#مهم
🔆 برخی مسئولین، حتی اسم بردن از اسلام را، تحجر و کهنه گرایی می دانند// هنوز معنای اخلاق مشخص نشده است
🔰 علامه مصباح: در دیدار با مسئولان برگزاری همایش اخلاق و رسانه
🔻 بعد از انقلاب علیرغم پیشرفت چشمگیر در همه زمینه ها، در زمینه اخلاق، پیشرفت چندانی نداشتهایم، بلکه در برخی زمینهها، پسرفت نیز داشتهایم
🔻 باید ضعفها و کمبودها را شناسایی کنیم؛ برخی مسئولین ماننددکتری هستند که خود به نوعی بیماری مبتلا باشند، ولی آن بیماری را نشناسند و ندانند که بیمار هستند، بلکه آن بیماری را عین صحت و سلامت بدانند؛ در زمینه فرهنگ نیز نه تنها برخی مسئولین، ضعف را نمی شناسند، بلکه آن را نقطه قوت بر می شمارند!!! للذا به جای خدمت به جامعه، خیانت می کنند.
🔻 هنوز معنای اخلاق، روشن نیست ؛ آیا اخلاق، به معنای لبخند زدن به همگان و راضی نگه داشتن آن ها – ولو با فریب و دروغ – است؟! آیا اخلاق به معنای تساوی، عدالت و برابری است؟! آیا به معنای تغییر رفتار یا تغییر ارزشها بلکه تغییر باورهاست؟!
🔻 اخلاق، کجای دین قرار دارد؟ ارتباط اخلاق با باورها و اعتقادات مذهبی چیست؟ متأسفانه بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، هنوز حتی پرسشهای این موضوع به خوبی تنظیم نشده است، چه رسد به پاسخهای روشن و جامع
🔻 عدم رعایت اخلاق توسط برخی از مسئولان، نتیجه عدم تلاش در این زمینه است؛ لذا در بین مسئولان افرادی هستند که انقلاب اسلامی را انقلابی مانند سایر انقلابهای دنیا میدانند و آن را صرفا به عنوان تحولی سیاسی ارزیابی میکنند که طی آن قدرتی، کنار رفته و قدرت دیگری جای آن را گرفته است؛
🔻 🔻 حتی برخی مسئولین از بیان اسم اسلام نیز پرهیز دارند و برای اینکه به تحجر و کهنهپرستی متهم نشوند به جای گفتن ارزشهای اسلامی، از واژه ارزشهای ملی استفاده می کنند؛
🔻 در این چهل سال برای اخلاق، کار صحیح و جامعی صورت نگرفته است؛ لذا عدهای معتقدند میتوان دین نداشت، اما با اخلاق بود! ما به عنوان مسلمانی که پیامبرشان، هدف بعثت خود را اتمام مکارم اخلاق ذکر می کند، در این زمینه بسیار ضعف و کمبود داریم.
🔻 یکی از وظایف رسانه این است که همین دغدغه و کمبود اخلاق را با ادبیات صحیح و بر اساس درک اقشار مختلف، به مردم جامعه منتقل کند تا در قدم اول، همه متوجه باشیم که در زمینه اخلاق کمبود داریم؛ باید برای سوالات در زمینه اخلاق، پاسخ های صحیحی بیابیم و بدانیم ملاک خوب بودن و بد بودن و به عبارتی فلسفه اخلاق چیست؟
👈 سخنرانی 13 آذرماه 97
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي برگزار ميکند:
🔹 آئين رونمايي از آثار مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي با سخنراني علامه مصباح يزدي
🔻پنجشنبه 22 آذر ساعت 8:30 صبح؛ بلوار جمهوري، مؤسسه امام خميني (ره)
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سئوال مهم رحیم پور ازغدی از علامه #مصباح:
👈 اگر امروز جوانتر بودید، کدام کارها را در اولویت قرار می دادید؟
#دیدار 24 آذر 96
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆قدر طلبگی خود را بدانیم ...
🔰 علامه مصباح یزدی در جمع طلاب حوزه های علمیه نورالاصفیا آل یاسین تهران:
🔻 کمتر فکر می شود که رشد و ترقی واقعی چیست؟ رشد، غالبا بر اثر القائات و شرایط محیط برای ما تعریف می شود.
🔻 با رشد انسان، لذت های او نیز فرق می کند. در دوران کودکی بالاترین لذتها در بازی کردن است؛ اما همین کودک وقتی رشد میکند و بالغ میشود، لذتهای دیگری برایش مطرح میشود و رسیدن به پست و مقام و احترام اجتماعی، برای او لذتآورمیشود.
🔻 انسان اگر رشد بیشتری داشته باشد، این لذتهای مادی نیز در چشم او رنگ میبازد و برای او لذتهایی کودکانه تلقی میشود. از اینرو آیتالله بهجت(ره) میفرمود: اگر سلاطین عالم لذت نماز را میچشیدند، سلطنت را رها میکردند تا به این لذت برسند.
🔻 چرا انسان باید این دورانها را طی کند تا به این لذتها برسد؟ اجمالا این که هدف خداوند از خلقت انسان، این است که انسان با اختیار خودش، مسیر سعادت و کمال و رسیدن به رحمت الهی را بپیماید؛ این رحمت، رحمتی است که تنها از راه کارهای اختیاری به دست میآید وگرنه خداوند کسانی را داشت که رحمتش را شامل حال آنها کند.
🔻 لازمه پیمودن اختیاری راه سعادت این است که شرایط متغیر و گرایشهای متفاوتی وجود داشته باشد.
🔻 انسان به همان اندازه که رشد کند، لذت او هم بیشتر میشود،خداوند پیامبرصلیاللهعلیهوآله، ائمهعلیهمالسلام و اولیای الهی را به عنوان کسانی که به مقام نهایی هدف خلقت رسیدهاند، برای یافتن انگیزه در پیش روی ما قرار داده است. این مقام، همان مقامی است که از همه بالاتر است و البته لذتش نیز بیشتر است؛
🔻 بر این اساس طبیعی است که ما از نماز لذت نبریم و کسی مانند آیتالله بهجت لذت ببرد؛ چرا که لازمه رسیدن به این مقام، این است که انسان مراحل قبل را گذرانده و طی کرده باشد و لیاقت لذت بردن از این رحمت الهی را پیدا کرده باشد
🔻 یافتن راه کمال و سعادت و رسیدن به برترین لذتها، صرفا با تفکر و اندیشیدن محقق نمیشود؛ زیرا انسان اصلا چنین لذتی را درک نکرده تا بخواهد به آن برسد. بهترین کمالی که میتوان به آن رسید، همان است که خدا میگوید و بهترین مسیری که میتواند ما را به این کمال برساند، همان راهی است که خداوند گفته است.
🔻 وقتی برخی از افراد برای رسیدن به یک تخصص در رشتهای خاص، دهها سال از وقت خود را در مراکز علمی میگذرانند و تلاش میکنند، تا به آن تخصص برسند، آیا جفا نیست که راه رسیدن به کمال واقعی و دریافت بالاترین رحمتها که به سادگی در اختیار ما قرار داده شده را یاد نگیریم و به آن عمل نکنیم؟
🔻 باید ببینیم چرا خلق شدهایم؟ بالاترین پیشرفت و ترقی و لذتی که میتوانیم به آن برسیم، چیست و از چه راهی باید به آن برسیم؟ البته خداوند متعال، پاسخ این پرسشها و همچنین راه رسیدن به این کمالات را برای ما بیان کرده است
🔻 بیندیشیم که خداوند چه نعمت عظیمی به ما طلاب داده است که در میان چند میلیارد انسان، ما را مشمول این نعمت ساخته است. قدر این نعمت را بدانیم و هر چه در توان داریم، برای فهم آن به کار بگیریم و کار اصلی خود را همان قرار دهیم.
مشروح:
http://mesbahyazdi.ir/node/7173
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 پاسخ های مهم و شنیدنی علامه مصباح به سئوالات طلاب حوزه علمیه رشد در نشستی صمیمی
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 علامه مصباح: اوایل انقلاب روزی 16 ساعت کار مفید داشتم// طلبه باید روزانه 8 ساعت به وظیفه اصلی اش بپردازد
🔰 دیدار صمیمی آیت الله مصباح با طلاب حوزه علمیه رشد1
💢 پاسخ علامه به سئوالی در مورد تنظیم برنامه علمی:
👈 یک طلبه باید حدود 8 ساعت از وقت خود را صرف اموری کند که تشخیص داده پرداختن به آن واجب است و آنها را به عنوان یک کار ثابت و مستمر برای خودش انتخاب کرده است. به عبارت بهتریعنی بعد از اینکه فهمید کدام امور، مهمتر و واجبتر و نزد خدا محبوبتر است و نپرداختن به آن ضررش بیشتر است، یکسوم شبانهروز را به آن اختصاص دهد. البته گاهی مسائلی رخ میدهد که موقتی است و رسیدگی به آنها ضروری است و لذا چند روزی را باید صرف آنها کند
💢 پاسخ علامه به سؤالی در باره میزان مطالعه ایشان در دوران جوانی:
👈مقایسه آن دوران با امروز خیلی به جا نیست. چون شرایط و اوضاع عوض شده است.
👈 در دورهای به سردردی مبتلا شده بودم و به دکتر مراجعه کردم؛ او گفت روزی چند ساعت کار و مطالعه میکنی؟ وقتی من آنجا حساب کردم، به وی گفتم: آن اندازه که صرف درس و مباحثه میشود، 13 ساعت؛ که البته دکتر آن را زیاد دانست و گفت: باید آن را به 8 ساعت تقلیل بدهم. البته به دکتر نگفتم که گاهی به 16 ساعت هم میرسد.
👈 اوائل انقلاب تقریباً، روزی 16ساعت کار میکردم؛ هر چند اینها از لحاظ پزشکی، صحیح نبود و این فشارها سبب برخی ضعفها در من شد. به هر حال هر انسانی باید وظیفه خود را در شرایط موجود تشخیص داده و هر اندازهای که عسر و حرجی نباشد و شرایط بهداشتی هم رعایت شود، کار کند.
💢 پاسخ علامه به سؤالی در مورد نحوه ورود ایشان به حوزه
👈 من در سال 1313 متولد شدم ؛ 1319 به مدرسه رفتم. 1325 به تشویق آقایی که مقسم مرحوم سیدابوالحسن بوده و از نجف به یزد آمده بود، تشویق شدم که طلبه بشوم و سخنان او، نه تنها در من، بلکه در کل خانواده ما اثرگذاشت. این بود که هنوز دوران ابتدایی را تمام نکرده بودم که بهخاطر تبلیغات ایشان و نفوذ کلامشان تصمیم گرفتم با اتمام دوره ابتدایی به حوزه بروم و همین کار را هم کردم.
👈 علیرغم اینکه یزد، چند مدرسه علمیه بسیار بزرگ داشت که هر کدام میتوانست میزبان 60-50 تا 100 طلبه باشد، اما شاید در مجموع، بیش از 20 طلبه نداشت! آنها هم یا فرزند آخوندی بودند که برای ادامه راه پدر به حوزه آمده بودند و یا برخی بچههای روستا بودند که حتی سواد خواندن و نوشتن نیز بلد نبودند و یکی از عزیزان در یزد آنها را جمع کرده بود تا حوزهای در یزد، راه بیندازد.
👈 بنده در چنین شرایطی طلبه شدم؛ علاقه شدیدی هم به درس خواندن و استفاده از وقت داشتم؛ به هر دری میزدیم تا کسی برای ما درسی بگوید و مباحثهای داشته باشیم. چهار سال از اول جامع المقدمات تا انتهای شرح لمعه را خواندیم و یک مقداری از مکاسب هم شروع کردیم.
👈 سال 1331 با کل خانواده به نجف رفتم و یک سال آنجا ماندیم. اما وضع کار خانواده ما، آنجا خوب نبود و مجبور شدیم که برگردیم. در این مدت، بخشی از بیع مکاسب را پیش مرحوم آقای فانی خواندم؛ جلد اول کفایه را نزد شیخ محمدتقی ایروانی و بخش از کفایه نیز خدمت آشیخ محمدعلی سرابی میخواندم. هنوز بخشی از دروس سطح مانده بود که به قم بازگشتم.
👈 در قم درس خیارات مکاسب و جلد دوم کفایه را نزد مرحوم آشیخ مرتضی حائری میرفتم، بقیه جلد اول کفایه را نیز نزد مرحوم آقای سلطانی - ابوالزوجه احمد آقای خمینی- خواندم. ضمناً اگر فرصت پیدا میکردم، درسهای خارج هم سری میزدم تا آشنا شوم؛ این درسها که تمام شد، درس فقه و اصول خدمت امام(ره) بودم.
ادامه دارد ....
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 علامه مصباح: هر چند شهریه یک طلبه کمتر از یک میلیون تومان است و طلبه با این گرانیها و کرایه خانهها، در مضیقه است، اما این نباید سبب شود که قدر این نعمت عظیم را ندانسته و ته دل، گلایهمند باشد. خطری که ما را تهدید میکند این است که نسبت به این نعمت عظیم، بیتفاوت شویم
🔰 دیدار صمیمی آیت الله مصباح با طلاب حوزه علمیه رشد2
💢 پاسخ علامه در مورد مقایسه حوزه علمیه دیروز و امروز
👈 در دوره ای که ما طلبه شدیم، عموم مردم بهخصوص روشنفکران و دانشگاهیان نسبت به روحانیت، بدبین بودند و معتقد بودند اینها برای جامعه هیچ فایدهای ندارند و فقط از درآمد جامعه استفاده میکنند. خب، آنها نمیتوانستند چنین وجوبی را درک کنند؛ معتقد بودند ما خدا را همان طور که پدران و مادران ما شنیدند و شناختند، میشناسیم و امام حسین(ع) را نیز با همین عزاداریها میشناسیم؛ دیگر نیازی به آخوند نیست!
👈 از اینرو شرط اول این بود که روحانی وارد جامعه شود و در ارتباط با مردم، صداقت و خدمتگزاری خودش را ثابت کند؛ ثابت بکند که من دنبال منافع مادی و شخصی خودم نیست این را یک وظیفهای میدانم و به عنوان تکلیف شرعی انجام میدهم؛ اثبات این مطلب کار بسیار مشکلی بود
👈 خدا به من لطف کرده بود و من از همان بچگی درک میکردم که دین لزوما نباید به تقلید باشد، بلکه عدهای باید دینشناس باشند و دین را به مردم یاد بدهند، شبهات دینی را رفع کنند.؛ البته، فهم من از اینها مبهم بود و زمینه و برنامهای نیز برای اینکار فراهم نبود.
👈 برنامه سنتی حوزه این بود که طلبه از ابتدای ورود جامع المقدمات بخواند و زبان عربی یاد بگیرد و چندین سال کارش این باشد! بعد هم فقه و اصول. البته باید کسانی به حدی برسند که بتوانند احکام الهی را از شرع استنباط کنند و برای مردم بگویند، اما اینکه همه طلاب همین مسیر را ادامه دهند، توجیه چندانی نداشت.
👈 وضعیت امروز حوزه قابل مقایسه با سابق نیست؛ در زمانی اگر از یک روحانی که 20 سال درس خوانده و مدرس معروفی بود، یک کتاب 100 صفحهای چاپ میشد، خیلی مهم تلقی میشد! اما امروز در زمانی زندگی میکنیم که اساتید شروع به نوشتن کتابی میکنند و هنوز جلد اول آن چاپ نشده، به چند زبان دنیا ترجمه میشود! یکی از آنها تفسیر المیزان است هنوز جلد سوم چهارم آن نوشته نشده بود، به مالائی در اندونزی و انگلیسی در آمریکا ترجمه شد؛ این برکت انقلاب بود.
👈 این (وضعیت حوزه در شرایط حاضر ) نعمتی است که خداوند به ما داده است و ما نسبت به آن مسئول هستیم و روزی باید درباره آن پاسخگو باشیم. هر چند شهریه یک طلبه کمتر از یک میلیون تومان است و طلبه با این گرانیها و کرایه خانهها، در مضیقه است، اما این نباید سبب شود که قدر این نعمت عظیم را ندانسته و ته دل، گلایهمند باشد. خطری که ما را تهدید میکند این است که نسبت به این نعمت عظیم، بیتفاوت شویم
👈 وضع طلبگی آن دوران با دوره فعلی، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ هر چقدر هم بگویم، باز تصور روشنی از آن نخواهید داشت. نه تنها وضع اقتصادی بسیار وخیم بود، بلکه حتی آخوند شدن را مورد تمسخر قرار میدادند و رفتارشان با روحانی، مانند رفتار با یک گدا بود!
👈 بنده معتقدم بزرگترین نعمت اجتماعی که خدای متعال به ما مسلمانها در این زمان مرحمت کرده، وجود این رهبر است. ببینید رهبران کشورهای دیگر چه کسانی هستند و رئیس جمهور بزرگترین کشور دنیا از نظر صنعت، تجارت، نظامی و پیشرفت علمی و تکنولوژی، امروز کسی است که در دنیا به دیوانگی معروف شده است.
👈 حال این افراد را مقایسه کنید با کسی که در طول این 30 سال رهبری، هرچه تلاش کردند یک نقطه ضعفی از ایشان پیدا کنند تا آن را مطرح کرده و با ضمیمه کردن دروغ به آن و بزرگنمایی از موقعیت ایشان کم کنند، چیزی نیافتند. اگر خدا هیچ نعمتی به جز رهبری، به ما نداده بود، باز هم باید خداوند را شاکر میبودیم.
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
💢 جهادی فکری، مهمترین نوع جهاد// #کدخدانگاری آمریکا، مانع جهاد اقتصادی است
🔰 علامه مصباح در جمع پیشکسوتان جنگ و جهاد و جنابازان دفاع مقدس استان یزد
🔻 استعمالات واژه جهاد در قرآن کریم، به گونه ای است که گویا انسان هر روز و هرشب، با آن سر و کار دارد.
🔻 زمانی، هنوز اهمیت جنگ نرم به خوبی درک نشده بود و نهایتا به عنوان یک ابزار ضمنی در کنار جنگ نظامی به کار گرفته می شد و مثلا به عنوان تبلیغات در کنار جنگ، سعی می شد، اراده طرف مقابل سست شود. اما امروز، جنگ اصلی، جنگ نرم است.
🔻 طبع انسان یک زندگی آرام و بی دغدغه را اقتضا می کند، اما خداوند انسان را به جهاد فرا می خواند و طبق بینشی که انبیاء برای ما آورده اند، سراسر زندگی دنیا، جهاد است. چرا خداوند چنین بساطی را راه انداخته است که انسان باید دائم جهاد کند؟ چرا خدایی که می خواهد رحمت خودش را شامل حال بندگان کند، چنین کرده است؟ چرا باید بهترین بندگان خدا، بالاترین سختی ها را تحمل کنند و به فجیع ترین وضع، به شهادت برسند؟
🔻 پاسخ اجمالی این است که خداوند نوعی رحمت دارد که با ارزش تر از همه رحمت های دیگر است و هر موجودی - حتی ملائکه - نمی تواند چنین رحمتی را درک کند. برای این که موجودی بتواند چنین رحمتی را درک کند، باید با انتخاب خودش حرکت کند تا لیاقت درک رحمت را پیدا کند. لازمه درک چنین رحمتی این است که موجودی مختار وجود داشته باشد و در کش و قوس های متعدد و جاذبه های مختلف، دائم ناچار به انتخاب باشد تا در صورت دل کندن از جاذبه های دیگر و انتخاب مسیر صحیح، رشد کند و بتواند بفهمد که چنین لذتی وجود دارد و آن را درک کند.
🔻 هوای نفس یکی از دشمنان است و انسان همیشه باید به جهاد با آن بپردازد؛ لذا وقتی دشمنی داریم که هیچ وقت از ما جدا نمی شود، طبیعتا سراسر زندگی ما جنگ با دشمن خواهد بود؛ البته علاوه بر این جنگ، وظیفه جنگ با دشمن های بیرونی هم داریم.
🔻 حتی گاهی ممکن است فرزندان و همسر انسان، دشمن وی می شوند و مانعی در راه رسیدن به خدا باشند؛ البته گاهی هم عکس این قضیه صادق است و همسران و فرزندان زمینه رشد و تعالی انسان ها را فراهم می کنند. به هر حال باید حواسمان نسبت به دشمنان جمع باشد؛ از درون خودمان، دشمن وجود دارد تا در خانواده، همسایه، شهر تا کل دنیا؛ و ما هم باید با همه این دشمنان مبارزه کنیم؛ یعنی نه تنها همواره باید در حال جهاد باشیم، بلکه گاهی در یک لحظه با چندین دشمن باید بجنگیم.
🔻 اگر این جهاد دائمی برای انسان نبود، وجود او در این عالم، توجیه منطقی نداشت؛ خداوند انسان را برای امتحان و ابتلاء خلق کرده است تا با تلاش در امتحانات، پیروز شود و رشد کند.
🔻 مهم ترین جهادها جهادی است که با فکر انسان ها سر و کار دارد ؛ سایر جهادها مبتنی بر همین جهاد فکری است.
🔻🔻 اگر می خواهیم با آمریکا بجنگیم، باید فکرمان را اصلاح کنیم؛ وگرنه کسانی که آمریکا را با این همه امکانات، شکست ناپذیر می دانند و مقهور قدرت او هستند، هرگز نمی توانند، او را دشمن خود بدانند و با او بجنگند. آمریکا، ما را تحریم می کند، اگر بخواهیم در برابر تحریم بایستیم، ابتدا باید فکر را اصلاح کنیم؛ باید بفهمیم و باور کنیم که می توانیم؛ بفهمیم که باید برخی سختی ها را تحمل کرده و با تلاش در میدان اقتصاد و صنعت، اثرات تحریم را از بین ببریم؛ لذا اول جهاد فکری نیاز دارد و بعد جهاد اقتصادی.
🔻اگر نقصی در فکرمان هست و کمبودی در شناخت اسلام و فکر صحیح اسلامی داریم، برطرف کنیم و این فکر را به دیگران هم منتقل کنیم و برای حرکت جهادی در زمینه های گوناگون، ایجاد انگیزه کنیم تا آنچه خدا می خواهد تحقق پیدا کنند.
🔻 هوای نفس و دلبستگی به امور دنیوی مهمترین مانع در راه انجام وظیفه است؛ هرکجا دیدیم محور کارمان آن چیزی است که دلمان می خواهد، یعنی در راه خدا قدم نمی گذاریم.
🔻 وظیفه ما جهاد دائمی است؛ از جهاد در مقابل خواست دل و هوای نفس گرفته تا بزرگترین مظهر دشمن که امام (ره) از آن به عنوان شیطان اکبر تعبیر کرد؛ حواسمان باشد که دشمنان ما نمی خواهند به مقام انسانیت برسیم.
👈 دیدار 20 آذر 97
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
⭕️ علامه مصباح در مورد مذاکرات به عراقچی چه گفته بود؟
🔹نصیحت های دلسوزانه و عالمانه ای که شنیده نشد ....
↙️ آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه اسفندماه سال 92 با علامه مصباح دیدار کرده بود؛ در این دیدار علامه مصباح انتقاداتی را به شیوه مذاکره و عملکرد دولت در رابطه با مذاکره عنوان کرد:
↙️ صرف نظر از محتوای مذاکرات، نحوه عملکرد مسؤولین امر در تبیین و توجیه کارهایشان سؤالبرانگیز است و از جمله پیامدهای آن پدیدآمدن سوءظن و کم اعتمادی نسبت به دولت است.
↙️ مذاکرهکنندگان میتوانستند با آگاهیبخشی به مردم نسبت به واقعیات مذاکرات، ضمن جلوگیری از سوء تفاهم و کم شدن اعتماد مردم، از مخالفتهای احتمالی آنان ( 1+5) به عنوان عاملی برای چانهزدن در مذاکره استفاده کنند.
↙️ تیم مذاکره کننده میتوانست در برابر کسانی که ملت ایران را مورد دشنام و ناسزاگویی قرار دادند، به جای این توجیه که سخنان آنها مصرف داخلی داشته است، زورگویی و زیادهطلبی آنان را تقبیح کنند و در برابر اعتراض احتمالی آنها، بگویند که سخنان ما مصرف داخلی دارد.
↙️ تأکید فراوان بر مشکلات ناشی از تحریمهای اقتصادی، مخصوصاً تصریح به خالی بودن خزانه و وانمودن کردن نیاز بخش عظیمی از مردم به چند عدد تخم مرغ کار درستی نبود و اگر سخنرانیها و شعارها به گونهای مطرح میشد که عزت و استغنای ملت را نشان میداد، برای موفقیت در مذاکره هم مؤثرتر بود.
↙️ ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هستهای نیست. نگرانی اصلی ما از این است که سیاستهای فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاحطلبان است، زمینه را برای فتنهای خطرناکتر از فتنه 88 فراهم کند.
#مذاکرات
#دولت_روحانی
#بصیرت
http://mesbahyazdi.ir/node/5037
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
🔸 توسل به اهل بیت (ع) و گدایی در خانه آن ها، ساده ترین، راحت ترین و مؤثرترین عامل برای موفقیت در انجام وظایف است، البته این گدایی و توسل، باید صادقانه باشد؛ یعنی توسل ما به آن ها نباید از باب تبرک و تیمن و شبیه تعارف باشد، بلکه باید حقیقی و بر اساس باور قلبی باشد.
🔹 در واقع راه تکامل ما، گدایی در خانه اهل بیت (ع) است و اگر گدایی ما صادقانه بود، شایستگی رحمت و عنایت اهل بیت (ع) را می یابیم
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
👇👇
هدایت شده از مصباح دوستان
🔆 گدایی صادقانه از اهل بیت (ع)، مؤثرین عمال برای موفقیت در انجام وظیفه است
🔰 علامه مصباح در جمع اساتید معارف مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
🔹 هیچ نعمتی از نظر بزرگی و عظمت، به اندازه نعمت قرآن، برای عموم انسان ها و بخصوص مسلمان ها، وجود ندارد اما متأسفانه این کتاب باعظمت با برکات بیشمارش، نه تنها از طرف سایر انسان ها، بلکه حتی از سوی مسلمانان ، بلکه از سوی حوزه های علمیه نیز مورد بی مهری قرار گرفته است؛
🔸 تمسک به قرآن و معرفی آن به عنوان عامل وحدت، می تواند نقش مهمی در از بین بردن تفرقه و ملغی کردن توطئه دشمنان داشته باشد.
🔹 از سویی، نمی توان همه معارف عمیق قرآن را شناخت؛ از سوی دیگر نمی توان به این بهانه، آن را رها کرد و به آن نپرداخت؛ لذا باید اولویت هایی در شناخت قرآن در نظر گرفته شود و بر اساس آن ها، برای شناخت اقدام شود
🔸 کار اصلی روحانیت حفظ و ترویج دین است و استفاده از قرآن، بهترین راه برای حفظ اسلام از انحرافات است.
🔹 امروز با سیل شبهاتی مواجه هستیم که حتی تحصیل کرده های دینی هم که در مقابل آن قرار می گیرند، مضطرب می شوند؛چه رسد به دیگران و این حوزه علمیه است که وظیفه اصلی را بر عهده دارد.
🔸 توسل به اهل بیت (ع) و گدایی در خانه آن ها را، ساده ترین، راحت ترین و مؤثرترین عامل برای موفقیت در انجام وظایف است، البته این گدایی و توسل، باید صادقانه باشد؛ یعنی توسل ما به آن ها نباید از باب تبرک و تیمن و شبیه تعارف باشد، بلکه باید حقیقی و بر اساس باور قلبی باشد.
🔹 در واقع راه تکامل ما، گدایی در خانه اهل بیت (ع) است و اگر گدایی ما صادقانه بود، شایستگی رحمت و عنایت اهل بیت (ع) را می یابیم. بدانیم اهل بیت (ع) بخلی ندارند و گوشه چشمی از آن ها، می تواند خیلی از کارها را سامان دهد.
🔻 24 آذرماه 97
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
⭕️ علامه مصباح در مورد مذاکرات به عراقچی چه گفته بود؟
↙️ آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه اسفندماه سال 92 با علامه مصباح دیدار کرده بود؛ در این دیدار علامه مصباح انتقاداتی را به شیوه مذاکره و عملکرد دولت در رابطه با مذاکره عنوان کردند که خلاصه آن در ذیل آمده است:
↙️ صرف نظر از محتوای مذاکرات، نحوه عملکرد مسؤولین امر در تبیین و توجیه کارهایشان سؤالبرانگیز است و از جمله پیامدهای آن پدیدآمدن سوءظن و کم اعتمادی نسبت به دولت است.
↙️ مذاکرهکنندگان میتوانستند با آگاهیبخشی به مردم نسبت به واقعیات مذاکرات، ضمن جلوگیری از سوء تفاهم و کم شدن اعتماد مردم، از مخالفتهای احتمالی آنان ( 1+5) به عنوان عاملی برای چانهزدن در مذاکره استفاده کنند.
تیم مذاکره کننده میتوانست در برابر کسانی که ملت ایران را مورد دشنام و ناسزاگویی قرار دادند، به جای این توجیه که سخنان آنها مصرف داخلی داشته است، زورگویی و زیادهطلبی آنان را تقبیح کنند و در برابر اعتراض احتمالی آنها، بگویند که سخنان ما مصرف داخلی دارد.
↙️ تأکید فراوان بر مشکلات ناشی از تحریمهای اقتصادی، مخصوصاً تصریح به خالی بودن خزانه و وانمودن کردن نیاز بخش عظیمی از مردم به چند عدد تخم مرغ کار درستی نبود و اگر سخنرانیها و شعارها به گونهای مطرح میشد که عزت و استغنای ملت را نشان میداد، برای موفقیت در مذاکره هم مؤثرتر بود.
↙️ ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هستهای نیست. نگرانی اصلی ما از این است که سیاستهای فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاحطلبان است، زمینه را برای فتنهای خطرناکتر از فتنه 88 فراهم کند.
#مذاکرات
#دولت_روحانی
#بصیرت
http://mesbahyazdi.ir/node/5037
http://t.me/mesbahedustan
آدرس کانال در نرم افزار سروش:
http://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نعمت انقلاب
👈 خاطره علامه مصباح از دوران مدرسه ...
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
هدایت شده از مصباح دوستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 «قم» و ما ادراک ما «قم»
🔸 همه ما مدیون حضرت معصومه (س) هستیم
🔹 حتی انقلاب نیز به برکت حضرت معصومه (س) بود ..
@mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خدا تضمین کرده آقای دنیا شوید اگر ...
علامه #مصباح
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
#غمخوار_رهبری_باشیم
🔰 علامه مصباح امروز در جمع طلاب سفیران هدایت امام صادق (ع) تهران:
🔻 قوم بنی اسرائیل حضرت موسی (ع) را بسیار آزار دادند به گونه ای که شخص حضرت موسی (ع) به بنی اسرائیل اعتراض کرد و گفت شما که می دانید من از طرف خدا آمده ام، پس چرا اذیتم می کنید؟
🔻 پیامبر اکرم (ص) از حضرت موسی (ع) نیز بیشتر اذیت شد و فرمود: هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشده است.
👈در روایتی در کمال الدین صدوق آمده است که آزار و اذیتی که به امام زمان(ع) می رسد، بیش از آزار و اذیتی است که به پیامبر اسلام (ص) رسیده است.😭
🔹🔹 لذا تعجبی ندارد که در حال حاضر، رهبری عزیز، در این کره خاکی بیش از همه اذیت شود؛ راه صحیح این است که او را کمک کنیم؛ یعنی راه را بشناسیم و باور کنیم و غمخوار او باشیم؛ باور کنیم امروز کلید راه صحیح به دست اوست و البته خداوند نیز بیشتر به او عنایت و توجه دارد.
27 آذرماه سال جاری
👈 مشروح خبر متعاقبا ارسال خواهد شد.
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
مصباح دوستان
#غمخوار_رهبری_باشیم 🔰 علامه مصباح امروز در جمع طلاب سفیران هدایت امام صادق (ع) تهران: 🔻 قوم بنی
🔆 همواره بیشترین آزارها متوجه رهبر جامعه دینی است // #غمخوار_رهبری_باشیم
🔰 علامه مصباح امروز در جمع طلاب سفیران هدایت امام صادق (ع) تهران:
🔻 با انقلاب اسلامی، نفخه رحمت در جامعه دمیده شد و کسی مانند امام خمینی(ره) ظهور کرد و نه تنها اسلام را در ایران، بلکه در جهان، مطرح کرد.
🔻 امروز در دنیا، مسئله سکولاریسم، مسئلهای جدی در محافل علمی است و این سؤال را مطرح میکند که آیا واقعا بشر، احتیاجی به دین دارد یا خیر و اگر دارد، قلمرو و جایگاه آن کجاست.
🔻 گرایش غالب در بین روشنفکران این است که دین برای زندگی بشر، ضرورتی ندارد؛ این، همان سکولاریسم است؛ چرا که سکولاریسم یعنی جدایی دین از عرصههای جدی زندگی انسان
🔻 برخی مانند صدام، به خاطر جلب توجه مردم، شعار دینی سر میدهند؛ برخی هم مانند سران سعودی، خود را خادم الحرمین میخوانند، اما با صهیونیستها موافق بوده و نوکر آمریکا هستند! حتی در داخل کشور اسلامی خودمان، رگه هایی از سکولاریسم در مسئولان رده بالای کشور، وجود دارد.
🔻 به عنوان کسی که هفتاد سال است در حوزه علمیه هستم به شما توصیه میکنم که در این مسئله به قدر کافی تفکر کنید که چرا طلبه شدهاید و وظیفه شما چیست؛ اگر واقعا به این نکته رسیدید که این وظیفه، واجبترین تکلیف شما بوده است، باید دائما به آن توجه داشته باشید و تلاش کنید. انسانی بودن زندگی ما، مرهون دین است، لذا مهمترین وظیفه ما شناخت دین است؛ اگر به این نکته رسیدید و بر اساس آن تلاش کردید، حتی نفس کشیدنتان نیز عبادت خواهد بود
🔻 مسأله مدیریت جامعه برای رسیدن به هدف مطلوب و ایدهآل، کاری بسیار پیچیده است که خداوند آن را اولا و بالذات بر عهده معصومین گذاشته است؛ اما در عین حال، همه آنها موفق به تشکیل حکومت نشدند و کسانی هم که حکومت تشکیل دادند، دشواری های بسیاری را تحمل کرددند
🔻 قوم بنی اسرائیل حضرت موسی (ع) را بسیار آزار دادند به گونه ای که شخص حضرت موسی (ع) به بنی اسرائیل اعتراض کرد و گفت شما که می دانید من از طرف خدا آمده ام، پس چرا اذیتم می کنید؟
🔻 پیامبر اکرمصلیاللهعلیهوآله از حضرت موسی بیشتر اذیت شد و فرمود: هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشده است. بر اساس روایاتی که در «کمال الدین صدوق» آمده است، آزار و اذیتی که به امام زمانعجلاللهتعالیفرجه میرسد، بیش از آزار و اذیتی است که به پیامبر اسلام رسیده است.
🔻 تعجبی ندارد که در حال حاضر نیز، رهبری عزیز، در این کره خاکی بیش از همه اذیت شود؛ راه صحیح این است که او را کمک کنیم؛ یعنی راه را بشناسیم و باور کنیم و غمخوار او باشیم؛ باور کنیم امروز کلید راه صحیح به دست اوست و البته خداوند نیز بیشتر به او عنایت و توجه دارد.
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 دو ویژگی بارز آیت الله حائری شیرازی به روایت علامه مصباح یزدی
👈 واکنش آیت الله حائری نسبت به شعار حائری مرگت باد !!
👈 به مناسبت سالگرد رحلت آیت الله حائری شیرازی
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
🔰علامه #مصباح:
👈 خدمتگزاری صادقانه، به شرایط جامعه نیز بستگی دارد.
🔻🔻 گاهی یک جامعه به گونه ای است که علی (ع) با آن عظمت را نمی پذیرد؛ اگر امیرالمؤمنین (ع) بخواهد به زور بر آن ها مسلط شود، نه تنها آن ها نمی توانند از خدمات حضرت علی (ع) استفاده کنند، بلکه به امیرالمؤمنین (ع) نیز ظلم می شود؛ لذا باید چندی بگذرد تا جامعه لیاقت این را پیدا کند که علی (ع) رهبر آن ها بشود.
🔻🔻 به اندازه ای که افراد مخلص در جامعه باشند، خداوند تأییدات خود را به آن ها می رساند و اجازه نمی دهد کارها و خدمات از بین رود.
👇👇👇
دیدار علامه مصباح با رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)
28 آذرماه 97
👈مشروح خبر به زودی ....
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
مصباح دوستان
👈مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي برگزار ميکند: 🔹 آئين رونمايي از آثار مرکز پژوهشي دائرةا
💢 #علامه_طباطبائی، نخستین حلقه تحول و جهش علمی بعد از انقلاب بود/ اگر بیش از این در مورد علامه بگویم، متهم به مبالغه گویی یا سخن گفتن بر اساس علایق شخصی می شوم؛ اما آنچه گفتم، کمتر از یک درصد آن چیزی است که باید گفته شود
🔰 علامه مصباح در آیین رونمایی از آثار دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی:
🔻 از زمانی که پیامبر اکرم مبعوث شد، زمینه رشد علمی برای انسانها فراهم شد، شرایطی که تا آن زمان، به این اندازه فراهم نشده بود؛ قاعدتا طبع اولی اقتضا می کند که این علم در همان زادگاه رسالت پیامبر(ص) بسط و گسترش یابد، اما تاریخ خلاف این را نشان می دهد.
🔻 اهل فارس و ایرانیها استعداد خاصی برای بروز این ویژگیها دارند و طبق برخی روایات اگر علم در ثریا (سمبل دورترین نقاط عالم ) باشد، کسانی از قوم سلمان فارسی، آن را به دست میآورند. علمی که اگر ملاک خلافت الهی نیست، دستکم از امارات و نشانههای خلافت است
🔻 یکی از بزرگترین برکات انقلاب اسلامی، فراهم شدن زمینه برای تحول علمی در جامعه ایرانی اسلامی است؛ اگر فعالیتهای علمی قبل از انقلاب و 40 سال بعد از انقلاب، مقایسه شود، بهتر میتوان این جهش و تحولات کم نظیر را بازشناخت.
🔻 🔻 علامه طباطبایی(ره) نخستین حلقه در این تحول علمی است ؛ ایشان مباحث دقیق فلسفی را به زبان فارسی و به صورتی روان و ساده، مطرح کرد و با کمک استاد مطهری کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم تألیف شد که متن از استاد و شرح از شاگرد بود؛تفسیر المیزان نیز در کنار پرداختن به مسائل عقلی، سبب شد تا حرکتی جهشگونه در حوزههای علمیه پدید آید.
🔻 اگر در این زمینه بیشتر سخن بگویم، متهم به مبالغهگویی یا سخن گفتن بر اساس علایق شخصی نسبت به استادم علامه طباطبائی میشوم، اما باور بنده این است که، آنچه گفتم کمتر از یک درصد آن چیزی است که در واقع رخ داده است.
🔻 اما به هر حال این حرکت، یک حرکت شخصی بود که مخالفانی نیز داشت؛ اما پیروزی انقلاب اسلامی، سبب شد این برکت، عالمگیر شود و زمینه رشد آن در همه مدارس فراهم شده و همه کشورهای اسلامی احساس نیاز به اینگونه تحقیقات و پژوهشها در خود احساس کنند
🔻 🔻 زمانی روحانیت، سربار جامعه تلقی می شد، اما به برکت انقلاب، امروز تألیف یک طلبه به زبان های مختلف دنیا ترجمه می شود و در مهمترین مباحث عقلی، مورد توجه اساتید دانشگاه های معروف قرار می گیرد و در دانشگاه های مطرح دنیا، تدریس و مورد تحقیق قرار می گیرد.
🔻 مسئولان مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی در طول چندین سال، با تلاش وافر بدون هیاهو و تبلیغات، صادقانه کار کردند و با بودجهای بسیار محدود و با اخلاص و زحمات شبانهروزی، این آثار را ارائه کردهاند.
22 آذرماه سالجاری
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
مصباح دوستان
🔰علامه #مصباح: 👈 خدمتگزاری صادقانه، به شرایط جامعه نیز بستگی دارد. 🔻🔻 گاهی یک جامعه به گونه ای اس
🔆ما که چند سال با ایشان ( آیت الله خامنه ای ) آشنایی داشتیم، تصور نمیکردیم ایشان چنین ظرفیتی داشته باشند // بر اساس اسباب ظاهری، نمی توان انتظار جانشینی مانند ایشان داشت
🔰 علامه مصباح در دیدار با رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) :
🔻 طبق روایت، هر کس اشبه به معصومین و اولیای الهی باشد، بلاها و مشکلاتش هم بیشتر است
🔻 اگر قرار است جامعه به قدری رشد کند که لیاقت رهبری حضرت مهدی(عج) را بیابد، باید مراحلی که هر یک از دیگری سختتر است را طی کند.
🔻انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین امتحانهای الهی بود که به رهبری امام(ره) به پیروزی رسید؛ تصور اینکه در نظام شاهنشاهی که به دستور اربابان استعمارگر و اجرای بردگانی مانند پهلوی اداره میشد، افرادی تربیت شوند که یاران امام (ره) شوند، بعید بود؛ اینها نشان از رشد جامعه است.
🔻در طول چهل سال بعد از انقلاب اسلامی، قاعدتا هر سال جامعه رشد بیشتری پیدا کرده است؛ به گونهای که طبق فرمایش مقام معظم رهبری، جوانان امروز ما که امام (ره) را درک نکرده و دفاع مقدس را ندیدهاند، نه تنها کمتر از جوانان آن زمان نیستند، بلکه آمادهترند.
🔻نباید از سختی کارها و سنگینی مسئولیتها، هراسی به دل راه داد! خداوند نشان داده است که هر کجا تلاش توأم با اخلاص باشد، بیش از تصور، انسان را یاری خواهد کرد.
🔻 در این نظام، شرایطی فراهم شده که اگر کسانی اهل خدمت صادقانه باشند، در جایی قرار بگیرند که اگر دقیق اندیشیده شود، بهترین مکان برای خدمتگزاری است. البته شرایط جامعه نیز مهم است؛ گاهی جامعه به گونهای است که علیعلیهالسلام را نمیپذیرد و اگر امیرمؤمنان میخواست به زور بر آنها مسلط شود، نه تنها آنها نمیتوانند از خدمات ایشان استفاده کنند، بلکه به ایشان نیز ظلم میشود. این است که باید چندی بگذرد تا جامعه لیاقت این را پیدا کند که علیعلیهالسلام رهبر آنها بشود.
🔻🔻 خداوند تأییدات خود را به اندازهای که افراد مخلص در جامعه باشند و حفظ ارزشها به آن راه، متوقف باشد، به صالحان میرساند و اجازه نمیدهد کارها و زحمات از بین رود. خداوند همواره در کارهایش، غالب است؛
🔻 🔻گاهی ما خیال میکنیم که اهل حق در جایی، شکست خوردهاند، در حالیکه این اقتضای بیلیاقتی برخی از کسانی بوده است که در ظاهر عنوانی داشتهاند؛ وگرنه خداوند شکست نمیخورد.
🔻 سرچشمه همه این توفیقات شما، حرکت امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی است؛ از اینرو باید قدردان آن بود.
🔻🔻همچنین باید قدردان وجود رهبری بود که بر اساس اسباب عادی، نمیتوان انتظار وجود جانشینی شبیه ایشان داشت.حتی ما که چندین سال با ایشان آشنایی داشتیم، هرگز این تواناییها و چنین ظرفیتهای عظیمی را در ایشان سراغ نداشتیم؛ ظرفیتی که دوست و دشمن به آن اذعان دارند و در عالم کمنظیر بلکه بینظیر است.
🔻 🔻در مقابل نیز، خداوند، چه محبتی از ایشان را در دل مؤمنین قرار داده است؛ شخص جانبازی که به دیدار رهبری رفته بود، وقتی از او سئوال کردند که چه آرزویی داری؟ گفت: دیگر آرزویی ندارم؛ آرزو داشتم رهبرم را از نزدیک ببینم که محقق شد. کجا در دنیا، این چنین عشق و محبتهایی سراغ دارید؟
🔻🔻کجا میتوانید رهبری را بیابید که تا این اندازه مردم خود را دوست بدارد و خیرخواه آنها باشد و مردم هم او را دوست بدارند؟ خدا را شاکر هستیم که خداوند چنین نعمتی را به ما عطا کرده است و رهبری جامعه را به دست ایشان سپرده و به او عزت، اقتدار و حسن تدبیری عنایت کرده که به بهترین وجه کشور را اداره کرده است، به گونهای که حتی دشمنان نتوانند از او خرده بگیرند.
دیدار علامه مصباح با رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)
👈 28 آذرماه 97
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 ماجرای سکوت علامه #مصباح در برابر انحرافات دولت #روحانی به خاطر بودجه
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan