیگری انجام نمی دهد، پس تلاش کردم.
۲- دانستم که خدا مرا می بیند، پس در برابر او حَیا کردم.
۳- دانستم رِزقِ مرا دیگری نمی خورد، پس آرامش خاطر پیدا کردم.
۴- دانستم که پایانِ زندگیم مرگ است، پس خود ر برای مرگ ا آماده ساختم. بحار الأنوار / ۷۸ / ۲۲۸
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱۱ / ۴ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ».ﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ! ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺕ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟. انفطار / ۶
در هفته قبل به دو عامل غرور که غفلت از خدا و قیامت بود اشاره کردیم. سه عامل دیگر را این هفته عرض کنم.
۱- دنیا طلبی
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ».
ﺍﻱ ﻣﺮﺩم! ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻭﻋﺪﻩ ﺧﺪﺍوند ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﻔﺮﻳﺒﺪ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺮم ﺧﺪﺍ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻧﻜﻨﺪ. قاطر / ۵
آنگاه می فرماید دنیا طلبی را جدی بگیرید که عامل غرور است. «وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ».
ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﻛﺎﻟﺎیی ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ. حدید / ٢٠
۲- شیطان
«وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا».
ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺟﺰ ﻭﻋﺪﻩ ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻰﺩﻫﺪ. نساء/ ۱۲۰
۳- آرزوهای دور و دراز
در آیه ۱۴ سوره مبارکه حدید به این مطلب اشاره دارد که منافقان و اهل جهنم خطاب به بهشتیان می گویند ما در دنیا با شما زندگی می کردیم، همسایه و خویش و رفیق شما بودیم، امروز به داد ما برسید. «يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُن مَّعَكُمْ». آنها در پاسخ می گویند این چنین است که می گویید. «قَالُوا بَلَىٰ».
ولی چند کار شما باعث شد که امروز بین ما و شما جدایی بیفتد.
۱- «وَلَٰكِنَّكُمْ فَتَنتُمْ أَنفُسَكُمْ». شما در دنیا گرفتار فتنه نفس بودید.
۲- «وَتَرَبَّصْتُمْ». شما در انتظار نابودی اسلام نوشته بودید.
۳- «وَارْتَبْتُمْ» شما نه تنها نسبت به حقایق دچار تردید بودید بلکه دیگران را نیز به تردید می انداختید.
۴- «وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ» آرزوهای فریبنده و دور و دراز شما را فریب داد.
آنگاه که مرگ به سراغ شما آمد و متوجه شدید که این امور شما را فریب داد. «حَتَّىٰ جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ». حدید / ۱۴
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱۱ / ۴ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ الصَّادِقُ علیه السّلام لَیسَ یُحَبُّ لِلمُلوکِ أن یُفَرِّطوا فی ثَلاثٍ: فی حِفظِ الثُّغورِ، و تَفَقُّدِ المَظالِمِ، و اختِیارِ الصّالِحینَ لأعمالِهِم». امام صادق علیهالسلام فرمود: حاکمان هرگز نباید در سه چیز کوتاهی کنند:
۱- حفاظت از مرزها (مرزهای جغرافیایی، دین، قانون).
۲- حمایت از مظلومان و رسیدگی به حقوق پایمال شده آنان.
۳- انتخاب کارگزان شایسته و صالح برای کارهای خود. بحارالانوار / ۷۸ / ۲۳۲
.......
یازدهم تیرماه سالروز شهادت شهید محراب حضرت آیةالله صدوقی است. عالم و فقیهی که تمام عمر شریفش را در راه خدمت به اسلام و مردم سپری نمود. و خداوند متعال مزد خدمت خالصانه او را شهادت، آن هم در ماه مبارک رمضان و در مسجد خانه خودش مقدر نمود. یاد و خاطره این شهید عزیز را گرامی می داریم.
....
دوازدهم تیرماه یادآور یکی از جنایتهای بزرگ آمریکا بر علیه ایران اسلامی است. در این روز بود که هواپیمای مسافربری ایرباس مورد هدف نیروهای آمریکایی در خلیج فارس قرار گرفت و ۲۹۰ انسان بی گناه و مظلوم را به شهادت رساند و عجیب تر اینکه عامل این جنایت از دست رئیس جمهور وقت آمریکا مدال افتخار گرفت.
........
چهاردهم تیر به نام روز شهرداریها نامگذاری شده است. بر خود لازم می دانم از تلاشهای شهردار محترم جناب مهندس میرنژار و سایر همکارانشان و همچنین اعضاء محترم شورای اسلامی شهر تشکر کنم. شهرداری در پنج محور عمرانی، خدماتی، رفاهی، نظارتی، حفاظتی در شهرها فعالیت دارند. پشتوانه اصلی این امور مردمند. بنابر این هر اندازه همکاری متقابل مردم و شهرداری بیشتر باشد موفقیت شهردار در انجام این امور بیشتر خواهد بود.
.....
روز بیست و سوم ماه ذیقعده روز زیارتی حضرت رضا علیه السلام است. چنانچه سید بن طاووس در کتاب شریف إقبال الأعمال می فرماید: «یُسْتَحَبُّ أَنْ یُزَارَ مَوْلَانَا الرِّضَا علیهالسلام یَوْمَ الثَّالِثِ وَ الْعِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَهِ مِنْ قُرْبٍ أَوْ بُعْدٍ». مستحب است که در روز بیست و سوم ماه ذیقعده مولای ما حضرت رضا علیهالسلام از نزدیک و یا از راه دور، زیارت شود. إقبال / ۳۱۰
به همین مناسبت یک حدیث در فضیلت زیارت حضرت رضا علیهالسلام از محضر خود آن حضرت عرضه می دارم. «مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلي زِيارَتي أسْتُجِيبَ دُعائَهُ وَ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ، فَمَنْ زَارَني فِي تِلْکَ الْبُقْعَةِ کَانَ کَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللّهِ صلي الله عليه و آله، وَ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ ثوابَ ألفِ حَجَّةٍ مبرُورَةٍ و ألفِ عُمرَةٍ مَقبولَةٍ، وَ كُنْتُ أَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاءَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ هَذِهِ الْبُقْعَةُ رَوْضَةُ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ، وَ مُخْتَلَفُ الملائکة، لَا يَزَالُ فَوْجُ يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ فَوْجُ يَصْعَدُ، الي أَنْ يُنْفَخَ فِي الصُّورِ». کسي که به قصد زیارت من بار سفر ببندد دعايش مستجاب و گناهانش آمرزيده ميشود. و کسي که مرا در آن مکان زيارت کند، مانند کسي است که رسول خدا صلي الله عليه و آله را زيارت کرده است. خداوند براي او پاداش هزار حج و عمره مقبوله مينويسد، و من و پدرانم شفيعان او روز قيامت خواهيم بود. اين بقعه بوستانی از بوستانهاي بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان است، آن گونه که گروهي از آسمان فرو ميآيند و گروهي بالا ميروند، و این رفت و آمد فرشتگان تا زمانی که در صور دميده شود ادامه دارد. بحارالانوار / ۱۰۲ / ۴۴
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱۸ / ۴ / ۱۴۰۰
خطبه اول
دومین ندای پروردگار با واژه «یا ایها الانسان» آیه ۶ سوره مبارکه انشقاق است که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ».
چند مطلب مهم و حیاتی در ذیل این آیه شریفه قابل بحث است.
مطلب اول در باره واژه «کدحا» است. «کدح» به تلاش و کوششی گفته می شود که همراه با رنج و زحمت و سختی باشد. و این جمله اشاره به این مطلب دارد که زندگی انسانها در این دنیا همواره با رنج و سختی همراه است.خداوند متعال در سوره مبارکه بلد با چهار قسم مهم به این حقیقت اشاره فرموده است.
«لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ» ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ مکه. «وَأَنتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ»
قسم به پیامبر اسلام که ساکن شهر مکه است. «وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ».
قسم به ابراهیم و اسماعیل که بنیانگذار شهر مکه هستند. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ». که ﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ.
البته علت رنج و سختی های دنیا متفاوت است. باید ریشه رنجها را خوب بشناسیم تا بتوانیم با موضعگیری درست، این رنجها را تبدیل به فرصت سازیم.
۱- برخی از رنجها نتیجه آثار وضعی اعمال ما است. زیرا اثر وضعی اعمال ما نقد است و در همین دنیا به ما می رسد. اگر کسی غذای مسموم بخورد، بدون شک مسموم می شود.
۲- بعضی از مشکلات ناشی از بی فکری خود ما است. اگر جوانی به دام اعتیاد بیفتد، این کار نتیجه بی فکری او است. بسیاری از مشکلاتی که امروز دامنگیر مردم شده است، ناشی از بی فکری و بی تدبیری دولت است.
۳- برخی از سختی ها برای تربیت انسان است. چون انسان در سختیها بهتر رشد می کند. اگر شب نبود هرگز بشر به فکر اختراع برق نمی افتاد، اگر بیماری نبود علم طب رشد نمی کرد.
۴- سختیها برای بیدار شدن از خواب غفلت است. اگر جاده صاف و هموار باشد ممکن است انسان دچار خواب آلودگی شود، دست انداز جاده برای بیدار ماندن است.
۵- مشکلات برای ترفیع درجه است. اگر یوسف می خواهد عزیز مصر شود باید به چاه بیفتد و طعم زندان را بچشد.
۶- سختیها عامل امتحان الهی است. خداوند با این سختیها بندگانش را امتحان می کند.
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱۸ / ۴ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در آستانه شهادت جوانترین امام معصوم حضرت جوادالائمه علیه السلام قرار داریم. ضمن عرض تسلیت، یک سخن گهربار از آن حضرت که بیانگر راه رسیدن یک زندگی سالم است عرض کنم.
شخصی محضر حضرت جوادالائمه علیه السلام مشرف شد و عرض کرد: مرا سفارشی بفرمایید. امام علیه السلام فرمود: اگر سفارش کنم می پذیری و به آن عمل می کنی؟ گفت: آری. حضرت پنج راهکار مهم که لازمه یک زندگی سالم است به او سفارش نمود:
۱- «تَوَسَّدِ الصَّبْرَ». تكيهگاه زندگی خود صبر قرار بده
۲- «وَاعْتَنِقِ الْفَقْرَ». طوق نیازمندی به خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام را به گردن بیاویز. چرا که انسان موجودی است که اگر احساس بی نیازی از خداوند کرد طغیان می کند. چنانکه فرمود: «إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَىٰ أَن رَّآهُ اسْتَغْنَىٰ». علق / ۷
۳- «وَارْفَضِ الشَّهَواتِ». شهوانی و تمایلات نفسانی را رها کن.
۴- «وَ خالِفِ الْهَوى». با هوای نفس مخالفت نما.
۵- «وَ اعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَيْنِ اللّهِ، فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُونُ». بدان كه هيچگاه از ديد خداوند پنهان و مخفى نخواهى ماند، پس مواظب باش كه در چه حالتى خواهى بود. بحارالانوار / ۷۸ / ۳۵۸
...
روز ۲۱ تیر ماه مصادف است با سالروز فاجعه خونین مسجد گوهرشاد که عده زیادی از مردم و زائران حرم مطهر رضوی به جرم دفاع از حجاب توسط مأموران رضا خان پهلوی به خاک و خون کشیده شدند. لذا این روز در تاریخ انقلاب به نام روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. در این بخش از خطبه به فلسفه و حکمت وجوپ حجاب از منظر قرآن کریم می پردازبم.
قرآن کریم فلسفه وجودی حجاب را در پنج محور بیان نموده است.
۱- حفظ امنیت بانوان
«ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ». ﺍﻳﻦ ﭘﻮﺷﺶ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ زنها ﺑﻪ ﻋﻔﺖ ﻭ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻨﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﺍﺭ و اذیت دیگران ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ. احزاب / ۵۹
۲-پیشگیری از ناهنجاریهای اخلاقی
«فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ». زنا ﺩﺭ هنگام سخن گفتن با ﻧﺮﻣﻰ ﻭ ﻃﻨّﺎﺯﻱ حرف نزنند ﺗﺎ مبادا ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﺩﻝ ﺍﺳﺖ نسبت به آنها ﻃﻤﻊ ﻛﻨﺪ. احزاب ۳۲
۳- حفظ عفت و حیاء در جامعه
«وَأَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّ». ﻭ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ است. نور / ۶۰
یکی از ویژگیهای دختران شعیب این بود که در جامعه با حیا راه می رفتند. «تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ». ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﺷﺮم ﻭ ﺣﻴﺎ ﮔﺎم ﺑﺮ ﻣﻰﺩﺍﺷﺖ. قصص / ۲۵
۴- حفظ طهارت و پاکی نفس
«فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ».
ﻭ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺍن پیامبر چیزی ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﺪ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﭘﺮﺩﻩ ﻭ ﺣﺠﺎﺑﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ کار ﺑﺮﺍﻱ ﻗﻠﺐ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻗﻠﺐﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. احزاب / ۵۳
۵- راهی برای تزکیه نفس
«قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ». ﺑﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﮕﻮ: ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ از نگاه به نامحرم ﻓﺮﻭ ﺑﻨﺪﻧﺪ، ﻭ عفت ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻨﺪ، که ﺍﻳﻦ کار ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. نور / ۳۰
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۲۵ / ۴ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ». انشقاق / ۶
نخستین پیام این آیه شریفه این بود که دنیا محل رنج و سختی است. رنج و سختی دنیا را باید خوب مدیریت کرد و آن را تبدیل به یک فرصت نمود.
مطلب دوم این است که می فرماید: ای انسانها همه بدانید که در این دنیا مسافرید. «يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ» آن هم سفری که اصل رفتن آن و زمانش در اختیار شما نیست. بنابر این همه باید خود را آماده این سفر کنیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «تَزَوَّدوا فإنَّ السَّفَرَ بَعيدٌ، و خَفِّفوا أثْقَالَكُم، فإنَّ وراءَكُم عَقَبةً كَؤُودا لا يَقْطَعُها إلاّ المُخِفُّونَ». زاد و توشه برداريد كه سفر طولانى در پیش است و بارهايتان را سبك كنيد كه گردنه اى دشوار فرا روى خود داريد که جز سبكباران كسى نمی تواند از آن بگذرد. بحارالانوار / ۷۷ / ۱۸۸
در روایت دیگر از امام مجتبی علیه السلام نقل شده است که فرمود: «اِسْتَعِدَّ لِسَفَرِکَ وَ حَصِّلْ زادَکَ قَبْلَ حُلُولِ اَجَلِکَ». خود را آماده برای سفر آخرت کنید، و قبل از فرا رسیدن مرگ، زاد و توشه تهیه نمایید، که بهترین زاد و توشه این سفر تقوا است که فرمود: «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ». زاد و ﺗﻮﺷﻪ ﺑﺮﮔﻴﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺗﻮﺷﻪ، تقوا است. بقره / ۱۹۷
.....
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در آستانه شهادت امام باقر علیه السلام قرار داریم ضمن عرض تسلیت، یک جمله از سخنان گهربار آن حضرت به عنوان موعظه در آغاز خطبه دوم عرض کنم. حضرت فرمود: «لم تَظهَرِ الفاحِشَةُ في قَومٍ قَطُّ حتّى يُعلِنُوا بها إلاّ ظَهَرَ فيهِمُ الطّاعُونُ و الأوْجاعُ الّتي لَمْ تَكُنْ في أسْلافِهِمُ الَّذينَ مَضَوْا». فساد و فحشا در ميان مردم شايع نمی شود، مگر اين كه بیماری طاعون و بيماريهايى كه در ميان گذشتگان آنها سابقه نداشته است، در بين آنان پیدا می شود. بحارالانوار / ۹۱ / ۳۳۷
......
یکی از روزهای بزرگی که در پیش داریم روز عرفه است، روز دعا و نیایش است. امروز بیش از هر زمان دیگر ما نیاز به دعا داریم. چرا که امام سجاد علیه السلام فرمود: «أَلدُّعاءُ يَدْفَعُ الْبَلاءَ النّازِلَ وَ ما لَمْ يَنْزِلْ». یعنی دعا هم جنبه رفعی دارد و هم جنبه دفعی. هم بلای موجود را از بین می برد و هم از بلای جدید جلوگیری می کند. این که بعضی از افرادی که با معارف دینی آشنایی ندارند ایراد گرفتند که دنیا عالم اسباب و علل است، و دعا نقشی در زندگی انسان ندارد، اینها غافلند از اینکه یکی از اسباب و علل ها همین دعاها است، یعنی خدایی که آن را در یک داروی گیاهی قرار داد همان اثر را در دعا هم قرار داده است. از اینرو فرمود: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ». ﻣﺮﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﻨﻢ. مؤمن / ۶۰
......
یکی دیگر از روزهای بزرگی که در پیش داریم عید سعید قربان است، در عید قربان دو عمل بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. یکی نماز عید و دوم قربانی است. در مصرف قربانی هم دو دستور در قرآن کریم وارد شده است. یکی می فرماید: «فَكُلُوا مِنْهَا». ﺍﺯ گوشت قربانی خودتان ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ. و دیگر می فرماید: «وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ». و آن را به افراد ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ ﺍﻃﻌﺎم ﻛﻨﻴﺪ. حج / ۲۸
@mesbah_jome
شرط استجابت دعا
«قَالَ الصَّادِقُ عَلیه السّلام إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يُسْتَجَابَ لَهُ فَلْيُطَيِّبْ كَسْبَهُ وَ لْيَخْرُجْ مِنْ مَظَالِمِ النَّاسِ وَ إِنَّ اللَّهَ لَا يُرْفَعُ إِلَيْهِ دُعَاءُ عَبْدٍ وَ فِي بَطْنِهِ حَرَامٌ أَوْ عِنْدَهُ مَظْلِمَةٌ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ».
امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى هيچ بنده اى كه مال حرام در شكمش باشد يا حق كسى بر گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود. بحارالأنوار / ۹۳ / ۳۲۱
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ». انشقاق / ۶
یک مطلب در این آیه شریفه این بود که دنیا محل رنج و سختی است.
مطلب دوم این بود که ما همه در این دنیا مسافریم.
مطلب سوم در باره ملاقات با پروردگار متعال در روز قیامت است. در آیات متعددی بحث ملاقات با خداوند آمده است. اما اینکه چگونه این ملاقات صورت می گیرد، سه احتمال وجود دارد.
۱- ملاقات پروردگار یعنی ملاقات قدرت و حاکمیت خداوند
اگر چه مالکیت و حاکمیت مطلق در دنیا و آخرت به دست خدا است.اما ظهور این حاکمیت در روز قیامت است. در آن روز مالکیت صوری و مجازی انسانها هم وجود ندارد. «يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ»
ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﻛﺴﻲ ﺍﺯ ﻛﺴﻲ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﺩﻓﻊ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﺣﻜﻢ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ. انفطار / ۱۹
۲- ملاقات پروردگار یعنی ملاقات پاداش و کیفر خداوند
قیامت روزی است که انسانها پاداش و کیفر تمام اعمال خود را می بینند. «أَفَمَن وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَاقِيهِ كَمَن مَّتَّعْنَاهُ مَتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ هُوَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِينَ»
ﺁﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻧﻴﻚ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﻭ ﺣﺘﻤﺎً ﺑﻪ ﺁﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ از متاع ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ سپس او را در روز قیامت برای حساب و جراء احضار می شود. قصص / ۶۱
۳- ملاقات پروردگار یعنی ملاقات خداوند از طریق شهود باطنی
موجودات عالم یا با حس قابل درکند و یا از حس ما پنهان و غایبند. انسان این استعداد و توانایی را دارد که در پرتو ایمان، عالم غیب را همانند عالم حس مشاهده کند. این حالت را مکاشفه و یا شهود باطن می گویند. قرآن کریم میفرماید راه دستیابی به عالم غیب دو چیز است: یکی انجام عمل صالح است و دوم اخلاص. «فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﻳﺪﺍﺭ [ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﻣﻘﺎم ﻗﺮﺏ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺭﺍ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﺭﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺷﺮﻳﻚ ﻧﻜﻨﺪ. کهف / ۱۱۰
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۱ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ رَسُولُ اللّهِ ص مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ فَعَلَيْهِ بِالْجُمُعَةِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ، إِلاَّ صَبِيّاً أَوِ اِمْرَأَةً أَوْ مَرِيضاً أَوْ عَبْداً مَمْلُوكاً وَ مَنِ اِسْتَغْنَى بِلَهْوٍ أَوْ تِجَارَةٍ اِسْتَغْنَى اَللَّهُ عَنْهُ وَ اَللَّهُ غَنِيٌّ حَمِيدٌ» رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر كه به خدا و روز قیامت ايمان دارد بر او باد به مواظبت بر نماز جمعه در روز جمعه، مگر آنکه کودک يا زن يا بيمار يا بنده باشد. و کسی كه بخاطر سرگرمی و یا تجارت خود را بی نیاز از نماز جمعه بداند خداوند نیز از او بى نياز خواهد بود، هر چند خداوند بى نياز و ستوده است. بحارالانوار / ۸۹ / ۲۲۱
.......
در تقویم انقلاب اسلامی پنجم مرداد به نام روز نماز جمعه نامگذاری شده است. نماز جمعه از واجباتی است که سه رکن اساسی دارد که بدون آنها نماز جمعه إقامه نمی شود.
۱- روز جمعه
نماز جمعه باید در زوال روز جمعه برگزار شود و در غیر این زمان جایز نیست.
۲- امام جمعه
امامت جمعه یک منصب حکومتی است. یعنی کسی می تواند خطبه جمعه بخواند که توسط امام مسلمین منصوب شده باشد.
۳- اجتماع مردم
حد اقل جمعیتی که برای اقامه نماز جمعه لازم است پنج نفر است. خداوند متعال خطاب به عموم مؤمنین می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ» ﺍﻱ کسانی که ایمان آوردهاید ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ، ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ، ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ. ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ بدانید. جمعه / ٩
....
میلاد با سعادت امام هادی علیه السلام و عیدالله اکبر عید غدیر خم در پیش است ضمن عرض تبریک چند جملهای در باره عید غدیر عرض کنم.
در طول تاریخ اسلام مسلمانها سنگین ترین ظلم را به واقعه غدیر خم روا داشتند. برخی اصل واقعه غدیر خم را منکر شدند. بعضی آن را کتمان نموده و در ذیل آیات مربوط به غدیر بسیار ساده از کنار آن گذشتند. برخی آن را تحریف کردند و گقتند مولی در جمله «مَنْ کُنْتُ مَوْلی» را به معنی دوستی است. برخی آن را یک واقعه تاریخی خواندند که ارتباط چندانی با سرنوشت امروز مسلمانان ندارد. بعضی هم مانند شیعه غدیرخم را پذیرفتند ولی روح غدیر خم را درک نکردند.
روح غدیر خم دو چیز است. اول آنکه امامت یک منصب الهی است و خداوند امام را انتخاب می کند. نه سقیفه و نه شورا و نه مردم. بلکه نقش مردم اطاعت از امام است. چنانکه فرمود: «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﺸﻮﺍ ﻭ ﺍﻣﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم. بقره / ۱۲۴
و یا اینکه فرمود: «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ مردم را ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ می کنند. سجده / ۲۴
دوم آنکه داستان غدیر بیان شاخصهای یک حاکم اسلامی است. قرآن کریم در آیه مربوط به غدیر پنج ویژگی برای حاکم اسلامی بیان کرده است.
۱- حاکم اسلامی باید مایه یأس و ناامیدی کفار باشد. «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ».
۲- حاکم اسلامی باید خداترس باشد و هرگز مرعوب دشمن نگردد. «فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ».
۳- حاکم اسلامی باید در راه اکمال دین مردم تلاش کند. «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ».
۴- حاکم اسلامی باید در جهت برخورداری همه مردم از نعمتهای الهی تلاش کند. «وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي».
۵- حاکم اسلامی باید در جهت حاکمیت اسلام بر کل جهان تلاش کند. «وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا». مائده / ۳
نمونه کامل و جامع این شاخصها امیر مؤمنان علی علیه السلام بود که در غدیر خم به فرمان خدا توسط پیامبر اسلام ص معرفی گردید و در آیند نیز چنین حکومتی به دست امام عصر علیه السلام ایجاد می شود و امروز نیز ولایت فقیه استمرار راه غدیر است که خداوند توفیق قدر دانی از این نعمت عظمی را به ما عنایت بفرماید.
@mesbah_jome
«عَنْ أبِی الْحَسَنِ الْهَادِی ع قَالَ: الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ، وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ، وَالْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داعٍ إ لَى الْغَمْطِ وَالْجَهْلِ، وَالبُخْلُ اءذَمُّ الاْ خْلاقِ، وَالطَّمَعُ سَجيَّةٌ سَيِّئَةٌ» امام هادی ع فرمود: حسد موجب نابودی نیکیها است، و خودخواهی دشمنى مى آورد، و عُجب مانع رشد علمی و زمینه ساز حقارت و نادانى است، و بخل بدترين اخلاق است، و طَمَع خصلتى ناپسند و زشت است. بحارالأنوار / ۷۲ / ۱۹۹
میلاد با سعادت امام هادی علیه السلام مبارک باد.
@mesbah_jome
امام جمعه شاهدیه
در طول تاریخ اسلام مسلمانها سنگین ترین ظلم را به واقعه غدیر خم روا داشتند.
برخی اصل واقعه غدیر خم را منکر شدند.
بعضی آن را کتمان نموده و در ذیل آیات مربوط به غدیر بسیار ساده از کنار آن گذشتند.
برخی آن را تحریف کردند و گقتند مولی در جمله «مَنْ کُنْتُ مَوْلی» را به معنی دوستی است.
بعضی آن را یک واقعه تاریخی خواندند که ارتباط چندانی با سرنوشت امروز مسلمانان ندارد.
برخی هم همانند شیعه که غدیرخم را پذیرفتند و جشن می گیرند، روح غدیر خم را درک نکردند.
روح غدیر خم دو چیز است.
اول آنکه امامت یک منصب الهی است و خداوند امام را انتخاب می کند. این کار سقیفه و شورا و مردم نیست. چنانکه فرمود: «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﺸﻮﺍ ﻭ ﺍﻣﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم. بقره / ۱۲۴
مردم فقط یک وظیفه دارند و آن اطاعت از امام است. چنانچه فرمود:
«أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ» ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ نیز ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺍﻣﺮ که از خودتان هستند ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ. نساء / ۵۹
دوم آنکه داستان غدیر بیان شاخصهای یک حاکم اسلامی است. قرآن کریم در آیه مربوط به غدیر پنج ویژگی برای حاکم اسلامی بیان کرده است.
۱- حاکم اسلامی باید مایه یأس و ناامیدی کفار باشد. «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ».
۲- حاکم اسلامی باید خداترس باشد و هرگز مرعوب دشمن نگردد. «فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ».
۳- حاکم اسلامی باید در راه اکمال دین مردم تلاش کند. «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ».
۴- حاکم اسلامی باید در جهت برخورداری همه مردم از نعمتهای الهی تلاش کند. «وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي».
۵- حاکم اسلامی باید در جهت حاکمیت اسلام بر کل جهان تلاش کند. «وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا». مائده / ۳
نمونه کامل و جامع این شاخص ها امیر مؤمنان علی علیه السلام بود که در غدیر خم به فرمان خدا توسط پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله معرفی گردید و در آینده نیز چنین حکومتی با حاکمیت امام عصر علیه السلام ایجاد می شود و امروز در عصر غیبت ولایت فقیه استمرار راه غدیر است که همه باید از او اطاعت کنند.
@mesbah_jome
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ و آله يَومُ غَديرِ خُمٍّ أفضَلُ أعيادِ اُمَّتي» رسول خدا صلیالله علیه و آله فرمود: روز غديرخم برترين عيدهای امّت من است. بحار الأنوار / ۹۷ / ۱۱۰
@mesbah_jome
نماز جمعه از منظر اهل بیت علیهم السلام
:
۱- نماز جمعه، تکلیف واجب خدا است.
۲– نماز جمعه، هدیه خدا به امت اسلامی است.
۳– نماز جمعه، رمز تقرب به خدا است.
۴– نماز جمعه، هم ردیف حج است.
۵– نماز جمعه، کلید بهشت است.
۶– نماز جمعه، رمز اتحاد و همبستگی اسلامی است.
۷– نماز جمعه، پایگاه مهم علمی، تربیتی است.
۸– نماز جمعه، عامل توسعه ذکر خدا و تقوا در جامعه است.
۹- نماز جمعه، پایگاهی برای ایجاد ترس در دل دشمنان اسلام است.
۱۰– شرکت در نماز جمعه، رمز نجات از سختیهای روز قیامت است.
۱۱– شرکت در نماز جمعه، مایه آمرزش و مغفرت الهی است.
۱۲- شرکت در نماز جمعه، رمز تکفیر گناهان است.
۱۳- شرکت در نماز جمعه ، زمینه ساز استجابت دعا است.
۱۴- شرکت در نماز جمعه، رمز قبولی اعمال است.
۱۵- شرکت در نماز جمعه، نشانه ایمان به خدا و روز قیامت است.
۱۶- شرکت در نماز جمعه، مایه خیر و برکت در زندگی است.
۱۷- شرکت در نماز جمعه، رمز نجات از آتش دوزخ است.
۱۸– پاداش هر قدمیکه به سوی نماز جمعه برداشته شود، یک سال نماز و روزه است.
۱۹– ترک نماز جمعه، موجب پریشانی در امور است.
۲۰– ترک نماز جمعه، موجب افتادن در دام نفاق است.
برگرفته از کتاب «قرارگاه ایمان» تألیف دهقان نیری امام جمعه شاهدیه
@mesbah_jome
خطبههای نماز جمعه شاهدیه ۸ / ۵ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ». انشقاق / ۶
سه مطلب در این آیه شریفه بود که هفته های قبل اشاره شد. یکی اینکه دنیا محل رنج و سختی است. دوم آنکه ما همه در این دنیا مسافری هستیم که به سوی خدا پیش می رویم.
سوم هم بحث ملاقات با پروردگار در روز قیامت بود. اما مطلب آخر که این هفته اشاره می کنم و آن اینکه آیات بعد بیانگر نتیجه و ثمره این زندگی پر رنج دنیا است. برای کسانی که سالم زندگی کردند دو چیز است. یکی حسابرسی آسان و دوم دلی شاد آن هم در کنار خانواده.
«فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا وَيَنقَلِبُ إِلَىٰ أَهْلِهِ مَسْرُورًا». ﺍﻣﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺘﺶ ﺩﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺑﺎ ﺣﺴﺎﺑﻲ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺑﺶ رسیدگی شود
ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻭ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺵ [ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ] ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ. انشقاق / ۹
اما کسانی که در این دنیا بی راهه رفتند پایان زندگی آنها آتش سوزان جهنم همراه با حسرت و اندوه است. «وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا وَيَصْلَىٰ سَعِيرًا». ﻭ ﺍﻣﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺵ ﺩﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺑﺎ ﻓﺮﻳﺎﺩﻱ ﺣﺴﺮﺕ ﺑﺎﺭ ، ﻫﻠﺎﻛﺖ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ
ﻭ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺍﻓﺮﻭﺧﺘﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺪ. انشقاق / ۱۲
آنگاه سه عامل بدبختی انسان را بیان می فرماید:
۱- دلخوشی به دنیا
«إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا». ﺍﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺵ [ ﺑﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻣﻘﺎم ] ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻭ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩ. انشقاق/ ۱۳
۲- باور نداشتن قیامت
«إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن يَحُورَ».
ﺍﻭ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ [ﺑﻪ ﺣﻴﺎﺕ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ] ﺑﺎﺯ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﮔﺸﺖ. انشقاق / ۱۴
۳- غفلت از خدا
«بَلَىٰ إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا».
ﺁﺭﻱ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ [ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ] ﺍﻭ ﺑﻴﻨﺎ ﺑﻮﺩ (ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺗﻤﺎم ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺛﺒﺖ ﻛﺮﺩ). انشقاق / ۱۵
@mesbah_jome