980222.mp3
11.58M
🔻 صوت کامل جلسه پنجم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام
👈مباحث مطرح شده در این جلسه :
🔻معنای حسن و قبح عقلی
🔻درک خداوند و صفات او؛ پیشنیاز درک نظام اخلاقی اسلام
🔻معنای عین ذات بودن صفات خدا
🔻محبت خدا به خودش
🔻الله نور السماوات والارض
🔻رحمت و معرفت، هدف خلقت انسان
🔻معرفت خدا؛ بالاترین رحمت
🔻رحمت خدا لازمه کمال اوست!
🔻رابطه خداشناسی با نظام اخلاقی اسلام
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
مصباح دوستان
🔻 صوت کامل جلسه پنجم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسل
👈 بهترین پاسخ برای این سئوال:
🔻 هدف خداوند از خلقت انسان چیست؟
🔰 علامه مصباح:
🔸 در قرآن درباره چرایی خلقت انسان با چند نوع تعبیر روبهرو میشویم. تعبیر بسیار معروف، آیه 56 از سوره ذاريات است که در آن میفرماید: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ من جن و انس را خلق نکردم، مگر برای عبادت. مفهوم لفظی این آیه بسیار روشن است اما باز این سؤال مطرح میشود که خدا به عبادت ما چه کار داشت که ما را خلق کرد؟ آیا نیازی به عبادت ما داشت؟!
🔹 آیات 118 و 119 از سوره هود این پرسش را پاسخ میدهند. میفرماید: وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ * إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ؛ انسانها دائما اختلاف خواهند داشت، مگر کسانی که مورد رحمت خدا باشند و خدا برای همین رحمت انسانها را خلق کرده است.[2] از این آیه استفاده میشود که خداوند انسانها را خلق کرده است تا آنها را مشمول رحمت خود کند. در روایتی هدف خلقت انسان اینگونه بیان شده است: كنت كنزا مخفيّا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لاعرف؛[3] من صرفنظر از خلقت، گنج نهانی بودم که کسی مرا نمیشناخت. دوست داشتم که شناخته شوم، خلق را خلق کردم تا شناخته شوم.
👈 جلسه پنجم درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1440
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
مصباح دوستان
👈 بهترین پاسخ برای این سئوال: 🔻 هدف خداوند از خلقت انسان چیست؟ 🔰 علامه مصباح: 🔸 در قرآن درباره
🔻 بالاترین رحمت الهی بر انسان ها چیست؟
🔻بالاترین لذتی که انسان می تواند درک کند، چیست؟
🔰 علامه مصباح:
🔸 اگر ما مفاد آن دو آیه و این حدیث را بر هم تطبیق کنیم با مفاهیم مترتبی روبهرو میشویم؛ اگر «احببت ان اعرف» سرّ خلقت است، بر اساس مقدمهای که گفتیم، «احببت» از صفات ذاتیه خداست. هر چیز خوبی دوستداشتنی است، و این دوست داشتن عین ذات خداست. سپس میفرماید: موجوداتی را خلق کردم که به من معرفت پیدا کنند و آن معرفتی که پیدا میکنند، محبوب من است. این معنا را با «ولذلک خلقهم» در سوره هود تطبیق کنید! از آن آیه استفاده کردیم که خداوند همه موجودات، ازجمله انسان، را خلق کرد تا به آنها رحمت دهد.
🔹 آن رحمت چیست؟ بالاترین رحمت، معرفت خودش است. هیچ رحمتی برای هیچ مخلوقی بالاتر از این نیست که خدا را بشناسد. بنابراین محال است که برای هیچ موجودی لذتی بالاتر از لذت معرفت خدا پیدا شود. سر اینکه اولیای خدا از یاد خدا و گریه و عبادت برای او لذت میبردند، همین معرفت است.
🔸 اما اینکه میفرماید: من دوست داشتم که شناخته شوم، به این معناست که دوست داشتم که شما معرفت پیدا کنید. میخواستم موجودی پیدا شود که به من معرفت داشته باشد، و بالاترین لذت را از زندگیاش ببرد. این معرفت نیز رحمتی است که خود من به او میدهم. هیچ موجودی خودش از خودش چیزی ندارد.
👈 جلسه پنجم درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1440
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
980223.mp3
14.61M
🔻صوت کامل جلسه ششم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/23
👈مباحث مطرح شده در این جلسه :
🔻ویژگیهای عالم ملکوت
🔻ویژگیهای عالم مُلک
🔻انسان؛ کاملترین موجود عالم ملک
🔻گستره رشد انسان
🔻زیبایی خلقت انسان
🔻موضوع ارزشهای اخلاقی اسلام
🔻قرب الهی؛ زمینهساز مقام خلیفهاللهی
🔻اقسام ارزشهای اخلاقی اسلام
🔻ارزشهای اخلاقی؛ اهدافی متوسط
🔻نقش حکمت الهی در محدودسازی آزادی
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
98-02-24.mp3
14.49M
🔻صوت کامل جلسه هفتم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/24
👈مباحث مطرح شده در این جلسه :
🔻پاداش و تنبیه در نظامهای اخلاقی بشری
🔻رضایت و ستایش بزرگترها به عنوان ملاک ارزش اخلاقی
🔻جایگاه نتایج دنیوی در روش تربیت اخلاقی اسلام
🔻رضایت و مدح خدا؛ ملاک نهایی ارزش اخلاقی در اسلام
🔻تربیت دینی؛ راهی برای تحقق اخلاق اسلامی با روش اسلامی
🔻حق حیات؛ ضروریترین حق
🔻سلب حیات؛ وسیلهای برای ارضای حسد
🔻تضاد و تزاحم؛ عامل قتل و افساد!
🔻حدود حق حیات
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
⭕️ریشه تجرّی علیه حجاب
چه عاملی سبب شد تا عده ای نه تنها به قانون حجاب وقعی ننهند، بلکه در نقش مدعی، عناصر ارزشی را مورد ضرب و شتم قرار دهند؟
علامه مصباح:
🔻 کساني در تلويزيون آمدند و در مصاحبههاي تلفني و حضوري صحبتهايي کردند؛ گفتند: امر به معروف و نهي از منکر وظيفه مردم است.❗️❗️
🔻 ... ميگويند: «وظيفه دولت اسلامي اين است که به قانون عمل کند و قانون ميگويد: مسايل امنيتي به نيروي انتظامي و مسايل فرهنگي هم به نيروهاي فرهنگي مربوط ميشود. شما مقاله بنويسد، بحث کنيد، راديو و تلويزيون درباره اينها برنامه اجرا کنند، ما هيچ حرفي نداريم و هزينهي آن را هم تأمين ميکنيم، اما اينکه نيروي انتظامي به خاطر رعايت نکردن حجاب با اسلحه برود جلوي کسي را بگيرد دليل قانوني ندارد.» ❗️❗️
👈 ... به نظر بنده اشکال اصلي از آنجاست که ما صريحاً روي اين مسئله تأکيد نکرديم که وظيفه دولت اسلامي حفظ ارزشهاي اسلامي است. حفظ ارزشهاي اسلامي در مقدمه قانون اساسي آمده است و درسوگندنامه رئيس جمهور هم هست که قسم ميخورد که ارزشهاي انقلاب اسلامي را رعايت کند و آنها را پاس بدارد. اصول ديگري هم هست که ميشود از آنها استفاده کرد.
♦️ اما اينکه ما ميگوييم وظيفه دولت تنها حفظ امنيت نيست و حفظ ارزشهاي اسلامي وظيفه دولت است، مسئلهاي نيست که اختصاص به دولت ما داشته باشد؛ بلکه در تمام دنيا حتي در همه نظامهاي لائيک يکي از وظايف نيروي انتظاميشان حفظ عفت عمومي و ارزشهاي جامعه است؛ البته مصاديق عفت عمومي فرق ميکند. آنها يک چيز را ارزش ميدانند و ما يک چيز ديگر را، ولي اين يک اصل است.
👈 سخنرانی 4 تیرماه 89 ( در نوزدهمین نشست انجن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی (ره))
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 پیشگویی حضرت علی (ع) در مورد بازگشت از آرمان های انقلاب و نتیجه ذلت بار آن
بخشی از سخنرانی آیت الله مصباح یزدی مورخ 94/2/1
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
مصباح دوستان
🔻صوت کامل جلسه هفتم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام
🔻 مهم ترین تفاوت نظام اخلاقی اسلام با دیگر نظام های اخلاقی
👈 علامه مصباح:
🔹 مهمترین اختلافی که بین نظام اخلاقی اسلام با دیگر نظامهای اخلاقی وجود دارد، اختلاف در اهداف است.
🔸آنچه مورد نظر مکاتب اخلاقی بشری است این است که با رعایت اصول اخلاقی، انسان زندگی آرام، آسوده و مرفهی داشته باشد، اما هدف از اخلاق در اسلام بسیار فراتر از اینهاست. در نظام اخلاقی اسلام، هدف اصلی حقیقتی است که با عنوان قرب الهی معرفی میشود.
🔹این نزدیکترین مفهومی است که ما میتوانیم برای درک ارزشهای اخلاقی از نظر اسلام و همین طور هدف اخلاق از دیدگاه اسلامی مطرح کنیم و با تشبیهات و تمثیلات تا اندازهای آن را برای خودمان قابل فهم کنیم.
اجمالا میفهمیم که مقامی بسیار بزرگ است که تعبیری رساتر از قرب الهی نمیتوان دربارهاش به کار برد.
🔸البته دستکم برخی از اهدافی که در نظامهای اخلاقی دیگر مطرح شده است را میتوان به عنوان اهداف متوسط پذیرفت. برای مثال، فراهم شدن زمینه رشد و تکامل برای بیشتر افراد جامعه، میتواند یک هدف متوسط برای رعایت اخلاق اجتماعی در اسلام باشد.
👈مطرح شده در جلسه هفتم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان / 98/2/24
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
مصباح دوستان
🔻صوت کامل جلسه هفتم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام
🔻 ملاک ارزش اخلاقی در اسلام
👈 علامه مصباح:
🔹 در اسلام تربیت از راه یادآوری نتایج دنیوی کارها، جنبه مقدمهسازی دارد و زمینه را فراهم میکند تا کودک وقتی به حد بلوغ رسید و توانست مسائل را درک کند، متوجه نتایج اصلی شود. اصل تربیت اخلاقی اسلامی مبتنی بر توجهدادن به نتایجی است که با زندگی ابدی انسان ارتباط دارد
♦️ رضوان الهی؛ ملاک نهایی ارزش اخلاقی در اسلام
🔸قرآن میفرماید: وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ؛ یا إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى... این رمز نهایی ارزشهای اخلاقی است و تعبیری است که انسانهای کنجکاو را به طرف فهم خودش میکشاند و همین باعث میشود که مقداری بر معرفت و کمالاتشان افزوده شود و بویی از مقوله رضوان الهی ببرند.
🔹 از نظر اسلام، هدف نهایی حتی در اخلاق اجتماعی قرب خداست. اخلاق اجتماعی نیز بسترسازی میکند تا زمینه تکامل افراد بهتر فراهم شود و در مراتب کمالات معنوی بیشتر پیشرفت کنند.
🔸... در نظامهای اخلاقی دیگر برای تربیت اخلاقی روی مسائل بعد از مرگ و قرب به خدا تکیه نمیشود. بالاترین چیزی که این نظامها برای ترویج اخلاق روی آن تکیه میکنند، احترام مردم است.البته در بین نویسندگان و دانشمندانی که در زمینه اخلاق اسلامی کار کردهاند نیز چنین زمینهای وجود دارد و بسیاری از آنها در مقام شناسایی کارها و رفتارهای خوب به «مدح عقلا» استناد میکنند.
🔹علت آن نیز این است که طبیعت انسانی بهگونهای است که چیزهایی که درک نکرده است، تأثیری در انگیزش او ندارد؛ بنابراین باید حقایق فوق معلومات بشری را آن قدر با تشبیهات و تمثیلات رقیق کرد تا برای انسان قابل فهم شود.
🔸این مسئله درباره تعبیر «رِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ» و «قرب» نیز تا حدی صادق است. خداوند از آنرو این تعابیر را به کار برده است که این تعابیر برای انسان نسبت به تعابیری مثل «رحمت» قابل فهمتر است.
🔹 انسان از کودکی وقتی پدر و مادرش از او اظهار رضایت میکنند، بهتر میفهمد که کار خوبی کرده است. در جامعه نیز وقتی میبیند از کسانی به خاطر فضیلتهایشان اظهار رضایت میکنند به آن فضیلت علاقهمند میشود. در مکاتب اخلاق بشری ملاک، مدح، ستایش و رضایت عقلاست، اما اسلام به جای اینها رضایت و مدح خدا را ملاک قرار داده است.
👈مطرح شده در جلسه هفتم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان / 98/2/24
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
98-02-25.mp3
10.82M
🔻صوت کامل جلسه هشتم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/25
👈 مطالب مطرح شده در این جلسه:
🔻قتل پیامبران الهی به دلیل عقاید تعصبآمیز باطل
🔻زنده بهگور کردن دختران به دلیل غیرت افراطی
🔻قتل به دلیل تضاد منافع
🔻نهادهای ضروری برای تأمین حقوق اجتماعی
🔻حیات حقیقی از نگاه اسلام
🔻سعادت و شقاوت از نگاه اسلام
🔻بزرگترین لذت اهل بهشت
🔻سلب حیات از انسان بیگناه؛ بدترین ارزش منفی
🔻هر چه کنی، بکن! مکن ترک من ای نگار من!
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
98-02-26.mp3
15.68M
🔻صوت کامل جلسه نهم درس #اخلاق علامه #مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان با موضوع اخلاق اجتماعی در اسلام 98/2/26
👈 مطالب گفته شده در این جلسه:
🔻نقش «ديگري» در افعال اجتماعی
🔻انگیزه قتل؛ درونی و مستقیم یا با واسطه و غیر مستقیم؟!
🔻احساس حقارت؛ منشأ قتل
🔻نیاز به محبوبیت؛ منشأ قتل
🔻توجه دادن به نتایج ابدی؛ داروی کارساز اسلام
🔻توجه دادن به نتایج نقد کارها؛ راهکاری عمومی
🔻توجه به ویژگیهای نظام احسن و دوری از آفات رذایل
🔻نقش توجه به تدبیر احسن الهی در دوری از گناهان
🔻غلبه گناه بر حکمت؛ شرط نزول عذاب استیصال
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan